abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_54353843
In de Nederlandse psychiatrie worden patiënten vaker gesepareerd dan in de rest van Europa, de Verenigde Staten en Australië. Dat viel af te leiden uit een verkennende studie die gepresenteerd werd op het 5de Europese congres over geweld binnen de klinische psychiatrie dat van 25 tot 27 oktober in Amsterdam gehouden werd.

In Nederland houdt de inspectie voor de gezondheidszorg een register bij van het aantal separaties. Een van de problemen daarbij is dat, als instellingen er al melding van maken, alleen gedwongen separaties die onder de wet Bopz vallen geteld worden. Vandaar dat het onderzoeksteam van GGNet, Mediant en de Radboud Universiteit ook gegevens bij twaalf klinieken verzameld heeft. Uit hun cijfermateriaal blijkt dat er in 2002 bij de inspectie veel minder – gedwongen – separaties gemeld zijn dan er feitelijk plaatsvonden. Zo waren er door de twaalf klinieken in dat jaar ruim 1800 separaties aan de inspectie gemeld. Terwijl uit hun eigen gegevens bleek dat het om meer dan 2500 separaties ging.

Een op de drie patiënten gesepareerd
Om die reden schatten de onderzoekers dat er in 2002 in totaal 17.500 maal een patiënt gesepareerd was. Gedwongen dan wel vrijwillig. Volgens verpleegkundige en onderzoeker Wim Janssen (GGNet) betekent dit dat een op de drie patiënten tijdens zijn opname gesepareerd is. ‘Bovendien werden ze gemiddeld drieënhalf keer tijdens hun opname in de isoleer gezet.’

Buitenlandse studies
Voor de vergelijking met het buitenland had het team elf buitenlandse studies doorgenomen, vier uit de Verenigde Staten, een uit Australië en zes uit Europa. Methodologisch verschilden de onderzoeken enorm van elkaar. Niet alleen hanteerden ze meerdere definities van separeren – soms ging het puur om separaties en dan weer werden ook fixaties meegenomen – maar ook was niet altijd duidelijk of het om gedwongen of om vrijwillige separaties ging. Ook werden in de studies verschillende tijdseenheden gebruikt.

Te veel separaties
Met de nodige slagen om de arm kwam het onderzoeksteam dan ook tot de conclusie dat er hier meer gesepareerd wordt dan in het buitenland. ‘Echt hard kunnen we dat niet maken’, aldus Janssen. ‘Maar in geen van die studies blijkt dat er zo vaak gesepareerd wordt als in Nederland.’ Daarmee lijkt wel de gedachte bevestigd te worden die bij veel mensen leeft, en waar Janssen zijn presentatie mee begon: dat er in Nederland veel te vaak naar het dwangmiddel van de separatie gegrepen wordt.
Het onderzoek: The use of seclusion in the Netherlands compared to countries in and outside Europe, is uitgevoerd door Wim Janssen, E. Noorthoorn, W. de Vries, G. Hutschemaekers en H. Lendemeijer.
(MvK)

© Psy 26-10-2007


Ik herken dit ook in de praktijk. Patienten worden te snel gesepareerd. Hebben ze in het buitenland een heel ander soort beleid? Mijn indruk is dat de psychiaters hier in Nederland erg voorzichtig zijn met medicijnen. Patienten worden niet snel goed ingesteld op medicatie, met als gevolg dat ze snel in de separeer belanden bij psychose en agressie. Separeren zou je als laatste middel moeten zien, nadat je alles geprobeerd hebt als hulpverlener. Iemand in de separeercel stoppen, is echt naar. Er zijn ook patienten die maanden in de separeer zitten. Ik vraag me af, hoe het echt komt dat er in Nederland mogelijk meer gesepareerd wordt. Wat zijn jullie ideeen hierover?
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54354043
Hoe ziet een separeercel er uit?

"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 4 november 2007 @ 13:26:25 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54354170
en als ze dan voor medicatie besluiten gebruiken ze haldol/benzo voornamelijk terwijl er veel betere alternatieven zijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 4 november 2007 @ 13:26:43 #4
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_54354182
Dus ze zetten gestoorde mensen apart? Lekker belangrijk.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_54354188
Ofwel: eenzame opsluiting (even vrij vertaald)?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  zondag 4 november 2007 @ 13:28:05 #6
81237 releaze
best of both worlds
pi_54354205
ik denk dat je dat aan je 'collega's' moet vragen Emel en het grote onderzoek moet lezen. ik ga er van uit dat als men patienten separeert dat er in het dossier van de patient een onderbouwing is van hoe en wat. En de beroepsethiek die heerst bij instellingen... daar weten we allemaal niets van.
pi_54354221
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:26 schreef beelz het volgende:
Dus ze zetten gestoorde mensen apart? Lekker belangrijk.
je hoeft niet te reageren he, als het je niet interesseert.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54354264
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:26 schreef Re het volgende:
en als ze dan voor medicatie besluiten gebruiken ze haldol/benzo voornamelijk terwijl er veel betere alternatieven zijn
Precies, daar zit het probleem denk ik.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54354272
Separatie is iets waar toestemming voor gegeven moet worden bij ons.
Verder kan en mag het alleen maar worden gebruikt als absolute nood m&m. Op zich is dit natuurlijk ook wel logisch. Zeker als je kijkt bij bijvoorbeeld ernstig verstandelijk gehandicapten zit er totaal geen rem op de uitingen van agressie. Eigen veiligheid gaat altijd voor.
pi_54354346
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:27 schreef buitenbeentje het volgende:
Ofwel: eenzame opsluiting (even vrij vertaald)?
Plaatsing van een cliënt in een afzonderlijke ruimte (separeer) om hem tegen zichzelf te beschermen. Vorm van dwangbehandeling.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54354410
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:28 schreef releaze het volgende:
ik denk dat je dat aan je 'collega's' moet vragen Emel en het grote onderzoek moet lezen. ik ga er van uit dat als men patienten separeert dat er in het dossier van de patient een onderbouwing is van hoe en wat. En de beroepsethiek die heerst bij instellingen... daar weten we allemaal niets van.
In het dossier wordt onderbouwd ja. In de volgende situaties wordt bij ons gesepareerd:
patient is fysiek agressief, is dreigend, is in de war en kan zijn rust niet vinden.

Separeren wordt als sanctie gebruikt maar ook behandeling.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54354458
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:30 schreef Der_Rudi het volgende:
Separatie is iets waar toestemming voor gegeven moet worden bij ons.
Verder kan en mag het alleen maar worden gebruikt als absolute nood m&m. Op zich is dit natuurlijk ook wel logisch. Zeker als je kijkt bij bijvoorbeeld ernstig verstandelijk gehandicapten zit er totaal geen rem op de uitingen van agressie. Eigen veiligheid gaat altijd voor.
Het moet in het behandelplan staan natuurlijk, met toestemming van de psychiater.
Agressie bij verstandelijk gehandicapten kan behoorlijk zijn ja. Ik heb het vorige week nog meegemaakt. Je eigen veiligheid is dan het belangrijkste.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54374125
Zolang je iemand niet kan dwingen zn medicatie in te nemen, kun je alleen maar separeren.

De vraag is of het 'slecht' is dat er in Nederland wellicht meer gesepareerd zou worden. Hoe lossen ze dat in het buitenland dan op? Spuitje valium?
pi_54374261
Lijkt mij een beetje kromme gedachtengang?

Bij ons moet de wettelijke vertegenwoordiger tekenen voor zowel medicatie als afzondering/separatie.
Lijkt mij toch dat deze vertegenwoordiger (meestal familie) in eerste instantie kiest voor medicatie?
Komt nog bij dat het niet innemen van medicatie nooit tot gevolg kan hebben dat een client gesepareerd wordt.
Dan zou het als chantage middel gebruikt worden en dat mag nooit.

Als je iemand niet kan dwingen zijn medicatie te nemen zou dat bijna zeggen dat de bewuste client vrijwillig opgenomen is. Mocht dit het geval zijn kun je als instelling ook zeggen dat je dan niet met de client kunt werken en zal hij helaas moeten vertrekken.
Klinkt hard maar als blijkt dat de client het dan toch nodig hebt komt hij er zelf of zijn vertegenwoordiger ook wel achter dat het misschien toch beter had geweest.
pi_54397137
Ik ben ook van mening dat er te snel gesepareerd wordt. Ik heb dit aan den lijve ondervonden, in een tijd dat het niet goed met mij ging en ik in opname zat, werd je om de raarste dingen gesepareerd.

Voorbeeld:
Toen ik net nieuw was daar zat ik met 1 voet op de bank televisie te kijken. Er werd op een zeer onvriendelijke manier aan mij gevraagd of ik mijn voet van de bank wilde halen, waarop ik antwoordde dat ik dat met alle liefde wilde doen, maar dat dat wel op een iets vriendelijkere manier gevraagd mocht worden. Hierop werd er gelijk gezegd dat ik naar mijn kamer moest, en als ik niet zou gaan zouden ze me wel even brengen. Toen heb ik mijn voet van de bank gehaald, maar ik weigerde naar mijn kamer te gaan voor iets onzinnigs als dat. Het resultaat was dat er alarm werd getrokken, er 9 man op me kwam liggen en ik me uit moest kleden en in een separeercel werd gezet. Dit is een bijzonder onplezierige ervaring, en ik ben nog steeds van mening dat ik geen gevaar voor mijzelf of anderen ben als ik een voet op de bank heb. Ik heb niet gescholden, ik ben niet boos geworden, geen verbale of non-verbale agressie getoond, en toch was ik lastig genoeg kennelijk om gesepareerd te worden.
Ook heb ik gemerkt dat ze vaak niet in gesprek gaan. Als iemand niet lekker in zijn vel zit, praat men niet meer met de patient, maar wordt er gedreigd. Of je doet nu normaal, of je mag even afkoelen in de separeer. De separeer is een strafmethode geworden in plaats van een uiterlijke oplossing om met iemand om te gaan die niet meer in contact staat met de mensen om zich heen en ontzettend agressief is (richting zichzelf of anderen). Terwijl ik in de praktijk heb geleerd en gezien dat als je met iemand een praatje maakt, ze zich vaak al een stuk anders voelen en opstellen, waarna een separatie niet meer nodig is.

Overigens ben ik niet voor het totale afschaffen van separaties (denk aan al die sites een tijd geleden over mensen die pleitten dat seperatiecellen afgeschaft moesten worden) omdat in sommige gevallen er gewoon geen andere oplossing is dan iemand voor zichzelf beschermen (of de omgeving) en diegene te separeren.

@Der Rudi, ik heb nooit meegemaakt dat een wettelijk vertegenwoordig moest tekenen voor medicatie of separatie. Ik werd na nog geen week al op allerlei soorten medicatie gezet (waaronder een anti-psychoticum terwijl ik absoluut niet psychotisch ben of een probleem had dat met een dergelijk medicament verholpen kan worden) zonder dat men mij of mijn moeder toestemming had gevraagd, en ook het separeren gebeurde gewoon. In die tijd was ik nog wel minderjarig dus mijn moeder werd wel altijd gebeld met de mededeling dat haar dochter in de separeer zat.

Wel werden er separatieformulieren ingevuld altijd, waarop vermeldt werd wat de reden van de separatie was, etc.
Vivre
  dinsdag 6 november 2007 @ 08:27:31 #16
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_54397705
Nederland is ook een land wat bovenaan staat in het rijtje van individualistische culturen. Zou er een verband zijn?
pi_54398522
goeie zaak, heb vroeger in een psychiatrische inrichting gewerkt. Als die "gekken" agressief worden zijn ze zelfs met 5 verpleegers niet te handhaven, in de separeercel is vaak de enige oplossing.
pi_54401252
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 04:49 schreef Strychnine het volgende:

@Der Rudi, ik heb nooit meegemaakt dat een wettelijk vertegenwoordig moest tekenen voor medicatie of separatie. Ik werd na nog geen week al op allerlei soorten medicatie gezet (waaronder een anti-psychoticum terwijl ik absoluut niet psychotisch ben of een probleem had dat met een dergelijk medicament verholpen kan worden) zonder dat men mij of mijn moeder toestemming had gevraagd, en ook het separeren gebeurde gewoon. In die tijd was ik nog wel minderjarig dus mijn moeder werd wel altijd gebeld met de mededeling dat haar dochter in de separeer zat.

Wel werden er separatieformulieren ingevuld altijd, waarop vermeldt werd wat de reden van de separatie was, etc.
Akelig verhaal zeg
Mag ik vragen wat voor reden ze op het separatierapport hebben gezet dan? Hieruit blijkt naar mijn mening de incompetentie van sommige mensen die blijkbaar gewoon in een instelling mogen werken.
Oh ik ben een beetje down vandaag, laten we eens iemand separeren. Bespottelijk!

Blijft nog steeds een feit dat het gewoon absoluut niet is toegestaan zo. Tenzij de veiligheid van jezelf, personeel of overige bewoners/clienten/patienten in gevaar komt. Daarom noemen ze het ook een absolute nood middel en maatregel.
Hiervan moet behalve naar de ouders ook bericht naar de directeur geneesheer en een speciale commissie.
pi_54407052
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ze als reden hebben ingevuld, daarvoor is het te lang geleden. Ze lieten die formulieren ook niet aan mij of mijn moeder lezen, die gingen volgens mij direct naar de psychiater of de geneesheer-directeur.
Vivre
  dinsdag 6 november 2007 @ 16:13:54 #20
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54407391
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 15:57 schreef Strychnine het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ze als reden hebben ingevuld, daarvoor is het te lang geleden. Ze lieten die formulieren ook niet aan mij of mijn moeder lezen, die gingen volgens mij direct naar de psychiater of de geneesheer-directeur.
Dat mag je toch wel weten na de separeer tijd
pi_54410880
Seperatieformulieren gaan via de afdelingshoofd, direct naar de MIP commissie (Meldingen Incidenten Patiëntenzorg) en ARBO-dienst. Patienten krijgen het niet te zien.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  woensdag 14 november 2007 @ 12:12:58 #22
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54597610
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:38 schreef Emel het volgende:

[..]

In het dossier wordt onderbouwd ja. In de volgende situaties wordt bij ons gesepareerd:
patient is fysiek agressief, is dreigend, is in de war en kan zijn rust niet vinden.

Separeren wordt als sanctie gebruikt maar ook behandeling.
Uit mijn eigen ervaring, opname maar zelf niet gesepareerd geweest, heb ik niet gezien dat er als sanctie gesepareerd werd. Dit verschilt denk ik per instelling. Bovendien werd er daar vrij strikt het protocol gevolgd. Continue observatie van de separeercel, die overigens spartaanser was dan het plaatje van Emel, binnen 1 uur de psychiater van dienst er bij en nooit langer dan 8 uur achter elkaar in de separeer.
Als patiënt moet ik wel zeggen dat ik blij was dat er een separeer was. Sommige collega patiënten kunnen erg agerssief zijn, niet alleen door geweld te gebruiken, maar in hun hele houding. Zelfs onbedoeld agressief, wat een angstaanjagende ervaring is.

Het frequente gebruik van de separeer zie ik zelf als een positieve zaak, al moet het niet om ieder wissewasje gebruikt worden. Zolang de separeer gebruikt om patiënten tegen zichzelf te beschermen, of anderen op de afdeling te beschermen, en het het gebruik van dwangmedicatie, of erger het stoppen van de behandeling, kan voorkomen.
Het gebruik van een separeer als sanctie is natuurlijk uit den boze. Patiënten zitten vaak al opgesloten, tenminste ik heb nooit een separeer geval meegemaakt op een open afdeling, en iemand dan separeren is een vernederende zaak, die iemand helemaal de vrijheid ontneemt. Al kan ik het mij wel voorstellen, als je met drie verpleegkundigen rondloopt op een afdeling van 25 patiënten, kan men ook niet altijd overal tegelijk zijn.

Het door Emel aangehaalde onderzoek ken ik niet, ga wel zoeken, maar ik ben dan weer wel benieuwd hoe Nederland scoort op andere dwangmiddelen, ten opzichte van de rest van de wereld.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  woensdag 14 november 2007 @ 13:29:18 #23
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54599446
52. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O., Vries de, W.J., Hutschemaekers, G.H.M. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): The use of seclusion in the Netherlands compared to countries in and outside Europe.

53. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): Monitoring seclusion and restraint use: the introduction of a new registration form in the Netherlands.

nog niets officieel gepubliceerd... wel andere studies uit die groep klik

GGnet's e-mail

wim.janssen@ggnet.nl
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 14 november 2007 @ 17:23:17 #24
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54605472
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:29 schreef Re het volgende:
52. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O., Vries de, W.J., Hutschemaekers, G.H.M. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): The use of seclusion in the Netherlands compared to countries in and outside Europe.

53. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): Monitoring seclusion and restraint use: the introduction of a new registration form in the Netherlands.

nog niets officieel gepubliceerd... wel andere studies uit die groep klik

GGnet's e-mail

wim.janssen@ggnet.nl
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_54605781
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:29 schreef Re het volgende:
52. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O., Vries de, W.J., Hutschemaekers, G.H.M. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): The use of seclusion in the Netherlands compared to countries in and outside Europe.

53. Janssen, W.A., Noorthoorn, E.O. & Lendemeier, H.H.G.M. (Netherlands): Monitoring seclusion and restraint use: the introduction of a new registration form in the Netherlands.

nog niets officieel gepubliceerd... wel andere studies uit die groep klik

GGnet's e-mail

wim.janssen@ggnet.nl
Tof!! Dit maakt me blij
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54605887
quote:
Op woensdag 14 november 2007 12:12 schreef Inekris het volgende:

[..]

Uit mijn eigen ervaring, opname maar zelf niet gesepareerd geweest, heb ik niet gezien dat er als sanctie gesepareerd werd. Dit verschilt denk ik per instelling. Bovendien werd er daar vrij strikt het protocol gevolgd. Continue observatie van de separeercel, die overigens spartaanser was dan het plaatje van Emel, binnen 1 uur de psychiater van dienst er bij en nooit langer dan 8 uur achter elkaar in de separeer.
Als patiënt moet ik wel zeggen dat ik blij was dat er een separeer was. Sommige collega patiënten kunnen erg agerssief zijn, niet alleen door geweld te gebruiken, maar in hun hele houding. Zelfs onbedoeld agressief, wat een angstaanjagende ervaring is.

Het frequente gebruik van de separeer zie ik zelf als een positieve zaak, al moet het niet om ieder wissewasje gebruikt worden. Zolang de separeer gebruikt om patiënten tegen zichzelf te beschermen, of anderen op de afdeling te beschermen, en het het gebruik van dwangmedicatie, of erger het stoppen van de behandeling, kan voorkomen.
Het gebruik van een separeer als sanctie is natuurlijk uit den boze. Patiënten zitten vaak al opgesloten, tenminste ik heb nooit een separeer geval meegemaakt op een open afdeling, en iemand dan separeren is een vernederende zaak, die iemand helemaal de vrijheid ontneemt. Al kan ik het mij wel voorstellen, als je met drie verpleegkundigen rondloopt op een afdeling van 25 patiënten, kan men ook niet altijd overal tegelijk zijn.

Het door Emel aangehaalde onderzoek ken ik niet, ga wel zoeken, maar ik ben dan weer wel benieuwd hoe Nederland scoort op andere dwangmiddelen, ten opzichte van de rest van de wereld.
Een patient moeten separeren is heel naar. Maar ik ben ook blij dat we gebruik van kunnen maken, vooral als er sprake is van agressie maar ook als de patient behoefte heeft aan een prikkelarme omgeving. Natuurlijk wordt het separeerprotocol gevolgd.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  donderdag 15 november 2007 @ 00:04:03 #27
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54616313
quote:
Op woensdag 14 november 2007 17:23 schreef Inekris het volgende:

[..]

quote:
Op woensdag 14 november 2007 17:40 schreef Emel het volgende:

[..]

Tof!! Dit maakt me blij
ik kan morgen wel het elsevier artikel sturen als daar behoefte aan is
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 15 november 2007 @ 00:19:04 #28
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54616625
quote:
Op donderdag 15 november 2007 00:04 schreef Re het volgende:

[..]


[..]

ik kan morgen wel het elsevier artikel sturen als daar behoefte aan is
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')