abonnement Unibet Coolblue
pi_54333558
Ik ben momenteel mijn zolder (schuin dak) aan het isoleren. Het is een ouder huis dus dakpannen, houten planken is alles wat er nu zit. Nu laat ik 2 CM tussen het hout en de isolatieplaten maar snap niet waarom die vochtwerende folie (100 euro per rol, isover) vervolgens tussen de isolatieplaten en het gips moet. De vochtige lucht gaat toch niet door de gipsplaten heen? Maw, is die folie wel nodig dan?

Btw, ik heb de isolatieplaten niet aan alkaar getaped maar ze zitten strak tegen elkaar, er zit echter aan de zijkanten nog wel eens een kiertje, als ik genoegen neem met de iets mindere isolatie daardoor is er dan een ander bezwaar waarom dat niet kan?
pi_54333683
Even een aantal aandachtspunten:
- Isolatie is kierdicht. Als het niet kierdicht is werkt het niet, je hebt 'warmtelekken'
- Isolatie druk je niet samen, ook dan verlies je isolatiewaarde.
- Gipsplaten laten vocht door

Dan over je eigen situatie. Isoleer bij voorkeur de hele ruimte tussen dakbeschot en gipsplaat, het heeft geen nut en isolatiewaarde om dat niet te doen.

Verder vind je heel veel info op de isover site:
http://www.isover.nl/Doe_(...)ragen/schuine_daken/

Succes!

P.S. Ik verwacht dat Solingjan hier ook nog wat over gaat vertellen, dus wellicht wacht je zijn advies nog even af.
pi_54333703
Ik neem aan dat je met isolatieplaten glas- of steenwolplaten bedoelt?
Als eerste moet je kijken of het tussen de houten planken door (dakbeschot) niet tocht. Als er kieren tussen de planken zitten, er eerst dunne platen hardboard oid tegenaan zetten. Door tocht tussen de planken door verminderd je isolatiewaarde.
Daarna komt je isolatie. Aangezien je deze al gekocht hebt zal ik maar niet ingaan op de keuze van het materiaal. Die twee centimeter luchtspouw is eigenlijk niet nodig, maar kan geen kwaad.
Als laatste komt een laag dampdichte folie. Er zijn glaswolmatten die deze standaard al hebben (aluminiumfolie). Omdat jij platen hebt zul je dus een dampDICHTE folie moeten spannen. Je wilt namelijk voorkomen dat leefvocht (koken, wassen, ademen etc) door je gipsplaten in het isolatiemateriaal trekt. Dit vocht is slecht voor je isolatiewaarde en je dakconstructie.
De folie waar jij het over hebt is een speciale dampdoorlatende folie en hoef je in jouw geval niet te gebruiken. Een gewone dikke bouwfolie volstaat.
pi_54333867
is het niet zo dat een luchtlaagje tussen isolatie en dakbeschot wel goed is voor wat ventialtie achter je isolatie? Mocht het dakbeschot dan vochtig worden (bv stuifsneeuw) dan kan het iig weer drogen.
Zoeizo wel dampdichte folie gebruiken!
succes ermee
  zaterdag 3 november 2007 @ 10:39:17 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54334352
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 09:41 schreef voorroel het volgende:
is het niet zo dat een luchtlaagje tussen isolatie en dakbeschot wel goed is voor wat ventialtie achter je isolatie? Mocht het dakbeschot dan vochtig worden (bv stuifsneeuw) dan kan het iig weer drogen.
Zoeizo wel dampdichte folie gebruiken!
succes ermee
Idd want anders heb je zeker na verloop van tijd vocht plekken in je gipsplaten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_54335942
In een bouwzaak (geen gamma ofzo) zeiden ze dat door die 2cm lucht tussen hout en isolatieplaat (steenwol) de bouwplastick tussen isolatie en gips niet nodig was omdat de lucht achter de isoplaat dan wel het vocht weer opnam. Is dit onzin of niet? (100 mensen 100 meningen pfff moeilijk) Thx alvast
pi_54338495
Twee of meer centimeter lucht kan geen kwaad, mits je dakbeschot helemaal tochtdicht is. Het is namelijk stilstaande lucht die isoleert. Ik zou in ieder geval gewoon bouwfolie plaatsen, kost geen drol en beter zeker dan niet.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 18:53:40 #8
17893 Forno
pi_54342207
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:18 schreef bbtb77 het volgende:
Twee of meer centimeter lucht kan geen kwaad, mits je dakbeschot helemaal tochtdicht is. Het is namelijk stilstaande lucht die isoleert. Ik zou in ieder geval gewoon bouwfolie plaatsen, kost geen drol en beter zeker dan niet.
Inderdaad, altijd dampremmende folie toepassen. Dan heb geen (of minder) condensvorming in de spouw in de winter. Mocht je ergens houten regels of platen in spouw hebben zitten dan gaat dat na verloop van tijd rotten. Ook kunnen gipsplaten zacht worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 03-11-2007 19:15:28 ]
pi_54342695
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 18:53 schreef Forno het volgende:

[..]

Inderdaad, altijd dampremmende toepassen. Dan heb geen (of minder) condensvorming in de spouw in de winter. Mocht je ergens houten regels of platen in spouw hebben zitten dan gaat dat na verloop van tijd rotten. Ook kunnen gipsplaten zacht worden.
Je hebt het over dampremmend, itt btbb77 die het over damwerend heeft. Hoewel het hetzelfde lijkt is het dat niet.

Ik ben van mening dat er hier wat verkeerde adviezen staan. Mijn idee van goede islatie van een schuin dak:
- Geen luchtspouw tussen dak en isolatie, ook geen luchtspouw tussen gips en isloatie. Gewoon vol maken.
- Aan de buitenzijde een dampremmende folie (miofol oid), en aan de binnenzijde een dampwerende folie.
- Voordat je de gipsplarten er tegenaan schroeft, de naden van de folie aftapen met alu tape.
- Als alternatief kun je isolatie nemen met een dampwerende laag van alu, ook nu tape je de naden af.
- Nooit folie en isloatie met een dampwerende laag tegelijk gebruiken.
- Gipsplaten monteren, eventueel randjes afkitten
- Afwerken naar keuze.

Ipv dat hele 'gedoe met folies', kun je ook voor de eerder genoemde isover oplossing gaan.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 19:41:31 #10
17893 Forno
pi_54343280
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:19 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Je hebt het over dampremmend, itt btbb77 die het over damwerend heeft. Hoewel het hetzelfde lijkt is het dat niet.

Ik ben van mening dat er hier wat verkeerde adviezen staan. Mijn idee van goede islatie van een schuin dak:
- Geen luchtspouw tussen dak en isolatie, ook geen luchtspouw tussen gips en isloatie. Gewoon vol maken.
- Aan de buitenzijde een dampremmende folie (miofol oid), en aan de binnenzijde een dampwerende folie.
- Voordat je de gipsplarten er tegenaan schroeft, de naden van de folie aftapen met alu tape.
- Als alternatief kun je isolatie nemen met een dampwerende laag van alu, ook nu tape je de naden af.
- Nooit folie en isloatie met een dampwerende laag tegelijk gebruiken.
- Gipsplaten monteren, eventueel randjes afkitten
- Afwerken naar keuze.

Ipv dat hele 'gedoe met folies', kun je ook voor de eerder genoemde isover oplossing gaan.
Punt 1: eens.
Punt 2: oneens. De dampremmende folie moet aan de binnenkant (direct achter het gips) en over je dakbeschot een laag waterkerende dampopen folie. Als je die twee omwisselt krijg je gegarandeerd condensatie in je dakconstructie, en dus problemen. Misschien verwisselen we de betekenis van binnen/buiten?
Punt 3 en de rest: eens.
pi_54343379
Dampremmend is nog steeds dampopen, terwijl dampopen niet perse dampremmend is, dus ongeveer hetzelfde. Aan de binnenzijde (achter het gips) komt een dampdichte folie, niet dampremmend, niet dampopen.
pi_54343380
Ehh, dampremmend is dampopen. Als je kiest voor een dampopen folie aan de buitenkant, dan kies je voor een dampdichte (Dus dampwerend) aan de binnenkant.

Als je kiest voor de Isover oplossing, dan heb je een folie die afhankelijk van de luchtvochtigheid aan de binnen- of buitenkant van de folie naar binnen of naar buiten ademt.
pi_54343398
Inderdaad!
  FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 20:17:22 #14
17893 Forno
pi_54344250
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:46 schreef Marsepein het volgende:
Ehh, dampremmend is dampopen. Als je kiest voor een dampopen folie aan de buitenkant, dan kies je voor een dampdichte (Dus dampwerend) aan de binnenkant.

Als je kiest voor de Isover oplossing, dan heb je een folie die afhankelijk van de luchtvochtigheid aan de binnen- of buitenkant van de folie naar binnen of naar buiten ademt.
We bedoelen hetzelfde; dampdicht is dampremmend is dampwerend.

Ik kan eerlijk gezegd geen situatie bedenken waarin de dampremmende laag aan de buitenkant wordt aangebracht. Wanneer pas je dat toe? Ben wel benieuwd.
pi_54344650
Nee, we bedoelen niet hetzelfde. Dampremmend is dampopen (Dat is wat ik er van denk) terwijl jij vindt dat dampremmend dampdicht is.

Volgens mij pas je nooit een dampdichte folie toe aan de koude (buiten) kant, dus dat vinden we dan beide
  FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 20:42:05 #16
17893 Forno
pi_54344984
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:29 schreef Marsepein het volgende:
Nee, we bedoelen niet hetzelfde. Dampremmend is dampopen (Dat is wat ik er van denk) terwijl jij vindt dat dampremmend dampdicht is.

Volgens mij pas je nooit een dampdichte folie toe aan de koude (buiten) kant, dus dat vinden we dan beide
Het blijft muggeziften maar dampremmend is dampremmend en dampopen is dampopen.

In veel constructies kun je zowel dampdichte als dampremmende folie gebruiken.

http://www.mi.nl/producti(...)ht_Miofol125AV_S.pdf


Dampopen folie is vaak van dat geperforeerde spul op je dakbeschot.

http://www.kloeber-home.de/be/nl/products.php?req=40
pi_54350829
Pff, even in de materie verdiept. Allebei een kern van waarheid.

Dampremmend is niet altijd geheel dampdicht, maar blijkbaar is dat ook niet nodig en wordt het in de bouw gebruikt naast dampdichte folies, aan de warme zijde.

Dus warme zijde: dampdicht en dampremmend
Koude zijde: Dampdoorlatend en dampopen.
pi_54373581
Wat bbtb77 zegt idd.

En pas op, miofol is een merknaam, en die leveren zowel dampopen als dampdichte folies.

Het mooiste zou zijn voor TS om aan de buitenkant van het dakbeschot een waterkerende, dampopen, mandragende folie te doen, en aan de binnenkant te isoleren en aan de warme kant een dampdichte folie.
Aan de koude zijde tussen dakbeschot en isolatie nog een folie toepassen is een beetje overkill als je het mij vraagt.
pi_54374614
Je kunt op 2 verschillende manieren isoleren: dampopen en dampdicht. Dampopen heeft de voorkeur maar dampdicht is veel makkelijker uitvoerbaar en wordt daarom het meest toegepast.

Bijde methoden komen altijd er op neer dat van binnen naar buiten gezien de constructie steeds dampopener moet worden.

De opbouw is altijd:
- pannen (tegen de meeste water, sneeuw en wind)
- panatten en haken (om pannen het dak vast te houden)
- regelwerk (om ruimte voor afwatering van condensatievocht en stijfsneeuw te creaeren)
- onderdak * (om het dakbeschot droog te houden
- dakbeschot (om het regelwerk en het onderdak steun te bieden)
- gordingen (het dragen van het dak)
- dampopen folie ** (tegen wind en tocht)
- isoltaie (tegen warmte stroming naar binnen en buiten)
- dampdichte folie *** (tegen houden van de vochtige binnenlucht ter bescherming van het dak tegen overmatige condensatie)
- afwerking (ter bescherming van de folie, en voor het mooie)

* moet het meest dampopen zijn maar moet wel waterdicht zijn. Dit kan een folie zijn die bestaat uit smalle horizontale stroken die elkaar overlappen zoals de dakpannen dat doen. Het water loopt er gewoon vanaf maar lucht kan er tussen passeren. De openingen tussen de folie lagen zijn dusdanig dun dat stuifsneeuw en opgeblazen water niet passeert. Het onderdak kan ook van een reflecterend materiaal zijn om extra stralingswarmte terug te ketsen.

** Een folie die mnder dampopen is dat het onderdak maar meer dampopen is dan de folie aan de binnenkant direct achter de afwerking. Dit kan een geperforeerde folie zijn. De gaatjes zijn zo klein dat zij wel de tocht tegen houden. Deze folie voorkomt het omlaag gaan van de isolatie waarde bij wind en storm. De folie kan vervangen worden door een geheel tocht dichtgemaakt dakbeschot. Dit is echter veel arbeits intensiever en geeft meestal nadelige effecten op de langere duur.

*** Deze folie moet het minst dampopen zijn. Het makkelijkst is om deze geheel dampdicht te kiezen. Beter is om alle folies op elkaar af te stemmen. Sinds enige tijd zijn er ook actieve folies zoals klimaatfolie van Isover of Hygrodiode van Meuwissen. Dit zijn folies die gering dampopen zijn en afhankelijk van de luchtdruk vocht van het dak naar de ruimte transporteren maar niet andersom. Deze folie kan ook van een reflecterend materiaal zijn om ook de warmte straling terug de ruimte in te ketsen. Om dit te laten werken moet er echter een spouw van ca 2 a 3 cm tussen de afwerkng en deze folie aanwezig zijn.


De keuze van de folies is ook afhankelijk van de gekozen isolatie. Steenwol en glaswol (isoleer iets minder) kunnen zowel in een dampopen als dampdicht constructie worden toegepast. b.c. Cellulosevlokken alleen en in dampopen conmstructie. Harde isolatie material zowals EPS (ook wel piepschuim), PUR en PIR zijn af teraden omdat deze moeilijk op een goede aansluitende wijze te monteren zijn. Er zal dan sowieso in meerdere lagen in halfsteensverband gewerkt moeten worden en elke plaat moet elke onevenheid nauwkeurig uitgezaagd worden.

Alle folies en isolatiematerialen moeten goed en naadloos op elkaar aansluiten. Zowel onderling als met muren, vloer, plafond / nok en kozijnen. Folies onderling tapen met daarvoor geschikte tape en plakken en tapen naar alle andere bouwdelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door tnimble op 05-11-2007 10:29:23 ]
pi_54375094
Jammer van die altijd...
De praktijk wijst toch uit dat de dampopen folie tegen de buitenkant van het dakbeschot zit en dus in jouw verhaal het onderdak vervangt.
  FOK!fotograaf maandag 5 november 2007 @ 21:26:46 #21
17893 Forno
pi_54389951
Ik geloof niet zo in klimaatfolie. Daarbij denk ik aan andere produkten zoals zelfreinigend glas, of schimmelwerende verf. Werkt een half jaar of een jaar met geluk. Daarna is de wonderbaarlijke stof uitgewerkt.

Ze liften mee op de klimaathype. Oh klimaat! Oh dat moet wel goed zijn. Mensen zijn zo gek er een paar dubbeltjes extra voor te betalen. Zonde van het geld in mijn ogen.
pi_54390363
M.i. is het jammer dat bij dit soort discussies niet duidelijk is hoe deskundig iemand is door studie of werk ervaring. Levert soms verwarrende adviezen op.
Mijn achtergrond is iig een bouwkunde studie en hou me dagelijks bezig met het detailleren voor utiliteits bouw. Waar vaak ook een advies/ingenieursbureau opzit die het eea controleert en dikteert wat waterdichting en dampdichtingen betreft. Maar het blijft een lastige materie, die in elke situatie weer anders is, en waar ik ook steeds weer moet denken hoe het nu weer zit.

Wat sowieso duidelijk is: dampremmend cq dampdicht cq dampwerend ALTIJD aan de WARME zijde toepassen !! En hout in een conctructie moet kunnen ademen / geventileerd zijn - of naar binnen of naar buiten. Bij voorkeur ook in een plafond constructie bv. - van het weekend nog een gerotte vliering balk tegen gekomen doordat ie nat was geworden door een lekkage en nooit goed heeft kunnen drogen.

Zoals hierboven al eens is aangegeven en ervan uitgaande dat het dakbeschot niet lekt, zou ik in dit geval ook zeggen: de isolatie tegen dakbeschot zetten dan dampremmende folie (standaard PE folie is prima) dan de gipsplaten. Als het dakbeschot toch vochtig wordt door doorslaand vocht / mist / condensatie kan het drogen doordat de ruimte tussen dakbeschot en dakpannen sterk geventilleerd is. Bij Unidek etc dakpanelen wordt in de standaard situatie zelfs helemaal geen folies toegepast - maar dit komt m.i. doordat de toegepaste EPS isolaltie uitstekend tegen vocht kan itt glas/steenwol.

Een plat dak met houten beschot is trouwens het meest kritische wat damp transport betreft. Dat komt omdat de buitenste laag - de bitummen 100% dampdicht is én koud. Dus zal vocht daar condenseren, het houten beschot wordt nat en als dit niet voldoende kan wegventileren zal het beschot gaan rotten.

@Forno: Eens, er staat ook niet voor niks: "Het hout droogt op deze manier sneller"
pi_81391332
Hallo iedereen,

Welliswaar is dit een oude topic, maar mogelijk kan iemand met helpen.

Heeft iemand ervaring met deze folie: http://www.haveka.com/index1.html zie--> Gewapende dampremmende folie 50 x 2.00 mtr 110gr/m2 kosten circa. 60 euro. Meer info: http://www.haveka.com/merkblad/009.PDF

De reden waarom ik dit vraag: Miofolie 125 S is dampremmend. De folie 125AV is dampdicht. De 125 S / 125AV zijn geschikt als folie voor warme zijde. Echter 125S toepasbaar in woningen / kantoren, terwijl 125AV voor zwaardere (vochtigere omgevingen geschikt is) zwembaden / sauna's.

Verschil tussen beide folies van MIO foilie is de Sd.
Hoger SD betekent betere "wering tegen doorlaat vocht" dus hoe hoger het getal hoe dampdichter het materiaal. Miofolie 125S = 10 m, Haveka = 25 m en 125AV = 157.

Samenvattend gezien dat alle drie folies waterkerende klase W1 hebben, zijn ze eigenlijk alle drie geschikt als warme kant folie (t.o.v. vochtwering) geldt dit trouwens ook voor eps platen?

Iemand ervaring met dit materiaal?
gr. Chris
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')