abonnement Unibet Coolblue
pi_38905205
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:53 schreef MaximumRush het volgende:
Dag mensen, ik wou even hier een beeld dat men heeft van Iran recht zetten.

Dit is namelijk het beeld dat men heeft van Iran:

[afbeelding]
....
Op zich prima land om op vakantie te gaan. Mensen met ervaring?
nu het nog kan
pi_38905320
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:53 schreef MaximumRush het volgende:
Dag mensen, ik wou even hier een beeld dat men heeft van Iran recht zetten.

Dit is namelijk het beeld dat men heeft van Iran:

<knip>foto</knip>

Dit is hoe Iran er echt uitziet:

<knip>hoop foto's</knip>


Op zich prima land om op vakantie te gaan. Mensen met ervaring?
wat een gelul... alsof Iran alleen maar uit grote steden bestaat en door rijke mensen bevolkt wordt...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_38905386
En wat bracht je ertoe dit topic te openen? Vakantieplannen, van Iraanse afkomst of ben je er net zelf geweest?

Meer hierover in: Iran

Arnout24 is ondertussen 109?
pi_38905476
Nee, maar 99 van de 100 mensen denken dat Iran er zo uitziet:



Vol met zulke mensen:



Ik ben er tot nu toe 4 keer op vakantie geweest en vind het echt een prachtig land. Erg gastvrije mensen daar. Ik heb wel foto's voor mensen die geïnteresseerd zijn.
pi_38905728
maximumrush heeft wel gelijk, maar je moet je wel realiseren dat het niet overal zo is, maar voor een grote land als iran is het ook onmogelijk om net als bijv nederland bijna overal wegen en stoepen te hebben.

en over de mensen.. de jongeren worden steeds meer tegen de islamistische cultuur, het zijn maar een paar kloothommels die iedereen dwingt geloof met het priveleven te mengen.
alleen de oude generatie is nu eventjes zo.. het blijft wel een rotland om in te leven, speciaal voor vrouwen, geloof me, je ziet ze op die foto wel met hun hoofddoek losjes over hun hoofd, maar als ze zonder hoofddoek lopen worden ze meegesleurd door de politie, ik ben zelf iraans en ben een aantal jaren geleden hiernaartoe gevlucht.. nederland is veeel beter.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 00:22:39 #7
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_38905773
Damn, wat zijn Iraanse vrouwen ook mooi, dat blijkt maar weer wanneer ze hun hoofddoekje zodanig draperen dat hun haarlokken zichtbaar zijn..
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  vrijdag 16 juni 2006 @ 01:02:54 #8
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_38906524
Het is je gelukt!
pi_38910501
Denken echt heel veel mensen dat de op één na grootste olie exporteur van de OPEC een arm land is? Ik denk dat dat best wel meevalt hoor.
pi_38910763
Mooie mensen! Gave foto's!

Een paar jaar geleden zat ik er over te denken een rondreis te maken (georganiseerd)... is er alleen nog niet van gekomen en nu vind ik het er eigenlijk een beetje onrustig. Met die vage president en het kernprogramma, hmmm... misschien wordt het hier in media erg overdreven, maar feit is wel dat de Amerikaanse oorlogsmachine weer iets te gretig naar dat land kijkt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  vrijdag 16 juni 2006 @ 11:25:01 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38912676
Mooie foto's. Maar, zijn die 'andere' foto's niet ook gemaakt in Iran?

Wat is die hoge toren in aanbouw eigenlijk?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38914682
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 11:25 schreef De_Hertog het volgende:
Mooie foto's. Maar, zijn die 'andere' foto's niet ook gemaakt in Iran?

Wat is die hoge toren in aanbouw eigenlijk?
Welke foto's bedoel je?

Dat is de Milad toren, 435 meter hoog moet ie worden. Eind 2007 zal die af zijn.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 12:47:44 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38914984
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 12:37 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Welke foto's bedoel je?

Dat is de Milad toren, 435 meter hoog moet ie worden. Eind 2007 zal die af zijn.
De foto's waarvan anderen denken dat Iran 'alleen maar dit' is. Er is zeker welvaart, maar de inkomsten uit de olie worden zeker niet altijd even eerlijk verdeeld, bedoel ik. net als in bijvoorbeeld Saudi-Arabie.

Die toren is wel imposant trouwens. En met de bovenkant al iets meer af ziet het er ook beter uit. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Milad_Tower
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:06:29 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38917642
Lijkt me erg gaaf om een keer naartoe te gaan!
Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen? Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels? Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)? Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:43:06 #15
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_38925232
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:11 schreef MaximumRush het volgende:
Nee, maar 99 van de 100 mensen denken dat Iran er zo uitziet:

[afbeelding]

Vol met zulke mensen:

[afbeelding]

Ik ben er tot nu toe 4 keer op vakantie geweest en vind het echt een prachtig land. Erg gastvrije mensen daar. Ik heb wel foto's voor mensen die geïnteresseerd zijn.
Nou, die eerste foto vind ik meer bij Indonesie passen dan bij Iran.

Douwe had toch wilde plannen om eens de ongerepte natuur van Iran te bezoeken?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_38926537
Dat komt omdat het ook geen foto's zijn van Iran die met die modderhuisjes.
pi_38935920
Tsjah... alleen die ayatollah's en die president vind ik niet zulke figuren...

Verder ziet t er wel goed uit, had ik niet verwacht
pi_38936046
iranese vrouwen in Theran








  zaterdag 17 juni 2006 @ 18:04:31 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38948652
Ok, leuke foto's (stad lijkt erg op Beirut trouwens, zo), maar misschien is wat informatie ook aardig, ValenciaHola....
Ik vroeg hierboven al: Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen? Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels? Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)? Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_38958278
Iran heb ik al langer in het vizier om eens te bezoeken. Geweldig land lijkt het me. Ik vind het alleen zo jammer dat mensen zo raar reageren als je zegt dat je eens Iran zou willen bezoeken. De meeste mensen (in mijn omgeving dan) associeren Iran met de taferelen die zich afspelen in Irak of ze vinden het een 'eng' land vanwege het beeld dat de media ons voorschoteld over dat (vermeende) nucleaire programma.

Het leuke is dat de vrouwen in Iran hun hoofddoek niet helemaal over hun hoofd trekken. Ik heb begrepen dat ze dit demonstratief doen en het wordt verder ook gewoon geaccepteerd wordt. Echter, buitenalandse vrouwen worder wel geacht zich te verkleden in een lange jurk met hoofddoek. Misschien wel een minpunt voor de vrouwelijke bezoekers mits het er 30 graden is.

Wel is alcohol er verboden. Maar om dat nu zo gek te vinden... In Singapore is kauwgom niet te verkrijgen en verboden. Verder staan hotels 'droog' en staan de locals te popelen om toeristen te ontvangen. In de spits stond in het reisgedeelte een artikel over het hedendaags Iran, met Teheran in het bijzonder:

http://digi.spitsnet.nl/2006-04-24/1024/ Pagina 6 en 7

Een ontzettende handige site:
http://www.hansrossel.com/reisgids/iranPR.html

Met reisverhalen handige informatie etc..

Verder is dit ook wel leuk: De weblog van correspondent Thomas Erdbrink die in Teheran woont:

http://www.onzemaninteheran.com/

Al met al zeker een heel boeiend land wat zeker de moeite waard is om te bezoeken.
  zondag 18 juni 2006 @ 12:23:59 #21
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_38966978
Een Iran topic!
Heb inderdaad het 'wilde' plan om eens naar Iran te gaan. Op de een of andere manier facineert het me enorm.

Mooie foto's ook!
pi_38992352
er zitten hele mooie foto's bij zeg, cool!!!
pi_38992709
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 23:13 schreef Zephyrus het volgende:
Het leuke is dat de vrouwen in Iran hun hoofddoek niet helemaal over hun hoofd trekken. Ik heb begrepen dat ze dit demonstratief doen en het wordt verder ook gewoon geaccepteerd wordt. Echter, buitenalandse vrouwen worder wel geacht zich te verkleden in een lange jurk met hoofddoek. Misschien wel een minpunt voor de vrouwelijke bezoekers mits het er 30 graden is.
Dat is onzin. Buitenlandse vrouwen lopen daar net zo rond. Ze worden toch beschouwd als buitenlanders, het maakt voor hun niks uit hoe ze zich kleden.
pi_39001596
quote:
Op maandag 19 juni 2006 07:30 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Dat is onzin. Buitenlandse vrouwen lopen daar net zo rond. Ze worden toch beschouwd als buitenlanders, het maakt voor hun niks uit hoe ze zich kleden.
Ik heb diverse keren gelezen (o.a. in reisverhalen...etc) dat buitenlandse vrouwen iets over hun hoofd moesten trekken en eventueel ook een jurk aantrekken, zodra ze zich op straat begeven.
quote:
...Het land wordt nog nauwelijks door toeristen aangedaan, hetgeen o.a. veroorzaakt wordt door de kledingvoorschriften voor de vrouw...
(Bron)

Ter illustratie:
Een Lufthansa crew die zich na de landing in Teheran heeft omgekleed (zie onderschrift)
http://www.flickr.com/photos/winklerw/131755918/

Wat overigens niet wegneemt dat Iran zeker het beoeken waard is!
pi_39152374
klinkt goed, Iran. Is wel een idee voor volgend jaar ofzo!!
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo. Maar dit lijkt me keitof!!
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 17:04:32 #26
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39154217
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 16:10 schreef sieske het volgende:
klinkt goed, Iran. Is wel een idee voor volgend jaar ofzo!!
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo.
Ik weet niet of de meeste mensen dat denken. 'Middeleeuws' komt bij mij in ieder geval zeker niet op, als ik aan Iran denk. Maar vrouwen zijn in Iran inderdaad minder waard dan mannen. En als homostelletje zou ik ook nog maar even wachten met een bezoek aan Iran, tenzij je het geen punt vindt om jezelf te verloochenen.
Wel lees je in achtergrond-reportages dat de moderne Teheraanse bevolking de religieuze politie spuugzat is. (het is ook eigenlijk een dicatuur van de onderklasse). Ze permitteren zich steeds meer vrijheden. Al kan dat soms tot zeer grote problemen leiden.

Het lijkt mij een prachtig land, dat zeker! Ik wist ook niet dat je daar zo makkelijk naar toe kon, als westerling, maar er zijn zelfs allerlei rondreizen te boeken bij bekende bureaus als Koning Aap en Djoser.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_39157997
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:13 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Ik heb diverse keren gelezen (o.a. in reisverhalen...etc) dat buitenlandse vrouwen iets over hun hoofd moesten trekken en eventueel ook een jurk aantrekken, zodra ze zich op straat begeven.
[..]
Ik las je post als in, Iraanse vrouwen mogen lekker lopen zoals ze willen maar buitenlandse vrouwen niet. Maar buitenlandse vrouwen zijn in Iran gelijk aan Iraanse vrouwen, ze worden soms zelfs hoger gezien.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 20:02:40 #28
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_39158684
Maar hoe zit dat dan precies met die hoofdbedekking? Ik lees ook vaak genoeg dat een groot deel van de bevolking geen hoofddoek draagt, en dat dat eigenlijk ook geen probleem is...
pi_39159207
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 19:37 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Ik las je post als in, Iraanse vrouwen mogen lekker lopen zoals ze willen maar buitenlandse vrouwen niet. Maar buitenlandse vrouwen zijn in Iran gelijk aan Iraanse vrouwen, ze worden soms zelfs hoger gezien.
Ok, geeft niks volgens mij worden toeristen over het algemeen als bijzonderbeschouwd, wat gelijk weergeeft hoe vriendelijk de mensen zijn die daar wonen.
quote:
Maar hoe zit dat dan precies met die hoofdbedekking? Ik lees ook vaak genoeg dat een groot deel van de bevolking geen hoofddoek draagt, en dat dat eigenlijk ook geen probleem is...
Volgens mij is het voor elke vrouw gewoon verplicht om gesluierd over straat te gaan. Echter sommige vrouwen dragen hun sluier half over hun hoofd, zoals te zien is op bovenstaande foto's. Ik meen te hebben gelezen dat dit gewoon gedoogd wordt door de autoriteit. Binnenshuis mag iedereen doen wat hij/zij wilt. Zo zat het volgens mij ongeveer in elkaar.
quote:
Het lijkt mij een prachtig land, dat zeker! Ik wist ook niet dat je daar zo makkelijk naar toe kon, als westerling, maar er zijn zelfs allerlei rondreizen te boeken bij bekende bureaus als Koning Aap en Djoser.
Het is best makkelijk bereikbaar met 9 weeklijkse non-stop vluchten van KLM en Iran Air vanaf Schiphol. om nog maar te wijgen over andere luchthavens in Europa
  vrijdag 23 juni 2006 @ 20:42:17 #30
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_39159811
Waarom komen bijna alle vluchten daar om 02:00 uur aan? Baggertijd
pi_39181993
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:42 schreef Douwe het volgende:
Waarom komen bijna alle vluchten daar om 02:00 uur aan? Baggertijd
Is wel een logische verklaring voor. Zal wel liggen aan de vliegtijden, bijvoorbeeld KLM vertrekt aan het begin van de avond, komt aan Teheran en vertrekt daar in het holst van de nacht en komt daardoor weer in de ochtend aan op Schiphol voordat de meeste vluchten vertrekken zodat passagiers over kunnen stappen op andere vluchten voornamelijk richting verre bestemmingen. (Europese vluchten hebben een hogere frequentie per dag in tegenstelling tot verdere vluchten die slechts 1 of 2 keer per dag vliegen). Zoiets zal het wel zijn.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 20:46:13 #32
97745 Thorical
finding a way
pi_39187741
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:02 schreef Douwe het volgende:
Maar hoe zit dat dan precies met die hoofdbedekking? Ik lees ook vaak genoeg dat een groot deel van de bevolking geen hoofddoek draagt, en dat dat eigenlijk ook geen probleem is...
Ik weet niet of je een vrouw bent maar ik zou me zeker "degelijk"aankleden. Je krijgt er al mededelingen voor,voordat je land met het vliegtuig.
pi_39271379
is eten daar duur? Bij de reis van Djoser En KOning Aap zitten geen maaltijden. Daarvoor moet je extra geld meenemen, maar hoeveel per dag ongeveer (in euro's). Weet iemand dat?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_39281869
een land die een president heeft die de holocaust ontkent moet iedereen gelijk boycotten..
Schande! Jammer dat er ook enkele normale mensen tussen zitten maar het grotendeel daar in Iran is niet wat hier boven weergegegeven is met foto's.
pi_39283379
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:17 schreef sieske het volgende:
is eten daar duur? Bij de reis van Djoser En KOning Aap zitten geen maaltijden. Daarvoor moet je extra geld meenemen, maar hoeveel per dag ongeveer (in euro's). Weet iemand dat?
5/6 euro per persoon.
pi_39296765
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 16:10 schreef sieske het volgende:
klinkt goed, Iran. Is wel een idee voor volgend jaar ofzo!!
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo. Maar dit lijkt me keitof!!
Meeste mensen denken ook dat de hoofdtaal Arabisch is terwijl dat Farsi is, Arabisch wordt juist maar door weinig mensen gesproken. Ook veel mensen spreken Engels.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_39296846
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:17 schreef sieske het volgende:
is eten daar duur? Bij de reis van Djoser En KOning Aap zitten geen maaltijden. Daarvoor moet je extra geld meenemen, maar hoeveel per dag ongeveer (in euro's). Weet iemand dat?
Dat staat er in de uitgebreide reisbeschrijving vast bij. Even downloaden op hun sites.
pi_39298966
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:09 schreef Lassekjus het volgende:
een land die een president heeft die de holocaust ontkent moet iedereen gelijk boycotten..
Schande! Jammer dat er ook enkele normale mensen tussen zitten maar het grotendeel daar in Iran is niet wat hier boven weergegegeven is met foto's.
President is inderdaad gek, verder moet je je niet al te blind staren op de Amerikaanse propagandamachine. Maar je hebt wel een punt, die president spoort niet... gelukkig neemt niemand (buiten Iran) deze man serieus. Ik maak me meer zorgen over vreemde presidenten die wel serieus worden genomen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_39299137
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:24 schreef Levitation het volgende:

[..]

President is inderdaad gek, verder moet je je niet al te blind staren op de Amerikaanse propagandamachine. Maar je hebt wel een punt, die president spoort niet... gelukkig neemt niemand (buiten Iran) deze man serieus. Ik maak me meer zorgen over vreemde presidenten die wel serieus worden genomen.
Mwah, binnen Iran zijn er ook maar weinig mensen die hem serieus nemen...
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_39299579
Koning Aap biedt een inderdaad een vreselijk prachtige reis aan als ik de route zo eens bekijk! Helaas hangt er ook een behoorlijk prijskaartje aan. Kras reizen biedt ook een reis aan naar Iran. 10 Dagen voor ¤998,- . Stukken goedkoper dan Koning Aap en Djoser, maar bij Aap of Djoser krijg je wel meer te zien.

http://www.kras.nl/vakantie/trip.htm?tripid=18044&

Wat betreft geld en andere handige info, bekijk de Lonely Planet eens. Hier o.a. prijzen van wat zaken: http://www.lonelyplanet.c(...)ddle-east/iran/money

Als ik naar de prijs van een fles 1,5 liter water kijk, is dat 2500 Rial en dat is volgens de currency converter dus ongeveer 22 cent!! Is dat echt zo? In dat geval betaal je voor benzine 6 cent per liter!
pi_39300548
Dat zou best kunnen ja. In Jemen kostte een flesje water omgerekend ook geen drol. Ik had ben toen maar vruchtensapjes (guave ) gaan drinken om nog een beetje door het gewisselde geld heen te raken.
pi_39307375
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:37 schreef Zephyrus het volgende:
Als ik naar de prijs van een fles 1,5 liter water kijk, is dat 2500 Rial en dat is volgens de currency converter dus ongeveer 22 cent!! Is dat echt zo? In dat geval betaal je voor benzine 6 cent per liter!
Klopt, alleen het water uit de kraan is daar schoon genoeg. Dat kan je gewoon drinken.

En in de zomervakantie was benzine nog 2 cent per liter
  Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 15:27:21 #43
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_39323140
Ik heb een Iraanse collega die wel eens gaat skiën in een plaats op een paar uur rijden van Teheran. Zal eens vragen of hij wat foto's wil plaatsen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 2 juli 2006 @ 16:58:15 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39451640
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 18:04 schreef Hik het volgende:
Ik vroeg hierboven al: Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen?
Ja dat gaat prima, al was het verkrijgen van een visum enigzins tricky (mijn aanvraag is 2x afgewezen).
Iran ontmoedigt individueel reizen omdat ze groepsreizen beter onder controle hebben. Dit is precies de reden waarom je beter individueel kunt reizen.
Er moet altijd een Iranier voor jou instaan, anders krijg je geen visum. Ik heb een dame van een Iraans reisbureau in NL bereid gevonden om voor mij in te staan.
quote:
Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels?
Niet duur, maar ook niet super goedkoop omdat buitenlanders volgens de wet in US$ moeten betalen voor hotels. Ik betaalde meestal iets van US$20 voor een nette hotelkamer met eigen badkamer + TV. Dat was een paar jaar geleden.
Overigens stonden een paar hotels mij toe (tegen de regels) om wel in Iraans geld betalen, wat neerkomt op een prijsverlaging van 50% omdat ik op straat voor de helft van de officiele koers kon wisselen.
quote:
Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)?
Hoofddoek is wettelijk verplicht.
Overigens is dat een groot voordeel voor reizende vrouwen omdat je dan niet direct als toerist wordt herkend. Ik ken geen alleenreizende vrouwen die Iran hebben bezocht en ben er ook geen tegen gekomen.

Ontmoetingen met mannen zullen voor jou mogelijk problematisch zijn, maar met vrouwen is geen probleem. In het openbaar vervoer worden de plaatsen zo ingedeeld dat vrouwen nooit naast mannen zitten, tenzij ze ermee zijn getrouwd. Als alleen de stoel naast jou nog vrij is en er komt een man de bus in dan zal hij nooit naast jou gaan zitten maar hij zal aan een getrouwde man in de bus vragen of zijn echtgenote naast jou kan zitten zodat hij op de stoel naast die man kan plaatsnemen.
quote:
Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Ja dat is prima mogelijk. Ik heb zelf meerdere zeer leuke, interessante (en leerzame) ontmoetingen gehad met Iraniers. Zij zijn erg nieuwsgierig naar buitenlanders. Ik was enigzins verbaasd hoe open sommigen in een privé situatie tegen mij over politiek praatten. Als je alleen reist heb je heel veel gelegenheid tot dit soort ontmoetingen. Denk alleen al aan de urenlange busreizen door het land...
Taal is wel een probleem (weinig Iraniers spreken Engels) maar je komt regelmatig hoogopgeleiden / studenten tegen die wel Engels spreken.

Hoewel Iran erg 'streng' is zijn de meeste heilige plaatsen gewoon voor toeristen toegankelijk. Verder vond ik Iran en Iranezen kwa temperament dichter bij Turkije staan dan bij Arabische landen (hoewel er in Iran ook een Arabische minderheid woont). Iraniers zijn wat relaxter en minder temperamentvol dan Arabieren (dat is tenminste mijn indruk). Muziek e.d. staat ook dichter bij Turkse dan Arabische cultuur.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_39472435
quote:
Verder vond ik Iran en Iranezen kwa temperament dichter bij Turkije staan dan bij Arabische landen (hoewel er in Iran ook een Arabische minderheid woont). Iraniers zijn wat relaxter en minder temperamentvol dan Arabieren (dat is tenminste mijn indruk). Muziek e.d. staat ook dichter bij Turkse dan Arabische cultuur.
Dat komt omdat Turken en Iraniers (Perzen) historische, genetische en culturele banden met elkaar hebben. In de middeleeuwen heeft de Selchoeks Turkse Rijk Perzie geregeerd. De leiding en de militaire macht bestond uit Turken en de bevolking uit Perzen. De Selchoeken zijn later verhuist naar Anatolie waar ze eeuwen later de Ottomaanse Rijk hebben gesticht. Daarbij hebben ze niet alleen Iran beinvloed maar zijn ze zelf ook beinvloed door de Perzische cultuur. Raciaal zijn ze tijdens de Selchoekse rijk ook vermengd. Daarom lijken Turken en Iraniers veel op elkaar.

Daarbij bestaat Iran voor de helft van de bevolking uit Azerbaicaanse Turken (30 miljoen) die dus Turks spreken. Iran heeft een provincie Zuid-Azerbaican. De Azerbaicanen en Turkmenen die in Iran wonen (dus 30 miljoen) zijn grotendeels afstammelingen van de Selchoekse Turken.

Jaarlijks gaan ca. 1 miljoen Iraniers trouwens op vakantie naar Turkije.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:02:02 #46
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39475126
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:58 schreef SeLang het volgende:
lekker uitgebreid antwoord
Thanks!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juli 2006 @ 15:35:15 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39476243
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:29 schreef delapoko het volgende:

[..]

Dat komt omdat Turken en Iraniers (Perzen) historische, genetische en culturele banden met elkaar hebben. In de middeleeuwen heeft de Selchoeks Turkse Rijk Perzie geregeerd. De leiding en de militaire macht bestond uit Turken en de bevolking uit Perzen. De Selchoeken zijn later verhuist naar Anatolie waar ze eeuwen later de Ottomaanse Rijk hebben gesticht. Daarbij hebben ze niet alleen Iran beinvloed maar zijn ze zelf ook beinvloed door de Perzische cultuur. Raciaal zijn ze tijdens de Selchoekse rijk ook vermengd. Daarom lijken Turken en Iraniers veel op elkaar.

Daarbij bestaat Iran voor de helft van de bevolking uit Azerbaicaanse Turken (30 miljoen) die dus Turks spreken. Iran heeft een provincie Zuid-Azerbaican. De Azerbaicanen en Turkmenen die in Iran wonen (dus 30 miljoen) zijn grotendeels afstammelingen van de Selchoekse Turken.

Jaarlijks gaan ca. 1 miljoen Iraniers trouwens op vakantie naar Turkije.
Het klopt dus

Wat betreft dat laatste: Turken zijn volgens mij de enigen die geen visum nodig hebben om Iran te bezoeken.

Iran heeft trouwens veel te bieden aan de cultureel ingestelde toerist. Het was werkelijk bizar om in m'n uppie rond te lopen op Persepolis, wat toch een van s'werelds belangrijkste acheologische sites is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 3 juli 2006 @ 16:55:44 #48
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39478492
quote:
Op maandag 3 juli 2006 15:35 schreef SeLang het volgende:
Iran heeft trouwens veel te bieden aan de cultureel ingestelde toerist. Het was werkelijk bizar om in m'n uppie rond te lopen op Persepolis, wat toch een van s'werelds belangrijkste acheologische sites is.
Wat dat betreft was Libanon (Baalbek) ook een aanrader!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39479984
quote:
Op maandag 3 juli 2006 15:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het klopt dus

Wat betreft dat laatste: Turken zijn volgens mij de enigen die geen visum nodig hebben om Iran te bezoeken.

Iran heeft trouwens veel te bieden aan de cultureel ingestelde toerist. Het was werkelijk bizar om in m'n uppie rond te lopen op Persepolis, wat toch een van s'werelds belangrijkste acheologische sites is.
Iran heeft op cultureel en historisch gebied enorm veel te bieden. Stel je eens voor, een paar duizend jaar Perzie. Helaas is Iran vanwege de oliepolitiek teruggeschoten naar de vorige eeuw. Er zijn bewijzen dat de vader van Khomeini van Britse afkomst is die een hoge positie had in Britisch Petrol. Allemaal vieze spelletjes. Jammer. Ik heb een goede Iraanse vriend en hoe meer je naar hem luistert hoe meer je tot de conclusie komt dat Iran geregeerd wordt door de Britten die tegen de oliepolitiek van de VS is. Vooral in de jaren 70.

De huidige Ayatollah is trouwens van Azerbaicaanse (Turkse) afkomst. Dus een Turk die Iran regeert. Raar maar waar.
pi_39480140
Wat is er nou uiteindelijk nog van Bam gered na de aardbeving?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 8 juli 2006 @ 03:43:12 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39625990
Als je je als een hoer gedraagt wordt je natuurlijk ook als een hoer behandeld

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2076/c5418384/index.html
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_39679886
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 03:43 schreef SeLang het volgende:
Als je je als een hoer gedraagt wordt je natuurlijk ook als een hoer behandeld

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2076/c5418384/index.html

Geweldig
  maandag 24 juli 2006 @ 20:03:16 #53
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_40142398
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:08 schreef DutchTrain het volgende:
En wat bracht je ertoe dit topic te openen? Vakantieplannen, van Iraanse afkomst of ben je er net zelf geweest?
Check: Yes is een censuurblad
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_40142522
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:22 schreef Kopstoot het volgende:
Damn, wat zijn Iraanse vrouwen ook mooi, dat blijkt maar weer wanneer ze hun hoofddoekje zodanig draperen dat hun haarlokken zichtbaar zijn..
In huis dragen ze geen hoofddoeken!
Dit is verplicht als ze naar buiten gaan, of het nu nog zo is of niet, weet ik niet, maar er was een tijd dat 1 haarlok buiten de hoofddoek de dames gevangenisstraf opleverde.
Thuis zijn ze vaak bezig met uitgebreide make up en chique kleding en lopen ze meestal zonder hoofddoeken!
Als ze op vakantie zijn in andere landen dragen ze ook geen hoofddoeken.
Alleen de mensen van het platteland gaan zo gekleed, ook binnenshuis
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_40146186
paar foto's van iraanse provincies

Isfahan

foto
foto
foto
foto
foto

Perspolis
foto
foto
foto
foto

Mazandaran (noord Iran)
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto

Kashan stad van 1001 nacht

foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto


qom
foto

weer terug naar Tehran

foto
foto
foto
foto

foto
foto
foto

[ Bericht 12% gewijzigd door DutchTrain op 24-07-2006 23:24:15 (een fotootje is leuk... met de nadruk op é&) ]
pi_54259195
Ik zat in NWS het volgende topic te lezen: Hoe reeel is de kans dat de VS Iran gaat aanvallen?

Is er iemand van Fok recentelijk nog in Iran geweest en kan hij/zij er iets over vertellen? Ik vond in de topiclijst bij de sticky's nog wel een topic uit 2004, maar die kan niet meer gekickt worden.

Iran is naast Noord-'Korea een land wat ik erg graag zou willen bezoeken. Ik heb zeer sterk het idee dat de media het 'boze' Iran sterk overdrijven en ik zou dit graag eens met eigen ogen willen bekijken voordat die gekke islamitische revolutie weer eens omver geworpen wordt.

Iemand?
pi_54259949
Ik was niet van plan daar mn bek open te trekken
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:09:32 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54260272
quote:
Beroep Beroepsgokker
Dan kan je wel naar Iran!
censuur :O
pi_54260797
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan kan je wel naar Iran!
Ik durf de gok wel te nemen
pi_54261919
Een vriend van me is er 2 keer voor zn werk geweest (petrochemische industrie) Nou zie je dan wel datgene wat je zakenrelaties je laten zien natuurlijk, maar hij vond teheran een erg mooie stad, en in de bergen rondom de stad zijn veel leuke eettentjes te vindendie je zonder hulp van een local nooit zou ontdekken. Zijn beeld was in ieder geval positief en aangenaam verrast!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 2 november 2007 @ 07:54:28 #62
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54308356
Ik heb een paar jaar geleden een maand door Iran gereisd....

...en ik ben nergens ter wereld zulke vriendelijke en gastvrije mensen tegengekomen! Echt waar!
pi_54308700
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 07:54 schreef thedunno het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden een maand door Iran gereisd....

...en ik ben nergens ter wereld zulke vriendelijke en gastvrije mensen tegengekomen! Echt waar!
Ik zag laatst een documentaire op de bbc en die kwamen tot dezelfde conclusie én lekkere vrouwen
  maandag 5 november 2007 @ 09:37:11 #64
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54373971
Voor wie het interesseert: Ik heb wat foto's van Iran online staan
Foto's van Iran mei 2003

Enkele previews




















Ik denk dat enkele foto's veel mensen zal verassen dat ze in Iran zijn genomen ;-)

[ Bericht 39% gewijzigd door thedunno op 05-11-2007 13:11:25 ]
  maandag 5 november 2007 @ 20:20:42 #65
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54388203
quote:
Op maandag 5 november 2007 09:37 schreef thedunno het volgende:
Voor wie het interesseert: Ik heb wat foto's van Iran online staan
Foto's van Iran mei 2003

Enkele previews
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik denk dat enkele foto's veel mensen zal verassen dat ze in Iran zijn genomen ;-)
Iran en gras zijn inderdaad niet echt dingen die je vaak in 1 zin zult noemen . Mooie foto's . Ik heb laatst ook ergens een stukkie gelezen over Iran. Bleek ook dat de jeugd daar heel wat afneukt (achter de schermen dat wel..)
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 7 november 2007 @ 01:04:19 #66
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_54420398
prachtig
  woensdag 7 november 2007 @ 01:17:07 #67
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_54420538
Je vliegt al voor
total for all travellers 523.33 EUR

retour A'dam - Teheran kom ik na 5 minuten zoeken op. Dat is goed te doen
pi_54420554
Sjonge jonge foto;s oplepelen uit de tijd van de sjah is geen probleem wel ts?
Zo is iran dus nu niet meer!
Ten tijde van de sjah was iran een modern land, en ja iran is mooi, behalve dat regime wat er nu regeert!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54424657
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:18 schreef zhe-devilll het volgende:
Sjonge jonge foto;s oplepelen uit de tijd van de sjah is geen probleem wel ts?
Zo is iran dus nu niet meer!
Ten tijde van de sjah was iran een modern land, en ja iran is mooi, behalve dat regime wat er nu regeert!
In de tijd van de sjah waren er nog niet echt mogelijkheden om zulke goeie kwaliteit te fotograferen + Kijk eens naar het OV en dat soort dingen

De sjah is al weg sinds de islamitische revolutie in 1979
  donderdag 8 november 2007 @ 11:01:49 #70
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54451023
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:18 schreef zhe-devilll het volgende:
Sjonge jonge foto;s oplepelen uit de tijd van de sjah is geen probleem wel ts?
Deze opmerking begrijp ik niet. Welke foto's bedoel je precies?
pi_54645374
Zo mooi
pi_54646461
Wat een prachtige foto's. vooral de eerste!

Heb je die ook in highres? Voor mn achtergrond?
pi_54650013
Paar jaar terug had het weinig gescheeld of ik was overland naar Iran gegaan - ik was van plan om vanuit de balkan per boot naar Georgie te gaan, dan Armenie en van daaruit in ieder geval het westen van Iran (Persepolis, Isfahan) pakken en dan terug via Turkije.

Helaas moest ik door verplichtingen in Litouwen en Finland naar het noorden afbuigen en is het er (nog) nooit van gekomen. Toch wil ik het nog een keer gaan doen - ik heb teveel Herodotus, Arrianus en Umar Khayyam gelezen om het links te laten liggen.

En tja, die blaataap van een Ahmadinejad - hij en Bush verdienen elkaar, sterker nog, ze hebben elkaar nodig - beide hebben ranzige binnenlandse problemen waar ze met een buitenlandse vijand aandacht vanaf proberen te leiden. Ik hoop alleen dat ze niet heel Iran meesleuren in iets echt gevaarlijks. Iig is de gemiddelde Iranier die ik ken een stuk minder wereldvreemd of aggressief dan de gemiddelde amerikaan, en die zijn op hun beurt voor het overgrote deel een stuk minder erg dan wat algemeen in Europa aangenomen wordt. En mbt kernwapens en dreiging enzo - de laatste keer dat Iran/Persie in woord en daad gevaarlijk was voor de bredere wereld was in de tijd van Byzantijns keizer Heraclius en Shah Khosrau II (die overigens beide door de Arabieren weggevaagd werden). Dat maakt ze een stuk vreedzamer dan alle huidige kernmachten. Vergeet ook niet dat ze grenzen aan Pakistan, een instabiel Sunnitisch kernmacht met een lange geschiedenis van vijandschap jegens Shiitisch Iran en daarbij horende aggressie. Ook herinneren ze zich levendig hoe het was om door Rusland bezet te zijn. Ik geloof er geen drol van dat Iran geen kernwapens ontwikkelt, maar Israel, Europa en de VS zijn ondanks alle geblaat niet de redenen ervoor. Die redenen zijn veel eenvoudiger en liggen veel dichter bij Iran zelf.
pi_54655140
Ja ik heb ook wel eens gehoord dat iran een van de mooiste landen is met de vriendelijkste mensen. Maar is het veilig voor een hollandse kaaskop om in deze periode naar iran op vakantie te gaan?
pi_54656234
http://search.lonelyplanet.com/ttsearch.do?Ntt=iran

Zelfs vrouwen alleen zijn er goed veilig
pi_54658937
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef arjanus het volgende:
Ja ik heb ook wel eens gehoord dat iran een van de mooiste landen is met de vriendelijkste mensen. Maar is het veilig voor een hollandse kaaskop om in deze periode naar iran op vakantie te gaan?
Laten we het eens omdraaien, waarom zou het niet veilig zijn?

- internationale oorlog? Nope
- burgeroorlog? Nope
- afscheidingsbewegingen? De etnische Arabieren in het zuidwesten zijn minder vrolijk, maar toeristen lastigvallen? Nope
- criminaliteit? Het gebied ten oosten van Bam is riskant, maar tenzij je een handelaar bent die met Pakistan handelt kom je daar niet.
- racisme? Vast wel beetje, maar zoals bijna altijd heb je daar als blanke minder last van. Waarschijnlijk minder issue dan in UK of US
- vrouwonvriendelijk? Heikel punt, zoals het filmpje hierboven toont kan een westerse vrouw onbedoeld signalen afgeven waar de locals nogal ongewenst op reageren. Kwestie van a) met een betrouwbare man reizen en b) geen oogcontact of aandacht verlenen aan vreemde mannen of ernaast gaan zitten.
- non-moslims? Iran is nota bene bakermat van minstens een non-moslim godsdienst (Zoroastrianisme) en er wonen genoeg christenen. Zolang je respect toont voor het Islam geen probleem.
- politiek? Aangezien NL diplomatiek onbetekenend is boeit dat weinig. Bovendien zul je hooguit moeite hebben een visum te regelen, eenmaal in Iran zijn de mensen veel minder xenofoob dan je adhv hun president zou zeggen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:04:00 #77
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_54660028
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:33 schreef kikoooooo het volgende:
Wat een prachtige foto's. vooral de eerste!

Heb je die ook in highres? Voor mn achtergrond?
Jep

http://upload.wikimedia.o(...)llage_of_Kilaneh.jpg
  maandag 19 november 2007 @ 16:22:02 #78
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54718978
Hoe lang heb je nodig om in een rustig tempo wat highlights van Iran te bekijken?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_54723425
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:22 schreef Hik het volgende:
Hoe lang heb je nodig om in een rustig tempo wat highlights van Iran te bekijken?
Ik denk zo'n 2 á 3 maanden. Ik heb in 1 maand behoorlijk wat gezien, maar nog steeds heel weinig. In 3 maanden zal je behoorlijk wat zien. Alleen Teheran (1500 km2)al is een stuk groter dan New York City (1214 km2) en Los Angeles (1290 km2).

Dan hebben we het nog niet gehad over steden zoals Shiraz, Isfahan en Mashad. Dat zijn de grootste steden. Dan hebben we het nog niet over de kleinere steden en dorpen die eigenlijk nog mooier zijn dan de grote steden. Plekken waar je het gevoel hebt in de verhalen van 1001 nachten beland te zijn.
  dinsdag 20 november 2007 @ 08:20:29 #80
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54731757
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:22 schreef Hik het volgende:
Hoe lang heb je nodig om in een rustig tempo wat highlights van Iran te bekijken?
'Wat highlights' is een subjectief begrip. Wat voor de 1 een highlight is , is voor de ander minder interessant. De vorige poster noemt Teheran als een highlight. Ik vond dat vooral een overvol, druk, chaotisch betonnen monster. Zo snel mogelijk wegwezen!

Ik ben zelf 4 weken in Iran geweest en dit was voor mij voldoende om en goede indruk van het land te krijgen én redelijk wat highlights te zien. Ik ben bijvoorbeeld 2x 5 dagen in de bergen geweest. Dat waren voor mij highlights. Andere plaatsen zoals Mashad, Qom en Yazd heb ik moeten laten liggen. Ik hoef dat ook niet ieder blauw koepeltje te zien. Bam heb ik nog wel in volle glorie gezien!

De meeste wegen en busdiensten zijn overigens vrij goed in Iran. (het verkeer is overigens verschrikkelijk) Het is niet zo moeilijk rond te reizen. Voor de echt lange stukken kan je vrij goedkoop een binnenlandse vlucht nemen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:34:47 #81
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54732619
Het is ook een beetje suffe vraag natuurlijk. Wat ik bedoelde is dat ik niet het hele land (in één keer) hoef te zien, maar stel dat je een week of 3 hebt: is het dan niet de moeite waard, of kun je, als je je een beetje beperkt, toch een aardige indruk krijgen?
Overigens zou het niet mijn/onze eerste keer zijn in het MO, dus in dat opzicht hoeven we, zoals hierboven al zo mooi stond, "ook niet ieder blauw koepeltje" te zien...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_54734187
In 3 weken kan je genoeg zien. Ik zou wel richten op 1 of 2 steden, anders ben je de hele tijd aan het reizen.

Ik ga zelf in de lente een weekje naar Iran.
  dinsdag 20 november 2007 @ 13:28:44 #83
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54737167
In 3 weken kan je genoeg zien. Een rondje Shiraz-yazd-Esfahan-Qom-Teheran bijvoorbeeld kan makkelijk. Als je tijd over heb is het ook zeer de moeite waard naar de Kaspische zee regio te gaan. Deze regio is een compleet contract met de rest van Iran.
pi_54744232
In hoeverre ben je als niet-Moslim in Qom welkom? Ik had begrepen dat vrijwel alle bezienswaardigheden daar Shia heiligdommen waren waar alleen gelovigen welkom waren?
  woensdag 21 november 2007 @ 14:49:30 #85
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54761099


Even serieus, hoeveel mensen wisten dat het zo kon sneeuwen in Iran? . Wel grappig om het ook eens op een andere manier te zien als de doorsnee persfoto .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_54764795
quote:
Op woensdag 21 november 2007 14:49 schreef fathank het volgende:
[ afbeelding ]

Even serieus, hoeveel mensen wisten dat het zo kon sneeuwen in Iran? . Wel grappig om het ook eens op een andere manier te zien als de doorsnee persfoto .
mijn vriendin komt uit armenie (buurland) en in de winter had ze daar vroeger zelfs tot -20 graden
  woensdag 21 november 2007 @ 19:49:03 #87
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_54766848
Voor de mensen die van plan zijn om op vakantie te gaan naar Iran:

Deze foto's moet je echt zien (Kish Island):

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=70088
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:47:01 #88
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_58157906
Binnenkort waarschijnlijk naar Iran.
pi_58158062
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:47 schreef AryaMehr het volgende:
Binnenkort waarschijnlijk naar Iran.
Gaaf! Wil zelf ook zo graag, maar moet eerst ff een internationaal rijbewijs regelen zodat ik niet aan zo'n groep vast zit - zie je veel meer van het land/volk
pi_58493704
Leuk, een willekeurige, enorme stortvloed aan foto's van Iran. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom.
Om te laten zien dat er ook in Iran dure bolides rondrijden? Jammer dat de (verkeers)regels door een reli-fanaticus worden gemaakt. Neemt niet weg dat ik er graag een keer wil rondkijken.
  maandag 5 mei 2008 @ 18:37:22 #91
207951 Ahmadinejjad
Iranian Power
pi_58495409
quote:
Op maandag 5 mei 2008 16:59 schreef aiello het volgende:
Leuk, een willekeurige, enorme stortvloed aan foto's van Iran. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom.
Om te laten zien dat er ook in Iran dure bolides rondrijden? Jammer dat de (verkeers)regels door een reli-fanaticus worden gemaakt. Neemt niet weg dat ik er graag een keer wil rondkijken.
om je te laten zien dat Iran niet dat is wat je op Fox news of CNN ziet
Iranian Power in the Middle East
pi_58497845
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:37 schreef Ahmadinejjad het volgende:

[..]

om je te laten zien dat Iran niet dat is wat je op Fox news of CNN ziet
Jij steunt Ahmadinejad?
pi_58498031
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:37 schreef Ahmadinejjad het volgende:

[..]

om je te laten zien dat Iran niet dat is wat je op Fox news of CNN ziet
Dat wist ik wel, het beeld dat de media schetsen is nergens volledig objectief. Niet van Afrika, de Arabische wereld of waar dan ook. Neemt niet weg dat ik iets tegen mensen heb die graag oorlogstaal uitslaan. Bush hoort daarbij en Ahmadinejad zeker ook. Idioten zijn het, dus ik zou niet trots zijn om die naam te dragen.
Daarnaast heb ik een Israëlische stempel in mijn paspoort, wat het onmogelijk maakt een land als Iran te bezoeken zonder een nieuw paspoort aan te vragen. Ook al zoiets belachelijks.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:34:05 #94
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_62235604
Ok, dus Iran speelt nog steeds wel door mijn hoofd (en als ik dan net weer terugkom van een reis en er voorlopig alleen maar werkreizen in de planning staan ga ik weer een beetje nadenken ).
Mijn belangrijkste vraag gaat toch nog over kleding. Hoofddoekjes zijn verplicht, lees ik hierboven, maar ik hoor toch wel verschillende verhalen.
Wie kan me vertellen wat een hoofddoekje in de praktijk betekent: sommige mensen claimen dat je helemaal ingepakt moet; anderen zeggen dat een "model Benazir Bhutto" (nonchalant over het hoofd gegooid stukje stof) genoeg is. Het schijnt ook nogal uit te maken wáár je bent (volgens mij zijn veel bovenstaande foto's van Teheran, waarvan ik inderdaad hoorde dat het wat relaxter was)?
En hoe zit het met de rest van de kleding? Van top tot teen bedekt in donkere, dikke stoffen? Of is een lange broek met een lichte, lange tuniek (met lange mouwen) ook goed?

Ik wil heel graag een keer die kant op, maar zie er wel tegenop om mijn hele vakantie van top tot teen ingepakt te lopen...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_62235890
Ik hoorde inderdaad van iemand die een Iraanse partner heeft - en er dus geregeld komt - dat een hoofddoekje in Teheran nonchalant mag, maar daarbuiten is men strenger. Een lange broek mag, maar dan wel tot op de enkels (geen driekwartsbroeken). Slippers mogen ook, zolang tot de enkels dus maar bedekt is.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:12:02 #96
216580 Just-inn
komt net kijken
pi_62236549
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:44 schreef AryaMehr het volgende:

Iran kermenshah: (Volgens mij, weet niet zeker)

[ afbeelding ]


Dat is zeker niet in Iran:

http://images.google.nl/images?hl=nl&sa=N&tab=li&q=moraine+lake+banff

  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:07:23 #97
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_62252612
Even over hoofddoekjes en kleding in Iran.

Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw (toen nog vriendin) in Iran geweest.
Ja, hoofddoekjes zijn verplicht maar een nonchalant over het hoofdgeslagen stukje stof volstaat echt in het héle land. Verder geldt voor buitenlandse vrouwen vooral dat ze ruimzittende bedekkende kleding moeten dragen. Op iedere bazar in Iran verkopen ze van die lichte 'overjasjes'. Het beste is er om ter plekke eentje te kopen. Daaronder kan je gewoon een normaal broek en t-shrit dragen.

Uitzonderingen zijn mischien alleen bepaalde heilige sites zoals moskeëen en mausoleums waar in een enkel geval een chador verplicht is. Hier zijn meestal chadors gewoon te leen. Een chador een een grote lap stof die je helemaal om je heen slaat en die je met je handen en tanden bij elkaar moet houden.

Ik als man kon gewoon in T-shirt over straat (korte broek is wel uit den boze). Niet eerlijk? nee inderdaad niet, maar het is nou eenmaal de realiteit.
pi_62267750
Ik ga over ongeveer 2 maanden voor 10 dagen naar Iran. Al 3 jaar niet geweest, dus even kijken of het erg veranderd is. Ik denk van wel, de laatste tijd is het wel heel erg hard gegaan.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:33:34 #99
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_66637564
Een kleine update:

Interessante documentaire van een BBC verslaggever van Iraanse afkomst die terugkeert naar zijn vaderland:

pi_66662778
Ik ga eind april / begin mei een rondje Iran doen.

Leuk, die hoofddoekjes. Dames moeten bij de visumaanvraag een pasfoto met hoofddoekje aanleveren. En als je met de Iraanse luchtvaartmaatschapij vliegt wordt je geacht al vanaf het boarden je hoofd te bedekken.
pi_66664082
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:14 schreef k_man het volgende:

En als je met de Iraanse luchtvaartmaatschapij vliegt wordt je geacht al vanaf het boarden je hoofd te bedekken.
Dat hoeft niet, pas wanneer ze geland zijn doet iedereen z'n hoofddoek op.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 maart 2009 @ 19:49:56 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66664178
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:47 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, pas wanneer ze geland zijn doet iedereen z'n hoofddoek op.
Ik ben weleens met Iran Air naar Iran gevlogen en toen werd toch echt direct na het opstijgen vanaf Schiphol in het vliegtuig omgeroepen dat vanaf nu de Islamitische kledingsvoorschriften in acht moesten worden genomen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_66668087
Ik heb het ook uit meer dan één bron vernomen. Als je met KLM op Teheran vliegt hoeft het niet, maar met Iran Air wel.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 maart 2009 @ 21:17:56 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66668206
Als ik me niet vergis gelden in een vliegtuig in internationaal luchtruim de wetten van het thuisland van het vliegtuig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_66753405
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:11 schreef MaximumRush het volgende:
Nee, maar 99 van de 100 mensen denken dat Iran er zo uitziet:

[ afbeelding ]
Dat trekt mij meer dan die wolkenkrabbers waar je mee pronkt.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 09:49:22 #106
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_66756587
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:14 schreef k_man het volgende:
Ik ga eind april / begin mei een rondje Iran doen.

Leuk, die hoofddoekjes. Dames moeten bij de visumaanvraag een pasfoto met hoofddoekje aanleveren. En als je met de Iraanse luchtvaartmaatschapij vliegt wordt je geacht al vanaf het boarden je hoofd te bedekken.
Tof! Weer nieuwe pasfoto's!
Maar afijn, ik zou niet zoveel problemen hebben met het dragen van een hoofddoek eigenlijk. Idem met het bedekken van je lichaam. Zolang je maar geen burqa of niqab is, lijkt het mij geen probleem.

Iran kan bij deze ook worden toegevoegd aan het lijstje met mogelijke bestemmingen voor dit jaar.
pi_66756672
Wat ik ervan begreep is dat de dames altijd en overal een hoofddoekje moeten dragen, behalve op de eigen hotelkamer. Een niqab schijnt nodig te zijn bij bepaalde heilige plaatsen.

Voor mij is er echter niks aan de hand. Ik mag geen korte broeken dragen, maar dat doe ik toch nooit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2009 09:52:37 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 6 maart 2009 @ 09:53:27 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66756704
Ik zou het juist een voordeel vinden als je je volledig moet bedekken, want dan kun je net doen alsof je een Iranees bent en kun je ongemerkt op bepaalde plekken naar binnen waar je anders niet binnen komt.

Hoofddoek is inderdaad wel verplicht, maar je hoeft niet zo'n tent te gaan lopen (al zou ik zelf die kans dus niet laten lopen als ik een vrouw was )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 maart 2009 @ 09:55:47 #109
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66756770
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 09:53 schreef SeLang het volgende:
Ik zou het juist een voordeel vinden als je je volledig moet bedekken, want dan kun je net doen alsof je een Iranees bent en kun je ongemerkt op bepaalde plekken naar binnen waar je anders niet binnen komt.
Ach, van mij zouden ze dat zo ook wel geloven.
Over het algemeen denken ze overal dat ik een "local" ben, behalve in Azië.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  vrijdag 6 maart 2009 @ 09:59:40 #110
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_66756872
Geen korte broeken dragen is als man sowieso erg verstandig!

Bij heilige plaatsen zou ik ook geen problemen hebben met een niqab. Ik zou het niet prettig vinden als ik altijd een niqab zou moeten dragen daar.
Alhoewel dat wel weer kleding dilemma's zou oplossen.
Een hoofddoek zorgt er iig voor dat je je geen zorgen hoeft te maken om je kapse.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 13:14:59 #111
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_66763345
Bij toeristen wordt niet moeilijk gedaan hoe zij hun hoofddoek dragen. Als hij maar enigszins op je hoofd zit. Iraanse vrouw met hoofddoek:



Overigens dragen Iraanse vrouwen geen Niqab. Ik weet niet hoe iemand hier bij komt?
pi_66768574
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben weleens met Iran Air naar Iran gevlogen en toen werd toch echt direct na het opstijgen vanaf Schiphol in het vliegtuig omgeroepen dat vanaf nu de Islamitische kledingsvoorschriften in acht moesten worden genomen.
Ik ben tot nu toe 2 keer met Iran Air gevlogen, 1 keer met Mahan Air, 1 keer met Alitalia en 1 keer met Gulf Air naar Iran. Alle 5 de keren deden de vrouwen pas bij het landen een hoofddoek op.
pi_66771217
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 13:14 schreef AryaMehr het volgende:
Bij toeristen wordt niet moeilijk gedaan hoe zij hun hoofddoek dragen. Als hij maar enigszins op je hoofd zit. Iraanse vrouw met hoofddoek:

[ afbeelding ]

Overigens dragen Iraanse vrouwen geen Niqab. Ik weet niet hoe iemand hier bij komt?
Vergissing. Ik bedoelde chador.

Dit zegt de organisatie over kleding:
quote:
Vrouwelijke deelnemers zijn verplicht altijd en overal (ook in restaurants en de lounges van hotels) een hoofddoek en een lange, wijdvallende jas tot op de knieën te dragen. Dit geldt ook al voor de vlucht met Iran Air.

Teheran en Isfahan zijn moderne steden en de vrouwen gaan er in verhouding losjes gekleed: een vlotte, moderne lange jas met een losse hoofddoek. Op andere plaatsen worden de kledingvoorschriften soms strenger toegepast. Toch is het dragen van een chador (het gehele lichaam bedekkend zwart 'kleed') ook daar niet noodzakelijk. Alleen voor het bezoeken van de religieuze heiligdommen zoals bijvoorbeeld in Ghom en Mashad is de chador verplicht. Deze chadors kun je in Iran zelf kopen en soms zijn ze bij de ingang van een moskee te leen.

Als je besluit in de zomer naar Iran te gaan, raden we je aan om een katoenen jas te kopen, dit maakt de hoge temperaturen een stuk beter te verdragen. In Iran zijn katoenen jassen nauwelijks te vinden. Voor de hoofddoek geldt dat katoen prettiger is dan synthetisch, omdat daar je haar minder snel statisch van wordt. Voor reizen van enkele weken is het handig om twee jassen mee te nemen, zodat je ze af en toe kunt wassen. Ook kan je ervoor kiezen om ter plekke in de bazaar iets volgens de laatste mode te kopen. Houd er dan wel rekening mee dat veel kleding van synthetische stoffen zijn gemaakt.

Het zal je niet verbazen dat ook mannen zich aan de kledingvoorschriften moeten houden. Korte broeken en bermuda's zijn absoluut verboden.

Je zult in Iran merken dat de hier beschreven kledingvoorschriften soms door de actualiteit wordt ingehaald. Desalniettemin zijn wij van mening dat het geen kwaad kan om toch wat conservatiever gekleed te gaan. Het verleden heeft namelijk bewezen dat de kledingvoorschriften ook plotseling weer strenger kunnen worden. Daarnaast dwing je hiermee vaak meer respect af bij de bevolking.

Verder raden we je aan om praktische kleding mee te nemen die zich makkelijk laat combineren (laag over laag).
  maandag 9 maart 2009 @ 19:51:59 #114
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_66871263
het negatieve beeld dat we van iran hebben: vraag je maar eerst eens af hoe je daaraan komt.
pi_66872525
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:51 schreef Manke het volgende:
het negatieve beeld dat we van iran hebben: vraag je maar eerst eens af hoe je daaraan komt.
Daar was laatst een interessante docu-serie over op de BBC.

Heb je die gezien?
pi_66884667
Je bent niet helemaal helder als je voor de leuk naar Iran gaat. Niemand vraagt zich af waarom er zoveel Iraanse vluchtelingen zijn? Vrijheid van meningsuiting bestaat er niet in Iran, en dan lees ik hier naieve reacties van `oh, wat een mooi land` en `je mag daar je hoofddoekje half over je kapsel dragen hoor`... hoera!!! Homo´s worden ter dood veroordeeld puur vanwege hun geaardheid en vrouwen die er te westers uitzien worden door de ´burkapolitie´ in een auto getrokken en in de cel gegooid. Mooi land, mooie cultuur, maar dat mag je niet los zien van het idiote regime dat er nu heerst.
Leipe shit ouwe
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:26:06 #117
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66885521
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 04:50 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Je bent niet helemaal helder als je voor de leuk naar Iran gaat. Niemand vraagt zich af waarom er zoveel Iraanse vluchtelingen zijn? Vrijheid van meningsuiting bestaat er niet in Iran, en dan lees ik hier naieve reacties van `oh, wat een mooi land` en `je mag daar je hoofddoekje half over je kapsel dragen hoor`... hoera!!! Homo´s worden ter dood veroordeeld puur vanwege hun geaardheid en vrouwen die er te westers uitzien worden door de ´burkapolitie´ in een auto getrokken en in de cel gegooid. Mooi land, mooie cultuur, maar dat mag je niet los zien van het idiote regime dat er nu heerst.
Dus jij gaat ook niet naar de VS of China op vakantie, waar het (bijna) net zo beroerd gesteld is met de mensenrechten?
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  dinsdag 10 maart 2009 @ 08:33:42 #118
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_66885602
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 04:50 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Je bent niet helemaal helder als je voor de leuk naar Iran gaat. Niemand vraagt zich af waarom er zoveel Iraanse vluchtelingen zijn? Vrijheid van meningsuiting bestaat er niet in Iran, en dan lees ik hier naieve reacties van `oh, wat een mooi land` en `je mag daar je hoofddoekje half over je kapsel dragen hoor`... hoera!!! Homo´s worden ter dood veroordeeld puur vanwege hun geaardheid en vrouwen die er te westers uitzien worden door de ´burkapolitie´ in een auto getrokken en in de cel gegooid. Mooi land, mooie cultuur, maar dat mag je niet los zien van het idiote regime dat er nu heerst.
het beeld dat je hierboven schetst is zo gekleurd als wat; compleet gevormd door wat je in de westerse media leest over het land. Natuurlijk is het regime compleet fout; dat zal niemand ontkennen, maar er gaat een compleet andere 'waarheid' over het land voor je open als je het land bezoekt. Wie is hier eigenlijk naief?

Enkele van mijn persoonlijke observaties:
- de bevolking van Iran is de meest vriendelijke die ik ooit ben tegengekomen (en ik ben toch in heel wat landen geweest). Van de gastvrijheid die ik daar heb meegemaakt kunnen we hier nog wel wat van leren.
- Amerika wordt door de Iranese overheid afgeschilderd als 'de grote satan'. De iraniërs die ik heb gesproken zouden liefst gisteren nog naar het land afreizen. Anderen zeggen weer: "we dont like the american governement, but we love american people' (ik ben het hier eigenlijk wel mee eens). Wat ik hiermee wil zeggen: de standpunten van de overheid worden totaal niet gedragen door een groot deel van de bevolking
- De oude perzische cultuur is een van de rijkste ter wereld. De grootste helden van het land zijn de dichters. Toch vreemd voor een land dat alleen maar in het nieuws is met oorlog en onderdukking.
- Je kan vrij door het land rondreizen. Je reisschema wordt niet gecontroleerd door de overheid. Wat je in het land uitgeeft komt dus ten goede van de bevolking en niet in de zakken van de overheid.
- Iran is een heel veilig land voor de reiziger en niemand valt je lastig. Dat is wel anders trouwens in andere Islamitische landen.

Er is gewoon een enorm verschil tussen de overheid van Iran en de bevolking. Achter de sluier gaat een land schuil met een enorme culturele rijkdom en een grote potentie. Ik gun ze echt een ander regime.

Ik bezoek een land vanwege mijn interesse in de cultuur en natuur van een land. Zo lang de politiek me daarin vrij laat zie ik geen reden een land niet te bezoeken.

Iran? gewoon doen! Het ergste wat je kan overkomen is dat je wat vooroordelen moet loslaten

[ Bericht 1% gewijzigd door thedunno op 10-03-2009 08:54:58 ]
pi_66886080
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 04:50 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Je bent niet helemaal helder als je voor de leuk naar Iran gaat. Niemand vraagt zich af waarom er zoveel Iraanse vluchtelingen zijn? Vrijheid van meningsuiting bestaat er niet in Iran, en dan lees ik hier naieve reacties van `oh, wat een mooi land` en `je mag daar je hoofddoekje half over je kapsel dragen hoor`... hoera!!! Homo´s worden ter dood veroordeeld puur vanwege hun geaardheid en vrouwen die er te westers uitzien worden door de ´burkapolitie´ in een auto getrokken en in de cel gegooid. Mooi land, mooie cultuur, maar dat mag je niet los zien van het idiote regime dat er nu heerst.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2009 08:59:18 ]
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:08:28 #120
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66886262
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 08:58 schreef k_man het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je vergeet de VS in je rijtje.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:13:43 #121
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_66886399
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:08 schreef Levitation het volgende:

[..]

Je vergeet de VS in je rijtje.
VS?

Dat is toch dat land dat vermeende misdadigers, waarvan een eerlijk proces wegens gebrek aan bewijs kansloos is, naar een geannexeerd stukje cuba stuurt om daar buiten het zicht bewijsmateriaal te kunnen 'losweken'. En dan ook vervolgens het vingertje opheft naar landen, zoals Iran, over de handhaving van de mensenrechten.

Die VS?

[ Bericht 0% gewijzigd door thedunno op 10-03-2009 09:29:38 ]
  donderdag 11 juni 2009 @ 00:34:06 #122
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_69920827
National Geographic zend vannacht 02:00 een documentaire (Don't tell my mother) uit over Iran. De Franse journalist Diego Bunuel bezoekt ''controversiële'' landen om de plaatselijke cultuur en bevolking weer te geven. Vannacht Iran dus.
pi_69926871
Intersssant. Enig idee of er nog een herhaling komt??
  donderdag 11 juni 2009 @ 12:12:45 #124
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_69930695
Lekker je wijf inelkaar beuken, op zich wel een leuke vakantiebesteding
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_69931819
Vrijdag trouwens stemmen.
pi_69953234
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben weleens met Iran Air naar Iran gevlogen en toen werd toch echt direct na het opstijgen vanaf Schiphol in het vliegtuig omgeroepen dat vanaf nu de Islamitische kledingsvoorschriften in acht moesten worden genomen.
Hoe zit dat dan bij die andere Iraanse maatschappij genaamd Mahan Air dat op Dusseldorf Airport vliegt? Het schijnt dat zij een stuk minder streng zijn qua Islamitische voorschriften en regeltjes. Misschien over een jaar of 2 eens uitproberen.
pi_69958493
Bij Iran Air hoeft het ook niet (meer).
  dinsdag 16 juni 2009 @ 10:35:29 #128
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_70052795
Jeetje.. Ik wilde eigenlijk deze week mijn Iran-visum gaan regelen. Maar ik denk dat ik er nog maar even mee wacht. Wat een chaos is het daar. Mijn plan is om er halverwege september naar toe te gaan.
Zijn er nog meer landgenoten die in de komende tijd naar Iran gaan?
Funk Gezond, Soul een Appel
  dinsdag 16 juni 2009 @ 11:56:45 #129
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70055198
Het is te bizar hoe je alle protesten kunt volgen via de nieuwe media...
http://www.cbc.ca/technol(...)lection-protest.html
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70057463
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 10:35 schreef boeiuh het volgende:
Jeetje.. Ik wilde eigenlijk deze week mijn Iran-visum gaan regelen. Maar ik denk dat ik er nog maar even mee wacht. Wat een chaos is het daar. Mijn plan is om er halverwege september naar toe te gaan.
Zijn er nog meer landgenoten die in de komende tijd naar Iran gaan?
Ik prijs me gelukkig dat ik net voor de verkiezingen ben geweest.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 14:39:03 #131
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_70060278
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 13:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik prijs me gelukkig dat ik net voor de verkiezingen ben geweest.
Vertel je verhaal! Waar zijn de foto's?
Funk Gezond, Soul een Appel
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:56:52 #132
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_70165389
In zijn sig.

Ik heb ze net vluchtig bekeken, erg mooie foto's. Ik wil zeker nog eens naar Iran, maar ben uberhaupt nog niet in het Midden-Oosten geweest dus ik heb daar nog veel te zien.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_70166168
Precies, in mijn sig.

Dat is trouwens nog niet alles. Wat er nu opstaat is t/m dag 11. Dag 12 t/m 14 moet nog.
pi_70166180
Oh, en dank je voor het compliment.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 17:12:35 #135
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_70198866
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:56 schreef Jabberwocky het volgende:
In zijn sig.

Ik heb ze net vluchtig bekeken, erg mooie foto's. Ik wil zeker nog eens naar Iran, maar ben uberhaupt nog niet in het Midden-Oosten geweest dus ik heb daar nog veel te zien.
Ah-ha, ja ik heb de sig's uitstaan, vandaar.. Maar mooie foto's (k-)man!!! Nu heb ik nog meer zin om naar Iran te gaan..
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_70208110
Hier wil ik ook nog eens naartoe.
Cool story, Hansel.
  zondag 21 juni 2009 @ 00:06:18 #137
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_70210372
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 10:35 schreef boeiuh het volgende:
Jeetje.. Ik wilde eigenlijk deze week mijn Iran-visum gaan regelen. Maar ik denk dat ik er nog maar even mee wacht. Wat een chaos is het daar. Mijn plan is om er halverwege september naar toe te gaan.
Zijn er nog meer landgenoten die in de komende tijd naar Iran gaan?
Je wilt langer dan 2 weken gaan? Anders kun je het gewoon op het vliegveld kopen/krijgen meen ik

Mits het rustig is in het land uiteraard! Ik zit te denken om er in de winter te gaan skieen, hoewel ik nog twijfel tussen Iran en Libanon.

[ Bericht 9% gewijzigd door Euc- op 21-06-2009 00:12:33 ]
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:47:04 #138
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_70364224
quote:
Op zondag 21 juni 2009 00:06 schreef Euc- het volgende:

[..]

Je wilt langer dan 2 weken gaan? Anders kun je het gewoon op het vliegveld kopen/krijgen meen ik

Mits het rustig is in het land uiteraard! Ik zit te denken om er in de winter te gaan skieen, hoewel ik nog twijfel tussen Iran en Libanon.
Ik ga over land... Dus dan moet ik wel vooraf een visum regelen. Maar nu heeft minbuz een negatief reisadvies afgegeven. Ik baal enorm want nu moet ik mijn reisplannen omgooien. Mijn doel is om over land van NL naar ZO-azie te reizen. Ik hoop nu dat het negatieve reisadvies ongedaan gemaakt wordt en het weer snel een beetje rustiger wordt in Iran.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_70364441
Die negatieve reisadviezen van BuZa zijn vaak zwaar overdreven. Als het Calamiteitenfonds een negatief reisadvies afgeeft voor een land mag je je zorgen gaan maken.
pi_70415188
Zo, het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels m'n foto's van Iran online.

  maandag 4 januari 2010 @ 19:34:42 #141
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_76410241
Ha! Daar ben ik een paar maanden geleden ook geweest
Funk Gezond, Soul een Appel
  maandag 4 januari 2010 @ 22:02:40 #142
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_76417512
Nog meer foto's geschoten?
pi_76417677
Die schilderijen vind ik eigenlijk wel humoristisch, die linker lijkt net een boze tovenaar uit een animatiefilm .

Maar Iran wil ik zeker nog een keer naartoe. Een leraar van mij is er geweest en die was er zeker of te spreken.
Cool story, Hansel.
pi_76418759
Mooi .
Cool story, Hansel.
  maandag 4 januari 2010 @ 22:47:06 #145
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_76419795
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:25 schreef wikwakka2 het volgende:
Mooi .
Ik raad echt iedereen aan om Iran een keer te bezoeken.
pi_76420481
Ik raad iedereen aan om niet 65 foto's in een post te dumpen. Vooral als je ze niet eens zelf gemaakt hebt.
  maandag 4 januari 2010 @ 23:03:03 #147
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_76420600
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:00 schreef k_man het volgende:
Ik raad iedereen aan om niet 65 foto's in een post te dumpen. Vooral als je ze niet eens zelf gemaakt hebt.
Want je mag alleen 65 foto's posten als je ze zelf heb gemaakt? Wat is dat nou voor logica?
pi_76420765
Het is sowieso idioot om 65 foto's te posten, maar als het eigen foto's waren geweest - waar je trots op bent - had ik er nog ietsje meer waardering voor gehad dan voor deze fotodump. Iedereen kan op Google Images of Fiveprime als trefwoord Iran invoeren. Dat betekent niet dat je die hele brei hier moet dumpen.

Het zal wel iets Iraans zijn. Als je terugleest zie je namelijk dat je niet de eerste bent die tientallen foto's in een post dumpt. Je zult dan eveneens zien dat de betreffende posts gewijzigd zijn door de modjes, omdat dit natuurlijk niet de bedoeling is van een topic op Fok.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2010 23:11:28 ]
  maandag 4 januari 2010 @ 23:12:32 #149
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_76420974
Mijn vriendin kwam aandraven met Iran als reisbestemming voor komende zomer. Ik heb me wat ingelezen en wil op zich best graag gaan, maar vraag me af of je de klimatologische omstandigheden in de zomer kan vergelijken met pakweg Dubai, of dat de luchtvochtigheid lager is wat het draaglijk(er) maakt.
When all things seem to end, the future still remains..
  maandag 4 januari 2010 @ 23:12:44 #150
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_76420987
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:06 schreef k_man het volgende:
Het is sowieso idioot om 65 foto's te posten, maar als het eigen foto's waren geweest - waar je trots op bent - had ik er nog ietsje meer waardering voor gehad dan voor deze fotodump. Iedereen kan op Google Images of Fiveprime als trefwoord Iran invoeren. Dat betekent niet dat je die hele brei hier moet dumpen.
Het onderwerp is Iran toch? En het onderwerp is gepost in Landen, streken en steden. Het lijkt me dus niet meer dan normaal om hier foto's te dumpen die de Iraanse landschap en dergelijke tonen. Ik snap sowieso niet waar je je druk over maakt?
  maandag 4 januari 2010 @ 23:13:33 #151
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_76421029
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:12 schreef Masanga het volgende:
Mijn vriendin kwam aandraven met Iran als reisbestemming voor komende zomer. Ik heb me wat ingelezen en wil op zich best graag gaan, maar vraag me af of je de klimatologische omstandigheden in de zomer kan vergelijken met pakweg Dubai, of dat de luchtvochtigheid lager is wat het draaglijk(er) maakt.
Dat ligt er natuurlijk aan welke gebieden je van plan bent te bezoeken?
pi_76421180
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:12 schreef Masanga het volgende:
Mijn vriendin kwam aandraven met Iran als reisbestemming voor komende zomer. Ik heb me wat ingelezen en wil op zich best graag gaan, maar vraag me af of je de klimatologische omstandigheden in de zomer kan vergelijken met pakweg Dubai, of dat de luchtvochtigheid lager is wat het draaglijk(er) maakt.
In de zomer lijkt me dat een onzalig plan. Er zijn wel gebieden waar het dan goed uit te houden is, maar ik neem toch aan dat je dan ook de bekende bouwwerken wilt zien. En om nou midden in de zomer lekker door Teheran, Esfahan of Shiraz te gaan wandelen... mwah. Ik zou het niet doen.
  maandag 4 januari 2010 @ 23:36:20 #153
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_76422022
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:16 schreef k_man het volgende:

[..]

In de zomer lijkt me dat een onzalig plan. Er zijn wel gebieden waar het dan goed uit te houden is, maar ik neem toch aan dat je dan ook de bekende bouwwerken wilt zien. En om nou midden in de zomer lekker door Teheran, Esfahan of Shiraz te gaan wandelen... mwah. Ik zou het niet doen.
Dankje voor de feedback, heren. De bedoeling zou inderdaad zijn ten minste de drie door jou genoemde steden te bezichtigen.

Uitstel zou uiteraard geen afstel betekenen.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_85466773
Ik ga in Mei/April en ik heb er zin in!
pi_85595249
Kom net terug uit Iran, we hebben de dagen dat onze visa geldig was goed gebruikt. Wat een fantastisch land. Natuurlijk is er die akelige regering en die verschrikkelijke onderdrukking van tientallen miljoenen mensen, maar ik ben nog nooit zo vriendelijk o-ve-ral ontvangen. Zelfs in aardig conservatieve moskeeën werden we zelfs met brood en thee ontvangen. Geen enkele nare ervaring gehad. Alles kan er ook: snowboarden bij Damavand, uitdrogen in Yazd, zonnen in Bushehr, underground stappen in Teheran, dichten in Shiraz.. Nogmaals, wat een geweldig land!
pi_85647421
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 04:17 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Kom net terug uit Iran, we hebben de dagen dat onze visa geldig was goed gebruikt. Wat een fantastisch land. Natuurlijk is er die akelige regering en die verschrikkelijke onderdrukking van tientallen miljoenen mensen, maar ik ben nog nooit zo vriendelijk o-ve-ral ontvangen. Zelfs in aardig conservatieve moskeeën werden we zelfs met brood en thee ontvangen. Geen enkele nare ervaring gehad. Alles kan er ook: snowboarden bij Damavand, uitdrogen in Yazd, zonnen in Bushehr, underground stappen in Teheran, dichten in Shiraz.. Nogmaals, wat een geweldig land!
Kan je ons misschien iets meer vertellen? Waar ben je allemaal geweest en hoe heb je het ervaren? Heb je toevallig ook foto's online staan?
Sinds 1785
pi_85649355
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 04:50 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Je bent niet helemaal helder als je voor de leuk naar Iran gaat. Niemand vraagt zich af waarom er zoveel Iraanse vluchtelingen zijn? Vrijheid van meningsuiting bestaat er niet in Iran, en dan lees ik hier naieve reacties van `oh, wat een mooi land` en `je mag daar je hoofddoekje half over je kapsel dragen hoor`... hoera!!! Homo´s worden ter dood veroordeeld puur vanwege hun geaardheid en vrouwen die er te westers uitzien worden door de ´burkapolitie´ in een auto getrokken en in de cel gegooid. Mooi land, mooie cultuur, maar dat mag je niet los zien van het idiote regime dat er nu heerst.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85649535
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:31 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]


Lees eens wat reisverslagen.
Sinds 1785
pi_85650247
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:35 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Lees eens wat reisverslagen.
Praat eens met wat meer mensen die er enige tijd hebben gewoond en dan trap je niet meer in dat theater dat ze je laten zien als je op bezoek komt. En geloof mij dat als de 'regering' even een voorbeeld/ ruilmiddel nodig heeft ze jou pakken.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85650379
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:51 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Praat eens met wat meer mensen die er enige tijd hebben gewoond en dan trap je niet meer in dat theater dat ze je laten zien als je op bezoek komt. En geloof mij dat als de 'regering' even een voorbeeld/ ruilmiddel nodig heeft ze jou pakken.
Theater? Als er ergens in de wereld mensen 'oprecht' zijn dan is dat wel in Iran. Mensen zoals jou hebben er klaarblijkelijk moeite mee om de Iraanse regering van de Iraanse bevolking te onderscheiden. Lees de scala aan reisverslagen eens of het feit dat Iran in de top 5 landen van 'gastvrije mensen' behoort. Een beroemd iemand zei ooit eens: 'wilt u van uw vooroordelen af, ga dan op reis'. Zelden zo'n citaat gezien die op iemand zoals jou toepasselijk is.
Sinds 1785
pi_85650399
Kunnen jullie verder discussiëren in POL? Dan kunnen we het hier weer gewoon over reizen hebben.
pi_85650451
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:54 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Theater? Als er ergens in de wereld mensen 'oprecht' zijn dan is dat wel in Iran. Mensen zoals jou hebben er klaarblijkelijk moeite mee om de Iraanse regering van de Iraanse bevolking te onderscheiden. Lees de scala aan reisverslagen eens of het feit dat Iran in de top 5 landen van 'gastvrije mensen' behoort. Een beroemd iemand zei ooit eens: 'wilt u van uw vooroordelen af, ga dan op reis'. Zelden zo'n citaat gezien die op iemand zoals jou toepasselijk is.
Blijf er vooral in geloven ^O^ Ik wil je alleen wijzen op het risico dat je loopt als je naar Iran op vakantie gaat (wat de mensen hier ook moeten weten die van plan zijn er op vakantie te gaan).
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85650485
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:55 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Blijf er vooral in geloven ^O^ Ik wil je alleen wijzen op het risico dat je loopt als je naar Iran op vakantie gaat.
Welke risico? Er gaan elk jaar duizenden mensen op vakantie in Iran en ze komen allemaal heelhuids terug? Wat hebben toeristen in Iran die politiek niet actief zijn daar nu te vrezen? Leg eens uit.
Sinds 1785
  Moderator dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:06:56 #164
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_85650925
Leg maar niet uit, want dan krijgen we hier een eindeloze non-discussie die zeker niet over TRV gaat.

En ik heb wat onzinnige plaatjes en reacties daarop verwijderd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_85651005
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:06 schreef UIO_AMS het volgende:
Leg maar niet uit, want dan krijgen we hier een eindeloze non-discussie die zeker niet over TRV gaat.

En ik heb wat onzinnige plaatjes en reacties daarop verwijderd.
Waarom niet uitleggen? Als je de discussie liever niet ziet, verdwijn dan ook de reacties met betrekking daarop. Nu wordt door een user een beeld neergezet van een Iran dat onveilig is voor toeristen, terwijl dat allerminst zo is.
Sinds 1785
  Moderator dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:11:34 #166
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_85651131
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:08 schreef Ferdowsi het volgende:
Waarom niet uitleggen? Als je de discussie liever niet ziet, verdwijn dan ook de reacties met betrekking daarop. Nu wordt door een user een beeld neergezet van een Iran dat onveilig is voor toeristen, terwijl dat allerminst zo is.
Je punt is al gemaakt. Hij heeft z'n zegje gedaan en zal dat nooit kunnen onderbouwen. Verdere discussie leidt tot helemaal niets. Daarom. Verdere opmerkingen over moderaties kunnen jullie kwijt in ons FB-topic: [TRV] Feedback # 12 , maar zeker niet in dit topic over Iran als reisbestemming.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_85651786
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:11 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]



Je punt is al gemaakt. Hij heeft z'n zegje gedaan en zal dat nooit kunnen onderbouwen. Verdere discussie leidt tot helemaal niets. Daarom. Verdere opmerkingen over moderaties kunnen jullie kwijt in ons FB-topic: [TRV] Feedback # 12 , maar zeker niet in dit topic over Iran als reisbestemming.
Noot kunnen onderbouwen? Ik nodig je uit om een keer langs te komen, praten we erover met een paar vrienden en familie. Krijg je een ander beeld. Maar ik zal niet meer reageren. Veel plezier in het toeristische Iran!
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85652082
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:26 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Noot kunnen onderbouwen? Ik nodig je uit om een keer langs te komen, praten we erover met een paar vrienden en familie. Krijg je een ander beeld. Maar ik zal niet meer reageren. Veel plezier in het toeristische Iran!
Nee, waarom leg je het gewoon niet uit? Ik ben overigens Iraniër, dus ik ben reuze benieuwd.
Sinds 1785
pi_85652216
Jammer dat dit topic door een trol wordt verziekt. Ik had graag wat meer informatie en foto;s willen zien van
Odd-bin-Noel .
pi_85652307
laat maar

de 'trol' zal niet meer reageren..... :')
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85654788
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:37 schreef Doler12 het volgende:
Jammer dat dit topic door een trol wordt verziekt. Ik had graag wat meer informatie en foto;s willen zien van
Odd-bin-Noel .
Mijn foto's had je al gezien? :P
pi_85713417
Op één iemand na, een dokter die helaas geen Engels kon, walgden werkelijk ALLE Iraniers die we hebben ontmoet van hun eigen regering. Zelfs politie en militairen. De discussie die zich hier boven mij afspeelt is precies waar al deze Iraniers bang voor zijn. Er is mij tientallen keren gevraagd, 'Please, please, tell your friends, your family, your neighbours, please tell them that we are not like our government. Please tell it to them.' Hierbij. Het overgrote deel van Iran heeft niks tegen homo's, het overgrote deel walgt van de stenigingen, het overgrote deel moet niks van kernwapens hebben. Stel het je zo voor dat na de revolutie bij wijze van een groep uit Staphorst de macht heeft gegrepen. Ik zeg niet dat ik de waarheid vertel, er is mij in Iran alleen meerdere keren gevraagd dit te vertellen. Nogmaals, hierbij.

Goed, terug naar het onderwerp van dit topic. Ik las dat iemand wat foto's wou zien, geen probleem, vind het erg leuk wat foto's te posten. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.


Oost Azerbeidzjan
Een kleine moskee waar onze bus, vertrokken uit Istanbul, wordt gestopt door de politie. Bagagecontrole.


Teheran
Ontzettend lieve vrouw. 'Doest daram, doest daram.'


Teheran
Nederland - Uruguay kijken met Teheraanse studenten, al het oranje spul wat ze in huis hadden kwam uit de kast.


Teheran
Stille getuigen van de groene demonstraties van vorig jaar.


Noord Iran
In de regenwouden van Noord Iran is prachtige flora en fauna te bewonderen, waaronder deze grote libelle.


Teheran
Azadi Tower.


Teheran
Een klein deel van een reusachtige stad.


Qom
Ook in Qom, de religieuze stad van het land, waren de mensen enorm vriendelijk en gastvrij.


Esfahan


Esfahan
Gebedssteentjes.


Esfahan


Esfahan


Esfahan


Yazd


Yazd
Een van de weinige Zoroastrische vuurtempels die nog in gebruik is.


Yazd


Chak-Chak


Chak-Chak
77-jaar oude man. Vangt zeven wespen, steekt ze allemaal in z'n arm, waarvan een in zijn slagader. Geeft een vriendelijke glimlach en gaat daarna op z'n hoofd staan. Dat doet mijn opa hem niet na.


Chak-Chak
Dat is dus deze man. Zo 'n ontzettend lieve man.


Chak-Chak
Voor de dichte deuren van het Zoroastrische heiligdom in Chak-Chak.


Shiraz
Tombe van de Perzische poëet Hafez.


Persepolis


Naqsh-e Rustam
Vermeende graftombe van Xerxes I.


Hamedan


Hamedan


Hamedan


Kordestan

Nogmaals, ik ben verliefd geworden op het land Iran. Hoe verschrikkelijk de regering is, zo geweldig vriendelijk en gastvrij zijn de mensen.
pi_85737444
Mensen die in Nazi-Duitsland op vakantie gingen zijn toch ook hypocriet?! Vanwege mijn principes, en ondanks dat er daar genoeg goede mensen zijn (en hier) die het niet eens zijn met de regering en bepaalde andere zaken, zal ik niet op vakantie gaan in dit land, als je gevlucht bent of vertrokken om een bepaalde reden kan ik het wel begrijpen als je nog eens terug wilt keren al is het maar voor een weekje of paar dagen!?
pi_85738613
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:31 schreef DeParo het volgende:
Mensen die in Nazi-Duitsland op vakantie gingen zijn toch ook hypocriet?! Vanwege mijn principes, en ondanks dat er daar genoeg goede mensen zijn (en hier) die het niet eens zijn met de regering en bepaalde andere zaken, zal ik niet op vakantie gaan in dit land, als je gevlucht bent of vertrokken om een bepaalde reden kan ik het wel begrijpen als je nog eens terug wilt keren al is het maar voor een weekje of paar dagen!?
Iran met Nazi-Duitsland vergelijken? Voor zover ik weet worden de Perzische Joden in Iran niet vervolgd en hebben ze zelfs een vertegenwoordiger in het Iraanse parlement. Je principes zijn dus volkomen misplaatst.

Mooie foto's en leuk dat je ervan genoten hebt. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Ferdowsi op 26-08-2010 18:19:47 ]
Sinds 1785
pi_85738931
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 00:18 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Op één iemand na, een dokter die helaas geen Engels kon, walgden werkelijk ALLE Iraniers die we hebben ontmoet van hun eigen regering. Zelfs politie en militairen. De discussie die zich hier boven mij afspeelt is precies waar al deze Iraniers bang voor zijn. Er is mij tientallen keren gevraagd, 'Please, please, tell your friends, your family, your neighbours, please tell them that we are not like our government. Please tell it to them.' Hierbij. Het overgrote deel van Iran heeft niks tegen homo's, het overgrote deel walgt van de stenigingen, het overgrote deel moet niks van kernwapens hebben. Stel het je zo voor dat na de revolutie bij wijze van een groep uit Staphorst de macht heeft gegrepen. Ik zeg niet dat ik de waarheid vertel, er is mij in Iran alleen meerdere keren gevraagd dit te vertellen. Nogmaals, hierbij.

Erg mooie foto's.
Cool story, Hansel.
pi_85739056
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:08 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Iran met Nazi-Duitsland vergelijken? Voor zover ik weet worden de Perzische Joden in Iran niet vervolgd en hebben ze zelfs een vertegenwoordiger in het Iraanse parlement. Je principes zijn dus volkomen misplaatst.

Mooie foto's en leuk dat je ervan genoten hebt. ^O^
Ik vergelijk Iran niet met Nazi-Duitsland in de exacte vergelijking, ik wijs er alleen op dat Iran geleid wordt op een manier die niet te tolereren valt, zowel de binnenlandse poilitiek, als de buitenlandse politiek. Ik maak alleen de vergelijking met Nazi-Duitsland om te laten dat iemand die naar dat land op vakantie gegaan zou zijn, terecht wordt gezien als hypocriet (omdat hij op die manier een misdadig regime steunt (in)direct) en voor Iran zou wat mij betreft hetzelfde moeten gelden als je deze visie hebt, ik heb deze visie met betrekking tot Iran, daarom zal ik er mijn vakanties waarschijnlijk niet gaan vieren.
pi_85739109
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:23 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik vergelijk Iran niet met Nazi-Duitsland in de exacte vergelijking, ik wijs er alleen op dat Iran geleid wordt op een manier die niet te tolereren valt, zowel de binnenlandse poilitiek, als de buitenlandse politiek. Ik maak alleen de vergelijking met Nazi-Duitsland om te laten dat iemand die naar dat land op vakantie gegaan zou zijn, terecht wordt gezien als hypocriet (omdat hij op die manier een misdadig regime steunt (in)direct) en voor Iran zou wat mij betreft hetzelfde moeten gelden als je deze visie hebt, ik heb deze visie met betrekking tot Iran, daarom zal ik er mijn vakanties waarschijnlijk niet gaan vieren.
Op eventuele visumkosten na steun je toch voornamelijk de lokale middenstander als je daarheen gaat.
Cool story, Hansel.
pi_85739134
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:23 schreef DeParo het volgende:
daarom zal ik er mijn vakanties waarschijnlijk niet gaan vieren.
Prima, maar ik begrijp niet waarom je dat hier zo nadrukkelijk wilt vertellen. Men hoeft niet naar Iran te gaan om de regering te steunen; genoeg cultuur in het land om je er te vermaken. Laten we in ieder geval stoppen met deze discussie.
Sinds 1785
pi_85739156
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:25 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Behalve met eventuele visumkosten steun je toch voornamelijk de lokale middenstander als je daarheen gaat.
Als jij op die manier je pleziertochtjes naar Iran goed praat moet jij dat weten.
Als je nou wapens naar de tegenstanders van dit regime ging brengen had ik meer respect voor je denk ik.
pi_85739208
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:26 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Prima, maar ik begrijp niet waarom je dat hier zo nadrukkelijk wilt vertellen. Men hoeft niet naar Iran te gaan om de regering te steunen; genoeg cultuur in het land om je er te vermaken. Laten we in ieder geval stoppen met deze discussie.
Als je er voor je studie naar toe gaat ok, om iets te onderzoeken ok, maar ik kan er niet bij dat mensen enerzijds dit regime veroordelen maar vervolgens wel pleziertochtjes gaan maken alsof er niet iets is.
pi_85739318
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:28 schreef DeParo het volgende:
Als je er voor je studie naar toe gaat ok, om iets te onderzoeken ok, maar ik kan er niet bij dat mensen enerzijds dit regime veroordelen maar vervolgens wel pleziertochtjes gaan maken alsof er niet iets is.
Want als men naar Iran reist, steunen ze de Iraanse regering? Niet dus. Zou dat wel zo zijn dan zouden de meeste Iraniers die tegen het regime zijn de toeristen niet zo gastvrij welkom heten. Men kan juist door het bezoeken van dergelijke landen enorm veel opsteken. Bijvoorbeeld het beeld dat de media schets van Iran wat vaak niet blijkt te kloppen.
Sinds 1785
pi_85739415
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:32 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Want als men naar Iran reist, steunen ze de Iraanse regering? Niet dus. Zou dat wel zo zijn dan zouden de meeste Iraniers die tegen het regime zijn de toeristen niet zo gastvrij welkom heten. Men kan juist door het bezoeken van dergelijke landen enorm veel opsteken. Bijvoorbeeld het beeld dat de media schets van Iran wat vaak niet blijkt te kloppen.
Dan steunen ze inderdaad indirect het regime van Iran. Je gaat geen pleziertochtjes maken vind ik door een land dat bekend staat om de misdadige omstandigheden die er wel degelijk zijn. Zo'n pretje is het daar echt niet, als je meewerkt zal je er misschien niet al te veel van merken, maar kijk eens aub iets verder. Dit is bijna hetzelfde als in zo'n hotelreservaat te zitten bijvoorbeeld op de Dominicaanse Republiek. Dan zogenaamd ook nog roepen dat je de middenklasse steunt wat onzinnig is.
pi_85739483
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:36 schreef DeParo het volgende:
Dan steunen ze inderdaad indirect het regime van Iran. Je gaat geen pleziertochtjes maken vind ik door een land dat bekend staat om de misdadige omstandigheden die er wel degelijk zijn. Zo'n pretje is het daar echt niet, als je meewerkt zal je er misschien niet al te veel van merken, maar kijk eens aub iets verder. Dit is bijna hetzelfde als in zo'n hotelreservaat te zitten bijvoorbeeld op de Dominicaanse Republiek. Dan zogenaamd ook nog roepen dat je de middenklasse steunt wat onzinnig is.
Je bent nog nooit in Iran geweest, maar je schijnt wel te kunnen vertellen hoe het daar is? Belachelijk. Nog niet te spreken over de vergelijking met de Dominicaanse Republiek. Laten we maar stoppen met deze discussie, want je weet nauwelijks waar je het over hebt.
Sinds 1785
pi_85740479
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:38 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Je bent nog nooit in Iran geweest, maar je schijnt wel te kunnen vertellen hoe het daar is? Belachelijk. Nog niet te spreken over de vergelijking met de Dominicaanse Republiek. Laten we maar stoppen met deze discussie, want je weet nauwelijks waar je het over hebt.
Ken je die mensen die naar Noord-Korea gaan, die zijn er geweest, denk je dat ze nu een beeld hebben van Noord-Korea? Het is toch wel grappig dat jij denkt dat je een beeld hebt van Iran!
Als je een beeld van Iran zou hebben zou je het misdadige regime veroordelen.
Dan zou je zowel de binnenlandse als de buitenlandse maatregelen veroordelen.
pi_85740590
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ken je die mensen die naar Noord-Korea gaan, die zijn er geweest, denk je dat ze nu een beeld hebben van Noord-Korea? Het is toch wel grappig dat jij denkt dat je een beeld hebt van Iran!
Als je een beeld van Iran zou hebben zou je het misdadige regime veroordelen.
Dan zou je zowel de binnenlandse als de buitenlandse maatregelen veroordelen.
Noord-Korea is toch, qua reizen, heel wat anders dan Iran. Wij hebben vier weken door Iran gebackpackt. Niks geen georganiseerd tripje zoals dat bij Noord-Korea moet. Geen mensen die uitgezocht worden waar je mee praat, geen verplichtingen. Dan durf ik toch wel te stellen dat ik een redelijk reëel beeld heb gekregen van Iran.
pi_85740640
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:04 schreef DeParo het volgende:
Het is toch wel grappig dat jij denkt dat je een beeld hebt van Iran!
Ik ben zelf Iraniër. ;(
Sinds 1785
pi_85740650
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:06 schreef Odd-bin-Noel het volgende:

[..]

Noord-Korea is toch, qua reizen, heel wat anders dan Iran. Wij hebben vier weken door Iran gebackpackt. Niks geen georganiseerd tripje zoals dat bij Noord-Korea moet. Geen mensen die uitgezocht worden waar je mee praat, geen verplichtingen. Dan durf ik toch wel te stellen dat ik een redelijk reëel beeld heb gekregen van Iran.
Ga je nu zeggen dat Iran geen misdadig regime heeft en er geen schandalige praktijken gebeuren?
Of ben je ook bij de nucleaire installaties geweest en in de gevangenissen?
pi_85740736
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:07 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Ik ben zelf Iraniër. ;(
Dan neem ik m'n woorden terug! NIet dat ik denk dat je een correct beeld hebt, maar kennelijk ben je een voorstander van dit regime, anders zou je je niet zo opstellen! Vergis je niet he, ik veroordeel het uiterlijk van het land en de plaatsen niet, de mensen niet allemaal, ik veroordeel het regime, de mensen die dit regime steunen, en de schandalige praktijken die hier het gevolg van zijn kennelijk.
pi_85740802
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ga je nu zeggen dat Iran geen misdadig regime heeft en er geen schandalige praktijken gebeuren?
Of ben je ook bij de nucleaire installaties geweest en in de gevangenissen?
Als jij weigert naar volgens jou "verkeerde" landen toe te gaan, dan is dat je goed recht. Helaas valt dan driekwart van de wereld af. Sommige mensen willen wél iets van de wereld zien.
Cool story, Hansel.
pi_85740846
DeParo schijnt niet te begrijpen dat een correlatie tussen het bezoeken van een land en het regime van het desbetreffende land steunen in dit geval niet opgaat.
Sinds 1785
pi_85740887
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:06 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Noord-Korea is toch, qua reizen, heel wat anders dan Iran. Wij hebben vier weken door Iran gebackpackt. Niks geen georganiseerd tripje zoals dat bij Noord-Korea moet. Geen mensen die uitgezocht worden waar je mee praat, geen verplichtingen. Dan durf ik toch wel te stellen dat ik een redelijk reëel beeld heb gekregen van Iran.
Hoe vond je het vervoer eigenlijk? Veelal met de trein gereisd, of wat? :)
Sinds 1785
pi_85740987
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:13 schreef Ferdowsi het volgende:
DeParo schijnt niet te begrijpen dat een correlatie tussen het bezoeken van een land en het regime van het desbetreffende land steunen in dit geval niet opgaat.
Het zou toch wat zijn als hij dan stiekem toch wel eens naar Egypte is geweest.
Cool story, Hansel.
pi_85740989
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:13 schreef Ferdowsi het volgende:
DeParo schijnt niet te begrijpen dat een correlatie tussen het bezoeken van een land en het regime van het desbetreffende land steunen in dit geval niet opgaat.
Wel als het om een pleziertochtje gaat, als je Iranier bent, dan begrijp ik veel beter dat je wel eens terug wilt.

quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:12 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Als jij weigert naar volgens jou "verkeerde" landen toe te gaan, dan is dat je goed recht. Helaas valt dan driekwart van de wereld af. Sommige mensen willen wél iets van de wereld zien.
Nee hoor, Iran is eigenlijk een van de weinige landen waar ik niet naar toe zou gaan, dat is wel duidelijk.
pi_85741048
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:17 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Het zou toch wat zijn als hij dan stiekem toch wel eens naar Egypte is geweest.
Ik heb niet iets tegen het regime van Egypte. Tenminste niet iets wat mij er van zou weerhouden om hier naar toe te gaan, maar goed, ik ben er niet geweest.
pi_85741081
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:17 schreef DeParo het volgende:
Wel als het om een pleziertochtje gaat.
Plezier? De meeste mensen gaan naar Iran om wat van de cultuur op te snuiven, om het land eens zelf met eigen ogen te bekijken en de Iraanse bevolking te leren kennen. Men gaat niet naar Iran voor een zon, zee en strand vakantie. Leer dat eens begrijpen.
Sinds 1785
pi_85741230
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:19 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Plezier? De meeste mensen gaan naar Iran om wat van de cultuur op te snuiven, om het land eens zelf met eigen ogen te bekijken en de Iraanse bevolking te leren kennen. Men gaat niet naar Iran voor een zon, zee en strand vakantie. Leer dat eens begrijpen.
Dat noem ik ook een pleziertochtje aangezien je geen rekening houdt met het schandalige en afschuwelijke regime van Iran. Ik vind dergelijke mensen dus behoorlijk hypocriet.
pi_85741250
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:18 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik heb niet iets tegen het regime van Egypte. Tenminste niet iets wat mij er van zou weerhouden om hier naar toe te gaan, maar goed, ik ben er niet geweest.
Grapjas :').
Cool story, Hansel.
pi_85741346
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:24 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Grapjas :').
Was niet grappig bedoeld.
pi_85741399
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:23 schreef DeParo het volgende:
Dat noem ik ook een pleziertochtje aangezien je geen rekening houdt met het schandalige en afschuwelijke regime van Iran. Ik vind dergelijke mensen dus behoorlijk hypocriet.
Hoe houdt men wel rekening met de zogenaamde 'schandalige en afschuwelijke' regering van Iran dan? Door het land niet te bezoeken en met vooroordelen blijven steken? Terwijl de Iraniers die tegen het regime zijn en in Iran wonen juist willen dat westerse toeristen het land bezoeken en niet zozeer om dat ze er geld aan kunnen verdienen, maar om het contact tussen beide culturen te overbruggen en laten zien dat Iran meer is dan wat de ayatollahs de wereld voorschotelen.
Sinds 1785
pi_85741468
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:28 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Hoe houdt men wel rekening met de zogenaamde 'schandalige en afschuwelijke' regering van Iran dan? Door het land niet te bezoeken en met vooroordelen blijven steken? Terwijl de Iraniers die tegen het regime zijn en in Iran wonen juist willen dat westerse toeristen het land bezoeken en niet zozeer om dat ze er geld aan kunnen verdienen, maar om het contact tussen beide culturen te overbruggen en laten zien dat Iran meer is dan wat de ayatollahs de wereld voorschotelen.
Maar dus tegelijk wel het misdadige regime van Iran te steunen?
Nee bedankt!
pi_85741595
Laten we maar stoppen met deze discussie en ons verder richten op het prachtige land Iran.
Sinds 1785
pi_85741707
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:33 schreef Ferdowsi het volgende:
Laten we maar stoppen met deze discussie en ons verder richten op het prachtige land Iran.
Een prachtig land maar geleid door een misdadig regime.
Kennelijk zijn er ook miljoenen mensen in Iran die dit regime steunen.
Dus zo fantastisch zullen al die mensen dan toch wel niet zijn. Dat lijkt me wel zo.
pi_85779099
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een prachtig land maar geleid door een misdadig regime.
Kennelijk zijn er ook miljoenen mensen in Iran die dit regime steunen.
Dus zo fantastisch zullen al die mensen dan toch wel niet zijn. Dat lijkt me wel zo.
:D

DeParo het wordt hier niet gewaardeerd als je commentaar hebt op Iran. Alleen positief zijn over Iran. Geweldig land, geweldig mensen, geweldig natuur....die regering? 99% van het land heeft daar een hekel aan hoor :')
En dan hebben we nog de Iraniërs die 'politiek' vluchteling zijn, maar toch wel elke zomer een maandje op vakantie kunnen gaan in/ naar Iran :')
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_85779389
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 18:09 schreef tongytongylickylicky het volgende:
DeParo het wordt hier niet gewaardeerd als je commentaar hebt op Iran. Alleen positief zijn over Iran. Geweldig land, geweldig mensen, geweldig natuur....die regering? 99% van het land heeft daar een hekel aan hoor :')
En dan hebben we nog de Iraniërs die 'politiek' vluchteling zijn, maar toch wel elke zomer een maandje op vakantie kunnen gaan in/ naar Iran :')
Iran is ook een geweldig land. Lees de reisverslagen eens van de mensen die er zijn geweest. Ik daag je uit om één negatieve te vinden. De meeste Iraniers zijn ook tegen de regering, maar dat spreekt voor zich. Sommige tweede-generatie Iraniers in Nederland gaan inderdaad in de vakantie terug naar Iran, maar dat is een heel andere situatie; hun ouders zijn gevlucht en zij hebben niet of nauwelijks problemen gehad met de regering. Eerste generatie Iraniers die hier woonachtig zijn, gaan niet of nauwelijks terug. Ik heb je overigens al talloze keren om voorbeelden gevraagd, maar je schittert telkens in afwezigheid om steeds terug te komen met voorspelbare oneliners en verhalen die geen hout snijden.
Sinds 1785
pi_87353169
Ok, ik ben van plan aankomende zomer met mijn wederhelft + een bevriend stel door Iran te reizen. Dit topic is daarom (buiten alle politieke discussies) erg leuk om te lezen!

Odd-bin-Noel en k_man, ik heb jullie foto's gezien en dat ziet er echt super uit! Vroeg me af of jullie nog enige hinder van jullie camera hebben ondervonden (ik neem adhv de foto's aan dat jullie een dslr meehadden).

Het is voor ons nog niet duidelijk of we ons enkel tot Iran beperken of ook ook nog noordelijker wat willen bekijken. hebben jullie tips?
pi_87354013
Ik had 2 jaar terug ook gewoon een Dslr bij me en daar werd niet moeilijk over gedaan. Over dat soort dingen doen ze niet moeilijk hoor. Ligt er net aan wie je voor je hebt en waar je foto's van zit te maken.
pi_87356397
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:56 schreef MaximumRush het volgende:
Ik had 2 jaar terug ook gewoon een Dslr bij me en daar werd niet moeilijk over gedaan. Over dat soort dingen doen ze niet moeilijk hoor. Ligt er net aan wie je voor je hebt en waar je foto's van zit te maken.
kijk dat is alvast mooi om te horen ^O^ heb je trouwens ergens een linkje naar foto's? Of heb je die nergens online?
pi_87356423
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 14:42 schreef krapula het volgende:

[..]

kijk dat is alvast mooi om te horen ^O^ heb je trouwens ergens een linkje naar foto's? Of heb je die nergens online?
Wat voor foto's zoek je? Hier staan er in ieder geval een hoop:

http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=646

Natuurfoto's bijvoorbeeld:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=221738
Sinds 1785
pi_87356827
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:20 schreef krapula het volgende:
Ok, ik ben van plan aankomende zomer met mijn wederhelft + een bevriend stel door Iran te reizen. Dit topic is daarom (buiten alle politieke discussies) erg leuk om te lezen!

Odd-bin-Noel en k_man, ik heb jullie foto's gezien en dat ziet er echt super uit! Vroeg me af of jullie nog enige hinder van jullie camera hebben ondervonden (ik neem adhv de foto's aan dat jullie een dslr meehadden).

Het is voor ons nog niet duidelijk of we ons enkel tot Iran beperken of ook ook nog noordelijker wat willen bekijken. hebben jullie tips?
Als je noordelijker wilt gegaan dan zou ik zeker naar Oezbekistan gaan, om steden zo als Buchara, Merv en Sarmarkand te bekijken die allemaal Werelderfgoed cultuur zijn. En Khiva is ook de moeite waard.
pi_87362905
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:20 schreef krapula het volgende:
Ok, ik ben van plan aankomende zomer met mijn wederhelft + een bevriend stel door Iran te reizen. Dit topic is daarom (buiten alle politieke discussies) erg leuk om te lezen!

Odd-bin-Noel en k_man, ik heb jullie foto's gezien en dat ziet er echt super uit! Vroeg me af of jullie nog enige hinder van jullie camera hebben ondervonden (ik neem adhv de foto's aan dat jullie een dslr meehadden).

Het is voor ons nog niet duidelijk of we ons enkel tot Iran beperken of ook ook nog noordelijker wat willen bekijken. hebben jullie tips?
Ik had een slr bij me, maar dat was over het algemeen geen enkel probleem. Het is - zoals eigenlijk overal - niet handig om militaire objecten e.d. te fotograferen en aan mensen die je wilt fotograferen vraag je eerst even of dat mag.

De voormalige Amerikaanse ambassade in Teheran is een interessant onderwerp voor foto's, maar is tegelijk een gevoelig object. Daar heb ik dus even aan een bewaker gevraagd of het mocht. Dat mocht niet. Toen heb ik gevraagd of ik wel de murals mocht fotograferen (de anti-Amerika graffiti op de muren rondom het terrein). Dat mocht wel. Dat was mooi, want daar was het me om begonnen.

Ik weet niet hoe lang jullie gaan, maar in Iran is meer dan voldoende te zien om je een paar weken bezig te houden. Ik zou het dus tot Iran beperken.
pi_87379941
Iran is een heel mooi land en de mensen zijn ook best vriendelijk. Jammer van het strenge regime want het zou in geval van vrijheid veel sneller groeien.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  zondag 10 oktober 2010 @ 12:24:49 #212
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_87380706
Tip over fotograferen in Iran: loop niet continu met je camera te paraderen. Dat schrikt mensen af. Laat je camera zoveel mogelijk in de tas zitten. Pas als voor de mensen de bedoeling van jouw bezoek aan bijvoorbeeld een moskee duidelijk zijn ga je foto's maken. Of beter, maak eerst contact met mensen dan kun je ook foto's van de mensen maken.
Ik heb een schurfthekel aan toeristen die met een toeter van een camera op hun buik rondlopen. Mensen waarderen dat meestal niet en ze verpesten daarmee ook mijn ervaring en foto's.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_87384751
En welke plaatsen ben je van plan om te bezoeken Krapula? Om snel door Iran te reizen kun je overwegen om met het vliegtuig te reizen. Voor 40-50 euro kan je al een ticket hebben van Teheran naar Mashhad. Met de trein reizen is ook een goedkope en veilige manier om snel te reizen.
pi_87404364
Bussen zijn ook goed te doen. Erg goedkoop, eigenlijk hebben we elke busreis contacten opgedaan waar we dan op plaats van bestemming mee op avontuur gingen. En bleven eten. En bleven feesten. En bleven slapen. ;)

Met m'n dslr heb ik totaal geen problemen gehad. Meerdere keren zijn er juist militairen op ons afgekomen. Niet om de camera af te pakken, maar juist om op de foto te gaan!

In Iran is enorm veel te zien, dus dat one month visa heb je zomaar gebruikt. Als je naar het noorden gaat (ook een prachtige en bijzonder interessante omgeving), besef je dan wel dat je niet terug in Iran komt, sinds Iran bijna alleen single entry visa verstrekt.
pi_87404421
Ohja PS: Over de voormalig Amerikaanse ambassade gesproken. Dat is de enig plek waar wij juist hinder ondervonden: het is, zoals hierboven mij al werd gezegd, net wie je voor je hebt. Onze Iraanse vrienden schaamden zich voor de ambassade, en wouden er liever ook niet langs gaan.
pi_87408236
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb thuis mijn 'aantekeningen' liggen over wat we iig willen zien. Het ziet er wel naar uit dat we de gehele tijd in Iran blijven, als ik de reacties zo lees :D
  maandag 11 oktober 2010 @ 08:17:14 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87408401
Ik volg het topic even. Prachtige foto's! Je hebt echt het idee in een sprookje te zijn beland. Ik wil ook zeker nog eens naar Iran :Y. Helaas is mijn vaste reisgenoot bang voor terrorisme :{.
Niet meer actief op Fok!
pi_87410649
Voor terrorisme hoef je echt niet bang te zijn hoor. Het enigste gevaarlijke gebied is Sistan-Baluchestan, waar zware drugshandel plaats vindt. Maar als toerist zie ik echt geen enkele reden om Sistan-Baluchestan te bezoeken.
pi_87412913
Oh ja, over fotograferen (en terrorisme) gesproken; wij zijn wel langs de kerncentrale gereden waar de VS hun twijfels bij hebben. Ook daar mag uiteraard absoluut niet gefotografeerd worden. Ook niet even stiekem, want er zijn her en der wachtposten en camerabewaking.
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:30:27 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87414113
Dat vind ik dan weer eng. Dat ik iets fotografeer en dat dan niet blijkt te mogen en dat ze me dan in de cel gooien ofzo :').
Niet meer actief op Fok!
pi_87478456
Voor terrorisme hoef je inderdaad to-taal niet bang te zijn. Het 'gevaar' van Iran is op een veel, en dan ook veel hoger niveau. Als je je niet in het openbaar (in privé omgeving des te interessanter, naar mijn mening. Viva la resistance!) uitlaat over de regering, is er geen enkel probleem.

Over de beruchte nuclear facility gesproken, bedoel je Natanz? Heb er toch een foto van gemaakt, weet eigenlijk niet waarom. Dom? Wellicht ja. Maar met Led Zeppelin's apocalyptische "Kashmir" aan, de honderden anti-air guns.. Net alsof je in een film zit joh (ach, misschien ben ik gewoon nog jong en fantasievol :P)
pi_87478477
Weer een PS.

Bezoek vooral de natuur (en de zee!) boven Teheran!
pi_87479685
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:30 schreef Viking84 het volgende:
Dat vind ik dan weer eng. Dat ik iets fotografeer en dat dan niet blijkt te mogen en dat ze me dan in de cel gooien ofzo :').
Het lijkt mij vrij sterk dat je iets per ongeluk fotografeert. Het is niet zo dat ze geheime plekken zomaar open en bloot neerzetten in gebieden die drukt bezocht worden door toeristen.
pi_87566886
Iran _O_ ! Ben al jaren gefascineerd door het land en met name de cultuur, maar net zoals Viking vinden mijn vaste reispartners het totaal niks,omdat ze bang zijn! Jammer, want volgens mij is dit juist een land wat super veilig is en je juist veel vriendelijke contacten kan opbouwen met de bevolking..
pi_87572282
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 12:30 schreef Argonath het volgende:
Iran _O_ ! Ben al jaren gefascineerd door het land en met name de cultuur, maar net zoals Viking vinden mijn vaste reispartners het totaal niks,omdat ze bang zijn! Jammer, want volgens mij is dit juist een land wat super veilig is en je juist veel vriendelijke contacten kan opbouwen met de bevolking..
Exact! En om dan maar met een tour mee te gaan, vind ik ook weer niks. Het meest geweldige zou ook nog zijn om op sleeptouw meegenomen te worden door locals, a la couch surfing :s)
pi_87712690
Kennelijke heeft de media een grote invloed op mensen. Iran is totaal niet gevaarlijk om op vakantie te gaan. Toevallig las ik gisteren een leuke artikeltje. Een Amerikaanse-Japanse Aikido sensei bezoekt Iran om daar Akiodo Dojo's te bezoeken. Vooral het laatste alinea vind ik prachtig

quote:
I found this teapot in Tehran. Please look at it again closely. It should at least make you smile. It is a teapot, but how do we use this teapot? Which spout do we pour from? Actually, only the spout directly across from the handle is connected to the inside of the pot. IF YOU LOOK INSIDE it is simple to see that the other spouts are not connected; only one spout is real. We need to take a close look at Iran on the inside, and not be confused by the “extra spouts” that are portrayed to us.

I too will watch the future relationship between Iran and the world, but with a very calm eye.
http://www.nippon-kan.org/senseis_articles/07/teapot/teapot.html
pi_87757822
Erg leuk topic om door te nemen, door de foto's en verhalen krijg ik steeds meer zin om naar Iran te gaan!

Ik heb een vraag over het visum. Volgend jaar ben ik van plan om eerst naar het mainland te gaan, vervolgens naar een free trading zone en weer terug naar het mainland. Voor de ftz heb je geen visum nodig, maar zou een single-entry visum voldoende zijn? Op internet kan ik hier niets over terugvinden.
TRV
pi_87758876
Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met de Iraanse ambassade in Nederland. Multiple entry geven ze niet zo vaak weg. Even de zaak uitleggen, en dan helpen ze je wel verder.

http://iranianembassy.nl/en/
pi_87759339
Ik zit momenteel in Esfahan, wat een prachtige, heerlijke stad! Het Perzische volk is geweldig, ben er helemaal weg van. Die hoffelijkheid, de gastvrijheid, de vriendelijkheid! Vandaag de hele dag op stap geweest met een Esfahani van mijn leeftijd. Gisteren in het theehuis aan de waterpijp gezeten met vier prachtige studentes uit Tehran. Eergisteren urenlange gesprekken gehad met een student terwijl we door het mooie park slenterden. Het echte beeld van Iran kun je alleen maar kan krijgen door er naar toe te gaan en de mensen te spreken. En dat beeld komt *absoluut niet* overeen met dat stereotype cliche dat je meestal op het nieuws en in de media ziet. Veel dingen die ik hoor van de locale mensen stemmen me wel verdrietig. Het lijkt op veel gebieden een bezet land. Maar Iran is superveilig, het voelt als een warm bad. Ik hou van Iran en ik hou nog meer van de Perzen! O+
pi_87760294
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 12:30 schreef Argonath het volgende:
Iran _O_ ! Ben al jaren gefascineerd door het land en met name de cultuur, maar net zoals Viking vinden mijn vaste reispartners het totaal niks,omdat ze bang zijn! Jammer, want volgens mij is dit juist een land wat super veilig is en je juist veel vriendelijke contacten kan opbouwen met de bevolking..
Ik wacht nog even met Iran tot mijn collega klaar is met zijn werk en weer teruggaat naar Teheran, maar van hem hoor ik inderdaad ook dat het een behoorlijk veilig land is voor toeristen :Y Nou ja, zolang de politieke onrust niet zo hoog oploopt dat er veel geweld is op straat, dat is natuurlijk nooit veilig.

Dat is trouwens in andere delen van het Midden-Oosten zeker ook mijn ervaring: ontzettend weinig criminaliteit. Weinig zakkenrollers, je tas kun je rustig op de achterbank laten liggen, en ook bijvoorbeeld seksuele agressie tegen vrouwen komt bijna niet voor. Zolang je je maar een beetje decent kleedt :)
pi_87760463
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:31 schreef ColdFeet het volgende:
Dat is trouwens in andere delen van het Midden-Oosten zeker ook mijn ervaring: ontzettend weinig criminaliteit. Weinig zakkenrollers, je tas kun je rustig op de achterbank laten liggen, en ook bijvoorbeeld seksuele agressie tegen vrouwen komt bijna niet voor. Zolang je je maar een beetje decent kleedt :)
Dat laatste kan toch wel eens tegenvallen. Vrouwen alleen kunnen nog wel eens te maken krijgen met meer aandacht dan aangenaam is en onzedelijke vragen. Gelukkig blijft het daar over het algemeen bij, hoewel in Syrië meerdere - toch zeer decente geklede - reisgenotes op een onbewaakt moment in een tiet geknepen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2010 17:37:38 ]
pi_87760625
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:04 schreef Farenji het volgende:
Ik zit momenteel in Esfahan, wat een prachtige, heerlijke stad! Het Perzische volk is geweldig, ben er helemaal weg van. Die hoffelijkheid, de gastvrijheid, de vriendelijkheid! Vandaag de hele dag op stap geweest met een Esfahani van mijn leeftijd. Gisteren in het theehuis aan de waterpijp gezeten met vier prachtige studentes uit Tehran. Eergisteren urenlange gesprekken gehad met een student terwijl we door het mooie park slenterden. Het echte beeld van Iran kun je alleen maar kan krijgen door er naar toe te gaan en de mensen te spreken. En dat beeld komt *absoluut niet* overeen met dat stereotype cliche dat je meestal op het nieuws en in de media ziet. Veel dingen die ik hoor van de locale mensen stemmen me wel verdrietig. Het lijkt op veel gebieden een bezet land. Maar Iran is superveilig, het voelt als een warm bad. Ik hou van Iran en ik hou nog meer van de Perzen! O+
Ken je daar mensen via-via, of ben je er op de bonnefooi naartoe gegaan?
Cool story, Hansel.
pi_87760695
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat laatste kan toch wel eens tegenvallen. Vrouwen alleen kunnen nog wel eens te maken krijgen met meer aandacht dan aangenaam is en onzedelijke vragen. Gelukkig blijft het daar over het algemeen bij, hoewel in Syrië meerdere - toch zeer decente geklede - reisgenotes op een onbewaakt moment in een tiet geknepen zijn.
Ja joh? Nou, misschien heb ik geluk gehad (of heb ik gewoon een te kleine cupmaat), maar ik vond de mannen in Syrië in het algemeen best respectvol - op een enkeling na die heel onbeschoft staart. Afijn, dan hijs ik me voor Iran wel in een chador ;)
pi_87761635
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:04 schreef Farenji het volgende:
Ik zit momenteel in Esfahan, wat een prachtige, heerlijke stad! Het Perzische volk is geweldig, ben er helemaal weg van. Die hoffelijkheid, de gastvrijheid, de vriendelijkheid! Vandaag de hele dag op stap geweest met een Esfahani van mijn leeftijd. Gisteren in het theehuis aan de waterpijp gezeten met vier prachtige studentes uit Tehran. Eergisteren urenlange gesprekken gehad met een student terwijl we door het mooie park slenterden. Het echte beeld van Iran kun je alleen maar kan krijgen door er naar toe te gaan en de mensen te spreken. En dat beeld komt *absoluut niet* overeen met dat stereotype cliche dat je meestal op het nieuws en in de media ziet. Veel dingen die ik hoor van de locale mensen stemmen me wel verdrietig. Het lijkt op veel gebieden een bezet land. Maar Iran is superveilig, het voelt als een warm bad. Ik hou van Iran en ik hou nog meer van de Perzen! O+
En hoe is het voor mensen die geen Farsi spreken? :P

Althans, lijkt me dat jij dat spreekt?
pi_87771926
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 17:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja joh? Nou, misschien heb ik geluk gehad (of heb ik gewoon een te kleine cupmaat), maar ik vond de mannen in Syrië in het algemeen best respectvol - op een enkeling na die heel onbeschoft staart. Afijn, dan hijs ik me voor Iran wel in een chador ;)
Juist in Iran is me van dat soort praktijken niks opgevallen. Alleen in Syrië was men wat handtastelijk. In Jemen zijn ze in de plattelandsdorpjes ook niet gewend aan ongesluierde vrouwen, maar daar bleef het bij staren: één van mijn reisgenotes ging daar even op het centrale pleintje zitten en was al snel omgeven door een kring mannen die niks anders deden dan haar aanstaren. Bizarre ervaring. :D
pi_87771968
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 18:07 schreef tjoptjop het volgende:
En hoe is het voor mensen die geen Farsi spreken? :P

Althans, lijkt me dat jij dat spreekt?
Veel jonge mensen spreken goed Engels. Met studenten en pas afgestudeerden kun je goed contact hebben. Met oudere mensen en lager opgeleiden is het lastiger.
pi_87819578
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Veel jonge mensen spreken goed Engels. Met studenten en pas afgestudeerden kun je goed contact hebben. Met oudere mensen en lager opgeleiden is het lastiger.
Mogen vrouwen ook studeren daar eigenlijk?
pi_87819608
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 03:20 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Mogen vrouwen ook studeren daar eigenlijk?
60% van de universiteit studenten zijn vrouwen
pi_87819617
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 03:29 schreef Doler12 het volgende:

[..]

60% van de universiteit studenten zijn vrouwen
^O^

Ik blijf vrouwenpositie apart vinden. Enerzijds worden ze klein gehouden (hoofddoek, weinig contact met mannen etc.) maar aan de andere kant wordt het studeren dus blijkbaar wel gestimuleerd. Ik beschouw studie (en zeker WO) als zelfontplooiing en op een of andere manier kan ik dat niet koppelen aan de positie van de vrouw aldaar.
pi_87821837
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 03:34 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

^O^

Ik blijf vrouwenpositie apart vinden. Enerzijds worden ze klein gehouden (hoofddoek, weinig contact met mannen etc.) maar aan de andere kant wordt het studeren dus blijkbaar wel gestimuleerd. Ik beschouw studie (en zeker WO) als zelfontplooiing en op een of andere manier kan ik dat niet koppelen aan de positie van de vrouw aldaar.
Volgens mij studeren Iraniërs sowieso vaak, ook in Nederland.
Cool story, Hansel.
pi_87873979
quote:
14.gif Op woensdag 20 oktober 2010 17:41 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ken je daar mensen via-via, of ben je er op de bonnefooi naartoe gegaan?
Gewoon op de bonnefooi, met de rugzak. Is prima te doen hoor. Ik ben met de trein gekomen, via Istanbul met de Trans Asia Express naar Teheran. Maak nu een trip langs een aantal interessante steden. Het openbaar vervoer is hier prima, goede comfortabele bussen en treinen.

Ik spreek geen woord Perzisch, maar dat is geen probleem. Men spreekt vaak best een woordje engels en anders kom je er met handen en voeten ook prima uit.

Oh en vrouwen mogen niet alleen studeren, ze mogen ook gewoon waterpijp roken in het theehuis, en met mannen praten.



Zie voor mijn ervaringen en meer foto's mijn weblog.
pi_87877099
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 18:58 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gewoon op de bonnefooi, met de rugzak. Is prima te doen hoor. Ik ben met de trein gekomen, via Istanbul met de Trans Asia Express naar Teheran. Maak nu een trip langs een aantal interessante steden. Het openbaar vervoer is hier prima, goede comfortabele bussen en treinen.

Ik spreek geen woord Perzisch, maar dat is geen probleem. Men spreekt vaak best een woordje engels en anders kom je er met handen en voeten ook prima uit.

Oh en vrouwen mogen niet alleen studeren, ze mogen ook gewoon waterpijp roken in het theehuis, en met mannen praten.

[ afbeelding ]

Zie voor mijn ervaringen en meer foto's mijn weblog.
Geweldige blog over een geweldige reis! Dit moet ik volgen! Thanks! _O_
pi_87877180
quote:
6.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 18:58 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gewoon op de bonnefooi, met de rugzak. Is prima te doen hoor. Ik ben met de trein gekomen, via Istanbul met de Trans Asia Express naar Teheran. Maak nu een trip langs een aantal interessante steden. Het openbaar vervoer is hier prima, goede comfortabele bussen en treinen.

Ik spreek geen woord Perzisch, maar dat is geen probleem. Men spreekt vaak best een woordje engels en anders kom je er met handen en voeten ook prima uit.

Oh en vrouwen mogen niet alleen studeren, ze mogen ook gewoon waterpijp roken in het theehuis, en met mannen praten.

[ afbeelding ]

Zie voor mijn ervaringen en meer foto's mijn weblog.
Klinkt super! Je reist voornamelijk alleen? Dat lijkt mij ook wat om een keer te doen, of misschien met een of twee goede vrienden. Zo kan je toch helemaal zelf doen waar je zin in hebt en je eigen route uitstippelen. Heb je niet wat meer foto's, ik ben erg benieuwd.
Cool story, Hansel.
pi_87890951
quote:
14.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 20:52 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Klinkt super! Je reist voornamelijk alleen? Dat lijkt mij ook wat om een keer te doen, of misschien met een of twee goede vrienden. Zo kan je toch helemaal zelf doen waar je zin in hebt en je eigen route uitstippelen. Heb je niet wat meer foto's, ik ben erg benieuwd.
Alleenreizen doe ik vaker, zie de links op mijn blog voor de sites van andere reizen. Ik vind het ideaal, inderdaad alle vrijheid en doordat je alleen bent ben je veel toegankelijker dan in een groep en heb je dus vaak meer contact met de locale bevolking.

Ik zit nu in Shiraz (helaas, geen wijn meer ;() en heb net een groepstour (ook wel eens leuk voor de verandering, en veel goedkoper dan in je eentje) naar Persepolis en Necropolis geregeld, voor morgen. Daar komen zeker wat mooie foto's uit rollen gok ik zo. Ik heb nog wat foto's van Esfahan, die zal ik ook posten.
pi_87893407
Shiraz, mijn thuisstad :D
pi_88170033
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2010 15:01 schreef Doler12 het volgende:
En welke plaatsen ben je van plan om te bezoeken Krapula? Om snel door Iran te reizen kun je overwegen om met het vliegtuig te reizen. Voor 40-50 euro kan je al een ticket hebben van Teheran naar Mashhad. Met de trein reizen is ook een goedkope en veilige manier om snel te reizen.
[ afbeelding ]
Ik ben nu driftig bezig in te lezen wat we allemaal zouden willen zien. Zoals het er nu naar uitziet gaan we met z'n tweetjes; krapula en z'n eega. Het probleem wat ik nu al zie aankomen is het filteren van de mogelijke plekken die we gaan bezoeken. Er is zo veel te zien :D ! We zijn van plan een maand in Iran te verblijven. Eigenlijk willen we ter plekke bepalen wat we gaan doen, maar toch ontsnap ik niet aan het maken van een lijstje wat ik graag zou willen zien. Hier een lijstje van wat punten die we willen bekijken (soms de genoemde stad, soms de omgeving hiervan)
- Tehran
- Qom
- Kashan
- Esfahan
- Yazd
- Shiraz
Dit lijkt me opzich nog niet zo'n probleem. Het punt is dat we eigenlijk ook wel naar het noordwesten van Iran willen gaan. (Masuleh, Tabriz, Khoy en omgeving). Is dit te combineren op het moment dat we een maand de tijd hebben? Of zal dit teveel rennen en vliegen worden? Is het qua weer een beetje te doen in met name Yazd en Shiraz etc. in de maand augustus? Of is het ondraaglijk warm?

En de kosten? Wat zijn ongeveer de kosten van een 2-persoons kamer? Ik heb hier de Lonely Planet voor me liggen, maar ben eigenlijk veel meer benieuwd naar jullie ervaringen.

Advies graag! ^O^
  zondag 31 oktober 2010 @ 13:19:12 #247
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_88170817
Krapula, De plekken die je noemt is wel zo'n beetje het standaard lijstje van toeristische bestemmingen, maar allemaal stuk voor stuk aanraders dus die moet je zeker gaan bezoeken. MAar omdat je een maand blijft kun je ook nog veel meer bezoeken! Het reizen in Iran is heel eenvoudig. Met bussen ga je heel makkelijk van de ene stad naar de andere stad, dus het is geen kunst om nog wat extra plaatsen mee te pikken.
Persoonlijk vind ik Mashad ook wel de moeite waard. Mashad heeft wel vanalles te bieden, maar de meeste mensen vinden het niet waard om daarvoor twee keer 8 acht uur in de bus te zitten.
Qua temperatuur is het moeilijk om iets concreets over te zeggen omdat het zo'n groot land is met verschillende klimaten. Maar over het algemeen is augustus goed te doen, mits je niet te ver richting de perzische golf gaat, daar is het bloedje heet.
Zelf sliep ik steeds in dorms of de goedkoopste hotelkamers voor 3 a 4 euro per nacht.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_88171060
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 13:19 schreef boeiuh2 het volgende:
Krapula, De plekken die je noemt is wel zo'n beetje het standaard lijstje van toeristische bestemmingen, maar allemaal stuk voor stuk aanraders dus die moet je zeker gaan bezoeken. MAar omdat je een maand blijft kun je ook nog veel meer bezoeken! Het reizen in Iran is heel eenvoudig. Met bussen ga je heel makkelijk van de ene stad naar de andere stad, dus het is geen kunst om nog wat extra plaatsen mee te pikken.
Persoonlijk vind ik Mashad ook wel de moeite waard. Mashad heeft wel vanalles te bieden, maar de meeste mensen vinden het niet waard om daarvoor twee keer 8 acht uur in de bus te zitten.
Qua temperatuur is het moeilijk om iets concreets over te zeggen omdat het zo'n groot land is met verschillende klimaten. Maar over het algemeen is augustus goed te doen, mits je niet te ver richting de perzische golf gaat, daar is het bloedje heet.
Zelf sliep ik steeds in dorms of de goedkoopste hotelkamers voor 3 a 4 euro per nacht.
Kun je iets vertellen over de kosten van het vervoer (trein/bus)
pi_88171133
Vliegt iran air nog op schiphol of zijn ze ook door de nieuwe ban getroffen?
  zondag 31 oktober 2010 @ 13:36:34 #250
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_88171340
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 13:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]



Kun je iets vertellen over de kosten van het vervoer (trein/bus)
Voor de langere afstanden per intercity bus komt het neer op 1 euro per uur reizen, of 1.20 euro per 100 km. Trein is ietsjes goedkoper maar ook langzamer.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_88171664
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 13:36 schreef boeiuh2 het volgende:

[..]

Voor de langere afstanden per intercity bus komt het neer op 1 euro per uur reizen, of 1.20 euro per 100 km. Trein is ietsjes goedkoper maar ook langzamer.
thnx
pi_88172450
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 13:36 schreef boeiuh2 het volgende:

[..]

Voor de langere afstanden per intercity bus komt het neer op 1 euro per uur reizen, of 1.20 euro per 100 km. Trein is ietsjes goedkoper maar ook langzamer.
Hoe kan een trein nou langzamer zijn?
pi_88172560
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 14:12 schreef Doler12 het volgende:

[..]


Hoe kan een trein nou langzamer zijn?
Neem eens de trein in een land als India of een of anders oostblokland en je snapt waarom.
Cool story, Hansel.
  zondag 31 oktober 2010 @ 14:21:51 #254
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_88172736
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 14:12 schreef Doler12 het volgende:

[..]
Hoe kan een trein nou langzamer zijn?
Haha, jij denkt zeker dat een trein per definitie overal ter wereld een Koploper, Dubbeldekker of SLT is?
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_88174825
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 12:52 schreef krapula het volgende:
En de kosten? Wat zijn ongeveer de kosten van een 2-persoons kamer? Ik heb hier de Lonely Planet voor me liggen, maar ben eigenlijk veel meer benieuwd naar jullie ervaringen.

Advies graag! ^O^
De kosten in de LP zijn zwaar verouderd. Dat boek is ruim twee jaar geleden geschreven. Door de inflatie zijn de prijzen flink gestegen; reken er maar gerust 30 - 50 % bovenop. Ik verblijf niet in de allergoedkoopste hotels maar in de redelijke middenmoot en betaal gemiddeld zo rond de 25 - 30 dollar per nacht voor een single room met eigen badkamer en wc.
Eten is goedkoper; een flinke hamburger met een blikje fris kost meestal niet veel meer dan 2 dollar. Een volledige maaltijd (bijv soep, kebab en salade) + drinken is een dollar of 6 - 7, wel afhankelijk van het soort restaurant. Je betaalt uiteraard meer in een toeristisch hotel-restaurant dan in een simpel tentje langs de straat.
Ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat 1 dollar = ong. 10.000 rial (of 1.000 toman, waarin bedragen vrijwel altijd worden aangeduid).
pi_88177389
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 12:52 schreef krapula het volgende:
Hier een lijstje van wat punten die we willen bekijken (soms de genoemde stad, soms de omgeving hiervan)
- Tehran
- Qom
- Kashan
- Esfahan
- Yazd
- Shiraz
Dit lijkt me opzich nog niet zo'n probleem. Het punt is dat we eigenlijk ook wel naar het noordwesten van Iran willen gaan. (Masuleh, Tabriz, Khoy en omgeving). Is dit te combineren op het moment dat we een maand de tijd hebben?
Het lijstje steden dat je noemt heb ik gezien in twee weken. Op sommige plekken had ik best wat langer kunnen doorbrengen, maar ik heb ook niet het gevoel gehad dat het allemaal haastwerk was. Kortom: als je een maand de tijd neemt moet het kunnen om zowel bovenstaand rijtje te doen, als nog wat anders. :)
pi_88203494
Farenji: je hebt een super leuke site en je kunt boeiend schrijven!

Iran wil ik zeker nog eens bezoeken en het land blijft dan ook op mijn 'lijstje' staan.
Kijk ook eens op &lt;a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank"&gt;www.golaos.nl&lt;/a&gt;
pi_88286360
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 13:19 schreef boeiuh2 het volgende:
Krapula, De plekken die je noemt is wel zo'n beetje het standaard lijstje van toeristische bestemmingen, maar allemaal stuk voor stuk aanraders dus die moet je zeker gaan bezoeken. MAar omdat je een maand blijft kun je ook nog veel meer bezoeken! Het reizen in Iran is heel eenvoudig. Met bussen ga je heel makkelijk van de ene stad naar de andere stad, dus het is geen kunst om nog wat extra plaatsen mee te pikken.
Persoonlijk vind ik Mashad ook wel de moeite waard. Mashad heeft wel vanalles te bieden, maar de meeste mensen vinden het niet waard om daarvoor twee keer 8 acht uur in de bus te zitten.
Qua temperatuur is het moeilijk om iets concreets over te zeggen omdat het zo'n groot land is met verschillende klimaten. Maar over het algemeen is augustus goed te doen, mits je niet te ver richting de perzische golf gaat, daar is het bloedje heet.
Zelf sliep ik steeds in dorms of de goedkoopste hotelkamers voor 3 a 4 euro per nacht.
^O^ thx voor je reactie. Ik zal Mashad opschrijven, even kijken wat ik erover kan vinden.

quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 15:31 schreef Farenji het volgende:

[..]



De kosten in de LP zijn zwaar verouderd. Dat boek is ruim twee jaar geleden geschreven. Door de inflatie zijn de prijzen flink gestegen; reken er maar gerust 30 - 50 % bovenop. Ik verblijf niet in de allergoedkoopste hotels maar in de redelijke middenmoot en betaal gemiddeld zo rond de 25 - 30 dollar per nacht voor een single room met eigen badkamer en wc.
Eten is goedkoper; een flinke hamburger met een blikje fris kost meestal niet veel meer dan 2 dollar. Een volledige maaltijd (bijv soep, kebab en salade) + drinken is een dollar of 6 - 7, wel afhankelijk van het soort restaurant. Je betaalt uiteraard meer in een toeristisch hotel-restaurant dan in een simpel tentje langs de straat.
Ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat 1 dollar = ong. 10.000 rial (of 1.000 toman, waarin bedragen vrijwel altijd worden aangeduid).
Ik had inderdaad al vernomen dat de prijzen behoorlijk snel stijgen, vandaar dat ik die vraag stelde. We proberen zo low-budget mogelijk in Iran te verblijven, waardoor we (neem ik aan) wel onder de $30 per nacht kunnen blijven. Maar we regelen wel even een flinke buffer om niet zonder geld te zitten halverwege de vakantie :+
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 16:58 schreef k_man het volgende:

[..]

Het lijstje steden dat je noemt heb ik gezien in twee weken. Op sommige plekken had ik best wat langer kunnen doorbrengen, maar ik heb ook niet het gevoel gehad dat het allemaal haastwerk was. Kortom: als je een maand de tijd neemt moet het kunnen om zowel bovenstaand rijtje te doen, als nog wat anders. :)
Ik neem aan dat je hier het eerste deel van mijn lijstje bedoeld? Of is dat inclusief het noord-westen? En ben je van Tehran naar Shiraz (of andersom) gevlogen? Of heb je een loop gemaakt met bus/trein? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat al snel zo'n 2 dagen zou schelen.

Bedankt iedereen voor de reacties ^O^
Binnen drie weekjes willen we gaan boeken. Het is nog even de vraag of we een retourtje Tehran boeken of een enkeltje Turkije en een enkeltje Tehran.
pi_88287522
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 14:15 schreef krapula het volgende:
Ik neem aan dat je hier het eerste deel van mijn lijstje bedoeld? Of is dat inclusief het noord-westen? En ben je van Tehran naar Shiraz (of andersom) gevlogen? Of heb je een loop gemaakt met bus/trein? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat al snel zo'n 2 dagen zou schelen.
Dat bedoelde ik, ja. :) Mijn reis was georganiseerd (Koning Aap), dus dat scheelt wel in de reistijden, denk ik (onafhankelijk van routes en dienstregelingen).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2010 14:46:22 ]
pi_94667637
Even een kickje. Krapula heeft namelijk alvast vliegtickets geboekt! Nu weet ik dat ik een airport-visum bij aankomst geregeld kan worden, maar dit visum is slechts twee weken geldig. We willen het liefst geen gezeur met verlengen e.d. en willen daarom het visum op voorhand aanvragen.

Nu dus de vragen:
- Er staat op de sites dat een visum pas 3 maanden voor vertrek kan aangevraagd worden. Is dit enkel zo met het visum of ook met de LOI? Anders kunnen we die nl. alvast aanvragen.
- Wij zijn getrouwd, maar hebben na onze bruiloft ons paspoort nog niet vernieuwd. Nu is uit het paspoort dus niet op te maken dat we getrouwd zijn, terwijl we dit bij de aanvragen wel moeten aangeven. Iemand hier ervaringen mee?

Goed, ik realiseer me dat dit wellicht iets te specifieke vragen zijn, maar ik kan het altijd proberen. :).

Voor de rest hebben we in grote lijnen bepaald wat we graag willen zien, maar houden de opties open om ter plekke nog andere dingen te doen. Kort samengevat willen we twee rondjes maken; Tehran - mt Damavand - Noshar - Masuleh - Tabriz - Sufiyan - Khoy en weer Tehran is het eerste rondje. Het tweede is Tehran - Qom - Kashan - Yazd - Shiraz - Esfahan - Kashan - Qom - Tehran.

Nu is het niet zo dat we bovenstaande plaatsen in het eerste rondje willen bezoeken, maar meer de natuur in de nabijgelegen omgeving van genoemde plaatsen. Iemand nog tips? We hebben 28 dagen in Iran te besteden. :D.

Heb er zin in!!
pi_94668724
quote:
14s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:52 schreef krapula het volgende:
Even een kickje. Krapula heeft namelijk alvast vliegtickets geboekt! Nu weet ik dat ik een airport-visum bij aankomst geregeld kan worden, maar dit visum is slechts twee weken geldig. We willen het liefst geen gezeur met verlengen e.d. en willen daarom het visum op voorhand aanvragen.

Nu dus de vragen:
- Er staat op de sites dat een visum pas 3 maanden voor vertrek kan aangevraagd worden. Is dit enkel zo met het visum of ook met de LOI? Anders kunnen we die nl. alvast aanvragen.
Het visum is drie maanden geldig na uitgifte, je mag het best eerder aanvragen maar dan heb je kans dat het verloopt tijdens je reis. Maar de LOI kan wel even duren; bij mij duurde het bijna anderhalve maand van aanvraag tot visumverstrekking. Mijn reis viel hierdoor bijna in het water: twee dagen voor vertrek had ik pas mijn visum.

quote:
- Wij zijn getrouwd, maar hebben na onze bruiloft ons paspoort nog niet vernieuwd. Nu is uit het paspoort dus niet op te maken dat we getrouwd zijn, terwijl we dit bij de aanvragen wel moeten aangeven. Iemand hier ervaringen mee?
Ikzelf niet. Ik kwam wel een Zwitsers echtpaar tegen die in Iran een of andere pipo (waarschijnlijk iemand van de "religieuze politie") tegen het lijf liepen die hen om een "huwelijksbewijs" vroeg. :')
Ze konden dat niet overleggen, stond dus ook niet in hun paspoort, maar uiteindelijk bleek dat die man zijn boekje te buiten was gegaan want hij maakte er geen problemen van en droop af. Gewoon een overijverig diendertje dus, of een bluffer. ;)
Ik gok dus dat dit bij de visum-aanvraag geen enkel probleem oplevert; het zwitsers stel had ook gewoon een visum gekregen.

quote:
Voor de rest hebben we in grote lijnen bepaald wat we graag willen zien, maar houden de opties open om ter plekke nog andere dingen te doen. Kort samengevat willen we twee rondjes maken; Tehran - mt Damavand - Noshar - Masuleh - Tabriz - Sufiyan - Khoy en weer Tehran is het eerste rondje. Het tweede is Tehran - Qom - Kashan - Yazd - Shiraz - Esfahan - Kashan - Qom - Tehran.

Nu is het niet zo dat we bovenstaande plaatsen in het eerste rondje willen bezoeken, maar meer de natuur in de nabijgelegen omgeving van genoemde plaatsen. Iemand nog tips? We hebben 28 dagen in Iran te besteden. :D.
Ik heb vnl steden bezocht en heb de steden van je tweede rondje ook allemaal bezocht behalve Qom; ik ben zelf toen verder naar het oosten gegaan, Kerman, Bam en vanuit daar naar Pakistan. Kerman is best leuk, erg toffe woestijn eromheen. Bam is op zich ook een aanrader maar natuurlijk wel een *enorm* verschil met voor de aardbeving. Verder oostwaarts is er niks meer te beleven behalve vervelende politie en legermannetjes die je lastigvallen.

Kashan vond ik niet zo interessant; zou er ook niet een tweede keer naartoe hoeven.

quote:
Heb er zin in!!
Iran is tof! :Y Veel plezier!!
pi_94669356
quote:
14s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het visum is drie maanden geldig na uitgifte, je mag het best eerder aanvragen maar dan heb je kans dat het verloopt tijdens je reis. Maar de LOI kan wel even duren; bij mij duurde het bijna anderhalve maand van aanvraag tot visumverstrekking. Mijn reis viel hierdoor bijna in het water: twee dagen voor vertrek had ik pas mijn visum.
Ok, dan denk ik dat ik maar contact opneem met een bureau om de LOI te regelen. Dan is dat alvast geregeld. Stel hun voor de zekerheid ook wel even deze vraag. Ik zit te denken aan silktravel om de LOI aan te vragen. Of heb je een andere aanrader?

quote:
[..]

Ikzelf niet. Ik kwam wel een Zwitsers echtpaar tegen die in Iran een of andere pipo (waarschijnlijk iemand van de "religieuze politie") tegen het lijf liepen die hen om een "huwelijksbewijs" vroeg. :')
Ze konden dat niet overleggen, stond dus ook niet in hun paspoort, maar uiteindelijk bleek dat die man zijn boekje te buiten was gegaan want hij maakte er geen problemen van en droop af. Gewoon een overijverig diendertje dus, of een bluffer. ;)
Ik gok dus dat dit bij de visum-aanvraag geen enkel probleem oplevert; het zwitsers stel had ook gewoon een visum gekregen.
We zullen pipo's vermijden! :P
quote:
[..]

Ik heb vnl steden bezocht en heb de steden van je tweede rondje ook allemaal bezocht behalve Qom; ik ben zelf toen verder naar het oosten gegaan, Kerman, Bam en vanuit daar naar Pakistan. Kerman is best leuk, erg toffe woestijn eromheen. Bam is op zich ook een aanrader maar natuurlijk wel een *enorm* verschil met voor de aardbeving. Verder oostwaarts is er niks meer te beleven behalve vervelende politie en legermannetjes die je lastigvallen.

Kashan vond ik niet zo interessant; zou er ook niet een tweede keer naartoe hoeven.

[..]
Kerman hebben wij ook nog aan gedacht, met name om tripjes naar de woestijn te kunnen doen. Maar ik denk dat dat qua hitte pure zelfkwelling is, dus dat skippen we maar. Kashan is idd niet een plek waar we lang willen blijven. Hoe lang heb jij totaal over je reis door Iran gedaan?
pi_94670642
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:18 schreef krapula het volgende:

[..]

Ok, dan denk ik dat ik maar contact opneem met een bureau om de LOI te regelen. Dan is dat alvast geregeld. Stel hun voor de zekerheid ook wel even deze vraag. Ik zit te denken aan silktravel om de LOI aan te vragen. Of heb je een andere aanrader?

Ik heb ook silkroadtravel gebruikt; de service was prima en ze kunnen onderweg ook nog eea regelen, excursies etc maar ook kunnen ze helpen met geld (je kan in Iran niet pinnen of creditcards gebruiken). Daar heb ik geen gebruik van gemaakt, ik heb ter plekke alles zelf geregeld, dat is goed te doen.
Ik heb ook veel goede verhalen gehoord over iranianvisa.com.

quote:
Kerman hebben wij ook nog aan gedacht, met name om tripjes naar de woestijn te kunnen doen. Maar ik denk dat dat qua hitte pure zelfkwelling is, dus dat skippen we maar. Kashan is idd niet een plek waar we lang willen blijven. Hoe lang heb jij totaal over je reis door Iran gedaan?
Ik vond Kerman helemaal niet zo heel heet, alleen ik was in oktober/november in Iran. Jullie gaan in een wat warmere tijd. Maar de Kaluts bij Kerman vond ik zelf een van de hoogtepunten van Iran, had ik niet willen missen.
Ik heb ongeveer drie weken over mijn reis gedaan, mocht je verhaaltjes willen lezen: http://india.farenji.net/category/iran/
  zondag 27 maart 2011 @ 14:38:18 #264
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_94673389
Afghanistan is beter
Sisco Certified
pi_94673723
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 14:38 schreef FoolWithMokey het volgende:
Afghanistan is beter
Daar hebben we alleen geen tijd voor.

quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 13:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb ook silkroadtravel gebruikt; de service was prima en ze kunnen onderweg ook nog eea regelen, excursies etc maar ook kunnen ze helpen met geld (je kan in Iran niet pinnen of creditcards gebruiken). Daar heb ik geen gebruik van gemaakt, ik heb ter plekke alles zelf geregeld, dat is goed te doen.
Ik heb ook veel goede verhalen gehoord over iranianvisa.com.

[..]
Heel mooi, ik heb zojuist een mailtje naar silkroadtravel verzonden. :).

quote:
Ik vond Kerman helemaal niet zo heel heet, alleen ik was in oktober/november in Iran. Jullie gaan in een wat warmere tijd. Maar de Kaluts bij Kerman vond ik zelf een van de hoogtepunten van Iran, had ik niet willen missen.
Ik heb ongeveer drie weken over mijn reis gedaan, mocht je verhaaltjes willen lezen: http://india.farenji.net/category/iran/
Ik zal het reisverslag lezen, thx! En de Kaluts lijken me ook echt fantastisch, ik denk dat we daar ter plekke bepalen of we daarheen kunnen, kijken hoe het weer is, of we er een beetje fatsoenlijk tegen kunnen, etc.
pi_94676864
Ik vond Kashan juist erg de moeite waard. :)
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:42:29 #267
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_95408157
Ook Masanga en partner staan op het punt tickets naar Iran te boeken (2de helft van september). :Y
Omwille van het werk kan ik me niet meer dan 2 weken vrijmaken, maar het is beter dan niks in ieder geval.

Er zijn veel plaatsen die we willen bezoeken, dus een route hebben we nog niet.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_95721516
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2011 19:42 schreef Masanga het volgende:
Ook Masanga en partner staan op het punt tickets naar Iran te boeken (2de helft van september). :Y
Omwille van het werk kan ik me niet meer dan 2 weken vrijmaken, maar het is beter dan niks in ieder geval.

Er zijn veel plaatsen die we willen bezoeken, dus een route hebben we nog niet.
En hebben jullie al een beetje een idee wat jullie willen bezoeken?
pi_95736146
iran : :')
land dat mijn blue label uit de koffer haalde en weg wilde gooien :P
barbaren
pi_95736888
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:43 schreef YebCar het volgende:
iran : :')
land dat mijn blue label uit de koffer haalde en weg wilde gooien :P
barbaren
Waarom wou je in hemelsnaam alcohol binnen smokkelen. :')
pi_95737401
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:53 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Waarom wou je in hemelsnaam alcohol binnen smokkelen. :')
was op doorreis op weg terug naar nederland
dus moest alleen even een tussenlanding maken.

de baggage heeft dan niets met Iraanse regels te maken neem ik aan , aangezien de luchthaven een speciale zone is.

zelfs toen hadden ze die fles eruit gevist....gelukkig was er een Nederlandse Iranier die mij hielp met het uitleggen etc
pi_95738123
De wetten van het land gelden gewoon op het luchthaven hoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door Doler12 op 19-04-2011 22:39:27 ]
pi_95742206
Een blend kopen en dan anderen ervan beschuldigen barbaren te zijn...
pi_95744140
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:15 schreef k_man het volgende:
Een blend kopen en dan anderen ervan beschuldigen barbaren te zijn...
een goede/top blend is nog altijd beter dan de meeste single malt ;)
pi_95797842
Voor de mensen die binnenkort naar Iran gaan:

Ik heb door matige financiele planning en belabberde wisselkoersen in Pakistan nog ruim 1,94 miljoen Iraanse Rial over, in briefgeld (vnl grote coupures, ook wat kleingeld). Die kan ik hier in NL niet inwisselen. Met de huidige wisselkoers (via www.xe.com) is dit ongeveer 127 euro waard. Ik vraag er 100 euro voor.

PM me als je interesse hebt!
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:13:30 #276
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96767533
Hoi allemaal!

even naar aanleiding van mijn topic over mijn overlandreis naar India (als eerste deel) (Overland van Nederland naar Singapore! Advies nodig over de route!), kan iemand mijn vertellen of onderstaande route mogelijk is (qua reistijd, alles moet over de weg en overdag omdat we met onze eigen auto rijden). We rijden van grens naar grens dus dat is nog een beperking :). Verder staat er een aantal keer ???, ik heb nog niet echt iets kunnen vinden op internet war we kunnen stoppen dat interessant is en dat op onze route ligt ... Alvast bedankt!

Iran:
1-Orumiyeh-???
2-???-???
3-Kermānshāh-Kashan (Ghom (Qom))
4-Kashan -Esfahān (Isfahan) (Abyaneh)
5-Esfahān
6-Esfahān
7-Esfahān-Shiraz
8-Shiraz (Persepolis, Necropolis & Naqsh-e-Rostam)
9-Shiraz
10-Shiraz
11-Shiraz-??? (Pasargad)
12-???-Kermān (Mahan)
13-Kermān-Bam
14-Bam-Zahedan (Escorte)
pi_96770838
Bij dag 1 en 2 zou ik zeker langsgaan bij Tabriz. Daar is genoeg te doen. Je hebt de grote bazaar van Tabriz (werlderfgoed), het Azerbeidzjaan museum die na het nationale museum in Teheran de grootse verzameling heeft van artefacten uit de geschiedenis van Iran. En natuurlijk moskeeën, waaronder de de blauwe moskee, de Sāheb ol Amr en Jāmeh moskee

Kermānshāh verdient zeker meer tijd. Vlakbij Kermānshāh heb je de Behistuninscriptie (werelderfgoed) feitelijk een enorme indrukwekkende propaganda inscriptie van Darius I, met al zijn overwinningen. Dan heb je Taq-e Bostan een grote verzameling van rots reliëven gemaakt door de Sassaniden, ook is er nog de oude Kohneh brug ook gemaakt door de Sasaniden. Verder is er ook nog in de beurt de tempel van Anahita en de Essaqwand tombes.

Ik zou Qom vermijden, want daar is totaal niks te doen, zonde van je tijd.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 09:05:34 #278
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96785164
Dank je! Ik heb het schema aangevuld en aangepast :)

Heb je toevallig enig idee hoe lang het reizen is van Tabriz naar Kermānshāh ? Volgens Google Maps is het redelijk ver maar heb het idee dat die omrijdt (Gaat via Zanjan? Maar het lijkt logischer om via Saqqez te rijden maar dat snapt Maps niet ;) )

Ik las ergens dat je Qom niet in mag als niet-moslim?

En is er op de route Shiraz - Kermān nog een leuke plaats om onderweg te stoppen? Want dat kunnen we ook neit in een stuk rijden denk ik?
pi_96879230
quote:
4s.gif Op donderdag 21 april 2011 11:02 schreef Farenji het volgende:
Voor de mensen die binnenkort naar Iran gaan:

Ik heb door matige financiele planning en belabberde wisselkoersen in Pakistan nog ruim 1,94 miljoen Iraanse Rial over, in briefgeld (vnl grote coupures, ook wat kleingeld). Die kan ik hier in NL niet inwisselen. Met de huidige wisselkoers (via www.xe.com) is dit ongeveer 127 euro waard. Ik vraag er 100 euro voor.

PM me als je interesse hebt!
ga ik even in gedachten houden.

Wellicht dat ik in september naar Iran ga.
Het trekt al jaren, maar altijd nagelaten met name vanwege het feit dat ik voor werk vaak naar de USA moest. En dan is een Iraans visum niet zo handig, schatte ik in :)

Wat was je per dag zo ongeveer kwijt (excl. vliegreis en visum etc.)?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 mei 2011 @ 11:39:47 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96879644
quote:
4s.gif Op donderdag 21 april 2011 11:02 schreef Farenji het volgende:
nog ruim 1,94 miljoen Iraanse Rial over,
Hier nog ruim 20.000 (uit 1998). Maar dat zal wel niks meer waard zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 mei 2011 @ 11:42:05 #281
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96879764
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:05 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Ik las ergens dat je Qom niet in mag als niet-moslim?

Tenzij dat veranderd is, ik liep daar al die moskeeën gewoon binnen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 16:24:56 #282
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96890706
Maar is het wel de moeite waard om daarheen et gaan of kan ik beter naar andere plaatsen? :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 mei 2011 @ 16:27:54 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96890837
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Maar is het wel de moeite waard om daarheen et gaan of kan ik beter naar andere plaatsen? :)
Waarom ga je eigenlijk naar Iran als je denkt dat het niet de moeite waard is?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_96891342
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom ga je eigenlijk naar Iran als je denkt dat het niet de moeite waard is?
Ik denk dat hij Qom bedoeld. In Qom mag je volgens mij overal in behalve de Jamkaran moskee. Vrouwen moeten wel een chador dragen als ze een moskee binnengaan en worden uiteraard gescheiden van mannen, hou daar rekening mee.
  maandag 16 mei 2011 @ 17:33:10 #285
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96894046
Idd, ik bedoelde Qom ;) We gaan uiteraard door Iran (en besteden daar ook meer tijd dan alleen er doorheen rijden) omdat het me een machtig interessant land lijkt!

We hebben gewoon niet veel meer tijd in Iran dan 2 weken, dus dan zou het zonde zijn als we stoppen in Qom terwijl we daar niet in mogen / niet de moeite waard is. We moeten ergens keuzes maken :)
  maandag 16 mei 2011 @ 18:02:53 #286
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_96895332
Ik zou Tabriz in ieder geval overslaan. Niet meer dan een grauw betonnen stad.
pi_97210499
Toen ik er in 2009 was, mocht je in Qom het complex niet in. Dat schijnt echter nog wel eens te wisselen, en je kunt het natuurlijk altijd proberen, als je toch in de buurt bent. Overigens is er ook best wat te zien, zonder dat je naar binnen gaat. Loerend door de poorten enzo. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2011 18:20:51 ]
pi_97227731
k_man, jij bent toch architectuur-minded? Heb je daar ook projecten van 1920 en later bezocht/dingen die je kan aanraden?
pi_97230903
quote:
5s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:50 schreef krapula het volgende:
k_man, jij bent toch architectuur-minded? Heb je daar ook projecten van 1920 en later bezocht/dingen die je kan aanraden?
Oei, da's niet veel. Sowieso de Azadi Tower in Teheran, maar verder...? :?
pi_97239337
quote:
15s.gif Op maandag 23 mei 2011 23:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Oei, da's niet veel. Sowieso de Azadi Tower in Teheran, maar verder...? :?
Er staat me namelijk iets bij dat er in een stad wat leerlingen van FLW gebouwd hadden. Maar ik weet helaas niet meer welke stad. :') .
pi_97239678
Ik vind met Google wel dit. :)
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:52:40 #292
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_97245443
Ik heb de route inmiddels iets aangepast, waardoor we toch naar Yadz kunnen (toch een must volgens een aantal fora en collega's):
1-Orumiyeh-??? (evt Tabriz maar ligt wel uit de route ...) (8,5 uur rijden)
2-???- Kermānshāh
3-Kermānshāh-??? (Ergens onderweg – 8 uur reistijd naar Esfahān)
4- ??? - Esfahān ((Isfahan) (Abyaneh))
5-Esfahān
6-Esfahān
7-Esfahān-Shiraz (8 uur rijden)
8-Shiraz (Persepolis, Necropolis & Naqsh-e-Rostam)
9-Shiraz
10-Shiraz - ??? (8 uur rijden naar Yazd)
11- ??? –Yazd
12-Yazd
13-Yazd - Kermān (Mahan)
14-Kermān-Bam
15-Bam-Zahedan (Escorte)

Heeft iemand nog goede suggesties voor de ??? tekens: we willen dan op de weg ergens stoppen, liefst waar nog iets te zien / te doen is ... maar kan niet echt iets vinden? Of zijn te reistijden die er nu bijstaan te lang (en kunnen we het dus in een dag rijden?)?

Ik vind de goede route wel moeilijk hoor :D Je mist altijd dingen die je graag zou willen zien ...

[ Bericht 4% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 24-05-2011 13:59:03 ]
pi_97267030
Van Orumiyeh naar Tabriz duurt dat echt 8.5 uur? :D
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:46:06 #294
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_97268507
Nee van Orumiyeh naar Kermānshāh :) Tabriz is dan een stukje om ;)
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:06:07 #295
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_97560946
Ik heb nog tijd, maar stel me toch volgende vragen bij het voorbereiden van mijn reis naar Iran:

1) Moet je verbonden zijn aan een of andere organisatie om een visum te krijgen? Maw: kan je zonder in contact gekomen te zijn met wie dan ook naar Iran reizen?

Hoe ik het visumapplicatieformulier lees (voor Belgen, maar zal wel identiek zijn als voor Nederlanders), lijkt het me duidelijk van niet:
If you intend to visit Iran with an Iranian travel agency, indicate the name of travel agency

2) Kan je binnenlandse vluchten/hotels van tevoren boeken uit België/Nederland?

Niet dat ik alles piekfijn gepland wil hebben, maar ik wil toch een redelijke budgetinschatting maken en als ik iets op voorhand kan betalen lijkt me dat vooral erg handig!).

Alvast bedankt!
When all things seem to end, the future still remains..
pi_97568297
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:06 schreef Masanga het volgende:
Ik heb nog tijd, maar stel me toch volgende vragen bij het voorbereiden van mijn reis naar Iran:

1) Moet je verbonden zijn aan een of andere organisatie om een visum te krijgen? Maw: kan je zonder in contact gekomen te zijn met wie dan ook naar Iran reizen?

Hoe ik het visumapplicatieformulier lees (voor Belgen, maar zal wel identiek zijn als voor Nederlanders), lijkt het me duidelijk van niet:
If you intend to visit Iran with an Iranian travel agency, indicate the name of travel agency

2) Kan je binnenlandse vluchten/hotels van tevoren boeken uit België/Nederland?

Niet dat ik alles piekfijn gepland wil hebben, maar ik wil toch een redelijke budgetinschatting maken en als ik iets op voorhand kan betalen lijkt me dat vooral erg handig!).

Alvast bedankt!
1
Het is inderdaad verplicht om aan een reisbureau die in Iran is goedgekeurd een visum te vragen.

2
Het is inderdaad mogelijk om van te voren te boeken. Hier een voorbeeld hotel die vaak word aanbevolen op de Lonely Planet forum
http://www.firouzehhotel.com/language_english/location.shtml

Ook is het mogelijk om een ticket voor te boeken. In de zomer maanden is het verstandelijk om ver van te voren te boeken. Je kunt tickets online boeken of als je in Iran bent bij vliegvelden en reisbureaus. Tickets zijn spotgoedkoop onder de 60 Dollar kan je al een ticket krijgen. In de zomer kan het voorkomen dat er geen tickets meer zijn en dan moet je iemand ticket overkopen. Ook kan het voorkomen dat de laatste tickets in een veiling verkocht worden. Voor een Westerse toerist zal je waarschijnlijk geen moeite hebben omdat te winnen.

http://www.iranair.nl/frametourism.html
http://www.iaa.ir/
http://www.mahan.aero/intro.asp
http://kishairline.com/en/
pi_97571070
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 00:38 schreef Doler12 het volgende:

[..]

1
Het is inderdaad verplicht om aan een reisbureau die in Iran is goedgekeurd een visum te vragen.
Ik meende dat als je van plan bent maximaal 14 dagen in Iran te verblijven, een visum upon arrival mogelijk is. Deze zou dan ook in de grotere steden nog verlengd kunnen worden.

desalniettemin heb ik wel een door Iran goedgekeurd reisbureau gevraagd mijn visum te regelen. Wil niet tijdens de vakantie nog rekening houden met een verlenging.
pi_97611992
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 06:42 schreef krapula het volgende:

[..]

Ik meende dat als je van plan bent maximaal 14 dagen in Iran te verblijven, een visum upon arrival mogelijk is. Deze zou dan ook in de grotere steden nog verlengd kunnen worden.

desalniettemin heb ik wel een door Iran goedgekeurd reisbureau gevraagd mijn visum te regelen. Wil niet tijdens de vakantie nog rekening houden met een verlenging.
Ik heb tegenstrijdige berichten daar over gehoord ja. Japanners zouden bij aankomst een visum upon arriva kunnen krijgen. Volgens het minbuza is dat niet mogelijk voor Nederlanders, al vertrouw ik die gasten over Iran voor geen meter. Voor de zekerheid zou ik gewoon een visa via een reisbureau regelen.
  zondag 5 juni 2011 @ 13:52:23 #299
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_97734225
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met mijn route door Iran, maar hij is bijna af. Heb nog even een vraagje: als ik kijk naar de stad Kermān lijkt het alsof daar niet veel te doen is ... Is dit zo en zo ja, is er een alternatief tussen Jazd en Bam?

Verder vroeg ik me af wat de huidige stand van zaken in Bam is (kan daar neit veel over vinden...)? Lees overal dat ze meteen zouden beginnen met het opbouwen van de Arg-e-Bam citadel, maar is dit ook aan de gang en hoever zijn ze daarmee?

Alvast bedankt weer!

[ Bericht 29% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 05-06-2011 14:01:57 ]
pi_97736161
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 13:52 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met mijn route door Iran, maar hij is bijna af. Heb nog even een vraagje: als ik kijk naar de stad Kermān lijkt het alsof daar niet veel te doen is ... Is dit zo en zo ja, is er een alternatief tussen Jazd en Bam?
In Kerman is inderdaad niet zo veel te doen, de binnenstad met bazaar is wel leuk om te bezoeken maar dat heb je in een middagje ook wel gezien. Wat *wel* erg de moeite waard is, is de woestijn in de buurt van Kerman. De Kaluts is erg tof: een groot gebied met enorme indrukwekkende zandkastelen waarvan men niet zeker weet hoe ze zijn ontstaan. Ik heb daar met een paar anderen een tocht naartoe gemaakt, met een lokale gids, en heb een nacht in de woestijn geslapen. Het was erg koud en zeer winderig maar had het niet willen missen.

quote:
Verder vroeg ik me af wat de huidige stand van zaken in Bam is (kan daar neit veel over vinden...)? Lees overal dat ze meteen zouden beginnen met het opbouwen van de Arg-e-Bam citadel, maar is dit ook aan de gang en hoever zijn ze daarmee?
Ze zijn hard bezig met heropbouw. Het werk is flink gevorderd, als je de huidige stand van zaken vergelijkt met de foto's van net na de beving. Maar het is nog maar een schaduw van wat het was voor de beving en het zal nooit meer zijn zoals het was. Desalnietemin interessant en indrukwekkend om te bezoeken.
Bam zelf is weinig, met nog veel huizen in puin maar ook veel nieuwe gebouwen gemaakt van zeer saai bevingbestendig beton.

Een hoogtepunt in Bam was voor mij wel Akbar's Tourist Guesthouse. Meneer Akbar de eigenaar is een van de meest aardige en gastvrije mensen die ik in Iran heb ontmoet, en dat zegt veel. Hij heeft de beving meegemaakt en is er zwaar door getroffen, zijn verhalen zijn hartverscheurend. Je kan er heel goedkoop slapen, het is er erg gezellig, en het is ook een zeer geschikte plek voor overlanders.
  zondag 5 juni 2011 @ 14:41:51 #301
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_97736405
Dank je voor de reactie!

Heb je de Kaluts vanuit Kerman gedaan of een andere plaats daar?

Het guesthouse heb ik opgeslagen, zie idd dat zijn een afgesloten parkeerplaats hebben, erg fijn!
  Moderator maandag 6 juni 2011 @ 22:14:48 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_97812771
Nieuw deel: Iran #2
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')