quote:
Twee tunnels propvol met hightech snufjes20 feb 2008, 02:56 - ROERMOND -
De tunnels in Roermond en Swalmen in het nieuwe gedeelte van de A73 zijn de eerste tunnels in Nederland die voldoen aan de eisen van de nieuwe Tunnelwet, die in 2006 van kracht is geworden.
Zie ook: Met ledlampjes behangen juweel "Dat verklaart ook waarom de bouwkosten van beide tunnels honderd miljoen euro bedroegen en de uitgaven voor de veiligheidssystemen zeventig miljoen euro", zegt Hans Albersen van Rijkswaterstaat in Maastricht.
Elk van de twee tunnels in de A73 in Limburg telt 52 veiligheidssystemen. De tunnels zijn voorzien van een waternevelsysteem waardoor het vuur bij een brand zich niet kan verspreiden. De brandweer 'tapt' het schuim af uit leidingen in de tunnelwand. Verder is er een lasergestuurde hoogtedetectie die te hoge vrachtwagens opspoort. De snelheid van auto's in de tunnel wordt automatisch gemeten. Bij pech of ongeval kan het bewuste wegvak op afstand door middel van signalering worden geblokkeerd. Autoradio en gsm worden in de tunnels niet gestoord, maar werken volledig. Elke 88 meter is er een vluchtdeur naar het middentunnelkanaal vanwaaraf men naar buiten kan komen. Ventilatoren kunnen de tunnel in twee minuten rookvrij maken. Licht- en geluidssignalen geleiden vluchtende mensen in een tunnel vol rook naar het middentunnelkanaal.
Elke tunnelbuis heeft twee rijstroken. Bij onderhoud zal nooit verkeer uit de tegenovergestelde richting komen, waardoor frontale botsingen zijn uitgesloten. In 2014 moeten alle tunnels in de Nederlandse wegen die langer zijn dan 250 meter aan de nieuwe Europese veiligheidseisen voldoen. De regels zijn in 2004 vastgesteld naar aanleiding van ernstige ongevallen in de Mont Blanctunnel in Frankrijk, de Gothardtunnel in Zwitserland en Tauerntunnel in Oostenrijk. Bij het ongeval in de Mont Blanctunnel in 1999 vielen 41 doden te betreuren. De beheerders van de tunnel zijn aansprakelijk gesteld voor de gevolgen.
"De Nederlandse eisen zijn strenger dan de Europese. Aan de bestaande tunnels in Nederland hoeft technisch niet zoveel te gebeuren. Dat de tunnels in Limburg dure veiligheidsvoorzieningen hebben, wil niet zeggen dat ze veiliger zijn dan de bestaande tunnels. De aanpassingen die daar moeten plaatsvinden, gaan meer over vragen als wie waarvoor wanneer verantwoordelijk is. De bestaande procedures zijn schimmig. Dat onderzoeken wij nu voor een groot deel van de bestaande tunnels in Nederland", zegt Stefan Lezwijn, adviseur tunnelveiligheid van Arcadis in Amersfoort.
De veiligheidsvoorzieningen in de Limburgse tunnels zijn nog niet volledig klaar. Daarom gelden er voorlopig nog beperkingen voor het verkeer.Rijkswaterstaat overlegt met het installatiebedrijf over de vertraagde oplevering van de tunnel. "De aannemer wist tevoren waar hij aan begon," zet de woordvoerder.
- Een virtuele video-impressie van beide tunnels is te vinden op
www.vialimburg.nl
Ik ben er nou al een paar keer door, langs en over de A73 heen gereden, en als de voorlopige beperkingen voor het verkeer opgeruimd zijn, vind ik dat ze 't toch maar even mooi hebben geflikt! Echt waar!..
Ondanks de vertragingen van 't één en ander! Het is een mooie aanwinst voor Roermond en Limburg..
Nu nog ff de probleempjes rondom de aanleg van het transport- en logistiek bedrijf EDCO oplossen, waar de politiek Roerdalen fel tegen is (ivm met de nodige 50 hectare grond, op grondgebied van de gemeente Roermond, die men daar voor nodig heeft..
) en de verbreding van de N280 waar de gemeente Leudal en Weert een probleem mee hebben, en de stad kan zich gaan ontwikkelen tot een metropool aan de Maas..