abonnement Unibet Coolblue
pi_54076547
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 19:08 schreef Snuitebolletje het volgende:

Met de juiste versnellingsbak moet het wel mogelijk zijn
Dan hebben we het niet meer over een bak die onder een straatauto zou worden gezet en de bak met een theoretische top van iig meer dan 280 km/u was een gegeven.

Maar in theorie heb je gelijk. Dat wel. De stelling was dus inderdaad te stellig.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 21 oktober 2007 @ 20:47:20 #152
46960 StefanP
polemicist
pi_54076699
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:31 schreef Kill_em_all het volgende:

[..]

Hebben ze toen jij je greencard kreeg soms ook meteen een amerikaans brein bij je geimplanteerd? want het lijkt echt niet te willen doordringen tot dat brein van jouw. 300pk is gewoon 300pk. Of je door versnellingen ed de een sneller kan laten gaan dan de ander doet er niet toe want die 300pk blijft gewoon altijd 300pk en jij wil maar blijven beweren dat de eene 300pk meer is dan de ander en dat is gewoon niet zo.
Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.

Hier ging het om. De tijd die een Supra nodig heeft om van 0 naar de 100 te gaan. DS4 beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt, dus ik antwoord:
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:

Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:

Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?

300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar. Er zijn tig factoren die ervoor zorgen dat de ene auto stukken beter is dan de andere, en dus [i]wel[/] in <5 seconden naar de 100 kan. Snap je het nu of moet ik het gewoon tien keer herhalen?
quote:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist. Kolder. Die stelling over het toerental alleen al is zo hilarisch dat je zou verwachten dat DS4 een auto met slechts een versnelling heeft, want niemand anders durft zoiets te beweren.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54076711
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef StefanP het volgende:

In een race zal de tweede auto de eerste ver achter zich laten, en daar ging het om.
Ten eerste ging het daar niet om, maar om de spurt van 0-100 km/u.

Ten tweede klopt het dan ook niet, het gaat dan om het koppelverloop. Een koppel welke breed beschikbaar is, is bruikbaarder dan een kortstondige piek. Maar dat zie je niet in de cijfers van maximum koppel terug.

De auto met het hoge koppel en (omdat deze hetzelfde vermogen heeft) dus een lager maximum toerental heeft, heeft nog steeds die bak met langere overbrengingen (uitgaande van dezelfde topsnelheid) en heeft dus continu "last" daarvan en die bak zorgt er dus voor dat het hogere koppel gewoon wordt "gecompenseerd". Over het gehele toerenbereik.
quote:
Van overbrenging, versnellingen of de wijze waarop je het beste 300PK genereert heeft hij geen kaas gegeten getuige bovenstaande stelling.
Nee, jij hebt nog steeds niet door dat de overbrengingsverhoudingen gewoon een gevolg zijn van topsnelheid en maximum toerental dat de motor draait en dat de auto met het hoge koppel het maximum vermogen haalt bij een lager toerental en daarom de versnellingen langer moeten zijn om dezelfde top te halen en dat dit alles omgekeerd evenredig werkt.

Maar dat had je nu al meermaals kunnen lezen.

En je had het als je zo geweldig veel ervaring hebt met alle exoten, daar waar iedereen die een andere mening heeft dan jij alleen een fiets heeft en een playstation, wel mogen weten, zeker aangezien je je zo er op voor staat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54076803
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt
Leugen. 5 tot 6.
quote:
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:
Er is er maar één die zich hier aan het ingraven is. Pas op, straks kom je in NL uit en daar is het VER-SCHRIK-KE-LIJK!
quote:
Meneer snapt gewoon de ballen van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt
Dat IS er niet omdat dit wordt gecompenseerd door de overbrenging, want uiteindelijk moet je naar dezelfde topsnelheid...
quote:
Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist.
Dat niet. Maar je kan het wel lezen. Dat is nu eenmaal de beperking van dit forum...
quote:
want niemand met ook maar enig verstand van autorijden durft zoiets te beweren.
Één ding is mij duidelijk geworden... JIJ kan dat niet beoordelen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54076848
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:

300PK is in de autowereld geen 300PK.
Het is een EENHEID...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54077187
300pk is 300pk net zo erg als 1 liter melk in het pak even veel is als 1 liter melk in een kan. Ben je nu echt te dom om dat te begrijpen?
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:39:16 #157
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_54077606
quote:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Huilen dan.
pi_54079300
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een EENHEID...
Die opmerking is sig waardig
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:29:13 #159
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_54079822
Ik geloof die 0-100 in minder als 5 sec ook niet. Let wel, 0 naar 100 km/u.

0-60 MPH is 0 naar 96,5 km/u, 100 km/u staat gelijk aan 62 MPH.

Het is niet die 2 MPH verschil, maar vaak wel waar je schakelmoment ligt, al scheelt die paar km wel een tiende of 2.

Bijvoorbeeld mijn M3 met een aangepaste eindoverbrenging doet 0-100 in iets meer als 5 sec. Door die aangepaste overbrenging moet ik bij 98 km/u een keer extra schakelen waardoor het voordeel van een kortere gearset verpest word als je zuiver naar 0-100 kijkt. Zou ik 0-60 MPH gaan meten zit ik onder 5 sec.

Dat is ook een bekende truc van chiptuners, als een auto de 100 net niet in zijn 2 haalt dan zet je gewoon de toerenbegrenzer een paar honderd RPM hoger, heb je geen extra vermogen maar wel 100 km/u in zijn 2, waardoor je dus op papier iets sneller bent.

Als ik een beetje reken aan de standaard verhoudingen van de Supra en 6700 RPM redline (heb ik van een dashboard pic) dan zal het er net om hangen of hij wel of geen 100 loopt in zijn 2. Als je iets het rood in kan dan haal je het. Als hij het net niet haalt dan zit er een extra schakelmoment tussen en is 0-100 km/u dus wat langzamer als 0-60 MPH. Haalt hij het net wel dan heb je dus een ideale gearset om een gunstige 0-100 meting neer te zetten voor in de bladen.

Verder is het natuurlijk spijkers op laag water zoeken als het om dat soort verschillen hangt, dat terzijde.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  maandag 22 oktober 2007 @ 00:03:12 #160
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_54080611
Waarom gaat het weer over Supra's? Een 205 met een MI16 is toch veel sneller over het circuit?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_54081027
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 14:37 schreef Wimo. het volgende:

Kunnen we niet een overzicht maken van de hoofdpersonen?

ds4: rijk , getalenteerd, advocaat, race familie , porsche
stefan: ook rijk, ict'er , corvette en race supra

Als iemand dit voor me kan bevestigen ga ik deze topic zeker volgen
pi_54081146
Hebben jullie allemaal eventjes:

Hier een nog uitgebreidere uitleg:

Management summary (voor de luie IT-er)
Wanneer er over de prestaties van een auto wordt gesproken, komt al snel de discussie ‘koppel of vermogen’ op gang: wat is nu sneller, een turbodiesel met 100pk en 250Nm koppel of een gelijkwegende benzineauto met 100pk en slechts 150Nm koppel? Het antwoord is dat beiden ongeveer even snel zijn omdat ze hetzelfde vermogen hebben en hetzelfde wegen. Vermogen per kilogram, meer hoef je niet weten. Om dat te kunnen verklaren is echter wat theorie nodig. Want wat is nu koppel? En hoe verhoudt koppel zich tot vermogen?



Porsche 968 CS Club Sport m030
Foto: Patrick Savalle, de fenomenale, zwaar onderschatte Porsche 968 CS Club Sport m030…

Koppel en vermogen
Een koppel is een tweetal krachten die in precies de tegengestelde richting werkzaam zijn en op een bepaalde afstand van elkaar ingrijpen. Een koppel heeft een bepaalde rotatiekracht, het voorwerp waarop het koppel werkzaam is, zal namelijk willen roteren. Makkelijker is daarom om te spreken van het draaimoment dat het koppel in kwestie levert (hetzelfde draaimoment als in de ‘momentsleutel’ waarmee de monteur een moer met een bepaalde kracht vastdraait). De fabrikant van de auto gebruikt namelijk ook de term draaimoment in zijn folders. Als een autofabrikant over draaimoment praat dan bedoelt hij de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien. Het woord ‘ koppel’ zal in dit artikel niet meer worden gebruikt, in plaats daarvan wordt ‘ draaimoment’ gebruikt.



Een draaimoment bestaat uit twee factoren: kracht en lastarm. Beide factoren bepalen de grootte van de rotatiekracht . Als u een vastzittende wielmoer wilt losdraaien dan kunt u óf heel veel kracht leveren, óf gewoon een langere sleutel pakken, waardoor dezelfde kracht effectiever wordt gebruikt. In beide gevallen zet u meer kracht op de wielmoer. Plat gezegd is draaimoment dus ‘hefboomwerking’. In veel gevallen mogen draaimoment en kracht als gelijke begrippen worden gebruikt, in dit artikel zullen we dat in ieder geval doen.



Dan vermogen, vermogen is de hoeveelheid werk die een kracht in een bepaalde tijd verricht. Hoe meer afstand een voorwerp onder invloed van een bepaalde kracht in een bepaalde tijd afleg, hoe groter het vermogen. Als u een gewicht van 100kg in 1 seconde 1 meter omhoog tilt, dan levert u een vermogen van 1kW, dat is ongeveer 1.33pk.

Een motor die de krukas met een bepaalde kracht laat ronddraaien, levert ook een bepaald vermogen. Gaat de motor meer toeren draaien, met ongeveer dezelfde kracht, dan gaat de motor meer vermogen leveren, dit is een belangrijke constatering die we straks weer nodig hebben: als een bepaalde kracht in kortere tijd hetzelfde gewicht verplaatst, levert de dezelfde kracht een groter vermogen! Hoe vaker een bepaald draaimoment zorgt voor een omwenteling, hoe meer vermogen datzelfde moment levert.

In formule:
vermogen = toerental * draaimoment * 6.28 / 60


Vermogen & koppel

Als we het draaimoment van de motor kennen en we weten ook bij welk toerental de motor dat levert, kunnen we het vermogen op dat toerental uitrekenen. Draaimoment, toerental en vermogen zijn dus direct gerelateerde grootheden, vermogen is afhankelijk van draaimoment en het toerental. De volgende stap is beredeneren welke van de twee getallen het meeste zegt over de prestaties van een auto, draaimoment of vermogen, Newtonmeters of kilowatts.

Wat geeft de auto zijn topsnelheid en acceleratie?
De auto versnelt omdat de motor de wielen met een bepaalde kracht laat ronddraaien. De auto heeft een bepaalde topsnelheid omdat de motor de wielen met een genoeg kracht kan laten ronddraaien om een bepaalde hoeveelheid wrijvingskrachten te overwinnen. Uiteindelijk is kracht (draaimoment) dus de enige factor die telt, zowel voor versnelling als voor topsnelheid. Met één van de wetten van Newton kan gemakkelijk worden berekend hoe krachtig de auto gaat versnellen:

versnelling van de auto = draaimoment aan de wielen / (straal wiel * massa van de auto)

Dat is voor de hand liggend maar in tegenspraak met de stelling waarmee dit artikel opende. Die stelling was dat het draaimoment juist niets zei over de prestaties van de auto en dat juist het vermogen van de motor bepalend was. De stelling klopt maar de formule ook. De oplossing van deze tegenstelling is wat flauw maar wel essentieel in alle discussies over ‘koppel en vermogen’. Als twee fanaten het over de prestaties van hun auto’s hebben, dan is het draaimoment dat ze in de folder van hun auto lezen, of zelfs van een rollenbankuitdraai, nietszeggend. Dit getal zegt niets over de prestatie van hun auto. Dit getal is namelijk de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien, niet de kracht waarmee de motor de wielen laat ronddraaien. Tussen de krukas en de wielen zit nog een versnellingsbak en die heeft als eigenschap dat hij het draaimoment verandert. In de eerste versnelling heeft een auto meer trekkracht dan in de zesde versnelling terwijl de motor zelf in elke versnelling dezelfde kracht levert.

In de folder van de auto staat dus het draaimoment van de motor vermeld en hoe krachtig een auto versnelt of wat voor topsnelheid hij haalt, is daar niet aan af te lezen. Daarvoor moet naar het draaimoment aan de wielen worden gekeken en daarvoor moet er met versnellingsbakverhoudingen worden gerekend. Dat is niet moeilijk maar om u die moeite te besparen, vermelden fabrikanten ook het vermogen van de motor. Dat getal zegt indirect wel wat over het koppel aan de wielen.

Auto’s met veel vermogen kunnen veel draaimoment aan de wielen leveren, ongeacht het draaimoment (het ‘koppel’ ) van hun motor!

Een formule 1 motor heeft minder draaimoment dan een beetje 1.9 Tdi, toch zal u na montage van het Renault F1 motorblok in uw Renault Espace de meeste Lamborghini’s het nakijken geven. Iets dergelijks is al wel eens geprobeerd…

Het zijn uiteindelijk toch de kW’s die tellen, niet de Nm’s
Laten we het eens niet hebben over auto’s maar over fietsers. Ik ken twee fietsers. De éne fietser heeft hele dikke benen, hij kan de pedalen met heel veel kracht laten ronddraaien. Door die dikke benen kan hij echter niet zo’n hoog tempo draaien. In onze vriendenkring noemen we hem ‘Turbo-tedje’. De andere fietser heeft hele slanke, atletische benen die hij weliswaar met een heel hoog tempo kan laten ronddraaien, maar met veel minder kracht. Hem noemen we altijd gekscherend ‘Vtec Edje’. Beiden zijn vreemd genoeg even snel op de sprint, het is echt geen gezicht, Turbo-ted met z’n dikke dijen zij aan zij met Vtec-Edje met z’n naaimachinebeentjes. Turbo-ted moet het hebben van een flink zwaar verzet zodat hij met een laag beentempo toch veel meters maakt. Vtec-ed moet het hebben van een klein verzet omdat hij niet zoveel kracht heeft. Om toch veel meters te maken, trapt hij gewoon wat sneller. Beiden leveren door het verschil in beentempo en het omgekeerd evenredige verschil in overbrenging toch evenveel kracht aan het wiel en gaan altijd neus aan neus over de finish.

Wat heeft dit met auto’s te maken? Een auto kan een motor met nog zoveel Nm’s hebben, als de motor maar weinig toeren kan maken, gaat al dat draaimoment verloren in de lange overbrenging die nodig is om de auto toch nog wat snelheid te geven. Als een auto daarentegen weinig Nm’s levert maar heel veel toeren kan maken, kan hij het gebrek aan draaimoment compenseren met een korte overbrenging. Immers, als de motor veel harder draait, kan de overbrenging korter worden gehouden voor dezelfde wagensnelheid.

Toeren zijn te ruilen voor draaimoment aan de wielen omdat een kortere overbrenging kan worden gebruikt (daarom proberen de formule 1 teams hun motoren zoveel mogelijk toeren te laten maken.)

Vtec’s met slechts 200Nm motorkracht kunnen de wielen met evenveel kracht laten ronddraaien als turbomotoren met 300Nm omdat ze meer toeren kunnen maken en dus een gunstigere overbrengingsverhouding (een kortere eindreductie) kunnen krijgen. Laten we dit eens controleren met een praktijkvoorbeeld.

De Subaru Impreza GTT en de Honda Integra Type-R zijn in de praktijk qua acceleratie van 0 naar 230 km/u ongeveer even snel. Beide auto’s wegen ook ongeveer evenveel. En nu moeten we niet gaan muggenziften over enkele meters, tienden van seconden of wat kilo’s verschil, het gaat om het idee. Hoe kunnen nou beide auto’s even snel zijn als de motor van de Honda minder dan 200Nm draaimoment levert volgens de folder en die van de Subaru bijna 300Nm? Het antwoord ligt besloten in de maximale toerentallen die beide motoren kunnen draaien en de consequentie die dat heeft voor de overbrengingsverhoudingen. De Hondamotor levert 200Nm koppel en draait 9000 toeren. De Subarumotor levert 300Nm maar draait maar 6000 toeren. Nogmaals, de getallen zijn wat afgerond om het rekenen wat makkelijk te maken, de echte getallen vallen wat gunstiger uit voor de Subaru. In ieder geval, de Subarumotor levert dus maar liefst 50% meer koppel. De Hondamotor maakt echter 50% meer toeren. Dat compenseert elkaar precies omdat de Honda een evenredig kortere overbrenging kan krijgen zodat hij uiteindelijk aan de wielen net zoveel kracht kan leveren als de Subaru.

We hadden dit al meteen kunnen zien aan het vermogen van de auto’s. Beide hebben ongeveer hetzelfde vermogen. De Honda haalt zijn kracht uit hoge toerentallen en een bijpassend korte overbrengingen en de Subaru zuiver uit een hoog draaimoment. Het nettoresultaat aan de wielen is hetzelfde. In de berekening van het vermogen zitten draaimoment en toerental als gelijkwaardige factoren zodat met beide effecten wordt rekening gehouden. Vermogen is dus een soort wondergetal dat kan vertellen of een auto veel of weinig draaimoment aan de wielen kan brengen zonder daarvoor de overbrengingsverhoudingen te hoeven kennen!



En toch is de turbodiesel sneller…
De grote lijnen van het verhaal zijn nu duidelijk. Om auto’s vanuit de folder te kunnen vergelijken, moet er worden gekeken naar de kW / gewichtsverhouding. Draaimoment van de motor, de Nm’s, is onbelangrijk omdat het ‘motorkracht’ is, niet ‘wielkracht’. Een 1.9Tdi met 150pk is echter in de praktijk toch wat sneller dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. Hoe kan dat dan?

Er zijn hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat als beide auto’s niet op dezelfde topsnelheid zijn afgeregeld, de auto met de laagste topsnelheid een kortere overbrenging heeft en dus daaruit meer kracht op de wielen kan halen. Een dikke Porsche zal op gemiddelde snelheden best wat moeite hebben met een goed getunede Subaru WRX. De Porsche is echter afgeregeld op 280, 290 km/u topsnelheid en de Subaru op slechts 230km/u. Een slechte vergelijking dus want geef de Porsche een kortere overbrenging en de Subaru is volkomen kansloos op elk denkbare tussensprint…

De motorkarakteristiek
De andere reden is het krachtverloop van de motor. Een motor levert niet op elk toerental hetzelfde draaimoment. De motor levert zijn kracht doordat de explosie van het mengsel de zuiger naar buiten duwt. De zuiger duwt dan met een bepaalde kracht op de krukas die vervolgens gaat ronddraaien. Een motor kan veel kracht leveren als de explosies heel krachtig zijn (turbomotoren) óf als ze een hele grote slag kunnen maken (dieselmotoren). Voor een grote slag is namelijk een grote krukasdiameter nodig en dat zorgt ervoor dat de zuiger een grotere hefboomwerking kan uitoefenen op de krukas. Een grote krukasdiameter betekent echter weer hoge zuigersnelheden en daardoor weer een kleiner toerenbereik, waardoor weer een langere overbrenging nodig is zodat er uiteindelijk aan de wielen weer niets aan kracht wordt gewonnen. Diesel zijn niet voorbestemd voor snelle auto’s. Al was het maar door de langzame ontbranding van het dieselmengsel. Het komt uit de lengte of de breedte, dat hebben we zojuist aangetoond. Het leven van een motorontwikkelaar is niet gemakkelijk…

In ieder geval, een motor heeft niet op elk toerental een even goede verbranding en levert daardoor niet op elk toerental hetzelfde draaimoment. Vooral turbomotoren hebben vaak slechts een klein toerentalbereik waarin ze maximale kracht kunnen leveren. Een motor die vooral bij hoge toeren veel kracht kan leveren, is in het voordeel op de lange sprint of de Duitse snelwegen, waar alles bij 5000 toeren en hoger gebeurt. Een motor die vooral bij lage en middentoeren veel kracht kan leveren is in het voordeel op bergweggen waar regelmatig in de middentoeren moet worden geaccelereerd. Een motor met veel kracht bij lage toeren is een goede caravantrekker, omdat het bij het wegrijden allemaal wat soepeler gaat. Wederom is de hoeveelheid draaimoment die in de folder wordt vermeld nietszeggend over de kwaliteiten van een auto als caravantrekker, het gaat puur om de motorkarakteristiek. Het verloop van het draaimoment over het toerenbereik.

De beste (meest-allround) motor heeft een vlak krachtverloop zodat op elk toerental dezelfde kracht beschikbaar is. En daarin zijn Vtec motoren heer en meester. Onderstaande grafiek laat zien dat de Honda Accord-R van 1700 tot ver boven 7000 toeren evenveel trekkracht levert (de horizontale lijn, de verticale is het daaruit berekende vermogen). Het verhaal dat vtec motoren toerenmotoren zijn die geen trekkracht leveren bij lage toeren is dus niet correct. Een beter verloop van trekkracht dan deze motor laat zien is nauwelijks denkbaar: de auto heeft op elk toerental dezelfde trekkracht. Kanttekening is wel dat de getoonde meting wel erg ideaal lijkt, maargoed, het gaat om het idee.



De meest spectaculaire motoren om mee te rijden zijn motoren met een duidelijke stijging in het draaimoment, daarin zijn turbomotoren uitblinkers. De onderstaande grafiek laat zien dat een Subaru Impreza GTT vooral in het middengebied veel trekkracht heeft maar minder in de hoge toeren. Onder de 2700 toeren geeft de auto zelfs helemaal niet thuis. Ongeschikt om schakellui in te rijden. De manier waarop de trekkracht stijgt vanaf 2700 toeren maakt van deze auto echter wel een echte schop-in-de-rug auto.



De versnellingsbak
Om nog wat te kunnen toevoegen aan de foldervergelijkingen van auto’s moet er nog iets worden verteld over de versnellingsbak. De versnellingsbak heeft namelijk een grote invloed op het draaimoment aan de wielen. Daarom is het zinnig om te kijken of de auto een vier, vijf of zesversnellingsbak heeft. Hoe meer versnellingen, hoe meer draaimoment de auto aan de wielen kan leveren bij een bepaalde rijsnelheid en hoe beter zijn prestaties. De meest ultieme overbrenging is zonder twijfel de CVT (continu variabele transmissie) of de variotronic zoals Audi dit noemt. Dit is een vrijwel traploze overbrenging die bij een gegeven motor veel en veel meer kracht aan de wielen brengt dan een normale versnellingsbak. Met dezelfde motor meer prestaties alleen maar door een andere versnellingsbak. Voorzie een M3 van een CVT en de auto heeft geen peperdure, kwetsbare SMG-II meer nodig en is absoluut onverslaanbaar voor zijn normaal of sequentieel geschakelde soortgenoten. En nog zuiniger ook.

Het totaalplaatje
Als de basisbegrippen eenmaal allemaal duidelijk zijn, is het allemaal vrij eenvoudig in een enkel plaatje te brengen. Belangrijkste conclusie van dit artikel is dat het gaat om wieldraaimoment, dat is wat de auto doet versnellen en z’n topsnelheid geeft. Zonder kennis van de versnellingsbak is motorvermogen een betere prestatie-indicator dan motordraaimoment. Motordraaimoment is eigenlijk een onbruikbare waarde om de prestaties van auto’s mee te vergelijken.

Een andere conclusie is dat het verloop van het motordraaimoment over het toerenbereik ook meetelt. Het totaaloverzicht ontstaat zodra we al deze factoren in een enkele grafiek onderbrengen. Hiervoor moeten de volgende gegevens bekend zijn:
* het gewicht van de auto
* het motordraaimomentverloop ofwel motorkarakteristiek
* de versnellingsbakverhoudingen
* de wielomtrek

Door nu voor elke versnelling het motortoerental via het wieltoerental en de wielomtrek om te rekenen naar een wagensnelheid en dan het motordraaimomentverloop uit te zetten tegen de rijsnelheid ontstaat de volgende grafiek:


(Grafiek en berekening door Stijn Poortmans)

De gekleurde lijnen tonen allemaal dezelfde motorkarakteristiek maar omdat de auto in een hogere versnelling een hogere snelheid heeft op een gegeven toerental, zijn ze voor elke versnelling meer uitgerekt. En omdat de auto in elke hogere versnelling minder draaimoment aan de wielen kan leveren, zijn ze voor elke hogere versnelling ook wat lager. Uit deze grafiek is af te lezen hoeveel wieldraaimoment de auto kan leveren in een bepaalde versnelling.

Dit plaatje is alleszeggend. Als we een vloeiende lijn trekken over de toppen van de vijf deelgrafieken (voor elke versnelling een grafiek) dan hebben we het maximale draaimoment dat de betreffende auto aan wielen kan brengen. Dat is de werkelijke aandrijfkracht, hier gaat het om.

Als we dan vervolgens de y-as ook nog eens delen door het gewicht van de auto, hebben we de werkelijke versnelling van de auto. Door voor verschillende auto’s een dergelijke grafiek op te stellen, kunnen we de betreffende auto’s zonder heel veel voorbehoud direct vergelijken, voor elk relevant snelheidsbereik. De auto met de ‘ hoogste’ grafiek is de snelste (in het gekozen snelheidsbereik). In deze grafiek is nog niet de invloed van diverse weerstanden (lucht-, rol-) meegenomen maar de afwijking van de grafiek ten opzichte van de werkelijkheid is pas bij hele hoge snelheden significant. Ook eventuele invloeden van tractie, gewichtsverdeling of slechte chauffeurs zijn hierin natuurlijk niet meegenomen, maar die spelen ook alleen een rol bij de eerste meters van een sprint..

In de getoonde grafiek is ook aangegeven wat de ideale toerentallen zijn om te schakelen. Zodra het wieldraaimoment van de lage versnelling voor de gegeven rijsnelheid lager is geworden dan die van de hogere versnelling moet worden doorgeschakeld. Dit is aangegeven met de verticale lijnen vanuit de grafiek naar beneden (de sterren). De terugval in toeren is ook af te lezen.

Conclusie
Als we alle factoren naast elkaar leggen, blijkt het vermogen van een auto de beste ‘folderfactor’ te zijn om de prestaties van de auto mee in te schatten. Auto’s met veel vermogen hebben automatisch veel trekkracht aan de wielen, ongeacht het draaimoment van hun motor. Dat heeft te maken met de overbrengingsverhoudingen. Om twee auto’s op basis van de foldergegevens te vergelijk kan dus het beste worden gekeken naar het vermogen per kilo autogewicht. Het in de folder of op de rollenbankuitdraai vermelde draaimoment is nietszeggend in dit opzicht. Dat getal is alleen zinnig voor mensen die een motorblok kopen zonder auto eromheen…

Patrick Savalle schreef dit artikel voor Tuningparts.

[ Bericht 1% gewijzigd door casejunkie op 22-10-2007 00:35:34 ]
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_54081591
Komt ie:

DE OPLOSSING

Waar dhr. Stefan P over praat is dat : 300 PK geen 300PK is mits andere koppel
Wat DS4 zegt is: 300pk is 300pk als eenheid zijnde.

Conclusie:

STEFAN P. LEER LEZEN
DS4 zegt hier dat 300pk gewoon gelijk staat aan 300 paarden, en als je 300PK hebt kan dat niet meer worden, anders stond er in die handleiding van je supra wel dat indien je iets verandert (wat niet in je motorblok zit) je meer PK's krijgt. Bijvoorbeeld koppel, want beste heer, als er niks met je motor gebeurt dus 300 pk, kan diezelfde motior geen 350pk leveren omdat er een andere bak aanhangt.

En nou gaan slapen.
pi_54082876
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een EENHEID...
Ja, lul je er maar weer uit. Lachwekkend gewoon. 1 is 1. 2 is 2. 300 is 300. Maar daar ging het niet om, en dat weet je donders goed! Ik zal je nog maar eens quoten. Ik val in de herhaling, maar het is duidelijk dat je het gewoon niet wil horen. Je klampt je krampachtig vast aan '300=300'!!!!


Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.

Hier ging het om. De tijd die een Supra nodig heeft om van 0 naar de 100 te gaan. DS4 beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt, dus ik antwoord:
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:

Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:

Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?

300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar. Er zijn tig factoren die ervoor zorgen dat de ene auto stukken beter is dan de andere, en dus [i]wel[/] in <5 seconden naar de 100 kan. Snap je het nu of moet ik het gewoon tien keer herhalen?
quote:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist. Kolder. Die stelling over het toerental alleen al is zo hilarisch dat je zou verwachten dat DS4 een auto met slechts een versnelling heeft, want niemand anders durft zoiets te beweren.

Ik zal het nog maar eens herhalen:

DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol
DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100
DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm

DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol
DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100
DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm

DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol
DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100
DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm

Onzin. Kolder. Bullshit. Lachwekkend. Hilarisch.

Pwnt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54082898
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:57 schreef Gutz het volgende:
Wat DS4 zegt is: 300pk is 300pk als eenheid zijnde.

Conclusie:

STEFAN P. LEER LEZEN
DS4 zegt hier dat 300pk gewoon gelijk staat aan 300 paarden,
Ben je blind kerel? Lees de post hierboven eens.
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:

Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Jaja, 300PK/4000tpm is identiek aan 300pk/6000tpm. Het ging om hoe snel een auto is, en niet om een achterlijk vergelijking van 300 met 300. Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental. DS4 heeft er gewoon geen verstand van, en hij en zijn clowns grijpen zich vast aan een totale andere interpretatie van wat hij eerst zei: 300 is 300! Ja, DUH! Zie jij ergens dat het over eenheden ging? Dwaas. Lees je de context ook eens? Het gaat om hoe snel een auto een snelheid bereikt, niet om stupide semantisch gezeik dat 300 gelijk is aan 300. DS4tje beweert blijkbaar dat elke auto met 300pk het behalen van 100km/u op dezelfde wijze en tijd doet. Maar ach, lezen gaat velen de pet te boven
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54083509
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 03:30 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ben je blind kerel? Lees de post hierboven eens.
[..]

Jaja, 300PK/4000tpm is identiek aan 300pk/6000tpm. Het ging om hoe snel een auto is, en niet om een achterlijk vergelijking van 300 met 300. Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental. DS4 heeft er gewoon geen verstand van, en hij en zijn clowns grijpen zich vast aan een totale andere interpretatie van wat hij eerst zei: 300 is 300! Ja, DUH! Zie jij ergens dat het over eenheden ging? Dwaas. Lees je de context ook eens? Het gaat om hoe snel een auto een snelheid bereikt, niet om stupide semantisch gezeik dat 300 gelijk is aan 300. DS4tje beweert blijkbaar dat elke auto met 300pk het behalen van 100km/u op dezelfde wijze en tijd doet. Maar ach, lezen gaat velen de pet te boven
Als je de moeite had genomen om het stukje educatief door te nemen dat ik speciaal voor jou gepost had dan kraamde je niet nog steeds een constante stroom bullshit uit.

"Peak power sells cars. High average power wins races."

Vooral in je laatste post krabbel je erg terug want jij was degene die stellig de eenheden onderuit probeerde te halen. Nu zing je al een stuk meer in toon (the gearing did it) maar weet je nog steeds niet waar de klepel hangt. Peak-performance ... of het nou hoog of laag is maakt maar marginaal uit ... het gaat om de verdeling van power.

Beetje zoals jij .. je verdeelt je horkerigheid constant over meerdere topics dus die race win je van anderen die maar in pieken zo onbeschoft kunnen zijn. Dadelijk heeft niemand nog zin om het je proberen uit te leggen en roep jij jezelf tot "winnaar" uit... yay!

Calm down, please!
  maandag 22 oktober 2007 @ 08:44:23 #167
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_54083524
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_54083907
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 03:30 schreef StefanP het volgende:

Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental.
Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!

Dus je BEVESTIGT WAT IK NU AL TIG KEER TEGEN JE HEB GEZEGD: HET GAAT OM VERMOGEN!

Misschien dat nu ik op de door jou gepatenteerde subtiele manier post het eens door die extreem dikke plaat voor je kop heen gaat...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 22 oktober 2007 @ 09:37:14 #169
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54084241
Leuk scheldtopic.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 22 oktober 2007 @ 09:38:10 #170
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54084269
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:03 schreef Spamblik het volgende:
Waarom gaat het weer over Supra's? Een 205 met een MI16 is toch veel sneller over het circuit?
Ja, maar hier zijn ze alleen geïnteresseerd in heul hard rechtdoor.
Bochten zijn eng.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_54084338
Calm down, please!
pi_54084580
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!

Dus je BEVESTIGT WAT IK NU AL TIG KEER TEGEN JE HEB GEZEGD: HET GAAT OM VERMOGEN!

Misschien dat nu ik op de door jou gepatenteerde subtiele manier post het eens door die extreem dikke plaat voor je kop heen gaat...
Amen to that! (Scheelt me zelf weer wat quote uitzoek werk enzo )
  maandag 22 oktober 2007 @ 10:42:06 #173
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_54085288
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 03:08 schreef StefanP het volgende:
Het is goed hoor, ik ga hier niet oneindig welles/nietes roepen. Laat ik gewoon een link naar de samenvatting van DS4's onzinposts plaatsen:

Leer hier Stefke p iets over vermogen en koppel...

Nee, ik snap het niet.
Gek want je bent nu altijd nog zeer actief in dit topic om je gelijk te halen
Dacht dat je het niet oneindig ging doen?

Je bent echt een verzuurd mannetje geworden, is het niet. Alleen naar de US en opeens is Nederland kut en heb je geen goed woord meer over voor Nederland. Want jij bent er niet meer. Alleen wat jij hebt en waar jij bent is het geweldig. Heb je geen supra? Dan heb je een kut bak. Altijd gelijk willen halen.

Is het echt zo eenzaam daar alleen dat je alleen maar tijd hebt voor verzuurde topics waar je kennelijk te veel tijd voor hebt in het dagelijks leven.

Oneindeloos blijven door huilen om je gelijk te halen.

Hoe verzuurd kan iemand worden zeg
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_54087197
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:42 schreef ook_gek het volgende:[

Hoe verzuurd kan iemand worden zeg
Ik denk dat single minded hier beter van toepassing is.

300 pk met 300 nm @ 4000 rpm KAN net zosnel zijn als een 300 pk met 200 nm @ 6000 rpm.

Waarom? het ligt hem hier in de overbrenging. Zolang je de juiste overbrenging hebt bij je juiste motor maakt dit voor de topsnelheid weinig uit. In dat geval is 300 pk echt wel gelijk aan 300 pk.
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:46:18 #175
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54087384
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:36 schreef casejunkie het volgende:

[..]

Ik denk dat single minded hier beter van toepassing is.

300 pk met 300 nm @ 4000 rpm KAN net zosnel zijn als een 300 pk met 200 nm @ 6000 rpm.

Waarom? het ligt hem hier in de overbrenging. Zolang je de juiste overbrenging hebt bij je juiste motor maakt dit voor de topsnelheid weinig uit. In dat geval is 300 pk echt wel gelijk aan 300 pk.
Dat lijkt me logisch.
300 pk is niet ineens 400 pk ;p
Signature.
pi_54088763
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:36 schreef casejunkie het volgende:

300 pk met 300 nm @ 4000 rpm KAN net zosnel zijn als een 300 pk met 200 nm @ 6000 rpm.

Waarom? het ligt hem hier in de overbrenging. Zolang je de juiste overbrenging hebt bij je juiste motor maakt dit voor de topsnelheid weinig uit. In dat geval is 300 pk echt wel gelijk aan 300 pk.
Bijna: het ZAL (in grote lijnen) net zo snel zijn zolang de overbrengingen van beide auto's maar zijn afgesteld op dezelfde topsnelheid.

Immers, de overbrengingsverhoudingen en het vermogen tov het koppel verhouden zich in exact tegenovergestelde richting met elkaar, zo lang als de auto's maar op (ongeveer) dezelfde top zijn afgeregeld.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 22 oktober 2007 @ 15:30:06 #177
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54090577
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!

Dus je BEVESTIGT WAT IK NU AL TIG KEER TEGEN JE HEB GEZEGD: HET GAAT OM VERMOGEN!

Misschien dat nu ik op de door jou gepatenteerde subtiele manier post het eens door die extreem dikke plaat voor je kop heen gaat...
Dat heb ik al 80x gezegd, denk niet dat hij het nu wel doorheeft .
2000 light years from home
pi_54090906
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bijna: het ZAL (in grote lijnen) net zo snel zijn zolang de overbrengingen van beide auto's maar zijn afgesteld op dezelfde topsnelheid.

Immers, de overbrengingsverhoudingen en het vermogen tov het koppel verhouden zich in exact tegenovergestelde richting met elkaar, zo lang als de auto's maar op (ongeveer) dezelfde top zijn afgeregeld.
In grote lijnen zal het idd hetzelfde zijn.
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  maandag 22 oktober 2007 @ 15:52:29 #179
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54090989
Blijft over: De gevoelsfactor. Koppel voelt lekker en Amerikanen houden toch al niet zo van nadenken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54092935
  maandag 22 oktober 2007 @ 17:59:54 #181
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54093031
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:54 schreef zBus het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk eens op de vorige pagina
Signature.
pi_54093521
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:42 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Als je de moeite had genomen om het stukje educatief door te nemen dat ik speciaal voor jou gepost had dan kraamde je niet nog steeds een constante stroom bullshit uit.

Vooral in je laatste post krabbel je erg terug want jij was degene die stellig de eenheden onderuit probeerde te halen. Nu zing je al een stuk meer in toon (the gearing did it) maar weet je nog steeds niet waar de klepel hangt. Peak-performance ... of het nou hoog of laag is maakt maar marginaal uit ... het gaat om de verdeling van power.
Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
quote:
Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:25:11 #183
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_54093549
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 15:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Blijft over: De gevoelsfactor. Koppel voelt lekker en Amerikanen houden toch al niet zo van nadenken.
Waarom doen ze het dan veel vaker en beter dan de rest van de wereld?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_54093583
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:42 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Gek want je bent nu altijd nog zeer actief in dit topic om je gelijk te halen
Dacht dat je het niet oneindig ging doen?

Je bent echt een verzuurd mannetje geworden, is het niet. Alleen naar de US en opeens is Nederland kut en heb je geen goed woord meer over voor Nederland. Want jij bent er niet meer. Alleen wat jij hebt en waar jij bent is het geweldig. Heb je geen supra? Dan heb je een kut bak. Altijd gelijk willen halen.

Is het echt zo eenzaam daar alleen dat je alleen maar tijd hebt voor verzuurde topics waar je kennelijk te veel tijd voor hebt in het dagelijks leven.

Oneindeloos blijven door huilen om je gelijk te halen.

Hoe verzuurd kan iemand worden zeg
Open er een topic over, net als DS4 En dan ben ik verzuurd. Ik weet het goed gemaakt - straks open ik een topic dat jij een domme boer bent, en zodra je reageert dan ben je een verzuurde lul. OK?

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54093619
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54093664
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:

[..]

Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
[..]

Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.

je blijft maar met oude quotes strooien waar geen flikker in staat he..
pi_54093754
O ja, ze staan nog steeds open hoor!
quote:Op zondag 21 oktober 2007 04:54 schreef StefanP het volgende:

DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol

Nee, het gaat om het hele plaatje van de vermogens opbouw..

DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100

Deze betwijfel ik nog steeds, standaard zal het in ieder geval vrij lastig worden..

DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm


1 tandwiel verhouding anders en je hebt de 300 pk van je 4000 tpm naar de 300 pk bij 6000 tpm omgetoverd.. jeetje.. wat moeilijk... Alleen je koppel daalt dan wat..

nerd.. dat is al zo vaak gezegd!
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:37:45 #188
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_54093811
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:35 schreef Snuitebolletje het volgende:


DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm


1 tandwiel verhouding anders en je hebt de 300 pk van je 4000 tpm naar de 300 pk bij 6000 tpm omgetoverd.. jeetje.. wat moeilijk... Alleen je koppel daalt dan wat..
Die wil ik je even zien uitleggen

Koppel bij motortoerental verander je niet met een tandwieltje.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:40:27 #189
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54093861
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:37 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Die wil ik je even zien uitleggen

Koppel bij motortoerental verander je niet met een tandwieltje.
Ja, wel dus. Toerental verhogen = koppel verlagen, toerental verlagen = koppel verhogen.
2000 light years from home
pi_54093875
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:37 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Die wil ik je even zien uitleggen

Koppel bij motortoerental verander je niet met een tandwieltje.
sssssssst maakt niet uit, stefanP snapt er toch de ballen van

maar wil jij zeggen dat de 300pk anders zijn dan?
pi_54093889
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:40 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ja, wel dus. Toerental verhogen = koppel verlagen, toerental verlagen = koppel verhogen.
wat hij bedoelde was dat je motor niet plotseling veel meer toeren kan maken als je er een tandwieltje bij stopt
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:47:55 #192
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54093971
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:42 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

wat hij bedoelde was dat je motor niet plotseling veel meer toeren kan maken als je er een tandwieltje bij stopt
Oh, okee . Dat is wel zo.
2000 light years from home
pi_54094211
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:

[..]

Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
[..]

Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.

Dat was inderdaad een herinnering aan jouw adres maar waarschijnlijk heb je het nog steeds niet gelezen omdat je alles natuurlijk al weet, ongeloveloos poepjong dat je d'r zit

Calm down, please!
pi_54094231
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:
Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:

It is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*
Je beroept je keer op keer hierop, maar je begrijpt niet wat er staat. Wat er staat is exact hetzelfde als wat ik zeg en gaat volledig in tegen jouw stelling dat de hoogte van het koppel een rol speelt. Ik zal speciaal voor jou deze opmerking in het juiste perspectief zetten.

Om te beginnen het eerste deel van jouw quote: it is better to make torque at high rpm than at low rpm

Als je koppel hoger in de toeren maakt krijg je meer VERMOGEN (weet je nog wat ik zei... het gaat om vermogen?). Dus uitgaande van gelijk koppel, als je bij 3.000 tpm 300pk hebt, heb je bij 6.000 tpm 600pk.

Andersom geredeneerd kun je ook het vermogen gelijk laten en het koppel aanpassen. De motor die bij 6.000 tpm dan ook 300 pk heeft, heeft dan dus de helft van het koppel van de motor met 300 pk bij 3.000 tpm.

Afijn. Naar het tweede deel: because you can take advantage of *gearing*

Ook dit heb ik al meermaals uitgelegd. We hebben weer de twee motoren. De ene (A) heeft 100 X aan koppel en 300 pk bij 3.000 tpm. De andere (B) motor heeft 50X aan koppel en 300 pk bij 6.000 tpm. Ik hoop dat ik na bovenstaande niet nog eens hoef uit te leggen waarom het 50X is en niet 60X.

Welke is sneller?

Nou, de "gearing". Die is bij B anders dan bij A. Motor B draait gemiddeld 2x zo snel als A. Beiden hebben dezelfde topsnelheid en dus moet de "gearing", de overbrenging dus, bij A 2x zo lang zijn om dezelfde top te halen.

A heeft een voordeel: een dubbel zo hoog koppel.
A heeft een nadeel: een twee keer zo lange overbrenging.

Deze twee zaken werken elkaar 1:1 tegen. Motor B profiteert dus van de "gearing" omdat hij het mindere koppel hoger in de toeren haalt. Ook wel, omdat het lagere koppel wordt gecompenseerd door het hogere toerental, zodanig dat HET VERMOGEN GELIJK IS.

Vandaar dat de hoogte van het koppel NIETS zegt. Wat wel iets zegt is KOPPEL + het TOERENTAL. Ook wel: VERMOGEN.

Let wel, ik baseer mij voor mijn stelling gewoon op jouw link.

Ik moet geloof ik nog aan het eind PWNT zeggen, want dat is stoer, dus bij deze...

PWNT.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_54094524
Ik zal mezelf gewoon even herhalen voordat je de hele discussie weer krom weet te praten. Hier ging het om:


-------------------
Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.

Hier ging het om. De tijd die een Supra nodig heeft om van 0 naar de 100 te gaan. DS4 beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt, dus ik antwoord:
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:

Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:

Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?

300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar. Er zijn tig factoren die ervoor zorgen dat de ene auto stukken beter is dan de andere, en dus wel in <5 seconden naar de 100 kan. Snap je het nu of moet ik het gewoon tien keer herhalen?
quote:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist. Kolder. Die stelling over het toerental alleen al is zo hilarisch dat je zou verwachten dat DS4 een auto met slechts een versnelling heeft, want niemand anders durft zoiets te beweren.
-----------------


Wijs me even op wat er fout is in mijn quote hierboven? Kom op, je kunt het!

Die drie stellingen van jou daarentegen... alledrie totale onzin.

PWNT.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54094597
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 19:12 schreef StefanP het volgende:

Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist.
Calm down, please!
pi_54094631
Eey homo, je lult weer om mijn antwoorden heen, en je geeft geen antwoord op DS4 zijn verhaal, wat duidelijk verteld waarom hij gelijk heeft.. Gast, ga minder naar de snackbar, das niet goed voor je!
  maandag 22 oktober 2007 @ 19:22:54 #198
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54094748
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:25 schreef TC03 het volgende:

[..]

Waarom doen ze het dan veel vaker en beter dan de rest van de wereld?
Wat? Racistisch zijn? Oorlog voeren? Het milieu vervuilen?

Oh, je bedoelde nadenken! Nou met 300 miljoen stuks moet je af en toe wel een Amerikaan tegenkomen die kan nadenken, jammer dat de meeste Amerikanen niet verstandig genoeg zijn om te luisteren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54094789
Steefje kap nu eens met die cirkelredenaties! Of je bent naief of bent dom. Maar DS4 legt exact en correct uit wat de relatie tussen vermogen en koppel is.

Acceleratie van 0>100 heeft de volgende belangrijke factoren: Vermogen, gewicht, grip!
pi_54095008
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 19:12 schreef StefanP het volgende:
Ik zal mezelf gewoon even herhalen voordat je de hele discussie weer krom weet te praten.
Zei hij in een poging de hele discussie krom te praten...
quote:
Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.
Ik heb ze gelezen en zal er met plezier op reageren.
quote:
DS4 beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt
De zoveelste keer dat je hier glashard over liegt, het is 5-6 seconden. Meer precies: niet onder de 5 seconden en nog niet eens als keiharde stelling...
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 14:20 schreef DS4 het volgende:

Het is ook niet zo gek hoor. 330 pk op 1585 kg. Dat is 4,8 kg/pk. Niet slecht, maar niet bepaald een pk/gewichtsverhouding die doet vermoeden dat je in 5 seconden of minder naar de 100 zal gaan.
Maar goed, terug naar jouw post...
quote:
, dus ik antwoord:

Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
En hilarisch genoeg...
quote:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Uniek!

Maar je had het dus gewoon over koppel... En meer bijzonder het maximale koppel.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')