abonnement Unibet Coolblue
pi_54055277
Mijn Nefit thermostaat werkt niet meer

display is helemaal leeg. Ik heb het kapje er met mijn 2 linker handen afgehaald, maar de draadjes zitten nog vast.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_54055383
Als de thermostaat op batterijen werkt, dan zou het kunnen zijn dat deze leeg zijn en vervangen moeten worden.
Mocht de thermostaat via het open therm protocol werken, controleer dan ook de bedrading bij je toestel, of piep deze even door als je een multimeter heb.
Mocht de bedrading in orde zijn, probeer dan eens een andere thermostaat.

PS: Bij het open therm protocol moet er natuurlijk wel spanning op je cv-ketel aanwezig zijn, controleer daarom ook even of het toestel verder wel werkt en dus niet de groepszekering of een toestel zekering eruit ligt.

Vraag desnoods iemand met twee rechter handen.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:22:47 #3
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_54055957
óf je hebt geen spanning op je cv ketel staan, óf je UBA is defect (of zekeringetje defect) of je thermostaat zelf is kapot. Check of je spannig op je ketel hebt door te kijken of je display hebt. Zo ja, controleer dan aan de achterkant van je "computer" of je twee glaszekeringen nog heel zijn. Is dit in orde heb je nog kans op een kabelbreuk. Dit kun je testen door de thermostaat met een kort stukje kabel bij de ketel aan te sluiten. Suc7
it's nice to be important, but it's more important to be nice
  zondag 21 oktober 2007 @ 13:55:07 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54070035
Zit er geen batterijtje in?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_54070797
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 13:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Zit er geen batterijtje in?
Dat is tegenwoordig geheel afhankelijk van welk type "klok"-thermostaat en welk type of serie van het merk.
En Nefit heeft nogal wat verschillende typen op de markt ( zowel oude modellen als nieuwe modellen)


Voor een gerichte antwoord is het daarom ook van belang om niet alleen het merk te geven, maar ook welk type toestel + type thermostaat.
  zondag 21 oktober 2007 @ 20:26:12 #6
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_54076378
Nefit heeft bij mijn weten nog nooit een thermostaat op de markt gehad die een eigen voeding heeft.
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_54077816
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:26 schreef roykejanssen het volgende:
Nefit heeft bij mijn weten nog nooit een thermostaat op de markt gehad die een eigen voeding heeft.
Klopt als een bus.
De turbo was weliswaar een aan/uit toestel, maar nefit heeft hier geen thermostaat voor ontwikkeld.
Ze werken trouwens ook niet met het open therm protocol (nefit zou nefit niet zijn) maar met een eigen ontwikkeld protocol.
Open therm thermostaten kunnen dus ook niet communiceren met een nefit toestel.
Op een nefit toestel kunnen alleen aan/uit thermostaten aangesloten worden of de moduline serie.
De moduline serie werkt met een pulserend signaal.
pi_54077829
En als je het echt koud krijgt kan je de 2 draadjes nog tegen elkaar aanhouden.
  maandag 22 oktober 2007 @ 19:15:32 #9
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_54094592
@panic_A: mijn vader zegt altijd als je er geen of weinig verstand van hebt, houd dan je mond!
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_54097145
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 19:15 schreef roykejanssen het volgende:
@panic_A: mijn vader zegt altijd als je er geen of weinig verstand van hebt, houd dan je mond!
bij aan / uit zou dat in principe kunnen hoor

doet de thermostaat zelf ook
pi_54097207
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:47 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

bij aan / uit zou dat in principe kunnen hoor

doet de thermostaat zelf ook
De TS had het over een nefit thermostaat, en dat is geen aan/uit thermostaat.
pi_54098199
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:50 schreef klipper het volgende:

[..]

De TS had het over een nefit thermostaat, en dat is geen aan/uit thermostaat.
daar heb je gelijk in

maar goed, bij thermostaten die het wel doen.. en defect raken kan dat wel natuurlijk
pi_54098533
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in

maar goed, bij thermostaten die het wel doen.. en defect raken kan dat wel natuurlijk
Ja en nee.
ook bij de nee kan het wel maar is het wat risicovoller.
Het ligt eraan op welke spanning je ruimte of kamerthermostaat werkt.
Er word te vaak voor het gemak uit gegaan van 24V, maar er zijn nog genoeg thermostaten welke op 230V werken, en dan kan een schok hard of verkeerd aankomen.

In principe zou je het aan de bedrading moeten kunnen zien, 0,8 is voor 24v maar er zijn leipo`s zat welke niet moeilijk doen en ook dat soort bedrading gewoon gebruiken voor 230v.

Dus de adviezen zijn:
Meten is weten, en heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf.
Pak je multimeter en controleer het eerst voordat je gaat experimenteren, daarbij komt dat de meeste bouwmarkten tot 21:00 uur open zijn, dus mocht de thermostaat defect zijn zelfs een hele goedkope is dan nog een betere tijdelijke oplossing, en mocht de bouwmarkt gesloten zijn, weet dan dat tijdens de grote stroomstoring in Haaksbergen er het meeste gefeest werd, 9 maanden later werd dat overduidelijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')