abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:06:43 #1
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54020725


Ik zag op RTL4 nieuws net een item over problemen die er zijn met mechanische ventilatie in nieuwbouw woningen.

Hier het filmpje : http://www.rtl.nl/(vm=/ac(...)ilatie.avi_plain.xml

Linkje naar het onderzoek van de GGD: http://www.ggdeemland.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=1114&hoofdid=166

Ik heb ook zo een systeem in mijn huis. Het staat altijd aan en ik heb an sich weinig probelem met het systeem. In ieder geval niet met mijn gezondheid.

Er word in het item gezegd dat mensen volledig afhankelijk zijn van dit systeem omdat er geen raam open kan. In mijn geval kan ik wel ramen open zetten. En doe dit eigenlijk ook regelmatig, ondanks dat geadviseerd word dit niet te doen vanwege het balansysteem dat erin zit

Wie heeft ook zon systeem en wat is jullie ervaring?

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFrankey op 18-10-2007 23:14:28 ]
Boef!
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:15:57 #2
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_54022181
Zo'n duur apparaat...
Waar zijn de ventilatieroostertjes in de kozijnen gebleven!
pi_54026756
Op zich vrij weinig mis met balansventilatie. Maar het moet wel goed afgerelt zijn, in de kamers moeten ventielen zijn geplaats die bij het systeem horen en niet gewoene roosters en het systeem moet peridiek gereinig worden en filter worden gewisseld.

Gebouwen waar totaal geen ramen open kunnen om het systeem niet te verstoren zijn best naadje. Er kan vanaalles zijn waardoor je toch een raam open wilt kunnen zetten. Een raam openzetten moet ook helemaal geen probleem zijn bij zo'n systeem, tenminste als er niet bezuinigt is op het aantal inblaas en afzuig ventielen, het vermogen van de ventlatoreenheid en het aantal ventulatoreenheden bij apartementen gebouwen.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:22:57 #4
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_54031080
Lol, we hebben hier een soortgelijk systeem hangen, en zoals ik al eerder meldde: werkt voor geen #$%@#
En als ik in zo'n huis woonde, ging dat ding het raam het uit, en een paar nieuwe ramen en/of ventilatieroosters plaatsen. Ik vind het ook een beetje gevaarlijk dat ze het hebben over het niet kunnen openen van ramen. Lekker, als je brand hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoktetMort op 19-10-2007 13:31:40 ]
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:07:10 #5
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54035898
ik kan hier wel ramen openen. en doe dit dan ook regelmatig
Boef!
pi_54038591
ehm... je mag dus wel degelijk je ramen open doen. In de handleiding staat alleen dat je niet je ramen moet gebruiken voor ventilatie (dus constant open). Als je wel de ramen opent, in de zomer bv, dan moet je nog steeds de ventilatie op een laag standje houden, dit om bacterien in de leidingen te voorkomen (als je 3 maanden dat ding niet gebruikt)

En... je moet de filters wel om de half jaar gaan vervangen, liefst vaker, als je in de stad woont.
pi_54039379
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 20:11 schreef athlonkmf het volgende:
ehm... je mag dus wel degelijk je ramen open doen.
er zijn echter een boel projecten waar de bouwer er voor kiest om omdat er toch balansventilatie aangelegt is alleen maar vaste ramen toe te passen. Voor hun makkelijker en een paar honderd euro per woning minder kosten. Maar als er lover geklaagt wordt dan shcermen ze er mee dat dat niet mag omdat anders je systeem verstoort.
pi_54039683
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 20:48 schreef tnimble het volgende:

[..]

er zijn echter een boel projecten waar de bouwer er voor kiest om omdat er toch balansventilatie aangelegt is alleen maar vaste ramen toe te passen. Voor hun makkelijker en een paar honderd euro per woning minder kosten. Maar als er lover geklaagt wordt dan shcermen ze er mee dat dat niet mag omdat anders je systeem verstoort.
Volgens mij staat er in het bouwbesluit dat een bepaalde hoeveelheid ramen geopend moeten kunnen worden.
En anders zal niemand zo'n huis kopen...
pi_54042236
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 21:01 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in het bouwbesluit dat een bepaalde hoeveelheid ramen geopend moeten kunnen worden.
Nee er zijn alleen regels hoeveel m3 per uur aan lucht geventileerd moet kunnen worden en hoeveel m3 per uur spuicapaciteit aanwezig is. Het verschil tussen ventileren en spuien is dat spuien niet permanent aanwezig hoeft te zijn.
pi_54055891
ik vraag me af hoe betrouwbaar dat onderzoek is,net zoiets dat mensen ineens hoofdpijn krijgen als er een nieuwe gsm mast op het dak van hun flat is geplaatst terwijl deze nog uit staat staat...placebo effect dus.

maar je moet die dingen wel bizar vaak schoonmaken,elke maand stofzuigen en om het half jaar/jaar nieuwe filters,als je hem 3 jaar zonder schoonmaken laat draaien kan je aardappels kweken op de filtertjes

geef mij maar een huis zonder die rotzooi,gewoon roosters boven de ramen,en een raampje op een kiertje...gaat al jaren goed.

vraag me trouwens af hoeveel stroom zoiets trekt op jaarbasis? +-50W en dan iets van 438kw/h per jaar?
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:28:18 #11
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54057500
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 19:19 schreef the_contract_killer het volgende:
ik vraag me af hoe betrouwbaar dat onderzoek is,net zoiets dat mensen ineens hoofdpijn krijgen als er een nieuwe gsm mast op het dak van hun flat is geplaatst terwijl deze nog uit staat staat...placebo effect dus.

maar je moet die dingen wel bizar vaak schoonmaken,elke maand stofzuigen en om het half jaar/jaar nieuwe filters,als je hem 3 jaar zonder schoonmaken laat draaien kan je aardappels kweken op de filtertjes

geef mij maar een huis zonder die rotzooi,gewoon roosters boven de ramen,en een raampje op een kiertje...gaat al jaren goed.

vraag me trouwens af hoeveel stroom zoiets trekt op jaarbasis? +-50W en dan iets van 438kw/h per jaar?
Om het half jaar een filter vervangen. Is 2 minuten werk..... en de filters zuigen is ook niet zo bewerkelijk. Natuurlijk is niet zon systeem hebben of r niet naar omkijken minden bewerkelijk.

Ik voel ook wel wat voor dat placebo effect, mensen hier in de straat vinden het ook allemaal een beetje onzin.
Boef!
pi_54061632
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 19:19 schreef the_contract_killer het volgende:
ik vraag me af hoe betrouwbaar dat onderzoek is,net zoiets dat mensen ineens hoofdpijn krijgen als er een nieuwe gsm mast op het dak van hun flat is geplaatst terwijl deze nog uit staat staat...placebo effect dus.

maar je moet die dingen wel bizar vaak schoonmaken,elke maand stofzuigen en om het half jaar/jaar nieuwe filters,als je hem 3 jaar zonder schoonmaken laat draaien kan je aardappels kweken op de filtertjes

geef mij maar een huis zonder die rotzooi,gewoon roosters boven de ramen,en een raampje op een kiertje...gaat al jaren goed.

vraag me trouwens af hoeveel stroom zoiets trekt op jaarbasis? +-50W en dan iets van 438kw/h per jaar?
Ik wissel de filters gewoon om het half jaar (abbo afgesloten). Wat betreft stroom, geen idee. Het heeft zo'n rare stekker dat ik het niet aan de stroommeter kan hangen. Alleen is het idee dat zo'n installatie ook een besparing op gas levert, dus.... naja. Het staat bij mij op de laagste stand.
pi_54067635
Opzich is het een mooi systeem...
Alleen ik zou het niet fijn vinden als ik zelf geen enkel raam meer open zou kunnen zetten.
Ik bedoel, een slaapkamer waar je alleen 1 zon inblaas ventiel hebt... om eens lekker af te koelen help dat niet hoor...
Maar om nou te zetten dat het systeem werkt volgens:
"Je hebt 1 rietje om in en uit te ademen"
Nou volgens mij heb je er dan altijd nog 2...
1 om af te zuigen
1 om aan te zuigen
en wel tegelijkertijd...
pi_54068642
het zal wel een kleine besparing van gas opleveren omdat aangezogen lucht van buiten word opgewarmt met de uitblaaslucht via een wisselaar.

leuk totdat je in de zomer terecht komt en je de hitte niet meer kwijt kunt,dan ben je beter af om 2 ramen tegenover elkaar open te zetten
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_54071948
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:06 schreef the_contract_killer het volgende:
...
leuk totdat je in de zomer terecht komt en je de hitte niet meer kwijt kunt,dan ben je beter af om 2 ramen tegenover elkaar open te zetten
Voor in de zomer wordt de wamre buitenlucht iets afgekoeld door de uitgeblazen binnenlucht. Daarnaast als 's nachts de buitenlucht afkoelt wordt er koude lucht via een bypass het huis in gehaalt. Moet natuurlijk de bouwer niet de iets goedkopere versie zonder klep hebben toegepast.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:41:05 #16
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54078851
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:13 schreef tnimble het volgende:

[..]

Voor in de zomer wordt de wamre buitenlucht iets afgekoeld door de uitgeblazen binnenlucht. Daarnaast als 's nachts de buitenlucht afkoelt wordt er koude lucht via een bypass het huis in gehaalt. Moet natuurlijk de bouwer niet de iets goedkopere versie zonder klep hebben toegepast.
ik heb geen bypass, is het echt de moeite? Voor die 2 a 3 weken dat het wat warmer isin huis? (ik heb er wel eens over gedacht)
Boef!
pi_54079381
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:41 schreef TheFrankey het volgende:

[..]

ik heb geen bypass, is het echt de moeite? Voor die 2 a 3 weken dat het wat warmer isin huis? (ik heb er wel eens over gedacht)
Nee.
Ik heb ook geen bypass in m'n wtw (zelfde type als in TS) en had ook overwegen om de bypass te laten plaatsen.

Maar het blijk dat de bypass maar enkele watt kan afkoelen. Dus je huis wordt 1 graad koeler als er niemand aanwezig is. Gooi je een tv aan en schenk je wat in, of nog erger, wees aanwezig, dan ben je al van je koeling af....

En ja. in de zomer ben ik wel bij dat ik m'n ramen wagenwijd open kan zetten, door de WTW blijft de temperatuur constant warm, afkoelen gaat dan toch wat langzamer.... Maar een airco is toch beter.
pi_54083584
De bypass werkt even effectief als het automatisch open zetten van alle ramen 'snachts. Overdag doet het vrijwel tot geheel niets in een warme periode. Na een warme periode koelt het een heel klein beetje (vrijwel verwaarloosbaar).
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:55:42 #19
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_54094129
als het verwaasloosbaar is, waarom is die optie dan te leveren? Dat zal toch allemaal wel onderzocht zijn. Of zou het te maken hebben met huizen die geen ramen hebben die niet open kunnen.
Boef!
pi_54095195
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:55 schreef TheFrankey het volgende:
als het verwaasloosbaar is, waarom is die optie dan te leveren? Dat zal toch allemaal wel onderzocht zijn. Of zou het te maken hebben met huizen die geen ramen hebben die niet open kunnen.
Extra geld verdienen? Net zoals een wasmachine dat 200 euro duurder is omdat ie verchroomde knoppen heeft.

En het is wellicht handig als je je ramen niet open wilt/kan doen vanwege lawaai/stof, etc. De bypass is enkel voor de WTW. De lucht wordt wel gefilterd natuurlijk.
pi_54096830
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:55 schreef TheFrankey het volgende:
als het verwaasloosbaar is, waarom is die optie dan te leveren? Dat zal toch allemaal wel onderzocht zijn. Of zou het te maken hebben met huizen die geen ramen hebben die niet open kunnen.
Het effect is alleen verwaarloosbaar als het buien niet of nauwelijks koeler is dan binnen. Dit is aan de hand op de heetste dagen van het jaar als het 's nachts niet meer afkoelt.

Ook als je concequent de termometer binnen en buiten in de gaten houd om zodra je ziet dat het buiten afkoelt je hele huis afloopt om in elke ruimte een raam open zet totdat je de volgende dag opstaat en meteen weer naar de temperatuur gaat kijken waneeer het buiten weer warmer wordt om dat weer alle ramen dicht te zetten.

Waneer heeft het wel veel nut:
- als je geen ramen open kunt zetten
- als je niet 's morgens en 's avonds op de juiste tijden thuis bent om ze open te zetten
- als je geen zin hebt om elke dag bezig te zijn zelf de temperatuur te regelen. Immers de heledag de ramen open laten haal je juist warmte binnen.
- je niet met alle ramen door je hele huis heen wilt / druft te slapen.


Buiten de bypass heb je ook nog mogelijkheden om als ook de lagere nacht temperatuur hoog is (in nederland op enkele dagen na niet het geval) kan met een kleine warmtepomp actief de lucht gekoelt worden (of opgewarmt) om effecient het gehele huis comfortabeler te maken.

Wat ook nog een effect is in de winter is het tegen gaan van overmatig opwarmen van de boven vertrekken. Warme lucht stijgt namelijk op. Als je dak goed geisoleert is zal na een tijdje stoken de bovenverdieping warmer worden dan de beneden verdieping. Deze balans ventilatie systemen herverdelen deze wamrte weer tussen beneden en boven.

[ Bericht 19% gewijzigd door tnimble op 22-10-2007 21:38:36 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')