abonnement Unibet Coolblue
pi_53997922
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 19:38 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Werd het maar weer een elitaire aangelegenheid. Dat zou perfect zijn voor de kwaliteit en de waarde van het diploma.
Eensch! studeren moet slechts weggelegd zijn voor kapitaalkrachtige studenten! Maar dan moet het wel gaan om kapitaal in de bovenkamer, en niet in de portomonnee.

We geven iedereen met een Havo/VWO een zak geld om te besteden aan hoger onderwijs. Als er weinig geld te verdelen is zou ik die zak geld gewoon aan de slimmerik geven. De iets minder slimme leent maar.
pi_53998091
Lijkt me een goed plan van de minister.


Misschien wordt het diploma straks dan weer iets waard.

Ouders en studenten hebben gewoon een eigen verantwoordelijkheid. Studie gewoon zelf betalen.

Houden we straks minder studenten over. Waardoor salarissen weer respectievelijk hbo- of wo-waardig worden.

Loont het weer de moeite om te gaan studeren.
pi_53998136
Dibi sneert naar Plasterk: u draait en u bent niet eerlijk.

Er is dus nog geen plan.
pi_53998570
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Dibi sneert naar Plasterk: u draait en u bent niet eerlijk.

Er is dus nog geen plan.
Komt Plasterk weleens met concrete plannen dan?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53998597
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Lijkt me een goed plan van de minister.


Misschien wordt het diploma straks dan weer iets waard.

Ouders en studenten hebben gewoon een eigen verantwoordelijkheid. Studie gewoon zelf betalen.

Houden we straks minder studenten over. Waardoor salarissen weer respectievelijk hbo- of wo-waardig worden.

Loont het weer de moeite om te gaan studeren.
Ja dan gaat Roderick-Jan TBK studeren,(natuurkunde snapte hij niet veel van, en hij is toch geen nerd?? of niet dan?) net als pappie, bij het corps, de studieboeken alleen inkijken als het tentamen nadert, want stappen en meiden scoren is toch oneindig veel interessanter dan in zo'n saai boek kijken, of niet dan, kerel..

En Pietje, die vroeger de hele schoolbibliotheek leeg las, en spreekbeurten hield over ruimtevaart besluit dan toch maar niet te studeren, want het is wel heel veel geld, en zijn ouders hebbben het niet zo breed.

IQ 140 staat dan hamburgers te bakken voor IQ 110, die met zijn studiematen gaat stappen, jehee kenniseconomie!
pi_53998733
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:10 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Komt Plasterk weleens met concrete plannen dan?
Ik wacht af tot 9 november. Dan komt hij met concrete plannen over hoe hij die leraren gaat financieren.

Althans dat heeft hij toegezegd.

verder: neem ik hem de maat aan het einde van deze kabinetsperiode.
pi_53998844
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:11 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja dan gaat Roderick-Jan TBK studeren,(natuurkunde snapte hij niet veel van, en hij is toch geen nerd?? of niet dan?) net als pappie, bij het corps, de studieboeken alleen inkijken als het tentamen nadert, want stappen en meiden scoren is toch oneindig veel interessanter dan in zo'n saai boek kijken, of niet dan, kerel..

En Pietje, die vroeger de hele schoolbibliotheek leeg las, en spreekbeurten hield over ruimtevaart besluit dan toch maar niet te studeren, want het is wel heel veel geld, en zijn ouders hebbben het niet zo breed.

IQ 140 staat dan hamburgers te bakken voor IQ 110, die met zijn studiematen gaat stappen, jehee kenniseconomie!
Feit is dat het diploma in een paar jaar tijd veel minder waard is geworden. Diploma inflatie heet dat. Vroeger was je een hele piet met ene hbo of bul op zak. Je behoorde dan zo ongeveer tot de notabelen.

Iemand met een iq van 140 zal wel zo slim zijn om geld te lenen. Want dat verdient hij dan met de grootste spoed weer terug, zodra deze aan het werk komt. Op niveau uiteraard ipv riant daaronder. Want diploma's worden dan weer waardevol.
pi_53998996
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:11 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja dan gaat Roderick-Jan TBK studeren,(natuurkunde snapte hij niet veel van, en hij is toch geen nerd?? of niet dan?) net als pappie, bij het corps, de studieboeken alleen inkijken als het tentamen nadert, want stappen en meiden scoren is toch oneindig veel interessanter dan in zo'n saai boek kijken, of niet dan, kerel..

En Pietje, die vroeger de hele schoolbibliotheek leeg las, en spreekbeurten hield over ruimtevaart besluit dan toch maar niet te studeren, want het is wel heel veel geld, en zijn ouders hebbben het niet zo breed.

IQ 140 staat dan hamburgers te bakken voor IQ 110, die met zijn studiematen gaat stappen, jehee kenniseconomie!
Ik proef een mislukte studententijd.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53999478
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:25 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik proef een mislukte studententijd.
Toch heeft hij wel een punt, er is een grote scheefgroei in studiedruk, en dat terwijl de aanname dat studenten een x-aantal uur werken in de week gebaseerd is op een gemiddelde studiedruk. De meer intensieve studies komen dus in de verdrukking, en laten dit nou juist de studies zijn die een grote maatschappelijke waarde hebben in de zin van het ontwikkelen van economische vooruitgang. Een gevaarlijk principe dus, je zou naar de daadwerkelijke studiedruk en de mogelijkheid om te werken moeten kijk in plaats van naar het gemiddelde.

En dan komen we op een punt waar ik al jaren een groot voorstander van ben, een gedifferentieerde studiebeurs. Studenten die een intensieve studie volgen zouden een hogere studiebeurs moeten kunnen krijgen. Enerzijds omdat zij meestal van een groter maatschappelijk nut zijn, en anderzijds omdat zij minder kunnen werken om de kosten die iedere student maakt te kunnen dekken. Technische studenten zouden dus een significant hogere beurs moeten ontvangen dan studenten die Bedrijfskunde studeren.
pi_53999630
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:25 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik proef een mislukte studententijd.
Nee hoor, ik doe het prima Over een jaartje de bachelor op zak
pi_53999664
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

En dan komen we op een punt waar ik al jaren een groot voorstander van ben, een gedifferentieerde studiebeurs. Studenten die een intensieve studie volgen zouden een hogere studiebeurs moeten kunnen krijgen. Enerzijds omdat zij meestal van een groter maatschappelijk nut zijn, en anderzijds omdat zij minder kunnen werken om de kosten die iedere student maakt te kunnen dekken. Technische studenten zouden dus een significant hogere beurs moeten ontvangen dan studenten die Bedrijfskunde studeren.
En ook belonen naar studieresultaat, dan is het helemaal perfect.
pi_53999806
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
En ook belonen naar studieresultaat, dan is het helemaal perfect.
Nee, daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Ik vind het al heel tof als iemand die moeite heeft met natuurkunde toch kiest voor de uitdaging om een technische studie te gaan volgen, dat iemand dan zessen en zevens heeft maakt hem niet meer of minder dan iemand die negens en tienen haalt. De structuur waarin studenten hun best doen om goede resultaten te halen kun je niet bereiken via simpele financieële prikkels, de macht van het geld ken zijn beperkingen vergeten veel mensen nogal eens. Om goede resultaten te halen is voor enthousiasme belangrijk, het is zaak om die te ontwikkelen en dat gaat denk ik het best via onderwijskundige weg.
pi_53999827
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:20 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Feit is dat het diploma in een paar jaar tijd veel minder waard is geworden. Diploma inflatie heet dat. Vroeger was je een hele piet met ene hbo of bul op zak. Je behoorde dan zo ongeveer tot de notabelen.

Iemand met een iq van 140 zal wel zo slim zijn om geld te lenen. Want dat verdient hij dan met de grootste spoed weer terug, zodra deze aan het werk komt. Op niveau uiteraard ipv riant daaronder. Want diploma's worden dan weer waardevol.
Wat minder volk op e uni zou ik ook niet erg vinden..

Maar wil je niet dat de selectie plaatsvindt op kunnen, i.p.v geld (of van papa of zelf terug te verdienen met wereldbaan) Ik heb liever dat de 5 % slimsten uni doen i. p.v dat die 5% uni doet omdat ze geld hebben. Zo heb je alsnog veel niet al te slimme, bevoorrechte jongens op de uni rondlopen. Pappie lapt wel voor de toekomst van zoontje.

Bovendien, veel echte natuurkundebazen gaan promoveren uit liefde voor het vak, en een promovendus loopt niet bepaald dik binnen.
pi_53999928
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Ik vind het al heel tof als iemand die moeite heeft met natuurkunde toch kiest voor de uitdaging om een technische studie te gaan volgen, dat iemand dan zessen en zevens heeft maakt hem niet meer of minder dan iemand die negens en tienen haalt.
Ik vind dat als je natuurkunde doet, je sowieso in een hogre stufieschaal zou mogen beginnen. Ook al haal je zessen.

Maar dan alsnog vind ik dat die gast met tienen meer beloond moet worden. Mensen met tienen steken gemiddeld toch meer tijd in hun studie dan mensen met zessen. Of ze heben meer talent. Vaak zijn die 2 moeilijk uit elkaar te halen. Talent en inzicht mogen naar mijn idee best beloond worden, en als dat betekent dat dat een hoge beloning voor sommigen niet is weggelegd, jammer dan.
pi_54000421
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

Toch heeft hij wel een punt, er is een grote scheefgroei in studiedruk, en dat terwijl de aanname dat studenten een x-aantal uur werken in de week gebaseerd is op een gemiddelde studiedruk. De meer intensieve studies komen dus in de verdrukking, en laten dit nou juist de studies zijn die een grote maatschappelijke waarde hebben in de zin van het ontwikkelen van economische vooruitgang. Een gevaarlijk principe dus, je zou naar de daadwerkelijke studiedruk en de mogelijkheid om te werken moeten kijk in plaats van naar het gemiddelde.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik vind eigenlijk dat de overheid zich in het geheel niet moet bemoeien met de studiekeuze van scholieren, welke economische waarde daar dan ook aan verbonden mag zijn, want bemoeienis op dat punt heeft alleen maar ellende gebracht. Ik ben zelf zonder loting en met een goed eindexamengemiddelde toegelaten, maar de loting bij Geneeskunde zorgt er wel voor dat er inmiddels al een tekort aan medici is dat pas na 25 generaties zonder loting op te lossen is.

De plannen van Plasterk zorgen er nu juist voor dat studenten enkel nog voor studies gaan waar ze knaken mee denken te verdienen. Je kunt je afvragen wat de waarde is van een arbeidsmarkt vol jonge bedrijfskundigen en juristen. Ik meen dat die situatie in Japan bestaan heeft (salarymen) en dat dat een enorme economische crisis tot gevolg heeft gehad. Ik had hoge verwachtingen van die man, maar hij heeft zich enkel nog laten zien als een enorme ijdeltuit die hardop nadenkt maar nooit concreet wordt.
quote:
En dan komen we op een punt waar ik al jaren een groot voorstander van ben, een gedifferentieerde studiebeurs. Studenten die een intensieve studie volgen zouden een hogere studiebeurs moeten kunnen krijgen. Enerzijds omdat zij meestal van een groter maatschappelijk nut zijn, en anderzijds omdat zij minder kunnen werken om de kosten die iedere student maakt te kunnen dekken. Technische studenten zouden dus een significant hogere beurs moeten ontvangen dan studenten die Bedrijfskunde studeren.
Zou het niet veel simpeler zijn om het collegegeld voor technische studies af te schaffen? Of dat geld nu uit Groningen of uit Den Haag komt, doet niet ter zake. Verder zul je bij een gedifferentieerde beurs weer uit moeten gaan van schattingen, en dan zal Marijnissen weer dwars gaan liggen met het punt dat we de vrije tijd van studenten met een moeilijkere studie niet hoeven te financieren.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54000550
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Ik vind het al heel tof als iemand die moeite heeft met natuurkunde toch kiest voor de uitdaging om een technische studie te gaan volgen, dat iemand dan zessen en zevens heeft maakt hem niet meer of minder dan iemand die negens en tienen haalt. De structuur waarin studenten hun best doen om goede resultaten te halen kun je niet bereiken via simpele financieële prikkels, de macht van het geld ken zijn beperkingen vergeten veel mensen nogal eens. Om goede resultaten te halen is voor enthousiasme belangrijk, het is zaak om die te ontwikkelen en dat gaat denk ik het best via onderwijskundige weg.
Dat dus, Kom je ook bij het grootste manco van de onderwijsvernieuwingen uit: het ontkennen van het feit dat een leerling uit zichzelf niet snel enthausiasme zal ontwikkelen voor, pak 'm beet, wiskunde, maar als je een leuke leraar hebt die je ook de achtergrond van de theorie probeert uit te leggen, kun je wel interesse ontwikkelen. En dan is huiswerk ineens geen verplicht corvee meer.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54000919
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 17:07 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij? Het collegegeld wat betaalt wordt is niet eens dekkend qua onderwijskosten. De belastingbetaler betaalt wel degelijk aan het onderwijs. Dat dat een investering is die zich later terugbetaalt is wat anders, maar er gaat toch echt wel degelijk meer belastinggeld naar het onderwijs dan studenten betalen.
Het collegegeld is wel dekkend, dat komt omdat het voornamelijk allemaal zelfstudie is.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_54002006
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:35 schreef Zwaardvisch het volgende:
Maar ik vind eigenlijk dat de overheid zich in het geheel niet moet bemoeien met de studiekeuze van scholieren, welke economische waarde daar dan ook aan verbonden mag zijn, want bemoeienis op dat punt heeft alleen maar ellende gebracht. Ik ben zelf zonder loting en met een goed eindexamengemiddelde toegelaten, maar de loting bij Geneeskunde zorgt er wel voor dat er inmiddels al een tekort aan medici is dat pas na 25 generaties zonder loting op te lossen is.
Ik vind dat de overheid eens duidelijk moet zijn, ambitie lijkt totaal te ontbreken. Een aantal jaar geleden vatte men het idee op dat Nederland een kenniseconomie moest worden en dat deze kenniseconomie zich vooral op gebieden als logistiek, technologie en de meer adviserende diensten moest gaan toespitsen.

Vanuit diverse Aziatische landen en vanuit literatuur op dit gebied komt naar voren dat de overheid het vormen van een kenniseconomie sterk kan versnellen door een actieve entrepeneur te spelen en men dus niet op de markt hoeft te wachten. Maar daarin faalt onze overheid in op alle fronten, de eerder uitgesproken wil om een kenniseconomie te worden blijkt dus een loze kreet. Het is mij dus niet duidelijk wat de overheid nou precies wil, vanuit het omvormen naar een kennisgerichte economie ben ik er een voorstander in dat de overheid deze ontwikkeling probeert te versnellen bijvoorbeeld door studenten gerichter op te leiden en door ook innovatieve gebieden (denk aan een soort Silicon Valley) te ontwikkelen maar daarin houdt men zich vooralsnog afzijdig.

En dan ben ik het inderdaad met je eens, dan kun je je beter niet met de studiekeuze van studenten bemoeien want je faalt als overheid zelf in het ontwikkelen van een omgeving waarin die studenten kunnen gaan werken. Het hele plan valt in duigen doordat men niet doorpakt in de uitvoering, A is gezegd B is nooit gekomen. De overheid heeft wederom gefaald en men moet het nu over laten aan de markt. Men moet de keus snel maken want deze status quo is geen goede omgeving voor economische ontwikkeling.
quote:
Zou het niet veel simpeler zijn om het collegegeld voor technische studies af te schaffen? Of dat geld nu uit Groningen of uit Den Haag komt, doet niet ter zake. Verder zul je bij een gedifferentieerde beurs weer uit moeten gaan van schattingen, en dan zal Marijnissen weer dwars gaan liggen met het punt dat we de vrije tijd van studenten met een moeilijkere studie niet hoeven te financieren.
Inderdaad, het is veel handiger dat via collegegeld te regelen, dat schoot mij ook te binnen tijdens het typen van het stuk.
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
Dat dus, Kom je ook bij het grootste manco van de onderwijsvernieuwingen uit: het ontkennen van het feit dat een leerling uit zichzelf niet snel enthausiasme zal ontwikkelen voor, pak 'm beet, wiskunde, maar als je een leuke leraar hebt die je ook de achtergrond van de theorie probeert uit te leggen, kun je wel interesse ontwikkelen. En dan is huiswerk ineens geen verplicht corvee meer.
Een heel sterk punt, zo heb ik er nog nooit tegen aan gekeken in al die jaren dat ik al fanatiek tegenstander ben van de onderwijsvernieuwingen van de laatste tijd. En dat terwijl ik me jaren heb zitten vergapen tijdens de saaie natuurkundelessen met stof die je allemaal al kende.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 01:08:22 #169
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54002328
Werken voor je geld is een utopie oid tegenwoordig? Verwende kutstudentjes.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 18 oktober 2007 @ 01:08:46 #170
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54002333
Ja, ik kom zomaar binnenvallen.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_54002355
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 01:08 schreef static het volgende:
Ja, ik kom zomaar binnenvallen.
ONZ is drie deuren verderop.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 01:24:17 #172
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_54002565
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 01:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

ONZ is drie deuren verderop.
Precies de repliek die ik had verwacht van je.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_54003539
Plasterk probeerde gewoon door zo'n abnormaal vreemd voorstel te doen duidelijk te maken dat hij dus gewoon meer geld nodig heeft voor zijn departement.
Balkenende en Bos zeggen: Los het maar op je eigen centjes! Niet ons probleem!
Plasterk zegt: Dan zal ik moeten knippen in de heilige basisbeurs!
Hij hoopt simpelweg dat de reactie van Bos en Balkenende is: Oh...dus zo is de situatie, we zorgen wel dat er wel geld uit een ander potje bij jou komt.
Denken jullie nou dat Plasterk daarwerkelijk dacht dat hij kon knippen in de basisbeurs?
  donderdag 18 oktober 2007 @ 09:53:40 #174
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54005300


Er is maar één conclusie mogelijk: de talentvolle 35-minner is de melkkoe voor de baby-boomer.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54009333
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:03 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Wat minder volk op e uni zou ik ook niet erg vinden..

Maar wil je niet dat de selectie plaatsvindt op kunnen, i.p.v geld (of van papa of zelf terug te verdienen met wereldbaan) Ik heb liever dat de 5 % slimsten uni doen i. p.v dat die 5% uni doet omdat ze geld hebben. Zo heb je alsnog veel niet al te slimme, bevoorrechte jongens op de uni rondlopen. Pappie lapt wel voor de toekomst van zoontje.

Bovendien, veel echte natuurkundebazen gaan promoveren uit liefde voor het vak, en een promovendus loopt niet bepaald dik binnen.
Als het voorkomt dat diploma's met de dag minder waard worden - en dat is thans wel het geval- dan moet het geen bezwaar zijn om.........4 x 12 x ¤253 = ¤ 12.144- te lenen en dat bedrag in 30 jaar tijd terug te moeten betalen.

Met rente is dat hooguit ¤ 50,- per maand! Waar hebben we het over.

Hebben studenten van tegenwoordig dan werkelijk geen stukje gezond verstand meer? Een beetje eigen verantwoordelijkheid kan echt geen kwaad. Zeker niet als ze een zonnig toekomst mogen verwachten als het gaat om carrière perspectieven.

Als die maatregel hopelijk tot minder studenten leidt dan zal de diploma inflatie hopelijk tot staan worden gebracht waardoor het hopelijk weer veel aantrekkelijker wordt om te studeren. En dat je carrière ook financieel weer voldoende aantrekkelijk wordt om een grote levensinvestering goed terug te kunnen verdienen. En weer tot de notabelen mag horen met een bul op zak. Met alle luxe dat daarbij hoort.

Ergo : lees dit Plasterk overweegt einde (basis)beurs

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 18-10-2007 13:54:06 (Rectificatie bericht.) ]
  donderdag 18 oktober 2007 @ 13:30:50 #176
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54009506
Je kan hetgeen je terugbetaalt aan de ib-groep aftrekken van de belasting?
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Als die maatregel hopelijk tot minder studenten leidt dan zal de diploma inflatie hopelijk tot staan worden gebracht waardoor het hopelijk weer veel aantrekkelijker wordt om te studeren. En dat je carrière ook financieel weer voldoende aantrekkelijk wordt om een grote levensinvestering goed terug te kunnen verdienen. En weer tot de notabelen mag horen met een bul op zak. Met alle luxe dat daarbij hoort.
Volgens dat Elsevier stuk wat hier ergens in dit topic gepost werd hebben we in Nederland nog relatief weinig hoopopgeleiden, dus ik zie niet in hoe er sprake kan zijn van diplomainflatie in nederland. Hoe moet dat dan in het buitenland zijn, de WO'ers daar eten van de straat?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54009567
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:30 schreef ethiraseth het volgende:
Je kan hetgeen je terugbetaalt aan de ib-groep aftrekken van de belasting?
Is dat niet zo dan? ???? Rente-aftrek toch?
quote:
[..]

Volgens dat Elsevier stuk wat hier ergens in dit topic gepost werd hebben we in Nederland nog relatief weinig hoopopgeleiden, dus ik zie niet in hoe er sprake kan zijn van diplomainflatie in nederland. Hoe moet dat dan in het buitenland zijn, de WO'ers daar eten van de straat?
Elsevier

Joh het sterft van de hoger opgeleiden vandaag de dag.. Geen wonder , want het niveau is zo gezakt dat elke Oeran Oetan hier uni of hbo kan halen.

1 op de drie Nederlanders is hoogopgeleid. Hoezo weinig?
  donderdag 18 oktober 2007 @ 13:40:30 #178
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54009682
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Is dat niet zo dan? ????
Geen idee, jij beweert het. Ik had er nog nooit van gehoord in elk geval. Zou in elk geval wel mooi zijn.
quote:
[..]
Elsevier
Je het sterft van de hoger opgeleiden. Geen wonder , want het niveau is zo gezakt dat elke Oeran Oetan hier uni kan halen.
Uhuh, het sterft er hier van. En hoe kom je daar bij? Enige cijfers? Gigantisch overschot aan werkloze hoogopgeleiden? Wo'ers die massaal gedwongen zijn om fabriekswerk te doen? Ik zie dat toch echt niet gebeuren dus het zal heus wel meevallen. Ben je niet gewoon nijdig dat je niet als bijzonder wordt aangezien omdat je universiteit doet en bedenk je daarom maar dingen als diploma-inflatie omdat je tenslotte iets anders dan jezelf de schuld moet geven?

En zo makkelijk is universiteit nou ook weer niet hoor, waarom denk je dat bijvoorbeeld de uitval onder hbo'ers die naar de universiteit gaan zo hoog is? Heus niet omdat het zo makkelijk is dat ze er maar weer mee stoppen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  Moderator / Miss SHO donderdag 18 oktober 2007 @ 13:42:28 #179
22592 crew  Ole
pi_54009735
Rente-aftrek geldt alleen nog voor je eigen huis.
Je kunt soms wel voordeliger versneld aflossen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_54009770
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:40 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Geen idee, jij beweert het. Ik had er nog nooit van gehoord in elk geval. Zou in elk geval wel mooi zijn.
Alleen de rente bmw. Uiteraard niet het aflossingsdeel. Ik zal het ff nazoeken. Ik zal de rekensom editten.
quote:
Uhuh, het sterft er hier van. En hoe kom je daar bij? Enige cijfers? Gigantisch overschot aan werkloze hoogopgeleiden? Wo'ers die massaal gedwongen zijn om fabriekswerk te doen? Ik zie dat toch echt niet gebeuren dus het zal heus wel meevallen. Ben je niet gewoon nijdig dat je niet als bijzonder wordt aangezien omdat je universiteit doet en bedenk je daarom maar dingen als diploma-inflatie omdat je tenslotte iets anders dan jezelf de schuld moet geven?

En zo makkelijk is universiteit nou ook weer niet hoor, waarom denk je dat bijvoorbeeld de uitval onder hbo'ers die naar de universiteit gaan zo hoog is? Heus niet omdat het zo makkelijk is dat ze er maar weer mee stoppen.
Vroeger stelde het allemaal veel meer voro dan tegenwoordig. En nogmaals 1 op de drie is hoger opgeleid. Denk je dat er ook zoveel hogere banen zijn? Niet dus------------->verdringing.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 13:48:14 #181
8369 speknek
Another day another slay
pi_54009836
quote:
Groei hoger opgeleiden hapert

Het percentage hoger opgeleiden in de leeftijd van 25 tot 34 jaar blijft in Nederland steken op iets meer dan een kwart. In de meeste landen om ons heen lijkt hun aandeel te groeien.

Dat blijkt uit het rapport 'Education at a Glance', waarin de OESO jaarlijks de feiten over het onderwijs in de 29 rijkste industrielanden publiceert. De OESO is de organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Het rapport gaat tot het jaar 2002.

Landen als het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk lagen in 1991 ver op Nederland achter, maar schieten ons nu voorbij. Frankrijk staat, met 36 procent hoger opgeleiden in de leeftijd van 25-34, nog maar net onder België (37 procent) en de VS (39 procent). Aanvankelijk steeg ook in Nederland het aandeel hoog opgeleiden, maar in 2002 bleef het percentage hier op hetzelfde peil als in 1998: 27 procent.

Daarmee scoort Nederland een procent onder het OESO-gemiddelde. Duitsland doet het daarentegen slechter dan wij en heeft in de laatste jaren helemaal geen groei gezien.

Overigens zitten er aan het rapport allerlei haken en ogen. Zo zijn er veel landen waar studenten tweejarige hbo-opleidingen kunnen volgen. Die tellen ook mee in de statistieken. Ook is niet elk diploma even veel waard. Het hoger onderwijs in Nederland staat relatief hoog aangeschreven.

In de exacte studies is Nederland traditioneel zwak vertegenwoordigd: slechts 18,3 procent is afgestudeerd in bèta of techniek. Maar doordat de andere landen steeds minder afgestudeerden in de exacte studies krijgen, krimpt de achterstand enigszins.
(U-blad)
quote:
Uit de gezamenlijke analyse van HBO-raad en RWI blijkt dat het kennistekort een nóg nijpender probleem aan het worden is dan tot nu toe altijd werd aangenomen. De vraag naar hoger opgeleiden groeit in Nederland harder dan het aanbod. Al in de loop van 2007 ontstaat een tekort aan hoger opgeleiden. In 2010 zijn er mogelijk ongeveer 75.000 hoger opgeleiden te weinig om aan de vraag van de arbeidsmarkt te kunnen voldoen.
(personeelsnet)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54009905
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:44 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Alleen de rente bmw. Uiteraard niet het aflossingsdeel. Ik zal het ff nazoeken. Ik zal de rekensom editten.
Rectificatie: eea is sinds 2001 versobert :
quote:
Bij het afbetalen betaal je zowel rente als schuld af. De betaalde rente was slechts tot januari 2001 aftrekbaar van de belasting. Vanaf dat jaar zijn de rentepercentages verlaagd om dit te compenseren.

http://www.vssd.nl/vssd2/index.php?option=com_content&task=view&id=243&Itemid=117
Voor wat deze informatie betrouwbaar is.

Dus beste studenten onder ons: informeer dus bij een deskundige of en zo ja wat wel of niet fiscaal aftrekbaar is.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 13:59:33 #183
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_54010041
Er is niks aftrekbaar.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_54010419
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:59 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Er is niks aftrekbaar.
Lijkt me ook niet. Dan zou er ook onnodig met geld geschoven worden.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 14:27:02 #185
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54010561
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:48 schreef speknek het volgende:

[..]

(U-blad)
[..]

(personeelsnet)
Ja, er is inderdaad een overschot aan hoogopgeleiden in ons land.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54010594
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Is dat niet zo dan? ???? Rente-aftrek toch?
[..]

Elsevier

Joh het sterft van de hoger opgeleiden vandaag de dag.. Geen wonder , want het niveau is zo gezakt dat elke Oeran Oetan hier uni of hbo kan halen.

1 op de drie Nederlanders is hoogopgeleid. Hoezo weinig?
Mwoah.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_54011003
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 13:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als het voorkomt dat diploma's met de dag minder waard worden - en dat is thans wel het geval- dan moet het geen bezwaar zijn om.........4 x 12 x ¤253 = ¤ 12.144- te lenen en dat bedrag in 30 jaar tijd terug te moeten betalen.

Met rente is dat hooguit ¤ 50,- per maand! Waar hebben we het over.
Waar hebben we het over, het geat om je toekomst, het is maar een paar eurootjes, inderdaad, klinkt redelijk.

Echter, na de studie zitten veel mensen in een punt op hun leven dat je 'het financiele spitsuur' zou kunnen moemen.
De studieschuld moet afbetaald.
Er wordt geinvesteerd in een eigen auto,
Huis+hypotheek,
Allerhande vaste lasten die je opeens moet betalen,
Men wil na jaren pasta vreten in een krottig studentenhuis ook wel eens van het leven genieten, strakjes komen de kinders, en ga je niet verder dan de familiecamping.

Een nóg grotere studieschuld maakt dat probleem nog groter. Ik voorspel dat het nog langer duurt om te settelen, en de dames hierdoor nog later aan kids beginnen. En van uitstel komt afstel of, een mongooltje.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 15:07:45 #188
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54011336
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 14:51 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Waar hebben we het over, het geat om je toekomst, het is maar een paar eurootjes, inderdaad, klinkt redelijk.

Echter, na de studie zitten veel mensen in een punt op hun leven dat je 'het financiele spitsuur' zou kunnen moemen.
De studieschuld moet afbetaald.
Er wordt geinvesteerd in een eigen auto,
Huis+hypotheek,
Allerhande vaste lasten die je opeens moet betalen,
Men wil na jaren pasta vreten in een krottig studentenhuis ook wel eens van het leven genieten, strakjes komen de kinders, en ga je niet verder dan de familiecamping.

Een nóg grotere studieschuld maakt dat probleem nog groter. Ik voorspel dat het nog langer duurt om te settelen, en de dames hierdoor nog later aan kids beginnen. En van uitstel komt afstel of, een mongooltje.
Tja. Dat is dan de consequentie van zulke maatregelen. En van je eigen gedrag natuurlijk. Je hoéft geen huis en auto te kopen meteen na afstuderen. Je hoéft geen kinderen te nemen. Je hoéft geen dure vakantie te nemen in de zomer.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54011562
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 15:07 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Tja. Dat is dan de consequentie van zulke maatregelen. En van je eigen gedrag natuurlijk. Je hoéft geen huis en auto te kopen meteen na afstuderen. Je hoéft geen kinderen te nemen. Je hoéft geen dure vakantie te nemen in de zomer.
Nee, natuurlijk niet. Al die dingen zijn extra. Maar de gedachte van studeren was dat je investeerde in je toekomst. Die extra's zijn juist de beloning voor 4/6 jaar arme student zijn. Je deelt je badkamer met anderen en eet goedkope pasta terwijl je leeftijdgenoten al werken en aardig geld verdienen. Zodat jij later een hogere levensstandaard hebt. Wat is het punt, van studeren, en zuinig aan doen nu, terwijl je weet dat je later ook zuinig aan moet doen? Omdat je eerst je studie af moet betalen? En je daarna in de kinderen zit? En ja kinderen zijn 'een eigen keus' maar als heel Nederland er voor kiest geen kinderen te nemen zitten we met een probleem, hoor.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 16:17:49 #190
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54012539
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 15:19 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Al die dingen zijn extra. Maar de gedachte van studeren was dat je investeerde in je toekomst. Die extra's zijn juist de beloning voor 4/6 jaar arme student zijn. Je deelt je badkamer met anderen en eet goedkope pasta terwijl je leeftijdgenoten al werken en aardig geld verdienen. Zodat jij later een hogere levensstandaard hebt. Wat is het punt, van studeren, en zuinig aan doen nu, terwijl je weet dat je later ook zuinig aan moet doen? Omdat je eerst je studie af moet betalen? En je daarna in de kinderen zit? En ja kinderen zijn 'een eigen keus' maar als heel Nederland er voor kiest geen kinderen te nemen zitten we met een probleem, hoor.
Als het goed is moet je hooguit de eerste jaren na afstuderen wat zuiniger aandoen om die schuld af te lossen. We hebben het over een schuld van tienduizend tot twaalfduizend euro, niet over tonnen. Ga drie jaar niet op vakantie en steek je vakantiegeld in het aflossen van je schuld en je bent al een heel eind op weg. Zo'n ramp is dat nu ook weer niet.

Sowieso is je redenatie een beetje raar. Je vraagt je af waarom je zou gaan studeren als je daarna altijd zuinig aan moet doen omdat je eerst je studie moet aflossen en daarna kinderen e.d. hebt. Maar denk je niet dat je ook zuinig aan moet doen als je niet hebt studeert en wel kinderen hebt? Door te studeren verdien je meer waardoor je minder zuinig hoeft te doen je hele leven. Die paar jaar extra zuinig aandoen voor het aflossen van je studieschuld compenseer je later meer dan genoeg met het hogere salaris wat je zal verdienen i.v.m. mensen die niet gestudeerd hebben.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54013783
Waar een wil is, is een weg. We hebben het hier echter niet over individuen, die zich wel/niet laten afschrikken, maar over groepen. Zodra iets minder aantrekkelijk gemaakt wordt zie je dat terug in de statistieken. Ik denk dat, als dit doorgevoerd wordt, de gemiddelde leeftijd waarop de hoogopgeleide vrouw haar eerste kind krijgt, weer een beetje de 'verkeerde' kant opschuift.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:14:50 #192
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54116048
een stukje opine van Afshin Ellian over dit onderwerp
quote:
Offer mijn studenten niet ook aan verzorgingsstaat!

De olie wordt steeds duurder. Dat zullen we niet alleen aan de pomp maar ook in onze huishouding voelen. De energiebedrijven zijn van plan om elektriciteit en gas duurder te maken. En ons zo zorgzame kabinet is van plan om de accijnzen ook te verhogen.

Volgens De Telegraaf verdwijnt al 61,5 procent van de verkoopprijs van een liter benzine in de schatkist. Dit percentage gaat de komende anderhalf jaar omhoog naar 62,9 procent.

Dit jaar dragen Nederlanders via accijnzen en btw op diesel, benzine en lpg alleen al 8,7 miljard euro bij aan de inkomsten van het Rijk. Samen met aanschafbelasting voor nieuwe auto's (bpm) en motorrijtuigbelasting dragen we aan de overheid dit jaar 17,2 miljard euro af.

Slechts 5,8 miljard daarvan wordt geïnvesteerd in de verbetering en onderhoud van wegen, bruggen en viaducten. Dit is echt een sociaal kabinet.

Basisbeurs
Ook was het kabinet even van plan om de basisbeurs voor de studenten af te schaffen. Die schurken krijgen zoveel geld, dacht het linkse kabinet. Het gaat hier om ongeveer 90 euro per maand voor thuiswonende studenten en 250 euro voor uitwonende studenten. Veel geld hè!

Als deze beurs wordt afgeschaft, dan wil het kabinet het geld dat daaruit vrijkomt, gebruiken om de leraren beter te belonen. Daarvoor hebben ze één miljard euro nodig. Een nobel doel.

Maar wat stelt een basisbeurs voor? Een basisbeurs is echt niet veel. Studenten zijn per collegejaar al bijna 1500 euro kwijt aan collegegeld. Per semester zijn ze ook, afhankelijk van de studie, minimaal 400 euro kwijt aan boeken. En wie uitwonend is, moet nog minimaal 200 euro pe rmaand aan huur betalen.

Bijbaantjes
De meeste studenten hebben ook een aantal bijbaantjes om hun studie te bekostigen. Ik hoor helaas vaak van studenten dat ze een hoorcollege niet kunnen volgen, omdat ze moeten werken.

Ik meen me te herinneren een tv-interview met toen nog prof. dr. R.H.A. Plasterk waarin hij zijn ongenoegen uitte over die bijbaantjes van studenten. Deze opvatting deel ik met mijn toenmalige collega-hoogleraar.

De meeste ouders van studenten zijn niet zo rijk om zelfs het collegegeld te kunnen bekostigen. En dat komt natuurlijk door onze verzorgingsstaat. Een substantieel deel van wat de burgers verdienen, moet er op allerlei manieren aan de overheid worden overgedragen: OZB, BTW, loonbelasting, wegenbelasting, ecotaks, etc. Zelfs honden zijn niet belastingvrij.

Als de burgers iets minder zouden moeten betalen aan de verzorgingsstaat, dan mogen ze van mij de basisbeurs afschaffen. Maar zo ver zijn we nog niet. De linkse dominantie maakt een fundamentele hervorming van de verzorgingsstaat onmogelijk.

Tempobeurs
We kennen al een aantal jaren de tempobeurs: als een student niet binnen een bepaalde termijn bepaalde examens haalt, wordt zijn of haar beurs met terugwerkende kracht omgezet in een lening. Dat is een rechtvaardige regeling. Wie niet goed studeert, moet de gevolgen in zijn portemonnee voelen.

Maar de PvdA wil alle studenten treffen, ongeacht hun studieresultaten. Want studenten stemmen niet massaal op de PvdA. Uiteraard wil de PvdA de uitkeringsgerechtigden niet treffen. Deze groep stemt wel massaal op de PvdA.

Hiertoe behoren ook de allochtonen (een vreemd begrip), die immers, mede dankzij de PvdA, verslaafd zijn geraakt aan de verzorgingsstaat.

Prachtwijken
Als minister Ella Vogelaar iets minder subsidie zou geven aan de multiculti-organisaties en haar prachtwijken, dan zou Plasterk meer dan genoeg geld hebben om prachtige leraren aan te stellen.

Goede leraren bevorderen ook de integratie van de nieuwe Nederlanders. Want zij hebben in de eerste plaats behoefte aan goed onderwijs. Misschien zelfs meer dan de autochtone Nederlanders.

Het probleem is dat de PvdA te electoraal bezig is. Met een schuin oog naar de opiniepeilingen regeert de PvdA het land. Tegen de bioloog Plasterk zeg ik: blijf van mijn studenten af.

Afshin Ellian
Bron
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:20:27 #193
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54116152
'Grappig', we hebben in Nederland de hoogste collegegelden binnen de EU, maar óók zo ongeveer de hoogste belasting.

Dat lijkt me een aandachtspunt, alvorens hier (een nieuwe) mening over te vormen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:26:13 #194
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54116273
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:20 schreef Yildiz het volgende:
'Grappig', we hebben in Nederland de hoogste collegegelden binnen de EU, maar óók zo ongeveer de hoogste belasting.

Dat lijkt me een aandachtspunt, alvorens hier (een nieuwe) mening over te vormen.
Naar mijn mening zijn het vooral de infrastructurele projecten die in Nederland teveel geld kosten. In Duitsland hebben ze nu een brug van 10km gebouwd die nog geen 150 miljoen kostte, in Nederland bouwen we een tunnel van 20 km die zowat tegen de miljard aan loopt.

Vooral die dingen tikken denk ik erg aan. Daar is ook onderzoek naar gedaan trouwens maar kan het nu niet vinden.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54116505
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:20 schreef Yildiz het volgende:
'Grappig', we hebben in Nederland de hoogste collegegelden binnen de EU, maar óók zo ongeveer de hoogste belasting.

Dat lijkt me een aandachtspunt, alvorens hier (een nieuwe) mening over te vormen.
Heb ik iets gemist? Zijn het Verenigd Koninkrijk en Ierland uit de EU gestapt?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:49:42 #196
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54116835
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Naar mijn mening zijn het vooral de infrastructurele projecten die in Nederland teveel geld kosten. In Duitsland hebben ze nu een brug van 10km gebouwd die nog geen 150 miljoen kostte, in Nederland bouwen we een tunnel van 20 km die zowat tegen de miljard aan loopt.

Vooral die dingen tikken denk ik erg aan. Daar is ook onderzoek naar gedaan trouwens maar kan het nu niet vinden.
Een brug is dan ook eenvoudig kinderspel, vooral die ene waarop jij doelt. Tenzij je dus kunstwerken als de Erasmusbrug wilt hebben, civiele bouwwerken worden ook niet voor niets letterlijk kunstwerken genoemd. Een tunnel in Duitsland had volgens mij net zoveel gekocht, bij een tunnel komt namelijk zoveel meer kijken.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:52:28 #197
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54116885
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:36 schreef thaleia het volgende:

[..]

Heb ik iets gemist? Zijn het Verenigd Koninkrijk en Ierland uit de EU gestapt?
Van VK weet ik dat je 1000 pond per jaar extra krijgt als je in Londen studeert, bijvoorbeeld. Ik weet niet wat de hoogte van de stufi daar ter plaatse verder is.

Wat pas in de media voorbij kwam was dat Nederland iig bij de top zat betreffende dure studies. Voor een studiesysteem zou ik liever op het Zweedse model mikken, dat blijkt gezien de dingen die ervandaan komen niet eens zo slecht te zijn.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:52:45 #198
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54116895
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Een brug is dan ook eenvoudig kinderspel, vooral die ene waarop jij doelt. Tenzij je dus kunstwerken als de Erasmusbrug wilt hebben, civiele bouwwerken worden ook niet voor niets letterlijk kunstwerken genoemd. Een tunnel in Duitsland had volgens mij net zoveel gekocht, bij een tunnel komt namelijk zoveel meer kijken.
Das waar, maar toch is het volgens mij te duur. Die Hollandse Brug hier opknappen gaat bijv. al over 100 miljoen kosten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:56:28 #199
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54116976
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:52 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Van VK weet ik dat je 1000 pond per jaar extra krijgt als je in Londen studeert, bijvoorbeeld. Ik weet niet wat de hoogte van de stufi daar ter plaatse verder is.

Wat pas in de media voorbij kwam was dat Nederland iig bij de top zat betreffende dure studies. Voor een studiesysteem zou ik liever op het Zweedse model mikken, dat blijkt gezien de dingen die ervandaan komen niet eens zo slecht te zijn.
En wat is dat Zweedse systeem volgens jou? Waar heb je dat gelezen?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54117202
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:52 schreef Yildiz het volgende:
Wat pas in de media voorbij kwam was dat Nederland iig bij de top zat betreffende dure studies.
Oh, dat geloof ik wel hoor, Belgie en Duitsland vragen iig een veel lager collegegeld. Van Frankrijk, Spanje enzo weet ik het niet. Begreep alleen van een Noord-Ier die hier kwam studeren dat hij dat met name deed omdat dezelfde studie in Belfast veel en veel duurder was.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')