abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:05:40 #1
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53939734
Zoals gezegd:


Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!


Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Eén flesje bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt), met een tweede als reserve
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk

Zie ook: Het Grote Stoofpotten Topic en Het Grote Stoofpotten Topic Deel 2!
Als je van stoofpotten houdt, lees deel 1 en 2 dan zeker even door! Het staat vol met zalige recepten!
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:11:14 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_53939858
TerugVind(stoof)Po(s)t.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_53939992
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 oktober 2007 @ 01:28:25 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_53940237
Stoofpotten
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 15 oktober 2007 @ 02:00:06 #5
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53940638
Deze nog even:
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 00:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Zo vreselijk-briljant-vingers-aflikkend-water-in-de-mond-pure-snoeperij-likkebaardend-lekker: schouderkarbonade in sinaasappelsap. Eerst stoven en daarna lekker afbakken zodat het carameliseert.


Men neme:

1 kilo schouderkarbonade in stukjes (2 bij 2 cm of zoiets)
zout
anderhalve eetlepel verse tijm
halve eetlepel marjolein (marjoraan)
3 laurierblaadjes (in stukjes)
3 tenen knoflook
Dat hussel je en laat je lekker een paar uurtjes tot een nacht staan.

Zet klaar: 300 gram ui, vier tenen knoflook, 2 sinaasappels en een derde pak sinaasappelsap.
Bereiding:
Pan met dikke bodem op het vuur. Klein beetje olie. Vlees er beetje bij beetje in bruinbakken. Dan vier tenen knoflook (gehakt of uit de pers) en 150 gram ui toevoegen. Even meebakken.
Schrob de sinaasappels schoon en voeg het sap én de schillen bij het vlees. Voeg ook het sap uit het pak toe. Zet het vuur laag en laat de boel 25 minuten stoven (niet langer! Dan eindig je met prut).
Haal de deksel van de pan en voeg de andere helft van de gesnipperde ui toe. Blijf roeren tot er nauwelijks meer vocht in de pan zit. Neem intussen de laurierblaadjes en de sinaasappelschillen uit de pan.
Laai het vuur nu even op en bak het vlees en de uien lekker bruin. Het begint nu heerlijk zoet te ruiken. Maak af met zout en verse peper naar smaak.

Nu alleen nog een paar wraps warm maken, de snoeperij daarin rollen en smullen maar

Met dank aan ons plaatselijke taco-restaurant.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_53941646
Oe...recept ziet er goed uit Van het weekend maken denk ik verder even een onbeschaamde tvp
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53941870
Ik heb zaterdag voor het eerst een stoofpot gemaakt
Van wie het recept was weet ik al niet meer, maar het was van hier en het was erg lekker.
De tweede dag was het nog lekkerder.

Denk dat ik de volgende keer weer een andere probeer, deze was met wijn, de volgende met bier ofzo.
Merkte alleen dat ik geen ketel ervoor heb, had die van mijn moeder geleend, dat wordt dus een nieuwe ketel kopen
  maandag 15 oktober 2007 @ 10:23:20 #8
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_53943417
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 15:23 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Een Delftsch blauw stoofpotteke?

en? welk receptuur heeft gij gebruikt Jonkvrouw SOL?
Ohhh ik doe altijd maar wat, iig gaan de lappen in rode wijn, aardig wat ui in grove stukken, winterwortels, aardappels in de schil, berg knoflook, de jeneverbessen en kruidnagels in een thee-ei en laten pruttelen maar.

@ Duderinnetje: die laatste lijkt me ook erg lekker
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_53952291
mmm net lekker genoten van mijn tweededagszuurvlees:
2 kilo paardepoulet aangebakken (in porties)
5 uien in wisselende groottes gesneden meegebakken
Voor de smaak flink wat peper, beetje zout, 3 kruidnagels en 6 lauriertjes (die smaken niet meer zo) erin
gedurende zo'n 6 uur in totaal ruim een liter blanke azijn en zo'n 2 liter water toegevoegd
om het zuur te neutraliseren een paar flinke scheppen palmsuiker erbij. Dat smaakt beter dan gewone suiker en mijn toko heeft het tegenwoordig ook in korrels
zo'n uurtje voor het eind ongeveer een halve peperkoek (ontbijtkoek) erbij
tenslotte gebonden met een bloem-waterpapje

resultaat: flink zuur maar ook wel zoet, stevige smaak, uit elkaar vallend vlees met veel flintertjes in de saus. Lekker veel!
Fijn met rode kool en frietjes
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_53963509
Binnenkort maar weer eens een stoofpotje maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_53963545
Nu even te druk voor stoven (en dat zegt wat Want normaalgesproken maak ik ze 's avonds gewoon), maar binnenkort wil ik wel weer eens.

Die geur die smaak
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:15:31 #12
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_53963621
Ik moet echt vaker hier in CUL komen.
Wat een briljante topic-reeks.

Ik ga vanmiddag meteen een nieuwe (grotere) braadpan halen... en van het weekend uitgebreid koken!
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:06:17 #13
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_53964637
Gisteren lekker stoofpotje gemaakt met LaTrappe Tripel en daarin lekker veel tijm, rozemarijn en voor de vulling knolselderie meegestooft. was wel een succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chielus op 16-10-2007 11:24:57 ]
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  donderdag 18 oktober 2007 @ 17:41:54 #14
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_54013893
Mijn inspiratie kwam uit dit topic, maar dit leek me een passender plaats voor de fotoreportage.

Eerst een laag uien in de pan, twee laurierblaadjes erop, vlees (sucadelappen) erbij:



Rest van het vlees erbij (500g in totaal):



Beetje knoflook erbij (niet teveel, anders gaan we zo stinken ):



Winterwortel erbij:



Twee aardappelen erbij (eigenheimers):



Paprikapoeder, peper en zout erbij:



Uien en laurierblaadjes erbij, 500 ml runderbouillon erbij:



En hup, de oven in. En nu maar wachten. Intussen ga ik de puree maken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 18 oktober 2007 @ 20:11:11 #15
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_54016751
Het resultaat:



En na wat geroer:

Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 18 oktober 2007 @ 20:25:03 #16
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_54017056
En, ook lekker?
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 18 oktober 2007 @ 20:27:34 #17
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_54017105
Héérlijk.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_54017411
Vanmiddag een stoofpot gemaakt, die gaat morgen weer verder pruttelen en dan is hij morgenavond op zijn best
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_54039983
Vandaag een Vlaamse Stoverij en wat foto's gemaakt. Een erg eenvoudig stoofpotje voor twee:
Braad ongeveer 500 gram stoofvlees aan met een grofgesneden ui. In dit geval zilveruitjes en twee sucadelappen.


Voeg een eetlepel bloem toe, dan ziet het er zo uit:


Nu een half flesje bruin bier erbij. In dit geval local beer for local people, en voeg bruine fond toe. Zorg dat het vlees net onder komt te staan.


Voeg dan een eetlepel azijn toe en kruid het met peper, zout en een kruidentuiltje bestaande uit laurlier, een tak peterselie en een takje thijm.


Besmeer dan een witte boterham met mosterd:


De boterham plaatsen we zonder schroom op het gerecht:


Dan laat je het met de deksel op de pan minstens anderhalf op een laag vuur stoven. Een half uurtje voor tijd heb ik er nog wat grotchampignosns aan toegevoegd.


Het is lekker met rode kool: stoof een kwart in stukken gesneden rode kool met een uitje in de boter. Voeg een scheut water en een scheutje witte wijnazijn toe. Kruid het met een kruidentuilltje en eventueel kruidnagel. Laat met de deksel op de pan een uurtje zachtjes stoven. Voeg dan een een stukjes gesneden zure appel toe en twee eetlepes suiker. Laat het nog een klein half uurtje stoven.
Verder nog lekker met frieten en zelfgemaakte mayonaise.


edit: Nou ja, zonder beeld was het ook lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door NoCigar op 20-10-2007 09:57:30 ]
anonieme razernist
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:28:21 #20
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_54047907
Oeh, looking good.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:15:41 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54048298
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
The love you take is equal to the love you make.
pi_54048358
Ik ga voor vanavond restje stoof van vorig weekend eruithalen, en met frietjes oppeuzelen. .
Whatever I want.
pi_54108943
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 10:15 schreef Lienekien het volgende:
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
Dit weekend stoofpotweekend!!
pi_54110542
Afgelopen weekend gestoofd voor pa&ma&broertje, m'n grote nieuwe gietijzeren braadpan voldoet heel erg goed. De oude was in ieder geval te klein geweest voor zoveel volk over de vloer

Mn meest eenvoudige stoofrecept A: riblappen-spekjes-uien-wijn-vleesfond-kruidnagelen-laurier-winterwortel-knoflook-peper&zout + grote stukken turks brood

En het mooiste is dat ik nog een bakje over heb, dus daar weet ik voor vanavond al wel raad mee!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_54339265
Heb nu op het vuur staan: grote gietijzeren pan, 800g sukadelappen, 2 grote uien, knoflookpoeder (had geen verse in huis helaas), flesje bruin kasteelbier, zout, peper, handje trostomaatjes, handje worteltjes en wat rozemarijn.

Lekker pruttelen de hele middag en avond, morgen overdag nog en dan smullen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')