abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:53:44 #1
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_53825519
Beste fokkertjes

Ik heb sinds klein af aan last van een open beet. Een open beet is een afwijking in het gebit waarbij aan de voorkant de boven en onderkaak niet volledig op elkaar sluiten.

Een verschijnsel is dan dat je kaken een steilere kaakhoek vormen. Mijn hoofd lijkt hierdoor ook een stuk langer. Door de open beet heeft de patient last van slikken, praten en soms ook pijn in de kaakgewrichten. Omdat ik een redelijk milde vorm heb , heb ik deze klachten niet. Behalve dan dat ik moeite heb met het bijten van kleine dingetjes, zoals pitten etc.

Ik heb een beugel gehad maar dat heeft maar tijdelijk gewerkt.

Vandaag ben ik bij de kaakchirurg langsgeweest en hij stelde een kaakcorrectie voor. Echter zei hij dat de open beet na een paar jaar terug zou kunnen komen. Dit komt doordat bij het slikken de tong naar voren toe duwt, dus in principe de tanden wegduwt, waardoor weer een opening kan onstaan.

Zon kaakoperatie blijkt best zwaar, aangezien je eerst een jaar ter voorbereiding met een beugel moet rondlopen. Vervolgens die operatie en daarna zit je minstens een maandje aan vloeibaar voedsel. Na de operatie krijg je een dikke kop, kun je slecht praten enzovoorts enzovoorts.

Ik wil opzich wel zon operatie ondergaan, maar door die grote voorbereiding begin ik toch te twijfelen.

Mijn vraag : heeft iemand enig ervaring met zo'n operatie??
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
pi_53825675
Dat je na de operatie een maandje vloeibaar voedsel moet eten, een dik hoofd krijgt en slecht kunt praten moet je maar voor lief nemen. Dat is voor even héél vervelend, maar dat gaat wel weer over!

Ik weet dat... omdat ik zelf ook een kaakcorrectie heb gehad! Heb zelf echt onmeunig veel beugels gehad, maar dat hielp niet. Mijn onderkaak hebben ze recht gezet en iets naar achteren en nu staat alles mooi op elkaar!

Na de operatie kun je toch naar een logopedist gaan? Die leert je dan anders slikken?
Noot noot.
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:59:08 #3
52558 agRESSIV-e
kan je rekenen?
pi_53825686
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:53 schreef DR878 het volgende:

Door de open beet heeft de patient last van slikken, praten en soms ook pijn in de kaakgewrichten.
Dat heeft mijn vrouw dus!

OT: als je een milde vorm hebt, en het kan weer terug komen, zou ik het niet snel doen.
................reken er maar niet op.
pi_53825726
Mijn (toen nog) schoonzusje heeft de operatie gehad,de pijn en ongemak is bij haar reuze meegevallen en je ziet echt goed het verschilmet voorheen,haar kaken staan nu veel mooier en ze staat nu ook niet meer konstant met haar mond open.Het is nu denk zo'n 2 jaar geleden,ziet er keurig uit en ze zou het zo over doen (maar dat is hopelijk niet nodig).Ze heeft trouwens wel logopodi gehad zodat ze haar tong/mond anders zou gaan gebruiken.
01-08-2008
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:01:09 #5
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_53825727
Ik zou er voor gaan.

Ga anders een lijstje maken met de voor en nadelen. De langste wint..
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:02:52 #6
165512 MASD
Music is dead.
pi_53825776
ik zou het juist niet doen, tenzij ik er echt last van zou hebben.

vooral aangezien het weer terugkomt en het waarschijnlijk veel pijn gaat doen....
Long live music.
pi_53825849
hier kun je ook nog t een en ander vinden over kaakoperaties (oud topic op fok)
pi_53826218
Ik heb ook een open beet en ook nergens last van. Zo'n operatie wilde ik misschien doen, maar mijn orthodontist raadde het af, omdat je het risico loopt dat ze zenuwen raken en je dan nooit meer gevoel hebt in je lippen. Als je je fatsoenlijk verstaanbaar kunt maken, (bijna) alles kunt eten en het valt niet eens zo op, raadde hij het af.

Ik kan altijd nog zoiets doen, maar je krijgt inderdaad eerst beugels en dan die operatie waarvan je moet herstellen en wat me nog het meest tegenstaat is het veranderen van je gezicht. Je weet ook niet of dat er mooier op wordt. Door die beugels kan er al wat veranderen.
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:20:17 #9
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_53826319
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:01 schreef Pure-Poison het volgende:
Mijn (toen nog) schoonzusje heeft de operatie gehad,de pijn en ongemak is bij haar reuze meegevallen en je ziet echt goed het verschilmet voorheen,haar kaken staan nu veel mooier en ze staat nu ook niet meer konstant met haar mond open.Het is nu denk zo'n 2 jaar geleden,ziet er keurig uit en ze zou het zo over doen (maar dat is hopelijk niet nodig).Ze heeft trouwens wel logopodi gehad zodat ze haar tong/mond anders zou gaan gebruiken.
Wilde wel erbij melden dat mijn mond heel normaal staat ( hij hangt niet open). Je zou het niet zien dat ik een open beet heb. Check mijn fobo maar, als je zelf wil oordelen

Alleen dat mijn mijn kop zo lang lijkt ( "Long Face Syndrome") is wel een van de redenen ( naast functionele verbetering) waarom ik het zou overwegen. Maar of dit opweegt tegen de nadelen van de operatie...??
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:21:33 #10
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_53826360
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:16 schreef mimi112 het volgende:
Ik heb ook een open beet en ook nergens last van. Zo'n operatie wilde ik misschien doen, maar mijn orthodontist raadde het af, omdat je het risico loopt dat ze zenuwen raken en je dan nooit meer gevoel hebt in je lippen. Als je je fatsoenlijk verstaanbaar kunt maken, (bijna) alles kunt eten en het valt niet eens zo op, raadde hij het af.

Ik kan altijd nog zoiets doen, maar je krijgt inderdaad eerst beugels en dan die operatie waarvan je moet herstellen en wat me nog het meest tegenstaat is het veranderen van je gezicht. Je weet ook niet of dat er mooier op wordt. Door die beugels kan er al wat veranderen.
De kaakchirurg vertelde mij dat het risico op zenuwbeschadiging alleen bestaat als je een operatie krijgt aan je onderkaak .Bij een operatie voor een open beet is dat juist de bovenkaak
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:21:57 #11
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_53826378
Voor je gezicht hoef je het niet te doen. Je ziet er wat dat betreft goed uit.
Het valt niet op ofzo
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_53826628
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:21 schreef DR878 het volgende:

[..]

De kaakchirurg vertelde mij dat het risico op zenuwbeschadiging alleen bestaat als je een operatie krijgt aan je onderkaak .Bij een operatie voor een open beet is dat juist de bovenkaak
Dat is dan niet altijd zo, bij mij zouden ze alles los snijden.
pi_53827039
Ik zeg : doen.
Hoe noem je piloten?: Vlieg-tuig
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:50:05 #14
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_53827118
Bedankt voor de reacties. Ik zal nog even nadenken
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
pi_53828958
Gast, je ziet er niks van. Althans niet op je foto's. Maar goed, als 't lastig is dan zou ik 't wel doen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_53828977
DR878, gaat het je puur om het cosmetische aspect? zo ja: kan je eens een foto van je profiel en op 3/4 laten zien?

Edit: ik heb nog even zitten kijken, en volgens mij heeft een kaakcorrectie geen zin:

bij mensen met echt problematisch long face syndrome zie je enorm veel tandvlees als ze lachen. Dit komt omdat de lengte van de onderkant van de neus (vomer) t/m het tandvlees veel langer dan normaal is. Hier kan je mooi een stukje bot tussen weghalen (je kan niet de volledige onderkant van de neus straffeloos verplaatsen.)
Bij jou zou dit misschien een abnormaal kleine bovenlip opleveren.

Een andere reden dat jouw gezicht wellicht wat lang lijkt, is dat je een wat mager gezicht hebt. Je jukbeenderen zijn dan goed te zien, en omdat die relatief hoog 'eindigen' (een breed gezicht heeft ook wat dikkere botten) en daar weinig vet onder zit, wordt de illusie van een lang gezicht gecreeerd.

Ik heb het over zone 5, in het onderstaande plaatje als SMS aangegeven.


Je zou kunnen proberen om wat meer te gaan eten. Met plastische chirurgie kan je een gezicht ook vullen (submalar implantaten of lipofilling), maar je bent van jezelf knap genoeg om niet dat risico te nemen; mss een klein kinimplantaatje als je profiel je niet bevalt

Hopelijk heb je hier wat aan. Dan ga ik nu tukken

[ Bericht 32% gewijzigd door anastomose op 10-10-2007 02:23:08 ]
pi_53829042
niet doen...je ziet er goed uit en neem aan dat je tevreden bent met jezelf....heb je er verder last van? volgens mij niet....maar het is natuurlijk jouw eigen keuze en als je er denkt beter van te worden en je verzekring vergoed alles..tja...
pi_53830993
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef DR878 het volgende:

[..]

Wilde wel erbij melden dat mijn mond heel normaal staat ( hij hangt niet open). Je zou het niet zien dat ik een open beet heb. Check mijn fobo maar, als je zelf wil oordelen

Alleen dat mijn mijn kop zo lang lijkt ( "Long Face Syndrome") is wel een van de redenen ( naast functionele verbetering) waarom ik het zou overwegen. Maar of dit opweegt tegen de nadelen van de operatie...??
Ik heb even in je fotoboek gekeken en zie eigenlijk niks bijzonders aan je gezicht,op deze foto's dan.Zei had eigenlijk bijna altijd haar mond open staan en ze moest haar eten malen door haar tong tegen de tanden te drukken zeg maar.Toch zag het er niet heel raar uit ofzo,vooral ook natuurlijk omdat je iemand niet anders kent want na de operatie zag het er idd echt veel mooier uit en dat was haar voornamelijke reden. Zei heeft weinog pijn gehad van de operatie (pijnstillers genoeg hoor)trouwens,het was gewoon heel vervelend met eten/praten. Als ik jou foto's zo zie zou ik zeggen niet doen,maar dat zei ik ook tegen haar toen. (ik het gewoon doodeng zoiets,maar ben dan ook een watje!)
01-08-2008
pi_53831654
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef DR878 het volgende:

[..]

Wilde wel erbij melden dat mijn mond heel normaal staat ( hij hangt niet open). Je zou het niet zien dat ik een open beet heb. Check mijn fobo maar, als je zelf wil oordelen

Alleen dat mijn mijn kop zo lang lijkt ( "Long Face Syndrome") is wel een van de redenen ( naast functionele verbetering) waarom ik het zou overwegen. Maar of dit opweegt tegen de nadelen van de operatie...??
Als je er geen last van hebt, zou ik het niet doen als ik jouw was. Je hoofd ziet er prima uit. Beter dan een groot deel van NL kan zeggen. Ik heb iets tegen snijden in een gezond lichaam puur uit schoonheidsideaal. Dus, gewoon zo laten, ik zie geen lang hoofd, alleen een gezond mooi hoofd!
  woensdag 10 oktober 2007 @ 20:57:50 #20
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_53847765
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 09:03 schreef Pure-Poison het volgende:

[..]

Ik heb even in je fotoboek gekeken en zie eigenlijk niks bijzonders aan je gezicht,op deze foto's dan.Zei had eigenlijk bijna altijd haar mond open staan en ze moest haar eten malen door haar tong tegen de tanden te drukken zeg maar.Toch zag het er niet heel raar uit ofzo,vooral ook natuurlijk omdat je iemand niet anders kent want na de operatie zag het er idd echt veel mooier uit en dat was haar voornamelijke reden. Zei heeft weinog pijn gehad van de operatie (pijnstillers genoeg hoor)trouwens,het was gewoon heel vervelend met eten/praten. Als ik jou foto's zo zie zou ik zeggen niet doen,maar dat zei ik ook tegen haar toen. (ik het gewoon doodeng zoiets,maar ben dan ook een watje!)
ik snap wat je bedoelt. Van de voorkant zie je niet zo snel bij mij dat mijn hoofd echt lang is. Van de zijkant zie je dat ik van nature een flinke aangezichtsschedel heb zeg maar ( diepe ogen, redelijk grote neus, grote kaken , en grote jukbeenderen en voorhoofdsbeenderen ). Met die open beet lijkt het alsof je nog grotere kaken hebt.

Maar dat vind ik niet zo erg, functioneel kan ik me soms wel aan irriteren. Heb best vaak last van spraakproblemen ( vanwege speekselophoping) , spontaan kwijlen enzovoorts , bijten van kleine dingen. Het is eigenlijk alles sámen dat mij ertoe neigt het te doen.
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
pi_53856233
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 20:57 schreef DR878 het volgende:

[..]

ik snap wat je bedoelt. Van de voorkant zie je niet zo snel bij mij dat mijn hoofd echt lang is. Van de zijkant zie je dat ik van nature een flinke aangezichtsschedel heb zeg maar ( diepe ogen, redelijk grote neus, grote kaken , en grote jukbeenderen en voorhoofdsbeenderen ). Met die open beet lijkt het alsof je nog grotere kaken hebt.

Maar dat vind ik niet zo erg, functioneel kan ik me soms wel aan irriteren. Heb best vaak last van spraakproblemen ( vanwege speekselophoping) , spontaan kwijlen enzovoorts , bijten van kleine dingen. Het is eigenlijk alles sámen dat mij ertoe neigt het te doen.
Tsjah, dat zou mij ook irriteren. En ervan uitgaand dat je nog wel een jaar of 60 met die kaak moet leven, is 1 jaar en een paar maanden een behandeling/operatie ondergaan niet zo heel veel. Is er nog kans op bepaalde complicaties? Of een kans dat het erger word? Als dat er niet is zou ik er dan toch voor gaan.
pi_53875280
Ik ben zowel aan m'n boven- als onderkaak geopereerd (neus hoorde er ook nog bij) vanwege een eerdere medische fout (lang verhaal). Zelf had ik niet veel keus, maar als ik er nu op terugkijk, zou ik het nooit doen als het niet medisch noodzakelijk is. Dit is de zwaar ingekorte versie, als je meer wilt weten, hoor ik het graag
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?'
pi_53877408
TS op dit moment lijkt me niet verstandig om een operatie aan je kaak te doen, je moet eerst het probleem aanpakken waardoor je die open beet hebt gekregen.
Dit komt doordat je verkeerd slikt, als je deze operatie doet en daarna verkeerd blijft slikken kan het zijn dat vroeg of laat weer de zelfde open beet hebt(wat ook de kaakchirurg zegt).

Het lijkt me stukken verstandiger om eerst goed te leren slikken, je zal hier voor naar een logopedist moeten gaan (of zoiets).
Je kan daarna die operatie alsnog doen en dan als je nog steeds goed slikt, dan zal je er niet (weer) op achter uit gaan.
Zelf vind ik een operatie hiervoor een aardig heftige ingreep, ik denk dat je met een beugel ook aardig/gewenste (goed) resultaat kan krijgen, volgens mij was je ook tevreden (voor even) toen je met je beugel klaar was?

Ik zelf heb het zelfde probleem met open beet dit komt omdat ik verkeerd slikte en me tanden daardoor naar voren duwde. Ik zelf heb bij logopedist gelopen zodat ik goed heb leren slikken.
Met oefeningen en goed blijven slikken kan me open beet al minder worden, later kan ik altijd nog een beugel krijgen om het nog beter te krijgen.
............................
pi_53979223
Ik heb ook zoiets gehad.

Ik had geen onderbeet of bovenbeet of wat voor beet dan ook, maar bij mij was het zo dat door een operatie als baby (waarbij ze via mn gehemelte naar mn keel zijn gegaan, lang verhaal etc) ik heel veel littekenweefsel in mn gehemelte had en zo mijn mond bovenkaak totaal niet aansloot op de onderkaak en hij niet genoeg groeide (Waardoor ik ongeveer een aardig tandenfee-fortuin mee heb opgebouwd doordat er zoveel getrokken moest worden )

Vervolgens een kaakoperatie gehad (beugels op mn 13e enzo hielpen niet) waarbij ze mijn bovenkaak gebroken hebben en daar een soort bankschroef-ding hebben tussengezet. Met een kruiskop aan het eind (aan de kant van de achterkant van mn voortanden ongeveer) zodat ik elke dag met de schroevendraaier een stukje verder mijn kaak uit elkaar kon draaien (dat deed godsgloeiend veel pijn trouwens).

Maar ja, je krijgt er wel de 1e 4-5 dagen een dikke mond van. Beetje holle bolle gijs achtig iets qua wangen enzo, en eten gaat lastig. Na 1-2 weken kon ik heel voorzichtig wat vermicelli in de soep kauwen, en sindsdien ging het steeds sneller goed.

Als ik je foto's zie op je fotoboek zal ik het niet doen trouwens, het ziet er gewoon goed uit
Het is...kiezen of delen; spelen, winnen, verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_56006051
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:58 schreef Jojoortje het volgende:
Dat je na de operatie een maandje vloeibaar voedsel moet eten, een dik hoofd krijgt en slecht kunt praten moet je maar voor lief nemen. Dat is voor even héél vervelend, maar dat gaat wel weer over!

Ik weet dat... omdat ik zelf ook een kaakcorrectie heb gehad! Heb zelf echt onmeunig veel beugels gehad, maar dat hielp niet. Mijn onderkaak hebben ze recht gezet en iets naar achteren en nu staat alles mooi op elkaar!

Na de operatie kun je toch naar een logopedist gaan? Die leert je dan anders slikken?
hoi, ik moet binnenkort ook een onderkaak correctie ondergaan, deze wordt wat naar achter verschoven. Wat mij veel angst maakt zijn de risico's die hieraan verbonden zijn zoals: (tijdelijke) gevoelloosheid bij kin en onderlip. Ik vroeg me af of jij of iemand anders dit ook heeft meegemaakt en of het aan te raden is of niet. Het gaat hier om millimeter werk wat op mij verricht wordt en als ik daardoor m'n gevoel in onderlip en kin verlies dan wil ik er toch nog beter over nadenken.
Alvast bedankt:D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')