Simon!
quote:Knipoog
Een half jaar geleden heb ik de excentrieke Britse astrofysicus Piers Corbyn in Londen opgezocht en zijn voorspelling dat Nederland deze winter een Elfstedentocht zou krijgen prominent in het weekblad gezet.
En dat niet alleen, ik heb ook in sommige lezingen (onder meer bij Studium Generale in Leiden) en in deze blogs voorspeld dat het deze winter stevig zou vriezen en menigeen opgeroepen de schaatsen uit het vet te halen. Met een knipoog, maar goed, ik heb het gedaan.
Even voor alle duidelijkheid, ik koester geen ambitie om weersvoorspeller te worden. Ik vond en vind het geluid van global warming sceptici als Piers Corbyn de moeite waard om te laten horen. Daarnaast interesseert het mij vanuit wetenschappelijke hoek of het mogelijk is om bij het weer verder vooruit te kijken dan een dag of tien.
Kou
Wat dat laatste betreft, het is onmiskenbaar dat de palmares van Corbyn de afgelopen winter niet bepaald mooier zijn geworden.
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/35/index.htmlOftewel, ik heb de hele tijd Corbyn als een serieuze wetenschapper neergezet en zijn visie als geloofwaardig, terwijl de hele wetenschappelijke wereld het meteorologische kwakzalverij noemt en het bleek dat ik weer fout zat!
En hij geeft dat zomaar toe, zonder een maar...
O, wacht...
quote:Toch is er een flinke maar.
Alleen hier is het mild. Elders op het noordelijk halfrond was het een van de strengste winters sinds mensenheugenis.
(...)
Het geeft ook aan dat er misschien toch iets zit in het argument van de sceptici dat de zon een veel sterkere invloed heeft op het klimaat dan de mens. (...) De conclusie: wat mij betreft, is het nog steeds niet duidelijk wie sterker is, de zon dan wel de mens.
Commentaar van de Monidiquekeizer:

.
En dan dit juweeltje:
quote:Wacht eens even, 0,7 graad? Was dat niet de temperatuursstijging die er in de afgelopen honderd jaar is geweest?
Jawel, die is in één winter teniet gedaan.
Vergeet niet: wetenschapsjournalist, hè!

!