Drie recensies:
Guns n' Roses - Chinese Democracy
Hardrock
Daar is 'em, daar is 'em! Na vijftien jaar wachten op nieuw werk van Guns n' Roses is hij er eindelijk: 'Chinese Democracy'. En, hij is goed! De fans mogen stoppen met lezen en zich meteen naar de platenzaak reppen, de slechte karakters die hoopten op een flutplaat vol egotripperij moeten we teleurstellen: veertien songs, vierenzeventig minuten, échte G n' R.
We hadden nochtans onze scherpste pen bovengehaald en een nieuw vat pejoratieve adjectieven aangeslagen. Masochistisch als we zijn wachtten we grijnzend de eerste noten af. Maar na de eerste paar maten van het titelnummer sloegen wij al een mea culpa. De plaat opent met een klassieke maar tijdloze song, die net zo goed van Metallica had kunnen zijn. De riffmarathon op de discobeat die Shackler's Revenge heet, werd al eerder op de wereld losgelaten. Niet het sterkste nummer van de plaat, maar toch nog een ruime voldoende.
Is Better beter? Jawel! En in de beste klassieke metalstijl wordt de song erg knap opgebouwd. De shreddergitaarsolo's voeren ons terug in tijd en ruimte, naar de hoogdagen van de hairmetal. Street of Dreams valt dan weer onder de noemer "powerballad". Ronkende gitaren, melodische solo en mooie tekst, maar niet catchy genoeg om een hit te worden à la November Rain. Dan maar weer rocken. Het Spaanse gitaarriedeltje waarop If The World steunt, lijkt in eerste instantie misschien wat vergezocht, maar het levert toch weer een straffe song op.
In There Was A Time mogen de zweverigste keyboardregisters opengetrokken worden, maar niet voor lang. Ook daar moeten de gitaren immers weer ronken. Het harde werk dat men in de gitaarproductie stak, loont. De pompende en toch gearticuleerde klank doet tegelijk vintage en modern aan, herkenbaar en toch fris. Catcher in the Rye is très Guns n' Roses: meezingbaar en niet te hard. We mogen het niet te hard roepen, maar dit neigt eerder naar Aerosmith. Gelukkig is het daarna weer hard rocken en riffen geblazen op Scraped en - na een lange elektronica-intro - op Riad n' The Bedouins. Instant liveklassiekers om je het verschot op te headbangen, als we zo vrij mogen zijn.
Een song die Sorry heet, dat kan alleen maar een ballad zijn. Een mooie ballad zelfs, een regelrechte plakker voor de eerste helft en daarna voer voor luchtgitaristen. Dit vraagt om een spaghettifuif. Daarna is het weer doorjakkeren op I.R.S., waar Rose nog eens extra in de verf zet wat een dijk van een stem hij heeft. Madagascar doet het wat rustiger aan, met een mooie mix tussen een moderne beat en jankende rockgitaren. This I Love lijkt op iets héél erg goeds van Savatage, en eigenlijk had Prostitue daarna voor ons niet meer gemoeten. Maar we nemen het er graag bij; dit is een superplaat.
Nee, wij herhalen niet het hele verhaal van de steeds maar veranderende releasedatum, de lange lijst producers en medewerkers, de gelekte demo's en persoonlijke vetes. Ondanks de lange tijd tussen de verschillende opnames en mixages klinkt de plaat erg coherent, en ondanks de indrukwekkende lijst muzikanten klinkt de plaat toch als een groepsgebeuren en niet als "artiest plus studiomuzikanten". De liefhebbers zullen duimen en vingers aflikken. 'Chinese Democracy' was het wachten waard.
http://www.damusic.be/recensie/1759-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------En dan nu Mick Wall, die we allemaal van ''Get In The Ring'' kennen:
23 November, 2008
Seeing as people keep asking: yeah, I think Chinese Democracy is not bad at all. It is what it is, you know, an over-reaching, self-pitying piece of inspired lunacy by someone who should really know better but is surrounded by weak-willied wankers too scared of and/or reliant on him for their paychecks to tell him the truth. 'Better' is good though. As is 'There Was A Time', 'IRS', 'Madagascar' and a couple of others. 'If The World' would have been a much better Bond movie theme than the awful shite Jack White and wassername came up with. 12 years and $13 million, though. Gimme a break. Sitting there listening to the 'finished' album in Universal last week the two things I kept thinking as it was playing were: a) Axl would shit if he knew his record company were actually playing me this, but then looking around at the kids working there most of them weren't born when Appetite For Destruction came out and probably think Slash is the singer. And b ) yaaawwwnnnn, is it finished yet?
Seriously, it was such an anti-climax. Partly because I already knew nine of the tracks well from the internet bootlegs that have been circulating for at least two years and which the 'finished' album sound exactly alike. Partly because, come on, 400 years and $50 trillion, I mean, who fucking cares anymore? And where's Slash when you need him? Ultimately, what I'd like to ask Axl Rose at this point is this: like, what's for dessert, dude?
http://mickwall.com/blog/blog.php------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Boston Herald "Chinese Democracy" succeeds because Slash is missing.
Sunday, 23 November 2008
"Slash fans need to face facts: the guitarist was never right for Rose..."
What are the dudes who said Guns N’ Roses doesn’t work without Slash going to do now?
First things first. “Chinese Democracy” is great - you can hear it right now as a free stream on MySpace [website] and buy it Sunday at BestBuy. It’s not “Appetite for Destruction,” but it’s way more consistent than the bloated “Use Your Illusions.”
Forget that we’ve chased the carrot of new G N’ R tunes Axl Rose has cruelly dangled before us for 17 years. Forget that this is likely the most expensive album ever made at a reported $13 million. Forget that the cast from “Appetite” is long gone. Just listen and you’ll hear the awesome opus Rose intended “Illusion” to be. Because Slash, Izzy Stradlin and the rest ruined Rose’s vision of “Illusion,” “Chinese Democracy” is defined by their absence.
“Chinese Democracy” succeeds because Slash is missing. Slash fans need to face facts: the guitarist was never right for Rose (too much Joe Perry, not enough Brian May); post-“Appetite,” he’s consistently failed to capture his early mad-hatter-run-amok fury.
The guitarists on “Chinese Democracy” - Buckethead, Bumblefoot, Richard Fortus, Robin Finck and Paul Tobias - use Slash’s dirty blues as a starting point but take it places G N’ R’s iconic axe-man could never, and would never, want to go. And the results are wicked cool.
“I.R.S.” tilts between a gentle lilt and a classic “Appetite” grind. Beneath the lilt are lyrical blues lines. Over the top of the grind are supernovas that reference Tom Morello, Yngwie Malmsteen, Vernon Reid and Slash, too. “Scraped,” “Better” and “If the World,” all vaguely electronic, use this same approach: bursts of straight, lyrical rock guitar, bursts of fast, twisted notes that sound like they’re coming from a malfunctioning cyborg.
The absence you notice most is Stradlin.. G N’ R’s second guitarist wrote the band’s straightest rock songs (“Patience,” “Mr. Brownstone,” “Think About You”). No Izzy means no good Stones’ cops. And because Rose doesn’t do simple well without Stradlin, the weakest tracks on “Chinese Democracy” are its most typical, specifically the title track and “Shackler’s Revenge.”
But no Izzy means Rose is free to write what he wants: sagas equal to his best “Illusion” experiments. Half of “Chinese Democracy” consists of big, bold, piano-driven operettas directed at his old band mates, himself and his haters.
“Sometimes I feel like the world is on top of me/breaking me down with an endless monotony,” Rose sings on “Scraped.” Then he adds, “like a daily affirmation, I am unconquerable.”
So what’s Rose retained from his past life? His Queen fascination is in full bloom. His wicked yowls, howls and growls remain intact, and his obsession with “Cool Hand Luke” has held - this time incongruously paired with Martin Luther King Jr’s “I Have a Dream” sound bites and Kashmir-like strings on “Madagascar.”
Oh, and there’s his ego. Now everybody knows Slash wasn’t the genius in the band.
Download the brooding, black, brilliantly un-“Appetite” tell-off, “Sorry.”
http://news.bostonherald.(...)_Democracy__released:_Guns_N__Roses_return_is_an_Axl_Rose_coup/srvc=home&position=also