abonnement Unibet Coolblue
pi_57459210
thaleia, ik ben het helemaal met die leraren eens en ik vind ook dat ik hoor te gaan. Maar ik vind het ook nogal wat dat ik waarschijnlijk de enige docent van mijn school ben die gaat en het is ook nogal wat om te zeggen: ik blijf vandaag thuis in Den Haag, want ik wil demonstreren. Ik vind dat wel treurig, want als puntje bij paaltje komt, blijk ik dan toch precies hetzelfde gedrag te vertonen als de meeste andere docenten. En dat is erg, omdat ik hen tot nu toe altijd passief gedrag verweet.

Dilemma's, dilemma's. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:24:20 #202
331 Merel
Be here now.
pi_57470116
't Is dat ik die dag echt niet kan, maar anders was ik toch wel even gegaan om mijn oud-collega's uit Den Haag te steunen hoor
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_57526203
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 19:56:50 #204
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_57526550
Reactie op de brief van het Min. van OCW
quote:
Het Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering, die oploopt tot 1,1 miljard euro per jaar in 2020, en niet 1 miljard voor de gehele periode tot 2020, zoals in een ingezonden stuk in de Volkskrant (20 maart) stond.

Dat schrijft Monique Vogelzang, directeur van de directie Leraren van het ministerie van OCW, in onderstaande ingezonden brief in de Volkskrant van 21 maart.

Leraren van het Aloysiuscollege in Den Haag hebben aangekondigd op woensdag 26 maart een actiedag te organiseren tegen het Actieplan Leerkracht van Nederland. Gisteren meldde een van de docenten van het Aloyisiuscollege in de Volkskrant dat er een miljard euro per jaar nodig zou zijn voor het lerarenbeleid, terwijl daarentegen de regering slechts een miljard totaal beschikbaar zou stellen voor de gehele periode tot 2020.

Dit is gelukkig een misverstand. Het voorliggende Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering die oploopt tot 1,1 miljard per jaar in 2020, en reeds tot ruim 0,7 miljard per jaar aan het eind van deze kabinetsperiode (2011). Dit alles is overigens extra geld, bovenop cao-stijgingen. Met de vakbonden en werkgevers wordt dezer weken open overlegd over de precieze invulling van het actieplan.

Monique Vogelzang
Directeur Directie Leraren
Ministerie van OCW
Life is what you make it.
pi_57526911
Check de site van Beter Onderwijs Nederland voor een verslag van wat Vogelzang nog meer allemaal heeft uitgekraamd afgelopen week
pi_57529411
tvp!
  zondag 23 maart 2008 @ 16:21:08 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57559980
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg
Op de opleiding zal heus wel aandacht besteed worden aan het verbeteren van je Duits. Je begint met het geven van lesdelen, bijvoorbeeld de introductie, of het uitleggen van een grammaticaal onderdeeltje. Dan kun je zelf ook een beetje wennen aan het idee hoe is het is om aan de andere kant van de klas te staan.
quote:
en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven??
Tja, er zijn mensen die zelfs na 30 jaar nog niet "goed" kunnen lesgeven... De een heeft het meteen al in zijn vingers, de ander krijgt het in zijn vingers tijdens de opleiding, een derde zal het misschien wel nooit in de vingers krijgen.. Gedurende je opleiding zul je meer handvaten en truuks leren om "goed" te leren lesgeven. Het meeste leer je in de praktijk, door dingen die je in de les gebeuren.
.
pi_57586474
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
Ik weet niet waar je wil gaan studeren...maar in Utrecht is 'duaal' en 'voltijd' hetzelfde..... Houdt in dat je ook meteen stage gaat lopen...meteen in jaar 1.
Je kunt dan wel kiezen tussen duaal/voltijd en deeltijd. Deeltijd is 1 dag school, 4 dagen werken. Dat zou ook nog eens ergens anders kunnen, bij een bank ofzo. Je hoeft maar weinig stage te lopen. Totaal 4 jaar is 26 lesdagen!!!!
I ♥ PB
pi_57590249
Meestal kun je duaal alleen starten wanneer je al voldoende EVC's (eerder verworven competenties) kan aandragen. In Nijmegen moet je in ieder geval 100 ects al kunnen aantonen, dat kan je zeker niet als je 18 bent en net van de havo af komt rollen. Voltijd lijkt me dan ook een stuk relevanter in jouw situatie, star01.
pi_57591040
Ik heb deze week een soort van sollicitatie gedaan naar een middelbare school in de buurt. Ze hebben altijd vraag naar oproepdocenten, en er stond tevens een vacature op de site qua vakgebied van mijn studie. Komend blok hoop ik mijn bachelor te behalen aan de Universiteit. Ik twijfel om de educatieve master te gaan doen

Aangezien er ook stond dat academici mochten reageren heb ik de stap maar eens gewaagd. Ben benieuwd of ze verdere informatie willen zien
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_57596012
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
pi_57598174
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Nijmegen werkt dat niet meer helaas. Het is dus kiezen voor één vak. In je minor kun je wel eventueel al een half jaar inlopen op het tweede vak dat je dan duaal kunt volgen in de avond.
pi_57695589
Hier kun je een paar gesprekken zien met onderwijsmensen, opgenomen tijdens de manifestatie afgelopen woensdag in Den Haag. Met name de rector van het Veurs Lyceum (Kees Booij) spreekt erg gepassioneerd, en Sywert van Lienden van het LAKS houdt voor een zeventienjarige een wel erg goed verhaal.
pi_57731019
pff, iemand nog tips hoe je lessen aan brugklassen het beste kan opbouwen?
Ik heb wegens ziekte een brugklas erbij, voor 5 lessen per week, en ik moet er heel erg aan wennen..
Dus ik zoek tips hoe ik het voor hun ook behapbaar kan maken..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57768354
Even spammen: http://onderwijsinactienu.hyves.nl

teigan, wat is precies het probleem met die klas? Dat het nu niet 'behapbaar' voor ze is? Wat precies? Komt de stof in te grote eenheden? Moeten ze te lang achter elkaar hetzelfde doen?

Is moeilijk om iets over te zeggen zonder meer info over hoe en wat...

Een voordeel heb je alvast wel: dat is 1 klas die je vijf uur in de week hebt? Dat is wel lekker ruim, vijf lessen per week. Dat schept wel mogelijkheden om de stof in kleine stukjes te hakken en te varieren met werkvormen.:
pi_57773370
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
En het is wel een heel lief klasje, maar ik moet er zelf ook erg aan wennen dat ik dingen dus eigenlijk veel simpeler moet maken en er ook op moet letten dat ik niet te moeilijke woorden gebruik..
En wat mij erg opvalt, ze zijn snel afgeleid lijkt het, en dan vooral als er agenda's en dingen op tafel liggen die ze niet nodig hebben.

Dus ik denk dat ik daar vandaag eens mee ga beginnen, alleen de spullen op tafel die ze nodig hebben, en eens kijken of het dan beter gaat.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57773909
quote:
Op woensdag 2 april 2008 07:59 schreef teigan het volgende:
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
Maar dit is natuurlijk ook een geweldig startpunt: je kunt alle kanten met ze op, je begint vanaf nul.
Je gaat ze dus vooral leren dat science NIET saai is. . Als het verder een lief klasje is, kun je prima experimenteren. Bij science denk ik dan aan allerlei onderzoekjes/proefjes doen. Je kunt eens kijken of je korte filmpjes kunt gebruiken, misschien wel dingen die op het eerste gezicht niets met het vak te maken hebben maar waar jij dan een verhaal aan vastknoopt. Of andere, verrassende invalshoeken waarmee je hun aandacht trekt. En laat ze vooral veel doen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57774095
Ik ben daar dus ook inderdaad een beetje naar aan het kijken nu mane. Het jammere is dat ik de invaller ben, en het met hun normale docent allemaal wel heel leuk liep. En de leerlingen roepen dan ook regelmatig dat zij het leuker deed etc.
En ik had een overzichtje gekregen van wat ze wel en niet hebben gedaan, dus daar basseer ik mijn les op, en dan blijkt dat dus steeds niet te kloppen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57977193
Brr, even iets van me afschrijven hier. M'n lessen lopen allemaal prima, dat is verder geen probleem en ik vind steeds meer dat ik het leukste beroep op aarde heb .

Maar.. Deze week werd ik erg overdonderd door het bericht dat een jongen uit een derde klas VWO (niet een klas die ik heb, maar ik zie ze natuurlijk wel veel in het leerdomein) verschrikkelijk werd/wordt gepest door zijn "vrienden". Het is een klein groepje jongens dat erg hecht leek te zijn, en waar ik dat nooit achter had gezocht, en het grijpt me veel meer persoonlijk aan dan ik had verwacht.

Ik ben boos dat ik het niet heb gezien (wat natuurlijk zinloos is, want geen enkele docent had het door), en ik ben verdrietig dat zo'n leuke jongen het slachtoffer van zo'n stel etters wordt. En ik krijg het maar niet uit m'n hoofd, ik hoop zo dat hij wat steviger in z'n schoenen komt te staan en dat hij gaat beseffen dat hij er ook mag zijn en veel meer waard is dan die jongens die z'n "vrienden" moeten voorstellen. Heel lastig vind ik dit, en dan ben ik nog niet eens docent of mentor van die klas! Het komt natuurlijk door de domeinopzet van mijn school dat ik er dan toch bij betrokken raak, maar gewoon het feit dat het je zo in je ziel raakt, zoiets, herkent iemand dat?

Maandag zie ik hun mentor en hebben we afgesproken het er eens over te hebben, hoe hij daar als mentor mee omgaat e.d. - dat lijkt me wel eens goed om te horen, want het lijkt me echt heel lastig.
pi_57983750
Ja, er zijn nu eenmaal leerlingen en situaties die je persoonlijk kunnen raken: dat is toch ook juist mooi, vind ik. Dat betekent dat je hart hebt voor je vak, dat je verantwoordelijkheid voelt, dat je betrokken bent, etc. Verder kun jij hier niet zoveel mee. Behalve natuurlijk: een extra oogje in het zeil houden, extra alert zijn, én die jongen positieve aandacht geven. Vaak complimentjes, schouderklopjes geven, even een knikje tussendoor, via oogcontact een steuntje geven of wat dan ook. Vragen hoe het met hem is. Het kan heel subtiel zijn denk ik, maar in ieder geval die jongen het gevoel geven dat je hem ziet.

Ik ziet zelf ook een beetje met iets. Er is binnen een Havo 4 klas één meisje die me echt hoofdbrekens bezorgd. Het is verreweg de meest negatieve leerling van die groep en ze trekt andere meiden met zich mee. Zij voert een heel persoonlijke strijd met/tegen mij. Dit gaat heel ver. Op subtiele wijze (zoals alleen vrouwen dat kunnen) maakt ze mij voortdurend belachelijk naar haar vriendinnen toe. Ze zit alleen maar dit maakt voor haar werkwijze niet zoveel uit. Wat ik zeg, doe, bewegingen die ik maak: ze doet ze na op momenten dat ik het net niet kan zien (denkt zij), ze maakt heel zacht opmerkingen over mijn kleding of over hoe ik iets zeg of doe. Soms kan ik die dan toch net nog horen of verstaan (dat doet ze bewust natuurlijk). Allemaal zeer infantiel. Het is eigenlijk gewoon een soort pestgedrag, zoals meisjes dat onderling heel erg kunnen doen, maar dit is op mij gericht. Ik heb echt van alles al geprobeerd bij haar. Streng zijn, aardig zijn, één op één gesprekken gedaan, maar het dringt allemaal niet tot haar door. Vaak negeer ik haar, omdat ik weet dat het haar te doen is om mijn reactie. Maar ik kan haar natuurlijk maar tot op zekere hoogte negeren..ze zit tenslotte in mijn klas en gedraagt zich eigenlijk uiterst onbeschoft.

Streng zijn lijkt vooral averechts te werken; daarmee maak ik haar strijd alleen maar nog sterker: die wordt dan nog meer gevoed. Maar als ik aardig ben, of probeer op een ander niveau contact te maken, lijkt het ook geen effect te hebben. Ik richt me na al een tijd vooral op de andere meisjes om wel een goed contact met hen op te bouwen (dat lukt wel redelijk) met het idee dat ik dat negatieve meisje op die manier isoleer, zodat zij alleen komt te staan en de lol er echt af is.

Iemand nog tips?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 11 april 2008 @ 15:34:50 #221
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57983951
Lijd je er vooral zelf onder of heeft de klas er ook last van?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_57984538
Ze leidt anderen wel af met haar gedrag, ja. Als dit te erg wordt, in mijn ogen, dan spreek ik haar aan. Of ik spreek de andere leerlingen aan dat ze zich niet door haar moeten laten afleiden. Ze is er in ieder geval op uit om mij van mijn stuk te brengen en de les te verstoren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57984903
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?

Ik merk het betrokken raken bij leerlingen ook best wel hoor. Vorig jaar zag ik een jongen steeds stiller worden, en nu ik hem halverwege het jaar weer kreeg schrok ik er echt van, hij isoleerde zichzelf helemaal. Maar ik probeer wel er niet te lang over te piekeren, dat schiet niet op.
Wat ik nu wel doe, is elke les wel even aandacht aan hem besteden, zodat hij weet dat ik hem in ieder geval wel zie zeg maar..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57985380
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 16:14 schreef teigan het volgende:
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?
Achja, die mentor is een economie leraar die zich eigenlijk zo min mogelijk bezig wil houden met de leerlingen uit zijn klas. Hij erkent dat het een lastige leerling is, maar hij laat het voor wat het is. Van collega's hoor ik dat ze vorig jaar in de derde veel heibel heeft geschopt. Het is een beruchte leerling. Bij mannelijke docenten gedraagt ze zich wel beter. Kennelijk is het iets met andere vrouwen waar ze last van heeft. Bovendien, ik kan er andere mensen bij betrekken, maar het is toch iets tussen haar en mij.

Soms zeg ik niets, maar kijk ik haar alleen maar aan. Dat vindt ze héél ongemakkelijk, ze weet dan geen raad met zichzelf. Dan vind ik haar eigenlijk lief/sneu. Maar die kwetsbaarheid wil ze dan meteen weer overschreeuwen met stoerdoenerij.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57985463
Zo'n mentor is heel vervelend..

Ik had het vorig jaar met een klas, die mentor wilde er ook niet zoveel aan doen, en als ik dan klaagde, kreeg ik te horen dat die-en-die de klas wel stil wist te houden, maar dat was dan ook een goede docent...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')