abonnement Unibet Coolblue
pi_57144551
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 08:08 schreef teigan het volgende:
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
Succes Teigan!! Ik mag morgen weer beginnen, zie er na de vakantie en een week ziek te zijn geweest voor de vakantie een beetje tegenop, maar dat gaat ook vast wel weer over.
pi_57152200
het viel me mee vandaag.
ik sta toch heel anders voor de klas dan een jaar geleden.
Er zijn wel wat dingen gebeurt, maar niet veel vreselijker dan vorig jaar. Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:12:06 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57181087
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:30 schreef teigan het volgende:
Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
Dat komt nog wel. In het begin is dat inderdaad nog een beetje aftasten en onwennig, maar daar krijg je ook wel een "fingerspitzengefül" (zoals dat zo mooi in het Nederlands heet) voor.
quote:
En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
Bij proefwerken ga ik wel eens achter in de klas staan, dan weten ze nooit waar je ergens uit hangt
.
pi_57181245
Ik heb dus morgen(de tweede les dat ik die klas heb) een proefwerk met ze.

ik zie er ergens wel tegenop, ik heb een redelijk krap lokaal, en vorig jaar had ik er moeite mee om ze stil te krijgen, en vooral het spieken vond ik lastig om mee om te gaan.

ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:41:16 #180
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57181943
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:17 schreef teigan het volgende:
ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
pi_57181982
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:45:41 #182
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57182095
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:42 schreef teigan het volgende:
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
Neuh, mijn leerlingen in ieder geval niet.
pi_57182376
Dat heb ik bij de vorige test ook gedaan. Niemand die afkeek. En achterin de klas staan werkt ook. Echt rondlopen tijdens toetsen doe ik niet, dat vond ik zelf ook heel erg vervelend en afleidend werken.
Voorin zitten en een beetje over de klas heen scannen en af en toe eens iemand indringend aankijken is ook wel OK, maar achterin de klas zie je veel meer (briefjes in etuis e.d.).
pi_57182716
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen? En blijf je dan bezig als anderen het ook doen? Of is dan nummer drie de pineut?

En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57182826
De laatste test die ik heb gegeven heb ik gezegd dat ze 80 minuten voor de test hebben, en dat ik niet begin met uitdelen voordat het stil is. De tijd die ze nog lawaai maken gaat van hun tijd van de toets af, dus ze hebben zichzelf ermee als ze niet stil worden. Het werkte toen wel gelukkig.

Als ik leerlingen zie spieken waarschuw ik ze één keer. Ik zeg er dan bij dat als ze nog meer inspiratie bij hun buurman/vrouw op willen doen ze het blaadje bij me kunnen inleveren en kunnen vertrekken. De toets die ze maken wordt dan een 3 (lager mag niet voor spieken bij ons).
  woensdag 5 maart 2008 @ 21:22:00 #186
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57183016
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:

'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'

Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
pi_57183310
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:

'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'

Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
Mwah, ik haat deze stijl
Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_57183844
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:32 schreef -J-D- het volgende:

[..]


Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
Ja, en bij mij wel. Ook staan ze op, schreeuwen ze naar elkaar, doen ze de deur open en dicht en pakken ze elkaars pennen en boeken af. Vierde klas VWO. Heel volwassen.

Ik vind het moeilijk in te grijpen, merkte ik vandaag ook weer. In deze klas wel. In m'n derde en vijfde klas gaat dat prima, maar deze klas maakt het me moeilijk. Het ging niet goed vandaag, ik had er zelf ook weinig puf meer voor en had enorme hoofdpijn dat laatste uur. Morgen reflectie met mijn begeleidster en de mentor van de betreffende klas.

Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden. Ik ga vrijdag een paar lessen van andere docenten aan deze klas bijwonen, om eens te kijken hoe zij ze nou aanpakken. Ben benieuwd!
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:49:23 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57185973
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:10 schreef teigan het volgende:
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen?
Een keer doordringend aankijken kan ook al helpen. Een opmerking maken in de geest van: "Je hoeft niet te controleren wat je buurman heeft opgeschreven, dat doe ik straks wel", of "En, heeft-ie hetzelfde als jij?", of iets dergelijks. Dan weten ze meestal wel hoe laat het is.
quote:
En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
Met de mededeling dat ik niet ga uitdelen voordat het stil is en dat het van hun eigen tijd af gaat. "Ik heb de tijd, jullie niet".
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden
Goed dat je dat aangegeven hebt. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van de Mevrouw Duits. Bij haar liep het allemaal van een leien dakje, je kent het wel: de onderwijsengel op aarde. De wijsheid in pacht hebbend aan andere collega's even vertellen hoe ze het wel niet moesten aanpakken. Tot ik klachten van mijn mentorklas kreeg en ik eens een oogje in het zeil ging houden. Leerlingen braken de tent compleet af. Je kunt, zoals jij ook hebt gedaan, beter eerlijk aangeven dat je moeite hebt met een klas. Dan zul je meer respect kweken en hulp ontvangen dan hen die zeggen dat het goed gaat, maar na elke les zichzelf achter het bord uit moeten persen.
.
  donderdag 6 maart 2008 @ 07:35:40 #190
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57190031
Als je zeker weet dat iemand afkijkt, en dan bedoel ik ook echt zeker, dan is het gewoon meteen een 1. Dat soort gedrag is totaal onacceptabel en getuigt van een moreel die we zeker niet willen hebben. Als je op zo'n manier bedrogen wordt door je leerlingen moeten er maar harde maatregelen volgen.
pi_57191861
Bij mij is afkijken ook meteen inleveren en een 3 (mag niet lager). Praten na afloop van de toets is bij mij een punt aftrek...dus een 7 wordt een 6!

Voor de toets begint, die regels vertellen, er idd bij zeggen dat hoe langer ze praten hoe korter ze de tijd hebben voor de toets! Helpt allemaal.
Maar, ik heb gelukkig niet zo'n problemen met stil krijgen! Daar ben ik blij om...ik heb het ook wel eens anders gehad...!! Dit jaar de beste klassen
I ♥ PB
pi_57198875
Het viel mij vanmorgen gelukkig mee!!

Ze vonden de twee versies natuurlijk niet zo leuk, maar ze waren best stil, ze hadden meer last van een klas in het andere lokaal waar maar een dun wandje tussenzit.

Ik heb oko niet heel vaak hoeven te waarschuwen gelukkig..

Mijn combiklasje ging wat minder, maar daar heb ik het nu even over gehad met de mentor van die klas, en ik moet zelf zorgen dat ik ze duidelijk afgebakende opdrachten geef, omdat ze anders de neiging hebben om te ontsporen.

Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57199455
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!

Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:11:47 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57206438
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 15:50 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
Fijn toch
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.

Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
.
pi_57208463
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!

Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
ik werd een tijdje geleden gebeld door de school waar ik mijn LIO-stage heb gelopen, dat een collega van mij met zwangerschapsverlof ging, en dat een aantal van mijn leerlingen die ik vorig jaar had, gevraagd hadden of ik weer terug kon komen. En daar heb ik ja op gezegd. Dus ik heb nu een 0,25 fte baan daar, en dat is mooi te combineren met de examentraining die ik straks ga geven.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57210213
Ah, da's mooi, Teigan!

Ik heb vroeger echt zooooveel gespiekt... nooit bij anderen, want ik vertrouwde hun antwoorden toch niet, maar ik had wel vaak spiekbriefjes en ben nooit betrapt. Maar ik dacht dus dat ik dat bij anderen zo door zou hebben, maarja.. als ze ineens allemaal nieuwe high tech dingen gaan bedenken.....
Wat heb je uiteindelijk gedaan met die twee die zo dezelfde antwoorden hadden?
pi_57220843
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Fijn toch
[..]

Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.

Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Wel veel nakijkwerk..maar ik vind nakijken niet zo erg! Kan ik tenminste een keer duidelijk zien of ze het snappen of niet! (Opdrachten in het schrift kunnen ze tenslotte ook overschrijven!)

Wauw... wat een manier om af te kijken! Bij ons op school zijn mobieltjes echt ten strengste verboden en ook maar een glimp van een telefoon is inleveren en een week later pas terug krijgen. En dat willen leerlingen niet, dus bij ons (iig bij mij) durven de kids niet hun telefoon in de klas te gebruiken.

Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
I ♥ PB
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:01:21 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57224740
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 13:53 schreef miss-scofield het volgende:
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Na een of twee uurtjes proefwerk heb ik wel weer behoefte om les te gaan geven. Dat vind ik zo saai.. de hele dag wat naar schrijvende koppies kijken...
quote:
Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
Niet als ze hun mobiele telefoon gewoon in hun broekzak hebben en blind de antwoorden versturen. En geloof me maar als ik zeg dat ik héél veel zie in de klas.
.
pi_57309223
And now for something completely different: er is een interessant initiatief gestart door een stel docenten in Den Haag:

"Plasterk luistert naar docenten en past plannen aan!
(hopen we)

1. Verspreid deze brief onder al je collega’s.
2. Plaats je steunbetuiging op http://stopplasterk.web-log.nl/.
3. Stuur mailtjes naar de bond, politieke partijen, ministerie en VO-raad.

Wie zijn wij?

Wij zijn Lieke Hergelink (geen bondslid), Teja Bodewes, (wel bondslid), Ronald Cilon (wel bondslid) en Peter Althuizen (geen bondslid). We geven allen les op het Aloysius College in Den Haag. U weet wel, die school die bij de protesten tegen Plasterks actieplan Leerkracht van Nederland meer dan de helft van de demonstranten op de been bracht en een manifest aan de politiek aanbood (in december op het Plein in Den Haag, op een steenworp afstand van onze school, dat gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen).

Waarom deze BRANDBRIEF?

Op dit moment wordt er overleg gevoerd tussen alle betrokken onderwijspartners over de nieuwe onderwijs-cao die moet volgen uit het Actieplan van minister Plasterk.


WIJ HEBBEN ER GEEN VERTROUWEN IN!!!!!!!!
De VO-raad schoffeert de docent, de AOB heeft ook een manifest van 7 stappen uitgegeven, maar begint het overleg met de minister (zie filmpje Walter Dresscher, voorzitter AOB op www.aob.nl) veel te slap. De tijd dringt! Wanneer kunnen we nog actie voeren? Voor je het weet is de nieuwe onderwijsbegroting aangenomen.

Wat willen wij?

1. Het onderwijs moet echt weer van de docent worden. Inschaling naar opleiding!
Geen compromis met een zogenaamde functiemix. En geen van managers afhankelijke periodieken.

2. Werkdrukverlichting: minder lessen bij een volle baan.

3. Een echte loonsverhoging voor iedereen, en wel meteen. 15 %!

4. Geen lerarenregister als alibi om de docent klein te houden!

Collega’s, kom op nu! Gaan we weer als makke lammetjes afwachten wat de politiek voor ons in petto heeft? Wel eens van Rinnooy Kan gehoord? En komt de politiek weg met de conclusies van Dijsselbloem, zonder met de billen bloot te moeten?

Zet de onderhandelaars onder druk.
Laten we ervoor zorgen dat acties niet nodig zullen zijn!
Maar als het moet …….

Peter Althuizen Teja Bodewes Ronald Cilon Lieke Hergelink (AC in Actie)"

-------------------------

Ik doe wel mee. Zowat al mijn jonge collega's zijn op zoek naar een andere baan, als acties ervoor kunnen zorgen dat zij in het onderwijs blijven, en dat de leerlingen beter onderwijs krijgen, en dat er uberhaupt nog leraren zijn voor die leerlingen....dan hebben die acties van harte mijn steun.
pi_57416161
Inmiddels een nieuwe site: www.lerareninactie.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')