quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.quote:Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
quote:Op donderdag 27 september 2007 17:57 schreef pekel het volgende:
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
Proficiatquote:Op donderdag 27 september 2007 18:31 schreef teigan het volgende:
ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
Een lesverwijdering is het uiterste middel, mentorleerling of niet!quote:Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.
Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
Alle begin is moeilijk. Ik heb me in mijn eerste jaar ook behoorlijk verslikt in een paar simpele gymlesjes. Wat goed helpt is om ipv te corrigeren positief gedrag te benoemen. Dus complimentjes geven aan de leerlingen die wel lekker meedoen en de rest zal dan vaak dat gedrag kopiëren. Verder geef je zelf al aan dat je er heel veel uit kon halen en dat is natuurlijk de opzet. Succes volgende week!quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:51 schreef Aryon het volgende:
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Hier heb ik het ook wel eens met mijn collega's over gehad toen ik nog lesgaf. Sommige collega's hadden juist met hun mentorklassen meer ordeproblemen dan met andere klassen omdat ze het moeilijk vonden om hun mentorleerlingen te straffen.quote:Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Succes! En laat je niet al teveel afschrikken door het knip en plak gehalte.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:24 schreef pekel het volgende:
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?quote:Op maandag 8 oktober 2007 07:55 schreef -Menn0- het volgende:
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
InHolland, locatie Hoofdorp.quote:Op maandag 8 oktober 2007 10:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
Dat filmpje is al uitgebreid op alle nieuwsprogramma's behandeld. Lullig voor de docente voor de klas om zo te kijk gezet te worden, maar aan de andere kant: je ziet het toch als opeens de helft van de klas verdwenen is?. Je maakt mij dus echt niet wijs dat je niet ziet dat leerlingen door een raam naar buiten springen en er steeds minder mensen voor je neus zitten. Dat wil er bij mij gewoon NIET in. Of die docente heeft een érg grote plank voor haar kop. Maar ik ken haar niet, dus ik kan er niet over oordelen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:53 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:51 schreef Minna het volgende:
De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai.
Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daarquote:Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
Ben benieuwdquote:theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
Ja, voor een eerste stage is het wel erg lekker, maar aan de andere kant... ik weet niet helemaal of dit nu een realistisch beeld van het onderwijs is en het is wel het doel van de cursus om er een beetje een beeld van te krijgen. Was misschien beter geweest om nu op een moeilijkere school te zitten, dan kan het later (als je echt meer lessen zelf moet geven) alleen maar meevallen!quote:Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?
Ze zijn gewoon echt niets gewend daarquote:Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daar
Klopt. Had ik vandaag ook. Moest weer les geven en het liep allemaal beetje in de soep Toen greep me stagecoach in en opeens was het weer rustig. En werkten ze weer goed. Maar meestal verschilt het per dag (vooral SBO). Thuissituatie enz.quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:35 schreef Schanulleke het volgende:
Verkijk je je misschien niet een beetje op het vakmanschap van je stagebegeleider?
Ik heb ook wel stages gehad dat het er aanvankelijk allemaal nogal lieflijk en braaf uitzag tot ik zelf aan de bak moest...
Die man heeft dus de X-Factor. Een oud-collega van me had precies hetzelfde. Gaf gortdroog les, maar als hij binnen kwam, en haast fluisterzacht zei: "Goeiemiddag allemaal, we gaan beginnen", werd zelfs de drukste klas muisstil.quote:Op maandag 8 oktober 2007 18:35 schreef Minna het volgende:
Ehhh.. onze stagedocent geeft zelf echt héél saai les, ik vind het echt een wonder dat de klas toch gewoon meedoet en antwoordt en aan het werk gaat. Waarschijnlijk heeft die man toch 'iets'
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.quote:Op maandag 8 oktober 2007 18:42 schreef Aryon het volgende:
Het is maar slecht gesteld met de nederlandse taal op vmbo scholen. Verschilt natuurlijk per school, maar dit is wel heel erg, vind ik. Doodnormale woorden, sommige zijn dan moeilijk uit te leggen maar toch..
Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.
Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.quote:Op maandag 8 oktober 2007 21:10 schreef Aryon het volgende:
[..]
Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.
Mijn coach riep altijd dat het niet perse stil hoeft te zijn in een klas... Dat het rumoerig was kan ook zijn omdat ze samen bezig zijn met de lesstof, en elkaar dingen aanleren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 16:27 schreef Minna het volgende:
Vandaag eerste les gegeven! Het ging enerzijds goed, anderzijds minder Wat goed ging was dat ze allemaal gedaan hebben wat ze moesten doen en dat de klas echt goed meedeed en heeft meegekregen wat ze mee moesten krijgen, de les verliep ook echt zoals ie gepland was.
Wat minder goed ging was dat het toch wel rumoerig was af en toe, ze moesten bijvoorbeeld in tweetallen wat bespreken en om ze daarna weer écht stil te krijgen is moeilijk. Ook wist ik niet goed wat te doen om ze echt goed stil te krijgen. Gewoon wachten tot het stil wordt heb ik overwogen, maar durfde het niet goed.. het risico is namelijk dat het niet stil wordt en dan ben je helemaal de sjaak Dat was een gedeelte dat ik ook wel echt lastig vond, maargoed.. aan de andere kant.. het is 'maar' een oriënterende cursus, pas 5 collegedagen gehad en wat lessen geobserveerd, dan hoeft het ook nog niet helemaal perfect te gaan
Ik vond het trouwens wel ontzettend leuk om te doen! Leuk dat de leerlingen gewoon lekker meededen en grappig met wat voor vragen en opmerkingen ze komen. Ook grappig als ze aan het werk zijn en je hebt even wat individuele gesprekjes met leerlingen, echt leuk!
Solly. Spreektaal gebruiken in getypte tekst is 'not done' blijkbaar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 19:22 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.
't Is hier inderdaad een beetje stil de laatste tijd...quote:Op donderdag 15 november 2007 17:15 schreef Jentin het volgende:
Ik kom hier gewoon even blind binnen vallen (en kick een topic uit het stof).
Rekenmachine?quote:heeft iemand dan een idee hoe ik cijfers snel uitreken met de norm 10 ft = 6.0? (Het is niet toevallig dat ik Nederlands geef ipv wiskunde .)
Hoiquote:hoi collegae
Super!! Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd! Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Gefeliciteerd!!!!quote:Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd!
Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
. Hoe dan ook zou bij een iets minder gunstige norm zo'n tabelletje wel hendig zijn, dus ik hou me nog steeds aanbevolen .quote:Op donderdag 15 november 2007 23:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Rekenmachine?
Maar het is dan toch gewoon 2,5 fout per punt?
En dat dus! Hulde!quote:Super!! Gefeliciteerd!
Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?quote:Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd!
Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Gefeliciteerd En succes met zoeken naar een leuke school en klas.quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
TSE gefeliciteerd!!!!
Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..
Nu nog een leuke school...
Jij ook van harte proficiat!quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..
Iedereen bedankt voor de felicitaties!quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:03 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?
Uiterst rustig, zonder incidenten.quote:Op woensdag 28 november 2007 22:02 schreef miss-scofield het volgende:
Hoe zijn de stakingen bij jullie verlopen? (Uiteraard voor de docenten in het middelbaar onderwijs)
Hier (regio Rotterdam) zitten ze te springen om mensen en zetten ze zelfs tweedejaars voor de klas. Er worden overal studenten vandaan geplukt.quote:Op zondag 16 december 2007 16:29 schreef Lennox het volgende:
De laatste tijd valt mij steeds meer op dat Middelbare scholen vacatures hebben voor "niet leraren". Vaak wordt als eis gesteld dat men bereid is om leraarbevoegdheid te halen, maar in eerste instantie is het geen vereiste. Nu ben ik 3e jaars Geschiedenis en hoop dit jaar mijn bachelor af te ronden. Zou ik in zo'n geval ook een serieuze kans maken bij sollicitatie?
Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.quote:Op maandag 17 december 2007 17:18 schreef Lennox het volgende:
Heb je hier meer informatie over? Ik studeer namelijk in Rotterdam (Erasmus)
Alvast bedankt
Ik had het ook vorige week; het is echt een beetje teveel van het goede. In totaal had ik 22 gesprekken, verspreid over twee avonden. Wel allemaal goede/leuke gesprekken trouwens. Soms ook heel verhelderend om de ouders achter de leerling te zien. Een meisje in Havo 4 dat altijd zo bozig overkomt, bleek een moeder te hebben die mij bij de begroeting zo bozig tegemoet trad dat ik begon te denken dat ze niet blij met me was (dat je denkt: 'oh, wordt het zó'n gesprek'). Dat bleek helemaal niet het geval. Dat bozige is gewoon een gen in die familie. .quote:Op woensdag 12 december 2007 22:38 schreef thaleia het volgende:
Nee, echt heel vervelende avonden vind ik het niet, ik heb met name in m'n mentorklas wel veel ouders met wie het best gezellig keuvelen is. Maar het feit dat je leven dan echt alleen maar bestaat uit je werk en slapen, da's wat minder
Haha . Ik mag zeggen dat ik zelf vroeger best een klootzakje was op school, dus ik weet heel goed wat ik kan verwachten. Ben er ook niet trots op ofzo, maar misschien dat het mij daarom steeds meer die kant "opdrijft". Mensen veranderen door de jaren heen zullen we maar zeggenquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:26 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.
Maar misschien schat ik het ook wel verkeerd in bij je hoor, wat zijn nu eenmaal een paar posts op een karakter.
Inderdaad, vreselijk dat soort gesprekken. Schuif de schuld maar op de school, dat is het gemakkelijkste. Pff...quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken
"Uren op de slaapkamer zitten "leren" wil niet zeggen dat uw zoon ook inderdaad actief met de stof bezig is".quote:"onze zoon werkt heel hard voor uw vak"
"Kunt u aangeven wat u precies met hem oefent?"quote:"We oefenen extra met hem"
"Als ze niet genoeg wordt uitgedaagd, krijgt ze vanaf nu moeilijkere proefwerken. Als ze tot nu toe alleen maar onvoldoendes heeft gehaald, verwacht u vast dat de punten door moeilijkere proefwerken vast omhoog gaan".quote:"onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaarquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken a la: "onze zoon werkt heel hard voor uw vak, we oefenen extra met hem, hij heeft een hoge CITO, dus legt u maar eens uit hoe u het in uw hoofd haalt hem toch een vier te geven" en "onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
Over het vak geschiedenis ben ik idd niet zo op de hoogte Ik werk op een school binnen het Penta College (dat weer onderdeel is van CVO) en daar hebben ze dit jaar allerlei studenten voor de klas gezet. Gewoon ergens binnenlopen doet ook wonderen, overigens. Zo ben ik vorig jaar aan een superstage gekomen en uiteindelijk aan een baan .quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:27 schreef mane het volgende:
Als bevoegd geschiedenisdocent met enige ervaring op sollicitatiegebied kan ik je vertellen dat geschiedenis (nog) geen tekortvak is. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal mee zal vallen om als onbevoegd geschiedenisdocent veel lesuren te krijgen. Erg veel vacatures zijn er ook niet, volgens mij. Je zal het vooral van je (al dan niet bestaande) netwerk moeten hebben.
Ik snap je betoog, maar volgens mij pleit je meer voor goeie managementkwaliteiten van de docent, en voor een moeilijk definieerbare vorm van theatrale autoriteit, dan voor specifieke vakkennis. Een relatief gebrek aan kennis valt vrij gemakkelijk te camoufleren als een docent beschikt over voldoende overwicht ("dat zoeken we op!" -- en dat ook dóen) maar iemand die het gevoel mist om een klas te leiden, is (ondanks wellicht aanwezige bergen aan kennis) helemaal nergens.quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
(...)
Precies!quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
Vaklui heb je nodig! Mensen die echt ver boven de stof staan en er heel veel omheen kunnen vertellen, bepaalde onderwerpen kunnen verbinden met andere, door hun jarenlange ervaring weten hoe je een bepaald grammatica-onderdeel het beste kunt uitleggen en oefenen, en op welke dingen leerlingen steeds vastlopen en wat je daaraan kunt doen.
En dan vindt men het vreemd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat....quote:Het is niet erg als leerlingen voor een paar vakken les krijgen van iemand die nog niet zo goed in de stof zit, nog niet zo goed weet hoe je een klas moet managen, en hoe je moet uitleggen en motiveren. Het is wel erg als leerlingen voor de MEESTE (of: alle) vakken les krijgen van 'beginners' of 'bijklussers'.
De docent.quote:Op zondag 30 december 2007 14:40 schreef nickybol het volgende:
Wie heeft er meer liefde voor het vak dan een student?
Je kunt wel lessen overnemen en je kennis spuien, maar je moet ook weten *HOE* je die kennis kunt overbrengen. De pedagogische kant mist grotendeels en daar heb ik problemen mee. Ik zie het in mijn mentorklas, zij hebben ook les van stagiaires. Qua vakkennis zal het allemaal wel goed zitten, maar als ik soms hoor hoe ze met mijn leerlingen omgaan, of om welke redenen leerlingen er uit gestuurd worden, dan denk ik: hadden ze nu wat meer pedagogische achtergrond gehad, waren deze "problemen" niet ontstaan. .Kennis spuien okee, maar de omgang met die kinderen is net zó belangrijk.quote:Ik heb het niet over leraren die andere vakken geven, maar universitaire studenten die bepaalde onderbouwklassen overnemen
Dan moet je inderdaad een master volgen (duren op het HBO meestal 3 jaar).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:56 schreef parselmouth het volgende:
Hoi Weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik probeer het toch
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een nieuwe studie omdat ik vrees dat hetgeen ik nu doe toch niet helemaal my cup of tea is...
Heb m'n oog laten vallen op de lerarenopleiding Maatschappijleer en probeer me een beetje in te lezen.
Nu loop ik al een paar keer tegen eerstegraads en tweedegraads aan en als ik het goed begrijp houdt tweedegraads in dat je de bevoegdheid heb om les te geven aan het VMBO en havisten en vwo'ers tot aan hun 3e jaar. Als je afstudeert bij deze opleiding ben je tweedegraads docent, maar het lijkt mij ook wel leuk om de bovenbouw les te geven. Kun je die eerstegraads bevoegdheid dan halen dmv een master ofzo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Ik denk dat neerlandici doorgaans toch in allerlei andere sectoren terechtkomen. Daarnaast denk ik dat het aantal studenten bij talenstudies in het algemeen sterk is afgenomen, voor Duits is dat in ieder geval een reden voor het tekort.quote:Op zaterdag 29 december 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
Ik sta er ook op zag ik al. Maar het lijkt me erg sterk dat een toekomstig werkgever daar naar gaat kijken en zich daardoor zou laten leiden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De website Beoordeel Mijn Leraar al eens gezien? Las er toevallig vanmorgen iets over in de krant. Gelukkig kom ik er zelf goed vanaf, maar iedereen kan daar docenten compleet de grond in boren. Ook leuk als je een keer van baan wil wisselen en je toekomstige werkgever gaat eens even op je naam googelen...
Herkenbaar gevoel... Zo van: "Wat ben ik blij als dát uur maar achter de rug is...."quote:Op woensdag 6 februari 2008 00:11 schreef Razztwizzle het volgende:
Heel even m'n hart luchten als LIO.. Ik heb morgen m'n ramp-V4 weer
Pas hier wel een beetje mee op. Als je superstreng op alles gaat reageren, zal de klas terug gaan reageren en dan zoek je het conflict op. Hoe harder je op gaat treden, hoe harder de klas terug zal bijten. Ik denk dat het beter is, wat hierboven ook gezegd wordt, om open het gesprek aan te gaan. Of je geeft ze een aantal vragen om op te reageren over de lessen. Kan me voorstellen dat je dat best eng vindt, maar het proberen waard. "Jongens, dit loopt niet lekker en ik denk dat jullie er net zo over denken. Wat kunnen we er aan doen om de sfeer te verbeteren?". Ik heb dit wel eens gedaan. Midden in de klas gaan zitten en laat ze maar eens vertellen. Op het moment dat je de klas inspraak geeft in wat gebeurt en hen laat reageren, kan dat tot verbetering leiden. (Ik zeg: "kán". Je hebt natuurlijk ook klassen die gewoon rottigheid willen trappen. Maar ook dat heeft z'n redenen...) Succes er mee! Dit zijn leermomenten. Ga er voor!quote:het roer moet om, en ik ben helemaal gepeptalked door allerlei begeleiders, maar ik zie er nog steeds als een berg tegenop om morgen met harde hand te gaan regeren in die klas. Bleh.
Daar kun je dus ook al veel positieve dingen uit halen als het met die V4 morgen niet zo lekker zou gaan. Denk maar zo: je bent niet de enige waar het soms niet zo lekker loopt, zelfs mensen die al 80 jaar in het onderwijs zitten. En beamers... ik amuseer me er ook vaak mee, maar ik speel dan de dommerik. Ik laat het scherm 2 x omhoog en omlaag gaan en vraag dan een van de leerlingen om het even te fixen. VMBO-ers regelen dat wel even voor je. "Meneer.. u snapt er ook niks van he. Als u nou gewoon dit kabeltje hier in duwt en dat gele kabeltje dáár, dan doet-ie het tenminste. Gaat u maar even zitten, we regelen dit wel".quote:Gelukkig heb ik nog een lieve, V3 vol dyslecten en adhd'ers en een hele fijne V5 die me helpen als de beamer het niet doet .
Gokje, ckv1?quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:38 schreef thaleia het volgende:
Ik heb keer op keer problemen met die klassen waarin ik een 'pretvak' moet geven. De vakken die ze gewoon bij tijd en wijle best moeilijk vinden, en die uitdagend voor ze zijn, waar ze moeite voor moeten doen om het bij te houden en het te snappen, daar hebben ze OOK weleens geen zin, en zijn OOK weleens een beetje in een klierstemming, of in een "ik doe geen reet meer want het is vrijdagmiddag"-stemming, maar daar kun je het altijd wel 'bijbuigen'.
Maar bij dat 'pretvak' zijn ze steevast allemaal, stuk voor stuk, en dan ook nog doorlopend, niet van plan om iets uit te voeren. En heel begrijpelijk: het is voor hen het laatste uur op de vrijdag, en ze weten dat ze met "effe snel doorlezen vlak voor het proefwerk" ook wel een voldoende halen. Als ik leerling was zou ik ook gaan klieren.
Als ik heel veel meer tijd had zou ik misschien het vak zo kunnen inrichten dat het allemaal wat moeilijker voor ze is, maar zelfs dan blijft het lastig: het is gewoon een zwamvak, en ze krijgen het maar 1 uur in de week.
Nouja, de moraal van dit verhaal: als een VWO-klas voortdurend collectief klierig is, en dus niet alleen maar enkele individuen, kan het zijn dat ze zich gewoon vervelen, en dat je al een heel eind komt door het interessanter voor ze te maken.
Pff.. die moet je dan ook maar met een schoenlepel in je lokaal zien te persen dan.. Maar de vraag is: waarom zijn ze zo vervelend? Hebben ze niks te doen, of - en ik denk dat dit het geval zal zijn - komt het door het tijdstip? Maar ook daar moet je niet alles op schuiven. Ik heb momenteel een 3 VMBO het zevende uur op vrijdag, en die werken als een trein. 34 leerlingen... pffff...quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:19 schreef Razztwizzle het volgende:
VWO ja die zijn ook niet altijd lief hoor. En het zijn er écht 34.
Kun je het er niet eens een keer met een paar van die aardige leerlingen over hebben na de les? Misschien geven ze je ook nog wel wat goeie tips.quote:Ik ben alleen bang dat als dit zo blijft, de leerlingen in de groep me tegen zullen gaan staan. Want nu vind ik ze stuk voor stuk nog hartstikke aardig, buiten de les om, en is het alleen hun gedrag wat me enorm stoort.
Aan de ene kant zou ik van een 4 atheneum nog wel wat concentratie verwachten op dat tijdstip.quote:Het laatste uur is er gewoon écht niets meer uit te persen aan interesse of gezellig meedoen. En dan is ons laatste uur al om 14.20 . Pieperds .
Lesgeven is eigenlijk het voorgehouden krijgen van een spiegel. En dat is de hele tijd zo. De klas geeft je precies datgene terug wat jij ze geeft. Dat is een wetmatigheid waar ik soms wel eens moe van word, maar het is eigenlijk ook ontzettend goed/mooi en vooral: leerzaam. Als je wílt leren in ieder geval.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:16 schreef thaleia het volgende:
Terwijl op een vrijdag voor een vakantie, als ik relaxed denk: "ach ja, wat nu niet af komt komt na de vakantie wel weer", en dus eerst even met ze begin te ouwehoeren over het nieuws, of het weer, of het aankomende schoolfeest, straal ik kennelijk zoveel relaxedheid/rust uit dat dat overslaat op de klas, en we uiteindelijk veel meer doen dan ik had verwacht, en ook veel meer dan in een gewone, meer 'opgefokte' les.
Zóó herkenbaar! Ik kon het zelf wel geschreven hebben. Kleine irritaties over de organisatorische gang van zaken worden steeds groter en groter. Volgens mij heb ik de 'pech' om in een team te zitten dat het meeste werk moet verrichten, want als ik soms naar andere teams kijk, dan denk ik: "Waarom hebben die het niet zo druk?". Andersom hoor ik dan ook weer terug: "Jullie moeten écht veel doen, zeg". Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.quote:Op zondag 10 februari 2008 14:06 schreef thaleia het volgende:
De laatste tijd maakte ik me zo kwaad over allerlei organisatorische dingen (een klas moeten opvangen op een achtste uur als ze eigenlijk al uit zijn, puur voor die urennorm, dat doe je kinderen toch niet aan?), en over verplichte volstrekt zinloze tijdrovende cursussen ('s avonds een project in elkaar draaien of een toets nakijken is helemaal geen ramp, MAAR WEL als je dat noodgedwongen 's avonds moet doen omdat de schoolleiding je halve werkdag volplande met onzin), en noem het allemaal maar op
Ja, twee weken geleden merkte ik dat bij mezelf. Ik was les aan het geven op de automatische piloot, en dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan. Het was alsof ik op mijn eigen schouder zat en mee aan het kijken was. Toen ik daarna ook nog eens uitviel tegen een van mijn aardigste leerlingen, realiseerde ik me dat ik fout bezig was. Heb daarna overigens wel mijn excuses aangeboden aan die leerling. Bah, wat voelde ik me rot. Maar wel een teken aan de wand...quote:dat mijn lessen niet alleen gingen lijden onder het tijdgebrek, maar ook onder mijn algehele negativiteit.
Ik doe met je mee!quote:Oudere collega's raden me aan de kunst van het 'dingen langs je heen laten glijden' onder de knie te proberen te krijgen. Misschien is dat inderdaad wel een mooie uitdaging.
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.? Ik doe niets meer 'zomaar'. Ik wil dat terug zien in uren, etc. Ik heb er inderdaad geen zin in om mezelf gratis en voor niks over de kop te werken. Gelukkig heb ik een teamleider én een conrector personeelszaken die er ook zo over denken. Daardoor voel ik me ook niet lullig als ik er over begin, dat is prettig.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.
Dat noemen ze "ontwikkeltijd". Tegenwoordig wordt alles onder "ontwikkeltijd" geschaard. Trouwens, die taakbelasting - wat een gedrocht. Tot nu toe is niemand in staat geweest om me fatsoenlijk die taakbelasting uit te leggen, zodat ik het ook *snap*.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:24 schreef mane het volgende:
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.?
Ik ben niet zo'n tiep dat gaat rondvertellen dat het me zwaar valt. Waarom? Als ik vaak van die dozen op school zie, met hun 14 uurtjes, die dan aan het steunen en zuchten zijn dat ze zoveel werk hebben.. Ik wil niet gezien worden als zo'n zeikmuts. Ik heb tijdens het POP-gesprek met de teamleider wel aangegeven dat het werk me zowat tot de haargrens staat. Een week later echter kreeg ik al weer extra werk op m'n dak. Kort geheugen, denk ik..quote:Bazuin gewoon rond dat het je een beetje teveel wordt, dat je enthousiasme je valkuil is, etc.. Laat ze maar een beetje bezorgd worden. Voor jou écht niet tien anderen. Zul je zien hoe snel ze ineens met je willen praten over je taakbelasting en je uren etc. . Zo niet, dan zijn het sukkels. .
Ik vraag me af waar die uren in de taakbelasting op gebaseerd zijn. Zoals ik boven al zei, niemand heeft me ooit fatsoenlijk die taakbelasting kunnen uitleggen. Dus als iemand zegt: "daar krijg je uren voor" - heel leuk, maar is dat aantal uren dat ik krijg ook in verhouding met het aantal uren dat ik er in *steek*. Op dit moment heb ik een gevoel van: steek dat mentoraat maar waar de zon niet schijnt (en dat vind ik best erg), geef me 2 lesuren er bovenop, dus 27 uren, en laat me voor de rest gewoon met rust.quote:Op zondag 10 februari 2008 16:12 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan er voor taken steevast te weinig taakuren, is dat bij jullie niet zo? Mentoraat bijvoorbeeld, daar krijg je, bovenop je wekelijkse mentorles, 25 taakuren voor. Met mentorspreekavond, klassenfeest, gesprekjes met leerlingen, oudercontact, mentorenscholing, mentorenoverleg zit je vermoedelijk ergens in november al aan die 25 uren. Wat dan? Stiptheidsactie? Heb ik wel over gedacht, maar wie ben jij om op je strepen te gaan staan als collega's met veel bewerkelijker mentorklassen dat al niet eens doen?
Dat heb ik nu dus. Alleen lessen draaien en één surveillancedienst, that's it. Héérlijk, alles is door MIJ te plannen en te controleren, ik ben aan het eind van de middag klaar -echt klaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef thaleia het volgende:
Ha, dat is PRECIES wat ik in de kroeg opperde laatst: doe mij maar gewoon 27 lesuren, er is immers een tekort aan leraren in mijn vak, nou prima, doe ik wat meer lesuren, maar val me dan met geen enkel ander 'randverschijnsel' lastig.
Lijkt me werkelijk ideaal
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm! Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem! Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Als je zo de topicreeks volgt, merk je dat ik ook vaak hele positieve dingen schrijf, maar zoals bij elke baan (denk ik) heb je ook wel eens momenten dat het lampje van de benzinetank begint te knipperen. Je moet ook niet al te zeer bang worden. Aan de ene kant zeg ik: je maakt het jezelf zo druk als je het zelf wil. Aan de andere kant: als men merkt dat ze wat aan jou hebben, bestaat de kans dat je enorm veel in je schoot geworpen kunt krijgen. Voeg daarbij wat organisatorische probleempjes links en rechts en je hebt de situatie die ik eerder schetste. Ik hou van mijn baan, zou niks anders willen, maar iedereen heeft af en toe momenten dat je even de stress van je af moet schrijven. En ik zeg je er meteen bij: het komt NIET door het lesgeven, omgang met leerlingen etc. Dat zorgt juist dat je weer energie krijgt en positieve stimulansen om toch maar door te zetten. Maar laat je alsjeblieft niet al te zeer afschrikken.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem!
Pffoe.. ja vrije tijd heb ik nog. Maar het varieert echt. De ene dag doe ik na school niks, de andere dag ben ik tot elf uur 's avonds bezig, of wel met nakijken, of met het maken van lesmateriaal, of andere dingen. Maar op het moment dat je zo'n creatieve bui hebt, boeit het je niet of je tot 11 uur bezig bent. Ik zie het een beetje als mijn hobby. In het weekend, ja ook dan ben ik wel met school bezig, maar zeker niet elk weekend.quote:Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Super! Leuk voor je!quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef teigan het volgende:
zo, ik kreeg gisteren een telefoontje van de school waar ik mijn LIO heb gedaan met de vraag of ik een van mijn collega's wil gaan vervangen.. Dus vanaf de krokusvakantie sta ik ook weer voor de klas.. Wel weer even eng, maar het zal vast wel goed komen.. Ik heb straks ook een examenklasje vmbo (7 leerlingen).. Deze leerlingen vroegen specifiek of ik weer terug kon komen, dus dat was wel leuk om te horen.
Geniet ervan!quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:50 schreef Herr_Munk het volgende:
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm!
Waar hij natuurlijk die hele rompslomp wat er bij komt mee bedoelt. Soms denk ik dat ook wel eens, dat je meer met al die zaken éromheen bezig bent, dan met het eigenlijke lesgeven.quote:Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...
Je begint al als een echte leraar te klinkenquote:Op woensdag 13 februari 2008 23:16 schreef Razztwizzle het volgende:
7.15 de deur uit, 23.00 weer thuis en morgen het 1e uur weer vol aan de bak.
Mijn mantra voor de komende weken? 't Is bjna vakantie... 't is bijna vakantie...
Inderdaad Komt goedquote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:18 schreef thaleia het volgende:
Maar, mooi, dat V4 goed ging! Hou dat vast
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren ( ! ), hun gebruik van oude en nieuwe media en in hoeverre dit gebruik overeenkomt met wat er van hun lezen en schrijven op school verwacht wordt. Het is lastig om vragen te formuleren die niet sekse-gevoelig zijn. Meisjes kijken naar soaps en lezen tijdschriften, jongens spelen games. Het is ook lastig om vragen te formuleren waar geen culturele bias in zit, bijvoorbeeld het lezen van een religieus geschrift of het bezoeken van theatervoorstellingen.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:31 schreef Minna het volgende:
Waarom wil je het eigenlijk weten? En misschien kan je je vraag beter (of ook) in Pub stellen..
Lezende vmbo-jongetjes. Wat lief.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren ( ! ), hun gebruik van oude en nieuwe media en in hoeverre dit gebruik overeenkomt met wat er van hun lezen en schrijven op school verwacht wordt.
Succes Teigan!! Ik mag morgen weer beginnen, zie er na de vakantie en een week ziek te zijn geweest voor de vakantie een beetje tegenop, maar dat gaat ook vast wel weer over.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:08 schreef teigan het volgende:
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
Dat komt nog wel. In het begin is dat inderdaad nog een beetje aftasten en onwennig, maar daar krijg je ook wel een "fingerspitzengefül" (zoals dat zo mooi in het Nederlands heet) voor.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:30 schreef teigan het volgende:
Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
Bij proefwerken ga ik wel eens achter in de klas staan, dan weten ze nooit waar je ergens uit hangtquote:En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:17 schreef teigan het volgende:
ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
Neuh, mijn leerlingen in ieder geval niet.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:42 schreef teigan het volgende:
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
Mwah, ik haat deze stijlquote:Op woensdag 5 maart 2008 21:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:
'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'
Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
Ja, en bij mij wel. Ook staan ze op, schreeuwen ze naar elkaar, doen ze de deur open en dicht en pakken ze elkaars pennen en boeken af. Vierde klas VWO. Heel volwassen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:32 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
Een keer doordringend aankijken kan ook al helpen. Een opmerking maken in de geest van: "Je hoeft niet te controleren wat je buurman heeft opgeschreven, dat doe ik straks wel", of "En, heeft-ie hetzelfde als jij?", of iets dergelijks. Dan weten ze meestal wel hoe laat het is.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:10 schreef teigan het volgende:
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen?
Met de mededeling dat ik niet ga uitdelen voordat het stil is en dat het van hun eigen tijd af gaat. "Ik heb de tijd, jullie niet".quote:En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
Goed dat je dat aangegeven hebt. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van de Mevrouw Duits. Bij haar liep het allemaal van een leien dakje, je kent het wel: de onderwijsengel op aarde. De wijsheid in pacht hebbend aan andere collega's even vertellen hoe ze het wel niet moesten aanpakken. Tot ik klachten van mijn mentorklas kreeg en ik eens een oogje in het zeil ging houden. Leerlingen braken de tent compleet af. Je kunt, zoals jij ook hebt gedaan, beter eerlijk aangeven dat je moeite hebt met een klas. Dan zul je meer respect kweken en hulp ontvangen dan hen die zeggen dat het goed gaat, maar na elke les zichzelf achter het bord uit moeten persen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden
Fijn tochquote:Op donderdag 6 maart 2008 15:50 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
ik werd een tijdje geleden gebeld door de school waar ik mijn LIO-stage heb gelopen, dat een collega van mij met zwangerschapsverlof ging, en dat een aantal van mijn leerlingen die ik vorig jaar had, gevraagd hadden of ik weer terug kon komen. En daar heb ik ja op gezegd. Dus ik heb nu een 0,25 fte baan daar, en dat is mooi te combineren met de examentraining die ik straks ga geven.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Fijn toch
[..]
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.
Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
Na een of twee uurtjes proefwerk heb ik wel weer behoefte om les te gaan geven. Dat vind ik zo saai.. de hele dag wat naar schrijvende koppies kijken...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:53 schreef miss-scofield het volgende:
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Niet als ze hun mobiele telefoon gewoon in hun broekzak hebben en blind de antwoorden versturen. En geloof me maar als ik zeg dat ik héél veel zie in de klas.quote:Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
quote:Het Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering, die oploopt tot 1,1 miljard euro per jaar in 2020, en niet 1 miljard voor de gehele periode tot 2020, zoals in een ingezonden stuk in de Volkskrant (20 maart) stond.
Dat schrijft Monique Vogelzang, directeur van de directie Leraren van het ministerie van OCW, in onderstaande ingezonden brief in de Volkskrant van 21 maart.
Leraren van het Aloysiuscollege in Den Haag hebben aangekondigd op woensdag 26 maart een actiedag te organiseren tegen het Actieplan Leerkracht van Nederland. Gisteren meldde een van de docenten van het Aloyisiuscollege in de Volkskrant dat er een miljard euro per jaar nodig zou zijn voor het lerarenbeleid, terwijl daarentegen de regering slechts een miljard totaal beschikbaar zou stellen voor de gehele periode tot 2020.
Dit is gelukkig een misverstand. Het voorliggende Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering die oploopt tot 1,1 miljard per jaar in 2020, en reeds tot ruim 0,7 miljard per jaar aan het eind van deze kabinetsperiode (2011). Dit alles is overigens extra geld, bovenop cao-stijgingen. Met de vakbonden en werkgevers wordt dezer weken open overlegd over de precieze invulling van het actieplan.
Monique Vogelzang
Directeur Directie Leraren
Ministerie van OCW
Op de opleiding zal heus wel aandacht besteed worden aan het verbeteren van je Duits. Je begint met het geven van lesdelen, bijvoorbeeld de introductie, of het uitleggen van een grammaticaal onderdeeltje. Dan kun je zelf ook een beetje wennen aan het idee hoe is het is om aan de andere kant van de klas te staan.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg
Tja, er zijn mensen die zelfs na 30 jaar nog niet "goed" kunnen lesgeven... De een heeft het meteen al in zijn vingers, de ander krijgt het in zijn vingers tijdens de opleiding, een derde zal het misschien wel nooit in de vingers krijgen.. Gedurende je opleiding zul je meer handvaten en truuks leren om "goed" te leren lesgeven. Het meeste leer je in de praktijk, door dingen die je in de les gebeuren.quote:en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven??
Ik weet niet waar je wil gaan studeren...maar in Utrecht is 'duaal' en 'voltijd' hetzelfde..... Houdt in dat je ook meteen stage gaat lopen...meteen in jaar 1.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
In Nijmegen werkt dat niet meer helaas. Het is dus kiezen voor één vak. In je minor kun je wel eventueel al een half jaar inlopen op het tweede vak dat je dan duaal kunt volgen in de avond.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
Maar dit is natuurlijk ook een geweldig startpunt: je kunt alle kanten met ze op, je begint vanaf nul.quote:Op woensdag 2 april 2008 07:59 schreef teigan het volgende:
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
Achja, die mentor is een economie leraar die zich eigenlijk zo min mogelijk bezig wil houden met de leerlingen uit zijn klas. Hij erkent dat het een lastige leerling is, maar hij laat het voor wat het is. Van collega's hoor ik dat ze vorig jaar in de derde veel heibel heeft geschopt. Het is een beruchte leerling. Bij mannelijke docenten gedraagt ze zich wel beter. Kennelijk is het iets met andere vrouwen waar ze last van heeft. Bovendien, ik kan er andere mensen bij betrekken, maar het is toch iets tussen haar en mij.quote:Op vrijdag 11 april 2008 16:14 schreef teigan het volgende:
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?
Dat heb ik ook, maar wat ik bij ons vaak hoor is wél die verbitterdheid. "Ze letten niet op!", "Ze maken hun huiswerk niet", "Laatst heb ik weer vijf minuten wachten voordat het stil was.. ze dóen toch ook helemaal niks meer...", etc... dat geneuzel... Bij mij werken dezelfde leerlingen gewoon okee...quote:Op vrijdag 18 april 2008 19:38 schreef thaleia het volgende:
het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'
Haha, ik heb niet eens een mantelpakje!! Maar, ik ga wel wat netter dan normaal ja...quote:Op maandag 21 april 2008 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
In Amsterdam is het zo dat je dat alleen kunt doen binnen een kader. Voor maatschappijleer houdt dat in dat je een deelbevoegdheid geschiedenis, economie of aardrijkskunde kunt halen. Voor Nederlands weet ik het niet zeker maar dat was dacht ik, Frans, Engels of Duits.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
Ja, idd erg jammer!!quote:Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef teigan het volgende:
miss-scofield, jammer dat het niet aan je eisen voldoet, maar het is toch wel leuk dat je aangenomen zou zijn als je zou willen.
ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
Yep, ik heb op de HvA gezeten alleen dan maatschappijleer en geen NE.quote:Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef rooos het volgende:
Hallo
als broekie kom ik dit topic binnenvallen...
Ik ben 23 en wil misschien de vol/deeltijd docent-Nederlands-opleiding volgen aan de HVA.
Is er iemand in dit topic aanwezig die ervaring heeft met de lerarenopleidingen op de HVA, toevallig?
Zou ik diegene dan wat vragen mogen stellen?
Hoe was het gesprek nog gegaan?quote:Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef teigan het volgende:
ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
Het gesprek ging wel ok geloof ik, maar ik vind het zo moeilijk in te schatten of het goed genoeg is.. Ik zou zo snel mogelijk wat horen, maar ik heb een vermoeden dat ik niet overtuigend genoeg was, en dat ze nog even afwachten wat er nog meer aan sollicitaties binnenkomt(dat zou ook de gang van zaken zijn, waren ze overtuigd, dan kreeg ik de baan aangeboden, waren ze nog niet helemaal overtuigd, dan zouden ze afwachten wat er nog meer binnenkwam..)quote:Op maandag 5 mei 2008 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hoe was het gesprek nog gegaan?
Iedereen hier trouwens vakantie aan het vieren? Geniet er van!
Van harte gefeliciteerd!quote:Op maandag 5 mei 2008 23:07 schreef Schanulleke het volgende:
Erg welkom want ik was net (weer) vader geworden dus het is een soort alternatief kraamverlof
Niet met de overstap naar nask, maar ik zie bij ons op school dat mensen met een PABO achtergrond vooral werkzaam zijn als leraar Nederlands en ook die opleiding zijn gaan volgen.quote:Ik zit alleen te denken om straks na de PABO nog eens door te gaan voor leraar Natuurkunde/ Scheikunde voor het voortgezet onderwijs. Iemand hier ervaring met die stap? Voors en tegens?
Hm.. dat is dus nog even afwachten...quote:Op dinsdag 6 mei 2008 08:31 schreef teigan het volgende:
Het gesprek ging wel ok geloof ik, maar ik vind het zo moeilijk in te schatten of het goed genoeg is.. Ik zou zo snel mogelijk wat horen, maar ik heb een vermoeden dat ik niet overtuigend genoeg was, en dat ze nog even afwachten wat er nog meer aan sollicitaties binnenkomt(dat zou ook de gang van zaken zijn, waren ze overtuigd, dan kreeg ik de baan aangeboden, waren ze nog niet helemaal overtuigd, dan zouden ze afwachten wat er nog meer binnenkwam..)
vanmiddag om 5 uur had ik een voicemail. Toen ik terugbelde, bleek dat ze net een tweede sollicitant hadden gesproken, en op basis van dat gesprek wilden ze mij de baan aanbieden, en ik heb geaccepteerd... Dus ik ben onder de pannen voor het komende schooljaar..quote:
Ik zie er ronduit tegenop om woensdag weer naar stage te gaan ben twee weken ziekenhuis in en uit gegaan (dag meivakantie..) omdat m'n vader ziek is geworden en is geopereerd aan z'n hart. Afgelopen week vrijgenomen omdat hij thuiskwam en niets kon/mocht, dus nog heel veel thuis bij m'n ouders meegeholpen, en vanaf deze week weer aan de slag. Komt woensdag ook nog eens m'n IVLOS-mentor op lesbezoek, en dat terwijl m'n hoofd nog lang niet staat naar lesgeven. Hij gaat zelfs filmen joehoe. Maar goed, ik draai gewoon een les in elkaar waar ik zelf ook blij van word en dan komt het vast goed. Hij komt trouwens kijken naar mijn allerliefste VWO5 klas en die doen zelfs bij de lessen waar vanalles misgaat heel lief mee dus dat is alweer een zorg minder..quote:Op zondag 18 mei 2008 22:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, morgen maar weer eens beginnen. Na 2 weken vakantie en een activiteitenweek is het wel weer even wennen om weer les te geven...
Proficiat!quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:32 schreef miss-scofield het volgende:
Ik heb een baan!!
Ik heb precies hetzelfde Teigan! Deze week zijn de laatste lessen op mijn stageschool, en dan heb ik volgende week de vergaderingen op m'n nieuwe school over de klassenverdeling en de roostering. Ben erg benieuwd, vind het ook heel spannend op een nieuwe school te beginnen. Wel leuk dat bij de klas die ik vorige week voor het laatst had, ik applaus kreeg ze gingen me nog missen zeiden ze. Schatjes zijn het.quote:Op zondag 15 juni 2008 20:34 schreef teigan het volgende:
Ik zit hard te ploeteren op nakijkwerk, vm3 verslagen heb ik bijna af, en dan moeten er nog een aantal verslagen nagekeken worden... Een deel heb ik ook nog niet op papier binnen, dus dat word er weer achteraan rennen. Deze week moeten alle cijfers ingeleverd worden, plus de herkansing en ik heb nog een herexamen om na te kijken. Daarna is het vakantie.
Het is raar om nu weer weg te gaan bij de school waar ik nu zit, en op een nieuwe school te beginnen. Toch heb ik er wel zin in, ik krijg veel bovenbouwklassen, en dat ligt mij beter...
Zooooooooo.......quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!
Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!
Ik ben docent Nederlands!!
Je mag haar wel feliciteren hoor!quote:Op woensdag 25 juni 2008 23:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Zooooooooo.......
Gefeliciteerd dan maar, ....... denk ik....
En wanneer ga je Nederlands leren?quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!
Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!
Ik ben docent Nederlands!!
Nog een jaartje en dan kan er nog een titel bij, docent Engels
Misschien liggen je talenten toch ergens anders.quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!
Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!
Ik ben docent Nederlands!!
Nog een jaartje en dan kan er nog een titel bij, docent Engels
Ik heb ook jaren lesgegeven aan 1 en 2 VMBO (heterogene klassen). Vooral 2VMBO vond ik altijd erg leuk. En 3K/4K is eigenlijk hetzelfde als 3T/4T vind ik. Ik heb komend schooljaar vrijwel alleen maar 3 en 4 VMBO. Kleine locatie, lekker knus. Gaat goed komen, denk ik. 3 Havo heb ik nog niet gehad, wel 2 Havo. Vond ik ook een erg leuke groep om les aan te geven.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ja, ik ken die kriebels wel ja. Nu heb ik er geen last meer van, omdat ik de leerlingen wel allemaal ken, maar toen ze nog nieuw waren, vond ik dat ook best spannend. Gezonde spanning is altijd goed he.quote:Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Zal wel goed komen Welke klassen ga je lesgeven?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw.. ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Haha ja ik heb ook 2 linker handen, maar dat houdt mij niet tegen. Ik heb de 'pleuters' ook nog gehad, dat was toen zo`n project hier, om de sterkte peuters (vanaf 3.5 jaar) en de minder sterke kleuters bij elkaar in een klas te zetten. Maar dat was echt niets voor mij, ik zal dr een foto van opzoeken .quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is dus wel al een ruim arsenaal aan groepen dat je gehad hebt he. Zal later alleen maar in je voordeel werken natuurlijk. Heb er ooit ook wel eens over gedacht om de PABO te gaan doen, maar de leeftijdsgroep sprak me toch niet zo aan (ik zie mezelf echt niet met kleuters aan de gang, alhoewel ik de bovenbouw nog wel leuk zou vinden denk ik) en ik hield er niet zo van om allerlei dingen te gaan knutselen. Wat knutselen betreft heb ik echt twee linkerhanden en dat wil ik de kinderen echt niet aandoen.. haha.. Alhoewel het misschien wel een positieve opsteker voor de kinderen zou zijn: "Kijk, mijn werkstuk ziet er zelfs nog beter uit dan dat van de meester"..
Het was ook heel gezellig, ik vind kleuters 1 van de leukste wezens , maar ik ben meer een theorie-man, om het zo te noemen. Bij de kleuters --ik weet dat ik ze veel leer-- heb ik niet het idee dat ik ze ook maar iets leer Maar ik heb al mn stages als superleuk ervaren, dat zeker .quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Nijnja, het was dan misschien niets voor je, maar 't ziet er wel gezellig uit . Lijkt me ook nog wel wat, lesgeven op de basisschool. Ooit .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |