abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 september 2007 @ 18:03:45 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53522064
Welkom in het veertiende deel van dit gezellige topic voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs: van stagiaires tot leraren in het basis- en voortgezet onderwijs.



Het vorige topic, nummer 13 alweer, is HIER te vinden.

We gaan weer verder


Laatste posts uit het vorige deel:
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:57 schreef pekel het volgende:
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
.
pi_53522695
tvp'tje..

ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..
Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_53522978
Intressant zeg Baba O'Riley!

Overigens moet ik ff vieren dat ik een studiebeurs krijg van het OMO instituut!

En dat alles in één tvp
  donderdag 27 september 2007 @ 18:51:08 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53523182
Gefeliciteerd teigan! In welk segment was je eigenlijk aan het zoeken?
Life is what you make it.
pi_53537556
Ik zoek de naam van het volgende softwareprogramma voor kleuters. Bedoeld om de woordenschat en het taalbegrip te vergroten:
Het is kleutersoftware voor op de basisschool met een LVS ingeprogrammeerd. Er zitten verschillende thema's in het programma. De kinderen moeten eerst met de muis over een groot plaatje met bijv. boerderijdieren bewegen. Daarna krijgen ze er korte toetsen over.
Ik heb er een jaar mee gewerkt op de spw en ik ben strak vergeten hoe het programma heet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 28-09-2007 12:24:55 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_53539036
Schanulleke, ik was op zoek in het gebied scheikunde, eerste graads (dus bovenbouw).. En dan in het noorden van het land.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:27:08 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53569900
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:31 schreef teigan het volgende:
ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
Proficiat
.
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:22:59 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  zondag 30 september 2007 @ 13:48:43 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53588006
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
.
pi_53589817
Dat is idd wel lastig. Maar ik denk ook dat als je mentorleerling iets doet dat niet door de beugel kan, je die leerling toch eruit moet sturen. Anders zou de relatie ook verstoord worden, evenals het evenwicht in de klas. Hangt er wel vanaf hoe erg het was, je kunt het ook meteen in de klas bespreken met alle lln erbij. Ik weet van vroeger dat lln die eruit gestuurd worden, vaker vervelend zijn. Op het moment dat iets dergelijks gebeurt, met de mentor erbij, is het een goed moment om dat te bespreken. Misschien dat het dan niet nodig is de lln te verwijderen. Maar het is wel belangrijk dat het geen "geitenwolle sokkengesprek" wordt in de klas.
edit:
Dus even duidelijke conclusie: afspraak is afspraak, leerling eruit én meteen bespreken!

[ Bericht 7% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 30-09-2007 14:57:33 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_53599090
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
Een lesverwijdering is het uiterste middel, mentorleerling of niet!
Wat is rottigheid? Daar heb je ook verschillen in.
Met een mentorleerling probeer je het, denk ik, eerst pratend op te lossen en zo duidelijke afspraken te maken. Maar wat nu als de leerling zich absoluut niet aan die afspraken wenst te houden? Dan is er 1 persoon om het op te lossen: De afdelingsleider. De relatie mentor/leerling is dan al verstoord.

Ik heb vorig jaar 1 keer een mentorleerling eruit gestuurd toen hij een andere leerling fysiek benaderde, in alle andere gevallen heb ik 'probleempjes' door met de leerlingen (en ouders) te praten op kunnen lossen.
  maandag 1 oktober 2007 @ 15:51:09 #12
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53619477
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53691291
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Hoi.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 13:45:21 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53691756
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:51 schreef Aryon het volgende:
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Alle begin is moeilijk. Ik heb me in mijn eerste jaar ook behoorlijk verslikt in een paar simpele gymlesjes. Wat goed helpt is om ipv te corrigeren positief gedrag te benoemen. Dus complimentjes geven aan de leerlingen die wel lekker meedoen en de rest zal dan vaak dat gedrag kopiëren. Verder geef je zelf al aan dat je er heel veel uit kon halen en dat is natuurlijk de opzet. Succes volgende week!
Life is what you make it.
pi_53691886
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Hier heb ik het ook wel eens met mijn collega's over gehad toen ik nog lesgaf. Sommige collega's hadden juist met hun mentorklassen meer ordeproblemen dan met andere klassen omdat ze het moeilijk vonden om hun mentorleerlingen te straffen.

Als bij mij een mentorleerling iets uithaalde wat echt niet door de beugel kon, dan nam ik hem/haar mee naar de gang. Dan zei ik aardig boos dat elke andere leraar hem/haar allang verwijderd zou hebben maar dat ik een klein beetje meer geduld had dan die anderen. Maar dat ik dan wel wilde weten wat de reden was voor het vervelende gedrag en dat het niet vaker voor moest komen.

En tja, als het dan een volgende keer toch weer misging, dan stuurde ik zo'n leerling er gewoon uit hoor. Wel lette ik dan extra goed op dat ik achteraf het hele gebeuren nog even met de leerling doorsprak en maakte ik duidelijk dat ik niet boos bleef en dat hij/zij nog gewoon met mentordingen bij me terecht kon. Verder nooit problemen mee gehad op die manier

Misschien mis ik het stiekem toch wel een beetje
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_53717024
DAG VAN DE LERAAR!!!!

Wij krijgen zo tompoucen
I ♥ PB
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:44:18 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53723961
We hadden een lunch.
.
pi_53743583
Verdorie zeg, wij hadden niks
Misschien omdat er de hele week al absurd veel jarigen getrakteerd hadden
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:53:31 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53745300
Dat gaat er altijd wel in
.
pi_53778417
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:04:18 #21
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53778754
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 13:24 schreef pekel het volgende:
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Succes! En laat je niet al teveel afschrikken door het knip en plak gehalte.
Life is what you make it.
pi_53779949
Ik ben nu al even bezig met een cursus oriëntatie op het onderwijs (vak Nederlands), erg leuk! Vooral omdat de groep en onze docente superleuk en gezellig zijn. Ik loop nu een korte stage op een middelbare school, het is een hele aparte school, ik zou er nooit willen werken maar heb het er op zich wel naar m'n zin.
De school is christelijk en dat merk je niet direct, maar in de kleine dingen merk je het wel weer heel erg. De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai. Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
De docenten zijn allemaal wel vriendelijk, maar erg apart, ook weer heel erg afstandelijk op een paar uitzonderingen na (er lopen een paar ontzettend lieve docentes rond die heel hartelijk en aardig zijn).
Binnenkort een paar kleine lesjes geven, een projectje in de eerste klas en een les met betrekking tot een theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 07:55:56 #23
159915 -Menn0-
MNO
pi_53783040
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
,,/
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:17:09 #24
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_53785001
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 07:55 schreef -Menn0- het volgende:
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 15:51:19 #25
159915 -Menn0-
MNO
pi_53792704
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
InHolland, locatie Hoofdorp.

Ik vind het tot nu toe heel leuk! Leukste vind ik nog stage! Vandaag ook leuke dag gehad.

Alleen soms zijn de lessen nogal langdradig en saai!
,,/
  maandag 8 oktober 2007 @ 16:34:17 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53793631
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 22:53 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
Dat filmpje is al uitgebreid op alle nieuwsprogramma's behandeld. Lullig voor de docente voor de klas om zo te kijk gezet te worden, maar aan de andere kant: je ziet het toch als opeens de helft van de klas verdwenen is?. Je maakt mij dus echt niet wijs dat je niet ziet dat leerlingen door een raam naar buiten springen en er steeds minder mensen voor je neus zitten. Dat wil er bij mij gewoon NIET in. Of die docente heeft een érg grote plank voor haar kop. Maar ik ken haar niet, dus ik kan er niet over oordelen.
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 23:51 schreef Minna het volgende:
De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai.
Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?
quote:
Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daar
quote:
theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
Ben benieuwd
.
pi_53793801
quote:
Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?
Ja, voor een eerste stage is het wel erg lekker, maar aan de andere kant... ik weet niet helemaal of dit nu een realistisch beeld van het onderwijs is en het is wel het doel van de cursus om er een beetje een beeld van te krijgen. Was misschien beter geweest om nu op een moeilijkere school te zitten, dan kan het later (als je echt meer lessen zelf moet geven) alleen maar meevallen!
quote:
Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daar
Ze zijn gewoon echt niets gewend daar
  maandag 8 oktober 2007 @ 17:35:17 #28
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53794726
Verkijk je je misschien niet een beetje op het vakmanschap van je stagebegeleider?
Ik heb ook wel stages gehad dat het er aanvankelijk allemaal nogal lieflijk en braaf uitzag tot ik zelf aan de bak moest...
Life is what you make it.
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:35:00 #29
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53795905
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 17:35 schreef Schanulleke het volgende:
Verkijk je je misschien niet een beetje op het vakmanschap van je stagebegeleider?
Ik heb ook wel stages gehad dat het er aanvankelijk allemaal nogal lieflijk en braaf uitzag tot ik zelf aan de bak moest...
Klopt. Had ik vandaag ook. Moest weer les geven en het liep allemaal beetje in de soep Toen greep me stagecoach in en opeens was het weer rustig. En werkten ze weer goed. Maar meestal verschilt het per dag (vooral SBO). Thuissituatie enz.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53795928
Ehhh.. onze stagedocent geeft zelf echt héél saai les, ik vind het echt een wonder dat de klas toch gewoon meedoet en antwoordt en aan het werk gaat. Waarschijnlijk heeft die man toch 'iets' En ik heb er inderdaad vast nog niet helemaal een goed beeld van.. het is tenslotte pas m'n eerste (en oriënterende) stage.
pi_53795945
Mooi zo, vandaag begonnen en dag 1 was super. . Morgen voor het eerst gelijk stage, op een openbare basisschool. Groep 3 daarvan is de pechvogel. .
Hoi.
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:42:06 #32
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53796069
Deeltje 2
Deeltje 1

Het is maar slecht gesteld met de nederlandse taal op vmbo scholen. Verschilt natuurlijk per school, maar dit is wel heel erg, vind ik. Doodnormale woorden, sommige zijn dan moeilijk uit te leggen maar toch..
Slay the dragon in your dreams!
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:21:22 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53796946
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 18:35 schreef Minna het volgende:
Ehhh.. onze stagedocent geeft zelf echt héél saai les, ik vind het echt een wonder dat de klas toch gewoon meedoet en antwoordt en aan het werk gaat. Waarschijnlijk heeft die man toch 'iets'
Die man heeft dus de X-Factor. Een oud-collega van me had precies hetzelfde. Gaf gortdroog les, maar als hij binnen kwam, en haast fluisterzacht zei: "Goeiemiddag allemaal, we gaan beginnen", werd zelfs de drukste klas muisstil.

Dus ik denk dat die man die Minna noemt het respect van de klas wel gewonnen heeft, ondanks dat de manier van lesgeven niet de meest opwindende is. Je komt er pas achter als je zelf - alleen, dus zonder de begeleider - voor de klas staat.
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 18:42 schreef Aryon het volgende:
Het is maar slecht gesteld met de nederlandse taal op vmbo scholen. Verschilt natuurlijk per school, maar dit is wel heel erg, vind ik. Doodnormale woorden, sommige zijn dan moeilijk uit te leggen maar toch..
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.
.
  maandag 8 oktober 2007 @ 21:10:57 #34
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53799482
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 19:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.
Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53816394
Vandaag eerste les gegeven! Het ging enerzijds goed, anderzijds minder Wat goed ging was dat ze allemaal gedaan hebben wat ze moesten doen en dat de klas echt goed meedeed en heeft meegekregen wat ze mee moesten krijgen, de les verliep ook echt zoals ie gepland was.
Wat minder goed ging was dat het toch wel rumoerig was af en toe, ze moesten bijvoorbeeld in tweetallen wat bespreken en om ze daarna weer écht stil te krijgen is moeilijk. Ook wist ik niet goed wat te doen om ze echt goed stil te krijgen. Gewoon wachten tot het stil wordt heb ik overwogen, maar durfde het niet goed.. het risico is namelijk dat het niet stil wordt en dan ben je helemaal de sjaak Dat was een gedeelte dat ik ook wel echt lastig vond, maargoed.. aan de andere kant.. het is 'maar' een oriënterende cursus, pas 5 collegedagen gehad en wat lessen geobserveerd, dan hoeft het ook nog niet helemaal perfect te gaan

Ik vond het trouwens wel ontzettend leuk om te doen! Leuk dat de leerlingen gewoon lekker meededen en grappig met wat voor vragen en opmerkingen ze komen. Ook grappig als ze aan het werk zijn en je hebt even wat individuele gesprekjes met leerlingen, echt leuk!
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 19:22:26 #36
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53819928
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 21:10 schreef Aryon het volgende:

[..]

Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.
Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.
Life is what you make it.
pi_53820095
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 16:27 schreef Minna het volgende:
Vandaag eerste les gegeven! Het ging enerzijds goed, anderzijds minder Wat goed ging was dat ze allemaal gedaan hebben wat ze moesten doen en dat de klas echt goed meedeed en heeft meegekregen wat ze mee moesten krijgen, de les verliep ook echt zoals ie gepland was.
Wat minder goed ging was dat het toch wel rumoerig was af en toe, ze moesten bijvoorbeeld in tweetallen wat bespreken en om ze daarna weer écht stil te krijgen is moeilijk. Ook wist ik niet goed wat te doen om ze echt goed stil te krijgen. Gewoon wachten tot het stil wordt heb ik overwogen, maar durfde het niet goed.. het risico is namelijk dat het niet stil wordt en dan ben je helemaal de sjaak Dat was een gedeelte dat ik ook wel echt lastig vond, maargoed.. aan de andere kant.. het is 'maar' een oriënterende cursus, pas 5 collegedagen gehad en wat lessen geobserveerd, dan hoeft het ook nog niet helemaal perfect te gaan

Ik vond het trouwens wel ontzettend leuk om te doen! Leuk dat de leerlingen gewoon lekker meededen en grappig met wat voor vragen en opmerkingen ze komen. Ook grappig als ze aan het werk zijn en je hebt even wat individuele gesprekjes met leerlingen, echt leuk!
Mijn coach riep altijd dat het niet perse stil hoeft te zijn in een klas... Dat het rumoerig was kan ook zijn omdat ze samen bezig zijn met de lesstof, en elkaar dingen aanleren.
Maarja, als je wil nabespreken is het wel handig als ze stil zijn...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_53820286
Als ze zelf moeten werken hoeft het van mij ook niet stil te zijn.. maar als je iets gaat uitleggen komt dat toch wat beter aan als iedereen stil is en luistert
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 20:08:16 #39
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53820975
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 19:22 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.
Solly. Spreektaal gebruiken in getypte tekst is 'not done' blijkbaar.

Vandaag weer stage gehad en weer wat leuke/rare dingen meegemaakt. Spugend meisje op je rug hebben hangen en dus je hele nek vol hebt hangen met spuug. En een lesbische zoenactie van 2 meisjes. Was apart om mee te maken eerlijk gezegd.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53823349
Vandaag m'n eerste stagedag. Gezellig de hele dag met groep 3 opgetrokken, was super. Tussen de middag nog een hele commotie...overblijfjuf ontdekt opeens 2 kinderen met hoofdluis...snel een briefje gemaakt en verspreid aan de ouders.
Hoi.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:41:00 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53889915
Steekpartij vandaag
Steekpartij gisteren

Pff.. al die steekpartijen... 't moet geen rage gaan worden he...
.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:53:40 #42
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53890224
Ach, dat houdt het spannend he?
Life is what you make it.
pi_54001129
tvp
pi_54328450
Tof topic

Ben 1e-jaars Pabo in Groningen, in februari begonnen en heb dus 'bijna' mijn P. Ga alleen vanaf september '08 verder in Leiden, Hengelo, Arnhem, Zwolle of een andere plaats waar ik of sneller, of beter door de Pabo heen kan. Niveau is erg laag in Grunn en adaptief onderwijs praten ze over, maar verwerken ze niet in het onderwijs. Gil-lend naar huis dus

In Leiden enz. hebben ze oftewel een OidS-stroom (Opleiden in de school) waarbij je meer stage loopt en zelfstandiger werkt, oftewel een VWO-stroom die korter duurt oftewel een TOP-opleiding van 2 jaar waar ik evt. tot toegelaten kan worden.

Iemand ervaringen met andere Pabo's?

Heb trouwens al een periode stage gelopen in groep 8, aan het einde van vorig schooljaar. Absoluut fantastisch en voor mij de zekerheid dat ik leerkracht wil worden MS begint me trouwens ook steeds meer aan te spreken!
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:43:20 #46
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_54329376
Mijn invalpool als klassenassistent heeft me inmiddels een ADV vervangingsaanstelling opgeleverd voor 1 dag in de week. En dan hebben ze meteen dispensatie gegeven zodat ik 2/3 van de tijd gewoon als leerkracht voor de klas kan staan. Ik heb er erg veel plezier in en ik leer superveel naast mijn stages zo.
Life is what you make it.
pi_54629874
Ik kom hier gewoon even blind binnen vallen (en kick een topic uit het stof). Kan iemand mij vertellen of er ergens online rekentabellen staan voor het berekenen van cijfers (op basis van het aantal fouten, ipv het aantal punten). Ik weet dat die krengen achterin lerarenagenda's staan. Nu heb ik een schitterende docentenagenda, maar rekentabellen zitten er mooi niet in.
En als ze online niet staan, heeft iemand dan een idee hoe ik cijfers snel uitreken met de norm 10 ft = 6.0? (Het is niet toevallig dat ik Nederlands geef ipv wiskunde .)

En hoi collegae
  donderdag 15 november 2007 @ 21:26:18 #48
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_54635601
Vandaag ben ik afgestudeerd!

Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
  donderdag 15 november 2007 @ 23:06:35 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54638294
quote:
Op donderdag 15 november 2007 17:15 schreef Jentin het volgende:
Ik kom hier gewoon even blind binnen vallen (en kick een topic uit het stof).
't Is hier inderdaad een beetje stil de laatste tijd...
quote:
heeft iemand dan een idee hoe ik cijfers snel uitreken met de norm 10 ft = 6.0? (Het is niet toevallig dat ik Nederlands geef ipv wiskunde .)
Rekenmachine?
Maar het is dan toch gewoon 2,5 fout per punt?

0 fout = 10
1 fout = 9,6
2 fout = 9,2
3 fout = 8,8
4 fout = 8,4
5 fout = 8,0
etc... etc....
quote:
hoi collegae
Hoi
quote:
Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd! Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Super!! Gefeliciteerd!
.
  FOK!fotograaf donderdag 15 november 2007 @ 23:10:35 #50
159915 -Menn0-
MNO
pi_54638408
quote:
Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd!

Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Gefeliciteerd!!!!
,,/
pi_54640250
quote:
Op donderdag 15 november 2007 23:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Rekenmachine?
Maar het is dan toch gewoon 2,5 fout per punt?
. Hoe dan ook zou bij een iets minder gunstige norm zo'n tabelletje wel hendig zijn, dus ik hou me nog steeds aanbevolen .
quote:
Super!! Gefeliciteerd!
En dat dus! Hulde!
pi_54642601
quote:
Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd!

Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_54642976
TSE gefeliciteerd!!!!

Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..

Nu nog een leuke school...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_54643758
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
TSE gefeliciteerd!!!!

Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..

Nu nog een leuke school...
Gefeliciteerd En succes met zoeken naar een leuke school en klas.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:41:39 #55
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54657982
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..
Jij ook van harte proficiat!
.
pi_54658041
Waar haal je btw een onderwijsbevoegdheid ? En wat voor verschillende soorten zijn er ? (buiten de pabo dan want dat ken ik). Lijkt me leuk + nuttig om na mijn studie ook een onderwijsbevoegdheid (noem je dat zo?) te halen.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_54662614
Je kan het via hbo(tweedegraads) en universitair(eerstegraads) doen, maar dan geef je echt 1 vak op de middelbare school..

eerstegraads kan je in ieder geval in een jaar na je studie doen(als je een relevante studie doet), maar er duiken ook steeds meer masteropleidingen Educatie op..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 18 november 2007 @ 12:11:16 #58
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_54690770
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:03 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?
Iedereen bedankt voor de felicitaties!

Ik deed inderdaad de deeltijdopleiding. Nu ben ik aan het twijfelen of ik verder ga voor de bevoegdheid voor Nederlands of de masteropleiding 'special educational needs'...
  zondag 18 november 2007 @ 13:32:53 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54692254
Die master "special eductional needs" lijkt me wel interessant. Zeker nu bevoegdheden niet meer zo belangrijk *lijken* te zijn en er meer gekeken wordt naar het competent zijn, zou die master je zeer zeker helpen. Sowieso kun je datgene wat je leer meteen toepassen in je lessen. Lijkt me erg handig!
.
pi_54822347
Rustig hier...
Afijn ik heb een vraag. Ik moet voor school een paper schrijven over spel en spelen aan de hand van een aantal observaties die ik heb gedaan( buitenschoolse spelsituaties bij jonge kinderen). Ik heb nu een aantal artikelen nodig die gaan over spel en spelen bij jonge kinderen.
Mijn vraag: is iemand hier nog iets tegengekomen in een vaktijdschrift? Of weet iemand een goede bron online?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_54905947
Hoe zijn de stakingen bij jullie verlopen? (Uiteraard voor de docenten in het middelbaar onderwijs)

Bij ons is het echt uit de hand gelopen, heel veel verdrukkingen, veel lln met gekneusde lichaamsdelen! Zelfs een teamleider met een gekneusd borstbeen!!
Niet normaal...

Vrijdag stakingen in Den Haag Amsterdam. Onze school heeft bussen geregeld en leerlingen kunnen er heen met toestemming van hun ouders. Uit mijn 3 havo klas gaat er slechts één...als 'ie al gaat, want verder gaat er niemand meer, die wel een grote bek hadden.
I ♥ PB
pi_54906428
Tja mijn vader werkt op de bewuste school (Willem II college) waar die leraar het ziekenhuis in is geslagen. De "stakers" probeerde hem ook omver te kegelen. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik die man zo ontdaan thuis zag komen van zijn werk. Ik als docent in opleiding heb dat incident ook constant in mijn hoofd gehad. In eerste plaats natuurlijk omdat het natuurlijk mijn vader kon zijn die het ziekenhuis in geslagen is, aan de andere kan hoe moet ik er als docent hierop reageren? Ik ben toch bang dat ik snel mijn zelfbeheersing zou kunnen verliezen als ik een collega zo toegetakeld zie worden.
pi_54909717
Dit toont maar weer eens aan dat er iets grondig mis is in de grondhouding van het Nederlandse onderwijs, als we dit soort luie monsters creeeren, die alleen maar denken aan zo weinig mogelijk les en zich niet druk maken om kwaliteit en vervolgens stakend en rellend de straat opgaan, daarbij allerlei schade aanrichtend. Er moet meer veranderen dan alleen een urennorm...
pi_54923051
Op de school waar ik stage loop is er gelukkig helemaal niet gestaakt. Er is een vast rooster voor iedereen, de lessen zijn altijd van 8.35 tot 15.00, en bij uitval is er een schaduwrooster. Tussenuren bestaan dus niet meer. Leuke school, met behoorlijk wat organisatorische opstartproblemen (ze zijn sinds een jaar een school die tussen scenario 3/4 inzweeft en met "leerdomeinen" werkt), maar wel erg goede sfeer en enorm veel vrijheid voor beginnende docenten. Ik mag bijna alles wat ik wil proberen aan projecten en ideeën ook gewoon doen, echt heel fijn!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2007 18:10:17 ]
  donderdag 29 november 2007 @ 18:06:02 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54924411
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:02 schreef miss-scofield het volgende:
Hoe zijn de stakingen bij jullie verlopen? (Uiteraard voor de docenten in het middelbaar onderwijs)
Uiterst rustig, zonder incidenten.
.
pi_54925969
Ow verrek, dit topic heb ik nog nooit gezien.
Ben al 8 jaar docent op een middelbare school (Wiskunde) en tevens mentor, ICT-contactpersoon en website-mannetje. Ben zelf bijna 30 jaar.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_54930614
Bij ons ging het goed mis, maar dat is eigen aan deze stad
Zowel vrijdag als maandag winkels gesloopt en mensen in elkaar gemept. Mij benieuwen of degenen die morgen weer wegblijven daadwerkelijk naar Amsterdam gaan, of gewoon het centrum weer gaan slopen.

Overigens vind ook ik de invulling van de 1040-norm diep droevig (was vandaag nog een school op tv die van de inspectie de beoordeling "excellent" had, maar wel een boete van 6000 euro kreeg vanwege niet voldoen aan de 1040-norm ) maar ik voel geen enkele behoefte om in Amsterdam te gaan lopen tussen een stel rellende idioten, en sowieso sta ik niet achter de eis 'minder uren'. Eis gewoon dat de uren zinniger worden ingevuld, zoveel is 1040 nu ook weer niet.
pi_54945769
Ik werk op twee middelbare scholen (als docente Nederlands), en op beide scholen is er vorige week vrijdag wel wat stakingsgesputter geweest in de pauzes. Op school 1 bleef het bij wat gemor en gerommel tot de rector naar buiten kwam en begon te brullen . Op school 2 ging het er wat steviger aan toe, met wat politie op bezoek, maar ook geen extreme uitspattingen.
Voor vandaag zijn er afspraken gemaakt: er gaat een delegatie leerlingen naar Amsterdam (als er uberhaupt leerlingen zijn die willen gaan, want 'Amsterdam is wel Heel Erg Ver mevrouw '). Die uitverkorenen moeten toestemming hebben van hun ouders en de schoolleiding.

Geen gekke dingen dus, al schrok ik behoorlijk van een (eenmalige) harde vuurwerkklap naast mijn lokaal .
pi_54948218
Bij ons waren ze het dorp ingegaan met 2 scholen tegelijk (een groep van 300 man). Ik had er een knakker uitgehaald die vuurwerk aan het uitdelen was. Even later bleek dat het om nitraatbommen ging, aldus de politie.
Deze jongeman moet binnenkort voorkomen bij de officier van justitie.
Verder was het rustig.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_54953407
Maandag was het op mijn school raak. In de pauze ontstond de 'oproer' ( ): de leerlingen waren niet van plan nog naar de lokalen terug te keren. De schoolleiding reageerde gespannen, vond ik. Via de intercom riepen ze alle docenten op om rond te lopen, leerlingen aan te spreken en naar de lokalen te sturen, de orde te handhaven etc. maar dat is natuurlijk belachelijk. Alsof je 800 leerlingen met een klein aantal docenten tot de orde kunt roepen.. daar begin je echt niets tegen. De macht van de massa. Ik ben er dus wel tussen gaan lopen, maar alleen om een beetje te praten met de leerlingen. Een jongen uit VWO 6 zei: dit is net een geschiedenisles, mevrouw. Revolutie! Alleen een beetje jammer dat we nauwelijks idealen hebben.

Hoe vaak komt zoiets nu voor? Ik vond het eigenlijk wel eens aardig. De scholieren hebben genoeg om tegen in opstand te komen. Tijdens de lessen in de loop van de week ben ik dan ook uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van het stakingsrecht en de standpunten van Laks. Ik was één van de weinige docenten volgens mij die er heel openlijk over sprak en mijn mening gaf. Over het algemeen vond ik dat de rest van de leraren en de schoolleiding nogal verkrampt hiermee omging. Ben benieuwd hoe dat op andere scholen was.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:38:31 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54965060
Zoals ik al zei is er bij ons niet veel spraakmakends gebeurd. Het lerarenkorps reageerde heel relaxt, dus niet krampachtig. Ook de schoolleiding heeft het in mijn ogen goed aangepakt. Bij de leerlingen merkte ik eerlijk gezegd dat er nauwelijks over gepraat werd. Vorige week was er wel een actie (1040 seconden protest), maar veel leerlingen zeiden: "Waarom moeten we eigenlijk naar buiten?". Nu moet ik er ook bij zeggen dat het aantal "nutteloze" uren op onze school vrijwel nihil is.
.
pi_55224338
dat ik dit topic nu pas ontdek
ik ben tweedejaars pabo-studente, ik zit op de pabo in Almere
Stage gaat goed allemaal, leuke groep 5-6
"After a stressful day, let your worries float away. An easy way to cope....is to grab a bar of soap. Or even a bubble bar, and your problems will drift far. So, when seeking peace and hush, whizz down to your local Lush =)"
pi_55224468
Ook voor mij de eerste keer dat ik dit topic zie.
Laatste jaar Onderwijsassistent, daarna met veel vreugde het ROC gedag zwaaien.
Dit, dus.
pi_55227786
Net ouderavond gehad.
Mooi op tijd klaar, maar ik heb er altijd een schurfthekel aan
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_55230869
Ik vind het op zich niet heel vervelend (alhoewel het na een paar jaar wel echt neerkomt op voornamelijk een paar standaard riedels afdraaien: "uw zoon kan het wel, maar moet harder werken", "uw zoon doet dapper zijn best, maar hij is zwak in dit vak, hij en wij doen ons best maar de tijd zal uitwijzen of hij het redt", "ja ik begrijp dat u dit vervelend vindt maar hiermee moet u toch echt bij mijn collega zelf zijn")

maar ik vind het wel intensief zeg. Twee dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werken (ik had dit jaar mazzel: zowaar beide dagen om 22:00 al thuis ipv de gebruikelijke 23:00) en dan op woensdag weer lekker tot en met het achtste uur. Het is puur de gedachte aan de naderende kerstvakantie die mij en m'n collega's op de been houdt.

Nee, echt heel vervelende avonden vind ik het niet, ik heb met name in m'n mentorklas wel veel ouders met wie het best gezellig keuvelen is. Maar het feit dat je leven dan echt alleen maar bestaat uit je werk en slapen, da's wat minder
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:06:35 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55272033
Ik vind ouderavonden ook best gezellig, maar het is inderdaad wel heavy als je acht uur hebt lesgegeven, dan even wat eten in je gezicht moet duwen en vervolgens weer tot 22:00 uur of zo moet gaan zitten kletsen.
.
pi_55278366
Zo... Mooi weer weekend!

Pff drukke tijd die decembermaand
Noot noot.
  vrijdag 14 december 2007 @ 21:19:12 #78
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55278594
Ik sta inmiddels met dispensatie voor de klas in het speciaal onderwijs. Twee weken geleden had ik een K-dag die me deed twijfelen aan mijn geschiktheid voor dit beroep maar vandaag moest ik weer de ADV vervanging doen van de leerkracht van de klas in kwestie en ging het best goed. Ik heb gewoon een heel open en eerlijk begin van de dag gekozen en de leerlingen hebben me daarin gevolgd. Ik heb me vandaag niet enorm op leerdoelen gericht maar het pedagogisch klimaat was dik in orde en tov 2 weken geleden was dat een enorme vooruitgang. En stiekem heb ik met wat spelletjes meer leerdoelen bereikt dan de vorige keer. Veel meer. Lekker, die succes-ervaringen.
Life is what you make it.
  vrijdag 14 december 2007 @ 21:33:26 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_55278911
Nog één weekje lesboeren, dan eindelijk vakantie!
  vrijdag 14 december 2007 @ 22:33:49 #80
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55280462
In het kader van de onderwijstijd zijn bij ons de proefwerkweken afgeschaft. Dat betekent dat we gewoon tot vrijdag 21 december moeten lesgeven, maar dat ook de traditionele kerstviering gesneuveld is Ik dacht dat het sociale aspect op school ook belangrijk hoorde te zijn...
.
pi_55283483
Wij hebben de 21e de eerste drie uur les, en daarna kerstviering. Want als er drie uur les is telt het in elk geval voor de inspectie mee als een halve lesdag, en misschien zelfs wel als een hele
pi_55314849
De laatste tijd valt mij steeds meer op dat Middelbare scholen vacatures hebben voor "niet leraren". Vaak wordt als eis gesteld dat men bereid is om leraarbevoegdheid te halen, maar in eerste instantie is het geen vereiste. Nu ben ik 3e jaars Geschiedenis en hoop dit jaar mijn bachelor af te ronden. Zou ik in zo'n geval ook een serieuze kans maken bij sollicitatie?
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 16 december 2007 @ 20:34:29 #83
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55320418
Zeker Lennox, ik sta als derde jaars al voor de klas. Dat is weliswaar Basisonderwijs maar toch.
Life is what you make it.
pi_55321874
Loop het laatste jaar steeds meer met de gedachte om toch het onderwijs in te gaan. Heb het er met een goede vriend over gehad die ook Geschiedenis doet en het lijkt me echt wel wat. Tevens moet ik eerlijk bekennen dat ik graag de overstap wil maken naar werken. Duaal een educatieve master erbij halen moet misschien kunnen...... Of eerst nog een jaar de master maatschappijgeschiedenis en dan solliciteren. Moeilijk
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_55340055
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:29 schreef Lennox het volgende:
De laatste tijd valt mij steeds meer op dat Middelbare scholen vacatures hebben voor "niet leraren". Vaak wordt als eis gesteld dat men bereid is om leraarbevoegdheid te halen, maar in eerste instantie is het geen vereiste. Nu ben ik 3e jaars Geschiedenis en hoop dit jaar mijn bachelor af te ronden. Zou ik in zo'n geval ook een serieuze kans maken bij sollicitatie?
Hier (regio Rotterdam) zitten ze te springen om mensen en zetten ze zelfs tweedejaars voor de klas. Er worden overal studenten vandaan geplukt.
pi_55340312
Heb je hier meer informatie over? Ik studeer namelijk in Rotterdam (Erasmus)

Alvast bedankt
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_55368682
Als bevoegd geschiedenisdocent met enige ervaring op sollicitatiegebied kan ik je vertellen dat geschiedenis (nog) geen tekortvak is. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal mee zal vallen om als onbevoegd geschiedenisdocent veel lesuren te krijgen. Erg veel vacatures zijn er ook niet, volgens mij. Je zal het vooral van je (al dan niet bestaande) netwerk moeten hebben.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:26:44 #88
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55370365
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:18 schreef Lennox het volgende:
Heb je hier meer informatie over? Ik studeer namelijk in Rotterdam (Erasmus)

Alvast bedankt
Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.
Maar misschien schat ik het ook wel verkeerd in bij je hoor, wat zijn nu eenmaal een paar posts op een karakter.
Life is what you make it.
pi_55373963
quote:
Op woensdag 12 december 2007 22:38 schreef thaleia het volgende:
Nee, echt heel vervelende avonden vind ik het niet, ik heb met name in m'n mentorklas wel veel ouders met wie het best gezellig keuvelen is. Maar het feit dat je leven dan echt alleen maar bestaat uit je werk en slapen, da's wat minder
Ik had het ook vorige week; het is echt een beetje teveel van het goede. In totaal had ik 22 gesprekken, verspreid over twee avonden. Wel allemaal goede/leuke gesprekken trouwens. Soms ook heel verhelderend om de ouders achter de leerling te zien. Een meisje in Havo 4 dat altijd zo bozig overkomt, bleek een moeder te hebben die mij bij de begroeting zo bozig tegemoet trad dat ik begon te denken dat ze niet blij met me was (dat je denkt: 'oh, wordt het zó'n gesprek'). Dat bleek helemaal niet het geval. Dat bozige is gewoon een gen in die familie. .
En dan de ouders van een jochie in atheneum 2. Hij komt altijd zo stilletjes en norsig over dat ik totaal geen hoogte van hem kreeg. Toen ik aan de ouders vroeg wat de reden voor het gesprek was, vertelden ze tot mijn grote verrassing dat hij zelf had gezegd dat ze maar met de mevrouw van geschiedenis moesten praten, want die is goed en leuk. Kijk, dat willen we horen natuurlijk, ik kijk nu heel anders naar hem. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_55374581
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken a la: "onze zoon werkt heel hard voor uw vak, we oefenen extra met hem, hij heeft een hoge CITO, dus legt u maar eens uit hoe u het in uw hoofd haalt hem toch een vier te geven" en "onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"

Dat is, iets gechargeerd, de strekking van veel gesprekken en juist daarom zijn de andere gesprekken dan extra leuk. Vorige week haalde ik in een gesprek, dat erover ging dat de leerlingen het momenteel erg druk hebben en hevig aan vakantie toe zijn, aan dat ik die middag een lading verwijten over me heen had gekregen van een anonieme jongen in de klas, puur omdat ie zo onder druk stond. Dat bleken de ouders van het meisje uit dezelfde klas al precies te weten, tot in de details, want hun dochter (niet het type om zich er in de klas mee te bemoeien) was daar meteen na thuiskomst heel verontwaardigd over begonnen tegen haar ouders, omdat ze de verwijten zo onterecht vond en het zo erg vond voor me. Zo lief

En inderdaad, na tien minuten met de ouders wordt je vaak ineens een heleboel duidelijk over waarom het kind is zoals het is
pi_55375770
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 20:26 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.
Maar misschien schat ik het ook wel verkeerd in bij je hoor, wat zijn nu eenmaal een paar posts op een karakter.
Haha . Ik mag zeggen dat ik zelf vroeger best een klootzakje was op school, dus ik weet heel goed wat ik kan verwachten. Ben er ook niet trots op ofzo, maar misschien dat het mij daarom steeds meer die kant "opdrijft". Mensen veranderen door de jaren heen zullen we maar zeggen

Overigens wil ik gewoon rustig mn 3e jaar nu afmaken en dan (duaal misschien) mn master erbij halen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_55376875
Erg leuk om die verhalen over oudercontactavonden te horen. Ik heb omgang met ouders opgegeven als leerdoel in mijn stagewerkplan die wij, docenten in spé, moeten maken voordat we überhaupt op stage mogen.
  woensdag 19 december 2007 @ 17:41:55 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55393010
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken
Inderdaad, vreselijk dat soort gesprekken. Schuif de schuld maar op de school, dat is het gemakkelijkste. Pff...
quote:
"onze zoon werkt heel hard voor uw vak"
"Uren op de slaapkamer zitten "leren" wil niet zeggen dat uw zoon ook inderdaad actief met de stof bezig is".
quote:
"We oefenen extra met hem"
"Kunt u aangeven wat u precies met hem oefent?"
quote:
"onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
"Als ze niet genoeg wordt uitgedaagd, krijgt ze vanaf nu moeilijkere proefwerken. Als ze tot nu toe alleen maar onvoldoendes heeft gehaald, verwacht u vast dat de punten door moeilijkere proefwerken vast omhoog gaan".

[ Bericht 17% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-12-2007 17:50:31 ]
.
pi_55393039
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken a la: "onze zoon werkt heel hard voor uw vak, we oefenen extra met hem, hij heeft een hoge CITO, dus legt u maar eens uit hoe u het in uw hoofd haalt hem toch een vier te geven" en "onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_55394261
Ik haal altijd het voorbeeld van m'n zusje aan, die was slim genoeg voor het gym, maar puberde vreselijk en was niet aan het werk te krijgen. Ging dus Havo doen, ging ze uiteraard fluitend doorheen, daarna alsnog VWO, en doet nu gewoon succesvol uni.

Als ouders beweren dat hun kind superslim is maar de cijfers bij heel veel vakken lijken aan te geven dat het het niveau echt niet aankan, ga ik geen welles-nietes aan, maar vertel bovenstaand verhaal, en sluit af met "als het er in zit, komt het er vanzelf heus wel alsnog uit".

Kortom kind gewoon naar de havo, wat mij betreft, en als ie inderdaad geen VWO-niveau aankon, is het maar beter voor hem om van het veel te zware VWO -en de bijbehorende druk van zijn ouders- af te zijn, en als ie eigenlijk wel VWO-niveau heeft, zoals de ouders denken, mag ie dat lekker later gaan doen als ie er wel aan toe is.

Niet alle ouders zijn dan overtuigd trouwens, maar dat mogen ze dan bij een ander gaan spuien
  zondag 23 december 2007 @ 15:09:34 #96
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55491066
Inderdaad, dat zijn van die ouders met een hoog "plank voor de kop"-gehalte.
.
  zondag 23 december 2007 @ 22:08:23 #97
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_55501672
Fijne vakantie allemaal!
pi_55619680
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 19:27 schreef mane het volgende:
Als bevoegd geschiedenisdocent met enige ervaring op sollicitatiegebied kan ik je vertellen dat geschiedenis (nog) geen tekortvak is. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal mee zal vallen om als onbevoegd geschiedenisdocent veel lesuren te krijgen. Erg veel vacatures zijn er ook niet, volgens mij. Je zal het vooral van je (al dan niet bestaande) netwerk moeten hebben.
Over het vak geschiedenis ben ik idd niet zo op de hoogte Ik werk op een school binnen het Penta College (dat weer onderdeel is van CVO) en daar hebben ze dit jaar allerlei studenten voor de klas gezet. Gewoon ergens binnenlopen doet ook wonderen, overigens. Zo ben ik vorig jaar aan een superstage gekomen en uiteindelijk aan een baan .
Ik zou toch gewoon 'ns rond gaan kijken als ik jou was hoor Lennox, wie weet waar je tegenaan loopt.
pi_55629536
Ik snap het niet altijd even goed van die tekortvakken. Ik kan begrijpen dat economie, wiskunde, natuurkunde problemen opleveren omdat eerstegraders in die vakken gemakkelijk veel meer kunnen verdienen in het bedrijfsleven. Maar een neerlandicus, die kan niet heel gemakkelijk overal aan de bak, en toch is er een tekort aan eerstegraads leraren nederlands. En er is (voor zover ik weet) weer geen tekort aan leraren biologie, terwijl ik me zo kan voorstellen dat een afgestudeerd bioloog best makkelijk elders werk vindt.

Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
  zondag 30 december 2007 @ 00:41:46 #100
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55640808
Ik zou sterk willen pleiten voor het inzetten voor het inzetten van meer studenten in het onderwijs. Als je kijkt naar je eigen vak: is het nou echt nodig om een afgestudeerd classicus op een eerste klas Latijn te zetten? Kan een student dat niet net zo goed?
pi_55641495
Dat is nou net het probleem met het huidige onderwijs: het idee dat je iedereen wel voor zo'n klas kunt zetten. Dat een leerling voor een paar vakken les krijgt van een stagiaire, prima. Stagiaires moeten het ook leren, en dat kun je het beste in de praktijk doen.

Maar het idee dat ik zomaar Nederlands kan gaan geven, of Frans, of wiskunde, want die heb ik immers tot en met VWO 6 gehad en dan kun je toch best wel een eerste klasje lesgeven....vaklui heb je nodig! Mensen die echt ver boven de stof staan en er heel veel omheen kunnen vertellen, bepaalde onderwerpen kunnen verbinden met andere, door hun jarenlange ervaring weten hoe je een bepaald grammatica-onderdeel het beste kunt uitleggen en oefenen, en op welke dingen leerlingen steeds vastlopen en wat je daaraan kunt doen.

Een vriend van me heeft Grieks gegeven aan een tweede klas, terwijl hij eigenlijk bevoegd is voor een ander vak. Die is daar van teruggekomen, omdat het hem wel lukte om de lessen te geven, maar daar hield het dan ook mee op als je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk kan ik me aardig redden als ik Frans zou moeten geven in een brugklas, maar de leerlingen echt inspireren en motiveren lukt een echte leraar Frans veel beter.

Het is niet erg als leerlingen voor een paar vakken les krijgen van iemand die nog niet zo goed in de stof zit, nog niet zo goed weet hoe je een klas moet managen, en hoe je moet uitleggen en motiveren. Het is wel erg als leerlingen voor de MEESTE (of: alle) vakken les krijgen van 'beginners' of 'bijklussers'. Zo'n figuur als mijn leraar geschiedenis op de middelbare school, zo'n echte rot in het vak, die was goud waard Die vergeet ik nooit meer.
  zondag 30 december 2007 @ 03:06:30 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_55644221
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
(...)
Ik snap je betoog, maar volgens mij pleit je meer voor goeie managementkwaliteiten van de docent, en voor een moeilijk definieerbare vorm van theatrale autoriteit, dan voor specifieke vakkennis. Een relatief gebrek aan kennis valt vrij gemakkelijk te camoufleren als een docent beschikt over voldoende overwicht ("dat zoeken we op!" -- en dat ook dóen) maar iemand die het gevoel mist om een klas te leiden, is (ondanks wellicht aanwezige bergen aan kennis) helemaal nergens.

Het beste is natuurlijk een combinatie van beide kwaliteiten (de briljante poppenspeler aan wiens lippen hangende de leerlingen) maar ikzelf geef de voorkeur aan docenten met creatief leiderschap, boven docenten die bewijsbaar de lesstof tot in de puntjes beheersen.
Mijn eigen problemen in de klas waren zuiver autoriteitsproblemen -- had ik die problemen niet gehad, dan was ik een uitstekend docent geweest. En volgens mij ben ik daarin niet de enige.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_55645769
Maar los van die leraren die het op dat punt nooit leren, en die beginners die vanaf dag 1 al 'een geboren leraar' zijn, heb je daarin toch OOK een betere leraar aan iemand die ervaren is dan aan een beginner? Bij mij is het op dat punt in elk geval nu een wereld van verschil t.o.v. zeven jaar geleden
  zondag 30 december 2007 @ 14:40:32 #104
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55652886
Wie heeft er meer liefde voor het vak dan een student, iemand die nota bene luttele jaren geleden gekozen heeft om jarenlange studie aan het vak te wijden? Ik heb het niet over leraren die andere vakken geven, maar universitaire studenten die bepaalde onderbouwklassen overnemen. Vooral bij vwo-leerlingen, waarbij de ordeproblemen toch niet heel groot zijn, lijkt me dit een goede oplossing voor tekorten. Natuurlijk zou je idealiter alleen maar afgestudeerde vakmensen voor de klas willen hebben, maar dat is momenteel gewoon niet mogelijk, en dan kun je maar beter gemotiveerde studenten nemen dan een college Frans die plotseling Klassieke Talen moet gaan geven.
  zondag 30 december 2007 @ 15:07:01 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55653800
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
Vaklui heb je nodig! Mensen die echt ver boven de stof staan en er heel veel omheen kunnen vertellen, bepaalde onderwerpen kunnen verbinden met andere, door hun jarenlange ervaring weten hoe je een bepaald grammatica-onderdeel het beste kunt uitleggen en oefenen, en op welke dingen leerlingen steeds vastlopen en wat je daaraan kunt doen.
Precies!
quote:
Het is niet erg als leerlingen voor een paar vakken les krijgen van iemand die nog niet zo goed in de stof zit, nog niet zo goed weet hoe je een klas moet managen, en hoe je moet uitleggen en motiveren. Het is wel erg als leerlingen voor de MEESTE (of: alle) vakken les krijgen van 'beginners' of 'bijklussers'.
En dan vindt men het vreemd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat....
quote:
Op zondag 30 december 2007 14:40 schreef nickybol het volgende:
Wie heeft er meer liefde voor het vak dan een student?
De docent.
quote:
Ik heb het niet over leraren die andere vakken geven, maar universitaire studenten die bepaalde onderbouwklassen overnemen
Je kunt wel lessen overnemen en je kennis spuien, maar je moet ook weten *HOE* je die kennis kunt overbrengen. De pedagogische kant mist grotendeels en daar heb ik problemen mee. Ik zie het in mijn mentorklas, zij hebben ook les van stagiaires. Qua vakkennis zal het allemaal wel goed zitten, maar als ik soms hoor hoe ze met mijn leerlingen omgaan, of om welke redenen leerlingen er uit gestuurd worden, dan denk ik: hadden ze nu wat meer pedagogische achtergrond gehad, waren deze "problemen" niet ontstaan. .Kennis spuien okee, maar de omgang met die kinderen is net zó belangrijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Baba-O-Riley op 30-12-2007 15:51:59 ]
.
pi_55875440
Hoi Weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik probeer het toch
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een nieuwe studie omdat ik vrees dat hetgeen ik nu doe toch niet helemaal my cup of tea is...
Heb m'n oog laten vallen op de lerarenopleiding Maatschappijleer en probeer me een beetje in te lezen.
Nu loop ik al een paar keer tegen eerstegraads en tweedegraads aan en als ik het goed begrijp houdt tweedegraads in dat je de bevoegdheid heb om les te geven aan het VMBO en havisten en vwo'ers tot aan hun 3e jaar. Als je afstudeert bij deze opleiding ben je tweedegraads docent, maar het lijkt mij ook wel leuk om de bovenbouw les te geven. Kun je die eerstegraads bevoegdheid dan halen dmv een master ofzo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
  dinsdag 8 januari 2008 @ 19:45:01 #107
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_55881030
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:56 schreef parselmouth het volgende:
Hoi Weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik probeer het toch
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een nieuwe studie omdat ik vrees dat hetgeen ik nu doe toch niet helemaal my cup of tea is...
Heb m'n oog laten vallen op de lerarenopleiding Maatschappijleer en probeer me een beetje in te lezen.
Nu loop ik al een paar keer tegen eerstegraads en tweedegraads aan en als ik het goed begrijp houdt tweedegraads in dat je de bevoegdheid heb om les te geven aan het VMBO en havisten en vwo'ers tot aan hun 3e jaar. Als je afstudeert bij deze opleiding ben je tweedegraads docent, maar het lijkt mij ook wel leuk om de bovenbouw les te geven. Kun je die eerstegraads bevoegdheid dan halen dmv een master ofzo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Dan moet je inderdaad een master volgen (duren op het HBO meestal 3 jaar).
pi_55896236
Ah okay, en aan wat voor masters moet ik dan een beetje denken?
pi_55999935
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
Ik denk dat neerlandici doorgaans toch in allerlei andere sectoren terechtkomen. Daarnaast denk ik dat het aantal studenten bij talenstudies in het algemeen sterk is afgenomen, voor Duits is dat in ieder geval een reden voor het tekort.

Tegenwoordig 'coach' ik wat docenten bij mij op school. Docenten die vorige jaar een negatieve beoordeling hebben gekregen of nieuwe docenten die dit jaar opstartproblemen hebben. Best interessant om te doen. Vooral om te zien wat voor verschillen er tussen docenten zijn, wat mis kan gaan, en wat daarvan de oorzaken zijn. Zo heb ik afgelopen maanden iemand begeleid, een wat oudere meneer, die levensbeschouwing gaf in o.a. Havo 4. Een klas waarvan ik de helft van de leerlingen ook in een cluser heb. Op maandag zat hij met die groep altijd in mijn lokaal. Meerdere keren hebben collega's en zelfs een keer twee coördinatoren moeten ingrijpen in die lessen omdat het echt een dierentuin was. Vreselijk. De natte proppen papier zaten tegen mijn oude wandplaten gekleefd (ja, sorry, ik dacht toen even meer aan mijn lokaal dan aan die meneer ), krijtjes, borstels, pennen: alles vloog door het lokaal. Ongelooflijk: diezelfde leerlingen geven bij anderen geen problemen.

Maar goed, deze docent heeft de eer aan zichzelf gehouden. Hij heeft ontslag genomen. Maar nu voer ik dus gesprekken met een andere oudere docent (wat zeg ik? de beste man is 63). Hij geeft natuurkunde en scheikunde. Door het enorme tekort bij deze vakken hebben ze de man aangenomen. Vorige jaar had hij een negatieve beoordeling en de kans is groot dat hij dat dit jaar weer krijgt. Ik heb het er al over gehad met de schoolleiding: je kunt beter een derde- of vierdejaars natuurkunde/scheikunde student voor die klassen zetten, zo iemand goed begeleiden/coachgen etc. en bijscholing geven, dan investeer je tenminste in de toekomst, dan veel tijd steken in dit soort zij-instromers. Waarom gaan scholen niet actiever werven op universiteiten??
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 31 januari 2008 @ 20:00:31 #110
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56441509
De website Beoordeel Mijn Leraar al eens gezien? Las er toevallig vanmorgen iets over in de krant. Gelukkig kom ik er zelf goed vanaf, maar iedereen kan daar docenten compleet de grond in boren. Ook leuk als je een keer van baan wil wisselen en je toekomstige werkgever gaat eens even op je naam googelen...
.
pi_56465516
Staan maar drie leraren van mijn school op en die zijn allemaal nog niet beoordeeld. Maar los daarvan, sites waar je mensen met naam en toenaam, en zelf lekker veilig anoniem, de grond in boort zijn per definitie een treurig verschijnsel.

Ik ga solliciteren buiten het onderwijs. Met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik absoluut weer terug zal keren als in het onderwijs die dingen zijn veranderd waarvan ik hoop dat ze ooit nog eens gaan veranderen Ik vind het nl wel dolle pret met de kids, en ook met heel veel van m'n collega's. Ik zie mezelf best over tien jaar, of twintig, weer naar het onderwijs terugkeren.
pi_56477867
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De website Beoordeel Mijn Leraar al eens gezien? Las er toevallig vanmorgen iets over in de krant. Gelukkig kom ik er zelf goed vanaf, maar iedereen kan daar docenten compleet de grond in boren. Ook leuk als je een keer van baan wil wisselen en je toekomstige werkgever gaat eens even op je naam googelen...
Ik sta er ook op zag ik al. Maar het lijkt me erg sterk dat een toekomstig werkgever daar naar gaat kijken en zich daardoor zou laten leiden.

Deze week op mijn school echt een rotbericht. Een leerlingen uit A4 die al enige maanden behandeld wordt vanwege een hersentumor blijkt uitzaaiïngen te hebben. Genezing zou een wonder betekenen. Dit zijn echt van die klote dingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 13:30:35 #113
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_56478223
En? Een beetje positief beoordeeld?
pi_56478659
Achja, een paar tweedeklassers hebben iets geschreven. Eén jongen heeft gewoon zijn voor- en achternaam vermeld. Wat zij schrijven is positief, maar er zijn vast en zeker leerlingen te vinden die iets onaardigs over mij te melden hebben. Het is niet zo interessant, denk ik.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_56501650
Dat zijn idd echt de klote dingen, waar je op een school met zoveel leerlingen niet aan ontkomt. Man wat heb ik staan janken toen een van mijn lievelingsleerlingen een "zeer agressieve vorm" bleek te hebben.

Soms gebeurt er toch een wonder: hij heeft het gered
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:32:02 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56547907
Op de uitstekende Belgische website Klasse.be vond ik deze filmserie over een leerkracht in haar eerste jaar in het onderwijs. Best interessant om te kijken
.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 20:34:13 #117
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56548774
Afgelopen week was op tv een documentaire die Meester Ben heette.
Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen maar hij is me aangeraden en ook de kritieken zijn lovend.
Life is what you make it.
pi_56552844
Heel even m'n hart luchten als LIO.. Ik heb morgen m'n ramp-V4 weer, en het roer moet om, en ik ben helemaal gepeptalked door allerlei begeleiders, maar ik zie er nog steeds als een berg tegenop om morgen met harde hand te gaan regeren in die klas. Bleh.

Gelukkig heb ik nog een lieve, V3 vol dyslecten en adhd'ers en een hele fijne V5 die me helpen als de beamer het niet doet .
pi_56555453
Sterkte Razztwizzle, let alleen wel op dat je er nu niet te streng ingaat..
Dat heb ik vorig jaar met mijn Havo 3 klas een keer gedaan, en dat liep volledig mis. Ik had binnen 5 minuten het braafste meisje van de klas er (terecht) uitgestuurd, en ik kon helemaal niets meer met de klas de rest van het uur..

Daarna heb ik met een afvaardiging van de klas een goed gesprek gehad, en de rest van het jaar zijn we in redelijk goede harmonie doorgekomen(ze bleven druk, maar het was niet meer zo vervelend als eerst)...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 6 februari 2008 @ 14:00:31 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56560961
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:11 schreef Razztwizzle het volgende:
Heel even m'n hart luchten als LIO.. Ik heb morgen m'n ramp-V4 weer
Herkenbaar gevoel... Zo van: "Wat ben ik blij als dát uur maar achter de rug is...."
quote:
het roer moet om, en ik ben helemaal gepeptalked door allerlei begeleiders, maar ik zie er nog steeds als een berg tegenop om morgen met harde hand te gaan regeren in die klas. Bleh.
Pas hier wel een beetje mee op. Als je superstreng op alles gaat reageren, zal de klas terug gaan reageren en dan zoek je het conflict op. Hoe harder je op gaat treden, hoe harder de klas terug zal bijten. Ik denk dat het beter is, wat hierboven ook gezegd wordt, om open het gesprek aan te gaan. Of je geeft ze een aantal vragen om op te reageren over de lessen. Kan me voorstellen dat je dat best eng vindt, maar het proberen waard. "Jongens, dit loopt niet lekker en ik denk dat jullie er net zo over denken. Wat kunnen we er aan doen om de sfeer te verbeteren?". Ik heb dit wel eens gedaan. Midden in de klas gaan zitten en laat ze maar eens vertellen. Op het moment dat je de klas inspraak geeft in wat gebeurt en hen laat reageren, kan dat tot verbetering leiden. (Ik zeg: "kán". Je hebt natuurlijk ook klassen die gewoon rottigheid willen trappen. Maar ook dat heeft z'n redenen...) Succes er mee! Dit zijn leermomenten. Ga er voor!
quote:
Gelukkig heb ik nog een lieve, V3 vol dyslecten en adhd'ers en een hele fijne V5 die me helpen als de beamer het niet doet .
Daar kun je dus ook al veel positieve dingen uit halen als het met die V4 morgen niet zo lekker zou gaan. Denk maar zo: je bent niet de enige waar het soms niet zo lekker loopt, zelfs mensen die al 80 jaar in het onderwijs zitten. En beamers... ik amuseer me er ook vaak mee, maar ik speel dan de dommerik. Ik laat het scherm 2 x omhoog en omlaag gaan en vraag dan een van de leerlingen om het even te fixen. VMBO-ers regelen dat wel even voor je. "Meneer.. u snapt er ook niks van he. Als u nou gewoon dit kabeltje hier in duwt en dat gele kabeltje dáár, dan doet-ie het tenminste. Gaat u maar even zitten, we regelen dit wel".
.
  woensdag 6 februari 2008 @ 14:03:21 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56561032
*dubbelpost*1

[ Bericht 99% gewijzigd door Baba-O-Riley op 06-02-2008 14:03:53 (1 x was wel genoeg...) ]
.
  woensdag 6 februari 2008 @ 16:21:12 #122
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56563800
Ik kan vanuit mijn ervaring alleen maar onderschrijven dat de harde hand niet de beste oplossing is. Ik heb op die manier ook een desastreuze dag gehad, het ene conflict volgde het andere op en aangezien zij met een stuk meer zijn staat er bij ieder conflict weer iemand met frisse moed tegenover je. In het basisonderwijs, waar je de hele dag dezelfde klas hebt, wordt het dan een hele lange vermoeiende dag. De keer daarop dat ik die klas had ben ik toen ook de dialoog aangegaan. Uitkomst was dat ik minder streng zou zijn en dat zij dan liever zouden zijn voor mij. Vanaf dat moment ging het beter al moet ik soms wel even herinneren aan die afspraak. Voorlopig moet je ook 'kleine' doelen stellen, eerst het pedagogisch klimaat maar weer goed krijgen, leerdoelen etc. zijn dan weer van later orde.

Succes morgen!
Life is what you make it.
pi_56564175
Ik heb keer op keer problemen met die klassen waarin ik een 'pretvak' moet geven. De vakken die ze gewoon bij tijd en wijle best moeilijk vinden, en die uitdagend voor ze zijn, waar ze moeite voor moeten doen om het bij te houden en het te snappen, daar hebben ze OOK weleens geen zin, en zijn OOK weleens een beetje in een klierstemming, of in een "ik doe geen reet meer want het is vrijdagmiddag"-stemming, maar daar kun je het altijd wel 'bijbuigen'.

Maar bij dat 'pretvak' zijn ze steevast allemaal, stuk voor stuk, en dan ook nog doorlopend, niet van plan om iets uit te voeren. En heel begrijpelijk: het is voor hen het laatste uur op de vrijdag, en ze weten dat ze met "effe snel doorlezen vlak voor het proefwerk" ook wel een voldoende halen. Als ik leerling was zou ik ook gaan klieren.

Als ik heel veel meer tijd had zou ik misschien het vak zo kunnen inrichten dat het allemaal wat moeilijker voor ze is, maar zelfs dan blijft het lastig: het is gewoon een zwamvak, en ze krijgen het maar 1 uur in de week.

Nouja, de moraal van dit verhaal: als een VWO-klas voortdurend collectief klierig is, en dus niet alleen maar enkele individuen, kan het zijn dat ze zich gewoon vervelen, en dat je al een heel eind komt door het interessanter voor ze te maken.
  woensdag 6 februari 2008 @ 16:56:02 #124
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56564464
Ben benieuwd hoe het gegaan is vandaag
.
  woensdag 6 februari 2008 @ 16:58:57 #125
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_56564508
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 16:38 schreef thaleia het volgende:
Ik heb keer op keer problemen met die klassen waarin ik een 'pretvak' moet geven. De vakken die ze gewoon bij tijd en wijle best moeilijk vinden, en die uitdagend voor ze zijn, waar ze moeite voor moeten doen om het bij te houden en het te snappen, daar hebben ze OOK weleens geen zin, en zijn OOK weleens een beetje in een klierstemming, of in een "ik doe geen reet meer want het is vrijdagmiddag"-stemming, maar daar kun je het altijd wel 'bijbuigen'.

Maar bij dat 'pretvak' zijn ze steevast allemaal, stuk voor stuk, en dan ook nog doorlopend, niet van plan om iets uit te voeren. En heel begrijpelijk: het is voor hen het laatste uur op de vrijdag, en ze weten dat ze met "effe snel doorlezen vlak voor het proefwerk" ook wel een voldoende halen. Als ik leerling was zou ik ook gaan klieren.

Als ik heel veel meer tijd had zou ik misschien het vak zo kunnen inrichten dat het allemaal wat moeilijker voor ze is, maar zelfs dan blijft het lastig: het is gewoon een zwamvak, en ze krijgen het maar 1 uur in de week.

Nouja, de moraal van dit verhaal: als een VWO-klas voortdurend collectief klierig is, en dus niet alleen maar enkele individuen, kan het zijn dat ze zich gewoon vervelen, en dat je al een heel eind komt door het interessanter voor ze te maken.
Gokje, ckv1?
pi_56564670
Haha, nee, daar weet mijn collega, die beeldend kunstenaar is, volgens mij nog best iets boeiends van te maken!
Nee, het is een onderbouw-cultuurvak dat eigenlijk gewoon een beetje vrijblijvend "spelen met goden en mythen" is.

In principe kun je van elk vak iets uitdagends maken, ben ik van overtuigd, maar ik heb er de tijd niet voor. Zit met bovenbouw- en eindexamenklassen in twee verschillende 'echte' vakken, en dat ene uurtje "onderbouw-zwamcultuurvak" per week is telkens de sluitpost op m'n begroting. Ik denk dat er morgen een video in gaat
  woensdag 6 februari 2008 @ 17:43:15 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56565225
Tijd... Ik ken het. In het team waar ik in zit krijgen we de ene na de andere opdracht of dingen die geregeld moeten worden. We zijn bezig met projectonderwijs wat wil zeggen dat we zelf nieuwe projecten moeten ontwikkelen - maar wanneer? Ik ben vaak tot laat in de avond aan het typen. Ik merk dat ik ook geen plezier meer beleef aan het mentoraat. Ik voel me vaak eerder een secretaresse in plaats dat ik leuke dingen met mijn leerlingen kan doen, want dat mag immers niet meer - LESUITVAL. En ondertussen blijft de stroom opdrachten en uit te delen briefjes van de teamleider maar binnen stromen. Wat Thaleia hierboven zegt: geen tijd hebben om leuke dingen van je les te maken;ik herken het.
.
pi_56567677
Nou, het ging mwoah . Probleem is dat ik al mijn "ordemaatregelen" die ik zo goed toe kan passen bij de klassen die meestal wel goed gaan (V3 en V5 dus) echt gewoon niet of verkeerd lijk te gebruiken in V4.

Het is een grote klas: 34 leerlingen. Klein lokaal, laatste uur op woensdag. Natuurlijk is dat geen excuus, maar het liep wéér niet lekker vandaag, en ik had er ook echt geen zin meer in na een half uur.

En dat terwijl ik me natuurlijk vanalles had voorgenomen om te gaan doen. Duidelijke structuur ingebouwd, lesonderdelen niet te lang, veel "lekker werken", weinig "klassikale uitleg". Dat ging ook wel, maar ik had er makkelijk nog vijf uit kunnen zetten die de boel aan het stangen waren. Het vreet gewoon energie dan.

Ik heb er twee meiden uitgestuurd die gewoon echt aan het klieren waren, maar echt veel effect had het niet, het leek alleen maar drukker te worden. "Met harde hand" is ook helemaal niet mijn manier, en dat wil ik ook helemaal niet, dus echt dictatoriaal zal ik nooit worden maar door deze klas kan ik me echt afvragen of ik wel uit het goede hout gesneden ben voor dit vak.

Ik herken mezelf eigenlijk niet als ik voor deze klas sta, dat vind ik nog het ergst. Net alsof er een enorme blokkade wordt opgeworpen door het gevoel dat het al zo lang niet echt lekker gaat, en alsof ik ineens m'n lesplan vergeet, m'n strafmaatregelen door de war haal en alle namen vergeet. Noem het zenuwen maar leuk is anders. Toch volgende week maar met goede moed verder, ik heb dan in ieder geval een evaluatiegesprek met de heren uit de klas en de teamleider, omdat zij bij alle vakken problemen geven en het al bijna zo bont hebben gemaakt dat ze niet meemogen op schoolreis in april.

Maar, lalala, m'n V5 en V3 waren weer op hun allerliefst, vol plezier en energie en kritische vragen en leuke opmerkingen ("Ga je weer voorlezen? Je Engels is zo mooi" ).
  woensdag 6 februari 2008 @ 21:53:32 #129
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_56570498
De V staat voor vmbo bij deze klassen?
pi_56570706
Ik denk VWO. En ik kan me er wel iets bij voorstellen, een vierde klas van 34 leerlingen (las ik dat aantal echt goed?! ), op het laatste uur, en dan ook nog een groep waar meerdere leraren problemen mee hebben....

Is ook niet echt de makkelijkste groep om als beginner mee te starten...houd moed Razztwizzle, en trek jezelf op aan de klassen die wel goed gaan
pi_56571145
VWO ja die zijn ook niet altijd lief hoor. En het zijn er écht 34. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik wel eens blij ben als er een paar ziek zijn of naar een project toe ofzo.

Ik ben alleen bang dat als dit zo blijft, de leerlingen in de groep me tegen zullen gaan staan. Want nu vind ik ze stuk voor stuk nog hartstikke aardig, buiten de les om, en is het alleen hun gedrag wat me enorm stoort. Ik geef les op een school waar ze met domeinen werken, en in het domein werken ze goed, zijn ze bij en halen ze goede cijfers.

Maarja, groepsgedrag hè . Het laatste uur is er gewoon écht niets meer uit te persen aan interesse of gezellig meedoen. En dan is ons laatste uur al om 14.20 . Pieperds .

In ieder geval bedankt voor alle steunbetuigingen hier ik heb echt veel aan dat soort dingen merk ik, net als het COL-groepje met drie andere LIO's waar ik inzit, en de wekelijkse mentorgroepbijeenkomsten op de opleiding. Vaak nogal suf en overbodig qua leerstof, maar de verhalen zijn altijd heerlijk om te horen .

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2008 22:20:21 ]
  woensdag 6 februari 2008 @ 22:56:27 #132
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56572122
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 22:19 schreef Razztwizzle het volgende:
VWO ja die zijn ook niet altijd lief hoor. En het zijn er écht 34.
Pff.. die moet je dan ook maar met een schoenlepel in je lokaal zien te persen dan.. Maar de vraag is: waarom zijn ze zo vervelend? Hebben ze niks te doen, of - en ik denk dat dit het geval zal zijn - komt het door het tijdstip? Maar ook daar moet je niet alles op schuiven. Ik heb momenteel een 3 VMBO het zevende uur op vrijdag, en die werken als een trein. 34 leerlingen... pffff...
quote:
Ik ben alleen bang dat als dit zo blijft, de leerlingen in de groep me tegen zullen gaan staan. Want nu vind ik ze stuk voor stuk nog hartstikke aardig, buiten de les om, en is het alleen hun gedrag wat me enorm stoort.
Kun je het er niet eens een keer met een paar van die aardige leerlingen over hebben na de les? Misschien geven ze je ook nog wel wat goeie tips.
quote:
Het laatste uur is er gewoon écht niets meer uit te persen aan interesse of gezellig meedoen. En dan is ons laatste uur al om 14.20 . Pieperds .
Aan de ene kant zou ik van een 4 atheneum nog wel wat concentratie verwachten op dat tijdstip.

Maar je ziet: die V3 en V5-klas is goed gedaan, dus die kun je weer bijschrijven op je lijstje. Die V4 gaat ook nog wel lukken. Hier leer je namelijk enorm van en dat komt je later zeker weer van pas.
.
pi_56572536
En ook van mij nog een tip, die misschien moeilijk in de praktijk te brengen is: relax
Met bepaalde groepen heb ik op bepaalde tijdstippen vaak niet zo'n bijster efficiente les, juist omdat ik lichtelijk opgefokt denk: "ai, vrijdag zevende uur, maar we moeten echt de stof afkrijgen, ik moet er maar direct flink bovenop, we hebben geen seconde te verliezen" waarop die klas ook opgefokt raakt. Het is geen ruzie ofzo, maar ik ben wat hyper, en zij worden ook hyper.

Terwijl op een vrijdag voor een vakantie, als ik relaxed denk: "ach ja, wat nu niet af komt komt na de vakantie wel weer", en dus eerst even met ze begin te ouwehoeren over het nieuws, of het weer, of het aankomende schoolfeest, straal ik kennelijk zoveel relaxedheid/rust uit dat dat overslaat op de klas, en we uiteindelijk veel meer doen dan ik had verwacht, en ook veel meer dan in een gewone, meer 'opgefokte' les.

Dus ja, lastig advies om uit te voeren, maar toch: laat het los. Van het gevoel "het ging steeds niet met die klas, het MOET deze keer echt anders" raak je (of in elk geval ik) onbewust zo hyper dat dat overslaat op de groep.
  woensdag 6 februari 2008 @ 23:43:35 #134
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56573214
Dat is wat ik bedoelde met 'kleine' doelen inderdaad. Focus op klimaat, dan komen leerdoelen vanzelf wel.
Life is what you make it.
pi_56573608
hej, leuk topic Razztwhizzle ... mag ik hier ook in?
  donderdag 7 februari 2008 @ 23:22:57 #136
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56593461
Hier vind je een aardig artikel over "streng beginnen". Eerder hadden we het hier over in dit topic.
.
  donderdag 7 februari 2008 @ 23:38:22 #137
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56593800
Wat een onwijs goed artikel, daar kan ik ook zeker voordeel uit halen.
Life is what you make it.
pi_56641302
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 23:16 schreef thaleia het volgende:
Terwijl op een vrijdag voor een vakantie, als ik relaxed denk: "ach ja, wat nu niet af komt komt na de vakantie wel weer", en dus eerst even met ze begin te ouwehoeren over het nieuws, of het weer, of het aankomende schoolfeest, straal ik kennelijk zoveel relaxedheid/rust uit dat dat overslaat op de klas, en we uiteindelijk veel meer doen dan ik had verwacht, en ook veel meer dan in een gewone, meer 'opgefokte' les.
Lesgeven is eigenlijk het voorgehouden krijgen van een spiegel. En dat is de hele tijd zo. De klas geeft je precies datgene terug wat jij ze geeft. Dat is een wetmatigheid waar ik soms wel eens moe van word, maar het is eigenlijk ook ontzettend goed/mooi en vooral: leerzaam. Als je wílt leren in ieder geval.

Ben benieuwd wat voor andere baan je gaat krijgen, thaleia. Ik kan het me wel goed voorstellen dat je iets anders wilt. Ik ben nog wel erg overtuigd van mijn keuze voor het onderwijs. Op momenten twijfel ik natuurlijk wel eens, en soms denk je: waar doe ik dit eigenlijk voor? Maar als ik mezelf dan hoor praten tegen vrienden over mijn werk, en ik merk hoe bevlogen en enthousiast ik dan ben, dan is meteen weer duidelijk dat ik doe wat bij me past. Ondertussen wil ik wel heel graag promotieonderzoek gaan doen: een combinatie van onderzoek doen/schrijven en lesgeven zou voor mij ideaal zijn.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_56642952
Ha, typisch, dat zou ik ook ideaal vinden. Van een fulltime onderdompeling in het wetenschapswereldje word ik ongelukkig. Een combi kan interessant zijn.

Ik heb de afgelopen tijd over allerlei banen nagedacht varierend van dingen waar ik vroeg of laat wel binnen denk te komen (redacteur-/communicatie-achtige dingen) tot dingen waar ik een aparte opleiding voor nodig heb (programmeren lijkt me best wel wat) en tot zover is de conclusie dat ik weinig dingen kan verzinnen die interessanter en leuker zijn dan wat ik nu doe. Ik kan tig dingen verzinnen die relaxter zijn, dat wel, maar leuker?

Als DE droombaan voorbijkomt ga ik er wel voor hoor (ooit solliciteerde ik eens op 'atletenmanager' voor het topatleten-begeleidingsbedrijfje van Jos Hermens, ja kijk, daar kan geen onderwijsbaan tegenop)

maar voor nu wil ik eens gaan proberen of ik niet al een heel eind kom door gewoon anders in mijn werk te gaan staan. Ik geloof dat ik het werk graag wil blijven doen, maar ik moet er een strategie in zien te vinden. De laatste tijd maakte ik me zo kwaad over allerlei organisatorische dingen (een klas moeten opvangen op een achtste uur als ze eigenlijk al uit zijn, puur voor die urennorm, dat doe je kinderen toch niet aan?), en over verplichte volstrekt zinloze tijdrovende cursussen ('s avonds een project in elkaar draaien of een toets nakijken is helemaal geen ramp, MAAR WEL als je dat noodgedwongen 's avonds moet doen omdat de schoolleiding je halve werkdag volplande met onzin), en noem het allemaal maar op, dat mijn lessen niet alleen gingen lijden onder het tijdgebrek, maar ook onder mijn algehele negativiteit. Oudere collega's raden me aan de kunst van het 'dingen langs je heen laten glijden' onder de knie te proberen te krijgen. Misschien is dat inderdaad wel een mooie uitdaging.
pi_56643259
Ja, de kunst van je alleen proberen druk te maken om de dingen die jij wel ziet als de belangrijke/leuke aspecten van het vak. Dat kan in het onderwijs best. Maar zo te lezen heb jij wel erg veel cursussen en vergaderingen op jouw school. Op mijn school is dat eigenlijk behoorlijk beperkt. Ik heb af en toe een teamvergadering of sectievergadering. Ik versta nu de kunst om die op gepaste tijden af te zeggen. Ik kan inmiddels wel een potje breken en dan kun je best eens zeggen dat je geen tijd hebt. Ik zit nu in de redactie van de Kleio (vaktijdschrift voor geschiedenisdocenten) en dat gebruik ik soms als excuus. . Verder zeg ik niet meer enthousiast ja als ik weer eens wordt gevraagd voor allerlei commissietjes en projectjes.

Daarnaast is het ook altijd aardig om zelf met ideeën te komen voor de invulling van die dagen/momenten. In hoeverre kun jij daar invloed op hebben? Ik heb dit schooljaar bijvoorbeeld taakuren gekregen voor het opzetten van een projectje rond profielwerkstukken in de Havo bovenbouw. Ik zit ook in dat team. Samen met een collega vul ik nu dus grotendeels de studiedagen van ons bovenbouwteam Havo in. En dat doen we natuurlijk naar ons goeddunken. De teamleider geeft ons veel vrijheid daarin. Op die manier heb ik er wel lol in.

Verder heb ik mezelf ook aangeleerd geen uur langer op school te blijven dan strikt noodzakelijk. . Zat ik vroeger nog wel extra dingetjes te doen na mijn laastste lesuur, nu vertrek ik zo snel mogelijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 10 februari 2008 @ 15:00:51 #141
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56644503
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:06 schreef thaleia het volgende:
De laatste tijd maakte ik me zo kwaad over allerlei organisatorische dingen (een klas moeten opvangen op een achtste uur als ze eigenlijk al uit zijn, puur voor die urennorm, dat doe je kinderen toch niet aan?), en over verplichte volstrekt zinloze tijdrovende cursussen ('s avonds een project in elkaar draaien of een toets nakijken is helemaal geen ramp, MAAR WEL als je dat noodgedwongen 's avonds moet doen omdat de schoolleiding je halve werkdag volplande met onzin), en noem het allemaal maar op
Zóó herkenbaar! Ik kon het zelf wel geschreven hebben. Kleine irritaties over de organisatorische gang van zaken worden steeds groter en groter. Volgens mij heb ik de 'pech' om in een team te zitten dat het meeste werk moet verrichten, want als ik soms naar andere teams kijk, dan denk ik: "Waarom hebben die het niet zo druk?". Andersom hoor ik dan ook weer terug: "Jullie moeten écht veel doen, zeg". Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.
quote:
dat mijn lessen niet alleen gingen lijden onder het tijdgebrek, maar ook onder mijn algehele negativiteit.
Ja, twee weken geleden merkte ik dat bij mezelf. Ik was les aan het geven op de automatische piloot, en dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan. Het was alsof ik op mijn eigen schouder zat en mee aan het kijken was. Toen ik daarna ook nog eens uitviel tegen een van mijn aardigste leerlingen, realiseerde ik me dat ik fout bezig was. Heb daarna overigens wel mijn excuses aangeboden aan die leerling. Bah, wat voelde ik me rot. Maar wel een teken aan de wand...
quote:
Oudere collega's raden me aan de kunst van het 'dingen langs je heen laten glijden' onder de knie te proberen te krijgen. Misschien is dat inderdaad wel een mooie uitdaging.
Ik doe met je mee!
.
pi_56645017
quote:
Op zondag 10 februari 2008 15:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.? Ik doe niets meer 'zomaar'. Ik wil dat terug zien in uren, etc. Ik heb er inderdaad geen zin in om mezelf gratis en voor niks over de kop te werken. Gelukkig heb ik een teamleider én een conrector personeelszaken die er ook zo over denken. Daardoor voel ik me ook niet lullig als ik er over begin, dat is prettig.

Bazuin gewoon rond dat het je een beetje teveel wordt, dat je enthousiasme je valkuil is, etc.. Laat ze maar een beetje bezorgd worden. Voor jou écht niet tien anderen. Zul je zien hoe snel ze ineens met je willen praten over je taakbelasting en je uren etc. . Zo niet, dan zijn het sukkels. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_56645952
Bij ons staan er voor taken steevast te weinig taakuren, is dat bij jullie niet zo? Mentoraat bijvoorbeeld, daar krijg je, bovenop je wekelijkse mentorles, 25 taakuren voor. Met mentorspreekavond, klassenfeest, gesprekjes met leerlingen, oudercontact, mentorenscholing, mentorenoverleg zit je vermoedelijk ergens in november al aan die 25 uren. Wat dan? Stiptheidsactie? Heb ik wel over gedacht, maar wie ben jij om op je strepen te gaan staan als collega's met veel bewerkelijker mentorklassen dat al niet eens doen? En de personeelsraad ook niet (of in elk geval niet met succes)

Je kunt ook het mentoraat weigeren, maar dan moet je weer andere taken op je nemen om aan je taakuren te komen, en voor die andere taken staan OOK veel te weinig uren
  zondag 10 februari 2008 @ 16:55:59 #144
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56646844
quote:
Op zondag 10 februari 2008 15:24 schreef mane het volgende:
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.?
Dat noemen ze "ontwikkeltijd". Tegenwoordig wordt alles onder "ontwikkeltijd" geschaard. Trouwens, die taakbelasting - wat een gedrocht. Tot nu toe is niemand in staat geweest om me fatsoenlijk die taakbelasting uit te leggen, zodat ik het ook *snap*.
quote:
Bazuin gewoon rond dat het je een beetje teveel wordt, dat je enthousiasme je valkuil is, etc.. Laat ze maar een beetje bezorgd worden. Voor jou écht niet tien anderen. Zul je zien hoe snel ze ineens met je willen praten over je taakbelasting en je uren etc. . Zo niet, dan zijn het sukkels. .
Ik ben niet zo'n tiep dat gaat rondvertellen dat het me zwaar valt. Waarom? Als ik vaak van die dozen op school zie, met hun 14 uurtjes, die dan aan het steunen en zuchten zijn dat ze zoveel werk hebben.. Ik wil niet gezien worden als zo'n zeikmuts. Ik heb tijdens het POP-gesprek met de teamleider wel aangegeven dat het werk me zowat tot de haargrens staat. Een week later echter kreeg ik al weer extra werk op m'n dak. Kort geheugen, denk ik..
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:12 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan er voor taken steevast te weinig taakuren, is dat bij jullie niet zo? Mentoraat bijvoorbeeld, daar krijg je, bovenop je wekelijkse mentorles, 25 taakuren voor. Met mentorspreekavond, klassenfeest, gesprekjes met leerlingen, oudercontact, mentorenscholing, mentorenoverleg zit je vermoedelijk ergens in november al aan die 25 uren. Wat dan? Stiptheidsactie? Heb ik wel over gedacht, maar wie ben jij om op je strepen te gaan staan als collega's met veel bewerkelijker mentorklassen dat al niet eens doen?
Ik vraag me af waar die uren in de taakbelasting op gebaseerd zijn. Zoals ik boven al zei, niemand heeft me ooit fatsoenlijk die taakbelasting kunnen uitleggen. Dus als iemand zegt: "daar krijg je uren voor" - heel leuk, maar is dat aantal uren dat ik krijg ook in verhouding met het aantal uren dat ik er in *steek*. Op dit moment heb ik een gevoel van: steek dat mentoraat maar waar de zon niet schijnt (en dat vind ik best erg), geef me 2 lesuren er bovenop, dus 27 uren, en laat me voor de rest gewoon met rust.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-02-2008 17:33:51 ]
.
pi_56647888
Ha, dat is PRECIES wat ik in de kroeg opperde laatst: doe mij maar gewoon 27 lesuren, er is immers een tekort aan leraren in mijn vak, nou prima, doe ik wat meer lesuren, maar val me dan met geen enkel ander 'randverschijnsel' lastig.

Lijkt me werkelijk ideaal
  zondag 10 februari 2008 @ 21:34:25 #146
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_56652666
quote:
Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef thaleia het volgende:
Ha, dat is PRECIES wat ik in de kroeg opperde laatst: doe mij maar gewoon 27 lesuren, er is immers een tekort aan leraren in mijn vak, nou prima, doe ik wat meer lesuren, maar val me dan met geen enkel ander 'randverschijnsel' lastig.

Lijkt me werkelijk ideaal
Dat heb ik nu dus. Alleen lessen draaien en één surveillancedienst, that's it. Héérlijk, alles is door MIJ te plannen en te controleren, ik ben aan het eind van de middag klaar -echt klaar.

Aanrader!
  zondag 10 februari 2008 @ 22:00:46 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56653451
Wow, hoe heb je dat gefixt dan?
.
pi_56683358
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem! Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_56683603
zo, ik kreeg gisteren een telefoontje van de school waar ik mijn LIO heb gedaan met de vraag of ik een van mijn collega's wil gaan vervangen..

Dus vanaf de krokusvakantie sta ik ook weer voor de klas.. Wel weer even eng, maar het zal vast wel goed komen.. Ik heb straks ook een examenklasje vmbo (7 leerlingen).. Deze leerlingen vroegen specifiek of ik weer terug kon komen, dus dat was wel leuk om te horen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_56684369
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem! Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm! Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:41:09 #151
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56686947
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem!
Als je zo de topicreeks volgt, merk je dat ik ook vaak hele positieve dingen schrijf, maar zoals bij elke baan (denk ik) heb je ook wel eens momenten dat het lampje van de benzinetank begint te knipperen. Je moet ook niet al te zeer bang worden. Aan de ene kant zeg ik: je maakt het jezelf zo druk als je het zelf wil. Aan de andere kant: als men merkt dat ze wat aan jou hebben, bestaat de kans dat je enorm veel in je schoot geworpen kunt krijgen. Voeg daarbij wat organisatorische probleempjes links en rechts en je hebt de situatie die ik eerder schetste. Ik hou van mijn baan, zou niks anders willen, maar iedereen heeft af en toe momenten dat je even de stress van je af moet schrijven. En ik zeg je er meteen bij: het komt NIET door het lesgeven, omgang met leerlingen etc. Dat zorgt juist dat je weer energie krijgt en positieve stimulansen om toch maar door te zetten. Maar laat je alsjeblieft niet al te zeer afschrikken.
quote:
Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Pffoe.. ja vrije tijd heb ik nog. Maar het varieert echt. De ene dag doe ik na school niks, de andere dag ben ik tot elf uur 's avonds bezig, of wel met nakijken, of met het maken van lesmateriaal, of andere dingen. Maar op het moment dat je zo'n creatieve bui hebt, boeit het je niet of je tot 11 uur bezig bent. Ik zie het een beetje als mijn hobby. In het weekend, ja ook dan ben ik wel met school bezig, maar zeker niet elk weekend.
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef teigan het volgende:
zo, ik kreeg gisteren een telefoontje van de school waar ik mijn LIO heb gedaan met de vraag of ik een van mijn collega's wil gaan vervangen.. Dus vanaf de krokusvakantie sta ik ook weer voor de klas.. Wel weer even eng, maar het zal vast wel goed komen.. Ik heb straks ook een examenklasje vmbo (7 leerlingen).. Deze leerlingen vroegen specifiek of ik weer terug kon komen, dus dat was wel leuk om te horen.
Super! Leuk voor je!
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:50 schreef Herr_Munk het volgende:
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm!
Geniet ervan!
quote:
Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...
Waar hij natuurlijk die hele rompslomp wat er bij komt mee bedoelt. Soms denk ik dat ook wel eens, dat je meer met al die zaken éromheen bezig bent, dan met het eigenlijke lesgeven.
.
pi_56687798
Nou, voor de beginnelingen dan even: het is dus wel heel erg leuk . Niet de onzin eromheen, maar het lesgeven zelf. Daarom is het zo jammer als je het lesgeven en de leerlingen, die eigenlijk het belangrijkste zouden moeten zijn, in de knel ziet komen door alle andere rompslomp.

Maar het lukte me dus niet om een baan te bedenken die me leuker lijkt, terwijl ik daar toch echt veel mee bezig ben geweest de afgelopen weken.

Ben wel nog steeds erg benieuwd naar hoe TSE voor elkaar heeft gekregen waar ik zo naar snak. Laat het me weten en ik ga onmiddellijk dezelfde strategie volgen Gewoon de lessen en de leerlingen weer op nummer 1, ideaal.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 21:17:37 #153
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_56691072
Ik heb er dus helemaal niets voor hoeven doen, da's de grap. Ik ben gewoon helemaal met lessen ingeroosterd, en verder eigenlijk niets (oké, ik moet aanwezig zijn bij de open dag en het schoolfeest, big deal).
pi_56691267
Ik heb niet het hele topic meegelezen maar zal ook wat laten horen

Ik sta nu 8 jaar voor de klas, met name VMBO-klassen. Ik geef Wiskunde. Zit nu 7 jaar op dezelfde school en behoor al zowat tot het meubilair ondanks mijn 30 jaar.

Ik heb ervoor gekozen om mijn baan op te delen in allerlei stukken. Een deel ervan is lesgeven. Ik geef ongeveer 17 lessen in de week, ben daarnaast mentor, ben ICT-contactpersoon, beheer de website en werk één dag in de week aan het ontwikkelen van de landelijke examens die op het VMBO (alle afdelingen) gegeven worden. Voor mij is dit de ideale afwisseling. Ik vind het super om voor de klas te staan, maar hecht veel waarde aan afwisseling. Ik wil geen 25 lessen want dan wordt het te eenzijdig.

Toen er een mooie taak vrij kwam, heb ik direct aangegeven die erbij te willen pakken. Een tijdje later liet ik dan een minder leuke taak vallen. Het is echt mijn motto geworden: "Zorg voor afwisseling, dan hou je het lang leuk".

Tis zo'n leuk vak
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 21:44:46 #155
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_56691737
Zeker, afwisseling is belangrijk. Op mijn vorige school was ik -naast lesboerin- mentor, stage-coordinator, vakgroepvoorzitter en PSO-verantwoordelijke.

Laat mij nu maar even wat minder afwisseling hebben.
pi_56693485
Afwisseling als je dat kunt combineren met minder lessen is nog wel iets voor te zeggen ja, al denk ik dat ik dan nog steeds liever vooral les geef, kan weinig taken bedenken die mij evenveel plezier opleveren als dat.

Maar de pest sinds de invoering van het nieuwe taakbeleid is dat hoe groter je aanstelling, hoe meer van die taken je sowieso moet doen. Dus mentoraat, commissie, excursie-organisatie en begeleiding en noem het allemaal maar op, bovenop je 25 lesuren. Da's bijna niet te doen. Daarom is er bij ons nu ook echt een run op de grotere taken die voor wat verlichting van je lestaak zorgen (decaan, PR-persoon).

Zit ik ook over te denken. Ik wil het lesgeven niet helemaal kwijt, daar is het te leuk voor. Maar twee dagen in de week een kantoorbaantje, ofzo, of een boekwinkel....maakt het allemaal net effe wat beter te behappen
pi_56716696
Euforie Ik heb vandaag m'n lastige V4 aangepakt zoals ik dat wilde (structuur, duidelijkheid, kop-romp-staart, kleine preek en veeel belonen) en het werkte! Goed gewerkt, fijne les, goede afspraken gemaakt. Nu volhouden

Verder vandaag m'n langste dag ooit op m'n school meegemaakt. Ik was er al om 8.00 (voor mij is dat dus om 7.15 in de trein zitten, dus om 7.00 de deur uit), want het domein moest worden klaargezet voor een grote test. Toen door ziekte en vervangrooster de volle acht uur gedraaid, hetzij in domein hetzij in instructie. Om 15.00 gesprekje met wat zwakke leerlingen. Van 15.15 tot 17.00 teamcursus over domeindidactiek. Van 17.00 tot 18.00 pizza eten met het team. Van 19.00 tot 20.30 praatje van de teamleider over de voortgang en de profielkeuzevoorlichting voor ouders uit de mentorgroepen, en van 20.45 tot 22.00 huiskamerbijeenkomst (dat is op de school waar ik werk de naam voor een bijeenkomst van alle ouders uit een mentorgroep om de klas en alles eromheen eens zonder de kinderen erbij te bespreken).

7.15 de deur uit, 23.00 weer thuis en morgen het 1e uur weer vol aan de bak.
Mijn mantra voor de komende weken? 't Is bjna vakantie... 't is bijna vakantie...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2008 23:21:36 ]
pi_56740253
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 23:16 schreef Razztwizzle het volgende:
7.15 de deur uit, 23.00 weer thuis en morgen het 1e uur weer vol aan de bak.
Mijn mantra voor de komende weken? 't Is bjna vakantie... 't is bijna vakantie...
Je begint al als een echte leraar te klinken

Maar, mooi, dat V4 goed ging! Hou dat vast
  zondag 17 februari 2008 @ 22:30:27 #159
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56802941
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 01:18 schreef thaleia het volgende:
Maar, mooi, dat V4 goed ging! Hou dat vast
Inderdaad Komt goed
.
pi_56856664
Nog even over die taakuren enzo.. Hoe zit die verdeling dan precies? Bij een fulltime aanstelling geeft een docent toch 25 lesuren les? Dat is omgerekend ongeveer 21 klokuren. En een fulltime werkweek is 40 uur. Is er dan per les nog voorbereidingstijd gerekend of moeten die overige 19 uur helemaal gevuld worden met taakuren? Mij lijkt het (als aanstaand docent) wel lekker om die afwisseling van lesgeven en taakuren te hebben, maar als ik jullie verhalen zo lees zal ik daar nog wel op terugkomen
pi_56857373
Ik geef straks 6 klokuren les(wij doen aan lessen van 60 minuten), en ik krijg 10 uur per week uitbetaald.. Dus die overgebleven 4 uur is voor voorbereiding, nakijken en dergelijke, aangezien ik verder geen taken heb/overneem van degene die ik ga vervangen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_56901769
Sorry dat ik binnen kom stormen, maar ik heb een klein vraagje. Ik probeer voorbeelden te bedenken van tijdschriften die vmbo-jongeren lezen. Voor meisjes is dat niet zo lastig, maar voor jongens wel. Ik wil nadrukkelijk voorbeelden van een 'licht' tijdschrift hebben, en dus niet een tijdschrift waarin allerlei technische of wetenschappelijke dingen worden uitgelegd.

Wat voor tijdschriften liggen er eigenlijk op scholen? Bij mij op school lag vroeger de Pauze. En zijn middelbare scholieren te oud voor de Donald Duck? (Ik lees hem nog steeds. )
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_56903508
Je vraagt eigenlijk twee dingen.. want de tijdschriften die op scholen liggen worden meestal niet heel erg gelezen door vmbo-ers De Pauze! Dat je je die nog herinnert Ik las 'm vroeger ook altijd en heb geeeen idee of die nog bestaat.. Donald Duck is nooit iemand te oud voor en denk dat die nog best veel gelezen wordt, maar is vast niet cool om die op school te lezen. Misschien tijdschriften over brommers/auto's? Verder inderdaad wel de Kijk en misschien de Quest, maarja.. die zijn dus wel technisch/wetenschappelijk. Best lastig dus! Ohw.. en er zijn trouwens ook best wel jongens die stiekem de Fancy en de Yes enzo lezen, maar dat zullen ze al helemaal niet op school doen :) Waarom wil je het eigenlijk weten? En misschien kan je je vraag beter (of ook) in Pub stellen..
pi_56905317
Bestaat de Break out! nog? persoonlijk las ik dat altijd en ik was lid van de Power Unlimited ( hames magazine) en voetbal international zal het ook goed doen.
pi_56905491
Ik zat ook al richting Break Out of Hitkrant te denken, maar ik weet het eigenlijk ook verder niet..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:49:10 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_56909042
Meiden zie ik vaak de Break Out of Girlzz (of zoiets?) lezen. Jongens zie ik zelden met een tijdschrift, maar àls ik ze met een tijdschrift zie, dan is het echt wat specifieks. Bijvoorbeeld een tijdschrift over tractoren, over visspullen of motoren. Ligt maar net waar hun interesse ligt.
.
pi_56921424
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 12:31 schreef Minna het volgende:
Waarom wil je het eigenlijk weten? En misschien kan je je vraag beter (of ook) in Pub stellen..
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren ( ! ), hun gebruik van oude en nieuwe media en in hoeverre dit gebruik overeenkomt met wat er van hun lezen en schrijven op school verwacht wordt. Het is lastig om vragen te formuleren die niet sekse-gevoelig zijn. Meisjes kijken naar soaps en lezen tijdschriften, jongens spelen games. Het is ook lastig om vragen te formuleren waar geen culturele bias in zit, bijvoorbeeld het lezen van een religieus geschrift of het bezoeken van theatervoorstellingen.

Je hebt gelijk dat ik twee verschillende vragen stel: wat lezen ze omdat ze het willen, en wat zouden ze kunnen lezen omdat ze het in hun omgeving tegenkomen? Die tweede vraag is in eerste instantie het belangrijkst: welke keuzes maken ze gezien hun mogelijkheden? Het is een ontzettend leuke groep om te onderzoeken (12-15 jaar), omdat ze in die periode een belangrijke ontwikkeling op dat front meemaken.

Ik bedacht trouwens ineens dat tijdschriften over games misschien wel goed liggen: "Lees je wel eens een tijdschrift, bijvoorbeeld over mode of games?"
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 13:22:12 #168
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_56924354
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren ( ! ), hun gebruik van oude en nieuwe media en in hoeverre dit gebruik overeenkomt met wat er van hun lezen en schrijven op school verwacht wordt.
Lezende vmbo-jongetjes. Wat lief.

Zo heb ik ooit eens een filmpje gezien van een leeuw die per se zijn verzorgster wilde knuffelen.

Zoiets verwacht je niet.

Om je vraag te beantwoorden, ik kan me eigenlijk alleen de Aktueel voorstellen. Jongens dan hè.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 23-02-2008 17:17:25 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_56931588
k weet niet of dit helemaal t juiste topic is maar ik zit er zelf over denken een lerarenopleiding Duits te gaan volgen maar ik twijfel of mijn duits goed genoeg is...
ik sta nu op mn rapport een 7.5 zonder daar eigenlijk moeite voor te hoeven doen en voor lees- en luistertoetsen haal ik eigenlijk ook altijd tussen de 7 en 8 maar mijn grammatica is daartegenover weer niet zo geweldig en eigenlijk alleen omdat ik nooit serieus de moeite heb genomen om dat goed in mn hoofd te krijgen die moeite heb ik er nu absoluut wel voor over en ben ook hard aan t oefenen(A) maar zijn er hier miss mensen die deze opleiding volgen of gevolgd hebben en die dus weten of je van havo makkelijk door kan stromen qua taalvaardigheid heb namelijk pas sinds dit jaar een leraar die zijn vak serieus neemt en waar ik echt het idee heb dat ik wat leer en zijn er miss ook sites waar je je grammatica(liefst online) kunt oefenen??
pi_56931840
Ik zou me daar niet teveel zorgen om maken, maar goed, ik heb de opleiding niet gevolgd. Ik zou denken: als je met havo naar het HBO kan, en jij haalt zevens en achten zonder veel te doen, dan lijkt het me dat het moet kunnen. Er komen daar niet alleen maar mensen die enkel tienen haalden he, degenen met mindere cijfers gaan ook studies doen Een meisje dat ik ken dat zevens haalde voor de klassieke talen heeft die studie gewoon succesvol doorlopen.

En bovendien....wat zeggen cijfers op de middelbare school nou eigenlijk. Een werkstuk dat bij de ene leraar ternauwernood een zes oplevert bezorgt je bij een andere leraar een acht.

Als je toch nog onzeker bent, vraag het je leraar
pi_56932681
ik geef nu scheikunde les aan de eindexamenklassen, terwijl ik mijn eindexamen toch niet zo goed heb gemaakt..

Doordat je doorleert kom je steeds meer boven de stof te staan, ik zou me er niet teveel zorgen over maken..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57135542
Zwaar om weer te beginnen na de vakantie!!
Maar onwijs leuk!
I ♥ PB
  maandag 3 maart 2008 @ 22:18:38 #173
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57137780
Ik heb de vakantie al een tijdje geleden gehad, dus ik zit alweer helemaal in het ritme....
.
pi_57141048
Tja ik heb een mix vakantie gehad. In Tilburg(studie en woonplaats) de carnavals vakantie en twee weken erna had Middelburg(Stageplaats) vakantie.
pi_57143257
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57144551
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 08:08 schreef teigan het volgende:
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
Succes Teigan!! Ik mag morgen weer beginnen, zie er na de vakantie en een week ziek te zijn geweest voor de vakantie een beetje tegenop, maar dat gaat ook vast wel weer over.
pi_57152200
het viel me mee vandaag.
ik sta toch heel anders voor de klas dan een jaar geleden.
Er zijn wel wat dingen gebeurt, maar niet veel vreselijker dan vorig jaar. Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:12:06 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57181087
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:30 schreef teigan het volgende:
Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
Dat komt nog wel. In het begin is dat inderdaad nog een beetje aftasten en onwennig, maar daar krijg je ook wel een "fingerspitzengefül" (zoals dat zo mooi in het Nederlands heet) voor.
quote:
En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
Bij proefwerken ga ik wel eens achter in de klas staan, dan weten ze nooit waar je ergens uit hangt
.
pi_57181245
Ik heb dus morgen(de tweede les dat ik die klas heb) een proefwerk met ze.

ik zie er ergens wel tegenop, ik heb een redelijk krap lokaal, en vorig jaar had ik er moeite mee om ze stil te krijgen, en vooral het spieken vond ik lastig om mee om te gaan.

ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:41:16 #180
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57181943
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:17 schreef teigan het volgende:
ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
pi_57181982
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:45:41 #182
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57182095
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 20:42 schreef teigan het volgende:
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
Neuh, mijn leerlingen in ieder geval niet.
pi_57182376
Dat heb ik bij de vorige test ook gedaan. Niemand die afkeek. En achterin de klas staan werkt ook. Echt rondlopen tijdens toetsen doe ik niet, dat vond ik zelf ook heel erg vervelend en afleidend werken.
Voorin zitten en een beetje over de klas heen scannen en af en toe eens iemand indringend aankijken is ook wel OK, maar achterin de klas zie je veel meer (briefjes in etuis e.d.).
pi_57182716
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen? En blijf je dan bezig als anderen het ook doen? Of is dan nummer drie de pineut?

En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57182826
De laatste test die ik heb gegeven heb ik gezegd dat ze 80 minuten voor de test hebben, en dat ik niet begin met uitdelen voordat het stil is. De tijd die ze nog lawaai maken gaat van hun tijd van de toets af, dus ze hebben zichzelf ermee als ze niet stil worden. Het werkte toen wel gelukkig.

Als ik leerlingen zie spieken waarschuw ik ze één keer. Ik zeg er dan bij dat als ze nog meer inspiratie bij hun buurman/vrouw op willen doen ze het blaadje bij me kunnen inleveren en kunnen vertrekken. De toets die ze maken wordt dan een 3 (lager mag niet voor spieken bij ons).
  woensdag 5 maart 2008 @ 21:22:00 #186
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_57183016
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:

'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'

Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
pi_57183310
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:

'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'

Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
Mwah, ik haat deze stijl
Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_57183844
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:32 schreef -J-D- het volgende:

[..]


Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
Ja, en bij mij wel. Ook staan ze op, schreeuwen ze naar elkaar, doen ze de deur open en dicht en pakken ze elkaars pennen en boeken af. Vierde klas VWO. Heel volwassen.

Ik vind het moeilijk in te grijpen, merkte ik vandaag ook weer. In deze klas wel. In m'n derde en vijfde klas gaat dat prima, maar deze klas maakt het me moeilijk. Het ging niet goed vandaag, ik had er zelf ook weinig puf meer voor en had enorme hoofdpijn dat laatste uur. Morgen reflectie met mijn begeleidster en de mentor van de betreffende klas.

Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden. Ik ga vrijdag een paar lessen van andere docenten aan deze klas bijwonen, om eens te kijken hoe zij ze nou aanpakken. Ben benieuwd!
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:49:23 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57185973
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:10 schreef teigan het volgende:
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen?
Een keer doordringend aankijken kan ook al helpen. Een opmerking maken in de geest van: "Je hoeft niet te controleren wat je buurman heeft opgeschreven, dat doe ik straks wel", of "En, heeft-ie hetzelfde als jij?", of iets dergelijks. Dan weten ze meestal wel hoe laat het is.
quote:
En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
Met de mededeling dat ik niet ga uitdelen voordat het stil is en dat het van hun eigen tijd af gaat. "Ik heb de tijd, jullie niet".
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 21:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden
Goed dat je dat aangegeven hebt. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van de Mevrouw Duits. Bij haar liep het allemaal van een leien dakje, je kent het wel: de onderwijsengel op aarde. De wijsheid in pacht hebbend aan andere collega's even vertellen hoe ze het wel niet moesten aanpakken. Tot ik klachten van mijn mentorklas kreeg en ik eens een oogje in het zeil ging houden. Leerlingen braken de tent compleet af. Je kunt, zoals jij ook hebt gedaan, beter eerlijk aangeven dat je moeite hebt met een klas. Dan zul je meer respect kweken en hulp ontvangen dan hen die zeggen dat het goed gaat, maar na elke les zichzelf achter het bord uit moeten persen.
.
  donderdag 6 maart 2008 @ 07:35:40 #190
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57190031
Als je zeker weet dat iemand afkijkt, en dan bedoel ik ook echt zeker, dan is het gewoon meteen een 1. Dat soort gedrag is totaal onacceptabel en getuigt van een moreel die we zeker niet willen hebben. Als je op zo'n manier bedrogen wordt door je leerlingen moeten er maar harde maatregelen volgen.
pi_57191861
Bij mij is afkijken ook meteen inleveren en een 3 (mag niet lager). Praten na afloop van de toets is bij mij een punt aftrek...dus een 7 wordt een 6!

Voor de toets begint, die regels vertellen, er idd bij zeggen dat hoe langer ze praten hoe korter ze de tijd hebben voor de toets! Helpt allemaal.
Maar, ik heb gelukkig niet zo'n problemen met stil krijgen! Daar ben ik blij om...ik heb het ook wel eens anders gehad...!! Dit jaar de beste klassen
I ♥ PB
pi_57198875
Het viel mij vanmorgen gelukkig mee!!

Ze vonden de twee versies natuurlijk niet zo leuk, maar ze waren best stil, ze hadden meer last van een klas in het andere lokaal waar maar een dun wandje tussenzit.

Ik heb oko niet heel vaak hoeven te waarschuwen gelukkig..

Mijn combiklasje ging wat minder, maar daar heb ik het nu even over gehad met de mentor van die klas, en ik moet zelf zorgen dat ik ze duidelijk afgebakende opdrachten geef, omdat ze anders de neiging hebben om te ontsporen.

Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57199455
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!

Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:11:47 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57206438
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 15:50 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
Fijn toch
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.

Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
.
pi_57208463
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!

Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
ik werd een tijdje geleden gebeld door de school waar ik mijn LIO-stage heb gelopen, dat een collega van mij met zwangerschapsverlof ging, en dat een aantal van mijn leerlingen die ik vorig jaar had, gevraagd hadden of ik weer terug kon komen. En daar heb ik ja op gezegd. Dus ik heb nu een 0,25 fte baan daar, en dat is mooi te combineren met de examentraining die ik straks ga geven.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57210213
Ah, da's mooi, Teigan!

Ik heb vroeger echt zooooveel gespiekt... nooit bij anderen, want ik vertrouwde hun antwoorden toch niet, maar ik had wel vaak spiekbriefjes en ben nooit betrapt. Maar ik dacht dus dat ik dat bij anderen zo door zou hebben, maarja.. als ze ineens allemaal nieuwe high tech dingen gaan bedenken.....
Wat heb je uiteindelijk gedaan met die twee die zo dezelfde antwoorden hadden?
pi_57220843
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Fijn toch
[..]

Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.

Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Wel veel nakijkwerk..maar ik vind nakijken niet zo erg! Kan ik tenminste een keer duidelijk zien of ze het snappen of niet! (Opdrachten in het schrift kunnen ze tenslotte ook overschrijven!)

Wauw... wat een manier om af te kijken! Bij ons op school zijn mobieltjes echt ten strengste verboden en ook maar een glimp van een telefoon is inleveren en een week later pas terug krijgen. En dat willen leerlingen niet, dus bij ons (iig bij mij) durven de kids niet hun telefoon in de klas te gebruiken.

Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
I ♥ PB
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:01:21 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57224740
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 13:53 schreef miss-scofield het volgende:
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Na een of twee uurtjes proefwerk heb ik wel weer behoefte om les te gaan geven. Dat vind ik zo saai.. de hele dag wat naar schrijvende koppies kijken...
quote:
Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
Niet als ze hun mobiele telefoon gewoon in hun broekzak hebben en blind de antwoorden versturen. En geloof me maar als ik zeg dat ik héél veel zie in de klas.
.
pi_57309223
And now for something completely different: er is een interessant initiatief gestart door een stel docenten in Den Haag:

"Plasterk luistert naar docenten en past plannen aan!
(hopen we)

1. Verspreid deze brief onder al je collega’s.
2. Plaats je steunbetuiging op http://stopplasterk.web-log.nl/.
3. Stuur mailtjes naar de bond, politieke partijen, ministerie en VO-raad.

Wie zijn wij?

Wij zijn Lieke Hergelink (geen bondslid), Teja Bodewes, (wel bondslid), Ronald Cilon (wel bondslid) en Peter Althuizen (geen bondslid). We geven allen les op het Aloysius College in Den Haag. U weet wel, die school die bij de protesten tegen Plasterks actieplan Leerkracht van Nederland meer dan de helft van de demonstranten op de been bracht en een manifest aan de politiek aanbood (in december op het Plein in Den Haag, op een steenworp afstand van onze school, dat gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen).

Waarom deze BRANDBRIEF?

Op dit moment wordt er overleg gevoerd tussen alle betrokken onderwijspartners over de nieuwe onderwijs-cao die moet volgen uit het Actieplan van minister Plasterk.


WIJ HEBBEN ER GEEN VERTROUWEN IN!!!!!!!!
De VO-raad schoffeert de docent, de AOB heeft ook een manifest van 7 stappen uitgegeven, maar begint het overleg met de minister (zie filmpje Walter Dresscher, voorzitter AOB op www.aob.nl) veel te slap. De tijd dringt! Wanneer kunnen we nog actie voeren? Voor je het weet is de nieuwe onderwijsbegroting aangenomen.

Wat willen wij?

1. Het onderwijs moet echt weer van de docent worden. Inschaling naar opleiding!
Geen compromis met een zogenaamde functiemix. En geen van managers afhankelijke periodieken.

2. Werkdrukverlichting: minder lessen bij een volle baan.

3. Een echte loonsverhoging voor iedereen, en wel meteen. 15 %!

4. Geen lerarenregister als alibi om de docent klein te houden!

Collega’s, kom op nu! Gaan we weer als makke lammetjes afwachten wat de politiek voor ons in petto heeft? Wel eens van Rinnooy Kan gehoord? En komt de politiek weg met de conclusies van Dijsselbloem, zonder met de billen bloot te moeten?

Zet de onderhandelaars onder druk.
Laten we ervoor zorgen dat acties niet nodig zullen zijn!
Maar als het moet …….

Peter Althuizen Teja Bodewes Ronald Cilon Lieke Hergelink (AC in Actie)"

-------------------------

Ik doe wel mee. Zowat al mijn jonge collega's zijn op zoek naar een andere baan, als acties ervoor kunnen zorgen dat zij in het onderwijs blijven, en dat de leerlingen beter onderwijs krijgen, en dat er uberhaupt nog leraren zijn voor die leerlingen....dan hebben die acties van harte mijn steun.
pi_57416161
Inmiddels een nieuwe site: www.lerareninactie.nl
pi_57459210
thaleia, ik ben het helemaal met die leraren eens en ik vind ook dat ik hoor te gaan. Maar ik vind het ook nogal wat dat ik waarschijnlijk de enige docent van mijn school ben die gaat en het is ook nogal wat om te zeggen: ik blijf vandaag thuis in Den Haag, want ik wil demonstreren. Ik vind dat wel treurig, want als puntje bij paaltje komt, blijk ik dan toch precies hetzelfde gedrag te vertonen als de meeste andere docenten. En dat is erg, omdat ik hen tot nu toe altijd passief gedrag verweet.

Dilemma's, dilemma's. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:24:20 #202
331 Merel
Be here now.
pi_57470116
't Is dat ik die dag echt niet kan, maar anders was ik toch wel even gegaan om mijn oud-collega's uit Den Haag te steunen hoor
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_57526203
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 19:56:50 #204
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_57526550
Reactie op de brief van het Min. van OCW
quote:
Het Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering, die oploopt tot 1,1 miljard euro per jaar in 2020, en niet 1 miljard voor de gehele periode tot 2020, zoals in een ingezonden stuk in de Volkskrant (20 maart) stond.

Dat schrijft Monique Vogelzang, directeur van de directie Leraren van het ministerie van OCW, in onderstaande ingezonden brief in de Volkskrant van 21 maart.

Leraren van het Aloysiuscollege in Den Haag hebben aangekondigd op woensdag 26 maart een actiedag te organiseren tegen het Actieplan Leerkracht van Nederland. Gisteren meldde een van de docenten van het Aloyisiuscollege in de Volkskrant dat er een miljard euro per jaar nodig zou zijn voor het lerarenbeleid, terwijl daarentegen de regering slechts een miljard totaal beschikbaar zou stellen voor de gehele periode tot 2020.

Dit is gelukkig een misverstand. Het voorliggende Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering die oploopt tot 1,1 miljard per jaar in 2020, en reeds tot ruim 0,7 miljard per jaar aan het eind van deze kabinetsperiode (2011). Dit alles is overigens extra geld, bovenop cao-stijgingen. Met de vakbonden en werkgevers wordt dezer weken open overlegd over de precieze invulling van het actieplan.

Monique Vogelzang
Directeur Directie Leraren
Ministerie van OCW
Life is what you make it.
pi_57526911
Check de site van Beter Onderwijs Nederland voor een verslag van wat Vogelzang nog meer allemaal heeft uitgekraamd afgelopen week
pi_57529411
tvp!
  zondag 23 maart 2008 @ 16:21:08 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57559980
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg
Op de opleiding zal heus wel aandacht besteed worden aan het verbeteren van je Duits. Je begint met het geven van lesdelen, bijvoorbeeld de introductie, of het uitleggen van een grammaticaal onderdeeltje. Dan kun je zelf ook een beetje wennen aan het idee hoe is het is om aan de andere kant van de klas te staan.
quote:
en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven??
Tja, er zijn mensen die zelfs na 30 jaar nog niet "goed" kunnen lesgeven... De een heeft het meteen al in zijn vingers, de ander krijgt het in zijn vingers tijdens de opleiding, een derde zal het misschien wel nooit in de vingers krijgen.. Gedurende je opleiding zul je meer handvaten en truuks leren om "goed" te leren lesgeven. Het meeste leer je in de praktijk, door dingen die je in de les gebeuren.
.
pi_57586474
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
Ik weet niet waar je wil gaan studeren...maar in Utrecht is 'duaal' en 'voltijd' hetzelfde..... Houdt in dat je ook meteen stage gaat lopen...meteen in jaar 1.
Je kunt dan wel kiezen tussen duaal/voltijd en deeltijd. Deeltijd is 1 dag school, 4 dagen werken. Dat zou ook nog eens ergens anders kunnen, bij een bank ofzo. Je hoeft maar weinig stage te lopen. Totaal 4 jaar is 26 lesdagen!!!!
I ♥ PB
pi_57590249
Meestal kun je duaal alleen starten wanneer je al voldoende EVC's (eerder verworven competenties) kan aandragen. In Nijmegen moet je in ieder geval 100 ects al kunnen aantonen, dat kan je zeker niet als je 18 bent en net van de havo af komt rollen. Voltijd lijkt me dan ook een stuk relevanter in jouw situatie, star01.
pi_57591040
Ik heb deze week een soort van sollicitatie gedaan naar een middelbare school in de buurt. Ze hebben altijd vraag naar oproepdocenten, en er stond tevens een vacature op de site qua vakgebied van mijn studie. Komend blok hoop ik mijn bachelor te behalen aan de Universiteit. Ik twijfel om de educatieve master te gaan doen

Aangezien er ook stond dat academici mochten reageren heb ik de stap maar eens gewaagd. Ben benieuwd of ze verdere informatie willen zien
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_57596012
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
pi_57598174
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Nijmegen werkt dat niet meer helaas. Het is dus kiezen voor één vak. In je minor kun je wel eventueel al een half jaar inlopen op het tweede vak dat je dan duaal kunt volgen in de avond.
pi_57695589
Hier kun je een paar gesprekken zien met onderwijsmensen, opgenomen tijdens de manifestatie afgelopen woensdag in Den Haag. Met name de rector van het Veurs Lyceum (Kees Booij) spreekt erg gepassioneerd, en Sywert van Lienden van het LAKS houdt voor een zeventienjarige een wel erg goed verhaal.
pi_57731019
pff, iemand nog tips hoe je lessen aan brugklassen het beste kan opbouwen?
Ik heb wegens ziekte een brugklas erbij, voor 5 lessen per week, en ik moet er heel erg aan wennen..
Dus ik zoek tips hoe ik het voor hun ook behapbaar kan maken..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57768354
Even spammen: http://onderwijsinactienu.hyves.nl

teigan, wat is precies het probleem met die klas? Dat het nu niet 'behapbaar' voor ze is? Wat precies? Komt de stof in te grote eenheden? Moeten ze te lang achter elkaar hetzelfde doen?

Is moeilijk om iets over te zeggen zonder meer info over hoe en wat...

Een voordeel heb je alvast wel: dat is 1 klas die je vijf uur in de week hebt? Dat is wel lekker ruim, vijf lessen per week. Dat schept wel mogelijkheden om de stof in kleine stukjes te hakken en te varieren met werkvormen.:
pi_57773370
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
En het is wel een heel lief klasje, maar ik moet er zelf ook erg aan wennen dat ik dingen dus eigenlijk veel simpeler moet maken en er ook op moet letten dat ik niet te moeilijke woorden gebruik..
En wat mij erg opvalt, ze zijn snel afgeleid lijkt het, en dan vooral als er agenda's en dingen op tafel liggen die ze niet nodig hebben.

Dus ik denk dat ik daar vandaag eens mee ga beginnen, alleen de spullen op tafel die ze nodig hebben, en eens kijken of het dan beter gaat.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57773909
quote:
Op woensdag 2 april 2008 07:59 schreef teigan het volgende:
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
Maar dit is natuurlijk ook een geweldig startpunt: je kunt alle kanten met ze op, je begint vanaf nul.
Je gaat ze dus vooral leren dat science NIET saai is. . Als het verder een lief klasje is, kun je prima experimenteren. Bij science denk ik dan aan allerlei onderzoekjes/proefjes doen. Je kunt eens kijken of je korte filmpjes kunt gebruiken, misschien wel dingen die op het eerste gezicht niets met het vak te maken hebben maar waar jij dan een verhaal aan vastknoopt. Of andere, verrassende invalshoeken waarmee je hun aandacht trekt. En laat ze vooral veel doen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57774095
Ik ben daar dus ook inderdaad een beetje naar aan het kijken nu mane. Het jammere is dat ik de invaller ben, en het met hun normale docent allemaal wel heel leuk liep. En de leerlingen roepen dan ook regelmatig dat zij het leuker deed etc.
En ik had een overzichtje gekregen van wat ze wel en niet hebben gedaan, dus daar basseer ik mijn les op, en dan blijkt dat dus steeds niet te kloppen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57977193
Brr, even iets van me afschrijven hier. M'n lessen lopen allemaal prima, dat is verder geen probleem en ik vind steeds meer dat ik het leukste beroep op aarde heb .

Maar.. Deze week werd ik erg overdonderd door het bericht dat een jongen uit een derde klas VWO (niet een klas die ik heb, maar ik zie ze natuurlijk wel veel in het leerdomein) verschrikkelijk werd/wordt gepest door zijn "vrienden". Het is een klein groepje jongens dat erg hecht leek te zijn, en waar ik dat nooit achter had gezocht, en het grijpt me veel meer persoonlijk aan dan ik had verwacht.

Ik ben boos dat ik het niet heb gezien (wat natuurlijk zinloos is, want geen enkele docent had het door), en ik ben verdrietig dat zo'n leuke jongen het slachtoffer van zo'n stel etters wordt. En ik krijg het maar niet uit m'n hoofd, ik hoop zo dat hij wat steviger in z'n schoenen komt te staan en dat hij gaat beseffen dat hij er ook mag zijn en veel meer waard is dan die jongens die z'n "vrienden" moeten voorstellen. Heel lastig vind ik dit, en dan ben ik nog niet eens docent of mentor van die klas! Het komt natuurlijk door de domeinopzet van mijn school dat ik er dan toch bij betrokken raak, maar gewoon het feit dat het je zo in je ziel raakt, zoiets, herkent iemand dat?

Maandag zie ik hun mentor en hebben we afgesproken het er eens over te hebben, hoe hij daar als mentor mee omgaat e.d. - dat lijkt me wel eens goed om te horen, want het lijkt me echt heel lastig.
pi_57983750
Ja, er zijn nu eenmaal leerlingen en situaties die je persoonlijk kunnen raken: dat is toch ook juist mooi, vind ik. Dat betekent dat je hart hebt voor je vak, dat je verantwoordelijkheid voelt, dat je betrokken bent, etc. Verder kun jij hier niet zoveel mee. Behalve natuurlijk: een extra oogje in het zeil houden, extra alert zijn, én die jongen positieve aandacht geven. Vaak complimentjes, schouderklopjes geven, even een knikje tussendoor, via oogcontact een steuntje geven of wat dan ook. Vragen hoe het met hem is. Het kan heel subtiel zijn denk ik, maar in ieder geval die jongen het gevoel geven dat je hem ziet.

Ik ziet zelf ook een beetje met iets. Er is binnen een Havo 4 klas één meisje die me echt hoofdbrekens bezorgd. Het is verreweg de meest negatieve leerling van die groep en ze trekt andere meiden met zich mee. Zij voert een heel persoonlijke strijd met/tegen mij. Dit gaat heel ver. Op subtiele wijze (zoals alleen vrouwen dat kunnen) maakt ze mij voortdurend belachelijk naar haar vriendinnen toe. Ze zit alleen maar dit maakt voor haar werkwijze niet zoveel uit. Wat ik zeg, doe, bewegingen die ik maak: ze doet ze na op momenten dat ik het net niet kan zien (denkt zij), ze maakt heel zacht opmerkingen over mijn kleding of over hoe ik iets zeg of doe. Soms kan ik die dan toch net nog horen of verstaan (dat doet ze bewust natuurlijk). Allemaal zeer infantiel. Het is eigenlijk gewoon een soort pestgedrag, zoals meisjes dat onderling heel erg kunnen doen, maar dit is op mij gericht. Ik heb echt van alles al geprobeerd bij haar. Streng zijn, aardig zijn, één op één gesprekken gedaan, maar het dringt allemaal niet tot haar door. Vaak negeer ik haar, omdat ik weet dat het haar te doen is om mijn reactie. Maar ik kan haar natuurlijk maar tot op zekere hoogte negeren..ze zit tenslotte in mijn klas en gedraagt zich eigenlijk uiterst onbeschoft.

Streng zijn lijkt vooral averechts te werken; daarmee maak ik haar strijd alleen maar nog sterker: die wordt dan nog meer gevoed. Maar als ik aardig ben, of probeer op een ander niveau contact te maken, lijkt het ook geen effect te hebben. Ik richt me na al een tijd vooral op de andere meisjes om wel een goed contact met hen op te bouwen (dat lukt wel redelijk) met het idee dat ik dat negatieve meisje op die manier isoleer, zodat zij alleen komt te staan en de lol er echt af is.

Iemand nog tips?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 11 april 2008 @ 15:34:50 #221
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57983951
Lijd je er vooral zelf onder of heeft de klas er ook last van?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_57984538
Ze leidt anderen wel af met haar gedrag, ja. Als dit te erg wordt, in mijn ogen, dan spreek ik haar aan. Of ik spreek de andere leerlingen aan dat ze zich niet door haar moeten laten afleiden. Ze is er in ieder geval op uit om mij van mijn stuk te brengen en de les te verstoren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57984903
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?

Ik merk het betrokken raken bij leerlingen ook best wel hoor. Vorig jaar zag ik een jongen steeds stiller worden, en nu ik hem halverwege het jaar weer kreeg schrok ik er echt van, hij isoleerde zichzelf helemaal. Maar ik probeer wel er niet te lang over te piekeren, dat schiet niet op.
Wat ik nu wel doe, is elke les wel even aandacht aan hem besteden, zodat hij weet dat ik hem in ieder geval wel zie zeg maar..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57985380
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 16:14 schreef teigan het volgende:
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?
Achja, die mentor is een economie leraar die zich eigenlijk zo min mogelijk bezig wil houden met de leerlingen uit zijn klas. Hij erkent dat het een lastige leerling is, maar hij laat het voor wat het is. Van collega's hoor ik dat ze vorig jaar in de derde veel heibel heeft geschopt. Het is een beruchte leerling. Bij mannelijke docenten gedraagt ze zich wel beter. Kennelijk is het iets met andere vrouwen waar ze last van heeft. Bovendien, ik kan er andere mensen bij betrekken, maar het is toch iets tussen haar en mij.

Soms zeg ik niets, maar kijk ik haar alleen maar aan. Dat vindt ze héél ongemakkelijk, ze weet dan geen raad met zichzelf. Dan vind ik haar eigenlijk lief/sneu. Maar die kwetsbaarheid wil ze dan meteen weer overschreeuwen met stoerdoenerij.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57985463
Zo'n mentor is heel vervelend..

Ik had het vorig jaar met een klas, die mentor wilde er ook niet zoveel aan doen, en als ik dan klaagde, kreeg ik te horen dat die-en-die de klas wel stil wist te houden, maar dat was dan ook een goede docent...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57985681
Oh, dat is een gemene opmerking om te maken!

Ik vestig mijn hoop eigenlijk zelden op de mentor, zeker als ik van die mentor een niet al te hoge pet op heb. Meestal kom je er vanzelf achter van welke collega's je het moet hebben. Bij die mensen ga ik dan raad halen. Wat zouden zij doen in die situatie? Ik heb een paar van die collega's en daar heb ik wel wat aan.

Er is zelfs een mentor van een tweede klas die niet kan lesgeven, hij heeft ordeproblemen in zijn eigen klas dus. Die leerlingen komen dan naar mij en een andere collega als er problemen zijn. Dat is behoorlijk treurig natuurlijk, maarrrrr hij krijgt waarschijnlijk dit jaar zijn tweede negatieve beoordeling en dan zal hij een andere baan moeten gaan zoeken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 12 april 2008 @ 14:44:34 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58003203
Dat is het probleem dat sommige mensen mentor *moeten* worden, terwijl ze het niet willen of kunnen. Eerder in deze topic-reeks hebben we het daar ook al eens over gehad.
.
pi_58135484
Wow! Er was een doorbraak deze week. Of: het zelfreinigend vermogen van een klas. .

Deze week heb ik tentamens besproken in Havo 4. Beetje lastig vaak, omdat die over het algemeen - en zeker dit jaar - niet erg goed gemaakt worden. Gemiddelde van een 5,3.

Vooral voor dit lastige meisje is dat de ideale gelegenheid om weer haar ongenoegens naar mij kenbaar te maken. Dus: het was een slecht tentamen, te streng nagekeken en het is belachelijk en oneerlijk. Etc.

Toen ze dit klassikaal weer ging doen, dacht ik: laat haar maar een beetje uitrazen, ik concentreer me op de andere leerlingen die wel gewone, normale vragen stellen. En toen, terwijl ik dus bij mijn bureau een aantal vragen met een paar leerlingen besprak, werd het lastige meisje door twee vriendinnen aangesproken op haar gedrag. Die andere meisjes vonden dat ze té ver ging, en kwamen voor mij op. . De les daarna kwamen twee meisjes die bij haar in de buurt zitten voor de les naar me toe met de vraag of ze ergens anders mogen zitten, waar ze geen last hebben van haar, en zich kunnen concentreren op de les. Gevolg: zij is nu inderdaad geïsoleerd, heeft geen draagvlak meer en de lessen verlopen héél rustig. Toen ze in een volgende les deze week nog een opmerking over het tentamen maakte in de trant dat het allemaal niet deugde etc. , begon de klas massaal te zuchten. Jaaaa, nu weten we het wel.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58137185
Als aanstaande docent heb ik wat advies nodig van andere aanstaande docenten. De sfeer binnen mijn vaksectie is nogal vervelend. Er wordt heel negatief gedaan over de school, over leerlingen en vaak ook over collega's van binnen de sectie. Men doet ook vaak erg vervelend en sarcastisch tegen elkaar.
Een van de docenten begint nu ook al zo tegen mij te doen, terwijl ik hem echt niets misdaan heb. Tot nu toe vond ik hem juist de aardigste en enthousiastste van het hele stel en dacht ik dat wij echt een 'klik' hadden. Ik ben nu bang dat ik meegezogen ga worden in deze negatieve spiraal. Ik vind het hele gebeuren ontzettend demotiverend en ik wil graag weten zou kunnen doen om dit negatieve gedrag een halt toe te roepen.
pi_58137211
Hebben jullie trouwens ook ervaringen met zo'n negatieve sfeer? Is dit op veel scholen zo?
pi_58137848
Binnen secties kan het soms op een vervelende manier aan toe gaan. Die ervaring heb ik ook. Advies wat ik je kan geven: ga vooral je eigen gangetje, hou je afzijdig van het negatieve gepraat (over elkaar en leerlingen) en zoek collega's binnen de school met wie je wel op een positieve manier kan praten.
Als iemand echt vervelend, sarcastisch, negatief tegen je doet, zou je het ook eens kunnen benoemen. Je grenzen daarin stellen of in ieder geval wel expliciet maken dat jij je niet prettig voelt in die sfeer. Zonder beschuldigend naar iemand te wijzen, maar in het algemeen. Ik denk niet dat je daarmee iets zult veranderen, maar dan heb je het tenminste wel duidelijk benoemd.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58138121
Ik heb geen ervaring met een negatieve vaksectie, al moet ik toegeven dat ik vorig jaar ook weinig met de vaksectie te maken had, er zijn bijna geen parallelgroepen hier. Ik kan met mijn collega's die hetzelfde vak geven goed overweg, en het lijkt mij vreselijk als dat niet zo is.
Je kan het proberen te benoemen, is het iets wat ook bij de andere vaksecties zo is?

Ik heb een zware week achter de rug. Was ik in mijn LIO jaar heel veel met mezelf bezig, en of ik het wel kon(onterechte angst), nu ben ik dus een stap verder, en ben ik veel meer bezig met orde. De orde in mijn lessen laat nog wel te wensen over, en dat komt vooral omdat ik moeite heb met de grenzen aangeven, misschien ook wel omdat ik ze voor mijzelf nog niet goed vast heb staan. Nu had ik een vmbo 3 klas die erg lastig was gisteren, en ik had gisteravond een plan van aanpak. Dat moest ik vanmorgen ook uitvoeren, en het maakte de sfeer in de les een stuk rustiger. Twee van de drukste jongens, die mij steeds aan het testen waren, heb ik op de gang gezet en daar laten werken, omdat ze niet rustig wilden worden nadat ik ze gewaarschuwd had. Dat gaf een stuk rust in de klas, waardoor de uitleg ook gewoon beter ging lopen. Het was een fijn gevoel dat het ook zo kon.

Nu nog even iets voorbereiden voor de eindexamentraining die ik tussen de bedrijven door ook nog geef, en dan is daar morgen de laatste dag van, en heb ik een blok iets meer rust.. Ik hoef dan alleen in de meivakantie nog 6 dagen te draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:31:12 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58139367
Dat negatieve ken ik wel. Dat zul je op elke school wel hebben. Dat zijn de cynische, über-kritische, knotterende docenten die alleen maar kunnen klagen over hoe slecht de leerlingen van tegenwoordig wel niet zijn. Ooit waren ze misschien de vooruitstrevende docenten, maar denk dat ze ergens afgeknapt zijn. Of ze zijn per ongeluk ooit het onderwijs in gerold.

Wat kun je er tegen doen? In ieder geval proberen om niet mee te gaan in die negatieve spiraal en de collega's te zoeken die wel positief tegen de zaken aan kijken. Dan vinden de knotterpotten ook geen weerwoord meer en is de lol er voor hen snel van af.

"Mentaal gepensioneerd" heb ik laatst als term gehoord.
.
pi_58139561
Whahaa! Das een goeie, die moet zal ik delen met mn mede-LIO's op de uni.
pi_58140274
Ik heb een baan.

Voor 't komend schooljaar, 20 lesuren op een school die op 20 minuten fietsen ligt. Alleen HAVO/Atheneum/Gymnasium en een hele leuke sfeer. Dinsdag gesprek gehad, woensdag gebeld dat ze me erg graag wilden hebben. .

Verder nu m'n LIO-stage afmaken, het loopt allemaal prima, vooral met m'n V5 heb ik heerlijke lessen, en ook zo fijn dat je gerust eens wat dieper op een onderwerp in kan gaan met zo'n klas, en dat ze dan ook echt heel gepassioneerd meedenken en discussieren. Dat zijn echt de leukste lessen . Vind het natuurlijk erg jammer dat ik niet op deze school kan blijven, maar er zijn simpelweg geen uren en m'n nieuwe baan lijkt me ook een hele spannende uitdaging.

Er zijn bij ons in de sectie geen problemen of wrijvingen, maar wel tussen de sectie en de schoolleiding. De schoolleiding heeft "besloten" de talen te periodiseren in de onderbouw. Dat houdt in dat de leerlingen zes weken Frans, dan zes weken Duits en dan zes weken Engels krijgen. Het idee is: in die periode pak je de betreffende taal zo goed aan dat het veel meer beklijft dan wanneer je alle talen twee uur in de week geeft. Het werkt alleen niet, de leerlingen vergeten het, de docenten staan onder hoge druk in die zes weken er heel veel doorheen te "jassen", en er zijn geen onderhoudstaken bedacht om de leerlingen het weer een beetje bij te laten houden. De school zegt nu "we gaan er toch mee door" (na een rampzalig jaar), de sectie zegt "no way". Ik sta hier als LIO-stagiair natuurlijk best wel buiten, en ik geef ook geen les in de onderbouw, maar het is toch een behoorlijk conflict en roept heftige reacties op.
pi_58140603
Welke opleiding volg jij momenteel als ik zo vrij mag zijn? Ik neem tenminste aan dat LIO stage nog betekent dat je leraar in opleiding bent?

Zat vandaag bij een werkgroep van mijn studie (geschiedenis) en meisje vertelde dat ze nu ook enkele uren per week een mavo/havo brugklas les gaf. In principe nog onbevoegd natuurlijk, maar zij is ongeveer even ver als ik. Nog 3 vakken + scriptie en dan klaar met bachelor. Mocht ik dit jaar mijn bachelor afronden, dan voel ik er veel voor om duaal aan master te gaan beginnen. Hier in de buurt heb ik al enkele deeltijd vacatures gezien in het vakgebied geschiedenis. Bij 1 school heb ik een tijd geleden al een sollicitatie verstuurt, maar nooit iets op gehoord.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_58140605
Ook hier nog gefeliciteerd met je baan!!!

Ik ben ook aan het rondkijken nu, ik heb nu een invalbaan, en die is straks afgelopen..
Ik kwam wel een baan tegen op een school die mij wat lijkt, maar het is fulltime, en dat lijkt me voor mijzelf nog helemaal niet verstandig om te doen..
Ik ga denk ik wel een brief sturen, en gewoon zien of ik uitgenodigd word..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58143851
Hee, ja, gefeliciteerd Razztwizzle!

Ik ken het ook vooral van vaksectie vs. schoolleiding en ik moet zeggen, ik vind dat mijn vaksectie vaak een punt heeft hoor Ach en echt negatief is het bij ons ook niet, het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'



mane, wat mooi dat het vanzelf zo is gelopen! Wel jammer voor dat meisje dat ze zo negatief is, maar wel fijn dat het niet meer totaal de sfeer in de klas bepaalt, en dat jij nu weer aan die klas kunt denken als aan die klas, zeg maar, in plaats van met dat meisje als sfeerbepalend middelpunt.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:32:20 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58148757
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 19:38 schreef thaleia het volgende:
het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'
Dat heb ik ook, maar wat ik bij ons vaak hoor is wél die verbitterdheid. "Ze letten niet op!", "Ze maken hun huiswerk niet", "Laatst heb ik weer vijf minuten wachten voordat het stil was.. ze dóen toch ook helemaal niks meer...", etc... dat geneuzel... Bij mij werken dezelfde leerlingen gewoon okee...
.
pi_58158754
Ik hen dinsdagmiddag sollicitatie op mijn huidige stageplek, voor een echte baan voor volgend jaar!!
Ik ben nu al sinds vrijdagochtend zenuwachtig!! En dat terwijl de school mij heeft gevraagd (onee, dringend verzocht ) om te blijven en te solliciteren.
Ik solliciteer voor Nederlands en Engels, betekent dus dat er 2 collega's NL bij zitten, 2 collega's EN, 1 collega MR en de adjunt directeur. Dolle boel zo'n gesprek

Nu maar hopen op het beste! Wat moet ik aan.................
I ♥ PB
  maandag 21 april 2008 @ 21:56:51 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58212589
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
.
pi_58219090
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
Haha, ik heb niet eens een mantelpakje!! Maar, ik ga wel wat netter dan normaal ja...
Gister nog voorbereid, toen dacht ik dat alles goed zou komen... Maar, net wakker geworden en een lekker gedroomd (eerde nachtmerrie!) over vanmiddag.. nu ben ik weer onzeker!!!

Zo eng kan het toch niet zijn?

Maar thanks voor het succes wensen, ik heb het nodig!
I ♥ PB
pi_58219351
succes miss-scofield.

Ik moet ook aan de bak, gisteren achter een vacature aangebeld, en nu helemaal enthousiast. Dus ik ga vandaag eens kijken of ik een goede brief in elkaar kan draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 22 april 2008 @ 08:24:11 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58219406
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Amsterdam is het zo dat je dat alleen kunt doen binnen een kader. Voor maatschappijleer houdt dat in dat je een deelbevoegdheid geschiedenis, economie of aardrijkskunde kunt halen. Voor Nederlands weet ik het niet zeker maar dat was dacht ik, Frans, Engels of Duits.

Maatschappijleer in Amsterdam is trouwens een aanrader! Heel heel heel veel lezen, erg zwaar, ontzettend veel mensen vallen af. Maar een kleine groep docenten, losse omgang, diep in de stof, breed en veel en veel vrijer dan de meeste HBO opleidingen. Je moet echter wel van lezen houden en dit ook snel kunnen doen anders val je het eerste jaar al af vanwege de hoeveelheden stof en de grote van de tentamens en onderzoeken die je moet doen.
pi_58231894
Zo, sollicitatiegesprek voorbij!! Het ging gewoon goed, was wel zenuwachtig maar volgens m'n collega's viel het niet erg op.
Ik vond het erg vreemd om tegenover m'n collega's (waar ik al twee jaar mee omga) te zitten en een serieus, professioneel gesprek te voeren.

Er is alleen één probleem., msischien kunnen jullie helpen. Ik wil graag 20 uur in de week werken, 10 uur NE en 10 uur EN (mag ook 8 om 12 zijn). Nu hebben ze op school niet zoveel uur beschikbaar, of iig, dat is nog niet bekend. Nu heb ik er over nagedacht, en vind ik het ook geen probleem om 15 uur te geven. Maar, dat weten ze op school niet. Zal ik nu mailen om dat te zeggen, of moet ik afwachten tot morgen, dan krijg ik de uitslag.

Maar dan is de kans er dat ze zeggen, sorry, er waren niet genoeg uren die aan je eisen voldoen en we hebben iemand anders aangenomen. Dan ben ik al te laat!!!
I ♥ PB
pi_58232456
Ik zou gewoon even afwachten. Zo snel zal er toch niet iemand anders aangenomen worden? En ik kan me niet voorstellen dat ze jou daar zo op afwijzen zonder het eerst nog eens met je te overleggen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_58236160
Thanks! Ik ga idd nog maar even wachten... nog even over slapen wat ik moet doen. Anders ga ik morgenochtend wel naar de adjunct-directeur..om het te vertellen.

Thanks anyway!
I ♥ PB
pi_58238157
Ik denk ook dat ik zou afwachten. Met een beetje mazzel creeren ze een paar uurtjes extra voor je (d.m.v. mentoraat e.d.).

Zo hee, vandaag was ik voor 1 keer even de georganiseerde docent. In het uur voorafgaand aan de les waarin ik een video wilde laten zien heb ik zowaar
- de video gehaald
- de band goed gezet

Dat lijkt niks, maar voor mij is het ongekend. Normaliter kom ik haastig, te laat en verwaaid aan in de les, omdat ik veel van gebouw moet wisselen, en dan sommeer ik twee leerlingen om die video te halen, en een ander om de film spelend te krijgen. En dan kunnen we een kwartier na aanvang van de les eindelijk eens beginnen

Deze week is echt heerlijk: er vallen wat lessen uit, en omdat de toetsweekcijfers gisteren moesten worden ingeleverd, is er nauwelijks nakijkwerk

Heb genoeg te doen (er ligt een stapel werkstukken al vanaf januari te wachten en er moet nog flink wat lesmateriaal in elkaar gedraaid worden voor de komende periode, maar nu KAN het tenminste. Nu is daar zowaar gewoon tijd voor. Fantastisch
pi_58256671
Vandaag de uitslag gehad.. ik ben wel aangenomen ( ), maar ik doe het niet..
Er is 5 uur voor Ne en 10 uur EN, maar dat is 10 uur vervanging zwangerschapsverlof. Dat betekent dat ik in december geen EN meer kan geven, en dat ik dan voor 5 uur naar school moet komen. Ik heb daar geen zin in, er zijn hier in de buurt vast genoeg vacatures die wel aan mijn eisen voldoen. Bovendien wil ik meer uren NE geven...

Ik baal er wel echt ontzetttend van, ik had die baan zo graag gewild!!!
Het voelt ook alsof ik ben afgewezen, terwijl dat niet zo is!!
I ♥ PB
pi_58259156
miss-scofield, jammer dat het niet aan je eisen voldoet, maar het is toch wel leuk dat je aangenomen zou zijn als je zou willen.

ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58259164
Hallo
als broekie kom ik dit topic binnenvallen...

Ik ben 23 en wil misschien de vol/deeltijd docent-Nederlands-opleiding volgen aan de HVA.
Is er iemand in dit topic aanwezig die ervaring heeft met de lerarenopleidingen op de HVA, toevallig?
Zou ik diegene dan wat vragen mogen stellen?
pi_58273684
quote:
Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef teigan het volgende:
miss-scofield, jammer dat het niet aan je eisen voldoet, maar het is toch wel leuk dat je aangenomen zou zijn als je zou willen.

ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
Ja, idd erg jammer!!

Maar veel succes met je gesprek vandaag!!! Doe je best!
I ♥ PB
pi_58274561
Hier een OOPér uit het onderwijs. Ik werk op een VMBO school in Limburg met een kleine 600 leerlingen als ICTér. De bedoeling is dat ik in de toekomst ook ICT lessen ga verzorgen. Welke mogelijkheden zijn er om aanvullende cursussen te volgen hier voor?

Ik werk overigens al 8 uur per week met klassen/groepen leerlingen.
  donderdag 24 april 2008 @ 12:06:41 #254
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58275433
Lerarenopleiding in deeltijd? Wat is je vooropleiding?
pi_58276842
MBO Mediatechnologie en Systeembeheer. ICT cursussen op "HBO" niveau (zo omschreef men dat ) en enkele didactische cursussen.
  donderdag 24 april 2008 @ 13:21:22 #256
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58277135
quote:
Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef rooos het volgende:
Hallo
als broekie kom ik dit topic binnenvallen...

Ik ben 23 en wil misschien de vol/deeltijd docent-Nederlands-opleiding volgen aan de HVA.
Is er iemand in dit topic aanwezig die ervaring heeft met de lerarenopleidingen op de HVA, toevallig?
Zou ik diegene dan wat vragen mogen stellen?
Yep, ik heb op de HvA gezeten alleen dan maatschappijleer en geen NE.
  maandag 5 mei 2008 @ 22:49:01 #257
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58501614
quote:
Op woensdag 23 april 2008 17:59 schreef teigan het volgende:
ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
Hoe was het gesprek nog gegaan?

Iedereen hier trouwens vakantie aan het vieren? Geniet er van!
.
  maandag 5 mei 2008 @ 23:07:22 #258
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_58502037
Hier in ieder geval wel aan het genieten van de vakantie. Erg welkom want ik was net (weer) vader geworden dus het is een soort alternatief kraamverlof. Bij mij gaat het wel lekker verder, ik loop in punten wat achter in mijn studie maar sta dus wel al lang en breed voor de klas en bij de afgelopen stages worden me al banen voor 'straks' aangeboden.
Dat gaat prima dus. Ik zit alleen te denken om straks na de PABO nog eens door te gaan voor leraar Natuurkunde/ Scheikunde voor het voortgezet onderwijs. Iemand hier ervaring met die stap? Voors en tegens?
Life is what you make it.
pi_58505815
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hoe was het gesprek nog gegaan?

Iedereen hier trouwens vakantie aan het vieren? Geniet er van!
Het gesprek ging wel ok geloof ik, maar ik vind het zo moeilijk in te schatten of het goed genoeg is.. Ik zou zo snel mogelijk wat horen, maar ik heb een vermoeden dat ik niet overtuigend genoeg was, en dat ze nog even afwachten wat er nog meer aan sollicitaties binnenkomt(dat zou ook de gang van zaken zijn, waren ze overtuigd, dan kreeg ik de baan aangeboden, waren ze nog niet helemaal overtuigd, dan zouden ze afwachten wat er nog meer binnenkwam..)
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 6 mei 2008 @ 13:13:20 #260
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58510632
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:07 schreef Schanulleke het volgende:
Erg welkom want ik was net (weer) vader geworden dus het is een soort alternatief kraamverlof
Van harte gefeliciteerd!
quote:
Ik zit alleen te denken om straks na de PABO nog eens door te gaan voor leraar Natuurkunde/ Scheikunde voor het voortgezet onderwijs. Iemand hier ervaring met die stap? Voors en tegens?
Niet met de overstap naar nask, maar ik zie bij ons op school dat mensen met een PABO achtergrond vooral werkzaam zijn als leraar Nederlands en ook die opleiding zijn gaan volgen.
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 08:31 schreef teigan het volgende:
Het gesprek ging wel ok geloof ik, maar ik vind het zo moeilijk in te schatten of het goed genoeg is.. Ik zou zo snel mogelijk wat horen, maar ik heb een vermoeden dat ik niet overtuigend genoeg was, en dat ze nog even afwachten wat er nog meer aan sollicitaties binnenkomt(dat zou ook de gang van zaken zijn, waren ze overtuigd, dan kreeg ik de baan aangeboden, waren ze nog niet helemaal overtuigd, dan zouden ze afwachten wat er nog meer binnenkwam..)
Hm.. dat is dus nog even afwachten...
.
pi_58518208
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 13:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Hm.. dat is dus nog even afwachten...
vanmiddag om 5 uur had ik een voicemail. Toen ik terugbelde, bleek dat ze net een tweede sollicitant hadden gesproken, en op basis van dat gesprek wilden ze mij de baan aanbieden, en ik heb geaccepteerd... Dus ik ben onder de pannen voor het komende schooljaar..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 6 mei 2008 @ 23:50:34 #262
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_58522600
Gefeliciteerd!
  woensdag 7 mei 2008 @ 22:57:25 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58543479
Proficiat
.
  zondag 18 mei 2008 @ 22:08:26 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58750956
Zo, morgen maar weer eens beginnen. Na 2 weken vakantie en een activiteitenweek is het wel weer even wennen om weer les te geven...
.
pi_58752219
quote:
Op zondag 18 mei 2008 22:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, morgen maar weer eens beginnen. Na 2 weken vakantie en een activiteitenweek is het wel weer even wennen om weer les te geven...
Ik zie er ronduit tegenop om woensdag weer naar stage te gaan ben twee weken ziekenhuis in en uit gegaan (dag meivakantie..) omdat m'n vader ziek is geworden en is geopereerd aan z'n hart. Afgelopen week vrijgenomen omdat hij thuiskwam en niets kon/mocht, dus nog heel veel thuis bij m'n ouders meegeholpen, en vanaf deze week weer aan de slag. Komt woensdag ook nog eens m'n IVLOS-mentor op lesbezoek, en dat terwijl m'n hoofd nog lang niet staat naar lesgeven. Hij gaat zelfs filmen joehoe. Maar goed, ik draai gewoon een les in elkaar waar ik zelf ook blij van word en dan komt het vast goed. Hij komt trouwens kijken naar mijn allerliefste VWO5 klas en die doen zelfs bij de lessen waar vanalles misgaat heel lief mee dus dat is alweer een zorg minder..

Verder ben ik nu dus aan 't afstuderen (ik doe de tweejarige Master in Utreht) en dat valt me zwaar . M'n scriptie is eindelijk bijna-af, het praktijkonderzoek voor het IVLOS is echter nog lang niet af, mede door dat gedoe met m'n vader en door het feit dat de moeder van mijn onderzoeks-duo-maatje in het laatste stadium van kanker zit.. dus het is een rare tijd om af te studeren. Nog even de schouders eronder dus, iets met laatste loodjes enzo. We slepen elkaar er wel doorheen.

Dat was wel een behoorlijke spui-post nouja, soms is 't nodig.
pi_58756045
De laatste loodjes wegen ook echt het zwaarst Razztwizzle. Ik vond het uiteindelijk ook een crime om die laatste dingen af te krijgen, en komt zoveel tussen, er gebeurt ook zoveel..
Gelukkig is het resultaat uiteindelijk meer dan de moeite waard..
Hou je taai, bereid iets voor waar jij blij van wordt, en die docent van de IVLOS zal heus wel wat begrip tonen als hij hoort hoe je vakantie is geweest... Mijn vakdidacticus heeft mij uiteindelijk ook zomaar(totaal onverwacht) door de laatste loodjes heengesleept..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58758519
Da's best heftig Razztwizzle! Maar als je zo zegt dat je je liefste klasje hebt en gewoon even een lesje in elkaar draait waar je blij van wordt dan komt het woensdag vast helemaal goed!

Is het de bedoeling dat je nog voor de zomer afstudeert? Klinkt inderdaad best zwaar.. Ik ga volgend jaar beginnen aan de master (ook Ivlos/Utrecht) en ik moet er nu al behoorlijk hard aan trekken tijdens mijn premaster. En dat terwijl ik mijn vorige (ook WO) bachelor echt fluitend doorliep, nu gaan er echt ontzettend veel uren inzitten en haal ik de vakken steeds nog maar net. Vraag me echt af of ik het wel ga redden in de master.. en dat terwijl ik het echt zó ontzettend graag wil!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_58993949
YEAAAHHH!!!

Vandaag een mailtje van mijn directeur.... Er zijn toch nog meer uren vrijgekomen voor komend schooljaar vooral zowel Nederlands als Engels... Dat betekent dat ik 17 uur Nederlands ga geven en 3 uur Engels... en dat wil ik!

Ik heb een baan!!
I ♥ PB
pi_58994085
Gefeliciteerd

Ik kreeg vandaag een telefoontje van de tweede corrector, wat dingen doorgesproken, en aan het eind kreeg ik een complimentje dat ik het netjes had nagekeken.... Was leuk om te horen..
Ik ben bezig met de laatste lesweken, de tijd gaat echt snel joh....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58997287
Nou, de tijd vliegt he! Ik vind het nu toch stiekem wel heel jammer dat er op mijn stageschool geen uren vrijkwamen. Niet dat ik niet blij ben met m'n baan hoor, maar het is nu zo gezellig! De sfeer in het V4 leerdomein is door een nieuw domein-werksfeermanagement-systeempje er ontzettend op vooruit gegaan, ik heb een paar lees-hulpgroepjes met dyslectische werkers die ik door de laatste weken vol leestesten (Frans, Nederlands, Engels, Duits) heensleep om toch met een voldoende voor de talen over te gaan, de literatuurmondelingen in V5 komen eraan en m'n lieve V3 heeft over een paar weken een Taaldorp waar ze druk voor aan het oefenen zijn.

En dan ben ik zelf ook nog keidruk morgen moet de scriptie af, vanavond wil ik in één grote perswee het PGO afmaken.. we komen er wel .
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:33:52 #271
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_59126800
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 18:32 schreef miss-scofield het volgende:
Ik heb een baan!!
Proficiat!

Zo, examens zijn ook weer allemaal nagekeken, inclusief tweede correctie. Pff.. wat een gedoe altijd, maar goed, we zijn er weer voor een jaartje vanaf. Ik kan niet wachten tot de digitale examens massaal ingevoerd worden,
.
pi_59137673
Thanks Teigan en Baba!!

Afgelopen maandag voorlopig contract ondertekend! En...... Ik word ook mentor van een brugklas!!!
Erg spannend, beetje gek om als 21-jarige zoveel verantwoordelijkheid te hebben!! Maar, ik weet dat ik het kan en krijg veel hulp als ik wil, dus komt helemaal goed!!

Nu 10 juni nog even mijn afstudeer-assessment-portfolio inleveren en tussen 16 en 24 juni afstuderen
I ♥ PB
pi_59216257
Ik heb ook gezellig gekeuveld met de tweede correctoren. Ik had zelf twee examengroepen en kreeg van drie groepen werk ter tweede correctie. Dat betekent vijf keer bellen, gelukkig waren zij schappelijk en was ik schappelijk, ik hoor altijd van die horrorverhalen over urenlang aan de telefoon hangen met een of andere stugge figuur die overal over zeikt. Dat heb ik nog maar 1x meegemaakt, daarna gelukkig nooit meer.

We hebben op mijn school best wel problemen om de vacatures te vullen voor komend jaar. Inmiddels staat er geloof ik nog maar 1 vacature echt open, maar bij die andere hebben ze vaak ook niet echt gekregen wat ze wilden: een tweedegrader aangenomen terwijl er eigenlijk een eerstegrader nodig was, en mag de sectie gaan verzinnen hoe het dan met de examenklassen moet. Ja, dit jaar is het echt lastig.
  zondag 15 juni 2008 @ 20:07:11 #274
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_59412134
Zo, nog 10 lesdagen en dan zit dit schooljaar er weer op. Nog veel nakijkwerk, laatste loodjes en zo... Volgend jaar weet ik al zeker dat ik niet meer ga pendelen, dat brengt wel weer wat broodnodige rust. Ook ben ik volgend jaar geen mentor meer van 2VMBO, maar ga ik naar de bovenbouw VMBO. Daar liggen ook wel weer nieuwe uitdagingen. Maar eerst dit jaar nog even netjes afronden.

Hoe gaat het voor de rest hier?
.
pi_59412672
Ik zit hard te ploeteren op nakijkwerk, vm3 verslagen heb ik bijna af, en dan moeten er nog een aantal verslagen nagekeken worden... Een deel heb ik ook nog niet op papier binnen, dus dat word er weer achteraan rennen. Deze week moeten alle cijfers ingeleverd worden, plus de herkansing en ik heb nog een herexamen om na te kijken. Daarna is het vakantie.

Het is raar om nu weer weg te gaan bij de school waar ik nu zit, en op een nieuwe school te beginnen. Toch heb ik er wel zin in, ik krijg veel bovenbouwklassen, en dat ligt mij beter...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_59414731
quote:
Op zondag 15 juni 2008 20:34 schreef teigan het volgende:
Ik zit hard te ploeteren op nakijkwerk, vm3 verslagen heb ik bijna af, en dan moeten er nog een aantal verslagen nagekeken worden... Een deel heb ik ook nog niet op papier binnen, dus dat word er weer achteraan rennen. Deze week moeten alle cijfers ingeleverd worden, plus de herkansing en ik heb nog een herexamen om na te kijken. Daarna is het vakantie.

Het is raar om nu weer weg te gaan bij de school waar ik nu zit, en op een nieuwe school te beginnen. Toch heb ik er wel zin in, ik krijg veel bovenbouwklassen, en dat ligt mij beter...
Ik heb precies hetzelfde Teigan! Deze week zijn de laatste lessen op mijn stageschool, en dan heb ik volgende week de vergaderingen op m'n nieuwe school over de klassenverdeling en de roostering. Ben erg benieuwd, vind het ook heel spannend op een nieuwe school te beginnen. Wel leuk dat bij de klas die ik vorige week voor het laatst had, ik applaus kreeg ze gingen me nog missen zeiden ze. Schatjes zijn het.

Verder zit ik ook tot over m'n oren in het nakijkwerk deze week nog wat literatuurmondelingen in VWO5, ik heb hier 60 VWO4-Portfolio's liggen en nog 30 VWO-3 schrijfopdrachten.. Gelukkig hoef ik pas op 27 juni alle cijfers ingevoerd te hebben

Ik stap wel een beetje lullig over qua vakanties. Ik stop in de regio die het laatst vakantie heeft en ik begin straks in de regio die als eerste weer begint, joepie Maar goed, ik heb toch geen geld om op vakantie te gaan, dus laat maar komen dat nieuwe schooljaar!
pi_59687806
HOERA!!!

Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!

Ik ben docent Nederlands!!


Nog een jaartje en dan kan er nog een titel bij, docent Engels
I ♥ PB
  woensdag 25 juni 2008 @ 23:17:17 #278
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_59692622
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!

Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!

Ik ben docent Nederlands!!


Zooooooooo.......

Gefeliciteerd dan maar, ....... denk ik....
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_59693202
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 23:17 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Zooooooooo.......

Gefeliciteerd dan maar, ....... denk ik....
Je mag haar wel feliciteren hoor!
Maar die arme kinderen. Zulke fouten maken na een studie Nederlands.
There is no love sincerer than the love of food.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 26 juni 2008 @ 07:20:00 #280
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_59696310
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!

Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!

Ik ben docent Nederlands!!


Nog een jaartje en dan kan er nog een titel bij, docent Engels
En wanneer ga je Nederlands leren?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_59697113
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef miss-scofield het volgende:
HOERA!!!

Ik ben vandaag geslaagd!! Eindelijk naar jaren stagiaire te zijn geweest, kan ik het nu echt zeggen!

Ik ben docent Nederlands!!


Nog een jaartje en dan kan er nog een titel bij, docent Engels
Misschien liggen je talenten toch ergens anders.
pi_59719875
Dit is kinderachtig mensen. Ze beheerst het Nederlands niet slechter dan het gros van haar collega's.

miss_scofield, gefeliciteerd

[ Bericht 16% gewijzigd door ShadyLane op 27-06-2008 01:04:54 ]
pi_59724827
Whaha, in alle haast maak ik een typfout! Sorry hoor ;-)
Oh, dan heb ik nog een fout gemaakt.. ik ben een vrouw, dus docente Nederlands.
Zo goed?

Thanks iedereen die me wel feliciteert!

Ik ben nog steeds blij!
I ♥ PB
  zaterdag 5 juli 2008 @ 21:50:49 #284
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_59915292
Nog van harte gefeliciteerd met je diploma!

Ik ben begonnen aan de zomervakantie. Volgende week nog wat opruimen in het lokaal, en dan even niks meer met school
.
pi_60085608
Hoiii ik ga me van de week inschrijven voor de lerarenopleiding maatschappijleer te Rotterdam
  donderdag 14 augustus 2008 @ 12:57:05 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60823445
En wanneer beginnen we weer? Ik mag maandag 25 augustus weer aan de bak, ik ga volgende week maar weer eens een beetje acclimatiseren en het lokaal inrichten. Vakantie is wel erg snel voorbij gegaan, moet ik zeggen...
.
pi_60823543
Na 8 jaar op een middelbare school te hebben gewerkt, verkas ik deze zomer naar een andere locatie van onze scholengroep.
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Nog iets meer dan een week vrij en dan begint het circus weer
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_60823597
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw..

ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 14 augustus 2008 @ 14:08:09 #289
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60825289
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik heb ook jaren lesgegeven aan 1 en 2 VMBO (heterogene klassen). Vooral 2VMBO vond ik altijd erg leuk. En 3K/4K is eigenlijk hetzelfde als 3T/4T vind ik. Ik heb komend schooljaar vrijwel alleen maar 3 en 4 VMBO. Kleine locatie, lekker knus. Gaat goed komen, denk ik. 3 Havo heb ik nog niet gehad, wel 2 Havo. Vond ik ook een erg leuke groep om les aan te geven.
quote:
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Ja, ik ken die kriebels wel ja. Nu heb ik er geen last meer van, omdat ik de leerlingen wel allemaal ken, maar toen ze nog nieuw waren, vond ik dat ook best spannend. Gezonde spanning is altijd goed he.
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw.. ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen.
Zal wel goed komen Welke klassen ga je lesgeven?
.
pi_60825841
Ik krijg tot de kerstvakantie twee HA brugklassen... Ik heb verder het hele jaar HA2, Havo 4, en VWO 5...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:10:56 #291
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60826805
Val ik hier ook onder ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:11:58 #292
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60826832
Tuurlijk
.
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:15:41 #293
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60826916
Ah oke In dat geval:

Hallo,
Ik ben Léon en ik heb nu mijn OnderwijsAssistent binnen en ga beginnen aan de Pabo (in 3 jaar, heb een traject gevolgd dat ik dr eerder mee klaar ben).
Verder houd ik van gitaar spelen, keyboard en drum kan ik ook, ik zit op waterpolo en ik werk op het moment nog bij de Albert Heijn

Ik heb op dit moment 5 stages gedaan, waarvan 1 op het speciaal onderwijs (groep 8/9, op de Daniel de Brouwerschool in Wilp).

Verder heb ik groep 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 gehad tijdens stages . Met groep 7 mee op kamp geweest en met 2 groepen 8 de musical voorbereid .
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar groep 6 of 7.

Een bult info
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:37:52 #294
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60852878
Dat is dus wel al een ruim arsenaal aan groepen dat je gehad hebt he. Zal later alleen maar in je voordeel werken natuurlijk. Heb er ooit ook wel eens over gedacht om de PABO te gaan doen, maar de leeftijdsgroep sprak me toch niet zo aan (ik zie mezelf echt niet met kleuters aan de gang, alhoewel ik de bovenbouw nog wel leuk zou vinden denk ik) en ik hield er niet zo van om allerlei dingen te gaan knutselen. Wat knutselen betreft heb ik echt twee linkerhanden en dat wil ik de kinderen echt niet aandoen.. haha.. Alhoewel het misschien wel een positieve opsteker voor de kinderen zou zijn: "Kijk, mijn werkstuk ziet er zelfs nog beter uit dan dat van de meester"..
.
pi_60853296
Heb jij lerarenopleiding gedaan (Baba-O-Riley)? Begin nu aan een master en heb op 5 punten mijn BA Geschiedenis. Zit nu een beetje te kijken naar een select aantal uren in het onderwijs. Puur om erbij te gaan werken . Vraag me alleen af of ik interessant ben voor een middelbare school.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:46:00 #296
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60858710
Ja ik heb een lerarenopleiding gedaan. Ik weet niet hoe groot het tekort aan geschiedenisdocenten is, maar misschien zou je wel terecht kunnen op een school. Maar ze eisen dan wel dat je binnen afzienbare tijd je diploma voor leraar geschiedenis haalt. Want er komt natuurlijk ook een hoop pedagogiek/onderwijskunde bij kijken in het onderwijs.
.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:07:50 #297
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60859257
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 13:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is dus wel al een ruim arsenaal aan groepen dat je gehad hebt he. Zal later alleen maar in je voordeel werken natuurlijk. Heb er ooit ook wel eens over gedacht om de PABO te gaan doen, maar de leeftijdsgroep sprak me toch niet zo aan (ik zie mezelf echt niet met kleuters aan de gang, alhoewel ik de bovenbouw nog wel leuk zou vinden denk ik) en ik hield er niet zo van om allerlei dingen te gaan knutselen. Wat knutselen betreft heb ik echt twee linkerhanden en dat wil ik de kinderen echt niet aandoen.. haha.. Alhoewel het misschien wel een positieve opsteker voor de kinderen zou zijn: "Kijk, mijn werkstuk ziet er zelfs nog beter uit dan dat van de meester"..
Haha ja ik heb ook 2 linker handen, maar dat houdt mij niet tegen. Ik heb de 'pleuters' ook nog gehad, dat was toen zo`n project hier, om de sterkte peuters (vanaf 3.5 jaar) en de minder sterke kleuters bij elkaar in een klas te zetten. Maar dat was echt niets voor mij, ik zal dr een foto van opzoeken .


Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_60873881
Ik begin maandag met m'n eerste baan in het onderwijs. Vind 't spannend! Na zo'n jaar stage en in de laatste periode 12 uur les te hebben gegeven is de 20 uur die ik dit jaar ga geven wel even wat anders. Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO. De 2e en 3e klassen krijgen een versterkt Engels programma, dus die hebben zomaar 3 uur in de week les, dat is wel fijn.

Gisteren was er een introductie voor nieuwe docenten op mijn school. Wat fijn dat ze dat organiseren! We hebben een rondleiding gekregen, de e-mail/inlogcode/sleutels zijn allemaal geregeld en we hebben elkaar al wat leren kennen. Maandag is nog een dag met sectievergaderingen, en dan begint 't dinsdag allemaal.

Dus vandaag en morgen ga ik deze week maar eens voorbereiden . Ik heb er zin in!

(Zeker omdat ik deze week eindelijk m'n scriptie heb afgerond en dus hopelijk in augustus nog afstudeer )
pi_60873902
Nijnja, het was dan misschien niets voor je, maar 't ziet er wel gezellig uit . Lijkt me ook nog wel wat, lesgeven op de basisschool. Ooit .
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:05:45 #300
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60873937
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Nijnja, het was dan misschien niets voor je, maar 't ziet er wel gezellig uit . Lijkt me ook nog wel wat, lesgeven op de basisschool. Ooit .
Het was ook heel gezellig, ik vind kleuters 1 van de leukste wezens , maar ik ben meer een theorie-man, om het zo te noemen. Bij de kleuters --ik weet dat ik ze veel leer-- heb ik niet het idee dat ik ze ook maar iets leer Maar ik heb al mn stages als superleuk ervaren, dat zeker .

Als ik ook kijk naar de verhouding leren/leren - ROC / stages dan wordt het ongeveer zo: 5% / 95%
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_60873998
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen .

Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')