abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 25 september 2007 @ 22:33:52 #1
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_53473348
Hallo allemaal,

Mede dankzij "Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #9" heb ik een ticket weten te bemachtigen naar Cancun, Mexico. In een tijdsbestek van 2 tot 3 maanden wil ik over land door midden amerika gaan reizen richting Colombia/Ecuador. Hierbij wil ik alle landen doorreizen en de hoogtepunten bekijken. Ik heb geen groot budget dus ik zal goedkope hostals als slaapplekken nemen

Uiteraard heb ik het hele TRV forum al afgezocht naar informatie (en ook een hoop gevonden!).
De meeste topics waren helaas al erg oud (3+ jaar), maar ik heb toch in totaal een document met 40 paginas aan tips weten te verzamelen. Waarvoor dank aan iedereen! Er zijn alleen nog een aantal zaken waar ik graag meer over te weten kom voordat ik vertrek.

(1) De grensovergangen
In een aantal topics kwam naar voren dat de grensovergang van Panama naar Colombia nogal lastig over te steken is. Ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Ook ervaringen van de grensovergangen tussen andere landen ben ik benieuwd naar.

(2) Veiligheid
Een ander onderwerp waar ik graag ervaringen over zou horen is de veiligheid. Ik heb in een redelijk oud topic een interesante discussie gelezen waar men het niet met elkaar eens was over de veiligheid, bijv. over overvallen op bussen. Als iemand een actuelere inschatting heeft, graag. Ik ben zelf een redelijk ervaren reiziger, man, lang, en redelijk sportief, dus in principe zal ik geen moeilijkheden ondervinden gok ik.

(3) Must Sees
Uiteraard ga ik naar Midden Amerika om mooie/interesante dingen te zien.
Een aantal zaken heb ik in mijn must see lijst gezet:
- Chichen Itza (Mexico)
- Belize Barrier Reef (Belize)
- Panama Kanaal (Panama)
- Surfen (Costa Rica)
- Duiken/Snorkelen (?)
- ...
- ...
Wie deze lijst kan aanvullen, iedere bijdrage is van harte welkom! Ook tips voor Leuke hostals of restaurants zeer welkom! Ik ben zeer benieuwd wat jullie hoogtepunten waren van Mexico, Belize, Guatamala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama!

(4) Lonely Planet
Tot slot ben ik nog op zoek naar een Lonely planet van Midden Amerika, het liefst MET aantekeningen!
Ik ben dus op zoek naar iemand die zijn lonely planet wil verkopen. (als die mensen er zijn )

Iedere informatie/tips die mijn reis kunnen verbeteren is welkom.

Bij voorbaat dank!
  dinsdag 25 september 2007 @ 23:31:23 #2
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_53475382
In Mexico is Palenque de mooiste ruïne die ik bezocht heb. Uxmal bezocht ik als eerste, en die was daarom ook erg indrukwekkend. Chichén Itza vond ik erg tegenvallen... de grote piramide is wel mooi en groot, maar je mocht er niet op, en het was wel ERG toeristisch.
Tulum was erg leuk, ruines aan het strand enzo.
Cancun is te toeristisch... meteen weg.
Playa del Carmen wordt een tweede Cancun, maar is nu misschien nog wel leuk. Vandaar kan je ook makkelijk met de boot naar Cozumel.

In Guatemala MOET je echt naar Tikal. En dan de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruïne. Het is het enige wat ik bezocht heb in Guatemala, maar het was echt meer dan de moeite waard.
Vanuit Palenque zijn er trouwens meerdere organisatie(tje)s die bus->boot->bus ritten naar Tikal organiseren. Ga je dus meteen de grens over. Sommigen doen er 2 dagen over en stoppen dan onderweg ook nog bij 2 andere ruines waar nog exclusiever zijn.
Ik wist dat zelf allemaal niet, dus heb dat helaas niet gedaan... volgende keer...

In El Salvador was voor mij het hoogtepunt toch echt de lokale mensen. Als je daar mensen leert kennen die je rond willen rijden zijn ze echt super. Je schijnt er ook super goed te kunnen surfen, maar dat doe ik niet

Mexico is trouwens vergeleken met de andere landen erg veilig, en heeft heel goede regionale en interregionale buslijnen, maar zorg er wel voor dat je al je waardevolle dingen bij je houdt, en zet simpele kleine cijferslotjes op al je dubbele ritsen (sleuteltjes raak je kwijt ).

Ik had maar 2 weken tijd voor Mexico, en dat was echt veel te weinig (Mexico is GROOT). En ik ga zeker terug naar Guatemala, want 2 nachten was zeker niet lang genoeg.
Als je in je eentje reist moet je trouwens, zeker in El Salvador, goed uitkijken

Oh... en leer Spaans. Ik kende geen Spaans, en dan mis je toch wel veel dingen (niemand spreekt Engels, echt ongelooflijk om dat mee te maken).
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_53494086
Ben van de winter wat in Midden Amerika geweest, hele gave tijd gehad!

Grensovergang van Guatemala naar Honduras (en terug) was binnen 5 minuten geregeld, de rest duurde allemaal een uurtje of anderhalf. Als je panama weer uit gaat moet je overigens zo'n leuk 'zegeltje' kopen bij een vent voor een dollar. Als je die in je paspoort hebt kun je een stempel krijgen

Belize-stad schijnt niet echt heel veilig te zijn (weet ik niet uit ervaring) voor de rest is Belize super-releaxed! Moet je ook zeker duiken.
Mexico vond ik heel veilig, ook in de grote steden s'avonds.
Honduras is wat minder veilig, maar is ook een stuk armer dan bijv. Costa Rica of Mexico.
Guatemala vond ik redelijk veilig, behalve Guatemala-city. Daar schijnt het nogal is te kunnen spoken...
Costa Rica vond ik heel veilig, behalve San Jose s'nachts. Je ziet dan ook bijna niemand meer lopen, behalve de gasten die je nou net niet tegen wilt komen
Panama vond ik ook wel veilig.

Must See in Mexico:
Sumiderokloof. Een trip op een boot door een kloof met stijle wanden tot 1000m.
Palenque. Een supermooi tempelcomplex
Uxmal. Tempelcomplex dat ik het mooist vond van alle maya-tempels, omdat er zoveel gerestaureerd is (kun je goed zien hoe alles er echt uit heeft gezien)
Agua Azul. Geweldige watervallen met azuur-blauw water.

Must See in Belize:
De kust. Het snorkelen en duiken is echt geweldig!

Must See in Honduras:
Ik ben in Copan geweest, maar dat vond ik niet echt heel bijzonder. Er was s'avonds een feest op de zocalo, dat was veel gezelliger

Must See in Guatemala:
Pacayavulkaan. Ligt op een uurtje rijden van Antigua. Beneden was het koud, maar eenmaal boven na een redelijke klim werd het lekker warm vanwege de 'koude' lava. Supergaaf om dat spul naar beneden te zien komen. Antiqua zelf vond ik ook wel aardig overigens.
Lago Atitlan. Een meer dat omgeven is door vulkanen. Je kunt een boot-trip doen langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
Tikal. Mooi tempelcomplex waar het mogelijk is de hoge tempels te beklimmen en zo van het uitzicht boven het oerwoud te genieten

Must See in Costa Rica:
Quepos. Het stadje is op zich niet zo bijzonder, maar Manuel Antonio NP vond ik wel 1 van de hoogtepunten in Costa Rica. Geweldige natuur met apen. luiaards, papegaaien etc. etc. De mangrove loopt ongeveer de zee in. Ook hier is het geweldig snorkelen.
Monteverde. De nevelwouden van Monteverde waar ik de Quetzal heb gezien. Een stuk frisser dan Quepos, maar niet minder mooi. Je kunt hier ook een Canopy Tour doen (door het woud vliegen over een kabelbaan) en een Sky Walk (over bruggen boven het bos uitkijken) beide ook aan te raden!
La Fortuna. Hier staat de nog steeds actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava uit kunt zien stromen. Daarnaast is er een gave waterval in de buurt waar het water heerlijk verfrissend is.
Tortuguero. Een plaatsje in het tropisch regenwoud waar je toekans, ijsvogels, brulapen, schildpadden en dat soort fauna vind.
Dominical. Een leuk surfdorpje aan de Pacific. Het strand is wel lang, en het zand is heet dus het kost wat moeite voordat je in het water ligt.

Must See in Panama.
Bocas del Toro. Een eilandengroep in het noorden van Panama. Hier kon je ook mooi duiken/snorkelen en er waren heel wat backpackers.

In El Salvador en Nicaragua ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niet veel over vertellen Het mooist vond ik Costa Rica vanwege de diversiteit in flora & fauna. Tevens vond ik de mensen erg aardig en het eten was ook erg goed

Veel plezier alvast
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  woensdag 26 september 2007 @ 21:34:22 #4
158179 LS-Drop
Het zou verboden moeten worden
pi_53498511
tvp'tje - ga binnenkort richting Puerto Escondido, en daarna waarschijnlijk verder richting het zuiden
<insert pseudo intellectuele psychedische quote>
<insert grappige quote over hoe lui ik ben>
  woensdag 26 september 2007 @ 22:21:06 #5
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_53500668
Hey Veervsesmurf, hoe verplaatste jij je in die landen? Met de lokale bussen?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_53503303
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.

Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico

Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.

Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.

Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.

Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.

Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.

Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenen Er staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
  donderdag 27 september 2007 @ 18:37:07 #7
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53522826
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 22:33 schreef WhatTheFuck het volgende:

(1) De grensovergangen
In een aantal topics kwam naar voren dat de grensovergang van Panama naar Colombia nogal lastig over te steken is. Ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Ook ervaringen van de grensovergangen tussen andere landen ben ik benieuwd naar.
Wil je helemaal van Mexico naar Colombia reizen? Lijkt mij wel erg veel in drie maanden. Wij zitten, naast Argentinië, ook aan een dergelijke rondreis te denken, maar ik heb zelf grote twijfels over de haalbaarheid van het plan om heel Midden-Amerika te bereizen in zo'n korte tijd. Lastig om vooraf te bepalen, omdat je de landen niet kent. Maar stiekem is Guatemala toch ongeveer net zo groot als Engeland en damn, Engeland zie je toch echt niet in twee weken. Wat denk(en) jij/jullie hierover?
pi_53523613
Voor Mexico (als je alleen het zuiden doet, dus Yucatan peninsula en Chiapas, moet je op een week of 2 rekenen. Reken daar een halve week bij als je ook naar Oaxaca wil. Vanuit Mexico City reken je op een week of 3.

Guatemala is heel mooi en 3 keer zo groot als NL, maar ik reken even het "standaard" (maar prachtige) rondje: Panajachel, 3 nachten, Antigua, 3 nachten, Rio Dulce, 2 nachten, Flores/Tikal 2 nachten, en nog wat plaatsen er tussenin waar je een nacht waarschijnlijk blijft (Quetzaltenango (Xela), Huehuetenango, Cobán, Livingston, Poptun). Dan heb je met een week of 2 echt wel een goede indruk van Guatemala. Veel langer moet je in bovenstaande plaatsen ook niet blijven, ja misschien een extra nachtje in Panajachel of een andere plaats aan het meer (San Pedro is ook wel leuk), of evt. Antigua.

Belize: Aan 3 nachten Caye Caulker / San Pedro (Ambergris Caye) heb je genoeg, dan heb je tijd gehad om te snorkelen of duiken, en een dag te relaxen. Je kan er nog wat nachten aanplakken maar het enige wat er te doen is is kreeft eten, rum drinken, relaxen, snorkelen, duiken en zeilen/vissen. Na hooguit 5 nachten heb je dat wel gehad. San Ignacio is voor 3 nachten wel genoeg. Dan kan je een dag kayakken, een dag ruines bezoeken in Lamanai en de middagen heb je om het dorpje te bekijken.

Honduras heb je na een week, maximaal 2 weken als je gaat duiken op Utila of relaxen op Roatan, wel gezien. Nicaragua ook (3 nachten Leon, 2 nachten Olmetepe, 3 nachten Granada, evt. nog wat plaatsen ertussenin en Corn Islands)

Costa Rica daar kan je langer doorbrengen als je van flora en fauna houdt, want dat land heeft wat dat betreft heel veel te bieden. Alle nationala natuurparken afgaan is niet eens mogelijk, zoveel zijn het er.

Panama en El Salvador ken ik niet helaas.

Maar alle bovenstaande landen bij elkaar opgeteld kom je uit op 12 weken maar dat is dan ook heel ruim genomen. Midden Amerika in 3 maanden moet goed te doen zijn
  donderdag 27 september 2007 @ 19:14:15 #9
175039 Wounded_Knee
It isn't nice but it
pi_53523807
In het National Geographic Magazine van augustus staat een verhaal over de Maya's met prachtige foto's van tempels in Guatemala en Mexico. Wellicht leuk als voorpret. Je kan hem nabestellen.
Maxana Naŋba Wi Makumidi Ila Namənda Záptan Shoopé Bía Áxxaashe Bilítaachiia.
  donderdag 27 september 2007 @ 20:19:01 #10
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53525751
Ah Vogue, kijk, dat noem ik duidelijke taal. Het verschil bij ons in misschien dat wij met een kind zullen reizen en dus op sommige plaatsen misschien langer zullen blijven dan jij of ik zouden doen als het aan ons lag. Maar toch wel geruststellend, het idee dat het blijkbaar wel kan in die periode. Ik zelf had bedacht in Guatemala te beginnen en niet in Mexico. Lijkt me zo'n mooi, groot en prachtig land dat ik het bijna zonde vind om het onderdeel te laten zijn van zo'n relatief korte rondreis. En zouden we Mexico wél doen, dan zou ik er denk ik niet voor kiezen om helemaal door te reizen naar Panama. Hoewel, wat ik ervan gelezen heb, het ook weer een prachtig land moet zijn.
pi_53527715
quote:
Op woensdag 26 september 2007 23:37 schreef Vogue het volgende:
Wat ook gaaf is, is om de minder bekende maar o zo mooie plaatsen te bezoeken.

Denk aan: Laguna Bacalar, Quintana Roo, Mexico
Yaxchilan / Bonampak met overnachting op camping, Chiapas, Mexico
Lagos de Montebello (dichtbij Sumidero cañon), Chiapas, Mexico
Playa Majahual (indien opgeknapt, want veel schade orkaan Dean), bountystrand tussen Tulum en Chetumal, Quintana Roo, Mexico
Oaxaca, Oaxaca, Mexico

Chemuc Champey, bij Coban, Midden Guatemala (omgeving Coban is trouwens waardeloos, maar Semuc Champey is gaaf en niet erg toeristisch)
Livingston / Rio Dulce, Guatemala (als je in Rio Dulce slaapt, neem dan in ieder geval een tour naar Livingston, erg leuk met Garifunas en big mama´s)
Aguateca, Noord Guatemala, aan de Rio Hondo (niet heel ver van Tikal). Een prachtige archeologische site waar je alleen per boot kan komen, net als Yaxchilan / Bonampak in Mexico, maar dan niet toeristisch. De tocht erheen alleen al is geweldig.

Belize: inderdaad het rif, snorkelen en duiken is er super, stuk beter dan in Honduras (Roatan). Ook is het leuk om een paar nachten in San Ignacio te blijven in een hostel, vanuit San Ignacio kan je veel dingen doen, kayakken door een grot, hikes in de jungle, archeologische sites bezoeken, etc etc.

Honduras: Naast de ruines van Copan is er niet super veel moois te zien, de eilanden (Utila en Roatan) zijn trouwens wel een bezoek waard, Utila is dan goedkoper. Tecucigalpa is een typische lelijke latino-hoofdstad, hoewel beter dan Guatemala City. Ik durfde er ´s avonds, als blonde vrouw zijnde, alleen over straat.

Nicaragua vond ik eerlijk gezegd niet heel erg geweldig, Leon is een vieze, beetje lugubere koloniale vervallen stad. Isla de Olmetepe is leuk qua natuur. Masaya vulkaan is leuk om te bezoeken. Managua de hoofdstad is de raarste hoofdstad ooit, want het heeft geen centrum. De enige echt mooie leuke stad waar ik langer dan een week wilde blijven vond ik Granada. De Corn Islands schijnen wel geweldig te zijn, maar die ken ik niet. Je hebt wel onwijs veel vulkanen in Nicaragua, dat is dan wel weer gaaf, qua natuur is het een mooi land. Cultureel vind ik ´t minder.

Costa Rica: Helemaal in het noorden, niet ver van de grens met Nicaragua en bij het plaatsje Liberia in de buurt, heb je het nationale park Rincon de la Vieja. Er ligt een vulkaan en veel sub-vulkaantjes met bubbelende modderpoeltjes in het hele park. Erg gaaf! Playa Samara is relaxed, ligt aan de Pacific, toch een wat wildere zee. Tortuguero is een must see vanwege de schildpadden, maar ook in de buurt van Playa Samara heb je zo´n plek waar schildpadden komen.

Voor de rest ben ik het volledig eens met de posts van Sillywalks en Veeresmurf
Ik woon in Playa del Carmen trouwens, en heb hier een Lonely planet liggen van Midden Amerika, als je aankomt in Cancun ga ik er van uit dat je gelijk naar Playa komt omdat Cancun geen zak aan is, dus dan kan je hem wel lenen Er staan geen aantekeningen in maar ik weet uit mijn hoofd nog wel heel veel meer dingen te vertellen.
Tulum en Oaxaca zijn idd ook de moeite waard. In Livingstone heb ik een heerlijke vissoep gegeten, maar voor de rest vond ik het niet echt heel bijzonder (zeker niet als je ook in Belize bent geweest )

Liberia vond ik juist 1 van de minst leuke steden in Costa Rica. Je kon redelijk goed merken dat er veel mensen uit Nicaragua kwamen, want ik vond de mensen iets minder aardig als in de rest van Costa Rica.
Rincon de la Vieja was wel gaaf en totaal anders als de andere parken, maar niet iets waar ik een paar uur voor zou omrijden o.i.d. De modderpoelen waren wel grappig

Ow, en ik ben in deze landen met een soort toeringbus geweest, want de reizen waren georganiseerd Was mijn eerste trip buiten Europa en was net 21. Zag het nog niet zitten om alleen door Midden-Amerika te gaan reizen (al had het achteraf best goed gekunnen denk ik)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:09:46 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53549763
Haai!
Natuurlijk ben ik het helemaaal niet met Vogue eens qua Nicaragua.
In alle eerlijkheid: ik ben er in 2001 geweest, dus al een aardig poosje terug, maar ook mensen die ik ken die er nog recent geweest zijn zijn zeer verliefd geworden op het land. Goed, het is geen standaard-toeristische bestemming in de zin dat de natuur waarschijnlijk mooier is in Costa Rica, er geen bijzondere opgravingen zijn, zoals in Mexico en niet zoveel inheemse cultuur als in Guatemala. Maar als je minder toeristen wilt (goed, er zijn er nu vast meer dan in 2001, maar nog steeds een heel stuk minder dan in de meeste andere landen), geinteresseerd bent in recente historie, een beetje spaans spreekt en wilt genieten van veel nieuwsgierige en gastvrije mensen: Nicaragua! (zie ook mijn commentaar in eerdere topics hierover).

In 2/3 maanden is het inderdaad vrij ambitieus om helemaal naar Colombia/Ecuador te gaan reizen (heb je enig idee hoe groot Colombia is?! ). Als ik jou was zou ik me focussen op Midden Amerika, meer dan genoeg te zien en te doen daar. Zeker ook omdat je met een krap budget zit en relatief weinig tijd hebt is reizen van Panama naar Colombia geen sinecure. Er is geen reguliere grensovergang. De Dariengap is niet begaanbaar (tenzij een een guerrillero of drugssmokkelaar bent ) en als je wilt oversteken zul je dit moeten doen met de boot via San Andres (eiland) of met het vliegtuig. Het eerste kost veel tijd (alleen al om een boot te vinden kost het de meeste mensen wel even) en het tweede is wellicht qua budget niet haalbaar.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53555996
Haha Hik en ik zijn het nooit eens over Nicaragua Maar vergeet niet dat toen jij in Nicaragua kwam, al enigszins Latijns Amerikaans georienteerd was en al Spaans sprak (toch?). Ik weet niet of mensen die voor het eerst hier gaan reizen, Nicaragua interessant vinden cultuurtechnisch. Historisch weer wel, en om eerlijk te zijn vond ik de natuur er minstens zo mooi zo niet mooier als in Costa Rica, waar ik (cultuurtechnisch) nog minder mee had als met Nicaragua. Nica is wat meer van een "rauwe" schoonheid. Maar ik had gewoon niet zo´n feeling met het land. Misschien moet ik het nog een kans geven, toen ik er was was ik een beetje depri van de anti malariapillen die ik had gehaald bij een apotheek in Honduras. Bleek achteraf het equivalent te zijn van lariam. Ik begon al te janken als ik Abba op de radio hoorde
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:59:42 #14
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_53560184
Alvast hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties, er zitten al veel bruikbare tips bij, super.
Precies waar ik op gehoopt had!

Vooral de volgende adviezen komen (zo op het eerste oog) op mijn WANT-TO-DO-lijstje:
+ Mexico, tussen Tulum en Chetumal, Bountystrand
+ Belize, San Ignacio, kayakken door een grot, hikes in de jungle
+ Belize: Caye Caulker / San Pedro (Ambergris Caye) snorkelen, rum drinken
+ Guatemala, Tikal, de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruine.
+ Guatemala, Pacayavulkaan, Lava
+ Guatemala, Lago Atitlan, Boot-trip langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
+ Costa Rica, Manuel Antonio NP, Natuur met apen, luiaards, papegaaien etc.
+ Costa Rica, Canopy Tour (Jungle) en Sky Walk
+ Costa Rica, La Fortuna. Een actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava ziet
+ Costa Rica, Dominical, Een leuk surfdorpje aan de Pacific.

Wat betreft mijn reistijd (1 tot 3 maanden): Ik moet er helaas als een speer doorheen, eind november vlieg ik op Cancun, Mexico, en half/eind Januari zou ik eigenlijk al in Quito, Ecuador moeten zijn. In principe vind ik het jammer dat het zo snel moet, maar ik vind dit persoonlijk niet een heel groot probleem, ik hou wel van snel reizen. Zo heb ik 3 jaar geleden ook in een maand een heel rondje Zuid-Afrika, met Lesotho, Swaziland, en (een deel van) Mozambique gedaan en toch veel gezien. Snel reizen vind ik dus in principe niet erg Maar dat betekend wel dat ik alleen de ECHTE hoogtepunten kan gaan bezoeken.

De afstanden tussen landen lijken wel redelijk te overbruggen (onderstaande afstanden zijn wel point to point afstanden en ik heb geen rekening gehouden met begaanbaarheid van de wegen)

Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:

Cancun, Mexico --> 431.7 km --> Belize City, Belize
Belize City, Belize -> 404.0 km --> Guatemala City, Guatemala
Guatemala City, Guatemala --> 175.0 km --> San Salvador, El Salvador
San Salvador, El Salvador --> 219.0 km --> Tegucigucigalpa, Honduras
Tegucigucigalpa, Honduras --> 238.9 km --> Managua, Nicaragua
Managua, Nicaragua --> 342.3 km --> San Jose, Costa Rica
San Jose, Costa Rica --> 511.0 km --> Panama, Panama
Panama, Panama --> 772.0 km --> Bogota, Colombia
Bogota, Colombia --> 724.5 km --> Quito, Ecuador

Oppervlakte landen (aantal keer Nederland):

Belize = 0,6x Nederland
Guatemala = 2,6x Nederland
El Salvador = 0,5x Nederland
Honduras = 2,7x Nederland
Nicaragua = 3x Nederland
Costa Rica = 1,1x Nederland
Panama = 1x Nederland



Oja, en ik spreek gelukkig al redelijk wat Spaans, dus dat gaat waarschijnlijk niet veel moeilijkheden opleveren.

Nog wat nieuwe vragen:
+ Weet iemand wanneer het Orkanen seizoen eindigd? (ik kijk nu steeds met dubbele ogen iedere keer als ik weer een orkaan voorbij hoor komen in het nieuws)
+ Ik ben wel een fan van s'nachts de bus nemen, iemand ervaring mee? Is het veilig?

@Hik:
Van Panama naar Colombia kan dus alleen per boot of vliegtuig? En je zegt dat een boot "veel" tijd kost, waar moet ik daarbij aan denken? En heeft iemand een indicatie prijs voor vliegtuig? (van waar naar waar is dat dan trouwens). Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken over deze grensovergang

Nogmaals hartelijk bedankt allemaal voor jullie verhalen!
Alle tips ga ik zoiezo meenemen, dus Keep 'em Coming!
pi_53563948
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:59 schreef WhatTheFuck het volgende:
Alvast hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties, er zitten al veel bruikbare tips bij, super.
Precies waar ik op gehoopt had!

Vooral de volgende adviezen komen (zo op het eerste oog) op mijn WANT-TO-DO-lijstje:
+ Mexico, tussen Tulum en Chetumal, Bountystrand
+ Belize, San Ignacio, kayakken door een grot, hikes in de jungle
+ Belize: Caye Caulker / San Pedro (Ambergris Caye) snorkelen, rum drinken
+ Guatemala, Tikal, de zonsopgang bekijken vanaf de hoge ruine.
+ Guatemala, Pacayavulkaan, Lava
+ Guatemala, Lago Atitlan, Boot-trip langs verschillende dorpjes en zwemmen in warm-waterbronnen.
+ Costa Rica, Manuel Antonio NP, Natuur met apen, luiaards, papegaaien etc.
+ Costa Rica, Canopy Tour (Jungle) en Sky Walk
+ Costa Rica, La Fortuna. Een actieve vulkaan Arenal, waar je s'avonds stroomde lava ziet
+ Costa Rica, Dominical, Een leuk surfdorpje aan de Pacific.
Ik weet niet precies hoe duur de rum in Belize is, maar wij betaalden in Flores (Guatemala) 5 dollar voor een liter fles Barcardi d'oro was erg gezellig de avonden daarna
Tijdens mijn rondreis in Costa Rica zat ik bij La Fortuna in dit hotel. Was echt super! Zoals je op een foto kunt zien is er een koepel over een zwembadje gemaakt naar de vulkaan toe. Als er dan lava uitkomt kun je dat heel goed horen. Ik heb alleen geen flauw idee wat je budget is, en het lag niet in het centrum. De warmwaterbaden daar waren qua prijs/kwaliteit verhouding niet echt bijzonder van wat wij hebben gehoord
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:26:19 #16
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53577819
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 22:06 schreef Vogue het volgende:
Haha Hik en ik zijn het nooit eens over Nicaragua Maar vergeet niet dat toen jij in Nicaragua kwam, al enigszins Latijns Amerikaans georienteerd was en al Spaans sprak (toch?).
Ik ben begonnen met Spaans leren in Nicaragua en was daarvoor alleen in Mexico geweest. De liefde voor LA is daar begonnen, eigenlijk...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:37:58 #17
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53578008
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:59 schreef WhatTheFuck het volgende:
De afstanden tussen landen lijken wel redelijk te overbruggen (onderstaande afstanden zijn wel point to point afstanden en ik heb geen rekening gehouden met begaanbaarheid van de wegen)

Afstanden van hoofdstad naar hoofdstad:


Ik ben wel bang dat je nog een beetje teveel denkt in Nederlandse snelwegen en intercities, in plaats van kippenbussen, hobbelwegen, stakingen en regenseizoenen...
quote:
@Hik:
Van Panama naar Colombia kan dus alleen per boot of vliegtuig? En je zegt dat een boot "veel" tijd kost, waar moet ik daarbij aan denken? En heeft iemand een indicatie prijs voor vliegtuig? (van waar naar waar is dat dan trouwens). Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken over deze grensovergang
Als je op htpp://thorntree.lonelyplanet.com zoekt op Darien gap kom je dit soort topics tegen...
http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=22&threadid=1288537&messid=11248789&iCountryId=235

Met alle respect voor je plannen, doe in godesnaam je best om je behoorlijk te verdiepen in dit deel van je reis voor je vertrekt! Ik ben net terug van drie weken Colombia en zal de laatste zijn om te zeggen dat je er niet naartoe kunt (sterker: het is geweldig!), maar grote delen van Colombia (en dat geldt zeker voor het kustgebied met Panama) zijn NIET begaanbaar, sommige delen alleen overdag of tijdens bepaalde perioden (niet). Uit je posts tot nu toe spreekt toch een (lichte) onderschatting van afstanden en lokale situatie en een klein beetje gebrek aan voorbereiding (sorry).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 30 september 2007 @ 05:55:34 #18
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_53582461
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 22:37 schreef Hik het volgende:

Ik ben wel bang dat je nog een beetje teveel denkt in Nederlandse snelwegen en intercities, in plaats van kippenbussen, hobbelwegen, stakingen en regenseizoenen...

Met alle respect voor je plannen, doe in godesnaam je best om je behoorlijk te verdiepen in dit deel van je reis voor je vertrekt! Ik ben net terug van drie weken Colombia en zal de laatste zijn om te zeggen dat je er niet naartoe kunt (sterker: het is geweldig!), maar grote delen van Colombia (en dat geldt zeker voor het kustgebied met Panama) zijn NIET begaanbaar, sommige delen alleen overdag of tijdens bepaalde perioden (niet). Uit je posts tot nu toe spreekt toch een (lichte) onderschatting van afstanden en lokale situatie en een klein beetje gebrek aan voorbereiding (sorry).
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor Ik waardeer juist dat je mij hier op wijst!

Dat verdiepen ben ik nu aan het doen, en ik ben nog lang niet klaar met voorbereiden. Maar bedankt voor je waarschuwing. Ik ben wel erg gehecht aan veiligheid namelijk. Ik begrijp dat dit een van de lastigste stukken van mijn reis zal worden en zo behandel ik het ook. Als zal blijken dat het echt te onveilig is dan neem ik ook zeker direct het vliegtuig van Panama naar Ecuador i.p.v de avontuurlijke route

Van onderschatting is geen sprake, ik neem het juist heel serieus. (wat doe ik hier anders? ) Ik heb in het verleden al twee andere continenten afgereisd, en daar ging het ook niet altijd even soepel. Dus propvolle bussen, lastige Agenten en douane, Lang wachten, Slechte "wegen", etc zijn niet geheel nieuw voor mij.

Nogmaals, ik waardeer het echt dat je de moeite neemt om mij te waarschuwen. En alle tips wat betreft de veiligheids situatie zijn nog steeds van harte welkom.
  maandag 1 oktober 2007 @ 12:51:38 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53614579
Ok... jij hebt duidelijk minder lange tenen dan veel andere FOKkers!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:02:33 #20
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_53959151
Hier even een update:

Wat betreft de grensovergang Panama => Colombia (Darien gap). Mijn reisgids (2003) meld zelfs dat er af en toe toeristen ontvoerd en vermoord zijn in die regio . Ze raden het dan ook niet aan. Volgens de URL hierboven, het Lonely Planet forum, is het met een gezond verstand wel te doen.

Ik ben er nog niet helemaal uit eigenlijk. Ik denk dat ik in Panama City ter plaatse een beslissing ga nemen, dan kan ik het ook beter inschatten of het te doen is. Ik heb al opgezocht voor een vlucht van Panama naar Bogota/Quito, dit kost enkele reis zo'n 180 (Bogota)/300 (Quito) dollar, dus vliegen naar Bogota is ook nog wel te doen. Ik neig wel naar het vliegen, want zo zal ik ook weer wat tijd winnen.

Niemand hier die deze route gedaan heeft?

Bij voorbaat dank voor je reactie
  zondag 28 oktober 2007 @ 22:14:32 #21
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_54232635
Ik ga volgend jaar een maand naar Costa Rica en ben nu al wat info aan het verzamelen (lang leve de voorpret ) Ik heb een aantal vragen:

Ik heb slechte verhalen over Nicaragua gehoord, iemand ervaring?
Wat kost een auto huren daar gemiddeld?
Iemand op de eilandjes (Colon, Bocas del Toro) bij Panama geweest? Ik heb gehoord dat je er met de boot heen kan vanaf CR en die eilandjes echt prachtig zijn en zeker de moeite waard.
  zondag 28 oktober 2007 @ 23:16:58 #22
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_54234285
FF offtopic, dat reizen doen jullie dat allemaal in jullie eentje of met een reisbuddy? enzoja hoe ben je daar aangekomen,, aangezien ik ook graag zulke reizen in een nabije toekomst zou willen doen alleen niet in me eentje,, echter is het probleem dat al me vrienden al een huis etc hebben dus niet echt intresse hebben om er langer op uit te trekken..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:42:05 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54239917
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 22:14 schreef Plasterk het volgende:
Ik heb slechte verhalen over Nicaragua gehoord, iemand ervaring?
Wat voor slechte verhalen heb je gehoord dan?
Veel mensen blijven een beetje steken in verhalen over burgeroorlog en contra's, maar daar heb je inmiddels niet zoveel last meer van...
Ik ben destijds alleen in Nicaragua geweest en vond het helemaal geweldig. Minder (toeristen)infrastructuur dan Costa Rica, maar van iedereen die in beide is geweest hoor ik dat ze dat nou juist zo leuk vonden aan Nicaragua. Ik in elk geval ook!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:46:07 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54239997
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:16 schreef DAMH het volgende:
FF offtopic, dat reizen doen jullie dat allemaal in jullie eentje of met een reisbuddy? enzoja hoe ben je daar aangekomen,, aangezien ik ook graag zulke reizen in een nabije toekomst zou willen doen alleen niet in me eentje,, echter is het probleem dat al me vrienden al een huis etc hebben dus niet echt intresse hebben om er langer op uit te trekken..
Juist een lange reis zou ik altijd in m'n eentje doen (en heb ik ook altijd in m'n eentje gedaan!). Wat is je bezwaar tegen alleen reizen? Ik kan bijna alleen maar vordelen opnoemen namelijk (heerlijk je eigen plan trekken, veel meer nieuwe mensen ontmoeten, veel makkelijker in contact komen met de bevolking, ultiem gevoel van vrijheid). Overigens moet je anders even zoeken op "alleen reizen" onder TRV. Zul je zien dat er nog veel meer mensen hier rondlopen die niks anders meer willen. (Ik heb inmiddels een vriend die ook graag meereist, maar heb nog steeds één keer in de zoveel tijd een shot alleen-reizen nodig! )
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:47:51 #25
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_54240026
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 10:42 schreef Hik het volgende:

[..]

Veel mensen blijven een beetje steken in verhalen over burgeroorlog en contra's
Dat ja!

Denk dat ik toch maar even de grens over trek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')