abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53468968
Hoi hoi mede forummers,
Ik kan goedkoop een vrijstaand huis kopen met een oude houten paardeschuur erbij van 50 m2 .

Alleen nu zit er een golfplaten dak op de schuur van ongeveer 65 m2.
Mijn vragen zijn nu :
Kan ik dit zitten laten, zoniet mag ik het zelf verwijderen.
Als het door een bedrijf moet gebeuren wat gaat zoiets ongeveer kosten.
Weet de gemeente ook dat er asbest opzit (ivm "illegale" verwijdering.)
pi_53470643
Als de platen nog goed zijn (dus niet lek) kun je die gewoon laten zitten.

Het is niet omdat het toevallig asbest is, dat het direct een aanval op je longen gaat plegen. Asbest wat ergens zit, kun je gewoon laten zitten, omdat het "schadelijke" deel pas begint bij het behandelen (als in "verplaatsen").

Je schrijft dat het een schuurdak is. Grote kans dus dat het spul zo nat is als maar kan zijn. En nat asbest stuift ook al niet.

Wil je het echter gaan verwijderen, zorg dan tijdens je werkzaamheden dat je 't allemaal goed nat houdt, dan loop je geen enkel risico.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  dinsdag 25 september 2007 @ 22:12:43 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53472604
Vaak kun je het afvoeren bij de gemeentelijke afvalstort. Anders kun je het zelf verwijderen en in een asbestzak verpakken. Deze kunnen worden opgehaald.

Tijdens het verwijderen moet je opletten dat je een goed et liefste doe je dit in de regen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53472679
Door een bedrijf is onbetaalbaar, dan wordt de hele omgeving afgezet, gaat er een koepel omheen etc.
Ja, het is wel érg veilig natuurlijk.

Je moet even weten welke soort het is, er zijn ernstig schadelijke en minder ernstig schadelijke maar toch nog wel schadelijke soorten als ik het goed heb.
pi_53479140
Je weet wel zeker dat het asbest is?

Je kan het inderdaad laten zitten. Pas als je er stukken van gaat breken kunnen de schadelijke vezels vrijkomen.
Als je toch gaat verwijderen geldt in de meeste gemeentes dat je tot 30m2 zelf mag verwijderen zonder vergunning. Je zou dus een vergunning moeten aanvragen, maar je kan ook creatief omgaan met het geheel, door bijvoorbeeld het dak in twee/drie delen te vervangen waardoor je per keer onder de 30m2 blijft. Je moet alleen wel even kijken hoe vaak je zelf bij het millieustation terecht kan, maar anders kun je wellicht op de naam van iemand anders ook wat wegbrengen.
pi_53480005
Oke, ik ga mijn schuur ook laten afbreken (a.s. vrijdag). Dit is 7m2 golfplaat + 25 m2 asbest cement wand plaat. Dit kost 800 euro. Dit lijkt wel duur, maar de 2 installateurs die een dagje bij mij een CV hebben aangelegd kostte 600 euro aan loonkosten.

Hier zijn wat tips:

1. Ik zou het nu (laten) weghalen. In dit land krijg je steeds meer regels, en de asbest wetgeving is wel een beetje versoepeld, maar het wordt er echt niet goedkoper op. Je kunt later ook het huis makelijker verkopen, want er zijn een hoop panische mensen over asbest en de verwijderingskosten.
2. Als het buiten is, en ze kunnen er goed bij, is het helemaal niet zo duur. Dus die overdreven verhalen van mensen die er zelf nooit iets mee van doen hebben gehad moet je met een korreltje zout nemen. Het wordt pas duur als het binnenshuis is en ook nog op een plaats waar ze moeilijk bij kunnen.
2. Tot 35 m2 mag je zelf weg halen.
3. Als je het weg wil laten halen moet je een asbestinvetarisatiebureau een rapportje laten schrijven. Je moet flink onderhandelen, vooral als er weinig te inventariseren valt en het klip en klaar is dat dit asbest is (paar honderd euro). Dan hebben ze er weinig werk aan. Even voor de duidelijkheid het bedrijf dat de inventarisatie doet mag niet ook de sloop doen.
4. Je moet flink veel offertes aanvragen voor sloop. Dit scheelt enorm. De goedkoopste was voor mij 800 en de duurste 2000. Sommige zullen niet geinteresseerd zijn in jouw schuur en vandaar een hoge prijs vragen. Anderen hebben misschien een slappe periode of doen veel van die kleine klusjes. Die moet je dan hebben.

Als je in de omgeving Den Haag/Rotterdam woont, dan stuur maar een PM dan heb ik wel wat adresjes.
  woensdag 26 september 2007 @ 10:52:29 #7
44195 Janne33
live and let live.
pi_53481572
De post van josvr is helemaal ok! Ik wilde net reageren op het verhaal van veldmuis die er duidelijk niet mee van doen heeft gehad. Wij hebben 2 jaar geleden een woonhuis en een stal laten slopen. De stal had asbest golfplaten en het dakbeschot van het woonhuis bestond uit eternit platen, waarin ook asbest verwerkt zat. De precieze kosten weet ik niet meer, maar het viel mij ontzettend mee. De 800 euro die josvr noemt kloppen volgens mij aardig.
Zolang je het asbest trouwens laat zitten op de schuur is er niets aan de hand..
Angels can fly because they take themselves lightly; devils fall because of their gravity
pi_53489619
heb vorig jaar zelf een schuur gesloopt met asbest platen. gewoon netjes in de speciale folie stoppen dichttapen en naar de milieustraat brenegn. Kost niets en mag gratis (zoals er al meer zeggen) tot iets van 30m2
pi_53500159
De makelaar heeft mij er zelf op geattendeerd dat er asbest golfplaten op de schuur liggen.
Hij had al schrikverhalen over bedragen van 10.000 euro en een hogere hypotheek, alleen al voor die verwijdering.
De bedragen die ik hier op het forum lees vallen mij erg mee.
De schuur staat in een weiland en is goed toegankelijk.

Het huis waar ik in geinteresseerd ben staat in de zuidoosthoek van Drenthe
Kenmerken: vrijstaand
2580m2 grond
(veel) achterstallig onderhoud o.a kozijnen en ander houtwerk vervangen of opknappen
ongeisoleerd
C.V installatie met ketel van 1970
garage aangebouwd in de jaren 70
vraagprijs 145.000 K.K
pi_53501532
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:02 schreef voorroel het volgende:
. Kost niets en mag gratis (zoals er al meer zeggen) tot iets van 30m2
Dat ligt wel aan de gemeente, bij sommigen is het sowieso dokken bijvoorbeeld.
pi_53502098
Ik heb de foto's even bekeken, best een redelijke schuur nog. Ziet er in elk geval niet uit alsof hij morgen in elkaar zal zakken.
Maar sodeju wat een uitdaging dat huis. Ik zou het verwijderen van de dakplaten niet als allereerste prioriteit nemen, want er moet ook weer wat nieuws op die schuur en je kan het geld wel beter gebruiken denk ik.
De klus wel in je achterhoofd houden en op blijven letten of regels voor verwijderen en afvoeren ook strenger worden.

Gezien de data waarop blijkbaar voor het laatst aan het huis gemoderniseerd is heb je ook nog wel kans dat er hier en daar met asbest in huis gewerkt is (en denk ook aan eventueel astbesthoudend linoleum).

[ Bericht 18% gewijzigd door quo_ op 26-09-2007 23:12:15 ]
-
pi_53506799
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:09 schreef bluemoon23 het volgende:
De makelaar heeft mij er zelf op geattendeerd dat er asbest golfplaten op de schuur liggen.
Hij had al schrikverhalen over bedragen van 10.000 euro en een hogere hypotheek,
Ja en de grootste klagers over de NS zijn mensen die zelf nooit met de trein gaan.

Voor golfplaten verwijderen reken op EUR 14 per m2 excl (bij meer dan 50 m2). Dus voor 1000 ex BTW, sloopvergunning (36) en inventarisatie (300) moet je wel klaar kunnen zijn. Dus voor 1500 inclusief alles.

Een nadeel is wel, dat je bij mij in de buurt (RDam) veel saneerders zijn, dus veel concurrentie (van de andere kant: er is daar ook meer van dat soort werk dan in Drenthe).

Kijk: als het buiten is, en je kunt het makkelijk bij is het niet duur. Ze knippen die bouten door en verwijderen gewoon die platen. Er zijn saneerders die een hoge prijs maken en vervolgens zeggen letterlijk zeggen: "1400 euro en dan denk ik dat dit een nog een schappelijke prijs is." (jaja, terwijl het voor 800 wordt uitgevoerd).

In geval van binnen moet er in containment worden gewerkt (ze moeten dan de ruimte afsluiten helemaal dichtmaken met b.v. folie, een luchtsluis maken, zorgen voor onderdruk, etc. etc.).

In geval van buiten hoeft er alleen een visuele inspectie te worden gedaan na sloop, in geval van binnen moet er een luchtmeting etc. worden uitgevoerd, dus dat kost ook allemaal heel veel meer.

De truc is een eenpitter saneerder (of met een paar man), die veel van die kleine klusjes doen. Die grote bedrijven zijn niet geinteresseerd in jouw schuur.
pi_53506864
Nog een tip:Als je een asbestinvetarisatie laat uitvoeren, vraag dan die persoon naar namen van saneerders. Zij hebben connecties en weten welke bedrijven die soort klusjes graag doen, en welke bedrijven in klusjes van particulieren geen zin hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')