abonnement Unibet Coolblue
pi_53343582
ik denk erover misschien een huis te kopen in belgie, waar moet ik op letten? Ik wil de hypotheek in NL aftrekken van de belasting. Ik begreep dat de kk in belgie hoger zijn dan in nederland?? wat is verder nog belangrijk??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 20 september 2007 @ 23:25:04 #2
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_53343621
huis kopen in BE en aftrekken in NL???? succes
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_53343663
ik betaal belasting in nederland door een handige constructie van mijn baas. Verder is dit niet waar het mij om gaat, het gaat me meer om andere dingen specifiek waar ik moet letten bij het kopen van een bestaand huis in belgie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_53348840
tvp
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 21 september 2007 @ 09:37:17 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53349037
quote:
Op donderdag 20 september 2007 23:25 schreef DaBuzzzzz het volgende:
huis kopen in BE en aftrekken in NL???? succes
Onder bepaalde omstandigheden gewoon mogelijk hoor...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_53349106
Wij gaan over een paar jaar kijken naar huisjes in belgie. Het werk gaat verhuizen naar zeeland, belgie leek ons wat aantrekkelijker dan nederland.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:57:36 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53350769
Die handige constructie zou weleens in strijd kunnen zijn met de belastingregels in NL.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53352574
quote:
Op donderdag 20 september 2007 23:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik betaal belasting in nederland door een handige constructie van mijn baas. Verder is dit niet waar het mij om gaat, het gaat me meer om andere dingen specifiek waar ik moet letten bij het kopen van een bestaand huis in belgie.
Dat het huis op basis van een vergunning gebouwd is

Ze slopen 'm in Belgie voor je neus als je een beetje pech hebt.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:06:21 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_53352614
Of er geen kelder inzit met wat menselijke overblijfselen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_53352629
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 09:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Onder bepaalde omstandigheden gewoon mogelijk hoor...
Zeker
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:45:06 #11
6201 ralphk
Go Banana !!
pi_53353609
Zolang je in NL inkomen hebt en hierover in NL belasting betaald mag je hypotheekrente in NL in mindering brengen.

Hebben wij nu ook al jaren gedaan, is heel wat voordeliger als de Belgische hypotheekrente aftrek mogelijkheden.
DYSLECTICS HAVE MORE NUF
pi_53353687
heb je in K & W al eens gevolgd hoe TB en haar paleisje opknappen?
het nieuwe stulpje van truttebosje in de herhaling
Ms. kun je haar eens pb'en?
En in Kaaskoppen is een landentopic.

  vrijdag 21 september 2007 @ 13:41:06 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53355303
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:45 schreef ralphk het volgende:
Zolang je in NL inkomen hebt en hierover in NL belasting betaald mag je hypotheekrente in NL in mindering brengen.

Hebben wij nu ook al jaren gedaan, is heel wat voordeliger als de Belgische hypotheekrente aftrek mogelijkheden.
Maar het belastingrecht kent woonplaatsfictie. Ofwel, je betaald belasting in het land waar je je sociale leven hebt. In dit geval zou dat Belgie zijn.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53355385
Nee, als je in nederland werkt betaal je gewoon inkomensbelasting aan de nederlandse schatkist.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:52:05 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53355616
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:43 schreef Ticootje het volgende:
Nee, als je in nederland werkt betaal je gewoon inkomensbelasting aan de nederlandse schatkist.
Over het algemeen wel, maar het hoeft niet per se.

Waarom denk je dat veel werknemers net over de grens gaan wonen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53355637
Dat wil ik...

Leg eens uit..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:08:49 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53357607
Als jij je hele sociale leven in Belgie hebt, maar alleen werkt in NL dan betaal je dus in Belgie belasting.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53360499
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 15:08 schreef sanger het volgende:
Als jij je hele sociale leven in Belgie hebt, maar alleen werkt in NL dan betaal je dus in Belgie belasting.
Dit is niet waar - lees anders het dubbelbelastingverdrag er een keertje op na?

Waar je verder op moet letten bij aankoop van een huis in Belgie:

- het is nog steeds zo dat een deel van het geld "onder de tafel" wordt betaald bij de notaris; zorg er dus voor dat je hierbij een derde aanwezige hebt (de notaris loopt op dat moment natuurlijk de kamer uit);
- informeer of er "klein beschrijf" mogelijk is (lagere registratierechten)
- houd er rekening mee dat je in Vlaanderen nog steeds de onroerende voorheffing betaalt, informeer dus naar de KI-waarde (kadastraal inkomen) van de woning.
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:48:34 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_53361551
Maar, maar.... dat kost geld, BHFH!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 21 september 2007 @ 23:27:23 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53370361
Ik las 'huis kopen in beige', en vroeg me toen af of je 't niet ook gewoon kon overschilderen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53373790
Regstratierecht is 5% voor 'klein beschrijf' voor woning met laag Kadastraal Inkomen (KI) of 10% voor hoog Kadastraal Inkomen (verondersteld dat de woning in Vlaanderen ligt). Soms kom je in aanmerking voor een kleine korting. Hier kun je uitrekenen wat de registratierechten en bijkomende kosten zijn: http://www.notaris.be/www(...)pter_id_4097381.html

Zwart geld is zogenaamd wel gebruikelijk, maar ik zou er niet aan beginnen. De Belgische fiscus heeft vergaande mogelijkheden om hogere heffingen middels taxatie op te leggen, en ze hebben geen medelijden met Nederlanders. Integendeel

Wat betreft aftrekbaarheid van hypotheekrenten ten laste van Nederlands inkomen, zit daar wel een stevige adder onder het gras. Je opteert dan voor fictief binnenlands belastingplichtige (je woont immers in Belgie). Daar zit je dan wel aan vast. Als je namelijk niet meer opteert, of anderszins niet meer binnenlands belastingplichtig bent, wordt de afgetrokken hypotheekrente van de laaste tien jaar bij je inkomen geteld. Dat weten de meeste immigraten niet, het is wachten op de eerste 'ongelukjes'.

Verder betaal je als je in Belgie woont gemeentelijke belastingen. In Nederland worden gemeenten deels gefinancieerd uit de inkomstenbelasting, in Belgie worden voor de gemeentes 'opcentiemen' geheven. Dat is een opslag op de belasting die je in Belgie op je inkomen betaalt. En betaal je belasting over je inkomen in Nederland, maar woon je in Belgie? Geen nood: dan betaal je opcentiemen over de belasting die je betaalt zou hebben als je in Belgie personenbelasting betaald zou hebben. Kortom: je betaalt in Nederland 'normaal' inkomstenbelasting, en in Belgie opcentiemen (reken op ongeveer 2,5% tot 4% van je bruto inkomen, dit varieert per gemeente). Daarnaast betaal je roerende voorheffing over je huis. Zeg een soort huurwaardeforfait op z'n Bels.

Ruimtelijke ordening is een raar beest in Belgie. Het lastig zeker te weten dat iets legaal is, en ook legaal blijft. Zelfs als het vergund gebouwd is, kan het gesloopt moeten worden (oppassen vooral in natuurgebieden!). Een pand kan namelijk wel vergund zijn, maar toch 'zonevreemd' staan. Check de R.U.P. (ruimtelijk uitvoeringsplan). Beste is om een Belg die zaken te laten checken. En dubbelchecken. En trippelchecken. En er dan een Triple op te drinken. Met de schepen (wethouder) wel te verstaan.

Bij kopen van de woning neemt men de woning in optie. Vaak is dat echter een bindende overeenkomst! 3 dagen bedenktijd zoals in Nederland kennen ze daar niet. Ik geloof dat mondelinge overeenkomst ook bindend is (in Nederland is alleen schriftelijke overeenkomst bindend).

Meeste woningen in Belgie stoken nog op mazout (stookolie). Vervangen van zo'n installatie is duur (veel duurder dan een gasketel). Let op vervuilde grond.

Kortom: probeer een Belgische vriend/vriending/kennis/baas erin te betrekken, die kent de Belgische mores beter dan jij. En het scheelt direct in de prijs (voor Ollanders altijd een beetje duurder )

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 22-09-2007 02:34:55 ]
pi_53373817
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:59 schreef rupicola het volgende:

[..]

Dit is niet waar - lees anders het dubbelbelastingverdrag er een keertje op na?

Waar je verder op moet letten bij aankoop van een huis in Belgie:

- het is nog steeds zo dat een deel van het geld "onder de tafel" wordt betaald bij de notaris; zorg er dus voor dat je hierbij een derde aanwezige hebt (de notaris loopt op dat moment natuurlijk de kamer uit);
dan ben je rijkelijk laat. Ik denk dat de koper die centjes wel wil ontvangen bij de optie/koopovereenkomst Anders kan hij of zij naar de centjes die niet op papier staan fluiten....
En de crux van zwart geld is dat je er juist geen derde bij betrekt
  zaterdag 22 september 2007 @ 11:01:00 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_53376109
bedankt voor je uitgebreide commentaar dinosaur jr. (en ook de anderen die de moeite hebben genomen) Wat me wel verontrust is dat je dan later ineens alsnog je afgetrokken hypotheekrente moet betalen in belgie over de laatste 10 jaar. verder ligt er een oude mazouttank in de tuin, die kan toch gewoon blijven liggen? Of moet er een schone grond verklaring oid zijn? En al die belastingen voor eigen huisbezit en al die andere belastingen zijn dus veel hoger als in Nederland?? hmm. ik denk dat het dan wellicht toch niet zo verstandig is.?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_53377135
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 11:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bedankt voor je uitgebreide commentaar dinosaur jr. (en ook de anderen die de moeite hebben genomen) Wat me wel verontrust is dat je dan later ineens alsnog je afgetrokken hypotheekrente moet betalen in belgie over de laatste 10 jaar.
de oplossing is een jaar terug verhuizen naar Nederland, dan vervalt die claim. Eens opteren voor fictieve binnenlandse belastingplicht is echter altijd opteren, of terugverhuizen.
quote:
Verder ligt er een oude mazouttank in de tuin, die kan toch gewoon blijven liggen? Of moet er een schone grond verklaring oid zijn?
dat weet ik niet precies (nog nooit zover gekomen), maar een schoongrondverklaring lijkt me geen slechte zaak. Ik weet niet wat gebruikelijk is in Belgie, weet wel dat daar ook al een aantal gedwongen saneringen van vuile grond hebben plaatsgevonden. Het is dus wel een risico, dus schonegrond verklaring lijkt verstandig. Bij elke overdracht wordt een zogenaamd bodemattest overlegd. Let op: dit attest bewijst enkel en alleen dat de overheid thans nog niet geregistreerd heeft dat er vervuiling in de grond zit. Dat vrijwaart je dus niet!
quote:
En al die belastingen voor eigen huisbezit en al die andere belastingen zijn dus veel hoger als in Nederland?? hmm. ik denk dat het dan wellicht toch niet zo verstandig is.?
de belasting op het huis zelf is ongeveer vergelijkbaar met Nederland. Het zijn vooral de gemeentelijke opcenten. Die betaal je nu ook al als je in Belgie woont Die betaal je niet als je in Nederland woont.

Die opcenten werken zo: men neemt je inkomen. Daar betaal je personen belasting over. Stel ongeveer 40% (Belgie kent een redelijk vlak tarief, een beetje minder voor heffingsvrije bedragen etc). Als je Nederlands (arbeids)inkomen hebt, wat onder het belastingverdrag aan Nederland ter heffing is toegewezen, betaal je weliswaar geen personenbelasting, maar wordt voor de berekening van de gemeentelijke opcenten fictief berekend wat je in Belgie aan personenebelasting betaald zou hebben als die inkomsten in Belgie belast zouden zijn geweest. Elke gemeente heeft een eigen opslagpercentage (googled en gij zult vinden). Stel Arendonk heeft een opslagpercentage van 8%. Dan betaal je 8% van 40% van je inkomen aan gemeentelijk opcenten, dus een slordige 3% van je inkomen. Dat zal iets lager uitvallen, omdat je eerst nog wat aftrekposten van je inkomen af mag halen. Overigens gelden die gemeentelijke opcenten pas sinds het nieuwe belastingverdrag Belgie - Nederland (een paar jaar) voor Nederbelgen. Voorheen betaalden Nederbelgen inkomstenbelasting in Nederland, geen gemeentebelasting in Belgie (want veelal geen inkomen in Belgie, maar in Nederland), maar maakten wel van alle voorzieningen gebruik. Dorpen als Achel, Lommel en Arendonk, die in sommige delen voor de meerderheid uit Nederbelgen bestaan, die moesten hun gemeentebegroting dus dekkend krijgen op de helft van de mensen. Nu betaalt iedereen mee.

Kijk anders eens hier: http://www.emigrerennaarbelgie.nl/ . De Rabobank is vrij actief hierin. Het fijne is trouwens dat de Rabobank in Belgie je een hogere spaarrente geeft dan die in Nederland Niemand weet waarom

Tenslotte nog een ander grapje dat recent ingevoerd schijnt te zijn. In Belgie bestaat een wet die bepaald dat een eenmaal afgesloten hypotheek rente maar maximaal met x% verhoogd mag worden. Dus als je een variable rente afspreekt, dan is de stijging ervan bij stijgende rente wettelijk beperkt. Daarom overwegen Belgische banken (en ook Nederlandse aanbieders) om een opslag op de rente op Belgische hypotheken te zetten, aangezien banken opdraaien voor rente bescherming van hun clienten. Een aardig systeem
Maar je zult dus in de regel in Belgie een iets hogere hypotheekrente betalen.
pi_53377198
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 02:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
...
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')