abonnement Unibet Coolblue
pi_53292015
Hoi,

Ik ga een berging bouwen (topic hierover volgt begin volgend jaar). Ik ben nu een ontwerp aan het maken.

Het idee is om een betonnen vloer te storten, maar deze ook te isoleren. Ik bedoel: het is relatief goed te doen, en als je ergens de berging later voor wilt gebruiken, dan kost het meer tijd en geld om het achteraf te doen.

Wat ik in de boeken lees is de volgorde als volgt:

1. Grond
2. Plastic folie (tegen vocht)
3. (Eventueel) Gravel
4. Polystyreen / Tempex platen
5. Beton met wapening

Even een paar vragen:

1. Als ik beton ga storten op tempex isolatie platen, drukt het beton de tempex niet kapot? Ik bedoel: beton is zwaar, en tempex bestaat hoofdzakelijk uit lucht (vandaar de isolatie). Bij een betonnen vloer op die PS-broodjes heb je dat op, maar dan is de laag beton die op die PS-broodjes dunner dan mijn vloertje voor de berging.

2. Je hebt verschillende soorten EPS. EPS 60 tot b.v. EPS 250 (resp. drukbelasting: 60 KPa, 250 KPa). Welke is geschikt voor een standaard berging van hout van b.v. 3 * 4. ?

3. Is wapening ook nodig bij een vloer voor een berging van 3 * 4 of is dat zo klein dat dat toch niet nodig is?

Bedankt!

Jos
pi_53292249
Ga eens op een stuk piepschuim staan... Dat geeft een aanzienlijk grotere druk dan een laagje beton, en het piepschuim blijft gewoon heel.
60 kPa komt overeen met een belasting van 6 ton per vierkante meter. Je houten schuurtje van 12 m^2 zal geen 72 ton zijn.
Wapening zou ik zeker doen! Boomwortels/verzakken geeft anders vast scheuren.
censuur :O
pi_53293001
Ik zou die gravel eerst op de grond leggen (en aantrillen), en dan pas daarna de folie en tempex erop leggen. Op de tempex een paar tegeltjes leggen waar je wapening op ligt. Je wapening moet namelijk een dekking aan de onderzijde hebben (zo'n 30mm).
pi_53293430
Ow, dus voor mijn berging isolatie volstaat dus het standaard polystyreen wat je bij gamma kunt halen?
pi_53293487
ik zou het niet bij de gamma halen maar bij een speciaal zaak, is betere kwaliteit en vaak nog goedkoper ook. Plus je kan daar tenminste goed advies krijgen.
pi_53293835
Ga je trouwens alleen de vloer isoleren? Of de rest ook?
censuur :O
pi_53294076
Nee de rest ook, maar dat weet ik wel hoe dat moet.
pi_53294321
Graaf ook eerst een sleuf rondom voor een fundering.
Als je de fundering gaat storten leg er dan eerst folie in.

Hoe langer beton moet drogen, hoe sterker.
Binnen de fundering: eerst folie daarop puin/gravvel. Dan beton 1-2 3 met betonmat

Je kunt ook eerst Folie dan puin/gravvel grof beton storten werkvloer.
Daarop het piepschuim/stiropor matten op oude tegelstjes en dan een betonnen afwerkvloer.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:53:11 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53294488
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:44 schreef Solingjan het volgende:
Graaf ook eerst een sleuf rondom voor een fundering.
Als je de fundering gaat storten leg er dan eerst folie in.

Hoe langer beton moet drogen, hoe sterker.
Binnen de fundering: eerst folie daarop puin/gravvel. Dan beton 1-2 3 met betonmat

Je kunt ook eerst Folie dan puin/gravvel grof beton storten werkvloer.
Daarop het piepschuim/stiropor matten op oude tegelstjes en dan een betonnen afwerkvloer.
Indd. Waarom maak je geen funderingsbak met daarop de balken met piepschuim broodjes?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53300474
quote:
Op woensdag 19 september 2007 08:59 schreef josvr het volgende:
Hoi,

Ik ga een berging bouwen (topic hierover volgt begin volgend jaar). Ik ben nu een ontwerp aan het maken.

Het idee is om een betonnen vloer te storten, maar deze ook te isoleren. Ik bedoel: het is relatief goed te doen, en als je ergens de berging later voor wilt gebruiken, dan kost het meer tijd en geld om het achteraf te doen.

Wat ik in de boeken lees is de volgorde als volgt:

1. Grond
2. Plastic folie (tegen vocht)
3. (Eventueel) Gravel
4. Polystyreen / Tempex platen
5. Beton met wapening

Even een paar vragen:

1. Als ik beton ga storten op tempex isolatie platen, drukt het beton de tempex niet kapot? Ik bedoel: beton is zwaar, en tempex bestaat hoofdzakelijk uit lucht (vandaar de isolatie). Bij een betonnen vloer op die PS-broodjes heb je dat op, maar dan is de laag beton die op die PS-broodjes dunner dan mijn vloertje voor de berging.

2. Je hebt verschillende soorten EPS. EPS 60 tot b.v. EPS 250 (resp. drukbelasting: 60 KPa, 250 KPa). Welke is geschikt voor een standaard berging van hout van b.v. 3 * 4. ?

3. Is wapening ook nodig bij een vloer voor een berging van 3 * 4 of is dat zo klein dat dat toch niet nodig is?

Bedankt!

Jos
Ik zou de volgorde van het storten van je vloer als volgt doen:

grond, 15cm dieper afgegraven als de onderkant van de vloer.
zand, 10 cm dik, goed aangetrild en uitgevlakt.
eventueel folie om optrekkend vocht tegen te gaan (echter is beton dikker als 9 cm al vochtdicht genoeg als het goed gestort is)
isolatie, 5 cm dik
beton cm of 12 dik.

Echter ga ik er van uit dat jij een vorstrand toepast als zijnde fundering.
Hiermee bedoel ik dat je rondom een rand beton hebt die minimaal 50 (liefst 60 cm) diep onder het maaiveld zit (onder de vorstgrens).
Want als het hard gaat vriezen, en de vorst onder je fundering / vloer bevriest, gaat die grond uitzetten, en zal je schuur omhoog komen.
Dus rondom moet je een vorstrand maken, en hiertussen dan je vloer storten.

En verder je antwoorden:
1. Voor onder de vloer is tempex gewoon goed, dat drukt je beton nooit kapot. Voor langs je fundering is tempex ook goed. Alleen als je een fundering op staal maakt (dus niet onderheid) moet je wel wat drukvaster EPS (250) toepassen, omdat anders je fundering kan bezwijken.
En als ik jou was zou ik onder je fundering geen isolatie leggen, alleen wat folie om optrekkend vocht tegen te gaan (DPC folie)
2. Gewoon EPS 60 is voldoende voor onder de vloer en naast de fundering.
3. Wapening is zeker nodig, geen twijfel over mogelijk.
pi_53300629
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:53 schreef sanger het volgende:

Indd. Waarom maak je geen funderingsbak met daarop de balken met piepschuim broodjes?
das alleen maar als je er een kruipruimte onder wilt maken, anders voegt een balken broodjes vloer niets toe, en is het alleen maar duurder / bewerkelijker
pi_53317320
Wij zijn ook begonnen voor onze vloer, deze week nog de gas en waterleiding doortrekken naar de ruimte waar die later zal gesplitst worden en dan beginnen we eraan

Hoe gaan wij het doen :
overal is het zo een 25cm uitgegraven (dus onder de dorpelhoogte)
Hierop komt een plasticfolie (onderaan ligt al 50jaar goed hard aangedamde grond)
Daarop komt dit weekend een eerste laag van 5cm Stabilisé (zand met cement gemengd) dat we lichtjes aanklopppen en gelijk trekken.
Eens dit uitgehaard is (dagje of 2-3wachten) komt hier de isolatie op.
Hier in Belgie noemt dit Stirofoom, op 2cm dikte, maar dan in 2lagen, eerste laag horizontaal, volgende laag verticaal, dus in totaal 4cm isolatie (dikker mag maar hoeft niet).
Dan komt hierop een 10-15tal cm beton met bewapening.
Daarop leggen wij dan alle leidingen (water, stroom , cv) en dan komt hier dan de chappe waarop dan onze tegelvloer wordt gekleefd.
Have no fear, exept when you're running out of beer
pi_53757802
Vervolgvraag:

In die Amerikaanse boekjes over het zelf bouwen van tuinhuisjes (heel leuk met veel ideeen) wordt bij het storten van een betonvloer gravel gebruikt.

In Nederland hoor ik echter dat hoofdzakelijk wit/geel zand wordt gebruikt waarop de vloer wordt gestort.

Mijn vraag is nu:

1. Wat is beter: wit zand of gravel.?
2. Of maakt dit geen verschil (functie hetzelfde) en is dit gewoon een kwestie van bouwtraditie of (voortkomend uit) beschikbaarheid van gravel in de US en zand in NL?
3. Als je Gravel gebruikt is het dan geen probleem dat dit door de folie heen prikt?

Bedankt!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')