abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 september 2007 @ 14:42:39 #1
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_53172562
Hier in Spanje vliegen een stel gigantisch grote wespen die zo'n beetje minstens 3 tot 5x zo groot zijn als de standaard wesp.

Ze hebben lange achterpoten en maken kleine spitse smalle nesten voor hun jongen.

Dus wie weet wat dit nou precies voor soort is en zijn ze gevaarlijker dan de standaard wesp?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_53172943
foto?
pi_53172991
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 14:42 schreef OFfSprngr het volgende:
Hier in Spanje vliegen een stel gigantisch grote wespen die zo'n beetje minstens 3 tot 5x zo groot zijn als de standaard wesp.

Ze hebben lange achterpoten en maken kleine spitse smalle nesten voor hun jongen.

Dus wie weet wat dit nou precies voor soort is en zijn ze gevaarlijker dan de standaard wesp?
Het feit dat ze 5x zo groot zijn lijken ze me ook gevaarlijker.
Een gewone trein is ook gevaarlijker dan een modeltreintje.
Mij mag je er voor wakker maken.
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:04:39 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53173174
Hoorenaar versus wesp
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:05:49 #5
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_53173207
een gewone "huisspin" kan ook 5 keer groter worden dan een zwarte weduwe.
is deze huisspin dan ook gevaarlijker dan de zwarte weduwe?
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_53173224
Boh gek.
Vriendin van mij is een keer ergens in Frankrijk op een eiland geweest waar de insecten minimaal twee keer zo groot waren.
Freaky.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_53173556
Hoornaars zijn niet gevaarlijker mits je er allergisch voor bent natuurlijk. Het doet wel meer pijn als je gestoken wordt.
pi_53175335
Leuk
pi_53175490
damn
pi_53176318
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoorenaar versus wesp
[afbeelding]
En ik vind het al vreselijk als ik door een wesp word gestoken

[ Bericht 2% gewijzigd door ganzenherder op 14-09-2007 22:15:04 ]
Patat Friet
pi_53176837
Ik ga nooit meer in spanje op vakantie!
  vrijdag 14 september 2007 @ 18:31:34 #12
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_53177897
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 17:40 schreef fransbreda het volgende:
Ik ga nooit meer in spanje op vakantie!
die beesten zaten vaak op mijn kamer in mijn ouderlijk huis. Ik kreeg er een aardige adrenalinestoot van als ik ze moest vangen. Het is dus niet alleen spanje waar ze rondvliegen.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_53177949
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 18:31 schreef No-P het volgende:

[..]

die beesten zaten vaak op mijn kamer in mijn ouderlijk huis. Ik kreeg er een aardige adrenalinestoot van als ik ze moest vangen. Het is dus niet alleen spanje waar ze rondvliegen.
Dan zou ik eigenlijk richting noordpool willen vertrekken maar dan moet ik over een paar jaar weer verhuizen ivm wateroverlast
  Moderator vrijdag 14 september 2007 @ 22:09:32 #14
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53183852
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoorenaar versus wesp
[afbeelding]
Jeez

Hoe agressief zijn die hoornaars?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_53206381
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 22:09 schreef senesta het volgende:

[..]

Jeez

Hoe agressief zijn die hoornaars?
Naar het schijnt niet echt, iig minder dan wespen. Ook komen ze niet op onze zoetigheid ed af.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)

Ik heb afgelopen voorjaar een paar keer eentje gezien, maar daarna niet meer.
pi_53243633
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 16:43 schreef Trusten het volgende:
damn
ach, het zijn nog geen Apoica's; dan kan je helemaal je lol op
pi_53245929
We hadden het tijdens de lunch nog over deze beesten (vraag niet waarom) maar de lokale bevolking is ook niet echt gecharmeerd van het beestje. Ze steken flink hard, doet dus goed pijn.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 17 september 2007 @ 16:07:05 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53246246
De Media liepen een aantal maal dit jaar te roepen dat er zo een wespenoverlast zou komen dit jaar, maar heb nog maar weinig wespen gezien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53247153
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:06 schreef Sassie het volgende:

[..]

Naar het schijnt niet echt, iig minder dan wespen. Ook komen ze niet op onze zoetigheid ed af.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)

Ik heb afgelopen voorjaar een paar keer eentje gezien, maar daarna niet meer.
Volgens mij kunnen ze behoorlijk agressief zijn. En misschien komen ze niet op zoetigheid af, hoewel ik dat betwijfel. Het schijnen vegetariers te zijn. Helaas zijn de kleine larfjes wel vleesetertjes, dus ze komen wel op vleeswaren af.

En zolang een groepje van een dozijn tussen de 10 en 50 duizend bijen in een uurtje om zeep helpen wil ik er niet door gebeten of gestoken worden
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_53248769
quote:
Op maandag 17 september 2007 16:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen ze behoorlijk agressief zijn. En misschien komen ze niet op zoetigheid af, hoewel ik dat betwijfel. Het schijnen vegetariers te zijn. Helaas zijn de kleine larfjes wel vleesetertjes, dus ze komen wel op vleeswaren af.
De larven eten inderdaad vlees: insecten (daarop wordt door de werkers gejaagd). Ook grotere insecten zoals libellen, bijen (en gewone wespen) kunnen ze aan.
quote:
En zolang een groepje van een dozijn tussen de 10 en 50 duizend bijen in een uurtje om zeep helpen wil ik er niet door gebeten of gestoken worden.
Een steek van ene hoornaar schijnt wel pijnlijker te zijn dan dat van een wesp, maar is qua gif niet gevaarlijker voor ons. Tenzij je (erg) allergisch voor bijen en wespengif bent.

Als je niet in directe nabijheid van het nest bent en je ze niet in het nauw brengt zullen hoornaar niet snel steken.

Zie ook:
http://vroegevogels.vara.nl/portal?_scr=article_4&id=334093
http://www.vespa-crabro.de/hornets.htm
http://www.gardensafari.net/dutch/picpages/vespa_crabro.htm


Ik ben ook geen held met wespen, maar die hoornaars fascineren mij eerder dan dat ik er voor weg loop.
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:07:35 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53271666
Ze zijn lang niet zo chagrijnig als wespen, dus je hoeft er niet bang voor te zijn. In Italië heb ik ze ook regelmatig gezien. Vooral de zware brom valt op als ze vliegen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 15:49:40 #22
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53272478
quote:
Op maandag 17 september 2007 16:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen ze behoorlijk agressief zijn. En misschien komen ze niet op zoetigheid af, hoewel ik dat betwijfel. Het schijnen vegetariers te zijn. Helaas zijn de kleine larfjes wel vleesetertjes, dus ze komen wel op vleeswaren af.

En zolang een groepje van een dozijn tussen de 10 en 50 duizend bijen in een uurtje om zeep helpen wil ik er niet door gebeten of gestoken worden
Leven ze in groepen?!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:45:23 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53275249
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:49 schreef senesta het volgende:

[..]

Leven ze in groepen?!
Het zijn wespen, dus: ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53275413
op lowlands heb ik er ook een paar gezien, das best even schrikken als er zo'n ding voor je neus vliegt. de dames aan tafel waren ook binnen een paar seconde uit het zicht verdwenen, al kon je ze nog wel horen gillen.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:44:43 #25
25671 GraPghaST
Man met het Glimmend Voorhoofd
pi_53639431
Ook in de Westelijke Duinstreek (Katwijk, leiden etc) zie je ze steeds meer. Ze zijn inderdaad niet heel agressief, alleen in de buurt van nesten is het uitkijken. (letterlijk en figuurlijk) Er zit er vaak eentje in de nestopening te kijken naar indringers, die daarna met een groepje op doeltreffende wijze de indringer verjaagt. Als je aan komt lopen "zien" ze je gelijk al. Als je dan een stukje terug gaat staan kan je zien hoe gedreven ze zijn om het nest indringervrij te houden. EN de steek, tjah .. leuk is anders. Heb zelf wel eens gezien dat iemand drie keer was gestoken, en die had het niet echt tof ofzo.
Zelfs Christus aan het kruis had het beter dan ik thuis..
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 14:34:33 #26
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_53640714
bij ons huis zet weer een nest, ze doen niks alleen niet te dicht bij komen.

en lekker weinig wespen in de tuin nu
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_53641971
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 22:09 schreef senesta het volgende:

[..]

Jeez

Hoe agressief zijn die hoornaars?
Valt reuze mee, als je maar niet te dicht bij hun nest komt dan worden ze pas nervues en gaan in de verdediging. Ik heb ze al een paar keer in de tuin gehad, in de bessenstruik, onder het dak van de stal en een keer achter het beschot (hole ruimte) boven het rolluik van het keukenraam. In dat laatste geval hadden ze zich door het plafond heengevreten naar binnen toe. Het zijn jagers en niet echt geinteresseerd in zoetigheid zoals de (duitse)wesp die zelfs nog op je parfum afkomt.

Ze vangen muggen ed. ik heb een vijvertje en regenton in de tuin die altijd vol zit met muggen(larven). Neem aan dat dat de trigger is waarom ze mijn tuintje zo aantrekkelijk vinden.
ze zijn zelfs in de nacht actief en kwamen dan ook alleen naar binnen als het licht brande en waren dan uitsluitend geinteresseerd in de vliegjes die rond de lamp hingen.
(Dit jaar heb ik ze niet gezien).

Ze zijn inmiddels een beschermd dieren(insecten)soort volgens de imker die ik ooit om raad gevraagd heb.
Als ze echt tot last zijn kan je ze laten verdelgen. Indien je daar iemand voor laat komen kost het je +/- 40¤ p/nest. Maar als je het zelf aandurft kan je ze ook te lijf gaan met anti muggen/vliegenspray het zijn immers ook vliesvleugeligen net zo als de huisvlieg..

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 02-10-2007 15:31:45 ]
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 17:54:22 #28
56019 ne0c0rt3xx
Nu ook met muffins derbij..
pi_53645780


Bedoel je deze soms ? Zoja: ze zijn volkomen onschuldig (in tegenstelling in wat ik in mijn oude topic over hun zei...maja da gak nie allemaal uitleggen lol..)
Ze heten 'Sceliphron spirifex" (vraag me alsjeblieft niet naar de Nederlandse vertaling :p )
Ze maken ook lange smalle nesten.



( Soort zwarte wespen ? )

[ Bericht 16% gewijzigd door ne0c0rt3xx op 02-10-2007 17:59:41 ]
Everything happens for a reason..
[ R.I.P my DaiZy BoO.. ]
[ 25-03-2006 - 09-09-2007 ]
http://www.myspace.com/DjinN02
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')