abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:21:44 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53168731
quote:
Benny Vansteelant overleden

Duatleet Benny Vansteelant is vanmorgen overleden in het ziekenhuis van Roeselare. Hij werd dit weekend aangereden op training. Vansteelant was meervoudig Europees en wereldkampioen.
Bij het ongeval van afgelopen zaterdag had de West-Vlaming een dubbele beenbreuk, een schouderbreuk, een gescheurde milt een hersenschudding en schade aan zijn longen en hart opgelopen.

Hij werd zaterdag geopereerd, en zou volgens de dokters volledig herstellen. Donderdag verliet hij zelfs de afdeling intensieve zorgen, maar vrijdagmorgen is hij dus echter plots overleden.

'Benny Vansteelant werd opgenomen in ons ziekenhuis op 8 september 2007 naar aanleiding van een verkeersongeval met ernstige verwondingen', aldus het communiqué dat het ziekenhuis vanmorgen uitstuurde. 'De toestand evolueerde gunstig, zodat hij gisteren van de dienst IZ kon ontslagen worden naar de kamer. Bij de laatste zaalronde van de nachtverpleegster omstreeks 5u30 vanmorgen, lag de patiënt rustig te slapen. Er was de voorbije nacht geen enkele oproep geweest. Vanmorgen omstreeks 6u45 werd de patiëntechter naast zijn bed gevonden. Er werd onmiddellijk reanimatie-alarm geslagen, en de interne MUG-dienst kwam ter plaatse. Er werd een hartstilstand vastgesteld en de reanimatie werd voortgezet. De reanimatiepoging werd gestaakt na een half uur wegens de irreversibele toestand.'

Het ziekenhuis biedt in het bericht nog z'n innige deelneming aan aan familie, vrienden en supporters van Vansteelant.

Het was niet de eerste keer dat hij zwaar ten val kwam. In de zomer van 2002 liep hij bij een val op training in Font-Romeu een schedel- en een sleutelbeenbreuk op, en moest hij maanden revalideren.

Vansteelant, topsporter bij Bloso, was de absolute wereldtop in het duatlon, met in totaal 8 wereldtitels en 5 Europese titels. In 1997 liet hij voor het eerst van zich spreken met een wereldtitel bij de junioren. In 2003 werd hij bekroond met het Vlaams Sportjuweel.

De laatste jaren kreeg Vansteelant meer en meer concurrentie van zijn 6 jaar jongere broer Joerie, die tussen 2003 en 2005 enkele wereldtitels behaalde bij de beloften en dit jaar brons veroverde op het WK Powerman in het Nederlandse Horst.

Benny Vansteelant (°19/11/1976)
Gewicht: 62 kg
Lengte: 1,75 m

Wereldtitels (9):

* lange afstand (4): 2000, 2001, 2005 en 2006
* korte afstand (4): 2000, 2001, 2003 en 2004
* junioren (1): 1997

Europese titels (5): 1999, 2001, 2002, 2003 en 2007
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53168782
He bah, ik ken hem niet, maar dit is verschrikkelijk.
That's all folks!
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:39:16 #3
pi_53169160
Hij was van m'n streek en hier erg bekend/populair. Je zal maar degene zijn die hem aangereden heeft zeg ...
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:43:31 #4
pi_53169268
quote:
"Duatlon, dat is Benny Vansteelant"

vr 14/09/07 - De kleine wereld van de duatlon en het triatlon reageert verslagen op het plotse overlijden van Benny Vansteelant. Er heerst veel respect voor de atleet. "Alles is met hem begonnen", zegt Miek Vyncke, wereldkampioene duatlon bij de vrouwen.

"Benny was een perfectionist", zegt duatlete Miek Vyncke (24). "Ik heb veel van hem geleerd en kan hem enkel bedanken."

"Benny bereidde altijd alles tot in de puntjes voor. Als hij ergens een zadel zag dat tien gram minder woog dan het zijne, dan wilde hij dat ook."

"Maar hij was ook erg genereus: vond Benny iets nieuws, dan communiceerde hij dat ook."

"Duatlon ís Benny Vansteelant. Alles is met hem begonnen en zo zal dat ook in de gedachten blijven."

"Benny zette de sport op de kaart. Niet alleen in België, maar wereldwijd", besluit Vyncke.
pi_53173181
Benny , een kampioen zoals er maar weinigen waren
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:54:54 #6
pi_53174500
quote:
Bloso: 'Gekend als bijna niet te kloppen'

Bloso, waarbij Benny Vansteelant sinds 1 januari 2002 onafgebroken fulltime prof was, reageerde vrijdag in een communiqué geschokt op het overlijden van de duatleet.
"Ondanks het feit dat Benny in een niet-olympische discipline uitkwam en bijgevolg niet op al te grote persbelangstelling kon rekenen, was hij in de sportwereld niettemin gekend als de bijna niet te kloppen, beste duatleet ter wereld, met niet minder dan negen wereldtitels en vijf Europese titels op zijn palmares."

< "Benny presteerde niet alleen op eenzame hoogte, hij was doorheen zijn te korte loopbaan ook en vooral een toonbeeld van alles wat een topsporter zou moeten zijn: gepassioneerd door zijn sport, steeds op zoek om zijn grenzen te verleggen, maar ook bescheiden en altijd dankbaar voor de kansen en de steun die hij doorheen zijn topsportloopbaan verdiende en kreeg."

"Benny Vansteelant ontving in 2003 het Vlaams Sportjuweel. De motivatie luidde als volgt: 'Duatlon mag door sommigen dan worden beschouwd als een kleine sport, Vansteelant is geen kleine sportman. Hij behaalt zijn overwinningen niet rond Vlaamse kerktorens, maar in alle continenten. Bovendien zijn de mensen die met hem trainen altijd onder de indruk van zijn fanatisme, zowel op vlak van materiaal en voeding als bij zijn wedstrijdvoorbereiding'.'

"Benny was nog maar 30 jaar en had nog een heleboel plannen en dromen. Niemand kon of wilde voorbereid zijn op dit te plotse afscheid. Het Bloso biedt zijn meest oprechte deelneming aan en steun aan de familie, vrienden en supporters van Benny Vansteelant", aldus het communique van Bloso.
quote:
Memorial eert Vansteelant

De Memorial Van Damme zal vanavond starten met één minuut stilte ter ere van Benny Vansteelant. De duatleet stierf vrijdag aan de gevolgen van een ongeval.

Vrijdagmorgen is duatleet Benny Vansteelant op 30-jarige leeftijd overleden in het Stedelijk Ziekenhuis van Roeselare. De organisatie besliste hierop de Memorial om 18u20 te laten starten met één minuut stilte.
quote:
Bert Anciaux: 'Inspiratiebron voor Vlaamse jeugd'

Bert Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel betuigde vrijdag in een communiqué zijn medeleven aan de familie van duatleet Benny Vansteelant, die vrijdagmorgen in het Stedelijk Ziekenhuis in Roeselare plots overleed nadat hij afgelopen zaterdag zwaargewond raakte bij een ongeval op training.
"Het was schrikken toen ik zaterdag vernam dat Benny Vansteelant na een aanrijding met een wagen op training met ernstige verwondingen in het ziekenhuis lag. De dokters schatten zijn kansen om terug te keren op topniveau reëel in, maar deze ochtend overleed Benny onverwacht. (...) Hij was een topatleet en zal in de sport een enorme leegte achterlaten. Door keiharde trainingen, een ijzeren discipline en uitzonderlijk talent werkte Benny zich naar de wereldtop en draaide hij daar meer dan tien jaar op het hoogste niveau mee. Hij was een voorbeeld en een inspiratiebron voor onze Vlaamse jeugd. Hij is in zijn geweldige carrière nooit in opspraak gekomen, hij heeft gezond sporten altijd hoog in het vaandel gedragen en nu gebeurt er dit... . Woorden schieten tekort", aldus het bericht.

"Ik betuig mijn innige deelneming aan zijn familie, vrienden en aan iedereen die Benny heeft gekend. Ik wens ook zijn broer, die veel met hem trainde, veel sterkte toe in deze moeilijke periode. Het is een tragische gebeurtenis die de Vlaamse sportwereld voor altijd zal tekenen. We verliezen een groot sporter en een warme medestander", besloot Anciaux.
quote:
Parket vraagt autopsie Benny Vansteelant

Het parket van Kortrijk heeft een autopsie gevraagd op het lichaam van duatleet Benny Vansteelant, die vrijdagmorgen overleed in het Stedelijk Ziekenhuis van Roeselare. Met de autopsie wil het parket nagaan wat het verband is tussen het ongeval dat het slachtoffer vorige zaterdag had en zijn overlijden.
Meervoudig wereldkampioen Vansteelant raakte afgelopen zaterdag zwaargewond toen hij tijdens een fietstraining in Gits werd aangereden door een auto.
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:57:24 #7
pi_53174570
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 15:04 schreef Bartoli het volgende:
Benny , een kampioen zoals er maar weinigen waren
Niks minder of meer dan de Merckx van de Duathlon ...
pi_53175530
Tragisch

Ik wist niet eens dat ie een ongeluk heeft gehad..
Barcelona CF ~ Club Brugge ~ Tampa Bay Lightning
pi_53179603
Heb voor mijn hogere studies nog meegeholpen met het organiseren van een duathlon in Torhout, de geboortestad vd broers Vansteelandt. Toen Benny en zijn moeder enkele keren ontmoet, zeer vriendelijke mensen. Versch triest dit !
pi_53179878
Treurig zeg.
  vrijdag 21 september 2007 @ 16:18:46 #11
pi_53359491
quote:
Duatleet Benny Vansteelant begraven in Torhout

In de Torhoutse Sint-Pieterskerk hebben ongeveer 2.000 mensen de begrafenisplechtigheid bijgewoond van duatleet Benny Vansteelant. De 30-jarige Vansteelant stierf vorige week vrijdag in het Stedelijk Ziekenhuis van Roeselare aan de gevolgen van een longembolie. Hij was eerder het slachtoffer geworden van een verkeersongeval in Gits.

Op de begrafenis waren heel wat sportmensen aanwezig, ondermeer Johan Museeuw en triatlete Mieke Suys en vertegenwoordigers van de Belgische Wielerbond. Ook heel wat politici woonden de begrafenisplechtigheid bij, zoals minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a), volksvertegenwoordigers Dalila Douifi en André Vannieuwkerke (beiden sp.a) en de Torhoutse burgemeester Norbert Decuyper (CD&V), die een rouwregister opende in het gemeentehuis. Honderden mensen hebben in dit rouwregister hun gevoelens neergeschreven. (belga/lpb)
quote:
Duatleet Benny Vansteelant stierf aan longembolie

Topduatleet Benny Vansteelant is gestorven aan een longembolie. Dat heeft de autopsie uitgewezen, zo heeft het parket van Kortrijk gemeld. Ook blijkt er een oorzakelijk verband te bestaan tussen de longembolie en de verwondingen die de topsporter bij zijn ongeval op 8 september opliep.

Ongeval
De 30-jarige meervoudige kampioen Benny Vansteelant werd in Gits op training aangereden door een wagen. Hij liep daarbij zware verwondingen op. Volgens de dokters was de kans groot dat hij volledig zou herstellen. Vorige week vrijdag echter vond een verpleegster het levensloze lichaam van de atleet naast zijn bed.

Wereldtop
Vansteelant was de absolute wereldtop in het duatlon. Hij schreef in totaal 8 wereldtitels en 5 Europese titels op zijn naam. In 2003 werd hij bekroond met het Vlaams Sportjuweel. Vansteelant wordt morgen om 10 uur begraven in de Sint-Pieterskerk in Torhout. (belga/adv)
  maandag 22 oktober 2007 @ 22:21:18 #12
pi_54098032
Kijk, dit vind ik nu mooi :
quote:
Joeri Vansteelant volgt overleden broer op als wereldkampioen

DUATLON Joeri Vansteelant (25) is in het Amerikaanse Richmond verrassend wereldkampioen duatlon op de lange afstand geworden. Hij nam de wereldtitel over van zijn broer Benny, die vorige maand aan de gevolgen van een verkeersongeval overleed.

Onze landgenoot finishte na 15 kilometer lopen, 90 kilometer fietsen en 7,5 kilometer lopen in een tijd van 3 uur, 6 minuten en 42 seconden. De Spanjaard Javier Gomes kwam ruim zes minuten later binnen (3u13:03) en greep het zilver. Een andere landgenoot, Koen Maris, finishte als derde in 3u13:22. (gow)
  maandag 11 augustus 2008 @ 00:17:05 #13
pi_60721385
In het kader "erg opmerkelijk" , ook het 2de WK na het overlijden van Benny gaat naar zijn broer.
quote:
Niemand doet Vansteelant wat op het WK

zo 10/08/08 - Joerie Vansteelant heeft zijn wereldtitel duatlon op de lange afstand verlengd.

Vansteelant maakte er een saaie duatlon van. In de 18 kilometer lopen kon de concurrentie nog volgen, maar in het fietsen reed hij iedereen naar huis.

Hij diepte de kloof met Aernouts uit, die op zeker speelde en voor de tweede plaats ging.

De Portugees Lino Barruncho, de Europese kampioen, werd zes minuten achter Vansteelant en twee minuten achter Aernouts derde.

"Fantastisch. Het WK was mijn grote doel", zei Vansteelant. "Het seizoen is geslaagd. Alles mag nog, niets moet."

"Vier jaar geleden heeft mijn broer het hier waargemaakt en nu kan ik het doen. Dat is fantastisch, natuurlijk."
pi_60722403
Geniaal dat z'n broer dat kan.
That's all folks!
  maandag 11 augustus 2008 @ 01:10:36 #15
pi_60722556
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 01:02 schreef -Vaduz- het volgende:
Geniaal dat z'n broer dat kan.
Ik vind het vooral opmerkelijk omdat z'n broer zeker geen slechte duathlonner was, maar tot vorig jaar toch nog niet tot de absolute wereldtop behoorde.

Maar - De Vansteelants zijn van mijn streek - ik hoorde het vorige week nog van iemand die hen kent: sinds de dood van z'n broer wil Joeri niets anders dan alles wat z'n broer nog had moeten winnen zelf winnen. Voor z'n broer ...
pi_60736668
tsja wat moet je daar van zeggen, aan de ene kant bewonderenswaardig, aan de andere kant kun je je broer toch nooit echt vervangen.....
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_60736841
Wat mooi van die broer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')