abonnement Unibet Coolblue
pi_54107688
Terwijl de prijs van olie weer even terug is naar iets boven de 85, heeft de president van Mexico, Felipe Calderón, gezegd dat zijn land moeite heeft met de oliewinning.

Mexico, one of the world's biggest oil producers, is running out
quote:
President Felipe Calderón of Mexico is delivering a grim message: The largest oil producer in Latin America is running out of crude.
Steep decline in oil production brings risk of war and unrest, says new study
quote:
World oil production has already peaked and will fall by half as soon as 2030, according to a report which also warns that extreme shortages of fossil fuels will lead to wars and social breakdown.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_54107988
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 12:35 schreef waht het volgende:
Terwijl de prijs van olie weer even terug is naar iets boven de 85, heeft de president van Mexico, Felipe Calderón, gezegd dat zijn land moeite heeft met de oliewinning.

Mexico, one of the world's biggest oil producers, is running out
[..]
Dan zal er een ander land meer moeten gaan pompen en de wereldeconomie groeit 3% dus nog wat meer ook.
Nee dat gaat niet goed,
Ik voorspel volgend jaar de 200 dollar per barrel, en de groei van de wereldeconomie zal vertragen
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:28:12 #178
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54108569
Dan wordt het tijd om de auto te laten staan..
http://www.defietsfabriek.nl/
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_54109002
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 12:35 schreef waht het volgende:
Terwijl de prijs van olie weer even terug is naar iets boven de 85, heeft de president van Mexico, Felipe Calderón, gezegd dat zijn land moeite heeft met de oliewinning.
natuurlijk, die landen verdienen fiks aan hoge olieprijzen en ze weten dat zo'n uitlating op de huidige markt direkt kan leiden tot prijsstijgingen, of een val van de olieprijs zou kunnen voorkomen.

Het verschil is echter dat anderhalf tot twee jaar terug de olieproducerende landen het wel nalieten om zulke uitlatingen te doen, omdat die toen zélf doodsbang waren voor een al te overspannen markt en eerder pogingen deden een te rasante stijging van de olieprijs te drukken, met geruststellende mededelingen.

dat zie ik als een teken dat de prijzen nu steeds meer neigen te dalen, juist omdat de producerende landen nu zélf moeite doen de prijs eerder hoog te houden met zulke uitlatingen over 'mogelijke' tekorten, doen ze een kunstmatige poging een aanstaande val te voorkomen of af te zwakken (en ja, de olieprijs kan niet alleen fiks stijgen, hij kan net zo goed weer vallen, afhankelijk van hoezeer de prijs is opgedreven door 'speculanten')...

Of dacht je daadwerkelijk dat de vraag naar olie net zo sterk gestegen is als de olieprijs in de laatste 7 jaar (dat zou betekenen dat de vraag naar olie in die periode bijna verviervoudigd is, van net boven de 25 dollar in de zomer van 2001, naar 90 dollar nu ... dat is natuurlijk _niet_ het geval)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_54109861
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]

natuurlijk, die landen verdienen fiks aan hoge olieprijzen en ze weten dat zo'n uitlating op de huidige markt direkt kan leiden tot prijsstijgingen, of een val van de olieprijs zou kunnen voorkomen.

Of dacht je daadwerkelijk dat de vraag naar olie net zo sterk gestegen is als de olieprijs in de laatste 7 jaar (dat zou betekenen dat de vraag naar olie in die periode bijna verviervoudigd is, van net boven de 25 dollar in de zomer van 2001, naar 90 dollar nu ... dat is natuurlijk _niet_ het geval)
Nee dat dacht ik niet. Maar dat de vraag ís gestegen, weet ik wel, en dat die ook zal blijven stijgen, weet ik ook. Deze verviervoudiging van de olieprijs heeft (naast inflatie en speculatie op de markt) te maken met de krapte op de markt. De vraag naar olie is groter dan het aanbod. De OPEC doet zijn verdomde best om aan de vraag te voldoen, en belooft keer op keer de productie te verhogen, maar het lukt ze niet. Het lukt ze niet omdat de olievelden dat fysiek gezien niet toelaten, ze zitten op hun productiepiek. De OPEC heeft aangegeven om vanaf 1 november 500.000 vaten/dag meer te pompen, of ze dat überhaupt waar kunnen maken betwijfel ik.

Zoals het er nu uit ziet is de meest makkelijk winbare olie gepiekt in mei 2005 en inclusief de moeilijker winbare conventionele olie eind 2006. De wereldolieproductie is sinds midden 2004 niet meer significant gestegen (http://www.eia.doe.gov/ipm/supply.html).

Als voorbeeld kan je kijken naar het grootste olieveld op de wereld: Ghawar in Saoedi-Arabië, de Reus onder de olievelden.
quote:
There are four oil fields in the world which produce over one million barrels per day. Ghawar, which produces 4.5 million barrels per day, Cantarell in Mexico, which produces nearly 2 million barrels per day, Burgan in Kuwait which produces 1.7 million barrels per day and Da Qing in China which produces 1 million barrels per day.
(...)
"At Ghawar,' he said, 'they have to inject water into the field to force the oil out,' by contrast, he continued, Shayba's oil contained only trace amounts of water. At Ghawar, the engineer said, the 'water cut' was 30%."
(...)
"Saudi Aramco is injecting a staggering 7 million barrels of sea water per day back into Ghawar, the world's largest oilfield, in order to prop up pressure. It accounts for 30% of Saudi oil reserves and up to 70% of daily output."
quote:
The Saudis need the money (see http://home.entouch.net/dmd/saud.htm) so why would the Saudis restrict production at a time when the price is rising and setting a new price record? This is a curious thing and makes me suspect that all is not well with Saudi production.
Als de olieproducent van de wereld, Saoedi-Arabië, op haar piek zit, is het einde nabij (het einde van de hoge olie-consumptie dan, niet het einde van de wereld).

Bron van bovenstaand verhaal: Ghawar
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_54110254
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 14:27 schreef waht het volgende:

[..]

Nee dat dacht ik niet. Maar dat de vraag ís gestegen, weet ik wel, en dat die ook zal blijven stijgen, weet ik ook. Deze verviervoudiging van de olieprijs heeft (naast inflatie en speculatie op de markt) te maken met de krapte op de markt. De vraag naar olie is groter dan het aanbod.
nee.... als de olieprijs viermaal over de kop gaat, moet het daadwerkelijk zo zijn dat de vraag ook 4-maal groter wordt...
enkel het feit dat de vraag ietwat stijgt verklaart geen schier onstopbare 'prijs-stijging'.....
De vraag naar olie zal zeker gestegen zijn, maar niet genoeg om de enorme prijsstijgingen te verklaren....

Dat de prijs veel sterker gestegen is dan de vraag komt erdoor dat olie een zeer lucratief beleggingsmiddel werd juist dóór de stijging en een continue 'spanning', deels door politieke spanningen, door natuurrampen en problemen bij de winning waardoor er wat tijdelijke tekorten ontstonden....

Echter, dat kan geen blijvende zaak zijn als de vraag naar olie ook zélf niet dadwerkelijk blijft stjgen en juist een hoge prijs zorgt er ook weer voor dat de vraag naar olie eerder minder snel stijgt en dardoor juist ook de markt opeens minder interssant wordt voor beleggers..
als die beleggers eruit gaan, kan de extra 'opgedreven' waarde van de olieprijs wel eens uit de markt vallen en de olieprijs terugdringen naar een realistisch niveau, nl. dat niveau dat overeenkomt met de stijging van de vraag sinds 2000... dat zou nog altijd een fikse 50 dollar kunnen zijn, (een verdubbeling tov 2000).

op dit moment zitten bv veel valuta-speculanten in de olie-futures die dat gebruiken om risicovolle beleggingen in dollars af te dekken... immers, zou de dollar verder dalen, stijgt hoogstwaarschijnlijk ook de olieprijs en andersom...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:10:32 #182
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54112375
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 14:46 schreef RM-rf het volgende:
nee.... als de olieprijs viermaal over de kop gaat, moet het daadwerkelijk zo zijn dat de vraag ook 4-maal groter wordt...
enkel het feit dat de vraag ietwat stijgt verklaart geen schier onstopbare 'prijs-stijging'.....
De vraag naar olie zal zeker gestegen zijn, maar niet genoeg om de enorme prijsstijgingen te verklaren....
Volgens mij is dit onjuist. Bij produkten die je erg nodig hebt betaal je een sterk hogere prijs om ze te krijgen. Er is daar geen 1:1 verhouding. Neem als voorbeeld medicijnen. Er zijn 10 vragers voor een levensredend medicijn en er is maar voldoende voor bijv 7. De prijs zal extreem hoger zijn dan wanneer er voldoende medicijn zou zijn voor 10 personen.
quote:
Dat de prijs veel sterker gestegen is dan de vraag komt erdoor dat olie een zeer lucratief beleggingsmiddel werd juist dóór de stijging en een continue 'spanning', deels door politieke spanningen, door natuurrampen en problemen bij de winning waardoor er wat tijdelijke tekorten ontstonden....
Heb je ook een bron voor de toename van het aantal van deze derivaten tov het totaal aan derivaten ?
quote:
Echter, dat kan geen blijvende zaak zijn als de vraag naar olie ook zélf niet dadwerkelijk blijft stjgen en juist een hoge prijs zorgt er ook weer voor dat de vraag naar olie eerder minder snel stijgt en dardoor juist ook de markt opeens minder interssant wordt voor beleggers..
als die beleggers eruit gaan, kan de extra 'opgedreven' waarde van de olieprijs wel eens uit de markt vallen en de olieprijs terugdringen naar een realistisch niveau, nl. dat niveau dat overeenkomt met de stijging van de vraag sinds 2000... dat zou nog altijd een fikse 50 dollar kunnen zijn, (een verdubbeling tov 2000).
De vraag naar olie stijgt nog immer gegeven wat schommelingen.
quote:
op dit moment zitten bv veel valuta-speculanten in de olie-futures die dat gebruiken om risicovolle beleggingen in dollars af te dekken... immers, zou de dollar verder dalen, stijgt hoogstwaarschijnlijk ook de olieprijs en andersom...
Olie is zeker een hedge op de $ evenals bijv goud.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_54114223
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 16:10 schreef digitaLL het volgende:


Heb je ook een bron voor de toename van het aantal van deze derivaten tov het totaal aan derivaten ?
http://novakeo.com/?p=1054
In deze film wordt ergens beweerd dat we per dag 80 miljoen vaten gebruiken (wat ongeveer wel klopt) maar dat er ook per dag 200 miljoen vaten verhandeld worden.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:00:23 #184
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54115755
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 17:44 schreef Basp1 het volgende:
http://novakeo.com/?p=1054
In deze film wordt ergens beweerd dat we per dag 80 miljoen vaten gebruiken (wat ongeveer wel klopt) maar dat er ook per dag 200 miljoen vaten verhandeld worden.
Dat zou betekenen dat er 120 miljoen vaten "naked short sold" worden omdat deze contracten niet gedekt zijn. Het kan ook betekenen dat deze contracten gedekt zijn middels toekomstig te produceren olie. Het laatste acht ik het meest waarschijnlijk. Zo bezien is de totale dekking slechts iets meer dan 2 dagen wereldproductie olie. Niet echt verbazing wekkend.
Ik vind het trouwens wel een goeie docu. Vooral de onwilligheid voor onafhankelijke audits van veel olielanden geeft duidelijk aan hoe de vlag erbij hangt.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_54117614
Ik denk dat de energiesector nog een tijd goed zal boeren, en heb 20K overgeheveld naar aandelen in die sector. Iedereen flink stoken dus, ok?

China en Indie hebben energie nodig, het aantal auto's daar groeit exponentieel, het blijft knudde in het M.O. waardoor er onzekerheid is over de toevoer vanuit dat gebied. Vooral milieuhippies die heel hard 'PEAK OIL!!!' blijven roepen ben ik dankbaar
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:47:59 #186
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54118277
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:23 schreef StefanP het volgende:
Ik denk dat de energiesector nog een tijd goed zal boeren, en heb 20K overgeheveld naar aandelen in die sector. Iedereen flink stoken dus, ok?

China en Indie hebben energie nodig, het aantal auto's daar groeit exponentieel, het blijft knudde in het M.O. waardoor er onzekerheid is over de toevoer vanuit dat gebied. Vooral milieuhippies die heel hard 'PEAK OIL!!!' blijven roepen ben ik dankbaar
Ik ben zeker geen milieuhippy maar zie peak oil als reeel. Milieuhippies roepen eerder global warming, geen kerncentrales, weg met de auto's.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_54118573
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:23 schreef StefanP het volgende:
Ik denk dat de energiesector nog een tijd goed zal boeren, en heb 20K overgeheveld naar aandelen in die sector. Iedereen flink stoken dus, ok?

China en Indie hebben energie nodig, het aantal auto's daar groeit exponentieel, het blijft knudde in het M.O. waardoor er onzekerheid is over de toevoer vanuit dat gebied. Vooral milieuhippies die heel hard 'PEAK OIL!!!' blijven roepen ben ik dankbaar
Ohja, milieuhippies zeker Ik geef geen ene schijt om het milieu, wat mij betreft zat er 10x zoveel olie in de grond en gingen we nog 100 jaar door met deze welvaart. Het enige waar ik wat om geef is mijn welzijn en het welzijn van de mensen om mij heen, daardoor maak ik mij wel degelijk zorgen om Peak Oil omdat dat ervoor zal zorgen dat de welvaart gaat dalen met alle problemen van dien.

Maar goed, het zal binnen 5 jaar wel duidelijk worden dat ik en alle andere "milieuhippies" gelijk hadden. Ook al zou blijken dat ik niet gelijk had, kan mij dat vrij weinig schelen aangezien ik dan toch vreselijk blij ben dat ik geen welvaart in hoeft te leveren. Win-win situatie voor mij dus, behalve dan dat als Peak Oil waar blijkt te zijn, ik niks win.....
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_54120191
"Peak Oil ligt reeds achter ons"
De prijs van ruwe olie stapelt record op record, en is hard op weg richting de 100 dollar. Analisten wijzen graag naar allerlei geopolitieke factoren. Veel belangrijker zijn toenemende aanwijzingen dat de mondiale olieproductie op haar piek zit.

Energy Watch Group, een Duitse organisatie van wetenschappers en parlementariërs komt tot een alarmerende conclusie. De wereldwijde olieproductie heeft vorig jaar haar piek al bereikt en zal vanaf nu met procenten per jaar dalen tot “dramatisch lagere niveaus” in 2020. Het instituut voorziet een nieuwe oliecrisis die “bijna alle aspecten van ons dagelijks leven gaat beďnvloeden”.

Groeiende vraag
De bevindingen van de EWG staan haaks op de officiële prognoses van het Internationale Energie Agentschap (IEA), dat pas over decennia een productiepiek verwacht. In 2006 werden er wereldwijd ca. 84 miljoen vaten olie per dag geproduceerd. De EWG verwacht een daling naar 58 miljoen in 2020 en 39 miljoen in 2030. Het IEA voorspelt echter over dezelfde periode een groei naar 105 miljoen en 116 miljoen vaten!

Toch gaat ook bij het oerconservatieve IEA het roer langzaam om. In juni waarschuwde chief economist Fatih Birol voor de gevolgen van de groeiende vraag naar energie uit China, in combinatie met een dalende productiecapaciteit. Verder sprak hij openlijk twijfel uit over de productiedoelstellingen en officiële oliereserves van Saoedi-Arabië.

Een citaat uit een interview met Birol in Le Monde. “Within 5 to 10 years, non-OPEC production will reach a peak and begin to decline, as reserves run out. There are new proofs of that fact every day. At the same we'll see the peak of China's economic growth. The two events will coincide: the explosion of Chinese growth, and the fall in non-OPEC oil production.”

Productielimiet
Kijken we naar het aanbod, dan valt op dat de mondiale olieproductie al anderhalf jaar niet meer groeit. Zo verrassend is dat echter niet: het overgrote deel van de huidige olieproductie komt uit velden van minstens tien jaar oud die bijna aan hun productielimiet zitten. De productie van ’s werelds grootste olieproducent Saoedi-Arabië is in twee jaar tijd met bijna 20 procent gedaald.

De Duitse wetenschappers staan niet alleen met hun sombere voorspellingen. Het Britse Oil Depletion Analysis Centre kwam in juni van dit jaar tot de conclusie dat de olieproductie binnen vier jaar zal pieken, met grote gevolgen voor de wereldeconomie. Kwaliteitskrant The Independent pakte op 14 juni groot uit met een coverstory hierover, wat wereldwijd veel publiciteit kreeg.

Olievelden
Als Peak Oil inderdaad al achter ons ligt, dan haalt energie-expert Matthew Simmons zijn gelijk. Simmons schreef bovendien in zijn boek ‘Twilight in the desert’ dat de belangrijkste olievelden van Saoedi-Arabië in deplorabele staat verkeren. Ook plaatst hij grote vraagtekens bij de hoogte van de zogenaamde ‘bewezen reserves’ van veel olieproducenten.

Het gevolg van de zeer krappe oliemarkt is dat iedere mogelijke verstoring leidt tot een scherpe prijsreactie. Vandaag is het Turkije, morgen Iran en overmorgen Nigeria. De ‘fundamentals’ achter de hoge olieprijs blijven een stijgende vraag en dalend aanbod. Die 100 dollar gaan we denk ik dit jaar nog zien. Gouden tijden voor olieservicebedrijven als Fugro en SBM Offshore.

http://www.blikopdebeurs.com/weblog/pivot/entry.php?id=797
pi_54120596
Peak oil voorspellen is hetzelfde als peak technology voospellen: kolder.

Wat niet wegneemt dat ze het van mij heel hard mogen roepen, des te hoger gaan de aandelen in de energiesector
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:53:51 #190
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_54122296
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:05 schreef StefanP het volgende:
Peak oil voorspellen is hetzelfde als peak technology voospellen: kolder.

Wat niet wegneemt dat ze het van mij heel hard mogen roepen, des te hoger gaan de aandelen in de energiesector
Ik heb niet het idee dat mensen zich peak-oil echt bewust zijn, er worden nog steeds veel SUV's verkocht en ik hoor er niet veel mensen over. Wanneer ben jij overtuigt van peak-oil? bij een prijs van $1000 per vat?
Als er weer autovrije zondagen ingesteld worden?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_54123085
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:05 schreef StefanP het volgende:
Peak oil voorspellen is hetzelfde als peak technology voospellen: kolder.

Wat niet wegneemt dat ze het van mij heel hard mogen roepen, des te hoger gaan de aandelen in de energiesector
Peak Oil voorspellen is vrij moeilijk ja. Wat je wel kan doen is constateren dat de productie niet meer stijgt, dat er minder wordt gevonden en dat dit een tijdje doorgaat. Totdat je constateert dat de productie daalt, en dit steevast blijft doen.

Maar goed, succes verder met beleggen in de energiesector, ik wens je alle winst toe die je kan krijgen, dan wordt er tenminste nog één iemand beter van naast die arabieren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:25:55 #192
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54123287
Leuk dat gezeur over de olieprijs, maar nog steeds is zeker 60% van de brandstofprijs afkomstig van belastingen van onze eigen overheid!!
censuur :O
pi_54126162
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk dat gezeur over de olieprijs, maar nog steeds is zeker 60% van de brandstofprijs afkomstig van belastingen van onze eigen overheid!!
dat geldt voor de inwoners van NL, niet de rest van de wereld. Hier krijg ik bijvoorbeeld subsidie op een litertje brandstof.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 08:29:14 #194
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54127629
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:59 schreef waht het volgende:

[..]

Ohja, milieuhippies zeker Ik geef geen ene schijt om het milieu, wat mij betreft zat er 10x zoveel olie in de grond en gingen we nog 100 jaar door met deze welvaart. Het enige waar ik wat om geef is mijn welzijn en het welzijn van de mensen om mij heen, daardoor maak ik mij wel degelijk zorgen om Peak Oil omdat dat ervoor zal zorgen dat de welvaart gaat dalen met alle problemen van dien.
Hierbij vergeet je dat "het milieu" ook welvaart is! Zwarte kolenrook in de stad waardoor je je plasma-TV niet meer ziet, is niet leuk...
censuur :O
  woensdag 24 oktober 2007 @ 08:30:41 #195
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54127644
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 01:31 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

dat geldt voor de inwoners van NL, niet de rest van de wereld. Hier krijg ik bijvoorbeeld subsidie op een litertje brandstof.
Good point. Waarschijnlijk omdat de olie daar uit de eigen bodem komt. Leuk (en terecht!) voordeeltje voor de eigen inwoners. Hier betalen we incl. alle heffingen ruim 60 cent voor een kuub aardgas met een productieprijs van 1,5 cent... 4000% belasting
censuur :O
pi_54132045
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 08:29 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hierbij vergeet je dat "het milieu" ook welvaart is! Zwarte kolenrook in de stad waardoor je je plasma-TV niet meer ziet, is niet leuk...
Heb je gelijk in, in dat geval geef ik toch wel een beetje om het milieu.
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 08:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hier betalen we incl. alle heffingen ruim 60 cent voor een kuub aardgas met een productieprijs van 1,5 cent... 4000% belasting
Er zit wel een voordeel aan die hoge belasting op brandstof: Door die hoge belasting zijn wij als Nederland, meer bestand tegen hoge olieprijzen dan een land met geen of lage belasting. De prijs is bij ons maar voor een klein deel afhankelijk van de olieprijs en schommelt dus minder erg. Daarnaast stuur je de mens een beetje om wat zuinigere auto's te kopen natuurlijk wat alleen maar aangemoedigd kan worden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_54133221
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:23 schreef waht het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, in dat geval geef ik toch wel een beetje om het milieu.
[..]

Er zit wel een voordeel aan die hoge belasting op brandstof: Door die hoge belasting zijn wij als Nederland, meer bestand tegen hoge olieprijzen dan een land met geen of lage belasting. De prijs is bij ons maar voor een klein deel afhankelijk van de olieprijs en schommelt dus minder erg. Daarnaast stuur je de mens een beetje om wat zuinigere auto's te kopen natuurlijk wat alleen maar aangemoedigd kan worden.
Maar dan zou het rechtvaardig zijn als de grootverbruikers ook dezelfde prijzen zouden betalen als de burgers en dat is natuurlijk niet het geval. Dan worden die tenminste ook wat meer gestimuleerd om zuiniger te gaan worden.

Het is in mijn optiek van de ratten besnuffeld dat we kunstlicht en verwamingen in kassen gebruiken om de oogsten te boosten. Zet die kassen gewoon in afrika ergens neer en moet je eens kijken hoeveel ruimte er opeens in sommige gedeeltes van de randstad ontstaan om nieuwe huize neer te zetten.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:24:48 #198
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54133404
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar dan zou het rechtvaardig zijn als de grootverbruikers ook dezelfde prijzen zouden betalen als de burgers en dat is natuurlijk niet het geval. Dan worden die tenminste ook wat meer gestimuleerd om zuiniger te gaan worden.

Het is in mijn optiek van de ratten besnuffeld dat we kunstlicht en verwamingen in kassen gebruiken om de oogsten te boosten. Zet die kassen gewoon in afrika ergens neer en moet je eens kijken hoeveel ruimte er opeens in sommige gedeeltes van de randstad ontstaan om nieuwe huize neer te zetten.
Dat is niet winstgevend vanwege de Europese handelsbelemmeringen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54133714
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]


Het is in mijn optiek van de ratten besnuffeld dat we kunstlicht en verwamingen in kassen gebruiken om de oogsten te boosten. Zet die kassen gewoon in afrika ergens neer en moet je eens kijken hoeveel ruimte er opeens in sommige gedeeltes van de randstad ontstaan om nieuwe huize neer te zetten.

Voor jouw misschien wel

Maar moderne tuinbouw bedrijven worden juist eerder een energieleverancier i.p.v. verbruiker.
pi_54133870
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:40 schreef more het volgende:

[..]

Voor jouw misschien wel

Maar moderne tuinbouw bedrijven worden juist eerder een energieleverancier i.p.v. verbruiker.
Hoe produceren ze dan energie? Ik zie geen zonnecel op die kassen zitten maar wel een flinke lichtvervuiling snachts. Hebben ze een perpetuum mobile uitgevonden zonder dat wij er iets van af weten?
Ik lees nog steeds verhalen dat kassen verwarmd worden, vaak niet met restwarmte uit energiecentrales maar gewoon door gas te verstoken in de kas en als bijkomend voordeel verhogen ze hierrmee de CO2 concetratie in de kas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')