abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 september 2007 @ 16:09:52 #1
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_53148652
Vanochtend vond ik in de vriezer nog een zak met Jakobsschelpen. (Coquilles St. Jacques)
Het is alleen het wit. Het oranje spullie dat er normaal omheen zit is al verwijderd.

Nu kan ik ze natuurlijk rustig laten ontdooien en dan kort grillen. Da's een vrij standaard wijze van bereiden.

Hebben jullie nog andere, liefs makkelijke, recepten voor Jakobsschelpen?
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
  donderdag 13 september 2007 @ 16:14:01 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53148731
Ik zag van de week hoe Nigella Lawson eerst in plakjes gesneden chorizo uitbakte in een pan en vervolgens 'scallops' een paar minuutjes in het achtergebleven vocht/olie bakte. Ze gaf het bij een gerecht van kikkererwten en rucola.

Recept 'scallops'

Recept 'kikkererwten'

[ Bericht 38% gewijzigd door Lienekien op 13-09-2007 16:38:57 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_53148736
I feel kinda Locrian today
pi_53148945
omwikkelen met een plakje spek, *heel* kort even bakken, op een ovenvast schaaltje leggen (liefst in hun eigen schelpje, maar die hebbie nu natuurlijk niet) daarna een lekker (zelfgemaakt) toefje bechamelaus erop en heel eventjes onder de grill.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_53149211
Op zijn chinees misschien? Olie, bosuien, gember.. niet slecht hoor:)
  donderdag 13 september 2007 @ 16:34:54 #6
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_53149218
Sint-jakobsschelpen a la bordelaise
(Coquilles Saint-Jacques a la bordelaise)

Laat de sint-jacobschelpen zo nodig ontdooien. Schrap het worteltje en snij het in plakjes. Pel en snipper de ui en het sjalotje. Snij de sint-jacobschelpen in stukjes. Doop de tomaten in kokend water, haal de velletjes eraf en snij de vrucht in vieren. Pel de knoflook. Verhit de boter en fruit de plakjes wortel, de ui en de sjalot glazig. Voeg de Sint-jacobschelpen toe en bak alles al roerende goudbruin. Verwarm de cognac in een diepe metalen lepel, steek de alcohol aan en giet de brandende cognac erover. Breng het op smaak met zout en peper en pers er het teentje knoflook boven uit. Voeg de stukken tomaat toe, giet de wijn erbij en laat de ragout 15 minuten op een hoge stand koken. Schep dan de Sint-jacobsschelpen op een warme schaal. Laat de saus wat inkoken en breng hem zo nodig opnieuw op smaak. Zeef de bouillon en schenk het over de sint-jacobsschelpen. Lekker met brood of gekookte rijst.

Ook niet geheel onbelangrijk:

2 deciliter wijn (wit)
50 gram boter (room-)
16 stuks schelp (Sint Jakob-)
2 eetlepel cognac
1 stuks tomaat (vlees-)
1 teentje knoflook
1 stuks wortel
1 stuks ui
1 stuks ui (sjalot)
Don't get shot....It hurts!!
  Licht Ontvlambaar donderdag 13 september 2007 @ 16:35:59 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53149247
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:14 schreef starla het volgende:
Wat een nuttige reactie...

OT
quote:
Serehspies met gegrilde coquilles

Voorgerecht, 4 Personen

Bereidingstijd: 60 Minuten

Ingredienten

• 4 citroengrasstengels (sereh)
  • 12 coquilles (indien kleine coquilles, dan 24)
  • 4 el olijfolie
  • 3 el sinaasappelsap
  • 2 cm geraspte verse gember of 1 bolletje stemgember
  • 1 rode peper, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 1 bosje koriander, fijngesneden
  • 2 limoenen gehalveerd
  • lichtbruine basterdsuiker of rietsuiker
  • grof zeezout

Bereidingswijze
    steek de citroengrasstengels door de zijkant van de coquilles. Leg ze in een schaal en besprenkel ze met de olijfolie en het sinaasappelsap. Meng de gember, peper, knoflook en koriander en bestrooi de coquilles ermee. Laat de coquilles hierin minimal 30 minuten. Neem de coquilles uit de marinade. Verhit de grillpan en grill hierin de coquilles in ongeveer 3 minuten aan beide kanten gaar en mooi lichtbruin. Bestrooi intussen de snijkant van de limoenen met de suiker en grill ze meteen mee tot ze bruin zijn. Bestrooi de coquilles licht met zout en serveer direct. Geef de limoenhelften erbij om uit te knijpen.

Ook lekker op de barbecue...
  • You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      donderdag 13 september 2007 @ 16:38:11 #9
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_53149314
    lekker bezig.

donderdag 13 september 2007 @ 16:38:38 #10
    22389 boku
    Oppermoppermidget
    pi_53149326
    Ik ben dol op St. Jacobsschelpen en eet ze dus ook elke keer dat ik ze op de menukaart zie staan. Mijn huisgenoot, hij is kok, had ze met kerst klaargemaakt maar ik weet helaas niet meer hoe. Ik zal het even navragen en dan ook hier posten.....eigenlijk een verkapte tvp dus
    “Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
      donderdag 13 september 2007 @ 16:38:47 #11
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_53149328
    sorry
      donderdag 13 september 2007 @ 16:44:36 #12
    189454 Curri
    Banaantje 4 life..
    pi_53149492
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 16:34 schreef YoWilly het volgende:
    Sint-jakobsschelpen a la bordelaise
    (Coquilles Saint-Jacques a la bordelaise)

Laat de sint-jacobschelpen zo nodig ontdooien. Schrap het worteltje en snij het in plakjes. Pel en snipper de ui en het sjalotje. Snij de sint-jacobschelpen in stukjes. Doop de tomaten in kokend water, haal de velletjes eraf en snij de vrucht in vieren. Pel de knoflook. Verhit de boter en fruit de plakjes wortel, de ui en de sjalot glazig. Voeg de Sint-jacobschelpen toe en bak alles al roerende goudbruin. Verwarm de cognac in een diepe metalen lepel, steek de alcohol aan en giet de brandende cognac erover. Breng het op smaak met zout en peper en pers er het teentje knoflook boven uit. Voeg de stukken tomaat toe, giet de wijn erbij en laat de ragout 15 minuten op een hoge stand koken. Schep dan de Sint-jacobsschelpen op een warme schaal. Laat de saus wat inkoken en breng hem zo nodig opnieuw op smaak. Zeef de bouillon en schenk het over de sint-jacobsschelpen. Lekker met brood of gekookte rijst.

Ook niet geheel onbelangrijk:

2 deciliter wijn (wit)
    50 gram boter (room-)
    16 stuks schelp (Sint Jakob-)
    2 eetlepel cognac
    1 stuks tomaat (vlees-)
    1 teentje knoflook
    1 stuks wortel
    1 stuks ui
    1 stuks ui (sjalot)
    niet verkeerd
      donderdag 13 september 2007 @ 16:45:53 #13
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_53149538
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 16:44 schreef Curri het volgende:

[..]

niet verkeerd
    Eet smakelijk dan!
    pi_53149594
    1 stuks tomaat
      donderdag 13 september 2007 @ 16:49:25 #15
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_53149653
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 16:47 schreef Deceit het volgende:
    1 stuks tomaat
    en 1 stuks ui!!
    én 1 stuks wortel!!

ach....je weet wat er bedoeld wordt
      donderdag 13 september 2007 @ 16:50:13 #16
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_53149679
    ik leer het nooit met dat wijzigen
    pi_53149729
    wrm allemaal zo ingewikkeld :x

de coquilles kort grillen/bakken klein beetje tomaat en mozzarella er op peper, zout en even kort gratineren in de oven.
    Nessuno attaca noi senza essere punito.
      donderdag 13 september 2007 @ 17:27:24 #18
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_53150387
    Helemaal laten ontdooien en fijnhakken, beetje op smaak brengen met wat (cayenne)peper en dun op een bord uitleggen. Dan neem je snijbonen en een dunschiller (zo een hoefijzertje), en doe je ze vanaf de zijkant in hele dunne plakken snijden. Kort blancheren, terugkoelen en over de geplette coquilles leggen. Beetje tomatenolie eromheen et voila, je hebt een 3 sterren gerecht
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
      donderdag 13 september 2007 @ 18:17:31 #19
    187674 Sigmund666
    Do not feed the Residents
    pi_53151186
    Ontdooien.
    Beetje emmentaler erop.
    Bord beetje mooi garneren.
    Citroenschijfje erbij.
    Onder een grill of salemander leggen.
    10 minuutjes laten gratineren.
    Opdienen.
    U heeft de issues, ik heb de tissues.
    Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
      donderdag 13 september 2007 @ 20:47:24 #20
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_53155003
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 17:27 schreef Euc- het volgende:
    Helemaal laten ontdooien en fijnhakken, beetje op smaak brengen met wat (cayenne)peper en dun op een bord uitleggen. Dan neem je snijbonen en een dunschiller (zo een hoefijzertje), en doe je ze vanaf de zijkant in hele dunne plakken snijden. Kort blancheren, terugkoelen en over de geplette coquilles leggen. Beetje tomatenolie eromheen et voila, je hebt een 3 sterren gerecht
    3 sterren werkt met diepvries?
    Das best triest.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 13 september 2007 @ 22:03:08 #21
    129025 Delicieux
    Délicieux A Paris
    pi_53157479
    Dank voor de vele tips!

En dit is het geworden vanavond:

Eerst de jakobsschelpen laten ontdooien.
    Parmaham fijngesneden en op hoog vuur even aangebakken.
    Daarna in dezelfde pan de schelpen kort aangebakken, totdat ze aan de buitenkant een beetje bruin waren (maar aan de binnenkant nog rauw!)
    Het geheel geserveerd met al dente gekookte peultjes.

Een gemengde groene sla (mesclun) met een dressing van grove mosterd, notenolie en gewone sla-olie.

Glaasje witte wijn uit de Provence erbij. Een 2006 Chateau Maravenne : een heerlijk biologisch wijntjedie gewoon lekker smaakt.

en het stond binnen 20 minuten op tafel.......op het ontdooien na dan, dat duurde een hlf uurtje in koud water
    Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
      donderdag 13 september 2007 @ 22:56:02 #22
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_53159226
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

3 sterren werkt met diepvries?
    Das best triest.
    Nee natuurlijk niet, daar gebruikten ze handgedoken uit schotland. Alleen als ik hier ga typen "haal de coquilles uit de schelp en maak ze schoon" dat je dan weer de opmerking maakt: "ze kwamen toch uit de diepvries..?"
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
    pi_53159514
    Toch lekker kort grillen hoor Hmmmm.. Krijg er helemaal zin in door dit topic.

Rauw zijn ze overigens goor Zonde is dat, kreeg ik bij de sushibar. Bleh.
      vrijdag 14 september 2007 @ 01:11:43 #24
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_53162170
    quote:
    Op donderdag 13 september 2007 22:56 schreef Euc- het volgende:

Nee natuurlijk niet, daar gebruikten ze handgedoken uit schotland. Alleen als ik hier ga typen "haal de coquilles uit de schelp en maak ze schoon" dat je dan weer de opmerking maakt: "ze kwamen toch uit de diepvries..?"
    Toch gaat er weinig boven die handgedoken soort, vind ik.
    En dan gewoon lekker eenvoudig, na het schoonmaken, even grillen of met wat peper bakken.

Trouwens heel erg dun gesneden rauw zijn ze ook lekker.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_53162811
    Die diepvries is jammer, maar ik heb ook wel van die rare zakken gehad. Te gebruiken in niet al te subtiele recepten aangezien het niet vers is.
    Verser kun je ze gewoon bakken met heel weinig boter als ze vers en zonder kuit (soms het oranje spullie genoemd )zijn, met wat peper en zout en misschien een straaltje goede olijofolie.
    Dun en rauw kan ook trouwens. als het supervers is, maar diepvriesdingen kunnen net zo goed in een prachtige pastasaus zoals ik vorige week nog gegeten heb in een best eenvoudig restaurant(maar wel heerlijk dankzij hun kleine witbehuise vriendjes).

Ik vind het werkelijk een van de lekkerste dingen die ik ken en kan ook in restaurants heel moeilijk weerstand bieden aan gerechten met die heerlijkheden op de kaart.
    Een goede herinnering was b.v. de St. Jacopsschelpen met Lardo: een prima combinatie om die dingen de Italiaanse keuken binnen te halen ( c.q. te gebruiken).
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')