abonnement Unibet Coolblue
pi_53021986
En dan heb ik er 200 verstuurd!

Anyway, de OP:

Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Oké dan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Bij TNT Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priorityzegels te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TNT Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,60 (¤0,72 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,45 (¤0,89 per zegel)

    Tarieven 2007 voor brievenbuspost naar het buitenland




    Het downloaden van een uitgebreid TNT Post tarievenboekje kan hier.

    Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:


    Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

    Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.


    Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF

    'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

    1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
    2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
    3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
    4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

    In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!


    Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers

  • .Muis
  • Allan24
  • Fannetje
  • ijsmeis
  • inkie1010
  • Jaguarized
  • Knoekie
  • Klonk
  • mForce
  • Muck
  • QTPi
  • Smittend
  • Sonja27
  • Tammymara
  • Troel
  • Twinky
  • Vava
  • Vonkenboer
  • Wendytje


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
    021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040 |
    041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050



    HAPPY POSTCROSSING!





    Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...

    [ Bericht 1% gewijzigd door Vava op 08-09-2007 20:01:10 ]
  • Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53022005
    Mijn site mag wel uit de op
      zaterdag 8 september 2007 @ 01:25:25 #3
    1129 buzzer
    Jeu de buzzer
    pi_53022030
    en centraal
    Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
    pi_53022064
    quote:
    Op zaterdag 8 september 2007 01:25 schreef buzzer het volgende:
    en centraal
    Merci
    quote:
    Op zaterdag 8 september 2007 01:23 schreef Knoekie het volgende:
    Mijn site mag wel uit de op
    Die kan je er zelf uithalen Dan staat ie er in een volgend topic niet meer in

    Dat kan ik met die van mij trouwens ook wel eens doen veel te weinig tijd voor dat soort fratsen
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53022096
    Ik heb geeneens tijd om kaartje te kopen
    pi_53024431
    Ik moet nog twee kaartjes schrijven en nieuwe postzegels kopen.
      Moderator zaterdag 8 september 2007 @ 10:06:27 #7
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_53024460
    Hoi
    Zow.. topic 54 alweer.
    Ik verwacht geen PC-kaartjes.
    Ik heb er namelijk al 105 ontvangen en "maar" 102 verzonden.
    Ik moet er dus eerst nog 3 versturen voodat ik er weer een ontvang.
    PC staat ff op een laag pitje .. ik heb gewoon geen inspiratie wat ik op de kaartjes wil schrjven.
    Zou ik lijden aan PC-writersblock ?
    pi_53027091
    De Wikipagina is geupdate, er ontbraken een aantal delen en Knoekie's site is verwijderd
    pi_53031323
    Meldpost
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_53031340
    Wat is dat met die bossen toch? Ik ben dat al zo vaak tegengekomen, is dat nou de nieuwste hype?
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_53034331
    quote:
    Op zaterdag 8 september 2007 16:38 schreef Allan24 het volgende:
    Wat is dat met die bossen toch? Ik ben dat al zo vaak tegengekomen, is dat nou de nieuwste hype?
    ... dus klikken met die muis !
    pi_53035023
    quote:
    Op zaterdag 8 september 2007 12:43 schreef QTPi het volgende:
    De Wikipagina is geupdate, er ontbraken een aantal delen en Knoekie's site is verwijderd
    Dankje ik had er gisteravond geen zin meer in

    Mijn bos is hier: http://mielo.act4trees.com
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53036250
    Ik heb al een tijd niks meer verstuurd hoor,maar ik blijf er maar wel krijgen...
    pi_53036697
    Ik heb 2 kaartjes uit de VS gekregen en 1 uit Australië
    pi_53038047
    Hier is een kaart uit China aangekomen
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53039326
    Kaart aangekomen in Duitsland, nieuwe gaat naar Japan. Ik heb deze week elke dag een kaart kunnen versturen in juli ging het nog zo ontzettend traag maar nu
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53039592
    Kaartje naar Thailand aangekomen, nieuwe mag naar Duitsland.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_53041883
    Kaart naar VS aangekomen, nieuwe mag dit keer naar Zwitserland
    pi_53051600
    Op Nederland 2 nu een hele special over Finland, met name over de mensen
    pi_53051610
    Niet erg positief zeker
    pi_53054425
    Als ik geluk heb dan kan ik op 14 september de 200e kaart sturen dat zou precies 1,5 jaar na registreren op de officiële site zijn
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_53074725
    quote:
    Vandaag 3 officiele kaarten verstuurd naar : Finland, Duitsland en Japan.
    En een kaart en brief naar mijn penpals op de bus gedaan.

    Update: een brief van een penpal gekregen..op professionele wijze geopend door mijn zoontje.

    [ Bericht 12% gewijzigd door Smittend op 10-09-2007 16:51:20 ]
      maandag 10 september 2007 @ 16:13:35 #25
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_53075013
    ah, hier zijn jullie
    Ik heb mijn eerste kaartje na mijn onderbreking binnen

    een officieel kaartje uit Estland en een kaartje van Tammymara
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')