abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:36:59 #1
139330 TNA
For the stars that shine
pi_52941476
quote:
Premier Balkenende vindt dat in Nederland te veel een mentaliteit van middelmatigheid heerst. Bij de opening van het academisch jaar in Wageningen zei hij dat Nederland concurrerender en ondernemender moet worden.

Twee van de drie Nederlandse studenten doen geen moeite om een hoog cijfer te halen, zei Balkenende. Hij vraagt zich af waarom niet meer mensen cum laude afstuderen en waarom de universiteiten internationaal niet hoger scoren.

Balkenende zei ook dat er te weinig ondernemingszin en vernieuwing is. Hij vindt dat er te weinig nieuwe bedrijven bijkomen, zoals navigatiemaker TomTom.
Bron: Teletekst

Bij mijn weten stimuleren Nederlandse universiteiten internationaal gezien uitzonderlijk weinig. En Balkenende zelf hoor ik ook alleen maar zeuren.

Dit geheel doet me overigens nogal denken aan een zekere opmerking over de VOC-mentaliteit
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:45:26 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_52941598
Volgens mij wordt Balkenende zelf door de gemiddelde Nederlander ook niet met veel meer dan een 6 beoordeeld
pi_52941625
Meer zaufen idd. Balkenende kon het vast ook wel aardig bij LANX.
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:54:09 #4
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_52941729
Laat dan de leerlingen die hoge cijfers halen wat minder uren verplicht op school zitten; blijkbaar hebben ze toch niet alle uren nodig en het zal de overige leerlingen ook nog eens stimuleren om wat beter hun best te doen.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_52941779
Lekker gemakkelijk om zoiets te zeggen. Net zo'n loze kreten als de opmerkingen dat Nederland een kenniseconomie moet worden en dit vervolgens in je beleid kompleet negeren.
Jesus saves but death prevails.
pi_52941822
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:57 schreef Shivo het volgende:
Lekker gemakkelijk om zoiets te zeggen. Net zo'n loze kreten als de opmerkingen dat Nederland een kenniseconomie moet worden en dit vervolgens in je beleid kompleet negeren.
Studentondernemers worden ook prima tegengewerkt, ook de bijverdiengrens zou afgeschaft moeten worden ook zodat nieuwe bedrijven al door studenten gestart worden.
ASV Augustijn ! Koppig Volhouden
  † In Memoriam † dinsdag 4 september 2007 @ 18:59:32 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52941824
Steeds meer en meer regeltjes verzinnen en dan gek staan te kijken dat ondernemers zich niet in rijen van 4 opstellen.
Carpe Libertatem
pi_52941872
quote:
Balkenende mist ambitie in Nederland

WAGENINGEN - Premier Jan Peter Balkenende mist ambitie in Nederland. Burgers moeten meer ondernemen en bedrijven moeten vernieuwende producten lanceren om de concurrentie met China en India aan te kunnen. Het matigen van de lonen is niet voldoende om aansluiting met deze landen te houden.


„We zullen de mentaliteit van middelmatigheid achter ons moeten laten en het ondernemersbloed sneller door onze aderen moeten laten stromen”, aldus Balkenende dinsdag bij de opening van het academisch jaar van de Wageningen Universiteit.

„In het verleden behaalden we onze economische groei vooral door loonmatiging en grotere participatie. Dat model biedt onvoldoende soelaas voor de toekomst”, stelt hij.

Volgens Balkenende holt de vergrijzing het reservoir aan werknemers uit. „Eenvoudigweg omdat die bron opdroogt en er geen extra handen meer zijn om het werk te doen. We zullen het dus over een andere boeg moeten gooien om ons welvaartsniveau te behouden en verder uit te bouwen.”

Het toekomstig succes van Nederland hangt volgens de minister-president af van drie factoren: „Kennis, innovatie en ondernemerschap. Er zal slimmer gewerkt moeten worden”, stelt hij. „Deze bouwstenen zijn op dit moment onvoldoende sterk om als fundament onder de toekomstige welvaart te kunnen fungeren.”

Verder spreekt Balkenende burgers aan op hun commercieel gevoel. „Zo veel mogelijk willen verkopen en nieuwsgierigheid, het is een prima basis voor een goede ondernemer. En het is ook een prima mentaliteit om vooruitgang te boeken en dynamiek te genereren. Ik mis dat te veel in Nederland”, aldus Balkenende.

Hij wil dat leerlingen en studenten tijdens hun opleiding in aanraking komen met ondernemerschap. Ook moet het onderwijs op een hoger peil worden getrokken. „Het Nederlandse hoger onderwijs scoort internationaal gezien niet goed. Ook blijkt dat het aandeel hoger opgeleiden in Nederland lager is dan dat in een aantal andere rijke landen.”

Balkenende hekelt de houding van veel studenten, die zichzelf tevreden stellen met een krappe voldoende. Eenmaal afgestudeerd wil hij onderzoekers stimuleren door hen te laten profiteren van hun uitvindingen. „Eén van de belemmeringen is dat onderzoekers zelf onvoldoende meeprofiteren van de commerciële opbrengsten van hun eigen idee. Daar zal verandering in komen”, kondigt hij aan.
Wat uitgebreider bericht van de Telegraaf.
Yeasayer - Wait for the Summer
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:13:24 #9
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_52942033
dat komt door cultuur.. het is niet "hot" om je best te doen
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:16:26 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942101
Kern van het probleem is dat het helemaal niet rendeert om je best te doen. Je wordt het meest beloond wanneer je lekker bij dezelfde baas dicht in je eigen dorp tot aan je pensioen blijft wonen. Iedere ander actie wordt door de belastingen keihard afgestraft.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_52942105
Ik zag em net nog de loftrompet schallen over TomTom, twee jaar geleden haalde hij Spyker steeds als voorbeeld aan
quote:
Mullers fijne neus voor uitgekiende publiciteit is befaamd. Hij heeft premier en autoliefhebber Jan Peter Balkenende tot een soort ambassadeur voor Spyker weten te maken. Balkenende heeft zich regelmatig publiekelijk met Muller laten zien. Hij was aanwezig bij de ondertekening van de deal met Mubadala. Daarna mocht de premier buiten het oog van de camera’s plaatsnemen achter het stuur van een Spyker voor een flinke rit. Maar ook zonder Muller erbij laat Balkenende zich steevast lovend uit over de Nederlandse sportwagen.
http://www.fembusiness.nl(...)s/37518/article.html

Nog een gratis advies voor Balkenende, neem morgen ontslag bij de Koningin en begin voor jezelf.
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:26:43 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_52942266
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:16 schreef LXIV het volgende:
Kern van het probleem is dat het helemaal niet rendeert om je best te doen. Je wordt het meest beloond wanneer je lekker bij dezelfde baas dicht in je eigen dorp tot aan je pensioen blijft wonen. Iedere ander actie wordt door de belastingen keihard afgestraft.
Inderdaad.
Heb jarenlang op een tering eind van huis gewerkt. Toch snel 4 uur reizen per dag.
Dat die uren vanuit de baas goed betaald werden is logisch, maar dat de overheid er dan toch maar even 50% van wil zien is erg tegen het zere been.
Het wordt totaal niet beloont om iets extra's te doen, dus waarom zou je uberhaubt nog doen?
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:35:57 #13
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_52942430
Balkenende is het toonbeeld van middelmatigheid, vertel mij een ding waarmee de man ook maar mee uitspringt tussen de complete middelmatigheid van de massa stroming.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:50:49 #14
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_52942706
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:13 schreef Curri het volgende:
dat komt door cultuur.. het is niet "hot" om je best te doen
Precies. En dat begint al op school. De leerlingen die spijbelen en verder weinig nuttigs doen zijn stoer, en de leerlingen die goed hun best doen zijn nerds. Beloon de leerlingen die hun best doen en goede cijfers behalen met een paar uur in de week minder les, en beloon de nietsnutten die weinig tot niks doen en slechte cijfers behalen met een paar studie uurtjes in de week extra.

En ja, dat is zielig voor de mensen die de stof ontzettend moeilijk vinden. Maar die horen gewoon een niveau lager!
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:58:47 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942881
Verhuizen is ook geen optie met de overdrachtsbelasting. Want die spaar je netto niet zo snel terug in een paar jaar.
En je woont ongeveer in hetzelfde huis, of je dit nu met je uitkering en huursubsidie van de sociale woningbouw huurt of wanneer je nu (met zijn tweeen) werkt of koopt. Eerstgenoemde heeft vaak per maand netto nog meer koopkracht over.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:59:51 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942896
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_52942976
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:59 schreef LXIV het volgende:
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
Misschien hadden ze op meer idealisme gehoopt? Daar hebben politici in hun enthousiasme wel vaker last van tenslotte.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:05:16 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52943025
Weet je wel hoe weinig contacturen ik had in bijv. mijn 1e jaar Sociologie, gek dat je er dan zelf ook niet bijster veel uren in steekt. (Overigens was bij Technische Informatica de studieweek op de uni bijna een volledige werkweek, als je alles deed, dus er is veel verschil.)
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:09:08 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52943124
Balkenende moet er maar voor zorgen dat je er wat aan hebt als je ambities hebt, dat je wat meer mag houden van je inkomen als je veel verdient.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:27:06 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52943603
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Balkenende moet er maar voor zorgen dat je er wat aan hebt als je ambities hebt, dat je wat meer mag houden van je inkomen als je veel verdient.
En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:28:28 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52943639
Een deel van de VOC-mentaliteit die hij propageert is natuurlijk dat je als overheid er alles aan doet om te zorgen dat je eigen industrie succesvol is en blijft. Dat heeft hij de afgelopen jaren nagelaten en in combinatie met de nieuwe Zalm-regels (waardoor Nederland één van de soepelste landen in de wereld is geworden mbt het overnemen van bedrijven) leidt dat tot een uitverkoop/kolonisatie van Nederland.

Wat Balkenende zegt is ook niet nieuw. Al een half jaar eerder constateerde het CPB dat de Nederlandse top relatief dom is in vergelijking met het buitenland. Vanaf toen begreep ik ook meteen waarom onze overheid en bedrijven van zeeeeer bedroevende kwaliteit zijn.

Tot slot moet gezegd worden dat Balkenende geen recht van spreken heeft. In zijn tijd was het collegeld gewoon lager, de stufi hoger, mocht je meer jaren over je studie doen, géén bindend studieadvies en een studielast van 20 uur ipv de huidige 40 uur.
Hij heeft geschiedenis gestudeerd. Met alle respect hoor, maar die studie staat nou niet bekend vanwege het aantal hyperenthousiaste/ambitieuze studenten. Daarna heeft ie nog rechten gedaan, een studie die tegenwoordig wel wat voorstelt (onder Rutte zijn de duimschroeven flink aangedraaid), maar Balkenende deed dat toentertijd naast z'n werk voor het WI en gemeenteraadswerk. Dat kan twee dingen betekenen: of Balkenende is uitmuntend intteligent, of die studie stelde toen niets voor.

Ik heb een vermoeden
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:35:55 #22
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52943774
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:27 schreef Reya het volgende:

[..]

En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
Ja maar de oplossing die je vaak hoort van 'maak het collegeld 10000 euro' geloof ik niet. Je ziet nu al dat studenten gewoon moeten werken of lenen van de IB groep en daar lekker sixpacks van gaan kopen. Het is ook begrijpelijk want de rente van de IB groep is ultralaag, en als je dat moet afbetalen stelt dat natuurlijk niets meer voor.

Daarom denk ik dat het collegeld verhogen geen goede oplossing is. Daaraan vast zullen dan immers ook verbeterde financieringsfaciliteiten komen (zodat niet alleen Henk-Jan uit Wassenaar kan studeren) en je zult zien dat veel studenten nog steeds onverantwoord met hun lening zullen omspringen, dat geef ik je op een briefje.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:36:50 #23
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52943803
Volgens mij is Balkenende ook gepromoveerd hoor, dat stelt zeker wel wat voor.
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:37:32 #24
3185 Adelante
To let it go now
pi_52943819
Ik mis ambitie en visie in het regeringsbeleid. Staan we dan nu gelijk?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:39:33 #25
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52943868
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:36 schreef ThE_ED het volgende:
Volgens mij is Balkenende ook gepromoveerd hoor, dat stelt zeker wel wat voor.
In 1992 deed hij dat, net op het moment dat hij z'n wetenschappelijke carriere begon.

Kan best dat hij slim is maar de man moet niet gaan zeuren. In vergelijking met 20 jaar geleden is studeren echt een hel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')