abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_52932330
Ik sloot het vorige deel, vandaar even een nieuwe...

Met meteen een vraag!
Ik heb twee jonge katers, een van oktober 2006 (Moby) en een van april 2007 (Jamie) dus nu 11 en 5 maanden oud.
Moby is sinds kort over naar 'volwassen' kattenvoer uit blik en Jamie krijgt Whiskas Junior, omdat daarin meer eiwitten en bouwstoffen zouden zitten. Nu vind Moby het juniorvoer goed om te doen (kreeg hij voorheen ook) maar Jamie eet liever het volwassenvoer dus als ik ze eten gegeven heb, dan moet ik ze echt tig keer bij hun eigen bakjes wegzetten omdat ze anders elkaars eten opeten.

Nu is voedingswaarde enzo me erg belangrijk, maar minstens zo belangrijk vind ik dat de katten het eten lekker vinden. Zou het kwaad kunnen voor zijn groei als ik ook Jamie op 'gewoon' kattenvoer zet?
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
pi_52932667
boeid niet zo hoor
he ik vroeger ook gehad en bijde katten zijn sterk en gezond
ze lkkr laten eten wat ze lkkr vinden (wel katten voer dus)
pi_52936285
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 09:58 schreef simplemouse het volgende:
boeid niet zo hoor
he ik vroeger ook gehad en bijde katten zijn sterk en gezond
ze lkkr laten eten wat ze lkkr vinden (wel katten voer dus)
Wat hij zegt
Mijn katten hebben precies hetzelfde!
Je kat laat zelf wel weten wat hij/zij lekker vind.
En tegenwoordig zitten er zoveel vitamientjes in (zeggen ze op iedere doos)
Tzal mij een zorg zijn Besides, whiskas & felix is altijd goed
pi_52939465
maak niet uit na 5 mnd mag een kitten over naar "normale" voer
pi_52939581
Mijn kat heeft best veel korstjes op zijn huid zitten. Hij krabt niet overmatig en heeft ook geen kale plekjes. Kan dat kwaad??
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_52939691
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:23 schreef Metro2005 het volgende:
Mijn kat heeft best veel korstjes op zijn huid zitten. Hij krabt niet overmatig en heeft ook geen kale plekjes. Kan dat kwaad??
Heb je hem op vlooien, mijten o.i.d. gecontroleerd?
Er zal vast een oorzaak zijn waarom die korstjes er zitten.
Misschien beestjes? Heeftie een dikke vacht? Dat kan ook jeuken...
Misschien moet je hem even borstelen
Dat helpt ook wel es bij die poezels
pi_52939824
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:35 schreef kyraaa het volgende:

[..]

Heb je hem op vlooien, mijten o.i.d. gecontroleerd?
Er zal vast een oorzaak zijn waarom die korstjes er zitten.
Misschien beestjes? Heeftie een dikke vacht? Dat kan ook jeuken...
Misschien moet je hem even borstelen
Dat helpt ook wel es bij die poezels
Hij heeft geen vlooien oid nee, wel redelijk dikke vacht maar borstelen vindt ie niks (lees: krijg ik een paar flinke krabben van um )
korstjes heeft ie trouwens al zolang ik hem heb hoor, (nu bijna 2 jaar) maar zie hem nooit echt jeuken of kale plekjes van het krabben hebben maar het lijkt me toch niet helemaal gezond
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_52942473
Ik heb dat laatst aan de dierenarts gevraagd omdat mijn kitten het volwassenvoer op at. En de volwassen katten het kittenvoer. De dierenarts zei dat dit geen kwaad kon het alleen maar met de grootte te maken voor de rest is het allemaal het zelfde.
pi_52956676
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 12:51 schreef kyraaa het volgende:

[..]

Wat hij zegt
Mijn katten hebben precies hetzelfde!
Je kat laat zelf wel weten wat hij/zij lekker vind.
En tegenwoordig zitten er zoveel vitamientjes in (zeggen ze op iedere doos)
Tzal mij een zorg zijn Besides, whiskas & felix is altijd goed
Blikvoer is rotzooi.
Lees maar eens op de verpakking.
Dan heb je b.v. kip-smaak... 4% kip, de rest is afvalvlees.
Een van de katten van mijn ouders werd doodziek vlak nadat we haar kregen, diaree kwam haar zowat de oren uit.
Met haar naar verschillende dierenartsen geweest en allerlij medicatie geprobeert... wat amper hielp.
Een dierenarts rade ons zelfs aan haar in te laten slapen omdat het volgens hem ongeneselijk zou zijn.
Nou... we zijn op een gegeven moment gestopt met al die troep en hebben haar gewoon van tafel eten gegeven.
Aardappel prakje met jus en vlees... binnen een paar dagen was ze helemaal opgeknapt.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
pi_52956745
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:44 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Hij heeft geen vlooien oid nee, wel redelijk dikke vacht maar borstelen vindt ie niks (lees: krijg ik een paar flinke krabben van um )
korstjes heeft ie trouwens al zolang ik hem heb hoor, (nu bijna 2 jaar) maar zie hem nooit echt jeuken of kale plekjes van het krabben hebben maar het lijkt me toch niet helemaal gezond
Vecht die kat veel?
Korsten kunnen ook ontstaan nadat er flinke klappen zijn uitgedeelt.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
pi_52956889
quote:
Op woensdag 5 september 2007 11:44 schreef Mind_Fuck het volgende:

[..]

Blikvoer is rotzooi.
Lees maar eens op de verpakking.
Dan heb je b.v. kip-smaak... 4% kip, de rest is afvalvlees.
Ja, brokjes worden van biefstuk gemaakt

Alleen kant en klaar versvoer uit de vriezer moet van vlees geschikt voor menselijke consumptie gemaakt zijn, omdat je dat in de koelkast bij je eigen eten ontdooit. En wat mij betreft is er sowieso niks mis met kippennekjes, kippenruggen, levertjes, hartjes, maagjes etc in kattenvoer verwerken als wij mensen dat toch niet willen eten.

Natvoer is natuurlijk hartstikke belangrijk voor de vochtbalans van een kat, omdat de meeste mensen droogvoer voeren en het vochtgehalte daarvan zo laag is dat katten dat nooit genoeg kunnen bijdrinken.

Wat kittenvoer vs volwassenenvoer betreft, vroeger was er geen onderscheid tussen de twee, totdat men ontdekte dat sinds de invoering van droogvoer er enorme aantallen katten struvietgruis kregen vanwege het te lage vochtgehalte en de te hoge pH van brok. Daarna werden er synthetische verzuurders aan kattenvoer toegevoegd, maar die bleken weer niet zo goed te zijn voor kittens (oa voor de ontwikkeling van het skelet). Daarom werd er apart kittenvoer ontwikkeld voor kittens en zwangere poezen (die natuurlijk ook kleine katjes met ontwikkelende skeletjes in zich dragen). Als je dus de mogelijkheid hebt zou ik wel gescheiden voer geven, bijvoorbeeld door middel van een voerkist waar alleen de kleinste kat in kan en het voer van de grootste kat op een hoge plek waar de kleine nog niet bij kan.

[ Bericht 27% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 05-09-2007 12:00:48 ]
pi_52957146
quote:
Op woensdag 5 september 2007 11:47 schreef Mind_Fuck het volgende:

[..]

Vecht die kat veel?
Korsten kunnen ook ontstaan nadat er flinke klappen zijn uitgedeelt.
Geen idee wat ie allemaal uitvreet als ie buiten is hij vecht volgens mij wel eens.
Hij heeft voornamelijk bij zijn staart wat korstjes zitten, heb eens gekeken maar het zijn echt van die korstjes die met een pluk haar meekomen zeg maar
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_52961888
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Geen idee wat ie allemaal uitvreet als ie buiten is hij vecht volgens mij wel eens.
Hij heeft voornamelijk bij zijn staart wat korstjes zitten, heb eens gekeken maar het zijn echt van die korstjes die met een pluk haar meekomen zeg maar
Klinkt toch alsof hij flink aan het knokken is geweest.
Daar kunnen gerust plukken haar vanaf komen.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
pi_52961935
quote:
Op woensdag 5 september 2007 11:54 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Ja, brokjes worden van biefstuk gemaakt

Alleen kant en klaar versvoer uit de vriezer moet van vlees geschikt voor menselijke consumptie gemaakt zijn, omdat je dat in de koelkast bij je eigen eten ontdooit. En wat mij betreft is er sowieso niks mis met kippennekjes, kippenruggen, levertjes, hartjes, maagjes etc in kattenvoer verwerken als wij mensen dat toch niet willen eten.
Ruik eens aan zo'n blikje voer en bekijk het eens goed... dat kan niet goed zijn IMO.
Voor een oudere kat heb ik eens speciaal voer meegekregen (om de nieren te ontzien) van de dieren arts.
Dat voer was veel beter van kwaliteit, betere structuur, betere kleur en rook ook beter.
De ervaring die ik heb met katten mee laten eten van tafel is IMO positiever.
Daar buitenom wordt er ook wel eens een stukje vis, kipfilet o.i.d. voor ze gekookt.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
pi_52962436
quote:
Op woensdag 5 september 2007 16:26 schreef Mind_Fuck het volgende:

[..]

Ruik eens aan zo'n blikje voer en bekijk het eens goed... dat kan niet goed zijn IMO.
Voor een oudere kat heb ik eens speciaal voer meegekregen (om de nieren te ontzien) van de dieren arts.
Dat voer was veel beter van kwaliteit, betere structuur, betere kleur en rook ook beter.
De ervaring die ik heb met katten mee laten eten van tafel is IMO positiever.
Daar buitenom wordt er ook wel eens een stukje vis, kipfilet o.i.d. voor ze gekookt.
Ik denk dat jij dan teveel generaliseerde in je eerste post hierover, want nu heb je het denk ik over blikvoer met granen, suiker etc, denk ik ? Mijn ervaring is ook dat dat redelijk riekt ja. Maar er zijn ook heel veel soorten natvoer verkrijgbaar die alleen uit dierlijke grondstoffen en toegevoegde mineralen bestaan, en die zijn van prima kwaliteit, hoeven ook helemaal niet duur te zijn. En bedenk ook dat de beste kwaliteit voer voor een kat hele prooidieren zoals muizen etc zijn, weleens een dooie muis van binnen gezien ? Niet echt smakelijk kan ik je vertellen. Als je een duur aanvullend blikvoer als Shinycat of Gourmet Diamant koopt dan is dat zulk mooi vlees dat je het zelf op zou eten, maar wat voor ons appetijtelijk is, is niet altijd het gezondste voor een kat, die heeft ook zo'n 10% organen, 15% botjes etc nodig in z'n dieet.

Ik maak ook zelf voer voor mijn dieren en ben daarbij ook al vaker in aanraking gekomen met mensen die tafelresten als aanvulling op het dieet voeren (ik neem aan dat je het niet als hoofdvoer geeft? ), daar is best wel wat voor te zeggen ja. Maar als je weet welke soort natvoer je moet kiezen dan is daar op zich ook niks mis mee hoor.
pi_52964942
quote:
Op woensdag 5 september 2007 11:54 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

Natvoer is natuurlijk hartstikke belangrijk voor de vochtbalans van een kat, omdat de meeste mensen droogvoer voeren en het vochtgehalte daarvan zo laag is dat katten dat nooit genoeg kunnen bijdrinken.

Wat kittenvoer vs volwassenenvoer betreft, vroeger was er geen onderscheid tussen de twee, totdat men ontdekte dat sinds de invoering van droogvoer er enorme aantallen katten struvietgruis kregen vanwege het te lage vochtgehalte en de te hoge pH van brok. Daarna werden er synthetische verzuurders aan kattenvoer toegevoegd, maar die bleken weer niet zo goed te zijn voor kittens (oa voor de ontwikkeling van het skelet). Daarom werd er apart kittenvoer ontwikkeld voor kittens en zwangere poezen (die natuurlijk ook kleine katjes met ontwikkelende skeletjes in zich dragen). Als je dus de mogelijkheid hebt zou ik wel gescheiden voer geven, bijvoorbeeld door middel van een voerkist waar alleen de kleinste kat in kan en het voer van de grootste kat op een hoge plek waar de kleine nog niet bij kan.


Uhm, mijn dierenarts raadde mij juist aan om zoveel mogelijk, liefst alleen maar, brokjes te geven en natvoer te beperken tot hooguit 1x in de maand. Soort als tractatie. Want dat is veel beter voor de tandjes. Toen ik op vakantie was, is ze erg verwend en heeft ze wel veel natvoer érbij gekregen, vond ze natuurlijk totaal niet erg, is er dol op, vooral vis ! En ze leek ook wat dikker gelijk ! Volgens mij vind ze die brokkies maar niks . En dan koop ik nog wel eens speciale bij de dierenwinkel, met extra vitaminen etc en al.

Als dit waar is, van het mogelijke vochttekort, dan schroef ik de tractatie wel naar 1 p/w of 1 p 2 weken op ofzo.
pi_52977871
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef sweetgirly het volgende:

[..]



Uhm, mijn dierenarts raadde mij juist aan om zoveel mogelijk, liefst alleen maar, brokjes te geven en natvoer te beperken tot hooguit 1x in de maand. Soort als tractatie. Want dat is veel beter voor de tandjes. Toen ik op vakantie was, is ze erg verwend en heeft ze wel veel natvoer érbij gekregen, vond ze natuurlijk totaal niet erg, is er dol op, vooral vis ! En ze leek ook wat dikker gelijk ! Volgens mij vind ze die brokkies maar niks . En dan koop ik nog wel eens speciale bij de dierenwinkel, met extra vitaminen etc en al.

Als dit waar is, van het mogelijke vochttekort, dan schroef ik de tractatie wel naar 1 p/w of 1 p 2 weken op ofzo.
Waarschijnlijk heeft jouw dierenarts meer verstand van geneeskunde

Ik heb hier een topic over gemaakt;
Natvoer is goed voor katten !!
pi_52977932
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef sweetgirly het volgende:

Toen ik op vakantie was, is ze erg verwend en heeft ze wel veel natvoer érbij gekregen, vond ze natuurlijk totaal niet erg, is er dol op, vooral vis ! En ze leek ook wat dikker gelijk !
Als je kat er dikker van wordt dan zou ik het blikvoer wel van haar rantsoen brokjes af trekken (tenzij ze moest aankomen).
pi_52979759
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:17 schreef LadyLovelyLocks het volgende:

Waarschijnlijk heeft jouw dierenarts meer verstand van geneeskunde

Ik heb hier een topic over gemaakt;
Natvoer is goed voor katten !!
Zo, ik heb je topic net bekeken en wat informatief zeg !
Dit wist ik dus echt niet, ik geloof gauw iemand die er voor gestudeerd heeft . Vink ook niet zo gek.

Ik ga die Hills of ander goede brokkjes weer kopen en een paar keer p/w natvoer erbij. Bijv. s' avonds natvoer. Heb zelf overigens ook verschillende natvoer geprobeerd/gegeven. Whiskaszakjes t/m sheba of gourmet iets nieuws luxe iig (gratis, onderschept toen ik post liep, zat zakje bij ).

Natvoer vindt ze gewoon erg lekker.
Heb zelf weleens als ze niet in de keuken mag/mocht, keukendeur dichtmoet omdat ik ga slapen ofzo, dat ik dan zo'n zakje pakte en haar meelokte, gebruikte het zakje als meelokmiddel . Werkt vaak prima !

Dan laat ik haar tandjes wel bij de tandarts poetsen.
Heb het zelf een keer geprobeerd, althans even kijken hoelang ik haar bekje openkreeg, maar dat lukt mij dus echt niet, helaas en jammer, anders had ik zelf haar tandjes af en toe kunnen poetsen . Heb het ook weleens een beetje met mijn nagels geprobeerd.
pi_52980043
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:19 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

Als je kat er dikker van wordt dan zou ik het blikvoer wel van haar rantsoen brokjes af trekken (tenzij ze moest aankomen).
Mijn poes, ondanks dat ze iets meer dan 3 jaartjes is, is een kleintje (was al gezegd, want haar moeder was ook een kleintje). De dierenarts zelf stond wat verbaasd omdat ze veel jonger leek en lijkt voor haar nu en toen inmiddels al puberleeftijd (lijkt mij wel ). Ze is een slank en klein dametje dus. Gewicht is wel goed en de dierenarts zei ook iets van 'ze is mooi slank, goed'. Maarja, ze rent ook af en toe als een gek . Sportypoes.

Toch heb ik (idd) liever dat ze goed en lekker eet. Liefst ietsjes pietsjes dikker.
Mocht dat met dat natvoer erbij, ondanks dat ik net lees dat ze er niet dikker van worden door het vele water waaruit natvoer bestaat, lukken, doe ik dat erbij. Vermoed omdat ze natvoer zo lekker vindt, ze slurpt dat zo op, dat ze daarom meer eet, en met brokjes overdag ofzo, dan gewoon goed en lekker eet.

Kan mezelf overigens wel voorstellen dat mensen brokjes ook makkelijker vinden, doe je natvoer dan moet je elke keer erna dat bakje afwassen . Maarja, ze vindt het zo lekker en het is leuk als je het pakt, ze voelt het ook echt als ze natvoer krijgt, vis (zalm enzo), is ze dus echt dol op . Kan ik nu mooi weer die zakjes geven en heb ook nog veel eigen merk, zelfde als sheba, alleen iets goedkoper, was in de reclame, ook even kijken hoe ze die vindt.

Poes blij
pi_52980303
quote:
Op donderdag 6 september 2007 12:28 schreef sweetgirly het volgende:

Dan laat ik haar tandjes wel bij de tandarts poetsen.
Heee, ik bedoel dus dierenarts
  donderdag 6 september 2007 @ 15:06:53 #22
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_52983158
Hooi, Ik krijg een kitten vrijdag, ik heb een kattenbak gekocht, waar moet ik verder nog aan denken? het is de bedoeling dat de kat ook buiten gaat lopen tzt, moet ik hem eerst een paar weken binnenhouden? Wat moet ik verder nog kopen? krabpaal, voer, tuigje (om hem uit te laten) het is een tijgerkatje, en het is een teefje. moet ik nog met andere zaken reking houden? ik begreep dat je teefjes pas kunt steriliseren nadat ze de 1e keer jongen gehad hebben?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 6 september 2007 @ 15:14:45 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_52983341
hoe zit het met de brokken, moet ik speciaal kittenbrokken kopen? Ik wil graag dat de kat schone tanden en een frisse adem houdt, kan ik gewoon mensentandpasta/electrische tandenborstel gebruiken om de tanden van het beestje te schrobben? welke kattenbakvulling kan ik het beste kopen? meer tips voor het opvoeden van kittens? Ik ben ook nog aan het nadenken over een naam. bhfh jr.???? hmmmm tips???
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_52985087
quote:
Op donderdag 6 september 2007 15:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hooi, Ik krijg een kitten vrijdag, ik heb een kattenbak gekocht, waar moet ik verder nog aan denken? het is de bedoeling dat de kat ook buiten gaat lopen tzt, moet ik hem eerst een paar weken binnenhouden? Wat moet ik verder nog kopen? krabpaal, voer, tuigje (om hem uit te laten) het is een tijgerkatje, en het is een teefje. moet ik nog met andere zaken reking houden? ik begreep dat je teefjes pas kunt steriliseren nadat ze de 1e keer jongen gehad hebben?
Je krijgt een echte tijger

Bij katten heet het vrouwtje een poes.
Het klopt gelukkig ook niet dat je haar pas na haar eerste nest of krolsheid kan laten castreren, wanneer je het voor de eerste krolsheid laat doen heeft de poes een iets kleinere kans op bepaalde vormen van kanker en de castratie zal haar niet in haar lichamelijke ontwikkeling belemmeren.
Een poes wordt meestal rond de leeftijd van één jaar voor het eerst krols (maar kan al extreem vroeg vanaf 4 maanden of later dan een jaar), als ze krols is wil ze zich laten bezwangeren. Katers ruiken dat en als je poes krols buiten komt dan heb je bijna gegarandeerd 9 weken later een nest. Maatschapplijk niet echt wenselijk vanwege het kittenoverschot, en ik weet ook niet of je tijd/zin hebt om een huis vol kittens te hebben en eventueel met de fles te moeten voeden.

Ik mis nog etens- en drinkensbakjes in je lijst met benodigdheden, maar je kan hiervoor ook schoteltjes gebruiken, mijn katten vinden die sowieso fijner dan bakjes.
Weet je of ze ontworm en ontvlooid is ? Anders zou ik daar ook nog een spulletje voor kopen, anders heb je straks extra huisdieren.
Als ze nog geent moet worden zou je de worm- en vlooibestrijding ook door de dierenarts kunnen laten doen.
quote:
Op donderdag 6 september 2007 15:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hoe zit het met de brokken, moet ik speciaal kittenbrokken kopen? Ik wil graag dat de kat schone tanden en een frisse adem houdt, kan ik gewoon mensentandpasta/electrische tandenborstel gebruiken om de tanden van het beestje te schrobben? welke kattenbakvulling kan ik het beste kopen? meer tips voor het opvoeden van kittens? Ik ben ook nog aan het nadenken over een naam. bhfh jr.???? hmmmm tips???
Kittenbrokken zijn wel iets beter voor kittens omdat er aan brokken voor volwassenen een bepaalde stof is toegevoegd die minder goed is voor de botten in ontwikkeling. Ook zijn kittenbrokjes wat kleiner.

Tandenpoetsen met gewone tandpasta is niet zo'n goed plan nee, sommige dierenartsen verkopen speciale tandpasta. Ik poets de tanden van mijn katten niet maar geef ze rauwe vleesbotjes om aan te kluiven (niks groter dan formaat kip en nooit koken, dan worden ze hard en gevaarlijk !!) , die houden de tanden in conditie.

Welke kattenbakkorrels je goed vind is meestal een kwestie van proberen, als je in een gemeente woont waar je per kilo afval betaalt zou ik iets lichts of composteerbaars (mits tuin) zoals houtkorrels nemen.
pi_52987348
Bij een poes heet het trouwens steralisatie. Een kater mag na ongeveer 7 a 8maanden gecastreerd worden dus een poes dan ook denk ik. Als je niet wilt dat de buurt last van jouw kat heeft(in de tuinen graven ed). Kun je je tuin het beste katproef maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')