abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_52904457
Nou ben ik me er wat meer in gaan verdiepen in dit onderwerp. Ik hoor vaak tegenstrijdige reacties van dat het allemaal onveilig is en onnodig, en andere hebben goede ervaringen met hen.

Wat doet een chiropractor nou eigelijk, en waarom staat dit los van het ziekenhuis?
Is het veilig, en wat houd de behandeling in?

Ik heb wat filmpjes gezien op youtube van de chiropractor in actie, en ik moet zeggen dat het mij geen pretje lijkt.

http://nl.youtube.com/watch?v=lDXxlPo4dMg


http://www.skepp.be/artik(...)chap-of-kwakzalverij

[ Bericht 20% gewijzigd door F04 op 02-09-2007 23:20:55 ]
pi_52904969
nou het hoe en waarom het los staat weet ik ook niet, maar ik weet wel dat mijn pa veel last had van zijn rug en sinds hij naar de chiropractor gaat heeft hij nergens last meer van
pi_52905271
Je hoort/leest inderdaad voornamelijk dat chiropractie kwakzalverij is.
Het is een alternatieve geneeswijze en er kan inderdaad wat bij misgaan,
aangezien het -zoals je zelf al opmerkte- geen pretje is.
Zulke dingen kunnen altijd averechts uitpakken, maar fysiotherapie is meer aan te raden.
pi_52905849
tt aangepast op verzoek ts
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_52906210
Nee het werkt goed. Mijn collega had altijd pijn in z'n nek en schouders, maar dat is nu weg.
Mijn broer had last van z'n onderrug, maar dat is nu ook weg.
Een vriend van mij was door z'n rug gegaan, maar is nu weer helemaal goed.

Dus alleen maar positieve verhalen
Het enige wat me opvalt is dat als je eenmaal bent gegaan, je moet blijven gaan.
pi_52906406
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:13 schreef xman het volgende:
Het enige wat me opvalt is dat als je eenmaal bent gegaan, je moet blijven gaan.
Dat klinkt als horrorfilm material

Bij mij kraakt alles.
Nek, rug, armen, handen, knieen.
Helaas is het niet verlossend,
en zit je er ook aan vast als je eenmaal begonnen bent.
Vraag mij af wat daar aan moet gebeuren.
pi_52916593
Ik ben zelf een beetje bang van chiropractors, aangezien zij alles met jouw kunnen doen en het echt eng klinkt.
  maandag 3 september 2007 @ 15:06:23 #8
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_52917630
Als je voor je rug gaat, is er niet veel mis mee: masseren en 'kraken' is lekker en goed om je spieren wat losser te krijgen. Voor je nek wordt t al wat minder leuk: de slagader die je hoofd van bloed moet voorzien wil nog wel eens scheuren bij extreme manipulatie van de nek. Zeldzaam, maar reden voor voorzichtigheid.

Aan het hart van de chiropractie ligt een kwakzalver-idee. Zogenaamde 'subluxaties', kleine verschuivingen van wervels ten opzichte van elkaar, zouden ervoor zorgen dat het lichaam allerhande problemen niet kan oplossen: van depressies tot infecties. Door het opheffen van die subluxaties zouden die problemen dus weg kunnen gaan.

Helaas, subluxaties zijn nooit aangetoond: op röntgenfoto's zijn ze onzichtbaar. Ook is chiropractie weinig gelegen aan het wetenschappelijk aantonen van de werking van hun behandeling.

Conclusie: eigenlijk is het kwakzalverij, maar een lekkere massage van je pijnlijke rug is nooit weg. Maar daarvoor kun je ook naar een fysiotherapeut, die er gewoon fatsoenlijke, wetenschappelijk verantwoorde ideeën op nahoudt.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_53020944
Stel als ik me nou laat behandelen bij een slechte of amateur chiropractor, wat kan hij dan bijvoorbeeld slecht doen? Mijn rug is namelijk zeer gevoelig, zeker mijn ruggengraat, maar ik heb regelmatig last van mijn onderrug als ik aan 't bureau zit.
pi_53256154
http://www.skepp.be/artik(...)nd-geluid-van-gevaar

Hier word gezecht dat het allemaal kwakzalverij en gevaarlijk is,
  woensdag 19 september 2007 @ 12:58:26 #11
191222 Heavenlyblue
d-lysergic acid amide
pi_53297716
quote:
Op maandag 3 september 2007 15:06 schreef Rasing het volgende:


Conclusie: eigenlijk is het kwakzalverij, maar een lekkere massage van je pijnlijke rug is nooit weg. Maar daarvoor kun je ook naar een fysiotherapeut, die er gewoon fatsoenlijke, wetenschappelijk verantwoorde ideeën op nahoudt.
Na jarenlange rugklachten en mezelf een soort guinea pig voelend bij de fysiotherapeut kwam ik bij een chiropractor in Zwolle terecht. Ik stond er sceptisch tegenover, maar als je pijn hebt en de huisarts zegt nog dat je er maar mee moet leren leven dan wil je op zich dat ook nog wel proberen. Binnen 3 maanden pijnvrij en nooit meer pijn teruggekregen. Ik hoefde dus ook niet meer terug te komen bij de chiropractor.

Toeval? Bewijs? Ik heb geen benul, maar ik wilde mijn ervaring toch delen met jullie. Bij mij hielp het en ik kan het iedereen aanraden die alles van de reguliere geneeskunde al heeft geprobeerd.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:02:52 #12
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53297823
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:58 schreef Heavenlyblue het volgende:
Na jarenlange rugklachten en mezelf een soort guinea pig voelend bij de fysiotherapeut kwam ik bij een chiropractor in Zwolle terecht. Ik stond er sceptisch tegenover, maar als je pijn hebt en de huisarts zegt nog dat je er maar mee moet leren leven dan wil je op zich dat ook nog wel proberen. Binnen 3 maanden pijnvrij en nooit meer pijn teruggekregen. Ik hoefde dus ook niet meer terug te komen bij de chiropractor.

Toeval? Bewijs? Ik heb geen benul, maar ik wilde mijn ervaring toch delen met jullie. Bij mij hielp het en ik kan het iedereen aanraden die alles van de reguliere geneeskunde al heeft geprobeerd.
Zoals ik al zei, een goeie rugmassage kan wonderen doen. Maar in de basis is en blijft het kwakzalverij.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:04:18 #13
191222 Heavenlyblue
d-lysergic acid amide
pi_53297856
Hij heeft me nooit 'gemasseerd'. En daarbij had ik al 3 jaar lang massages (onder andere) van de fysiotherapeut die weet wat hij doet achter de rug.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:19:30 #14
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53298234
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:04 schreef Heavenlyblue het volgende:
Hij heeft me nooit 'gemasseerd'. En daarbij had ik al 3 jaar lang massages (onder andere) van de fysiotherapeut die weet wat hij doet achter de rug.
Die kraakmethode zal ongetwijfeld goed zijn geweest voor je rug, ik geloof je meteen. De chiropractie bedient zich echter van onbewezen theorieën over subluxaties van de wervels. Die zouden op röntgenfoto's op moeten duiken, maar dat doen ze niet.

Het punt is: de chiropractie werkt niet zoals ze zeggen dat het werkt. Als ze zich nu beperken tot het behandelen van rugklachten op wetenschappelijk verantwoorde wijze, is er niks alternatiefs aan. Maar die onbewezen hocus-pocus over subluxaties moeten ze achterwege laten.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:52:06 #15
191222 Heavenlyblue
d-lysergic acid amide
pi_53299199
Wordt er wel gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan onder deze beroepsgroep? Als het werkt en ze weten dat het werkt dan is er toch geen enkele reden voor terughoudendheid tov onderzoek? Het zal de beroepsgroep alleen maar goed doen als er een bewezen werking aantoonbaar is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')