abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 2 september 2007 @ 12:54:44 #1
42184 crew  DaMart
pi_52887923
Welkom bij de eerste FOK! boekentop 50 samengesteld door en voor gebruikers van FOK!

In dit topic kun je boeken nomineren voor de top 50. Het ‘reglement’ vind je hieronder.

Hoe wordt de top 50 samengesteld?
De top 50 wordt samengesteld aan de hand van de persoonlijke boeken top 20 van FOK!kers.

De punten worden op de volgende manier toegekend aan de boeken:

# 1 – 35 punten
# 2 – 30 punten
# 3 – 25 punten
# 4 – 21 punten
# 5 – 18 punten
# 6 – 15 punten
# 7 – 14 punten
# 8 – 13 punten
# 9 – 12 punten
# 10 – 11 punten
# 11 – 10 punten
# 12 – 9 punten
# 13 – 8 punten
# 14 – 7 punten
# 15 – 6 punten
# 16 – 5 punten
# 17 – 4 punten
# 18 – 3 punten
# 19 – 2 punten
# 20 – 1 punt

Nomineer je minder dan 20 boeken, dan worden de punten zodanig toegekend via het schema hierboven, dat je laagst genoteerde boek altijd maar 1 punt krijgt.
Post je bijvoorbeeld een top 10, krijgt je nummer 1 dus maar 10 punten, en bij een top 5 maar 5 punten.

Welke boeken mogen meedoen?
De top 50 is bedoeld voor boeken die in overwegende mate fictie zijn. Overwegende non-fictie en wetenschappelijke werken kunnen dus niet meedoen, net als strips.

Staat er onverhoopt toch een titel in je top 20 die niet aan dit criterium voldoet, dan telt die niet mee en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20, zoals hierboven beschreven.

Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.

Er gelden geen beperkingen voor de nationaliteit van de auteur. Boeken uit alle landen mogen dus meedoen, mits ze aan bovenstaande eisen voldoen. Overigens is het natuurlijk wel leuk, en dit wordt door verschillende mensen ook zeer op prijs gesteld, als er ook voldoende boeken van Nederlandse of Vlaamse auteurs genomineerd worden.

Mag ik ook complete series nomineren? (toegevoegd: 11-09)

Dit is een erg lastig punt, aangezien sommige series als één geheel gezien worden (zoals LOTR) en andere series prima los van elkaar gelezen kunnen worden (Kameleon, Arendsoog etc). En dan zijn er series waarbij de meningen daarover uiteenlopen (Harry Potter bijvoorbeeld).

Om onduidelijkheden verder te voorkomen, hebben we ervoor gekozen om series niet als geheel mee te laten doen. Ieder verhaal of deel van een serie dat als los boek is verschenen, kan dan ook als zodanig worden genoemd. Mocht je een hele serie hebben genomineerd of willen nomineren, dan vragen we je dus om ene keuze te maken. Nogmaals, het uitgangspunt hierbij is dat we kiezen voor duidelijkheid, hetgeen met deze oplossing het beste bereikt kan worden .

En mogen verhalenbundels meedoen? (toegevoegd: 11-09)

Een tweede vraag die nog open stond, is of en hoe verhalenbundels kunnen worden 'genomineerd'. Hoewel je een verhalenbundel doorgaans beoordeelt op het geheel der verhalen, hebben we ook hier gekozen voor helderheid. Dit betekent dat verhalenbundels ook meedoen voor de boekentop 50.

Noem je in je persoonlijke top 20 een los verhaal uit een verhalenbundel, dat niet ook als apart boek is verschenen, dan worden je punten toegekend aan de complete verhalenbundel.

Hopelijk is een en ander nu verduidelijkt. Mochten er vragen zijn, dan weet je de 'reageer' knop te vinden .

Hoe kan ik mijn top 20 kenbaar maken?
Door je top 20 in dit topic te posten. Vermeld daarbij de naam van de auteur en de titel van het boek.

Is het boek van oorsprong in een vreemde taal? Vermeld dan, als je die weet, zowel de originele titel (in de originele taal) als die van de Nederlandse vertaling. In de uiteindelijke top 50 wordt geen onderscheid gemaakt tussen het oorspronkelijke boek en de vertaling ervan.

Ik wil wijzigingen aanbrengen in mijn top 20, kan dat?
Mocht je achteraf je top 20 willen aanpassen, dan kan dat door je oorspronkelijke top te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen.

Tot wanneer kan ik nomineren?
Je kunt je top 20 tot uiterlijk vrijdag 21 september 23:59 uur posten of wijzigen.

En wat als er onduidelijkheden ontstaan?
Mocht er onduidelijk ontstaan, bijvoorbeeld of een boek wel of niet voldoet aan de voorwaarden, dan zal ik daarover in overleg met de moderators van TTK een oordeel vellen .

Uiteraard kun je mij altijd een PM sturen, of in dit topic posten, wanneer je meent dat een bepaald boek niet in de top 50 thuishoort.

Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt?
Ik streef ernaar om de uiteindelijke top 50 in het weekend van 22 en 23 september te posten.

[ Bericht 18% gewijzigd door DaMart op 11-09-2007 22:39:19 (Enkele onduidelijkheden zijn nu verduidelijkt.) ]
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_52894075
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
6. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
7. Catch 22- Joseph Heller


Poeh best lastig nog, 20 boeken. Ik kom zo, met een snelle blik achterom in de boekenkast, maar tot een top 7. Ik dacht het wel even uit mn mouw te schudden, maar moet er even verder over nadenken.

[ Bericht 40% gewijzigd door DancingPhoebe op 02-09-2007 16:59:57 ]
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 2 september 2007 @ 17:16:06 #3
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52894693
Ik ga nadenken.
pi_52895845
Wat ik wel een beetje raar vind aan dit systeem is dat je favoriete boek meer punten krijgt wanneer je je lijstje afmaakt met boeken die je eigenlijk helemaal niets doen, dan wanneer je er voor kiest een lijstje te posten met uitsluitend boeken die je echt de moeite waard vindt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_52896164
Omdat degenen die een langer lijstje posten er meer moeite in hebben gestoken en waarschijnlijk ook meer gelezen hebben.
pi_52898111
Nou ik heb bizar veel gelezen heur. Zat alleen een heleboel bij wat totaal niet is blijven hangen, juist misschien wel ómdat ik zoveel gelezen heb dat er maar weinig boeken zijn die er echt uitsprongen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_52898309
heb er ook niet zo veel gelezen maar ben tegenwoordig wel fan van Saskia Noort: 'terug naar de kust' en 'nieuwe buren'. Die laatste ligt nu op mn nachtkastje. 'Rendezvous' van Esther Verhoef is ook goed! Maar goed, dit is dus ook ff een tvptje
just give a second thought
what if we don't get caught...
  Moderator zondag 2 september 2007 @ 20:57:08 #8
42184 crew  DaMart
pi_52899840
quote:
Op zondag 2 september 2007 19:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Nou ik heb bizar veel gelezen heur. Zat alleen een heleboel bij wat totaal niet is blijven hangen, juist misschien wel ómdat ik zoveel gelezen heb dat er maar weinig boeken zijn die er echt uitsprongen.
Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen welke boeken hij of zij nomineert. We willen natuurlijk zoveel mogelijk nominaties, zodat we een volledige top 50 kunnen maken . In de brainstormtopic kwam al naar voren dat een top 10 te beperkt zou zijn. Daarom is er een top 20 van gemaakt.

Als iemand 20 boeken top 50-waardig vindt, dan is een nummer 1 natuurlijk een stuk bijzonderder voor die persoon, dan wanneer hij een top 10 had gemaakt. Daarom is het wel zo eerlijk om de nummer 1 meer punten toe te kennen, naarmate het aantal genomineerde boeken stijgt in een persoonlijke top .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_52902539
Allemaal leuk en aardig maar als ik mijn lijstje van tot nu toe 7 moet aanvullen met titels waarvan ik toch wel zeker weet dat ze nooit de final cut zullen gaan halen om te zorgen dat Bidden wij de welverdiende 35 punten binnen haalt, zal ik dat natuurlijk niet nalaten...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 3 september 2007 @ 16:23:25 #10
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_52919358
Jeetje, ik vind het toch ook lastiger dan gedacht. Blijkbaar lees ik toch veel boeken die ik achteraf een vermelding in een top-lijst niet waard vind, ook al lees ik ze met plezier. Ook heeft het er denk ik mee te maken dat de boeken die de meeste indruk op mij maken non-fictie zijn (ik lees veel over Aids in Afrika). Ik ga er in ieder geval ook wat meer tijd voor nemen. Wie weet schieten me in de loop van de week meer titels te binnen... (ik kan moeilijk mijn lijst alleen volmaken met Tolkien en Rowling )
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  maandag 3 september 2007 @ 21:04:12 #11
66261 0033
3.14159265456295141.3
pi_52925332
Komt ie:

Jack Kerouac - On the Road
Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel
Willem Frederik Hermans - Nooit Meer Slapen
Jonathan Safran Foer - Extremly Loud & Incredibly Close
Gerard Reve - De Avonden

George Orwell - 1984
Jerome David Salinger - The Catcher in the Rye
Willem Frederik Hermans - De Donkere Kamer van Damokles
Joost Zwagerman - Gimmick!
Yann Martel - Life of Pi

Mark Haddon - The Curious Incident of the Dog in the Night Time
Alex Garland - The Beach
Michel Houellebecq - Elementaire Deeltjes (Les Particules élémentaire)
Nick Hornby - A Long way Down
Ira Levin - The Boys From Brazil

Aldous Huxley - Brave New World
Dan Brown - The Da Vinci Code
Tim Krabbe - Vertraging
Bret Easton Ellis - Lunar Park
Peter Straub & Stephen King - The Talisman
  dinsdag 4 september 2007 @ 01:51:28 #12
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52930309
quote:
Op maandag 3 september 2007 16:23 schreef Foeske het volgende:
(ik kan moeilijk mijn lijst alleen volmaken met Tolkien en Rowling )
Hoezo niet? Als je dat leuke boeken vond, waar je veel van hebt genoten, kunnen ze toch in je top komen. Het hoeft niet allemaal cultureel verantwoord te zijn.
  dinsdag 4 september 2007 @ 01:53:49 #13
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_52930329
Hier broed ik even op
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_52931096
Idem hier, ik zal proberen er een twintig boeken op te zetten. Hoewel ik natuurlijk voor mijn fatsoen wel erbij moet vermelden dat het appels en peren vergelijken is en zo, maar gelukkig heb ik bar weinig op met fatsoen.
Groen Zwart Texels in 't Hart
  dinsdag 4 september 2007 @ 11:21:08 #15
178902 Just_theonedear
Absolutely Fabulous
pi_52934204
Donna Tart - De verborgen geschiedenis
Brett Eston Ellis - American Psycho
Stephen King - The long walk
Jean Hegland - Het woud der belofte
Jean M Auer - De stam van de holenbeer

V.C Andrews - Bloemen op zolder
Jane Austen - Emma
Stephen King - It
Alice Sebold - De wijde hemel
John Irving - The world according to Garp

Mo Hayder - De behandeling
Santa Montefiore - Onder de ombuboom
Donna Tart - De kleine vriend
Jane Green - Bookends
Jane Austen - Pride and Prejudice

Jim Kokoris - Het goede leven
Ronald Giphart - Ik omhels je met 1000 armen
Jeffrey Eugenides - De zelfmoord van de meisjes
Ursula Hegi - Stenen van de rivier
Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
If you got it, flaunt it
pi_52935598
Ik heb er meer dan 20.... grmph! Heb mijn best gedaan de mooiste 20 te selecteren.

EDIT
Lijstje aangepast, titels op volgorde gezet

1. Emily Brontë - Wuthering heights (NL: Woeste hoogten)
2. Sylvia Plath - The bell jar (NL: De glazen stolp)
3. Heather Lewis - Notice (volgens mij niet vertaald naar het Nederlands)
4. Heather Lewis - House rules (NL: De regels van het spel)
5. Hubert Selby jr. - Requiem for a dream (volgens mij niet vertaald naar het Nederlands)
6. Sarah Waters - Fingersmith (NL: Vingervlug)
7. Sarah Waters - Affinity (NL: Affiniteit)
8. Andre Dubus III - House of sand and fog (NL: Het huis in de mist)
9. Cormac McCarthy - The road (NL: De weg)
10. Ian McEwan - The comfort of strangers (NL: De troost van vreemden)
11. Neil Gaiman & Terry Pratchett - Good omens (NL: Hoge omens)
12. Milan Kundera - De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
13. John Boyne - The boy in the striped pyjamas (NL: De jongen in de gestreepte pyjama)
14. Elfriede Jelinek - Die Klavierspielerin (NL: De pianiste)
15. Patrick Süskind - Das parfum (NL: Het parfum)
16. D.B.C. Pierre - Vernon God Little (NL: idem)
17. Nick Hornby - High fidelity (NL: idem)
18. Carl Friedman - Twee koffers vol
19. Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
20. Arthur Japin - Een schitterend gebrek

[ Bericht 28% gewijzigd door blue_funk op 04-09-2007 23:47:54 ]
Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
Last.fm | Flickr
pi_52944536
quote:
Op zondag 2 september 2007 16:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
6. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
7. Catch 22- Joseph Heller
Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.

Dit is em geworden:

1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Catcher in the Rye - JD Salinger
6. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
7. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
8. Catch 22- Joseph Heller
9. Life of Pi - Yann Martel
10. Das parfum (Het parfum)- Patrick Süskind
11. De wereld volgens Garp - John Irving
11. De ontnuchtering - Kate Chopin
12. Leven en wandel van Michael K. (Life and times of Michael K.) - J. M. Coetzee
13. Platform - Houellebecq
14. Het huis van de Moskee - Kader Abdollah
15. De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
16. De Kroongetuige - Maarten het Hart
17. De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
18. OVer de rand van de wereld - Tim Winton
19. Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
20.Joris en de vos - DIeuwke Winsemius
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:21:45 #18
13973 ranja
image means nothing
pi_52945024
Ha, leuk. Ik ga er ook eens over nadenken. Zal best lastig worden aangezien ik nog nooit zo met boeken ben bezig geweest (in tegenstelling tot film en muziek). Genoeg gelezen maar een top zoveel maken? Ook lastig om boeken die ik 10 jaar geleden gelezen heb te vergelijken met boeken die ik dit jaar nog ge- of herlezen heb.

Er is dus geen voorwaarde betreft dikte, categorie (bv jeugdboek), deel van een serie of verzamelaars of korte verhalen bundels?

[ Bericht 2% gewijzigd door ranja op 04-09-2007 21:48:42 ]
pi_52947059
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:

1.De Uitvreter, Dichtertje, Titaantjes - Nescio
2.De vernuftige edelman Don Quichot van la Mancha – Miguel de Cervantes Saavedra
3.De Avonden – Gerard Reve
4.Die Leiden des jungen Werthers – Goethe
5.Menuet – L.P. Boon
6.Nooit meer slapen – W.F. Hermans
7.Blokken – F. Bordewijk
8.Dubliners – James Joyce
9.Mijn kleine oorlog – L. P. Boon
10.Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan – Louis Couperus
11.Bijbel – God
12.Boerenpsalm – Felix Timmermans
13.Geheimen van het wilde woud – Tonke Dragt
14.Karakter – Bordewijk
15.Kaas – Willem Elsschot
16.Das Schloss – Franz Kafka
17.Die Verwandlung – Franz Kafka
18.Koning van Katoren – Jan Terlouw
19.Hersenschimmen – Bernlef
20.De zomer van dat jaar – Imme Dros
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_52947151
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:15 schreef Plaas het volgende:
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:

11.Bijbel – God
die hebben toch profeten en weet ik t allemaal geschreven. God zelf niet dacht ik.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_52947633
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:19 schreef Apotheose het volgende:

[..]

die hebben toch profeten en weet ik t allemaal geschreven. God zelf niet dacht ik.
Het waren pseudoniemen

Nja, vlgs de Christenen is het het "woord van God", en ik wil geen mensen voor het hoofd stoten Persoonlijk zie ik de Bijbel alleen als literair-filosofisch meesterwerk, met de godsdienstige betekenis heb ik niet veel. Overigens vind ik de Koran stilistisch beter, maar minder origineel, dus die kwam niet in de top 20.
Groen Zwart Texels in 't Hart
  Moderator dinsdag 4 september 2007 @ 22:42:05 #22
42184 crew  DaMart
pi_52947785
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.

Dit is em geworden:

1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Catcher in the Rye - JD Salinger
6. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
7. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
8. Catch 22- Joseph Heller
9. Life of Pi - Yann Martel
10. Das parfum (Het parfum)- Patrick Süskind
11. De wereld volgens Garp - John Irving
11. De ontnuchtering - Kate Chopin
12. Leven en wandel van Michael K. (Life and times of Michael K.) - J. M. Coetzee
13. Platform - Houellebecq
14. Het huis van de Moskee - Kader Abdollah
15. De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
16. De Kroongetuige - Maarten het Hart
17. De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
18. OVer de rand van de wereld - Tim Winton
19. Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
20.Joris en de vos - DIeuwke Winsemius
Ik wil het niet nog lastiger maken, maar je hebt een dubbele nummer 11
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_52947820
1) Koning Van Katoren- Jan Terlouw (een echt juweeltje, het mag misschien een kinderboek zijn maar ik lees hem elk jaar minstens 2 keer opnieuw, schitterend)
2) Het Dwaallicht- Willem Elsschot
3) Misdaad en Straf- F. Dostojevski
4) Het Parfum - Süskind
5) Fort Europa- Tom Lanoye
6) Los- Tom Nagels
7) Tongkat- Peter Verhelst
8) De Kappelekensbaan-Louis Paul Boon
9) Disgrace- Coetzee
10) Lord of the Flies- Golding
11) Catcher in the rye- Salinger
12) Die leiden des jungen Werthers- Goethe
13) Perceval - Crétien de Troyes
14) Harry Potter and the goblet of fire (misschien misstaat hij tussen de rest, maar ik heb er indertijd enorm van genoten) - J.K Rowling
15) De Tweeling- Tessa de loo
16) Kartonnen Dozen- Tom Lanoye
17) De Zaak Alzheimer- Jef Geeraerts
18) Don Quichote, de vernunftige edelman- Cervantes
19) Nooit meer Slapen- Hermans
20) Stuffie- Marc de Bel (een van mijn allereerste helden waarmee ik me indertijd identificeerde, geweldige openbaring =) )
pi_52947894
Fuck!
Ok, dan schuift alles maar één op en moet Joris en de vos er af, hoeveel plezier ik ook aan dat boek heb beleefd als klein DeePeetje.

1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Catcher in the Rye - JD Salinger
6. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
7. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
8. Catch 22- Joseph Heller
9. Life of Pi - Yann Martel
10. Das parfum (Het parfum)- Patrick Süskind
11. De wereld volgens Garp - John Irving
12. De ontnuchtering - Kate Chopin
13. Leven en wandel van Michael K. (Life and times of Michael K.) - J. M. Coetzee
14. Platform - Houellebecq
15. Het huis van de Moskee - Kader Abdollah
16. De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
17. De Kroongetuige - Maarten het Hart
18. De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
19. OVer de rand van de wereld - Tim Winton
20. Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator dinsdag 4 september 2007 @ 23:30:26 #25
42184 crew  DaMart
pi_52949202
Ik heb verwerkt, de top 20-lijsten van:

0033
Just_theonedear
DancingPhoebe
Plaas
Novachoek

De lijst van blue_funk heb ik nog niet verwerkt, omdat in de brainstormtopic de puntentelling van lijsten zonder volgorde zal worden verdeeld .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')