abonnement Unibet Coolblue
pi_52779827
Amai amai zeg... wat een pijn
Er is een kroon geplaatst over 1 van mijn kiezen.

Ik had er al eentje maar van die kies was de zenuw al weggehaald dus die deed geen pijn.
Alleen bij deze is de zenuw blijven zitten (was nog gezond yeah right)
Tijdens de noodkroon periode (duurt even voordat de echte kroon gemaakt is) had ik al veel last. Maar nu één week na het plaatsen van de definitieve kroon moet ik nog steeds 2 ibuprofennetjes van 400 mg p/dag innemen om een beetje fatsoenlijk te slapen en/of te werken.

Gaat dat nog lang duren die napijn?
ps
Tandarts net gebeld en die zei dat ik het toch nog een paar dagjes moet aankijken...
pi_52781368
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 13:58 schreef tinny het volgende:
Amai amai zeg... wat een pijn
Er is een kroon geplaatst over 1 van mijn kiezen.

Ik had er al eentje maar van die kies was de zenuw al weggehaald dus die deed geen pijn.
Alleen bij deze is de zenuw blijven zitten (was nog gezond yeah right)
Tijdens de noodkroon periode (duurt even voordat de echte kroon gemaakt is) had ik al veel last. Maar nu één week na het plaatsen van de definitieve kroon moet ik nog steeds 2 ibuprofennetjes van 400 mg p/dag innemen om een beetje fatsoenlijk te slapen en/of te werken.

Gaat dat nog lang duren die napijn?
ps
Tandarts net gebeld en die zei dat ik het toch nog een paar dagjes moet aankijken...
Ik moet waarschijnlijk ook aan de kroon . Hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk?
pi_52783147
Als de tand nog gezond is, is het vrij eenvoudig.
Je krijgt een verdoving en ze slijpen je tand af tot een vierkant mini dobbelsteentje waarover ze de kroon kunnen plaatsen.
Als de boel is afgeslepen moet je even bijten in een bitje met groen spul voor een afdruk
als de afdruk goed is krijg je meestal even een noodkroon omdat een kroon maken door een tandtechnisch lab 1 (traditionele kroon) of 2 (zirkonia kroon) weken kan duren.

Deze tijdelijk kroon wordt met een beetje cement vast gezet, maar zo vast dat ze hem zo weer er van af kunnen trekken.
Dan kan je naar huis (en heb je misschien pijn net zoals ik)

Als de kroon klaar is kan je terug naar tandarts die haalt de tijdelijke er af en past de definitieve, beetje bijslijpen misschien nog en dan wordt hij definitief vastgezet met goeie cement
en You are good to go...
Als je kies niet meer in zo'n mooie staat is wordt er nog een zenuwbehandeling eerst uitgevoerd (voor dit alles)
Ik vond dat zelf op zich niet zo'n big-of-a-deal het ziet er alleen allemaal een beetje eng uit.. maar uiteindelijk ben je dan wel helemaal pijn vrij... alleen schijnt het zo te zijn dat er na een zenuwbehandeling weer allemaal andere risico's zijn met die kies omdat die zenuw weg is...maar wat precies weet ik niet...
pi_52789395
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 16:04 schreef tinny het volgende:
Als de tand nog gezond is, is het vrij eenvoudig.
Je krijgt een verdoving en ze slijpen je tand af tot een vierkant mini dobbelsteentje waarover ze de kroon kunnen plaatsen.
Als de boel is afgeslepen moet je even bijten in een bitje met groen spul voor een afdruk
als de afdruk goed is krijg je meestal even een noodkroon omdat een kroon maken door een tandtechnisch lab 1 (traditionele kroon) of 2 (zirkonia kroon) weken kan duren.

Deze tijdelijk kroon wordt met een beetje cement vast gezet, maar zo vast dat ze hem zo weer er van af kunnen trekken.
Dan kan je naar huis (en heb je misschien pijn net zoals ik)

Als de kroon klaar is kan je terug naar tandarts die haalt de tijdelijke er af en past de definitieve, beetje bijslijpen misschien nog en dan wordt hij definitief vastgezet met goeie cement
en You are good to go...
Als je kies niet meer in zo'n mooie staat is wordt er nog een zenuwbehandeling eerst uitgevoerd (voor dit alles)
Ik vond dat zelf op zich niet zo'n big-of-a-deal het ziet er alleen allemaal een beetje eng uit.. maar uiteindelijk ben je dan wel helemaal pijn vrij... alleen schijnt het zo te zijn dat er na een zenuwbehandeling weer allemaal andere risico's zijn met die kies omdat die zenuw weg is...maar wat precies weet ik niet...
Kun je wel gewoon bijten in bijvoorbeeld een appel met die noodkroon?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 20:15:53 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_52789437
tvp, krijg ook een kroon binnenkort
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 20:16:42 #6
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_52789460
Ow, en je kan je vraag ook stellen op www.tandarts.info, daar zit een forum voor alle vragen over je gebit.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_52792210
zo nou bij mij is het nog steeds gevoelig en die kroon is er ongeveer een half jaar geleden opgegaan
het is wel iets minder geworden , as in ..draaglijke pijn maar als ik terugga doet t straks nog meer zeer eigenlijk durf ik niet zo
pi_52792441
tvp. heb ook al jaren last van pijn
  woensdag 29 augustus 2007 @ 21:41:33 #9
24919 Quantor
allround game addict
pi_52792688
Bij mijn plaatsing van een kroon, moest ik wat kracht zetten op dat ding met m'n kaken, "kraak" hoorde ik en (duitse) tandarts zei 'Nein dass ist nicht gut". De tweede poging ging beter, maar toch een tijdlang problemen gehad, maar achteraf (volgens een andere tandarts) lag dat meer aan de kies daarachter. Nu voel ik m niet eens meer.
*NuT5*
pi_52793354
Doet je kroon pijn of je kaak? Het is namelijk zo dat de tandarts ook kracht zet op je kaak, daar had ik last van met mijn kroon.

Je kroon kan ook binnen 15min gemaakt worden.......hij maakt een foto en bewerkt de foto op de computer tekent de randjes langs de kies waar de kroon moet komen, stuurt de data naar een machine in de behandelkamer en daar gaat een machine de kroon maken. Na 15min is hij klaar om gezet te worden....kost wel ¤500 maar ben je wel met 20min klaar.
pi_52793696
Bij mij is er een half jaar geleden ook eentje geplaatst (m'n eerste), en sindsdien heb ik daar ook nog steeds een wat doffe, zeurderige pijn aan. Op harde dingen, zoals noten, kauw ik daarom altijd alleen met de andere kant van m'n mond.

Maar over en paar dagen heb ik sowieso m'n halfjaarlijkse controle, dus dan ga ik het er nog even met hem over hebben. Misschien is er nog iets aan te doen.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 22:47:30 #12
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_52795893
Ik heb inmiddels 4 kronen, en nog 4 in het vooruitzicht(opbouw is al geplaatst) maar ik ken napijn die zolang duurt niet; een paar dagen ok; maar langer dan een week? Scootmobiel zelfs een jaar, ik vind het erg lang, ik zou idd gewoon terug gaan.
Als het net niet even lekker past blijf je last houden.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_52803641
Mhh het is nu ruim een week geleden (8 dgn) dat de kroon is geplaatst, vanacht weer 45 minuten dolend rondgelopen en wachten tot dat de Ibuprofen er in kikt!
Ben het nu beu...
heb tandarts gebeld. Assistent zei dat ik nog wat geduld moest hebben maar daar had ik geen zin in. Ga vanmiddag langs om de tandarts er naar te laten kijken...
pi_52809299
Ik heb een paar kronen en geen pijn. Zo kan het dus ook, ik zou bij pijnklachten toch terug gaan naar de tandarts.
pi_52815592
Nou ik ben langs geweest en wat bleek,
3 (drie!) wortelpunten in die kies waren ontstoken.
Vandaar de pijn.
Dus maar weer een zenuwbehandelingetje gehad.
Dat deed in verhouding tot de vorige keer ook meer pijn (de tandarts spuiten op een gegeven moment het verdovingsspul gewoon recht in de open kies op de zenuw om hem te kalmeren)
Maar goed alle zenuwen zijn er nu wel uit. Wel jammer van de kroon want daar moest hij doorheen boren.
Lig nu met penicilline-kuurtje en Ibuprofen 600 zakjes op de bank...
Dat hebben we ook wee gehad...
pi_52919275
Oei, dat klinkt niet echt lekker... Sterkte ermee!

Ik ben ook net terug van de tandarts, heb het er nog even met hem over gehad.
Hij zegt dat het komt doordat bij mij die kies vrij ver afgebroken was (waardoor er dus een kroon op dat kleine overgebleven stompje geplaatst moest worden), en dat de kroon daardoor op sommige plaatsen heel dicht op het tandvlees zit.
Dat, in combinatie met de ongunstige plaats van die kies, zorgt ervoor dat de plekken tussen tandvlees en kies+kroon moeilijk te bereiken zijn met de tandenborstel. En doordat je het daar dus niet altijd optimaal schoon kunt houden, kan er weleens wat irritatie en lichte ontstekingen ontstaan aan het tandvlees. Dat veroorzaakte bij mij dus die doffe zeurende pijn.
Met wat extra aandacht voor die plek, in de vorm van flossen en tandenstokers gebruiken, lost het zich volgens hem vanzelf weer op.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')