abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_52692960
ik heb s'nachts erg last van het zgn. restless legs syndrom.
het is een bijna pijngevoel in mijn benen, waardoor je je benen eigenlijk steeds in beweging moet houden.
daardoor slaap je slecht en soms helemaal niet.
wie geeft mij goede tps.
  zondag 26 augustus 2007 @ 10:17:45 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_52692978
Slaapwandelen.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_52693005
Weet je zeker dat het restless legs is? Heb je overdag, of bij lopen totaal geen last? En wat doe je als je dat 'pijngevoel' krijgt als je in bed ligt?

Nog wat meer vragen: komt het ook in je familie voor? En drink je veel koffie, of redbull oid?

Wat je eigenlijk zou moeten doen is even langs je huisarts gaan. Als je echt restless legs syndrome, (noem het vanaf nu RLS) hebt, dan moet je eigenlijk een aantal oorzaken uitsluiten: of je bv geen bloedarmoede hebt, of je nieren goed werken, of je niet zwanger bent, etc. Soms zal de huisarts als hij twijfelt kunnen overwegen of hij je door moet sturen naar de neuroloog.

Het is een hele lastige klacht, die vaak ook wel weer minder wordt of weggaat. Wat zou kunnen helpen is bv koffie en andere caffeine-dranken vermijden als je die `s avonds drinkt, ook (zware) lichamelijk inspanning vermijden voordat je gaat slapen.

Er zijn wel medicijnen voor, maar die werken bij de een wel en bij de andere helaas niet altijd.
En vast!
pi_52693120
Ik heb er ook wel eens tijd last van gehad toen ik veel stress had ,kon ik s'nachts mijn benen niet stil houden,vreselijk.Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?Zou er zowiezo mee naar de huisarts gaan.
01-08-2008
pi_52693208
ik ben verder kerngezond, drink 's avonds geen caffeine-houdende dranken, ben niet te zwaar,
beweeg voldoende in de buitenlucht enz.enz.
ik ga, wanneer ik er last van heb, uit bed en ga lopen door het huis.
ik val dan meestal na uur tijdje wel in slaap. maar ja, dan is het al een uur of 4 in de ochtend, dus blijft er weinig tijd om te slapen over en ben daardoor erg moe.
pi_52693209
In Amerika hebben ze op the weather channel voortdurend reclames voor een medicijn tegen RLS.
  zondag 26 augustus 2007 @ 10:52:25 #7
188342 Gaan
als een banaan?
pi_52693325
Oeh dit heb ik ook wel eens. Echt superirritant. En als ik het heb, hou ik het meestal ook een hele week. Wat dus een week lang weinig slaap betekent. Een oplossing heb ik eigenlijk niet, bij mij gaat het vanzelf weer over. Misschien even langs de huisarts...
pi_52693574
Ik heb vaak 's morgens bij opstaan erg vermoeide benen (vooral kuiten), zou dit ook RLS kunnen zijn of is 't meer mijn slaaphouding?

Ik lig namelijk vooral op m'n buik, dus m'n voeten helemaal gestrekt (spitsvoeten even voor 't gemak), hierdoor bouw je natuurlijk 'n soort van spanning op in je kuiten. Af en toe heb ik gewoon echt 't idee dat ik 's nachts 'n marathon gelopen heb.

Iemand 'n idee?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_52693588
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:43 schreef lies1947 het volgende:
ik ben verder kerngezond, drink 's avonds geen caffeine-houdende dranken, ben niet te zwaar,
beweeg voldoende in de buitenlucht enz.enz.
ik ga, wanneer ik er last van heb, uit bed en ga lopen door het huis.
ik val dan meestal na uur tijdje wel in slaap. maar ja, dan is het al een uur of 4 in de ochtend, dus blijft er weinig tijd om te slapen over en ben daardoor erg moe.
Dat klinkt erg suggestief voor RLS. Maar meer tips heb ik niet dan voor je, je zou kunnen proberen of je huisarts je iets wil voorschrijven. Inhibin (wat vroeger veel werd voorgeschreven) werkt trouwens niet, pijnstillers wsch ook niet.
En vast!
pi_52693639
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:12 schreef Eric_Cantona het volgende:
Ik heb vaak 's morgens bij opstaan erg vermoeide benen (vooral kuiten), zou dit ook RLS kunnen zijn of is 't meer mijn slaaphouding?

Ik lig namelijk vooral op m'n buik, dus m'n voeten helemaal gestrekt (spitsvoeten even voor 't gemak), hierdoor bouw je natuurlijk 'n soort van spanning op in je kuiten. Af en toe heb ik gewoon echt 't idee dat ik 's nachts 'n marathon gelopen heb.

Iemand 'n idee?
Nee dit klinkt niet als RLS. Bij RLS heb je meestal als je in bed ligt (en wil gaan slapen of je wordt er wakker van) rare kriebels/pijn/kramben in je benen, zo erg dat je wil bewegen. `s Ochtends heb je meestal geen vermoeide benen, maar ben je gewoon gaar omdat je slecht geslapen hebt. (Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige, ik ben arts)

In jouw geval zou het best je slaaphouding kunnen zijn. Leg anders eens een kussen onder je onderbenen, zodat je voeten gewoon naar beneden hangen en er geen spanning op je kuiten staat. Maar het kan ook zijn door wat je overdag doet, moet je bv lang staan of lang lopen elke dag?
En vast!
pi_52694036
bedankt scope, vooral voor het serieus nemen van mijn klacht.
ik ga volgende week 5 weken op vakantie, is het daarna nog niet verbeterd, ga ik mijn huisarts bezoeken.
overigens herinner ik me dat mijn opa er ook last van had.
pi_52694107
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:17 schreef Scope het volgende:

[..]

Nee dit klinkt niet als RLS. Bij RLS heb je meestal als je in bed ligt (en wil gaan slapen of je wordt er wakker van) rare kriebels/pijn/kramben in je benen, zo erg dat je wil bewegen. `s Ochtends heb je meestal geen vermoeide benen, maar ben je gewoon gaar omdat je slecht geslapen hebt. (Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige, ik ben arts)

In jouw geval zou het best je slaaphouding kunnen zijn. Leg anders eens een kussen onder je onderbenen, zodat je voeten gewoon naar beneden hangen en er geen spanning op je kuiten staat. Maar het kan ook zijn door wat je overdag doet, moet je bv lang staan of lang lopen elke dag?
Ik ben wijkverpleegkundige, dus ik loop veel. Maar ook als ik weinig loop heb ik er last van, elke morgen eigenlijk wel. Van dat kussen heb ik ook aan zitten denken, of 'n soort rol maken. Alleen vraag ik me af of de bloedtoevoer dan niet verminderd wordt. Al zitten de slagaderen natuurlijk wat meer "achterin" je benen. Wat ik wel ook heel vaak heb is flink jeuk aan m'n onderbenen en snel koude voeten, ook iets met de bloedtoevoer?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_52694621
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:47 schreef Eric_Cantona het volgende:
Ik ben wijkverpleegkundige, dus ik loop veel. Maar ook als ik weinig loop heb ik er last van, elke morgen eigenlijk wel. Van dat kussen heb ik ook aan zitten denken, of 'n soort rol maken. Alleen vraag ik me af of de bloedtoevoer dan niet verminderd wordt. Al zitten de slagaderen natuurlijk wat meer "achterin" je benen. Wat ik wel ook heel vaak heb is flink jeuk aan m'n onderbenen en snel koude voeten, ook iets met de bloedtoevoer?
Ik denk dat het qua bloedtoevoer niet scheelt of je spieren verkramt zijn ofdat je je benen op een kussen legt. Er zit in principe genoeg druk achter.

Koude voeten en jeuk zouden kunnen wijzen op een probleem met je bloedvaten in de benen, maar dan zou je eigenlijk ook snel pijn moeten hebben als je loopt (etalage-benen). Voel eens naar je hartslag op je voeten (net zoals je op de pols zou doen), mn op de pezen die bovenop je voet lopen is die meestal goed te voelen. In geval van twijfel kan je vragen je huisarts te voelen.
En vast!
pi_52694627
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:44 schreef lies1947 het volgende:
bedankt scope, vooral voor het serieus nemen van mijn klacht.
ik ga volgende week 5 weken op vakantie, is het daarna nog niet verbeterd, ga ik mijn huisarts bezoeken.
overigens herinner ik me dat mijn opa er ook last van had.
yw. fijne vakantie.
En vast!
pi_52697979
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:15 schreef lies1947 het volgende:
ik heb s'nachts erg last van het zgn. restless legs syndrom.
het is een bijna pijngevoel in mijn benen, waardoor je je benen eigenlijk steeds in beweging moet houden.
daardoor slaap je slecht en soms helemaal niet.
wie geeft mij goede tps.
Ik ken het gevoel, bij mij zit het duidelijk in de familie, m'n moeder heeft er ook veel last van.

Afgelopen winter/lente had ik erg last van restless legs, wel meerdere nachten per week de hele tijd m'n benen liggen bewegen in bed en nare kriebelgevoelens, het begon al als ik 's avonds voor de tv zat. Ik ben gelukkig een uiterst stevige slaapster dus ik viel altijd wel redelijk snel in slaap.

Sinds een paar maanden echter totaal dat gevoel niet meer gehad! Ik zou alleen niet kunnen vertellen wat het opgelost heeft
Het zou met stress te maken kunnen hebben (in dec. een erg stressvolle tijd gehad op 't werk, nu niet meer zo), ook woonde ik voorheen in de stad en moest ik 's morgens en 's middags van/naar m'n auto lopen die in een buitenwijk geparkeerd stond, dat zou er ook mee te maken gehad kunnen hebben.

In ieder geval werd het altijd erger wanneer ik een hele dag op m'n benen had gestaan of bijv. door de stad geslenterd had (shoppen, uitgaan). Dan pijnlijke benen en 's avonds in bed rusteloze benen. Veel staan en slenteren dus proberen te vermijden.
What's the name of the game?
pi_52701966
Sinds ik heel de dag staand/lopend werk heb heb ik strek ik mijn benen heel veel s'nachts,bijan elke nacht overstrek ik ze (zo noem ik het maar) en loop ik de 1e 5minuten moeilijk als ik uit bed ben.Ik dacht dat het wel minder zou worden als ik gewend zou zijn maar nu 3mnd later is het nog zo.
01-08-2008
  maandag 27 augustus 2007 @ 14:06:49 #17
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_52725877
Magnesium helpt . Gewoon bruistabletten van het kruidvat (Calcium/magnesium).
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 27 augustus 2007 @ 18:33:42 #18
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_52732988
Ik heb er ook met vlagen last van, gelukkig nu al weer een hele tijd niet. Ik heb er medicijnen voor gehad van de huisarts maar daar was ik niet blij mee. Ze hielpen wel maar ik had de hele dag zo'n smerige smaak in m'n mond dat ik echt niet blij was.
als er nu geen kat op schoot lag was ik nog wel even gaan kijken naar hoe die pillen heten

Ik geloof dat er ook wel homeopatische middelen tegen zijn, dat zou je eens kunnen proberen. Sterkte iig, ik weet hoe frustrerend het is!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_52733769
Sport je? Vaak komt het voor bij mensen die te weinig aan dynamisch bewegen doen.
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_70692478
Ik kick dit topic even...

Heb sinds 2 weken bijna iedere nacht last van de zgn. restless legs.
In het verleden wel eens sporadisch dit gehad, maar wanneer ik ze dan even intensief bewoog was het gevoel weer weg. Nu is het zo frustrerend dat ik ze er bijna wel af wil hakken om maar van het gevoel af te komen!
Nu slaap ik sinds 3 weken ook heel erg slecht. Heb een paar nachten gehad dat ik dacht 'fuck it', en ben gewoon wakker gebleven. Maar dat doet me gedurende de dag geen goed
Ben hiermee naar de dokter gegaan, en deze heeft me 5 slaappillen gegeven 'om weer terug in mijn ritme te komen'. Daarna moet ik een slaapdagboek gaan bijhouden, om te kijken wat de oorzaak is dat ik zo slecht slaap. Ook heb ik de restless legs gemeld, aangezien ik zelf denk dat het daardoor komt dat ik zo slecht slaap...Maar waar dat dan weer door komt weet ik niet! Ik eet gezond, beweeg genoeg en heb al jaren hetzelfde bed.
Vannacht had ik zelfs na 20mg Temazepan (of zoiets) na 3 uur de slaap nog niet te pakken door dat klotegevoel in m'n benen, dus ben op het internet even wat informatie gaan opzoeken hierover.
Wat ik las dat het kan komen door een ijzertekort? Ben benieuwd....ga vanavond maar spinazie eten en dan ben ik benieuwd.
Maar ik vraag me vooral af (indien de spinazie niet werkt natuurlijk) waar dit door kan komen? Vannacht kwam ik er dus achter dat het een 'bekend probleem' is, waar blijkbaar zelfs pillen tegen zijn. Nu ben ik niet zo'n pillenslikker, dus wil het eerst met huis-tuin- en keukenmiddeltjes proberen op te lossen.
Iemand tips?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')