abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:53:05 #176
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52680283
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Er is een wereld van verschil tussen België en Vlaanderen, de Gucht was federaal minister he..
Hetzelfde met het wegenvignet : daarvoor moesten de Brusselse, Waalse en Vlaamse regering het eens worden, en het is de Vlaamse onder Leterme die de stekker eruit getrokken heeft. Waarvoor hij weinig begrip kreeg in Franstalig België (er werd zelfs even voorgesteld om wel nog een vignet in Wallonië te creëren, dat Vlamingen niet zouden terugbetaald krijgen)
De Gucht is wel een vlaming he? En Vlaanderen is het belangrijkste deel in België. Nee, je mag gerust zeggen dat De Gucht een mafkees is. Verhofstadt trouwens ook met z'n pleidooi voor de Verenigde Staten van Europa. In de media hier kreeg Guy er ook flink van langs omdat hij op het end bijna het Europese Verdrag vetode, en dus bijna de aan Nederland toegezegde garanties voor niets waren geweest. Maarja wat wil je hè met een man die ooit pleitte voor de 'Verenigde de Staten van Europa' (zeg die term in Nederland en mensen gaan direct op en neer stuiteren). In de Beneluxraad wordt er de laatste 20 jaar ook al haast niets meer gedaan. Het is jammer om te constateren dat de Nederlandse en Belgische politiek zo vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.


Hoe komt het eigenlijk dat België altijd zo graag achter de Fransen aan lopen (om het simplistisch te zeggen)?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:56:45 #177
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52680373
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik heb die hele heisa rond De Gucht eigenlijk ook nooit gesnapt. Dat was misschien wel eens van de beste ministers voor BuZa die we in jaren gehad hebben. Keer voor keer had hij eigenlijk doodgewoon gelijk met zijn uitspraken ... .
Nou die kwalificaties die hij toebedeelde aan Balkenende waren echt een brug te ver. Hij had dan wel gelijk (ben zelf absoluut geen fan van Balkenende) maar zoiets zeg je gewoon niet als minister. Zeker niet als je ziet dat België ook een aantal grijze muizen kent.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52681009
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik heb die hele heisa rond De Gucht eigenlijk ook nooit gesnapt. Dat was misschien wel eens van de beste ministers voor BuZa die we in jaren gehad hebben. Keer voor keer had hij eigenlijk doodgewoon gelijk met zijn uitspraken ... .
Een minister van Buitenlandse zaken moet vooral weten wanneer hij z'n mond moet houden. Zo een persoon hoort gewoon echt diplomatiek te zijn, anders krijg je geen dingen gedaan.
Een persoon die zegt hoe het zit is daarom geen goede minister in die bepaalde positie.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52681689
Grappig verwoord:

Stel dat in Duitsland een enquete wordt gehouden over Nederland en het blijkt dat twee derde van de Duitsers het okay vindt om Nederland te annexeren.

De wrevel die je nu voelt als Nederlander, zo voelt de Belg zich nu.
pi_52682794
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:46 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Een referendum is toch niet rechtsgeldig in Belgie?
Moet er daarvoor eerst geen 2/3de meerderheid gevonden worden om de grondwet aan te passen zodat de uitkomst van een referendum ook kan gelden?
Exact.

Zelfs een volksraadpleging (dus zonder bindende kracht) is niet grondwettelijk.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:47:15 #181
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52682865
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 19:56 schreef katerwater het volgende:
Grappig verwoord:

Stel dat in Duitsland een enquete wordt gehouden over Nederland en het blijkt dat twee derde van de Duitsers het okay vindt om Nederland te annexeren.

De wrevel die je nu voelt als Nederlander, zo voelt de Belg zich nu.
Kromme vergelijking.

Luister de reacties hier maar eens, misschien begrijp je het dan beter:
http://download.stand.nl/download/podcast/20070824.mp3
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52687098
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 15:40 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik ben niet akkoord, iedereen stemt nog altijd het liefst op iemand uit de eigen taalgroep. Als je van heel België één kieskring maakt dan blijft dat dus zo.
Ik ben zelf ook tegen een districtenstelsel, van mij hoeven er binnen Vlaanderen geen kleinere kiesdistricten gemaakt worden, het is toch te gek dat iemand uit Gent niet op Leterme kan stemmen?
Dat kon toch gewoon
Ik woon in Ninove en heb op hem kunnen stemmen, kan me niet voorstellen dat ze dat in Gent niet hebben gekund
pi_52687138
12 miljard euro per jaar bedragen de transfers naar Wallonie ondertussen. 12 miljard! Als dat geld dan nog zou worden gebruikt zou ik het zelfs niet erg vinden. Maar dat geld zorgt gewoon voor een status quo in het zuiden, zodat ze lekker kunne doorgaan met hun sovjetstijl politiek apparaat waar iedereen voor de staat werkt. Als je in Wallonie rondloopt als toerist kom je (grove veralgemening ok) 2 soorten mensen tegen die de handen uit de mouwen hebben gestoken: Vlamingen en Nederlanders.
En niet alleen Vlaanderen pompt geld in deze bodemloze put, ook Europa geeft miljarden steun, en daarbovenop heb je nog andere sterke staaltjes zoals het sluiten van kazernes in Vlaanderen onder het mom van legerhervormingen en afslanking maar dan wel een splinternieuwe bouwen in Ath.

De grootste overwinning van de franstaligen is nog altijd dat ze decennia lang de nederlandstaligen hebben kunnen doen geloven dat ze minderwaardig waren, het is trouwens opvallend dat de meest rabiate vlamingenhaters vaak franstaligen zijn met een nederlandstalige familienaam, verfranst binnen 1 generatie en nu dus met vuur zichzelf verdedigend.

De grootste ommekeer op dit moment vind ik het feit dat de bespreekbaarheid van Vlaamse afscheuring echt een mainstream idee blijkt te worden, zelfs bij de gewone mens in de straat. 10 jaar geleden zou wat we hier nu doen echt niet gekund hebben. (In de zin van zoals het knuppelen van zeehondjes niet kan)

We mogen ons ook niet teveel illusies maken over wat de landen rondom ons hiervan denken of weten. Enkel Nederlanders weten dan er meer Nederlands dan Frans wordt gesproken in Belgie, zoals iemand hierboven al opmerkte. Zelf heb ik het ook meegemaakt met een groep Engelsen die we hadden uitgenodigd voor een weekendje Antwerpen. Die kwamen hier aan en probeerden zich uit te drukken in hun beste Frans. We hebben ze toen (met kaartjes en al) een stoomcursus Belgie gegeven en hun mond viel gewoon open van verbazing
pi_52687984
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 20:44 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Exact.
Zelfs een volksraadpleging (dus zonder bindende kracht) is niet grondwettelijk.
Zou dat dan even illegaal zijn als de afscheuring van 1830?
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 23:13 schreef leonieke het volgende:
[..]
Dat kon toch gewoon
Ik woon in Ninove en heb op hem kunnen stemmen, kan me niet voorstellen dat ze dat in Gent niet hebben gekund
Wat heb ik weer een slecht voorbeeld gekozen.
Uiteraard, Leterme was niet verkiesbaar voor de Kamer, maar wel voor de Senaat, en dan kan je natuurlijk op hem stemmen in heel Vlaanderen+Brussel.

Maar voor de Kamer dus niet he.
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik heb die hele heisa rond De Gucht eigenlijk ook nooit gesnapt. Dat was misschien wel eens van de beste ministers voor BuZa die we in jaren gehad hebben. Keer voor keer had hij eigenlijk doodgewoon gelijk met zijn uitspraken ... .
Ik ben het niet eens met de Gucht zijn belgicistische standpunten, maar ik vond hem ook een goeie minister van buitenlandse zaken. Maar dat met Balkenende was NIET verstandig, nogal een dieptepunt voor die man...
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:53 schreef Klopkoek het volgende:
De Gucht is wel een vlaming he? En Vlaanderen is het belangrijkste deel in België. Nee, je mag gerust zeggen dat De Gucht een mafkees is. Verhofstadt trouwens ook met z'n pleidooi voor de Verenigde Staten van Europa. In de media hier kreeg Guy er ook flink van langs omdat hij op het end bijna het Europese Verdrag vetode, en dus bijna de aan Nederland toegezegde garanties voor niets waren geweest. Maarja wat wil je hè met een man die ooit pleitte voor de 'Verenigde de Staten van Europa' (zeg die term in Nederland en mensen gaan direct op en neer stuiteren). In de Beneluxraad wordt er de laatste 20 jaar ook al haast niets meer gedaan. Het is jammer om te constateren dat de Nederlandse en Belgische politiek zo vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.
Ja, maar de Gucht zat wel een regering die niet kon gevormd worden zonder pariteit (7 Fr+7 Vl).
Verhofstadt heeft nog geprobeerd in 2004 (als Belgisch premier!) om voorzitter van de Europese Commissie te worden. Eigenlijk een beetje pervers, want men promoot de EU om België bij elkaar te houden, en daarbij moet de EU een groot-België worden.
pi_52688413
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 23:15 schreef tupolev141 het volgende:
12 miljard euro per jaar bedragen de transfers naar Wallonie ondertussen. 12 miljard! Als dat geld dan nog zou worden gebruikt zou ik het zelfs niet erg vinden. Maar dat geld zorgt gewoon voor een status quo in het zuiden, zodat ze lekker kunne doorgaan met hun sovjetstijl politiek apparaat waar iedereen voor de staat werkt. Als je in Wallonie rondloopt als toerist kom je (grove veralgemening ok) 2 soorten mensen tegen die de handen uit de mouwen hebben gestoken: Vlamingen en Nederlanders.
[quote]
En niet alleen Vlaanderen pompt geld in deze bodemloze put, ook Europa geeft miljarden steun, en daarbovenop heb je nog andere sterke staaltjes zoals het sluiten van kazernes in Vlaanderen onder het mom van legerhervormingen en afslanking maar dan wel een splinternieuwe bouwen in Ath.
Ik vind het altijd zo gek als ik Nederlanders hoor klagen over wat de EU hen kost, dat is wel nog altijd een pak minder dan wat de gemiddelde Vlaming voor Wallonië doet.
quote:
De grootste overwinning van de franstaligen is nog altijd dat ze decennia lang de nederlandstaligen hebben kunnen doen geloven dat ze minderwaardig waren,
Een beproefde techniek die overigens gevolgd wordt door Vlaamse clowns zoals die van BUB, is zeggen dat een Limburger een West-vlaming niet begreep. Wat ze er dan niet bij vertellen is dat men in Wallonië Waals sprak, met ook echt andere woorden. Ik zou graag eens weten hoe een boertje uit de provence en een boertje uit Luik in 1830 met elkaar zouden gesproken hebben.
quote:
het is trouwens opvallend dat de meest rabiate vlamingenhaters vaak franstaligen zijn met een nederlandstalige familienaam, verfranst binnen 1 generatie en nu dus met vuur zichzelf verdedigend.
Sommige van die Franstalige politici spreken hun eigen Nederlandstalige achternaam verkeerd uit (Van Cauwenberghe, Molenberg,...)
Wij noemen Anciaux toch ook niet "Ansiouks"?
Trouwens, jij zegt "binnen 1 generatie", er zijn zelfs Vlamingen zoals Van Eycken die meeheulen met het FDF.
Die klaagt dan dat men hem ontwijkt in het Vlaams Parlement waar hij helemaal alleen zit, maar daarvan kunnen we de Walen niet beschuldigen, want zij hebben Toon Van Overstraeten gewoon nooit laten zetelen toen hij verkozen werd.
quote:
De grootste ommekeer op dit moment vind ik het feit dat de bespreekbaarheid van Vlaamse afscheuring echt een mainstream idee blijkt te worden, zelfs bij de gewone mens in de straat. 10 jaar geleden zou wat we hier nu doen echt niet gekund hebben. (In de zin van zoals het knuppelen van zeehondjes niet kan)
Inderdaad, tot groot ongenoegen van de Franstaligen, die vinden dat de Vlamingen "weer moeten leren luisteren".
In de laatste jaren zijn er een aantal zaken gekomen zoals de Euro die het een stuk gemakkelijker kunnen maken, en er zijn nu ook partijen zoals N-VA, Lijst Dedecker, en V-SB gekomen die het extreem-rechts van Vlaams Belang afwijzen maar ook België willen opblazen
quote:
We mogen ons ook niet teveel illusies maken over wat de landen rondom ons hiervan denken of weten. Enkel Nederlanders weten dan er meer Nederlands dan Frans wordt gesproken in Belgie, zoals iemand hierboven al opmerkte. Zelf heb ik het ook meegemaakt met een groep Engelsen die we hadden uitgenodigd voor een weekendje Antwerpen. Die kwamen hier aan en probeerden zich uit te drukken in hun beste Frans. We hebben ze toen (met kaartjes en al) een stoomcursus Belgie gegeven en hun mond viel gewoon open van verbazing
Propaganda is goed en nodig.
Een tijd geleden had mijn zus kaartjes besteld voor een concert in Brussel. Je moet dan schandalig veel betalen om die kaartjes ook effectief thuis te laten bezorgen. Een medemens van Afrikaanse origine hadden ze daarvoor gestuurd- voor mij uiteraard geen probleem, ware het niet dat die man blijkbaar ook dacht dat heel België Franstalig is. Nog nooit zo lomp behandeld ("Eh, je te pose une question! Répondez-moi!"), omdat ik eerst niet door had wat hij kwam doen, had ik hem bijna weggejaagd.
Een Marokkaan begon ook eens tegen mij te praten op MSN- heel vriendelijke jongen trouwens- in het Frans. Die begreep absoluut niet waarom ik automatisch tegen hem in het Engels begon, "vous êtes Belge, non?"
pi_52692488
quote:
Zou dat dan even illegaal zijn als de afscheuring van 1830?
Neen, veel illegaler. De afscheuring is namelijk niet iets wat door de overheid zelf in gang werd gezet...

Bovendien is het iets totaal anders. Toen was er eigenlijk geen grondwettelijke controle. Nu heb je instellingen van het Arbitragehof die een strenge controle op de Belgische staat uitoefenen en ze zwaar kunnen veroordelen, een referendum ook gewoon ongeldig zullen verklaren. Net zoals bijvoorbeeld verkiezingen op dit moment door BHV ongeldig zouden verklaard worden.
En dan hebben we het nog niet gehad over de immense schadevergoedingen die de Vlaamse regering dan te wachten staat...
  zondag 26 augustus 2007 @ 11:21:29 #187
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52693696
Owja zuiderbuur, hoe wil jij eigenlijk de verschillen tussen Belgen en Nederlanders overbruggen of oplossen?

Kijk bijv. maar eens naar de muziek. Op de Belgische radio wordt heel andere muziek gedraaid dan op de Nederlandse, en als ik die top 2000 lijsten erbij neem dan zie ik ook grote verschillen.

In Nederland kennen we weliswaar wel Belgische muziek (Deus, Novastar enzo) maar raad eens drie keer wat bij ons het populairste liedje van Jacques Brel is....

Dus hoe gaan we de Belg aan André Hazes en Spinvis krijgen en de Hollander aan Brel?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52693734
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Owja zuiderbuur, hoe wil jij eigenlijk de verschillen tussen Belgen en Nederlanders overbruggen of oplossen?

Kijk bijv. maar eens naar de muziek. Op de Belgische radio wordt heel andere muziek gedraaid dan op de Nederlandse, en als ik die top 2000 lijsten erbij neem dan zie ik ook grote verschillen.

In Nederland kennen we weliswaar wel Belgische muziek (Deus, Novastar enzo) maar raad eens drie keer wat bij ons het populairste liedje van Jacques Brel is....

Dus hoe gaan we de Belg aan André Hazes en Spinvis krijgen en de Hollander aan Brel?
Dat vind ik nu nog het minst erge Er zullen sowieso lokale radiostations blijven en dat zijn dan maar onze radiostations voor 'Vlaanderen' en die van hen voor 'Nederland', want ja, de naam Nederland zal dan toch ook moeten veranderen
  zondag 26 augustus 2007 @ 11:33:49 #189
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52693883
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:23 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat vind ik nu nog het minst erge Er zullen sowieso lokale radiostations blijven en dat zijn dan maar onze radiostations voor 'Vlaanderen' en die van hen voor 'Nederland', want ja, de naam Nederland zal dan toch ook moeten veranderen
Het lijkt iets kleins maar er zal toch een gemeenschappelijke identiteit moeten worden opgebouwd. Je kunt wel zeggen: 'laat Vlaanderen maar z'n eigen radiozenders, kranten, tv-zenders enz. houden' maar dan krijg je weer een situatie van twee landen onder 1 dak.

Hier in Nederland hebben provincies ook wel eigen kranten, tv-zenders, verenigingen enzo maar tegelijkertijd zijn er ook nog genoeg 'universele' dingen die alle Nederlanders gemeen hebben. En dat is denk ik de truuk van succesvol in één land leven, de verschillen respecteren en/of beschermen maar tegelijkertijd een nationale identiteit opbouwen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52693912
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het lijkt iets kleins maar er zal toch een gemeenschappelijke identiteit moeten worden opgebouwd. Je kunt wel zeggen: 'laat Vlaanderen maar z'n eigen radiozenders, kranten, tv-zenders enz. houden' maar dan krijg je weer een situatie van twee landen onder 1 dak.

Hier in Nederland hebben provincies ook wel eigen kranten, tv-zenders, verenigingen enzo maar tegelijkertijd zijn er ook nog genoeg 'universele' dingen die alle Nederlanders gemeen hebben. En dat is denk ik de truuk van succesvol in één land leven, de verschillen respecteren en/of beschermen maar tegelijkertijd een nationale identiteit opbouwen.
Exact. Klopkoek illustreert het hier aan de hand van muziek, maar eigenlijk geldt dat gewoon voor een hele hoop andere zaken. Er zijn overeenkomsten ja, maar die heb je met elk land wel. Maar er blijven enorme gaten zitten tussen de twee landen, zelfs groter dan tussen Vlaanderen en Wallonië. Nogmaals: cultuur is véél meer dan louter de taal. En zelfs daar heb je al grote verschillen.
  zondag 26 augustus 2007 @ 11:36:06 #191
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_52693919
Nederland en Vlaanderen samenvoegen is echt een makkie vergeleken met het laten integreren van moslimallochtonen.
"Kop houwe, anders sla ik hem er af."
  zondag 26 augustus 2007 @ 11:46:47 #192
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52694097
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:35 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Exact. Klopkoek illustreert het hier aan de hand van muziek, maar eigenlijk geldt dat gewoon voor een hele hoop andere zaken. Er zijn overeenkomsten ja, maar die heb je met elk land wel. Maar er blijven enorme gaten zitten tussen de twee landen, zelfs groter dan tussen Vlaanderen en Wallonië. Nogmaals: cultuur is véél meer dan louter de taal. En zelfs daar heb je al grote verschillen.
Mja, toch blijft het allemaal iets ongrijpbaars. Volgens historici had Nederland voor pakweg 1850 geen nationale identiteit, ze leefden allemaal langs elkaar heen en hadden hun eigen dialect (die andere 'Nederlanders' niet konden verstaan). Dat Nederland al die jaren toch min of meer bij elkaar bleef verklaren ze met het overwicht van Holland in die tijd, het hebben van een gemeenschappelijk protestants geloof en de bindende kracht van de stadhouder (voorloper van de koning zeg maar).

Het is een illusie om te denken dat je met het geforceerd wegpoetsen van verschillen een nationale identiteit kan opbouwen, ikzelf denk ik juist dat het hebben van (kleine) verschillen een noodzakelijke voorwaarde is. Maarnee, het wonderrecept voor nation building is meestal iets ongrijpbaars.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52694155
Trouwens, er is in mijn ogen nog niet echt sprake van een einde van België hoor. De Walen doen nu heel vervelend, maar gaan in mijn ogen echt wel inbinden binnenkort.

Niets te samenvoegen met Nederland
  zondag 26 augustus 2007 @ 12:08:39 #194
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_52694529
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:50 schreef leonieke het volgende:
Trouwens, er is in mijn ogen nog niet echt sprake van een einde van België hoor. De Walen doen nu heel vervelend, maar gaan in mijn ogen echt wel inbinden binnenkort.
Natuurlijk binden die Walen in. Uiteindelijk hebben ze niks te vertellen.
"Kop houwe, anders sla ik hem er af."
  zondag 26 augustus 2007 @ 13:02:01 #195
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52695610
IJzerbedevaart: Roep om staatshervorming


Aan de IJzertoren in Diksmuide is de tachtigste IJzerbedevaart aan de gang. Het thema van deze editie is 'gisteren, vandaag, morgen'. In zijn toespraak zal voorzitter Walter Baeten van het IJzerbedevaartcomité de Franstaligen vragen om hun 'non' tegen een staatshervorming op te geven.

Duizenden aanwezigen
Enkele duizenden mensen zijn rond het middaguur al verzameld op de IJzervlakte. De IJzerbedevaart wordt traditioneel ook bijgewoond door heel wat politici vooral van N-VA, spirit en CD&V.

CD&V en spirit
Vlaams minister-president Kris Peeters (Cd&V) is aanwezig, zijn voorganger en ex-formateur Yves Leterme is er niet, naar verluidt om de Franstaligen niet te schofferen.

Ook de Vlaamse ministers Bert Anciaux (spirit) en Hilde Crevits (CD&V) zijn er. Waals minister-president Rudy Demotte (PS) kreeg een uitnodiging, maar heeft die niet beantwoord.

Actualiteit
Voorzitter Baeten komt in zijn toespraak terug op de politieke actualiteit. Hij zal aandringen op nieuwe stappen in de staatshervorming die moeten zorgen voor beter bestuur. Als de Franstaligen 'non' blijven zeggen, wordt Vlaanderen verplicht om eenzijdig stappen te ondernemen en de transfers richting Wallonië zelf vast te leggen. (belga/hln)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 26 augustus 2007 @ 13:04:11 #196
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52695662
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 12:08 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:

[..]

Natuurlijk binden die Walen in. Uiteindelijk hebben ze niks te vertellen.
En de koning gaat volgens de geruchten de oer-belgicist van de VLD Herman De Croo als (in)formateur aanduiden. Dus het is het Vlaamse front dat uiteen zal vallen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52695748
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:36 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Nederland en Vlaanderen samenvoegen is echt een makkie vergeleken met het laten integreren van moslimallochtonen.
Ik zou daar niet zo stellig over doen. Ken je het verhaal van de gedeporteerde Wolga-Duitsers en hun "eenvoudige" integratie in hun vaderland?
pi_52695837
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 13:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

En de koning gaat volgens de geruchten de oer-belgicist van de VLD Herman De Croo als (in)formateur aanduiden. Dus het is het Vlaamse front dat uiteen zal vallen ...
Het is hij die zo makkelijk zal toegeven, al is het om de koning niet te beledigen.
Ik hoop dat, wat hij ook doet, de vlaamse frontvorming voor 1 keer in de geschiedenis eens stand zal houden.

Eigenlijk had hij al een jaar of 10 geleden op de sporen van de Thalys moeten gaan liggen, hij sprak in de jaren 80: "Als de TGV er komt (via Leuven dan specifiek) .. smijt ik me ervoor".
Misschien is het nu alsnog het moment

[ Bericht 19% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 26-08-2007 13:20:29 ]
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 26 augustus 2007 @ 13:13:32 #199
189777 zagevent
what's in a name
pi_52695846
quote:
Gisteren maakten we de peiling van de Waalse krant Vers l'avenir bekend over de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Daarin wenste 39% van de Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen. Deze enquête werd afgenomen bij 900 mensen.

De lezers van www.gva.be gaan hierin nog verder. Maar liefst 64% van de bijna 10.000 respondenten wil de splitsing van België. Maar dan moet Vlaanderen wel alleen verder. Een bijvoeging bij Nederland zien ze niet zitten.

Uit de talrijke reacties blijkt verder dat dit de belangrijkste redenen zijn voor de onafhankelijkheid te kiezen:
* Vlaanderen is er economisch klaar voor
* De mentaliteit van Vlamingen en Walen verschilt te sterk
* De Vlamingen willen niet langer dat er geld naar Wallonië stroomt

Toch is er ook nog 36% tegen een splitsing van België. Deze mensen motiveren hun mening zo:
* België is nu al zo'n klein landje, Vlaanderen alleen heeft niets te zeggen in Europa
* De Belgen hebben in het buitenland een goede reputatie omdat ze 3 talen moeten leren in hun land
* Vlaanderen zou economisch ten onder gaan aan een splitsing
Een paar dagen geleden nog 49%, vandaag al 64%. Wat zal dat volgende week geven?

gva
  zondag 26 augustus 2007 @ 13:24:15 #200
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_52696104
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 13:09 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Ik zou daar niet zo stellig over doen. Ken je het verhaal van de gedeporteerde Wolga-Duitsers en hun "eenvoudige" integratie in hun vaderland?
Nee, vertel.
"Kop houwe, anders sla ik hem er af."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')