Is dat de gedachte erachter?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Omdat de remlichten en knipperlichten zichtbaar moeten zijn bij geopende deur.
En omdat die 4x4's vaak zo'n draaideur hebben moeten die dus in de bumper zitten.
Je kan niet switchen tussen de verschillende lichten, en de bovenste worden vaak gebruikt als mistachterlicht en achteruitrij licht.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:11 schreef Xtr3mE het volgende:
damn dit is wel heel erg toevallig!
eergisteren reed dus zo'n landrover uit het 1e plaatje voor mij in de file en idd de onderste lichten stonden aan (kofferbak is toch dicht dus why?). Nu vraag ik me dan ook af: is het mogelijk om te switchen tussen die lichten? Worden die bovenste wel überhaupt gebruikt? (dom vraag misschien)
Inderdaad! Daar heb ik ook wel eens last van. Maar waarom doen ze nou die krengen onderaan in de bumper?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:27 schreef MdMa98 het volgende:
het is soms wel verdomd irritant als je achter zo`n auto zit.. je kijkt automatisch naar de grote lichtunits, en dan denk je dat hij geen licht voert oid
dit is het enige juiste antwoord mensenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Omdat de remlichten en knipperlichten zichtbaar moeten zijn bij geopende deur.
En omdat die 4x4's vaak zo'n draaideur hebben moeten die dus in de bumper zitten.
zoals je ziet aardig wat millimeter-neucken regelementair gezienquote:4 . BIJZONDERE BEPALINGEN
4.4 . Achteruitrijlicht
4.4.4 . Plaats
4.4.4.1 . In de breedterichting
Geen bijzondere bepalingen .
4.4.4.2 . In de hoogterichting
Minimaal 250 mm en maximaal 1 200 mm boven het wegdek .
4.4.4.3 . In de lengterichting
Achteraan het voertuig .
4.4 . Achteruitrijlicht
4.4.4 . Plaats
4.4.4.1 . In de breedterichting
Geen bijzondere bepalingen .
4.4.4.2 . In de hoogterichting
Minimaal 250 mm en maximaal 1 200 mm boven het wegdek .
4.4.4.3 . In de lengterichting
Achteraan het voertuig .
4.5 . Richtingaanwijzers
4.5.4 . Plaats
4.5.4.1 . In de breedterichting
De rand van het verst van het middenlangsvlak van het voertuig verwijderde lichtdoorlatende gedeelte mag zich op niet meer dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden .
De minimale afstand tussen de binnenranden van beide lichtdoorlatende gedeelten moet 600 mm bedragen . Wanneer de verticale afstand tussen de achterrichtingaanwijzer en het overeenkomstige achterlicht 300 mm of minder bedraagt , mag de afstand tussen het punt van grootste breedte van het voertuig en de buitenrand van de achterrichtingaanwijzer niet meer dan 50 mm meer bedragen dan de afstand tussen het punt van grootste breedte van het voertuig en het overeenkomstige achterlicht . Het lichtdoorlatende gedeelte van voorrichtingaanwijzers moet zich op ten minste 40 mm bevinden van het lichtdoorlatende gedeelte van de dimlichten , alsmede van de mistlichten voor indien deze aanwezig zijn . Een kleinere afstand wordt toegestaan indien de lichtsterkte ter plaatse van de referentie-as van de richtingaanwijzer ten minste 400 candela bedraagt .
4.5.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek :
minimaal 500 mm voor richtingaanwijzers van categorie 5 .
minimaal 350 mm voor richtingaanwijzers van de categorieën 1 en 2 .
maximaal 1 500 mm voor alle categorieën .
Indien het in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is deze maximale grens aan te houden , mag het hoogste punt van het lichtdoorlatende gedeelte zich op een hoogte van 2 300 mm bevinden voor de richtingaanwijzers van categorie 5 en op een hoogte van 2 100 mm voor de categorieën 1 en 2 .
4.5.4.3 . In de lengterichting
De afstand tussen het referentiepunt van het lichtdoorlatende gedeelte van de zijrichtingaanwijzer ( schema A ) en het dwarsvlak dat de maximale lengte van het voertuig aan de voorzijde begrenst , mag niet meer bedragen dan 1 800 mm . Indien het op grond van de constructie van het voertuig niet mogelijk is de minimale zichtbaarheidshoeken een te houden , mag deze afstand worden vergroot tot 2 500 mm , wanneer het voertuig is uitgerust overeenkomstig schema A .
4.7 . Stoplicht (remlicht)
4.7.4 . Plaats
4.7.4.1 . In de breedterichting
Minimaal 600 mm tussen de beide lichten . Deze afstand kan tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt .
4.7.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek : minimaal 350 mm , maximaal 1 500 mm of 2 100 mm indien het door de vorm van de carrosserie niet mogelijk is een hoogte van 1 500 mm aan te houden .
4.7.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .
4.10 . Achterlicht
4.10.4 . Plaats
4.10.4.1 . In de breedterichting
Het punt van het lichtdoorlatende gedeelte dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .
De minimale afstand tussen de binnenranden van de beide lichtdoorlatende gedeelten moet 600 mm bedragen . Deze afstand kan tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt .
4.10.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek : minimaal 350 mm , maximaal 1 500 mm of 2 100 mm indien het door de vorm van de carrosserie niet mogelijk is een hoogte van 1 500 mm aan te houden .
4.10.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .
4.11 . Mistlicht achter
4.11.4 . Plaats
4.11.4.1 . In de breedterichting
Bij aanwezigheid van één mistlicht achter moet dit zich bevinden aan de kant van het middenlangsvlak van het voertuig tegengesteld aan de verkeersrichting ( rechts - of linksverkeer ) die is voorgeschreven in het land van inschrijving .
In ieder geval moet de afstand tussen mistlicht achter en stoplicht groter zijn dan 100 mm .
4.11.4.2 . In de hoogterichting
Tussen 250 en 1 000 mm boven het wegdek .
4.11.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .
quote:Op donderdag 23 augustus 2007 01:37 schreef Pharell het volgende:
[..]
dit is het enige juiste antwoord mensen
En dit dan:quote:Op donderdag 23 augustus 2007 01:37 schreef Pharell het volgende:
[..]
dit is het enige juiste antwoord mensen
je moet je natuurlijk wel bij de EU (of nl dat weet ik niet precies) regels houden hequote:
Omdat het SU(F)V's zijn.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:01 schreef RaTz het volgende:Weet iemand waarom dit is? Ik vind het er bovendien ook maar lelijk en goedkoop uit zien
Dit klopt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:17 schreef noutie het volgende:
en nu wel het juiste antwoord:
De lichten aan de zijkant kunnen niet gebruikt worden door het reservewiel. Je moet het rechter knipperlicht ook kunnen zien als je er schuin links achterstaat en andersom. Wanneer er een reservewiel in het gezichtsveld hangt zie je het licht niet. Volgens de wetgever mag dat niet en daarom zitten de lampen in de bumper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |