abonnement Unibet Coolblue
pi_52604598
Dit vraag ik me nou al jaren af, en ik kan er geen logisch antwoord voor bedenken.

Waarom hebben veel 4x4's (welke gewoon voorzien zijn van volwaardige achterlicht units), toch het remlicht, achterlicht en de knipperlichten altijd in een aparte unit onder in de achterbumper zitten?

Voorbeelden:
Landrover Freelander


Mitsubishi Pajero


Nissan Patrol:


Suzuki Vitara


Ik zou juist zeggen dat het onlogisch is omdat zulke auto's nog wel eens gaan terreinrijden, en dan komen die achterlicht units juist sneller onder de modder en in contact met water als ze zo laag zitten
Weet iemand waarom dit is? Ik vind het er bovendien ook maar lelijk en goedkoop uit zien
pi_52604792
Omdat de remlichten en knipperlichten zichtbaar moeten zijn bij geopende deur.
En omdat die 4x4's vaak zo'n draaideur hebben moeten die dus in de bumper zitten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_52605024
damn dit is wel heel erg toevallig!

eergisteren reed dus zo'n landrover uit het 1e plaatje voor mij in de file en idd de onderste lichten stonden aan (kofferbak is toch dicht dus why?). Nu vraag ik me dan ook af: is het mogelijk om te switchen tussen die lichten? Worden die bovenste wel überhaupt gebruikt? (dom vraag misschien)
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of bubble gum
pi_52605053
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Omdat de remlichten en knipperlichten zichtbaar moeten zijn bij geopende deur.
En omdat die 4x4's vaak zo'n draaideur hebben moeten die dus in de bumper zitten.
Is dat de gedachte erachter?
Lijkt me sterk, want bijvoorbeeld een nieuwe Toyota RAV4 heeft gewoon normale achterlichten en geen extra units onderin de bumper, en dan zou je de lichten ook niet helemaal goed zien (vooral aan de rechtse kant) als je de achterklep open maakt.
Sowieso kun je het LA achterlicht altijd goed zien bij geopende achterklep, en mocht de auto langs de weg geparkeerd staan met de rijrichting mee dan is dat altijd zichtbaar.
pi_52605130
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:11 schreef Xtr3mE het volgende:
damn dit is wel heel erg toevallig!

eergisteren reed dus zo'n landrover uit het 1e plaatje voor mij in de file en idd de onderste lichten stonden aan (kofferbak is toch dicht dus why?). Nu vraag ik me dan ook af: is het mogelijk om te switchen tussen die lichten? Worden die bovenste wel überhaupt gebruikt? (dom vraag misschien)
Je kan niet switchen tussen de verschillende lichten, en de bovenste worden vaak gebruikt als mistachterlicht en achteruitrij licht.
pi_52605668
het is soms wel verdomd irritant als je achter zo`n auto zit.. je kijkt automatisch naar de grote lichtunits, en dan denk je dat hij geen licht voert oid
pi_52606062
is me nog nooit opgevallen
vind het niet zo'n handige plek, dat moet stukgaan als je ergens tegenaan rijdt... meegespoten bumpers schieten hun doel ook al een beetje voorbij wat dat betreft, maar dit is nog gekker natuurlijk...
pi_52606398
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:27 schreef MdMa98 het volgende:
het is soms wel verdomd irritant als je achter zo`n auto zit.. je kijkt automatisch naar de grote lichtunits, en dan denk je dat hij geen licht voert oid
Inderdaad! Daar heb ik ook wel eens last van. Maar waarom doen ze nou die krengen onderaan in de bumper?
  woensdag 22 augustus 2007 @ 23:59:56 #9
132726 Sjengdanny
Ik kom er wel...
pi_52608811
Als je écht het juiste antwoord wilt hebben zou ik eens een mailtje sturen naar een merk die zijn 4x4 heeft voorzien van deze achterlichten.
Op ut Vriethof, op un baank.
Gruuts op de Mestreechter Geis!
Hendig sjiek!
Vuilak!
pi_52610643
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Omdat de remlichten en knipperlichten zichtbaar moeten zijn bij geopende deur.
En omdat die 4x4's vaak zo'n draaideur hebben moeten die dus in de bumper zitten.
dit is het enige juiste antwoord mensen
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
pi_52610843
Is Europese regelgeving, dacht ik...

regelgeving ... zie vooral punt 4
quote:
4 . BIJZONDERE BEPALINGEN

4.4 . Achteruitrijlicht
4.4.4 . Plaats

4.4.4.1 . In de breedterichting
Geen bijzondere bepalingen .
4.4.4.2 . In de hoogterichting
Minimaal 250 mm en maximaal 1 200 mm boven het wegdek .
4.4.4.3 . In de lengterichting
Achteraan het voertuig .

4.4 . Achteruitrijlicht
4.4.4 . Plaats
4.4.4.1 . In de breedterichting

Geen bijzondere bepalingen .
4.4.4.2 . In de hoogterichting
Minimaal 250 mm en maximaal 1 200 mm boven het wegdek .
4.4.4.3 . In de lengterichting
Achteraan het voertuig .

4.5 . Richtingaanwijzers
4.5.4 . Plaats
4.5.4.1 . In de breedterichting

De rand van het verst van het middenlangsvlak van het voertuig verwijderde lichtdoorlatende gedeelte mag zich op niet meer dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden .
De minimale afstand tussen de binnenranden van beide lichtdoorlatende gedeelten moet 600 mm bedragen . Wanneer de verticale afstand tussen de achterrichtingaanwijzer en het overeenkomstige achterlicht 300 mm of minder bedraagt , mag de afstand tussen het punt van grootste breedte van het voertuig en de buitenrand van de achterrichtingaanwijzer niet meer dan 50 mm meer bedragen dan de afstand tussen het punt van grootste breedte van het voertuig en het overeenkomstige achterlicht . Het lichtdoorlatende gedeelte van voorrichtingaanwijzers moet zich op ten minste 40 mm bevinden van het lichtdoorlatende gedeelte van de dimlichten , alsmede van de mistlichten voor indien deze aanwezig zijn . Een kleinere afstand wordt toegestaan indien de lichtsterkte ter plaatse van de referentie-as van de richtingaanwijzer ten minste 400 candela bedraagt .
4.5.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek :
minimaal 500 mm voor richtingaanwijzers van categorie 5 .
minimaal 350 mm voor richtingaanwijzers van de categorieën 1 en 2 .
maximaal 1 500 mm voor alle categorieën .
Indien het in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is deze maximale grens aan te houden , mag het hoogste punt van het lichtdoorlatende gedeelte zich op een hoogte van 2 300 mm bevinden voor de richtingaanwijzers van categorie 5 en op een hoogte van 2 100 mm voor de categorieën 1 en 2 .
4.5.4.3 . In de lengterichting

De afstand tussen het referentiepunt van het lichtdoorlatende gedeelte van de zijrichtingaanwijzer ( schema A ) en het dwarsvlak dat de maximale lengte van het voertuig aan de voorzijde begrenst , mag niet meer bedragen dan 1 800 mm . Indien het op grond van de constructie van het voertuig niet mogelijk is de minimale zichtbaarheidshoeken een te houden , mag deze afstand worden vergroot tot 2 500 mm , wanneer het voertuig is uitgerust overeenkomstig schema A .

4.7 . Stoplicht (remlicht)
4.7.4 . Plaats
4.7.4.1 . In de breedterichting

Minimaal 600 mm tussen de beide lichten . Deze afstand kan tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt .
4.7.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek : minimaal 350 mm , maximaal 1 500 mm of 2 100 mm indien het door de vorm van de carrosserie niet mogelijk is een hoogte van 1 500 mm aan te houden .
4.7.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .

4.10 . Achterlicht
4.10.4 . Plaats
4.10.4.1 . In de breedterichting

Het punt van het lichtdoorlatende gedeelte dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .
De minimale afstand tussen de binnenranden van de beide lichtdoorlatende gedeelten moet 600 mm bedragen . Deze afstand kan tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt .
4.10.4.2 . In de hoogterichting
Boven het wegdek : minimaal 350 mm , maximaal 1 500 mm of 2 100 mm indien het door de vorm van de carrosserie niet mogelijk is een hoogte van 1 500 mm aan te houden .
4.10.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .

4.11 . Mistlicht achter
4.11.4 . Plaats
4.11.4.1 . In de breedterichting

Bij aanwezigheid van één mistlicht achter moet dit zich bevinden aan de kant van het middenlangsvlak van het voertuig tegengesteld aan de verkeersrichting ( rechts - of linksverkeer ) die is voorgeschreven in het land van inschrijving .
In ieder geval moet de afstand tussen mistlicht achter en stoplicht groter zijn dan 100 mm .
4.11.4.2 . In de hoogterichting
Tussen 250 en 1 000 mm boven het wegdek .
4.11.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .
zoals je ziet aardig wat millimeter-neucken regelementair gezien

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 23-08-2007 02:03:48 ]
Calm down, please!
pi_52610875
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 01:37 schreef Pharell het volgende:

[..]

dit is het enige juiste antwoord mensen
Calm down, please!
pi_52613574
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 01:37 schreef Pharell het volgende:

[..]

dit is het enige juiste antwoord mensen
En dit dan:

  donderdag 23 augustus 2007 @ 11:38:35 #14
117895 matthendriks
Switching reality. And back.
pi_52616525
Dat zijn toch gewoon de mistlampen? Die heb ik ook in mijn 'normale' sedan zitten...

Die groene jeep van hierboven, lijkt uit Amerika te komen, waar ze weer andere eisen hebben voor verkeer dan in Europa.
Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/
  donderdag 23 augustus 2007 @ 12:00:43 #15
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_52617195
Nopes, dat zijn weldegelijk de normale lichtunits...


Sowieso natuurlijk de knipperlichten al...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_52617613
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 01:58 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

[afbeelding]
je moet je natuurlijk wel bij de EU (of nl dat weet ik niet precies) regels houden he
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
  donderdag 23 augustus 2007 @ 12:23:24 #17
5673 heijx
Qui que boue
pi_52617832
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:01 schreef RaTz het volgende:Weet iemand waarom dit is? Ik vind het er bovendien ook maar lelijk en goedkoop uit zien
Omdat het SU(F)V's zijn.

Nee, ik zou het ook niet weten. Het is de perfecte boomstronkhoogte.

Suzuki is er ooit mee begonnen met de eerste Vitara en apen apen apen na.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_52648035
wellicht omdat dei wagens doorgaans wat hoger liggen,
als je het milimeter geneuzel uit de wet bekijkt zou het kunnen dat achterlichten die wat hoger zitten boven de maximale toegestane hoogte uitomen,

dan maar in de bumper,
en als je ergens tegenaan rijdt maken de kosten voor die lampjes ook niet meer uit als er toch een nieuwe bumper opmoet.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_52649589
en nu wel het juiste antwoord:

De lichten aan de zijkant kunnen niet gebruikt worden door het reservewiel. Je moet het rechter knipperlicht ook kunnen zien als je er schuin links achterstaat en andersom. Wanneer er een reservewiel in het gezichtsveld hangt zie je het licht niet. Volgens de wetgever mag dat niet en daarom zitten de lampen in de bumper.
pi_52649650
Vooral in de derde foto van de OP is goed te zien wat ik bedoel.
pi_52650473
En wat zeg je dan van de Rav4 hierboven?
pi_52655136
Ik heb de bovenste verlichting ook aangesloten op m'n patrol dus als k rem gaan er 7 lampen branden

overigens zit er nog geen fitting in die lampen dus t is nog best een klus.

hoogte kan het overigens niet zijn. want verlichting zit op 90 cm hoogte.
2825cc Single Turbo Beast
pi_52656004
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:17 schreef noutie het volgende:
en nu wel het juiste antwoord:

De lichten aan de zijkant kunnen niet gebruikt worden door het reservewiel. Je moet het rechter knipperlicht ook kunnen zien als je er schuin links achterstaat en andersom. Wanneer er een reservewiel in het gezichtsveld hangt zie je het licht niet. Volgens de wetgever mag dat niet en daarom zitten de lampen in de bumper.
Dit klopt.
Het kan niet zijn om de hoogte van de lampen, bij sommige stations zitten ze op dezelfe hoogte
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')