abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_3165937
Erzijn veel muzieksoorten die ik tot mijn oren laat bekomen en zo vind ik het heerlijk om op geschikte momenten tussen al het geweld van lawaaierige muziek en na mooie songs met diepzinnige teksten eens gewoon ontspannen te luisteren naar mooie jazzmuziek.


De stapel cd's die ik nu voor mijn neus heb liggen en waar ik de komende uren mee doorbrengen zal bestaat uit:
John Coltrane - On Impulse
Ben Webster and "Sweets" Edison - Ben and "Sweets"
Charles Mingus - "Pithecantropus Erectus" 1955 - 1957
Miles davis - In person, Friday night

Zo ben ik benieuwd of hier meer jazzliefhebbers rondlopen die zonuendan naar jazz luisteren en daarvan genieten. ik zag zo snel geen ander topic over jazz dusdat suggereert dat hier niet zoveel jazzliefhebbers zijn?
Zou leuk zijn als er andere jazzgenieters hierin reageren en ookals je jazz aan het draaien bent vind ik het leuk als je je lijst daarvan post.

*
*
*
pi_3165951
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:11 schreef Otherside het volgende:
Charles Mingus - "Pithecantropus Erectus" 1955 - 1957
Deze vind ik goed
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3165997
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:12 schreef Zander het volgende:

[..]

Deze vind ik goed


Me, Myself An Eye van Charles Mingus vind ik ook een geweldig mooi album.
*
*
*
pi_3166032
Ik heb nu trouwens geen jazz opstaan, maar ik ben wel een liefhebber. Ook zeer aangenaam:

- John Coltrane: My Favorite Things
- Cookin' with the Miles Davis Quintet
- Chick Corea & Gary Burton: Duet
- Ornette Coleman: Shape of Jazz to Come
- Eric Dolphy: Out to Lunch (op sommige momenten, is wel een beetje zenuwenmuziek)
- The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery
- Jimmy Smith - Root Down (meer funk-achtig)

etc. etc.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3166073
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:20 schreef Zander het volgende:
Ik heb nu trouwens geen jazz opstaan, maar ik ben wel een liefhebber. Ook zeer aangenaam:

- John Coltrane: My Favorite Things
- Cookin' with the Miles Davis Quintet
- Chick Corea & Gary Burton: Duet
- Ornette Coleman: Shape of Jazz to Come
- Eric Dolphy: Out to Lunch (op sommige momenten, is wel een beetje zenuwenmuziek)
- The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery
- Jimmy Smith - Root Down (meer funk-achtig)

etc. etc.


Hee mooizeg! Jij bent zekerwel een liefhebber dat laat de lijst die je post welzien. Nou zegt de naam Eric Dolphy mij niets zogauw maar als jij zegt zenuwenmuziek dan is de kans erwel dat ik dat kan waarderen.
*
*
*
  donderdag 14 februari 2002 @ 20:34:05 #6
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3166208
word echt tijd dat je langs komt...

Ik ben in Den Haag naar het North Sea Jazz Festival geweest en draai thuis vaak Miles davis als ik aan het werk ben (maken van een beeld bijvoorbeeld)

[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_3166239
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:34 schreef Profesor het volgende:
word echt tijd dat je langs komt...

Ik ben in Den Haag naar het North Sea Jazz Festival geweest en draai thuis vaak Miles davis als ik aan het werk ben (maken van een beeld bijvoorbeeld)


Dat doet me goed om te horen want daarmee win je welmeer dan een ronde.
*
*
*
  donderdag 14 februari 2002 @ 20:37:36 #8
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_3166258
Monty Alexander live in Montreux vind ik nog steeds het beste.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_3166337
Ben (nog) geen kenner, wel liefhebber. Ik hou vooral van relaxte muziek als van Bob James (One & Two zijn heel goeie albums bijv.) of Herbie Hancock (Headhunters!)

Maareh ik luister nog maar net naar jazz eigenlijk dus tips zijn altijd welkom! Welke albums mogen echt niet ontbreken in mn verzameling?

pi_3166365
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:44 schreef Kid_RisK het volgende:
Ik hou vooral van relaxte muziek als van Bob James (One & Two zijn heel goeie albums bijv.) of Herbie Hancock (Headhunters!)
Da's meer een beetje seventies funk/fusion-achtig, ook erg lekker .

Herbie heeft wel meer albums in die stijl gemaakt, 'Man-Child' en 'Thrust' van HH zijn ook erg goed te pruimen. Blue Note Records heeft een paar verzamelaars met allemaal van dat soort muziek, 'Blue Note Breakbeats'. Probeer er daar ook eens een paar van, zou'k zeggen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3166389
luister af en toe thoots Thielemans (is dit wel echte jazz?) Ik vind 'Nothing Else Matter' samen met Lionel Richie echt een heeeel lekker nummer
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  donderdag 14 februari 2002 @ 20:50:12 #12
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3166406
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:36 schreef Otherside het volgende:

[..]

Dat doet me goed om te horen want daarmee win je welmeer dan een ronde.


Deze zomer begint het weer, wie weet komen we nog Fokkers tegen daar..
En laat ik jou Den Haag zien en de stranden in Scheveningen
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_3166466
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:44 schreef Kid_RisK het volgende:
Ben (nog) geen kenner, wel liefhebber. Ik hou vooral van relaxte muziek als van Bob James (One & Two zijn heel goeie albums bijv.) of Herbie Hancock (Headhunters!)

Maareh ik luister nog maar net naar jazz eigenlijk dus tips zijn altijd welkom! Welke albums mogen echt niet ontbreken in mn verzameling?


Er is zoveel goede jazz en teveel omzo op te kunnen noemen maar enkele namen die in me opkomen die niet in een goede jazzcollectie misstaan enwaarje eventueel iets aan hebt:

Miles Davis
Oscar Peterson
Pat Matheny
John Coltrane
Charlie Parker
David Sanborn
Oscar Peterson
Chet Baker
Dave Brubeck
Stan Getz
Art Blakey
Chick Corea

*
*
*
pi_3166488
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:48 schreef Malebolgia het volgende:
luister af en toe thoots Thielemans (is dit wel echte jazz?) Ik vind 'Nothing Else Matter' samen met Lionel Richie echt een heeeel lekker nummer
Thielemans iswel jazz te noemen naar mijn idee hij heeft meerdere mooie nummers volgeblazen.
*
*
*
pi_3166501
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:50 schreef Profesor het volgende:

[..]

Deze zomer begint het weer, wie weet komen we nog Fokkers tegen daar..
En laat ik jou Den Haag zien en de stranden in Scheveningen


Den Haag is in juli dé plaats voor jazz!
*
*
*
pi_3166517
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:46 schreef Zander het volgende:

[..]

Da's meer een beetje seventies funk/fusion-achtig, ook erg lekker .


Tja ik ben nog niet zo heel erg thuis in al die ouwe genres
quote:
Herbie heeft wel meer albums in die stijl gemaakt, 'Man-Child' en 'Thrust' van HH zijn ook erg goed te pruimen. Blue Note Records heeft een paar verzamelaars met allemaal van dat soort muziek, 'Blue Note Breakbeats'. Probeer er daar ook eens een paar van, zou'k zeggen.
Thanks voor de tip, ik zal zeker eens kijken!

Ik ben overigens niet alleen op zoek naar dat soort muziek... Ook albums als Bitches Brew van Miles Davis, Straight Life van Freddie Hubbard of Giant Steps van Coltrane vind ik heel erg goed, ik ken alleen nog niet zo veel van dat soort dingen!

Wat zijn echt de klassieke albums die iedereen gewoon móet hebben?

En weten jullie ook goeie boeken over jazz? Soort van newbie guides voor jazz zegmaar?

pi_3166596
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:54 schreef Otherside het volgende:

[..]

Er is zoveel goede jazz en teveel omzo op te kunnen noemen maar enkele namen die in me opkomen die niet in een goede jazzcollectie misstaan enwaarje eventueel iets aan hebt:

Miles Davis
Oscar Peterson
Pat Matheny
John Coltrane
Charlie Parker
David Sanborn
Oscar Peterson
Chet Baker
Dave Brubeck
Stan Getz
Art Blakey
Chick Corea


Thanks! Heb je ook nog aanraders voor specifieke albums van hun?
pi_3166856
Oeh! Jah, d'r zijn heeel veel soorten jazz. Inderdaad de traditionele (soms oude) jazz, maar ook het nieuwe funky spul. Zowel freaky zenuwenmuziek, als hele relaxte smooth jazz.

Een 'paar' namen:
Al Dimeola (electr. gitaar)
Bela Fleck & the Flecktones (bas?)
Brand New Heavies (makkelijk toegankelijk pop-achtig)
Brecker Brothers (trompet + sax, div. stijlen)
Buckshot LeFonque (jazz tot rap tot pop tot scratchen etc)
Charlie Hunter (vibes)
Dave Brubeck (Take Five!)
Dave Grusin (piano, beetje klassiekachtig)
Ella Fitzgerald (toelichting overbodig)
George Benson (slick/funky electr. gitaar + zang)
Groove Collective (grrrroove)
Hans Dulfer (weird, hehe)
Herbie Hancock (een must)
Horn of Plenty (hollandse blazers! humor)
James Taylor Quartet (beetje pop-achtig?)
Jamiroquai (niet echt jazz, maar z'n ouwe nummers wel jazz/funk)
Jerry Van Rooyen (filmmuziek)
Jimmy Smith (hammondorgan!)
Joe Satriani (flink op de gitaar tekeer)
John Patitucci (smooth bass)
John Scofield (heerlijk op de gitaar)
Larry Carlton (smooth gitaar)
Lee Ritenour (smooth gitaar)
Marcus Miller (funky bass)
Maynard Ferguson (heerlijke 70's (big)band, hoger kan een trompet niet)
Michel Petrucciani (mooi piano, R.I.P.)
Miles Davis (goes without saying)
Nils Gessinger (trombone)
Norman Brown (smooth gitaar)
Nueva Manteca (hollandse latin!)
Pat Metheny Group (relaxed, een must)
Return to Forever (funky 70's)
Rosenberg Trio (tja, hehehe, beetje zenuwenmuziek)
Russ Freeman & The Rippingtons (erg gladjes)
Sarah Vaughan (zwoel)
Saskia Laroo (hollandse trompettiste! geinig)
Spyro Gyra (funky, poppy, groovy, hehehe)
Stanley Clarke (gitaar)
Steve Turre (trombonist & zeeschelpen-blazer)
Tab Two (jazzdance, vol lekkere beats, samples, en trompetsolo's)
Toots Thielemans (van 'normale' tot latin jazz, heerlijk)
Tower of Power (blaaaazers!)
Weather Report (70's, erg lekker)

pi_3167105
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 21:04 schreef Kid_RisK het volgende:

[..]

Thanks! Heb je ook nog aanraders voor specifieke albums van hun?


Ik zal enkele albums opnoemen maar dat is slechts een zeer kleine en beperkte keuze uit het zeer ruime assortiment wat er aan jazz is. Er zijn zoveel stromingen binnen de jazz waarvoor ik ookniet kenner genoeg ben om die precies weer te geven maar ik zag net dat hierboven mij door DennisMoore een heel mooi lijstje is gepost.

Miles Davis: Heeft veel verschillende stromingen binnen de jazz doorgaan en daardoor ook veel verschillend werk. Een kleine greep daaruit wat ik mooi vind: Kind of Blue, The man with the horn, Decoy, You're under arrest en natuurlijk TUTU met de prachtige hoes.
Pat Matheny: oa: First Circle, Pat Metheny Group, We Live Here
John Coltrane: Ook teveel om op te noemen enkele titels: Meditations, The Major Works of John Coltrane, My Favorite Things, Blue Train, On Impulse, A love Surpreme
David Sanborn: Voyeur, Straight to the Heart, David Sanborn, Change of Heart, Best of David Sanborn

*
*
*
pi_3167132
Okee dan echt bedankt allemaal!

*audiogalaxy opstart*

pi_3169905
van Mingus vind ik Blues & Roots en Mingus at the Bohemia zijn 2 sterkste werken, hoewel ik ook niet alles van 'm ken, maar toch wel het grootste gedeelte. Die Mexicaanse plaat van 'm is ook erg goed trouwens, New Tijuana Moods heet ie.

Eric Dolphy heeft weer veel met Mingus meegespeeld, zijn spel is duidelijk te herkennen aan de vogelachtige manier van spelen in z'n solo's.

Verder vind ik jazz eigenlijk het mooiste om live bij te wonen, of om zelf te spelen.

  vrijdag 15 februari 2002 @ 01:57:49 #22
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3169968
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 01:49 schreef Seestar het volgende:
van Mingus vind ik Blues & Roots en Mingus at the Bohemia zijn 2 sterkste werken, hoewel ik ook niet alles van 'm ken, maar toch wel het grootste gedeelte. Die Mexicaanse plaat van 'm is ook erg goed trouwens, New Tijuana Moods heet ie.

Eric Dolphy heeft weer veel met Mingus meegespeeld, zijn spel is duidelijk te herkennen aan de vogelachtige manier van spelen in z'n solo's.

Verder vind ik jazz eigenlijk het mooiste om live bij te wonen, of om zelf te spelen.


Jazz live bijwonen is inderdaad het allermooiste zo vind ik dat ookbij blues opgaan ook een van mijn favo soorten muziek. Is alwel weer een poos geleden dat ik een jazz concert live zag maar wie weet deze zomer wel het North Sea.
*
*
*
pi_3170127
is Jamiroquai jazz?

dat vinnik namelijk wél leuk (in tegenstelling tot alle andere muziek hier vernoemd)

[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
  vrijdag 15 februari 2002 @ 02:31:41 #24
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3170145
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 02:29 schreef the900 het volgende:
is Jamiroquai jazz?

dat vinnik namelijk wél leuk (in tegenstelling tot alle andere muziek hier vernoemd)


Nou voorzover ik het ken zou ik het geen jazz willen noemen. Maar ik ken daar nietzoveel van dusja het kan ook netzo goed zijn van wel.
*
*
*
pi_3170171
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 02:31 schreef Otherside het volgende:

[..]

Nou voorzover ik het ken zou ik het geen jazz willen noemen. Maar ik ken daar nietzoveel van dusja het kan ook netzo goed zijn van wel.


volgens mij ist funk
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_3170178
maar nu ga ik slapen
trusten allemaal!!!
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
  vrijdag 15 februari 2002 @ 03:42:06 #27
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_3170325
Ik had hier al ff geprobeerd een balletje op te gooien over Tower of Power, maar deze stroming schijnt weinig mensen dan weer te boeien....

Zelf luister ik ook veel naar Benjamin Herman en New Cool Collective. Ook de Charles Mingus bigband is erg gaaf om te horen....

"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_3170546
* Citroentje is ook jazzliefhebber.(nog) geen kenner

Als je nog maar net begint met jazz, dan kan ik je cd's van The Verve (jazzplatenmaatschappij) aanraden. Ze hebben van de grootste en beste jazz-artiesten geproduceerd. Bovendien hebben ze ook veel verzamelcd's die goed zijn om je een beetje te oriënteren op je jazzgebied.

Naast alle genoemde jazz-artiesten wil ik er nog eentje toevoegen:

Sergio Mendes. (Latin-jazz, ik heb alleen maar mp3's van 'm, kan iemand mij misschien een cd van hem aanraden?)

Oja, een jazz-cd die iedereen moet hebben; Kind Of Blue van Miles Davis. (maar dat wisten jullie al, toch?)

pi_3170595
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 21:21 schreef DennisMoore het volgende:
Een 'paar' namen: [sub]
Bela Fleck & the Flecktones (bas?)
Bela Fleck zelf bespeelt de (elektrische) banjo, maar op een zeer virtuoze en jazzy manier.
quote:
Charlie Hunter (vibes)
Ik ken een Charlie Hunter die een speciale) achtsnarige gitaar (5 gitaarsnaren + drie bassnaren bespeelt, misschien is 't dezelfde. Live heel gaaf om naar te kijken
quote:
James Taylor Quartet (beetje pop-achtig?)
Heeft ook een hoop instrumentale dingen gedaan met veel Hammond-orgel, oa koele covers van de themes van 'Dirty Harry' & 'Starsky & Hutch'
quote:
Return to Forever (funky 70's)
Yep, maar ook meer 'Latin'-achtige dingen. Ik vind bijv. de LP 'Light as a feather' erg goed, met Chick Corea op Rhodes-piano en Stanley Clarke op bas.

Dit is alleen maar als aanvulling bedoeld, verder een mooie lijst.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3174069
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 08:57 schreef Zander het volgende:

[..]

Bela Fleck zelf bespeelt de (elektrische) banjo, maar op een zeer virtuoze en jazzy manier.


Maar hij heeft ook wel een hele leuke bassist, Victor Lamar Wooten (ik geloof dat je het zo schrijft))
pi_3175048
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 13:59 schreef Seestar het volgende:

[..]

Maar hij heeft ook wel een hele leuke bassist, Victor Lamar Wooten (ik geloof dat je het zo schrijft))


Bela Fleck & the Flecktones - Wooten's Jam (live).mp3

Dat zal best

pi_3176546
Mensen die in Nederland naar North Sea zijn geweest of het SeaBottom Jazz Festival in Flevoland zijn geweest kennen hem misschien:
Jesse van Ruller. (echt nederlands )
Hij speelt echt fantastisch! Zijn stijl is een beetje modern, niet experimenteel ofzo, maar het is heel erg lekker
Hij speelt in het Jazz Ochestra van het Concertgebouw, diverse combo's en geeft les aan het conservatorium in Amsterdam. Als je een keer de mogelijkhied hebt om hem te zien is het wel erg leuk.

Of Leonardo Amuedo. Ook een Nederlander.

Ik weet niet of er iets te vinden is op KazaaaA oid, maar je kan ze toch beter live zien

Jesse van Ruller van op het SeaBottom Jazz Festival in Flevoland met drummer Martijn Vink en de bassist van het Jazz Ochestra van het Concertgebouw. (Ik weet zijn naam niet meer terwijl ik zelf ook een bassist ben *schaam*)
Dit was echt fantastisch om te zien.

pi_3176641
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 03:42 schreef Adagio het volgende:
Ik had hier al ff geprobeerd een balletje op te gooien over Tower of Power, maar deze stroming schijnt weinig mensen dan weer te boeien....

Zelf luister ik ook veel naar Benjamin Herman en New Cool Collective. Ook de Charles Mingus bigband is erg gaaf om te horen....


hmzz.. ik heb hier een CD van ze liggen(Rhythem & Business), maar echt geweldig zijn ze niet. Het klinkt wel aardig maar ik vind het muzikaal niet echt zo goed. Het is wat makkelijk, het klinkt zo simpel, en het is al te vaak zo gedaan.
pi_3177271
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 16:40 schreef Jimbaka het volgende:
Mensen die in Nederland naar North Sea zijn geweest of het SeaBottom Jazz Festival in Flevoland zijn geweest kennen hem misschien:
Jesse van Ruller. (echt nederlands )
natuurlijk ken ik hem, erg goede gitarist, maar ik vind hem het beste als hij met iemand meespeeld, niet als bandleider omdat hij toch de neiging heeft om dan een beetje vlakke pielmuziek te maken (als je begrijpt wat ik bedoel ) Heb hem een keer tijdens een optreden een gat zien slaan in z'n 40 jaar oude (of zoiets, iig een best bijzondere gitaar) Ging wel per ongeluk, bij het omgespen, hij heeft toen heel het concert met een gat in het voorblad van z'n gitaar gespeeld.
quote:
Of Leonardo Amuedo. Ook een Nederlander.
h'm die naam komt me bekend voor, maar ik ken niks van 'm, ik zal 's wat zoeken.
pi_3183334
H A R R Y C O N N I C K JR.
Her name was Lola, she was a showgirl..........
pi_3183887
quote:
Op zaterdag 16 februari 2002 11:12 schreef Biglebowski het volgende:
H A R R Y C O N N I C K JR.
Oeh! Da's wel hardcore jazz!
pi_3203087
[quote]Op vrijdag 15 februari 2002 17:51 schreef Seestar het volgende:

[..]

natuurlijk ken ik hem, erg goede gitarist, maar ik vind hem het beste als hij met iemand meespeeld, niet als bandleider omdat hij toch de neiging heeft om dan een beetje vlakke pielmuziek te maken (als je begrijpt wat ik bedoel ) Heb hem een keer tijdens een optreden een gat zien slaan in z'n 40 jaar oude (of zoiets, iig een best bijzondere gitaar) Ging wel per ongeluk, bij het omgespen, hij heeft toen heel het concert met een gat in het voorblad van z'n gitaar gespeeld.
[..]

Helemaal mee eens,notendiarree.
Technisch okee maar niet autenthiek,orgineel,verassend zoals b.v Anton Goudsmit!
Verder luisteren Kerm et moi altijd Chet baker,
vooral de c.d the touch of your lips en niet te vergeten,
Billie,Ella,Nina,Charles,Lester,Ben,Art,Ramses e.v.a.

pi_3203169
Nog een aanrader: Jestofunk.
Combinatie van moderne jazz en funk, ligt goed in het gehoor.
Enkele goede nummers: I'm gonna love you, The Ghetto, Fly Love Song, Can We Live, Universal Mother.
Ik hou niet echt van Jazz, maar dit vind ik toch wel errug lekker
Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
  maandag 18 februari 2002 @ 01:19:00 #39
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3203593
Niet meteen te vinden in platenzaken onder jazz denkikzo maar naar mijn idee zekerwel jazz te noemen zijn enkele heerlijke nummers van Frank Zappa die ikzo de term psychedelische jazz meegeef.
Van de cd Piquantique de nummers:
Kung Fu
Redunzl
Dupree's Paradise
T'Mershi Duween
Father O'Blivion
*
*
*
  maandag 18 februari 2002 @ 01:57:11 #40
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_3203726
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 16:45 schreef Jimbaka het volgende:

[..]

hmzz.. ik heb hier een CD van ze liggen(Rhythem & Business), maar echt geweldig zijn ze niet. Het klinkt wel aardig maar ik vind het muzikaal niet echt zo goed. Het is wat makkelijk, het klinkt zo simpel, en het is al te vaak zo gedaan.


Mingus Big Band bedoel je? Jah, ze zijn vrij onsubtiel af en toe. Ik heb hier ook nog een live dubbel-cdtje van ze. En dat ragt en dat knettert maar. Wel gaaf overigens
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_3205038
quote:
Op maandag 18 februari 2002 01:19 schreef Otherside het volgende:
Niet meteen te vinden in platenzaken onder jazz denkikzo maar naar mijn idee zekerwel jazz te noemen zijn enkele heerlijke nummers van Frank Zappa die ikzo de term psychedelische jazz meegeef.
Van de cd Piquantique de nummers:
Kung Fu
Redunzl
Dupree's Paradise
T'Mershi Duween
Father O'Blivion
Deze line-up van de Mothers is inderdaad erg jazz-achtig. Jammer dat de geluidskwaliteit van die Piquantique-cd nogal belabberd is, maar er zwerven ook nog opnames van een concert in Sydney (1973) rond met dezelfde nummers, alleen dan in uitstekende geluidskwaliteit.

Verder ook nog aan te raden: de cd's 'Grand Wazoo', 'Waka/Jawaka' en 'Make a Jazz Noise Here'.

Mingus Big Band heb ik ook nog live gezien, een paar jaar geleden op NSJ. Was ook wel een feestje, al mis je Mingus zelf natuurlijk wel.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 18 februari 2002 @ 10:24:40 #42
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3205203
quote:
Op maandag 18 februari 2002 10:09 schreef Zander het volgende:

[..]

Deze line-up van de Mothers is inderdaad erg jazz-achtig. Jammer dat de geluidskwaliteit van die Piquantique-cd nogal belabberd is, maar er zwerven ook nog opnames van een concert in Sydney (1973) rond met dezelfde nummers, alleen dan in uitstekende geluidskwaliteit.

Verder ook nog aan te raden: de cd's 'Grand Wazoo', 'Waka/Jawaka' en 'Make a Jazz Noise Here'.

Mingus Big Band heb ik ook nog live gezien, een paar jaar geleden op NSJ. Was ook wel een feestje, al mis je Mingus zelf natuurlijk wel.


De geluidskwaliteit is inderdaad niet echt geweldig maartoch een cd die ik erg graag beluister omdat ik de nummers goed vind erop en bij de wat oudere muziek ervaar ik het niet altijd storend als het geluid wat minder is. Benwel flink aan het zoeken naar Zappa op AG en Grand Wazoo en Waka/Jawaka ken ik nogniet dusdie ga ik ookzeker opzoeken. Bedankt voor de tip en ik moet zeggen een pluim want je weet er erg veel vanaf.
*
*
*
pi_3213010
Fay Claassen

én The Horn of Plenty zijn erg goed!
Bolletje heeft een aantal jaar geleden met hun opgetreden (gezongen) en ik vond ze echt te gek!
In Haarlem zijn ze vaak in Café Imperial te bewonderen.
Nu kan Bolletje zoiezo al goed zingen hoor, met of zonder Horn of Plenty

Lief bijtje zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zei de bij ik ben zo bij je.
  maandag 18 februari 2002 @ 21:24:29 #44
19775 Slam
The True AoD
pi_3214162
The Horn of Plenty speelde weleens in Atlantis in Alkmaar zeker lekkere muziek
kent iemand Tom Scott? erg smooth-jazz
euh Ronny Jordan vind ik erg goed!
telt Incognito ook mee?

[Dit bericht is gewijzigd door Slam op 18-02-2002 21:48]

Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
pi_3230770
thelonious monk
pi_3244224
quote:
Op maandag 18 februari 2002 20:01 schreef Mariekje het volgende:
Fay Claassen

én The Horn of Plenty zijn erg goed!
Bolletje heeft een aantal jaar geleden met hun opgetreden (gezongen) en ik vond ze echt te gek!
In Haarlem zijn ze vaak in Café Imperial te bewonderen.
Nu kan Bolletje zoiezo al goed zingen hoor, met of zonder Horn of Plenty


Jaaa Fay is echt wel heel goed
'k was een keertje bij toeval in het BIM-huis waar ze toen meezong met het JazzOrchesta ..
pi_3245147
Mike Stern, Pat Matheny, Joe Zawinul, yellow jackets en Zappa ook op sommige platen!
Allemaal lekkere Jazz/Fusion
[url=http://www.cyberpopbureau.nl/muziek4um/]Muziek4um - "het forum voor bands, artiesten en muziekliefhebbers"[/url]
  donderdag 21 februari 2002 @ 08:59:41 #48
11119 IHOAKSISnoet
- Vet in je bek -
pi_3245643
Stan Getz
*splut*.. ahh..... alt+f4.... zo.. sigaretje © Dustman
  vrijdag 22 februari 2002 @ 12:14:19 #49
2742 Bolletje...
Dare to be different
pi_3260091
quote:
Op donderdag 21 februari 2002 00:16 schreef Jimbaka het volgende:

[..]

Jaaa Fay is echt wel heel goed
'k was een keertje bij toeval in het BIM-huis waar ze toen meezong met het JazzOrchesta ..


Fay is mijn nichtje *trots is*
doei
  vrijdag 22 februari 2002 @ 14:25:35 #50
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_3261527
quote:
Otherside, donderdag 14 februari 2002 20:24

[Cookin' with the Miles Davis Quintet]
[Eric Dolphy: Out to Lunch (op sommige momenten, is wel een beetje zenuwenmuziek)]

Hee mooizeg! Jij bent zekerwel een liefhebber dat laat de lijst die je post welzien. Nou zegt de naam Eric Dolphy mij niets zogauw maar als jij zegt zenuwenmuziek dan is de kans erwel dat ik dat kan waarderen.


Hehe, doet me denken aan Miles Davis, The Autobiography. Daarin vertelt hij maanden voor Dolphy's dood tegen een journalist dat Dolphy's muziek klinkt alsof er iemand op zijn tenen staat. Vervolgens overlijdt Dolphy, publiceert de journalist die uitlatingen van Miles en vindt iedereen hem een respectloze lul. Arme Miles.

Ook koel: The Eric Dolphy Memorial Barbeque, op Frank Zappa's live CD 'The best band you never heard in your life'.

iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 22 februari 2002 @ 19:03:28 #51
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3265444
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 14:25 schreef Philosocles het volgende:


Ook koel: The Eric Dolphy Memorial Barbeque, op Frank Zappa's live CD 'The best band you never heard in your life'.


Raar tochdat de naam Eric Dolphy niet bekend is voormij zekernu je hem inéén naam noemt met Frank Zappa waarvan ik ook een gretige luisteraar ben. Danzal ik tocheens wat beter opletten als ik nummers beluister vande door jou genoemde FZ cd.

Om maarweer wat titels van jazz voorde liefhebbers daarvan te plaatsen hierbij de playlist vande 2 cd's die iknu inde cdspeler heb zitten endus beluister:

The best of the North Sea Jazz Festival - Volume 1
1 : Stan Getz - Autumn leaves
2 : Dave Brubeck - Blue Rondo
3 : Stephane Grappelli - You Took Advantage
4 : McCoy Tyner - Loverman
5 : Art Blakey - Moanin'
6 : Wynton Marsalis - Blakey's Theme
7 : Gerry Mulligan - Apple Core
8 : Lionel Hampton - On The Sunny Side Of The Street
9 : Sonny Stitt - Sonny's Blues
10: Chick Corea - Moments Notice
11: Basily - Night And Day
12: Teddy Wilson - One O' Clock Jump
13: Pim Jacobs & Louis Van Dijk - I Got Rhythm
14: Sonny Rollins - Everytime We Say Goodbey

Miles Davis in person friday night at the blackhawk San Fransisco Volume 1
1: Walkin'
2: Bye Bye Blackbird
3: All Of You
4: No Blues
5: Bye Bye (theme)
6: Love, I've Found You

*
*
*
  vrijdag 22 februari 2002 @ 21:50:38 #52
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_3267878
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:03 schreef Otherside het volgende:
[..]
Raar tochdat de naam Eric Dolphy niet bekend is voormij zekernu je hem inéén naam noemt met Frank Zappa waarvan ik ook een gretige luisteraar ben. Danzal ik tocheens wat beter opletten als ik nummers beluister vande door jou genoemde FZ cd.
[...]
Koel! Heb je die ook dan? De Bolero, hoewel geen jazz, roeleert ook op die CD. Eigenlijk roeleert de hele CD.

FZ had een haat-liefde verhouding met jazz. Hij zei eens 'Jazz isn't dead, it just smells funny'. Toen FZ overleed zei men, 'Zappa isn't dead, he just smells funny'. Daar had FZ zelf ook smakelijk om gelachen.

'k Probeer mezelf nu jazz te leren spelen. Van de nummers die je noemt heb ik

Autumn leaves
Night And Day
I Got Rhythm
All Of You

al op mijn setlijstje staan. En

Everytime We Say Goodbye

moet er ook op (thnx 4 reminding me). Die ken ik van Chet Baker's `Let's get lost', een aanrader voor de `soft & lazy moods' waarin de ware jazzliefhebber wel eens placht te verkeren...

En lastly, als je Stephane Grappelli's `You Took Advantage' vindt roeleren, check dan `Yehudi Menuhin & Stephane Grappelli play Gershwin'. Twee wereldviolisten op één plaat. Helaas inmiddels allebei aan het hemelen.

[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 22-02-2002 21:55]

iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 22 februari 2002 @ 22:23:08 #53
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3268347
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 21:50 schreef Philosocles het volgende:

Koel! Heb je die ook dan? De Bolero, hoewel geen jazz, roeleert ook op die CD. Eigenlijk roeleert de hele CD.

'k Probeer mezelf nu jazz te leren spelen. Van de nummers die je noemt heb ik

Autumn leaves
Night And Day
I Got Rhythm
All Of You

al op mijn setlijstje staan.


Ikheb dat album van FZ helaas zelf niet maar kennen doe ikhet zekerwel. En heb er enkele nummers van op MP3.
Leuk datje zelf ook jazz speelt daarmee maak je me natuurlijk wel benieuwd hoedat klinkt. Je hebt zekerniet iets daarvan ophet web staan?
*
*
*
  vrijdag 22 februari 2002 @ 22:40:11 #54
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_3268571
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 22:23 schreef Otherside het volgende:
[..]
Leuk datje zelf ook jazz speelt daarmee maak je me natuurlijk wel benieuwd hoedat klinkt. Je hebt zekerniet iets daarvan ophet web staan?
[...]
Uhhhmmm... Geen jazz, wel een liedje met cello-partij en -solo van mij. Misschien vind je dat ook leuk. [waarschuwing]'t Is wel een rustig liedje hoor.[/waarschuwing]

Jazz durf ik nog niet op te nemen

iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 22 februari 2002 @ 22:56:09 #55
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3268795
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 22:40 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Uhhhmmm... Geen jazz, wel een liedje met cello-partij en -solo van mij. Misschien vind je dat ook leuk. [waarschuwing]'t Is wel een rustig liedje hoor.[/waarschuwing]

Jazz durf ik nog niet op te nemen


Ikheb hetnu al tweemaal geluisterd en vind het zekerwel heel mooi klinken. Welheel serieuze muziek die vooral op speciale momenten het beste te beluisteren zalzijn en totzijn recht zal komen. Maar het klinkt wel prachtig en profesioneel (zeermooie zangpartij ook) dusdenk dat de jazz die je speelt ookwel geschikt zal zijn.
*
*
*
  vrijdag 22 februari 2002 @ 23:07:00 #56
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_3268960
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 22:56 schreef Otherside het volgende:
[...]
denk dat de jazz die je speelt ookwel geschikt zal zijn.
Jack Spijkerman zou nu zeggen `DAT zullen we nog wel eens zien!' But thnx 4 listening. Tot FOK!s
iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 22 februari 2002 @ 23:12:36 #57
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3269018
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 23:07 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Jack Spijkerman zou nu zeggen `DAT zullen we nog wel eens zien!' But thnx 4 listening. Tot FOK!s


Als je ooit meerte luisteren hebt ophet web dan luister ik graag weer.
You got me all in the mood gebracht voor heerlijke rustgevende jazz enzo heb iknu dus Billie Holiday opgezet.
Het is een dubbelcd enwel The complete Decca Recordings (1944 - 1950)
*
*
*
pi_3269249
hmmm, en ik hoor nu Solar (van Miles Davis) uitgevoerd door Keith Jarret, Paul Motion en Gary Peacock in de Deerhead Inn. Errrug lekkur!
Maar goed dit moet natuurlijk geen jazz-Wat draai je nu worden.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 23:41:44 #59
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3269347
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 23:34 schreef Seestar het volgende:
Maar goed dit moet natuurlijk geen jazz-Wat draai je nu worden.
Datmoet niet persé maartoch ookwelweer leuk juist omdat anderen hierdoor weer op ideeën komen.
Inmijn eerste post vermelde ikwel dathet welkom is.
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 20:11 schreef Otherside het volgende:

Zou leuk zijn als er andere jazzgenieters hierin reageren en ookals je jazz aan het draaien bent vind ik het leuk als je je lijst daarvan post.


Hetis nietzozeer de bedoeling dat er alleen maar "ik luister naar deze jazz" reacties opkomen maar toepasselijk zo opzijntijd is hetwel.
*
*
*
pi_3269782
Probeer ook de cd "Jazz From Hell" van Zappa eens!
quote:
Jack Spijkerman zou nu zeggen `DAT zullen we nog wel eens zien!
Dat heeft Jack van Freek de Jonge!!
[url=http://www.cyberpopbureau.nl/muziek4um/]Muziek4um - "het forum voor bands, artiesten en muziekliefhebbers"[/url]
pi_3272627
De afgelopen dagen heb ik ook veel naar Bill Evans geluisterd. Toch wel een van mijn favoriete jazz-pianisten, heerlijk rustgevend meestal.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 23 februari 2002 @ 13:23:42 #62
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3272975
quote:
Op maandag 18 februari 2002 10:09 schreef Zander het volgende:
Jammer dat de geluidskwaliteit van die Piquantique-cd nogal belabberd is, maar er zwerven ook nog opnames van een concert in Sydney (1973) rond met dezelfde nummers, alleen dan in uitstekende geluidskwaliteit.
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 14:25 schreef Philosocles het volgende:

Ook koel: The Eric Dolphy Memorial Barbeque, op Frank Zappa's live CD 'The best band you never heard in your life'.


Zander en Philosocles nogmaals bedankt voor jullie zeergoede tips. Ikheb de door jullie genoemde titels opgezocht en ondertussen beluisterd enhet zijn zekerwel een heerlijke en ook echtwel jazz nummers van Zappa die ik nogniet kende.
*
*
*
pi_3273079
Hier * kun je trouwens een heel koel videofilmpje downloaden van Zappa & de Mothers die een live-versie van 'King Kong' spelen. Wel in (bwegh) RealVideo-formaat, maar dat mag de pret niet drukken.

* rechtermuisknop -> save target as.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 25 februari 2002 @ 18:31:49 #64
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3298790
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 13:37 schreef Zander het volgende:
Hier * kun je trouwens een heel koel videofilmpje downloaden van Zappa & de Mothers die een live-versie van 'King Kong' spelen. Wel in (bwegh) RealVideo-formaat, maar dat mag de pret niet drukken.

* rechtermuisknop -> save target as.


Ikheb het filmpje gedownload en bekeken leuk omzo een oude opname indeze tijd te zien. De looks vantoen zijn nogsteeds erg grappig omte zien. Bedankt voorde tip weer.
*
*
*
pi_3338059
Net de cd gekocht van Silje Nergaard (Noorse jazzzzzzangeres), At First Light. Erg genietbaar wel, al vrees ik dat ie in dit topic niet echt past.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_3340696
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 16:03 schreef Meril het volgende:
Net de cd gekocht van Silje Nergaard (Noorse jazzzzzzangeres), At First Light. Erg genietbaar wel, al vrees ik dat ie in dit topic niet echt past.
Nu vraag ikme natuurlijk af waarom je vindt datdie niet indit topic past? (De zangeres ismij onbekend.)
*
*
*
pi_3340919
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 19:38 schreef Otherside het volgende:

[..]

Nu vraag ikme natuurlijk af waarom je vindt datdie niet indit topic past? (De zangeres ismij onbekend.)


Omdat in dit topic eigenlijk enkel jazz-muzikanten staan.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_3341008
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 20:04 schreef Meril het volgende:

[..]

Omdat in dit topic eigenlijk enkel jazz-muzikanten staan.


quote:
Op donderdag 28 februari 2002 16:03 schreef Meril het volgende:
Silje Nergaard (Noorse jazzzzzzangeres)
Jazz istoch jazz? Elke goede tip daarin is watmij betreft welkom en datkan voormij om verschillende soorten jazz gaan (behalve de new orleans jazz boeitme nietzo). Ikzal eens gaan zoeken naar een nummer vande doorjou genoemde zangeres wantdaar ben ik tochwel benieuwd naar.
*
*
*
pi_3341022
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 20:11 schreef Otherside het volgende:

[..]


[..]

Jazz istoch jazz? Elke goede tip daarin is watmij betreft welkom en datkan voormij om verschillende soorten jazz gaan (behalve de new orleans jazz boeitme nietzo). Ikzal eens gaan zoeken naar een nummer vande doorjou genoemde zangeres wantdaar ben ik tochwel benieuwd naar.


Ben momenteel flieft op het nummer Be Still My Heart maar dat is dan weer net geen jazz. Maar dat zegt een jazz-leek die Singers Unlimited aan het downloaden is...
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_3353035
Bill Evans / From Left to Right heb ik vandaag gekocht.
Wat een lekker album!
The Dolphin -- Before en After... erg lekkere nummers.
pi_3455369
Probeer ook eens : Lars Gullin. Vooral de cd Fäbodjazz is erg fijn!

Kazaa? -> Danny's Dream (niet gaan huilen..)
Prima Vera
Merlin
Ma
Aphostrophe

Nou ja..eigenlijk is alles meesterlijk!

  maandag 11 maart 2002 @ 14:09:06 #72
24606 edsuit
kind of blue
pi_3456315
kent iemand misschien Eastern Standard Time?

da's instrumentale ska-jazz, zeer vet

ik ben niet echt een jazz kenner maar ik vind het wel erg cool. ik heb wel een cdtje van Stan Getz, en nog wat verzamelaartjes met van alles

toch wel een nadeel als je bijna alle muziek leuk vind, kan je je nergens echt goed in verdiepen

  maandag 11 maart 2002 @ 14:22:31 #73
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_3456450
quote:
Op maandag 11 maart 2002 14:09 schreef edsuit het volgende:
kent iemand misschien Eastern Standard Time?

da's instrumentale ska-jazz, zeer vet

ik ben niet echt een jazz kenner maar ik vind het wel erg cool. ik heb wel een cdtje van Stan Getz, en nog wat verzamelaartjes met van alles

toch wel een nadeel als je bijna alle muziek leuk vind, kan je je nergens echt goed in verdiepen


Ik kenze nogniet de Eastern Standard Time maarals liefhebber vanook zeerveel soorten muziek benik iemand diegraag nieuwe geluiden ontdekt. Ikzal duseens gaan zoeken wantdat klinkt welals een grappige combinatie ska/jazz.
*
*
*
  woensdag 13 maart 2002 @ 13:46:53 #74
24606 edsuit
kind of blue
pi_3473661
quote:
Op maandag 11 maart 2002 14:22 schreef Otherside het volgende:

Ik kenze nogniet de Eastern Standard Time maarals liefhebber vanook zeerveel soorten muziek benik iemand diegraag nieuwe geluiden ontdekt. Ikzal duseens gaan zoeken wantdat klinkt welals een grappige combinatie ska/jazz.


zou ik zeker doen ik heb het album "Second Hand", die is erg goed. een tijdje geleden hebben ze een nieuwe cd uitgebracht, "Time is tight" geloof ik. die moet ik ook es aanschaffen
pi_3474017
Ik houd erg van Jazz, Chet Baker vind ik erg goed.

Zelf speel ik ook regelmatig Jazz op mijn bugel

  woensdag 13 maart 2002 @ 15:40:00 #76
24108 China
Sambal bij?
pi_3474675
PAT METHENY..

DE allerbeste gitarist imho..

Melodieuzer dan Scofield, en veel mooier geluid..

Zijn versie van "The moon is a harsh mistress" **zucht**

...
pi_12109908
Kick!
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 12:17 schreef Zander het volgende:
De afgelopen dagen heb ik ook veel naar Bill Evans geluisterd. Toch wel een van mijn favoriete jazz-pianisten, heerlijk rustgevend meestal.
Aaangezien ik je nog welleens signaleer je op Fok! kan ik je vast wel ff wat vragen
Ik kende Bill Evans eigenlijk niet zo goed, maar ag een tijdje geleden in een Free Recordshop outletstore een cd van deze artiest liggen voor 2 euro 50; 'PUSH'. Dus ik heb em gekocht en het was allemaal sopraanmuziek. heel erg funky, poppy modern en met rap ertussendoor.
het klinkt heel lekker maar is wel nogal gladjes. maar ff om op mn vraag terug te komen:
Speelt Bill evans nu vooral piano of saxofoon, of hebben we het egwoon over heel iemand anders:) ?

overigens, lekkere jazz vind ik:
Eric Dolphy (vooral Live at the Five spot! met o.a. Booker Little en Mal Waldron, piano)
Dexter Gordon (bijna alles mooi, ook ballads als I'm a fool to want you vooral met de trompet van Freddie Hubbard!)
Sonny Rollins (lijkt vind ik bst op Dexter Gordon, of zeg ik nu iets heel ergs )
John Coltrane (volgens mij de beste tenorsaxofonist allertijden)

Edit: ik heb t al gevonden, We hebben het over een andere Bill Evans

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 30-07-2003 11:44]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12113987
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 11:38 schreef Doff het volgende:
Edit: ik heb t al gevonden, We hebben het over een andere Bill Evans
Jah, dat is de saxofonist. Grappig genoeg hebben beide Bill Evans-en met Miles Davis gespeeld.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12114445
Ik ben nu een jazz stream aan het uitzenden, voor diegen die mee willen luisteren. Dit is het adres (ff ctrl+l in winamp en plakken) .
pi_12114583
Lekker Brubeck-muziekje.. nice.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12114728
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:16 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben nu een jazz stream aan het uitzenden, voor diegen die mee willen luisteren. Dit is het adres (ff ctrl+l in winamp en plakken) .
geinig

Ik luister zelfs ook welleens wat jazz, maar meer omdat ik het op gitaar speel. Ik hou niet zo van sax.

pi_12114771
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:26 schreef Echoes het volgende:

[..]

geinig

Ik luister zelfs ook welleens wat jazz, maar meer omdat ik het op gitaar speel. Ik hou niet zo van sax.


In de volgende staat de piano wat centraler

ik heb ook nog wel wat liggen met een gitaar erin, komt hierna...

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 30-07-2003 14:33]

pi_12114925
Er is sowieso ook genoeg jazz zonder blazers en met de gitaar in de hoofdrol.

Nu 'Blue Rondo Ala Turk' op Beathoven's Jazz Radio.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12115169
Cannonball Adderley - So What ... speelt nu

verzoekjes zijn natuurlijk altijd welkom

pi_12115251
Heb je iets van Coltrane?

Volgens mij was dit trouwens de Miles Davis-versie van 'So What', van de lp 'Kind of Blue'. Cannonball Adderley speelt wel mee op deze opname. [/nutteloze feiten]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12115446
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:45 schreef Zander het volgende:
Heb je iets van Coltrane?

Volgens mij was dit trouwens de Miles Davis-versie van 'So What', van de lp 'Kind of Blue'. Cannonball Adderley speelt wel mee op deze opname. [/nutteloze feiten]


Coltrane...komt er zo aan !

Rotterdam Blues (wat nu speelt) vind ik zelf wel relaxt, zijn er toevallig meer nummers die hier op lijken?

pi_12115668
Ah, My Favorite Things..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12115918
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:57 schreef Zander het volgende:
Ah, My Favorite Things..
De beste uitvoering ervan imho
pi_12116246
quote:
Op woensdag 13 maart 2002 15:40 schreef China het volgende:
PAT METHENY..

DE allerbeste gitarist imho..

Melodieuzer dan Scofield, en veel mooier geluid..

Zijn versie van "The moon is a harsh mistress" **zucht**


Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik heb 'm net ff in de playlist gezet.. ben benieuwd
pi_12116768
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:42 schreef Beathoven het volgende:
Cannonball Adderley - So What ... speelt nu

verzoekjes zijn natuurlijk altijd welkom


Doe eens een lekkere versie van Take the A train.
Die eerste paar maten op de piano zijn zo lekker

Saint Germain vind ik wat minder

Oooh hij is bijna klaar!

Ben benieuwd wat er nu komt

Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12116819
Heb je misschien wat leuks van Wolter Wierbos?
Offeh M.O.B.?
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12116869
Caravan... ook altijd leuk. Dat riedeltje van Pat Metheny leek meer op een soort new-age muziek.
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:39 schreef Mister_Slide het volgende:
Heb je misschien wat leuks van Wolter Wierbos?
Offeh M.O.B.?
Ha, die heb ik een tijdje terug nog live gezien.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12116907
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:37 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Doe eens een lekkere versie van Take the A train.
Die eerste paar maten op de piano zijn zo lekker

Saint Germain vind ik wat minder

Oooh hij is bijna klaar!

Ben benieuwd wat er nu komt


Een plaat die ik zelf ook nog niet kende, zie m'n vorige post.. maar ik denk dat er vast wel betere platen van zijn..of misschien moet ik deze wat vaker luisteren.

Nu Caravan gespeeld door het Dave Brubeck kwartet, ik gooi 'take the a-train' er zometeen wel ff op

pi_12117000
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:41 schreef Zander het volgende:
Caravan... ook altijd leuk. Dat riedeltje van Pat Metheny leek meer op een soort new-age muziek.
[..]

Ha, die heb ik een tijdje terug nog live gezien.


Ik ook
In 't BIMhuis
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12117160
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:45 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Ik ook
In 't BIMhuis


Take the A-train was wma.. en die pakt ie waarschijnlijk niet.. intussen komt er een mp3 versie binnen

edit: hij komt hierna (over +/- 3 minuten)

pi_12117417
Joepie
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12117504
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:58 schreef Mister_Slide het volgende:
Joepie
je hebt 'm toch niet net gemist he ?
pi_12117505
Wat een extreem coole versie van Take Five
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12117524
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 16:01 schreef Mister_Slide het volgende:
Wat een extreem coole versie van Take Five
Take Four
pi_12117543
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 16:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]

je hebt 'm toch niet net gemist he ?


Nee

Het was een vreugde kreet dat ie bezig was

Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  woensdag 30 juli 2003 @ 16:09:53 #101
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_12117758
Jazz is ideale muziek om in de zon te zitten, sigaartje, whiskey - iets anders mag ook - te roken/nuttigen.

Ik hou van verschillende stromingen.

Paris Combo (laatste aanwinst inmn collectie, vrolijke jazz)
Chet baker
Stanley Turrentine
Thelonious Monk
Hooverphonic (is dat wel jazz?)
John Coltrane
Count Bassie
Billie Holiday
Nina Simone
Miles Davids

Superhero to the rescue!
pi_12117884
Heb je ook wat anders dan Dave Brubeck?
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12118204
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 16:15 schreef Mister_Slide het volgende:
Heb je ook wat anders dan Dave Brubeck?
waar hou je van?

Coltrane - Impressions speelt nu, 't is wel een lekker nummer opzich.. (speed jazz )

code:
<07/30/03@15:20:37> [active] 0 listeners (0 unique)      
<07/30/03@15:20:38> [active] 0 listeners (0 unique)    

hm... allemaal afgehaakt zeker

.. komt mooi uit, dan ga ik ff wat anders doen

pi_12138764
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 13:58 schreef Zander het volgende:

[..]

Jah, dat is de saxofonist. Grappig genoeg hebben beide Bill Evans-en met Miles Davis gespeeld.


IK wist niet dat de saxofoon-spelende Bill evans ook met Davis had samengespeelt, weer wat geleerd .
Ik dacht eigenlijk een beetje dat deze Bill evans stiekem een beetje fout was hij maakt nog al gelikte muziek; niet al te lastig en lekker in het gehoor liggend. Het is toch leuk cd'tje hoor! maar het kan niet echt tippen aan de groteren
Waar ken je Bill Evans eigenlijk van? ik begon te denken dat hij toch redelijk onbekend was
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 31 juli 2003 @ 14:09:08 #105
2889 Zander
He's gone
pi_12140218
Moet zeggen dat ik zijn solo-werk zelf ook niet echt goed ken, maar in de wat minder specialistische platenzaken kom je regelmatig cd's van beide Bill Evans-en in dezelfde bak tegen. En hij heeft een aantal keer op het North Sea Jazz-festival gespeeld (dit jaar ook nog), dus echt een onbekende naam is 't kennelijk niet. Volgens de AMG is er trouwens ook nog een banjospeler die Bill Evans heet..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12140476
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 14:09 schreef Zander het volgende:
Volgens de AMG is er trouwens ook nog een banjospeler die Bill Evans heet..
dát wist ik al helemaal niet, mar banjo is nou niet bepaald een instrument waar ik vaak naar luister .

even weer heel iets anders: Ik heb laatst een aantal cd's aangeschaft van Dexter Gordon, Eric dolphy, Sonny Rollins en John Coltrane. Ik ben echter nog niet zo heel bekend in de jazzwereld, weet jij mischien een paar namen/albums die een beetje in dit rijtje passen? ik ben niet specifiek op zoek naar saxofoonmuziek, trompetisten luister ik ook graag naar (denk aan bijvoorbeeld Booker Little)
je lijkt me iemand die dr wel wat vanaf weet

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12145653
Diana krall is nog niet genoemd.

Verder erg leuk:

Al DiMeola
Miles Davis
Dave Brubeck
George Benson
Jane Monheit
Chet Baker
Duke Ellington
Allen Holdsworth
etc.

"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 31 juli 2003 @ 19:27:40 #108
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_12146939
quote:
>>> JAZZ! <<< Ook weleens prettig luistergenot!
Hoezo weleens prettig luistergenot? Jazzmuziek vindt ik 9 van de 10 keer prettig om naar te luisteren!
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_12147637
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:39 schreef Mister_Slide het volgende:
Heb je misschien wat leuks van Wolter Wierbos?
Offeh M.O.B.?
ik heb even zitten zoeken maar er is weinig muzikaals van 'm online te vinden. Moet maar eens een CD van 'm gaan halen denk ik.. of zijn die ook zo zeldzaam
pi_12148931
Ik luister bijna alleen maar naar Jazz, Free Jazz/Avant Garde.
Met artiesten als :

John Coltrane (Fav Artist)
Steve Coleman
Sam Rivers
Don Cherry
Art Ensemble Of Chicago
Charles Mingus
Ken Vandermark
Miles
John Carter
Ornette Coleman
Pharoah Sanders
Hamid Drake
Peter Brotzmann
McCoy Tyner
Ronald Shannon Jackson
Steve Lacy
Mischa Mengelberg/Han Bennink
Dave Holland
Marilyn Crispell
Anthony Braxton
en zo kan ik nog wel uuurren doorgaan

heb schat ik zo'n 2000+ albums van dat alles

&gt;&gt;&gt;&gt;fuk smooth Jazz
pi_12149850
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 20:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

ik heb even zitten zoeken maar er is weinig muzikaals van 'm online te vinden. Moet maar eens een CD van 'm gaan halen denk ik.. of zijn die ook zo zeldzaam


Bij de Freerecordshop zal je ze niet vinden nee
Maareh, bij de speciaal zaken wel.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_12187024
Wie van jullie kent pianiste Aki Takasi? ze heeft onder andere samen gespeeld met david Murray (saxofonist). Ik ken maar een nummer van haar, maar dat klonk ieder geval heel leuk, ben benieuwd of iemand dr kent, k had dr zelf nog nooit van gehoord
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12187224
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 20:03 schreef Doff het volgende:
Wie van jullie kent pianiste Aki Takasi? ze heeft onder andere samen gespeeld met david Murray (saxofonist). Ik ken maar een nummer van haar, maar dat klonk ieder geval heel leuk, ben benieuwd of iemand dr kent, k had dr zelf nog nooit van gehoord
Ken ik wel , heb een album waar ze op meespeeld, nm :

Aki Takase/Reggie Workman/Sunny Murray - Clapping Music

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS70307311412&sql=Aypr9keztkq7v

Is wel een goed album

&gt;&gt;&gt;&gt;fuk smooth Jazz
pi_12189038
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 20:18 schreef JazzLuva het volgende:

[..]

Ken ik wel , heb een album waar ze op meespeeld, nm :

Aki Takase/Reggie Workman/Sunny Murray - Clapping Music

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS70307311412&sql=Aypr9keztkq7v

Is wel een goed album


moeite waard om keer te gaan beluisteren?
heb je em bij een speciaalzaak gekocht?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12193271
Zeker wel de moeite waard, ik heb m op usenet "gekocht"
&gt;&gt;&gt;&gt;fuk smooth Jazz
  zondag 3 augustus 2003 @ 10:23:29 #116
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12194255
Ik heb ooit een cd van Chick Corea met Gary Burton (virbrafoon) gekregen, live in Zürich, 1979....veel mensen worden er erg nerveus van, maar ik vind het echt enorm gaaf. Die twee zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat er heel veel vrijheid in de muziek ontstaat. Maar alles klopt, stijgt naar grote hoogten en is soms heel intiem. Vooral het nummer 'Crystal Silence' vind ik prachtig.
Aanradertje als je van hele vrije jazz houdt.
'T best bewaarde geheim van Nederland
  zondag 3 augustus 2003 @ 10:30:14 #117
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12194300
Als je goed luistert hoor je Chick Corea zijn neus ophalen: vast snipverkouden! En dan nog zo geweldig spelen! mmmmmmmm
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_12201043
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 10:23 schreef Kirke het volgende:
Ik heb ooit een cd van Chick Corea met Gary Burton (virbrafoon) gekregen, live in Zürich, 1979....veel mensen worden er erg nerveus van, maar ik vind het echt enorm gaaf. Die twee zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat er heel veel vrijheid in de muziek ontstaat. Maar alles klopt, stijgt naar grote hoogten en is soms heel intiem. Vooral het nummer 'Crystal Silence' vind ik prachtig.
Aanradertje als je van hele vrije jazz houdt.
bedankt voor de tip! ik ben erg benieuwd.
Ik heb al eerder een aantal dingen van Chick Corea gehoord, vond er toen niet zo heel veel aan. maar wie weet vind ik t nu wle leuk ik zou eerder ook niet naar Eric Dolphy hebben geluisterd.
Binnenkort maar weer es naar Kroese (arnhem), hoop dat ze me weer gelukkig kunnen maken

ff oftopic: Kirke, heb ik jou niet een keer 'ontmoet' op het topic 'saxofoon aangeschaft'?, volgens mij heb ik daar nog paar vragen aan je openstaan !

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 3 augustus 2003 @ 23:32:18 #119
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_12205953
Kga snel 'es kijken!
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_12227764
mn laatste posts uit andere (gesloten) topic:

quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]

Neuh, fusion is algemener.
Jazzrock is fusion tussen jazz en rock .
En aangezien Stanley Clarke op veel jazzrock-cd's staat... .

ik ken dat hele woord niet, jazzrock..
maar kben eigenwijs, ik noem t nog steeds funk
is Marcus Miller nu ook jazzrock/fusion wat dna ook?Doff

Geplaatst door Doff op dinsdag 5 augustus 2003 00:37quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:33 schreef Zander het volgende:

Jah, lekker jazzmuziekje.
Op dit moment ben ik een oude Horace Silver-lp aan het draaien, maar verder luister ik graag van alles, behalve zgn. 'smooth jazz'

smooth jazz, ook al zo'n woordje.. voor mij staat dat woord voor simple minded, gladde, gemakkelijk in het gehoor liggende troep dat door rare mensen ooit jazz is genoemd

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12227805
Ik heb ook twee van die duo-platen van Corea & Burton. Ik vind ook lang niet alles van Chick even goed, maar deze platen mag ik graag luisteren iig. Ik heb ze ook twee keer samen in concert gezien, dat was ook wel top.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 00:43:40 #122
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_12227826
Ik postte dit in dat topic, mijn lijstje:

Marcus Miller
Jaco Pastorius
Weather Report
Chick Corea
Stanley Clarke (eigk geen jazz he?)
Charles Mingus
Wayne Shorter
meer heb ik geloof ik niet


Overigens werd Fusion omschreven als de freedom of jazz with the power of rock, dus jah, jazzrock zou ik fusion noemen

No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_12227854
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:42 schreef Zander het volgende:
Ik heb ook twee van die duo-platen van Corea & Burton. Ik vind ook lang niet alles van Chick even goed, maar deze platen mag ik graag luisteren iig. Ik heb ze ook twee keer samen in concert gezien, dat was ook wel top.
Ik heb Chick Corea nooit echt leuk gevonden, wie weet kan ik t nu welleens luisteren
heb je em gezien op North sea dit jar?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12227939
Ja, een deel van het concert tenminste. Dit jaar was hij er met de 'Chick Corea Electric Band', maar ik vind 'm zelf over het algemeen toch beter wanneer hij akoestisch speelt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12227999
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:49 schreef Zander het volgende:
Ja, een deel van het concert tenminste. Dit jaar was hij er met de 'Chick Corea Electric Band', maar ik vind 'm zelf over het algemeen toch beter wanneer hij akoestisch speelt.
oo hoo ik ken geen akoestische muziek an Corea, dat elektrische vond ik niet zoveel aan. ik start Kazaa maar ff op...
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12228215
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:51 schreef Doff het volgende:

[..]

oo hoo ik ken geen akoestische muziek an Corea, dat elektrische vond ik niet zoveel aan. ik start Kazaa maar ff op...


Ik heb een track van Chick Corea liggen genaamd Crystal Silence .. maar valt dat niet meer onder "lichte muziek" ipv Jazz?
pi_12228272
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:49 schreef Zander het volgende:
Ja, een deel van het concert tenminste. Dit jaar was hij er met de 'Chick Corea Electric Band', maar ik vind 'm zelf over het algemeen toch beter wanneer hij akoestisch speelt.
Heb je 'm niet solo kunnen zien op NSY? Was geweldig (eerste keer dat ik 'm life zag).
tabula rasa
pi_12228342
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:05 schreef aphx het volgende:

[..]

Heb je 'm niet solo kunnen zien op NSY? Was geweldig (eerste keer dat ik 'm life zag).


Ja, echt heel mooi. Een heel intieme sfeer was er in die zaal, ondanks het in en uitlopen van een stel eikels.
pi_12228343
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb een track van Chick Corea liggen genaamd Crystal Silence .. maar valt dat niet meer onder "lichte muziek" ipv Jazz?


Ik ken het niet
maar ik ben sowieso niet erg sterk in die termen
wat luister je nog meer aan muziek dat enigzins op jazz lijkt (om vervelende woorden te voorkomen ) ?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12228618
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:09 schreef Doff het volgende:

[..]

Ik ken het niet
maar ik ben sowieso niet erg sterk in die termen
wat luister je nog meer aan muziek dat enigzins op jazz lijkt (om vervelende woorden te voorkomen ) ?


Wat ouder: Bossa Nova en Salsa o.a. (bebop sla ik graag over) en wat nieuwer: Lounge en Downtempo.

Ik heb net Gare du Nord een beetje ontdekt en vind ze qua "jazz-achtige" tracks veel beter uit te houden dan St Germain met die eeuwig durende loops die nergens heen gaan. Maar dat is imho

quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 00:33 schreef Zander het volgende:
Jah, lekker jazzmuziekje.

Op dit moment ben ik een oude Horace Silver-lp aan het draaien, maar verder luister ik graag van alles, behalve zgn. 'smooth jazz'


Ik had ook eens zo'n smoothjazz kanaal te pakken (ik dacht.. "hee jazz, ff proberen") maar dat viel een beetje tegen.

Het was zwaargelikte "skyradio" popmuziek. :/

  dinsdag 5 augustus 2003 @ 01:24:09 #131
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_12228623
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:23 schreef Beathoven het volgende:
Ik had ook eens zo'n smoothjazz kanaal te pakken (ik dacht.. "hee jazz, ff proberen") maar dat viel een beetje tegen.

Het was zwaargelikte "skyradio" popmuziek. :/


Hmmz, mezzoforte oid?
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 14:22:27 #132
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_12235582
Les McCann
Oscar Peterson
Ben Webster
Dizzy Gillespie
art blakey
billie holiday
Bobby Timmons
CannonBall Adderly
Charlie Parker
Ella Fitzgerald
Frank Sinatra
Herbie Hancock
Joe Sample
John Coltrane
Miles Davis
Larry Carlton
Michel Camilo
Rusty Bryant
Stanley Turrentine

etc etc etc...
maar allemaal

"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_12235801
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]


Ik heb net Gare du Nord een beetje ontdekt en vind ze qua "jazz-achtige" tracks veel beter uit te houden dan St Germain met die eeuwig durende loops die nergens heen gaan. Maar dat is imho


Ik zag Gare Du Nord voor het eerst bij Barend en van Dorp ( ), daar voerden ze het nummer Sold My Soul op. Klonk heel leuk, de rest ken ik niet van ze. Ik weet alleen dat ze ooit bescheiden hitje hadden met Pablo's blues en van Belgische afkomst zijn. Misschien moet ik toch maar ff album van ze op gaan duikelen. Welk album van ze is het beste?

St. germain vind ik trouwens prima te beluisteren hoor. Ik heb 2 albums van em; eentje onder zijn andere naam Ludovich Navarre en uiteraard de bekende The Tourist

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12238707
Ik heb net ff Jazz Magazine doorgenomen en dan met name de recensies. Ik heb de meest aantrekkelijke albums genoteerd en ben benieuwd wat jullie ervan kennen en evan vinden

Rein de Graaff - Now is the time
Thicke - A beautiful world
Ahmad Jamal - in search of
Edward Simon - the proces
Mark Waldron / Steve Lacy - live at Dreher Paris 1981 (klonk wel heel veelbelovend!)
Stanley Clarke - Anna

ik ben benieuwd!

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12238737
Ahmad Jamal is erg goed. Deze plaat uit het lijstje ken ik niet, maar het is verder een van mijn favoriete pianisten. Thicke is m.i. geen jazz. (da's toch die gast die een hitje heeft met dat nummer met die klassieke sample er in?).
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12238821
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:42 schreef Zander het volgende:
Ahmad Jamal is erg goed. Deze plaat uit het lijstje ken ik niet, maar het is verder een van mijn favoriete pianisten. Thicke is m.i. geen jazz. (da's toch die gast die een hitje heeft met dat nummer met die klassieke sample er in?).
Ahmad Jamal wordt binnekort dus toegevoegd aan mijn nog kleine cd collectie
En Thicke ken ik eigenlijk helemaal niet, maar de recensie klonk heel positief. Ik zocht echter net op bol.com naar die cd, eenmaal gevonden zag ik onderaan de pagina staan:

Liefhebbers van deze cd bestelden ook:
Candy Dulfer
€ 19,99

dusse, laat die Thicke maar zitte

edit: ik ben ook nog op zoek naar cd van Cannonball Adderley, een beetje soulachtig en relaxt in de trend van nummers als Mercy Mercy Mercy. weet iemand een goeie titel?

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 05-08-2003 16:50]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12238905
De recensie van die Jamal-plaat in de AMG is ook erg positief, zie ik. En met Idris Muhammad op drums kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Ik denk dat ik die plaat zelf ook maar eens ga beluisteren.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12239057
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:49 schreef Zander het volgende:
De recensie van die Jamal-plaat in de AMG is ook erg positief, zie ik. En met Idris Muhammad op drums kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Ik denk dat ik die plaat zelf ook maar eens ga beluisteren.
in welke zaken koop jij je cd's, de wat 'minder bekende' cd's dus ?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12239260
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:56 schreef Doff het volgende:
in welke zaken koop jij je cd's, de wat 'minder bekende' cd's dus ?
Ik koop de meeste cds in Utrecht. Voor jazz-cds zijn er wel een aantal redelijk goed gesorteerde zaken daar, onder meer Plato, de Plaatboef en de speciale jazzwinkel van Ear & Eye. Als ze iets echt niet hebben, kun je 't eventueel nog wel bestellen (al is dat vaak online nog een stuk goedkoper) of *kuch* voorbeluisteren met Soulseek.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12239372
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:06 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik koop de meeste cds in Utrecht. Voor jazz-cds zijn er wel een aantal redelijk goed gesorteerde zaken daar, onder meer Plato, de Plaatboef en de speciale jazzwinkel van Ear & Eye. Als ze iets echt niet hebben, kun je 't eventueel nog wel bestellen (al is dat vaak online nog een stuk goedkoper) of *kuch* voorbeluisteren met Soulseek.


dat komt heel mooi uit want ik ga volgende week ergens naar Utrecht , ik hoop dat de winkels dan wel ergens in het centrum liggen.
Jammer dat de rest van de cd's je niks zeggen. Kan je me iets aanraden aan albums van Mark Waldron en/of Booker Little (overeenkomst; Eric Dolphy )
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12239602
De Plato (de jazz-afdeling is in de kelder btw..) en die Ear & Eye liggen in ieder geval in het centrum, op 2 minuten lopen van Utrecht CS / Hoog Catharijne. De Plaatboef is wel een stukje verder lopen naar de Oude Gracht, maar ook goed te doen.
quote:
Kan je me iets aanraden aan albums van Mark Waldron en/of Booker Little.
Ik ben eerlijk gezegd niet erg bekend met hun werk. Misschien dat er wat goede recensies staan in de Allmusic Guide of bij All About Jazz. Van Dolphy is 'Out To Lunch' iig wel een klassieker, al ligt het misschien voor sommigen wat lastig in het gehoor.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_12239767
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:23 schreef Zander het volgende:
De Plato (de jazz-afdeling is in de kelder btw..) en die Ear & Eye liggen in ieder geval in het centrum, op 2 minuten lopen van Utrecht CS / Hoog Catharijne. De Plaatboef is wel een stukje verder lopen naar de Oude Gracht, maar ook goed te doen.
[..]

Ik ben eerlijk gezegd niet erg bekend met hun werk. Misschien dat er wat goede recensies staan in de Allmusic Guide of bij All About Jazz. Van Dolphy is 'Out To Lunch' iig wel een klassieker, al ligt het misschien voor sommigen wat lastig in het gehoor.


bedankt .. ik was al een beetje aan het zoeken, ik kende de site niet goed maar is toch wle heel handig
ik zocht een aantal nummers van erc dolphy, maar die staan alleen op The complete prestige recordings van 'em.. en tja 195 euro
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12348024
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:09 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ja, echt heel mooi. Een heel intieme sfeer was er in die zaal, ondanks het in en uitlopen van een stel eikels.


een kans gemist om je irl te onmoeten... volgend jaar @nsy?
tabula rasa
pi_12348260
Ligt eraan, wat er op het programma staat.
pi_12443975
maandag naar A'dam geweest, voor het eerst naar Concerto geweest, met veel jazz (relatieg gezien uiteraard). Aantal albums gekocht:
Sonny Clarke - Sonny's cribs, met allemaal groten oa. Coltrane
Rashaan Roland Kirk - Kirks Work, met op de Hammond Jack McDuff ook eruug leuk !
Freddy Hubbard - Straight Life
Steve Coleman and the Five Elements - World Expansion
John Coltrane - My favourite things (nu pas ja.. )

en nog van een Outletstore weggeplukt: Harry Connick jr. - come by me, prime cd'tje voor de rustige uurtjes

Concerto is echt een aanrader voor een beetje jazzfan. Ik zou er ieder geval uren kunnen staan

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_12445101
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 14:31 schreef Doff het volgende:

[..]

Ik zag Gare Du Nord voor het eerst bij Barend en van Dorp ( ), daar voerden ze het nummer Sold My Soul op. Klonk heel leuk, de rest ken ik niet van ze. Ik weet alleen dat ze ooit bescheiden hitje hadden met Pablo's blues en van Belgische afkomst zijn. Misschien moet ik toch maar ff album van ze op gaan duikelen. Welk album van ze is het beste?


In search of Excellounge is wel een aanrader wat mij betreft
quote:
St. germain vind ik trouwens prima te beluisteren hoor. Ik heb 2 albums van em; eentje onder zijn andere naam Ludovich Navarre en uiteraard de bekende The Tourist
Bepaalde nummers vind ik gewoon niet uit te houden. Zet "Easy to Remember" maar eens op. Dat is gewoon 9 minuten lang dezelfde (imho flauwe) sample met erg weinig afwisseling.

Zulke tracks bedoel ik dus ongeveer. Maar daarom vind ik St. Germain nog niet slecht.. zeker niet!

pi_12719448
Herbie Hancock .
Superfly.
  donderdag 4 september 2003 @ 23:49:03 #148
51748 H4ze
wait...what?
pi_12951292
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 00:49 schreef Brick_Top het volgende:
Herbie Hancock .
Ik zit op het moment Fickle Funk van hem te luisteren. Heerlijk nummer!

Zelf ben ik geen kenner op jazz gebied. Ik vind het wel errug relaxte muziek! De eerste keer dat ik goed naar jazz luisterde, was bij m'n opa. Ik kwam kwam m'n oude stereotoren bij hem installeren, en vroeg of ie wat cdtjes had, zodat ik kon uitleggen hoe het werkte. Toen kwam hij met wat jazz aanzetten

*BURP*
pi_12951474
quote:
Op donderdag 4 september 2003 23:49 schreef H4ze het volgende:

[..]

Ik zit op het moment Fickle Funk van hem te luisteren. Heerlijk nummer!

Zelf ben ik geen kenner op jazz gebied. Ik vind het wel errug relaxte muziek! De eerste keer dat ik goed naar jazz luisterde, was bij m'n opa. Ik kwam kwam m'n oude stereotoren bij hem installeren, en vroeg of ie wat cdtjes had, zodat ik kon uitleggen hoe het werkte. Toen kwam hij met wat jazz aanzetten


Oh man. Ik beveel je echt de CD Headhunter aan. Heerlijk.
Superfly.
pi_12959314
Dit zijn trouwens ook erg lekkere jazzfunk-cdtjes:


- Message From The Tribe


- Strata - 2 - East


- Best of Black Jazz Records

Tribe, Strata-East en Black Jazz zijn platenlabels die in de jaren 70 albums in nogal gelimiteerde oplages uitbrachten. Het beste werk staat op deze fraai uitgevoerde verzamelaars. Vette aanraders.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13078999
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 13:28 schreef Zander het volgende:
Dit zijn trouwens ook erg lekkere jazzfunk-cdtjes:

[afbeelding]
- Message From The Tribe

[afbeelding]
- Strata - 2 - East

[afbeelding]
- Best of Black Jazz Records

Tribe, Strata-East en Black Jazz zijn platenlabels die in de jaren 70 albums in nogal gelimiteerde oplages uitbrachten. Het beste werk staat op deze fraai uitgevoerde verzamelaars. Vette aanraders.


je vergeet Steve Coleman & the 5 elements
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 11 september 2003 @ 10:27:36 #152
30259 MarcellicA
Master of Muppets
pi_13089067
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 21:21 schreef DennisMoore het volgende:
Maynard Ferguson (heerlijke 70's (big)band, hoger kan een trompet niet)
Zeker nog nooit van Arturo Sundoval gehoord. (Maar ok dat is meer latin)
Life is what happens, while you're busy making other plans |||| Trumpet players don't die, they just fade away
pi_13136889
Ik ga vanavond naar Misha Mengelberg, Stevko Busch en Wiel Conen in 't BIMhuis
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  zaterdag 13 september 2003 @ 11:25:23 #154
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_13136961
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 11:20 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ga vanavond naar Misha Mengelberg, Stevko Busch en Wiel Conen in 't BIMhuis

Het BIMhuis, dat is toch in A'dam?

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_13137060
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 11:20 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ga vanavond naar Misha Mengelberg, Stevko Busch en Wiel Conen in 't BIMhuis
Wie zijn Steve en Wiel . Misha M. was laatst in het bos met Han Bennink, iemand die voorstelling gezien? ben heel benieuwd hoe dat was.
pi_13137109
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 11:25 schreef Mahavishnu het volgende:

[..]

Het BIMhuis, dat is toch in A'dam?


Yep
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 11:32 schreef fatima het volgende:

[..]

Wie zijn Steve en Wiel . Misha M. was laatst in het bos met Han Bennink, iemand die voorstelling gezien? ben heel benieuwd hoe dat was.


Die twee ander ken ik niet echt. Maar Misha... GEWELDIG
Bedoel je Han Bennink in het Amsterdamse Bos?
Dat was Niet met Misha Mengelberg maar Polo de Haas. Die pianist vond ik eigenlijk niet zo goed
Han Bennink natuurlijk wel
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_13137424
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 11:35 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Yep
[..]

Die twee ander ken ik niet echt. Maar Misha... GEWELDIG
Bedoel je Han Bennink in het Amsterdamse Bos?
Dat was Niet met Misha Mengelberg maar Polo de Haas. Die pianist vond ik eigenlijk niet zo goed
Han Bennink natuurlijk wel


Oh vandaar. , ik ben ook niet zo'n de Haas fan.
pi_13137991
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:27 schreef MarcellicA het volgende:

[..]

Zeker nog nooit van Arturo Sundoval gehoord. (Maar ok dat is meer latin)


Of Cat Anderson, die zat jaren bij de band van Duke Ellington.
It's time we face up to the un-face-up-to-able.
  zaterdag 13 september 2003 @ 13:21:23 #159
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_13138883
Ik wil trouwens iedereen Mercy, Mercy, Mercy! Live at 'The Club' van alt-saxofonist Cannonball Adderley aanraden. Geweldige plaat. .
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_13159024
Het concert was gisteren een beetje erg kort. En de gitarist was eigenlijk helemaal niet zo goed.
Maar Mengelberg speelde wél goed
En gelukkig deed de gitarist bij 1 stuk niet mee, dus dat was dan weer positief
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_13338745
oke!

Misschien weet iemand dit. In de film Mr. Holland's Opus draait het verhaal om een plaat van John Coltrane, maar welke??

I might be wrong, but I doubt it!!
Dvd'tjes
Cd'tjes
pi_13338966
quote:
Op zondag 21 september 2003 17:42 schreef newyorkcity het volgende:
oke!

Misschien weet iemand dit. In de film Mr. Holland's Opus draait het verhaal om een plaat van John Coltrane, maar welke??


In de film wordt nooit gezegd om welke plaat het precies gaat, maar afgaande op de initiele reactie ("Wat is DIT..") zal het wel zijn latere werk zijn ('Ascension' of zo, of "Interstellar Space"), want dat is inderdaad flink taaie kost waarmee je de gemiddelde luisteraar in no time in de gordijnen jaagt. Zijn vroegere werk is veel toegankelijker.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13339317
Niet al te lang geleden heb ik het fenomeen Steve Coleman (and the 5 elements) ontdekt. Ik vind t super en wil graag meer van deze muziek hebben. Ikw eet alleen geen artiesten die er een beetje bij aansluiten... Wie oh wie weet er een paar
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_13339379
Ik heb Steve Coleman een keer live gezien, een paar jaar terug. Dat was echt erg goed, met onnavolgbare polyritmes en zo. Maar verder ben ik eigenlijk ook niet zo bekend met zijn werk, misschien kun je even in de Allmusic Guide (http://www.allmusic.com) zoeken naar 'Similar artists'.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13339448
quote:
Op zondag 21 september 2003 18:08 schreef Zander het volgende:
Ik heb Steve Coleman een keer live gezien, een paar jaar terug. Dat was echt erg goed, met onnavolgbare polyritmes en zo. Maar verder ben ik eigenlijk ook niet zo bekend met zijn werk, misschien kun je even in de Allmusic Guide (http://www.allmusic.com) zoeken naar 'Similar artists'.

jaloers :x ... Waar heb je em gezien?
En ik heb t al geprobeerd bij allmusic.com, maar ik was het er niet helemaal mee eens . Maar goed, ff een andere proberen: Greg Osby bekend? gister op geluk een cd van gekocht en t bevalt me ook bijzonder goed, weet je daar mischien wat tips voor?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_13349402
Enige Favo's :

Duke Ellington
Charlie 'the bird' Parker
Oscar Peterson
John Coltrane
Miles Davis
en wat moderner (richting pop ):
Miles Davis, Marcus Miller, Jaco Pastorius, Herby Hancock,Stanley Clarke, George Duke, Jean Luc Ponty

maar allemaal wel met mate, soms wordt ik er ook gestoord van dat
gefreak. Ben desondanks toch wel regelmatig op het North Sea Jazz
Festival te vinden om wat jazz tot mij te nemen

100% Funk
pi_13430974
Zander (of iemand anders), heb je nog tips die richting Spillane van Zorn gaan?
pi_13431375
Gisteren opeens mijn plaat Monks Moods van The Thelonious Monk teruggevonden.

.

You don't have to watch Dynasty to have an attitude.
pi_13439004
quote:
Op zondag 21 september 2003 18:11 schreef Doff het volgende:
jaloers :x ... Waar heb je em gezien?
Op het NSJ-festival, volgens mij in 2001.
quote:
Maar goed, ff een andere proberen: Greg Osby bekend? gister op geluk een cd van gekocht en t bevalt me ook bijzonder goed, weet je daar mischien wat tips voor?
Nope, ben er niet bekend mee.
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:15 schreef Seborik het volgende:
Zander (of iemand anders), heb je nog tips die richting Spillane van Zorn gaan?
Hmm, ik heb die cd maar een paar keer gehoord. Het deed me qua 'knip-plak'-techniek een beetje aan "Lumpy Gravy" van Frank Zappa denken, al is dat misschien iets minder jazz-achtig. Evengoed wel een leuke cd.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 25 september 2003 @ 18:31:28 #170
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13440487
Ik zag op North Sea Jazz (op TV) een optreden van een groep met een oude neger met een (soort) saxofoon, 2 blanke jonkies op drums en (ik meen) gitaar en een oude indiaan op orgel...wie waren dat?
De Narcis van Gabon
pi_13440709
quote:
Op donderdag 25 september 2003 18:31 schreef PogueMahone het volgende:
Ik zag op North Sea Jazz (op TV) een optreden van een groep met een oude neger met een (soort) saxofoon, 2 blanke jonkies op drums en (ik meen) gitaar en een oude indiaan op orgel...wie waren dat?
Aan die beschrijving heb je natuurlijk niet veel...
Wanneer zag je 't op tv?
Dan kan je het misschien terugvinden in de tv-gids.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  zondag 28 september 2003 @ 13:38:36 #172
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_13495926
Stel, je wordt op een onbewoond eiland gedumpt en je mag vijf jazzplaten meenemen. Welke zouden dat zijn? En waarom?

Mijn keuze:

John Coltrane - My Favorite Things
Mijn favoriete Coltrane plaat. Veel mensen zullen het niet als zijn Beste zien (A Love Supreme krijgt dat predikaat vaak opgeplakt) maar voor mij heeft het ook nostalgische waarde (zei de zeventienjarig puber). Ik krijg er altijd een heel warm en pluizig gevoel van. ( )

Eric Dolphy - Out To Lunch!
Zenuwenjazz ten top, met fantastisch vibrafoonwerk van Bobby Hutcherson. Het eerste nummer (Hat and Beard) haakt meteen vast in je grijze massa en laat niet meer los.

Miles Davis - In A Silent Way
Naar mijn mening één van zijn beste platen. Heel rustgevend. Goed om de dag mee af te sluiten na druk in de weer te zijn geweest met kokosnoten uit bomen halen, vissen vangen, hulpsignalen uitzenden en dergelijke.

Mahavishnu Orchestra - The Inner Mounting Flame
De tegenpool van In A Silent Way. Als ik een kutdag heb gehad stamp ik het hiermee uit mijn hoofd. Pretentieus als de tyfus, maar goed, pretentie mag als je zo goed bent als John McLaughlin.

Herbie Hancock - Maiden Voyage
Ik vond het moeilijk om een vijfde plaat te kiezen (aangezien er nog zoveel meer goede platen zijn) maar het is deze geworden. Maiden Voyage en Dolphin Dance vind ik prachtig en de rest is ook erg mooi.

[Dit bericht is gewijzigd door Mahavishnu op 28-09-2003 13:40]

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_13496883
Wat een moeilijke keuzes, zo op de zondagmiddag. Goed, dit soort lijstjes zijn net zo veranderlijk als het Nederlandse weer, maar ik zou op dit moment voor de volgende vijf platen gaan:

Wes Montgomery: Smokin' at the Half Note
Dit is mijn aller-favoriete gitaarjazz-plaat. Het gitaarspel van Wes Montgomery is vaak geimiteerd, maar zelden geevenaard: virtuoos, melodieus en met een prachtige gitaartoon. Voor mij was dit echt een eye-opener voor wat er allemaal mogelijk is op het instrument,en verder luistert het ook gewoon heerlijk weg. De versie van "Four on Six" die op deze plaat te vinden is, is briljant.


Miles Davis: Kind of Blue

Een voor de hand liggende keuze, maar terecht schrijft de AMG dat "this is a record generally considered as the definitive jazz album, a universally acknowledged standard of excellence." Zo'n beetje alle composities op dit album horen tot de essentiele standards die je als (amateur) jazzmuzikant dient te kennen. Maar het luistert ook heerlijk weg, en de band bestaat uitsluitend uit het neusje van de jazz-zalm: Miles, Coltrane, Cannonball Adderley, Bill Evans, etc..


Charles Mingus: Mingus Mingus Mingus Mingus

Een essentieel Mingus-album, met de schitterende jazzballad "Goodbye Pork Pie Hat" / "Theme for Lester Young". Eigenlijk is dit een soort 'Greatest Hits'-album, met remakes van een aantal van Mingus' beste composities. Maar de man schrijft niet alleen intrigerende composities, maar is natuurlijk ook een van de allerbeste bassisten ooit.


- John Coltrane: Olé Coltrane

Enigszins ondergewaardeerd vergeleken met albums als "Giant Steps" of "A Love Supreme", maar dit is denk ik toch mijn favoriete John Coltrane-album, vooral vanwege het magistrale, 18 minuten-durende titelnummer. Psychedelische trip-muziek uit de tijd dat de Beatles nog "Love Me Do" speelden.


McCoy Tyner, Ron Carter & Elvin Jones: Trident

Wanneer drie jazz-giganten samenkomen, dan moet het wel iets moois opleveren. McCoy Tyner is een van mijn favoriete jazzpianisten en op deze plaat staat misschien wel de allerbeste versie van "Impressions" die ik ken.

Goed, volgende week ziet deze lijst er vast weer heel anders uit.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13498368
quote:
Op zondag 28 september 2003 14:23 schreef Zander het volgende:
goeie post weer, lijkt me zeker het beluisteren waard..
pi_13503035
quote:
Op donderdag 25 september 2003 18:31 schreef PogueMahone het volgende:
Ik zag op North Sea Jazz (op TV) een optreden van een groep met een oude neger met een (soort) saxofoon, 2 blanke jonkies op drums en (ik meen) gitaar en een oude indiaan op orgel...wie waren dat?
Ik zag het ook op NSJ toen het op tv werd uitgezonden. En in plaats van indiaan bedoel je waarschijnlijk een Indiër/pakistaan, toch?

Maar dat was idd erg goed. Ik heb alleen geen enkel idee wie dat zijn...

  zondag 28 september 2003 @ 18:47:59 #176
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13503297
quote:
Op zondag 28 september 2003 18:37 schreef Citroentje het volgende:

[..]

Ik zag het ook op NSJ toen het op tv werd uitgezonden. En in plaats van indiaan bedoel je waarschijnlijk een Indiër/pakistaan, toch?

Maar dat was idd erg goed. Ik heb alleen geen enkel idee wie dat zijn...


ja, indier bedoelde ik, was erg leuk ja
De Narcis van Gabon
pi_13503447
Hammond-orgel spelende Indier. Dat moet Dr. Lonnie Smith haast wel zijn:

Even opgezocht, het concert wat jullie op tv hebben gezien was hoogstwaarschijnlijk het Lou Donaldson Quartet:

quote:
Line-up:
Lou Donaldson (alto sax); Dr. Lonnie Smith (organ); Randy Johnston (guitar); Fukushi Tainaka (drums)
Zelf niet gezien dit jaar, helaas.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 28 september 2003 @ 18:57:39 #178
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13503576
quote:
Op zondag 28 september 2003 18:53 schreef Zander het volgende:
Hammond-orgel spelende Indier. Dat moet Dr. Lonnie Smith haast wel zijn:

[afbeelding]

Even opgezocht, het concert wat jullie op tv hebben gezien was hoogstwaarschijnlijk het Lou Donaldson Quartet:
[..]

Zelf niet gezien dit jaar, helaas.


ah, mais oui

dankuwel voor de info

De Narcis van Gabon
pi_13507966
quote:
Op zondag 28 september 2003 18:53 schreef Zander het volgende:
Hammond-orgel spelende Indier. Dat moet Dr. Lonnie Smith haast wel zijn:

[afbeelding]

Even opgezocht, het concert wat jullie op tv hebben gezien was hoogstwaarschijnlijk het Lou Donaldson Quartet:
[..]

Zelf niet gezien dit jaar, helaas.


Ah, bedankt voor de info. Vond het alleen al qua aanzien al erg uniek. Die verschillende culturen bij elkaar op 1 podium waar vervolgens erg goede muziek uit voortkomt.
  zondag 28 september 2003 @ 22:02:14 #180
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13508063
quote:
Op zondag 28 september 2003 21:59 schreef Citroentje het volgende:

[..]

Ah, bedankt voor de info. Vond het alleen al qua aanzien al erg uniek. Die verschillende culturen bij elkaar op 1 podium waar vervolgens erg goede muziek uit voortkomt.


ik ook, ben totaal geen jazzkenner maar dit vond ik erg leuk om te horen
De Narcis van Gabon
pi_13985662
zijn er nog een aantal mensen in de trend van Tony bennet, die vind ik namelijk supergoed, maar ongeveer dat soort muziek vind ik echt lekker!

iemand suggesties!

Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider |
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add.. but when there is nothing left to take away
pi_13985994
Ik hou vooral van gitaar jazz, zoals pat metheny!
pi_13990818
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 16:02 schreef Pretzel het volgende:
zijn er nog een aantal mensen in de trend van Tony bennet, die vind ik namelijk supergoed, maar ongeveer dat soort muziek vind ik echt lekker!

iemand suggesties!


Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider |
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add.. but when there is nothing left to take away
pi_13991037
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 20:05 schreef Pretzel het volgende:

[..]


Korte attentiespan?
pi_13991474
Volgens mij is dit al bijna 2 jaar het centrale jazztopic. .
Superfly.
pi_13991551
Wes Montgomery, (smokin' at the half note) en George Benson! Super en Tony Bennett!! Als Fusion gitarist is Carl Verheyen echt geniaal. Of je moet eens naar Eric Roche luisteren. Heb les van hen gehad in Engeland. Was echt fenomenaal. Carl Verheyen was de gitarist van bv Supertramp.

[Dit bericht is gewijzigd door Yalhambra op 19-10-2003 20:50]

  maandag 20 oktober 2003 @ 12:24:05 #187
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_14002981
Is Sonny Rollins al genoemd in dit topic ?
Geweldige saxofonist, zijn "Saxophone Colossus" is een van mn favoriete jazz-albums.
Wat modernere jazz is ook erg goed... er zijn momenteel veel muzikanten met erg vernieuwende dingen bezig. Kent iemand hier Kenny Garrett (altsax)? Tsjek zn album "Songbook", ontzettende mooie composities en heel erg intens saxofoonspel.
pi_14178682
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:24 schreef Anotsu het volgende:
Is Sonny Rollins al genoemd in dit topic ?
Geweldige saxofonist, zijn "Saxophone Colossus" is een van mn favoriete jazz-albums.
Wat modernere jazz is ook erg goed... er zijn momenteel veel muzikanten met erg vernieuwende dingen bezig. Kent iemand hier Kenny Garrett (altsax)? Tsjek zn album "Songbook", ontzettende mooie composities en heel erg intens saxofoonspel.
Sonny Rollins komt in 2004 naar Nederland.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 09:36:30 #189
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_14190220

Datum?
Of komt-ie op NSJ ofzo?
pi_14196714
Donderdag 6 mei, Concertgebouw: Grote Zaal.
Kaarten kosten 45 euro.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_14203092
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:55 schreef Mister_Slide het volgende:
Kaarten kosten 45 euro.
Ik vind 't echt niet meer relaxed om naar een concert te gaan
  woensdag 29 oktober 2003 @ 15:04:17 #192
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_14223402
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:55 schreef Mister_Slide het volgende:
Donderdag 6 mei, Concertgebouw: Grote Zaal.
Kaarten kosten 45 euro.
Dank voor de info.
pi_14256603
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:48 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Ik vind 't echt niet meer relaxed om naar een concert te gaan


Ik hoop dat ik met m'n Entreepas (soort van jongeren organisatie van 't concertgebouw) er voor 5 euro heen kan. Dat zou me wel heel erg fijn lijken
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  vrijdag 28 november 2003 @ 00:20:32 #194
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_14989894
quote:
Op zondag 28 september 2003 18:53 schreef Zander het volgende:
Hammond-orgel spelende Indier. Dat moet Dr. Lonnie Smith haast wel zijn:

Even opgezocht, het concert wat jullie op tv hebben gezien was hoogstwaarschijnlijk het Lou Donaldson Quartet:
[..]

Zelf niet gezien dit jaar, helaas.


Er is een goede cd uit van Lou Donaldson met bijna zelfde linup als op NorthSea : Relaxing at Sea Live on the QE2 .
Aanrader !
Zelf wel gezien op NorthSea
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 28 november 2003 @ 10:38:21 #195
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_14995256
Dag jazzfreaks,

Ik ben van plan een cd van Miles Davis te kopen, ik heb Kind Of Blue al, wat zou daarna mooi kunnen?

Ik zat te denken aan Birth of the Cool

De Narcis van Gabon
pi_14997689
meest recent aangekocht

* Miles Davis - Porgy & Bess
* Dave Brubeck Quartet - Time Out

pi_15007730
Tja wat is jazz? Hier dan toch maar even een lijstje van mijn favorieten, verre van compleet

Charles Mingus, Miles Davis, Weather Report, Pastorius, Niels Henning Orsted Pedersen, Ray Brown, Sonny Rollins, Art Blakey, Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Wynton Marsalis, Stanley Clarke, Chick Corea, Joe Zawinul (de opa van de hiphop), Wes Montgomery, Medeski Martin & Wood, JJ Johnson, Barney Kessel, Django Reinhard, Charlie Parker and so on, and on and on

[Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 28-11-2003 19:16]

pi_15007820
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:24 schreef Anotsu het volgende:
Kent iemand hier Kenny Garrett (altsax)? Tsjek zn album "Songbook", ontzettende mooie composities en heel erg intens saxofoonspel.
Die speelde toch in de band van Miles Davis ten tijde van Tutu en de opvolger daarva?
  vrijdag 28 november 2003 @ 21:49:23 #199
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15011467
As zondag om 11:00 op ned 3 : Chalie Mingus
Zie Vrije geluiden
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 28 november 2003 @ 21:55:23 #200
22461 Otherside
DO2 is de naam
pi_15011595
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 19:15 schreef Scrutinizer het volgende:
Tja wat is jazz? Hier dan toch maar even een lijstje van mijn favorieten, verre van compleet

Charles Mingus, Miles Davis, Weather Report, Pastorius, Niels Henning Orsted Pedersen, Ray Brown, Sonny Rollins, Art Blakey, Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Wynton Marsalis, Stanley Clarke, Chick Corea, Joe Zawinul (de opa van de hiphop), Wes Montgomery, Medeski Martin & Wood, JJ Johnson, Barney Kessel, Django Reinhard, Charlie Parker and so on, and on and on


Goede smaak!
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 10:38 schreef PogueMahone het volgende:
Dag jazzfreaks,

Ik ben van plan een cd van Miles Davis te kopen, ik heb Kind Of Blue al, wat zou daarna mooi kunnen?

Ik zat te denken aan Birth of the Cool


Er zijn zoveel platen van Miles Davis, in verscheidene stijlen...
Zelf zou ik een plaat als TuTu aanraden, die blijf ik mooi vinden.
*
*
*
pi_15012018
kaartjes voor Sonny Rollins besteld!
paar nieuwe cd aangeschaft waaronder:

Chick Corea - The is Sessions
Sonny Rollins - Tenor Madness
Donald Byrd/Doug Watkins - The Complete Transition Series
Jackie McLean - Jacknife
Stanley Clarke - Live at the Greek
Roy Hargrove - The RH Factor
Art Blaky & the Jazz Messengers - Night in Tunesia
Max Roach - Parisian Sketches
Enrico Rava - Shades of Chet
John Coltrane - Giant Steps
Freddie Hubbard - Hub Cap

enz. enz.
kent iemand t?
tips?

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 28 november 2003 @ 22:18:42 #202
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15012193
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 22:12 schreef Doff het volgende:
Art Blaky & the Jazz Messengers - Night in Tunesia
kent iemand t?
eerste jazz lp die ik ooit kocht ( ver in de vorige eeuw )
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15012896
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 22:18 schreef fripper het volgende:

[..]

eerste jazz lp die ik ooit kocht ( ver in de vorige eeuw )


1956 als ik me niet vergis (cd-hoes niet bij de hand)
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 28 november 2003 @ 22:50:58 #204
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15012943
Ja , zo oud ben ik nu ook weer niet !
Rond '80 gekocht , en later nog eens op CD
We hebben het toch wel over de Blue Note he ?
Er zijn later meer platen met deze titel verschenen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15014422
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 10:38 schreef PogueMahone het volgende:
Dag jazzfreaks,

Ik ben van plan een cd van Miles Davis te kopen, ik heb Kind Of Blue al, wat zou daarna mooi kunnen?

Ik zat te denken aan Birth of the Cool


Of Sketches of Spain, die is ook wel bijzonder, is bijna klassieke muziek. Je zou het ook een album van Gil Evans kunnen noemen, maar dat terzijde. Ook mooi: Bitches Brew, alom beschouwd als het eerste 'Fusion'-album ooit.
pi_15014511
Sketches of Spain

.. maar vergeet ook zeker niet het Miles Davis Quintet uit de sixties, met Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams. "Miles Smiles" en "Nefertiti" zijn zeker wel aanraders, naar mijn smaak.

Net tussen het klassieke Quintet en zijn Fusion-periode nam Miles ook nog de lp "Filles de Kilimanjaro" op, met zowel Herbie Hancock als Chick Corea op de Fender Rhodes-piano. Ook een van mijn favoriete Miles-platen. Maar goed, er is ook zo enorm veel te krijgen, het is lastig om een goed overzicht te krijgen.

"Birth of the Cool" zou ik nog even laten liggen. Zeker niet slecht, maar het klinkt wel erg traditioneel allemaal, als je het vergelijkt met Miles' latere werk. Maar goed, dat is ook maar een mening.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 29 november 2003 @ 00:27:30 #207
67663 fractalis
we (all) search
pi_15014808
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 00:10 schreef Zander het volgende:
Sketches of Spain
Helemaal mee eens! Heb 'm zondag in Utrecht gekocht en moet zeggen dat ik het een top-cd'tje vind!
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_15014877
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 00:10 schreef Zander het volgende:
Sketches of Spain
Het leuke van dit soort topics vind ik dat ik weer eens cd's beluister die ik al een hele tijd niet gehoord heb. Zit nu te luisteren naar bovengenoemde cd. Minder leuk aan dit soort topics is dat er, vooral door jou, weer albums genoemd worden die ik nog niet ken of heb. Dat gaat weer geld kosten.
pi_15022904
Ik ben opgegroeid met jazz en luister er ook veel naar.
Helaas weinig leeftijdgenoten (15/16 jr.) die dat ook doen.
Zelf speel ik wel al jazz vanaf mn 10de (trompet/piano).

Maar om een paar namen te noemen:
Brad Mehldau - errug goeie jazzpianist, een aanrader!
Yellowjackets / Spyro Gyra
Miki N'Doye Orchestra is ook wel relaxed, een mix van Afrikaans / jazz

Ab Baars & Terrie Ex - Hef schijnt ook heel goed te zijn, combinatie van jazz/punk. maar heb ik nog niet geprobeerd

En natuurlijk hou ik ook (lees: vooral) van de 'traditionele jazz', dus de bekende namen waarvan vele al in dit topic zijn genoemd

Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zondag 30 november 2003 @ 10:58:04 #210
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15033445
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 21:49 schreef fripper het volgende:
As zondag om 11:00 op ned 3 : Charlie Mingus
Zie Vrije geluiden
Nu dus !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15034233
Wel een interessante film, vond ik. Mingus kwam wel als een behoorlijk verward en paranoide persoon op mij over in die interviews, maar dat stuk waarin hij met al z'n spullen op straat werd gezet vond ik toch wel erg triest. Wel weer grandioos basspel gezien en gehoord, zeg.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15035294
Het was gisteren erg laat, ik heb 'm dus maar even opgenomen.

De Volkskrant had ter aankondiging deze foto geplaatst

  zondag 30 november 2003 @ 13:13:57 #213
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15035392
Voor de geinteresseerden: het is Birth Of The Cool geworden

maar ik heb al uw tips opgeschreven...

en Mingus op TV ook gezien

De Narcis van Gabon
pi_15035690
quote:
Op zondag 30 november 2003 13:08 schreef Scrutinizer het volgende:
De Volkskrant had ter aankondiging deze foto geplaatst
Volgens mij is dat Sonny Rollins. Maar ja, een saxofoon en een contrabas lijken natuurlijk ook erg veel op elkaar...
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 30 november 2003 @ 13:29:19 #215
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15035705
quote:
Op zondag 30 november 2003 13:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Het was gisteren erg laat, ik heb 'm dus maar even opgenomen.

De Volkskrant had ter aankondiging deze foto geplaatst



Het was bij de volkskrant zeker ook al laat
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 30 november 2003 @ 13:47:36 #216
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15036000
Ik vond die aankondiging van Hans Flupsen vooraf ook wel mooi.
Hij had het over beelden van Mingus met David Gilmour.
Da's die gitarist van Pink Floyd, het leek me al erg onwaarschijnlijk.
Ik begrijp uit de volkskrant dat het gaat om de saxofonist John Gilmore.
Is dat misschien de man op de foto ?
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15037466
Ah, dat zou ook weleens kunnen, maar echt veel fotos kan ik niet van 'm vinden op Internet. Volgens de biografie op AMG heeft hij jarenlang in het Arkestra van Sun Ra gespeeld, dus ik zal eens kijken of er een duidelijke foto in de boekjes van een van mijn Sun Ra-albums staat.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 30 november 2003 @ 15:11:18 #218
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_15037483
Monty Alexander

all time hero

pi_15037581
4 december komt er bij de NPS een documentaire over Miles Davis, rond 23:30 geloof ik!
  zondag 30 november 2003 @ 16:34:42 #220
14505 OProg
A Life in Music
pi_15038961
quote:
Op zondag 30 november 2003 15:16 schreef inkie1010 het volgende:
4 december komt er bij de NPS een documentaire over Miles Davis, rond 23:30 geloof ik!
Ik had gezien dat het kwam idd, ik zal het strax ff opzoeken en noteren
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_15074257
Vandaag in De Volkskrant:

Zander: 10 punten

pi_15090572
Met wie was Mingus allemaal te zien in de documentaire van zondag?
Vooral benieuwd naar drummer en tenorsaxofonist
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 2 december 2003 @ 16:12:01 #223
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_15092290
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 19:19 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Die speelde toch in de band van Miles Davis ten tijde van Tutu en de opvolger daarva?


Ja ik geloof t wel. Ik heb iig een live-opname van Miles met Kenny Garret, waar hij (Garret) echt een waanzinnige solo speelt... heel erg avant-garde, zo'n beetje elke noot die hij speelt is "outside" en zou volgens de klassieke harmonie-leer helemaal niet mogen... maar toch klinkt het
Na een uitzinnig applaus reageert Miles heel erg laconiek met "You know, Kenny, I play that sort of thing every night"
pi_15097437
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 15:16 schreef Doff het volgende:
Met wie was Mingus allemaal te zien in de documentaire van zondag?
Vooral benieuwd naar drummer en tenorsaxofonist
De saxofonist was John Gilmore, volgens de post van Fripper hierboven. De drummer weet ik niet zeker, maar vermoedelijk Dannie Richmond, die jarenlang bij Charles Mingus heeft gespeeld. In ieder geval leek hij er wel veel op.

Ik zag de namen van de muzikanten op de aftiteling wel even snel voorbij schieten, dus misschien weet iemand anders het met zekerheid te zeggen.

-edit. Ah, de Allmovie Guide biedt ook uitkomst:

De lineup is Charles McPherson (altsax), Charles Mingus (bas), Dannie Richmond (drums), Jonathan Gilmore (tenorsax), Walter Bishop (piano).

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 02-12-2003 19:24]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:23:46 #225
50965 Drumkruk
Passief actief
pi_15097540
Ik ga binnenkort naar Ian Parker band!!!
wouzers heb ik daar ff zin in!!
pi_15100706
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 16:12 schreef Anotsu het volgende:


Ja ik geloof t wel. Ik heb iig een live-opname van Miles met Kenny Garret, waar hij (Garret) echt een waanzinnige solo speelt... heel erg avant-garde, zo'n beetje elke noot die hij speelt is "outside" en zou volgens de klassieke harmonie-leer helemaal niet mogen... maar toch klinkt het


Die solo ken ik, en ieder ander die hem wel eens met Miles heeft zien optreden. De eerste keer dat je het hoort is ie waanzinnig, de volgende is meer van hetzelfde en bij de derde ken ik het dan wel.(ook vaak dezelfde ritmische patronen etc) Kortom: Ik vind hem, van wat ik gehoord heb, een one-trick-pony. Neemt niet weg dat het best zou kunnen dat hij nu, niet meer onder de hoede van Miles, een wat veelzijdiger repertoire heeft(?)
pi_15101025
@Zander

Ik begrijp dat je, eufemistisch uitgedrukt, nogal van de Fender Rhodes sound houdt. In de nieuwe Music Maker staat een groot stuk over George Duke en zijn ideeen over muziek in het algemeen en de Rhodes in het bijzonder. Hij schijnt ook weer een interessante cd uitgebracht te hebben met Christian McBride: 'Face the Music'. Als ik het zo lees een aanrader!
of heb je die ook al?

pi_15112679
Ha, bedankt voor de tip. Ik ben inderdaad een (overdreven) liefhebber van de Rhodes en heb zelf ook een originele Mark I Stage waar ik erg graag op speel. George Duke's keyboardwerk bij Frank Zappa is in ieder geval niet te versmaden, dus ik zal die cd ook eens gaan checken. In ieder geval die Music Maker maar eens gaan halen, deze week.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15117552
Ik zit nu te luisteren naar Pat Martino, is echt een geweldigde gitarist!! En eh, ik heb laatst ook DVD van George Benson en van Earl Klugh gekocht ook super muzikanten, allemaal geheel anders, maar erg goed!!
pi_15143816
vanavond toch Miles Davis op ned3?
pi_15144771
Ik vindt Frank Sinatra, dean marti etc. ook lekker om naar te luisteren
  donderdag 4 december 2003 @ 17:53:05 #232
67663 fractalis
we (all) search
pi_15151713
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:32 schreef Echoes het volgende:
vanavond toch Miles Davis op ned3?
Zag het ook net in de gids ja.

23:50 -01:15 portret van de musicus en persoon Miles Davis

[Dit bericht is gewijzigd door fractalis op 04-12-2003 17:54]

Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_15154031
quote:
Op donderdag 4 december 2003 17:53 schreef fractalis het volgende:

[..]

Zag het ook net in de gids ja.

23:50 -01:15 portret van de musicus en persoon Miles Davis


zal er ff om denken
pi_15154147
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 21:41 schreef Scrutinizer het volgende:
@Zander

Ik begrijp dat je, eufemistisch uitgedrukt, nogal van de Fender Rhodes sound houdt. In de nieuwe Music Maker staat een groot stuk over George Duke en zijn ideeen over muziek in het algemeen en de Rhodes in het bijzonder. Hij schijnt ook weer een interessante cd uitgebracht te hebben met Christian McBride: 'Face the Music'. Als ik het zo lees een aanrader!
of heb je die ook al?


George Duke
Ik heb m op NSJ gezien, wat speelt die vent lekker toetsen zeg.
Erg goeie show waar het enthousiame van af straalde.
Die Duke heeft er echt lol in. Brazilian Love Affair is lekker van hem.
En dat nummer Dukey Stick is echt super funky
100% Funk
pi_15163628
quote:
Op donderdag 4 december 2003 13:32 schreef Echoes het volgende:
vanavond toch Miles Davis op ned3?
Het was top
100% Funk
  vrijdag 5 december 2003 @ 11:13:00 #236
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_15168954
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 21:31 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Die solo ken ik, en ieder ander die hem wel eens met Miles heeft zien optreden. De eerste keer dat je het hoort is ie waanzinnig, de volgende is meer van hetzelfde en bij de derde ken ik het dan wel.(ook vaak dezelfde ritmische patronen etc) Kortom: Ik vind hem, van wat ik gehoord heb, een one-trick-pony. Neemt niet weg dat het best zou kunnen dat hij nu, niet meer onder de hoede van Miles, een wat veelzijdiger repertoire heeft(?)


Luister maar naar Songbook
Mooie plaat.
pi_15170469
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 01:20 schreef Dukhlovi het volgende:

[..]

Het was top


Zekerweten!

Alleen was hij een beetje een rare als het op vrouwen aankwam, ik heb ze niet geteld maar hij heeft er aardig wat gehad. En dat ie rondreed in dure Ferrari's was ook nieuw voor me. Maar ach.. sommige dingen kun je door de vingers zien bij wereldsterren zoals Davis in die tijd. Hij hield iig niet vast aan het oude, maar bleef met de tijd meegaan.

Heel erg interessant om te horen hoe sommige albums / tracks ontstaan zijn en hoe z'n prive en muzikale leven zich zo'n beetje heeft ontwikkeld door de tijd heen. Al met al een erg goeie documentaire.

Ik hoop dat John Coltrane ook nog eens aan bod komt

pi_15179245
Wat mij betreft had de focus zelfs wel wat meer op de muziek mogen liggen en wat minder op zijn priveleven. Zo zag je bijv. een fragmentje van Miles en Coltrane die "So What" speelden,en dat smaakt toch zeker wel naar meer. Maar verder wel een interessante docu, en sowieso is de NPS wel goed bezig met jazzuitzendingen op de TV .

Al moet ik eerlijk zeggen dat ze soms ook wel wat selectiever zouden mogen zijn. Paar weken terug was bijv. Diana Ross bij NPS Jazz, en dan neem je het genre imo wel _erg_ ruim.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 05-12-2003 17:13]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 5 december 2003 @ 17:45:33 #239
14505 OProg
A Life in Music
pi_15180781
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 16:49 schreef Zander het volgende:
Wat mij betreft had de focus zelfs wel wat meer op de muziek mogen liggen en wat minder op zijn priveleven. Zo zag je bijv. een fragmentje van Miles en Coltrane die "So What" speelden,en dat smaakt toch zeker wel naar meer. Maar verder wel een interessante docu, en sowieso is de NPS wel goed bezig met jazzuitzendingen op de TV .
Eens.

Zo vond ik het dan ook weer jammer dat baanbrekende platen als Live-Evil en Bitches Brew eigenlijk helemaal niet genoemd werden. Terwijl met name de laatste zowel artistiek als commercieel een groot succes was. Er was een klein stukje van het begin van de electric period te zien en in een grote sprong zaten ze ineens in '75.

Maar goed, ik vond het qua beeld leuk om te zien verder. Ik snap ook wel dat je slechts fragmenten moet laten zien natuurlijk. Leuk dat het zoiezo langs komt

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_15180931
Ik moet zowel de docu over Mingus als die over Miles nog zien, ik heb ze getaped.

Vanmiddag op zoek geweest naar de nieuwe van George Duke. Die was helaas uitverkocht. Dat heeft me er niet van weerhouden de volgende titels aan te schaffen:

Miles Davis - A Tribute to Jack Johnson
Miles Davis - Bitches Brew
Charles Mingus - Mingus MIngus Mingus Mingus Mingus
Stanley Clarke - If this Bass could only Talk
Vertú (een project van Stanley)
Joe Zawinul - Faces & Places
Michel Camillo - Rendezvous

* Scrutinizer is weer blij

  vrijdag 5 december 2003 @ 18:09:51 #241
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15181385
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 17:52 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat heeft me er niet van weerhouden de volgende titels aan te schaffen:

Miles Davis - A Tribute to Jack Johnson

* Scrutinizer is weer blij


Een van de weinige Miles cd's op Columbia waar nog geen remaster van uit is. Ik wacht nog even met aanschaf, hopen dat het eens gaat gebeuren ..
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15181428
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:09 schreef fripper het volgende:

[..]

Een van de weinige Miles cd's op Columbia waar nog geen remaster van uit is.


Toch wel Ze hadden net één exemplaar binnen, die heb ik gauw gekocht!

Ik zie trouwens op de achterkant dat de remastered al in 1992 uitgekomen is

[Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 05-12-2003 18:22]

  vrijdag 5 december 2003 @ 18:15:21 #243
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15181520
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:11 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Toch wel Ze hadden net één exemplaar binnen, die heb ik gauw gekocht!


Die had ik nog niet gezien !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15181541
Gisteren werd in die docu trouwens wel flink wat aandacht besteed aan de "Jack Johnson"-lp, meer dan aan bijv. "Bitches Brew". Ik wist eigenlijk ook niet dat dit album als een 'belangrijke' Miles-plaat werd beschouwd, maar het is ook wel een goede schijf. Ik heb de oude, niet-geremasterde, versie, en die klinkt op zich (in mijn oren) ook wel okee.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 5 december 2003 @ 18:20:40 #245
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15181645
Er is net ook een box uit met "The Complete Jack Johnson Sessions" .
Opnames van deze sessies zijn te vinden op 5 albums :
Live-Evil, Get Up With It, Directions, Big Fun en Jack Johnson.

Wat ik hier van ken (BigFun & Live-Evil) is toch niet zo goed als Bitches Brew.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15181721
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:20 schreef fripper het volgende:
Er is net ook een box uit met "The Complete Jack Johnson Sessions" .
Opnames van deze sessies zijn te vinden op 5 albums :
Live-Evil, Get Up With It, Directions, Big Fun en Jack Johnson.
Die kost 85 euro
  vrijdag 5 december 2003 @ 19:49:21 #247
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15183929
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:11 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]
Ik zie trouwens op de achterkant dat de remastered al in 1992 uitgekomen is


Zo'n beetje alles is de afgelopen 2 jaar opnieuw uitgekomen,
met een paar uitzonderingen : JackJohnson, Pangaea en Agharta zijn de belangrijkste.

Ik weet inderdaad niet of het verschil in geluid erg groot is; maar ik vind die oude hoesjes zo lelijk met die roest-bruine randen er om .

quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:23 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Die kost 85 euro


Nou weet ik weer waarom ik hem niet gekocht heb !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 5 december 2003 @ 21:07:35 #248
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15185690
Out To Lunch vind ik trouwens

nee, geen Miles nee

De Narcis van Gabon
  vrijdag 5 december 2003 @ 21:26:19 #249
30919 mitt
Michael Corleone
pi_15186034
Leuke docu inderdaad.

en ach, dat priveleven.
Het was misschien interessanter geweest om meer van z'n muziek gehoord te hebben.

maar toch heb ik door deze docu weer Miles Davis uit de kast getrokken.

Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] &lt;@Daggla&gt; ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  zaterdag 6 december 2003 @ 00:17:58 #250
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15190531
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 21:07 schreef PogueMahone het volgende:
Out To Lunch vind ik trouwens

nee, geen Miles nee


Heeft niet bij Miles maar wel weer bij Mingus gespeeld.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15197026
Wow, na dik anderhalf jaar is dit topic zowaar bijna vol.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15197470
eigenlijk zou het gewoon een sticky moeten worden
pi_15197482
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 14:05 schreef Beathoven het volgende:
eigenlijk zou het gewoon een sticky moeten worden
Mee eens!!
Luister nu weer lekker naar Pat Metheny
  zaterdag 6 december 2003 @ 15:22:37 #254
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15198791
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 00:17 schreef fripper het volgende:

[..]

Heeft niet bij Miles maar wel weer bij Mingus gespeeld.
[afbeelding]


weer wat geleerd

ik las wel ergens dat hij niet echt oud is geworden

De Narcis van Gabon
pi_15198902
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:22 schreef PogueMahone het volgende:
ik las wel ergens dat hij niet echt oud is geworden
Overleden aan suikerziekte, geloof ik.

* Zander heeft "Out to lunch" ook maar eens opgezet.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 6 december 2003 @ 15:29:50 #256
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15198916
bijna vol he...

maak jij even een mooie nieuwe, Zander?

De Narcis van Gabon
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')