abonnement Unibet Coolblue
pi_53081147
Okee, 3e post in a row Net de Cuban voor het eerst gebrand. Duurde lang, first crack pas na zo'n 14 mins, second crack na +- 17:15, gestopt na 17:45. Wel weer erg mooi egaal. Doet deze er bij jou ook zo lang over marmhz?

"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53081687
Omdat bij onze nieuwe machine geen passende tamper werd geleverd, en de reactie van de verkoper daarop voldoende aanleiding gaf bij deze winkel niet meer te kopen, gecombineerd met het feit dat ik op zondag toch nergens anders een tamper kon kopen heeft me ertoe gezet er zelf een te maken.

In de bakken in de schuur vond ik nog een paar mooie stukken messing en na een uurtje achter de draaibank is dit eruit gekomen.



Hij weeft ruim 1100 gram. Het handvat is ongeveer 11 centimeter hoog. De bodem is gewoon recht.
Messing beschadigd iets sneller dn RVS, maar met deze maten kan ik hem ieder half jaar goed polijsten en over 100 jaar nog voldoende dikte hebben. Dat zit wel goed dus.
pi_53081869
wow, mooi! Daar kun je inderdaad van blijven afschaven de eerstkomende heel veel jaar! Misschien heb ik je eerdere posts gemist maar vertel 'ns iets over je apparaat en hoe 't bevalt? Ik zie op de achtergrond een E61 groep maar die hebben er heel veel...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53082574
quote:
Op maandag 10 september 2007 21:37 schreef W1ZZ het volgende:
wow, mooi! Daar kun je inderdaad van blijven afschaven de eerstkomende heel veel jaar! Misschien heb ik je eerdere posts gemist maar vertel 'ns iets over je apparaat en hoe 't bevalt? Ik zie op de achtergrond een E61 groep maar die hebben er heel veel...
Ik had er nog niets over geschreven, maar wil wel wat kwijt.

Het apparaat is van Unico Splendor. Het is niet een merk wat je erg veel ziet in Nederland. Het is een machine met een warmtewisselaar en een E-61 groep of een kloon daarvan.

Er zit een voorraadtankje in van 3 liter. Het maximale opgenomen vermogen is 1400 watt en hij weegt 25 kilo. Bovenop is plek voor 4 espresso kopjes en 2 cappuccino bekers die warm gehouden worden. De lekbak is ongeveer 2 liter groot en kan in zijn geheel van het apparaat gepakt worden om te legen.

Verder is er over het apparaat eigenlijk weinig te vinden. De handleiding zegt eigenlijk niets en ook de website van de fabrikant (http://www.unicosplendor.it) geeft weinig info. Eigenlijk maakt het me ook niet zo veel uit. Hij werkt erg goed en zit netjes in elkaar. Eigenlijk is het enige nadeel dat de opening van de watertank onder de warmhoudplaat zit. Je moet dus de plaat met kopjes van het apparaat halen om ater te vullen, maar daar verzin ik nog wel wat op.

Eerlijk gezegd was de machine niet mijn eerste keus. Mijn vrouw was mee, en zij was gek op een FrancisFrancis. Zelf wilde ik iets beter, dus ik had ingezet op een Ranchillio Silvia. Die vond zij weer niets, want niet mooi. Toen kwam deze om de hoek. Deze vond ze wel mooi dus was de koop snel beslist. Eigenlijk staat het apparaat bij ons in de keuken vanwege de plexi zijplaatjes van ik denk 2 euro per stuk. Vrouwenlogica

Nog even een plaatje van het geheel.
pi_53082724
Wat een Italiaanse beauty. Hoe groot is de boilerinhoud?
WZZ1 wat de Cuba betreft die brand ik altijd ongeveer 11 a 12 minuten tot een fullcity plus roast of net iets lichter. Smaakt ie eigenlijk?
  maandag 10 september 2007 @ 22:04:30 #181
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_53082735
Ook zonder plastic is deze mooier dan een Rancilio vind ik
pi_53083029
Ja zeker weten! Mooie aankoop hoor, ik vind die plaatjes ook wel wat hebben! Mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was?

Marmhz: kan 't nog niet vertellen, heb net een uur geleden gebrand en laat ze toch even rusten. Bovendien kan ik op dit tijdstip beter thee drinken
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53084126
Ook de Sulawesi Kalossi gebrand. Erg onregelmatig en ik was een beetje bang in 't begin omdat ze na zo'n 5:00 nog nauwelijks verkleurd waren. Is uiteindelijk wel goed gekomen. Ben benieuwd hoe 'ie smaakt!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53088543
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:17 schreef W1ZZ het volgende:
Ja zeker weten! Mooie aankoop hoor, ik vind die plaatjes ook wel wat hebben! Mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was?
Dat deze een stuk mooier is dan de Ranchillio is natuurlijk zeker. Ook zonder de plaatjes. Een van de plaatjes was trouwens bekrast. Op een demo model zat wel een goed plaatje. Mijn vrouw wilde die graag gewisseld hebben. De verkoper is bijna drie kwartier bezig geweest om de boel te wisselen. Had hij eindelijk de moertjes weer een beetje vast zegt mijn vrouw: ik wil niet vervelend doen, maar je bent de oude plaat er weer op aan het schroeven Dat gezicht van de verkoper. We waren al bijna 2,5 uur in de winkel namelijk. Mag ook wel voor een bedrag van rond de ¤ 1400,-. Hij was afgeprijsd wegens showmodel, maar op internet is hij voor iets minder te krijgen. Ik wilde hem echter in een winkel in de buurt kopen, aangezien het wat makkelijker is met service. Een apparaat van 25 kilo doe je ook niet even op de post. En ik vind het nog steeds belachelijk dat er voor dat geld geen goede tamper bij gedaan wordt.
pi_53089932
quote:
Op maandag 10 september 2007 17:50 schreef faberic het volgende:

[..]

Ik gebruik kaldi sicilian blend, meestal op stand 4 of 5. Simon Lévelt werkt niet lekker bij mij, Sicilian blend gaat erg goed, dus ik ben best tevreden over die molen.

Het grote nadeel is de Doser die toch echt veel restjes koffie vasthoudt en de grove instellingsmogelijkheden.
Ik zit te overwegen om gewoon die hele doser eraf te zagen ofzo. Ik heb op internet gelezen dat de meesten er erg tevreden over zijn. Qua maalkwaliteit is hij ongeveer gelijk met de rocky, alleen dan met een paar nadelen:
1. Te weinig stappen, maar hij schijnt staploos te maken te zijn
2. Pruldoser
3. Horizontale uitgang van de maalschijven, waardoor er altijd wat gemalen koffie achterblijft die niet in de doser valt.

Als je die doser eraf sloopt, heb je weinig last meer van nadeel 2 en 3. Zonder doser kan je die reeds gemalen koffie er namelijk makkelijk uithalen. Maar die doser zit vast in de constructie, dus het wordt echt zagen.... ik zie het voorlopig nog even aan, want hij irriteert me nu al mateloos.

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat die standen zich totaal niet verhouden van exemplaar tot exemplaar. Je moet dus gewoon zelf proberen....
pi_53090522
Mark ik denk dat er vast wel een site is waar een goede modificatie van die molen beschreven wordt. Tik je trouwens tijdens het mailen meteen door met de doser of laat je 'm vollopen en tik je dan af? Als je meteen doortikt tijdens het malen heft dat het nadeel niet deels op?
WZZ1 wat mij opviel aan de Gene is dat ''ie gewoon heel geleidelijk (bijna traag) gaat. Toen ik bij ongebrand was en de demo bekeek zag je op gegeven moment dat met 3 a 3.5 minuut over de eerste krak nog moest beginnen. Toen dacht ik echt dat gaat ie nooit meer halen maar in die laatste paar minuten vonden toch de 1e en 2 e krak nog plaats. Lijkt me verder niks mis mee het resultaat is gewoon goed en daar gaat het om.
Ik heb net weer Kalossi gedronken en ik vind het echt wel een van de betere tot nu toe. Bij mij was ''ie ook een klein btje onregelmatig maar dat heeft eigenlijk geen invloed op de smaak.
pi_53090801
Heb net vanochtend de Cubaanse gedronken. Wat me meteen opviel is hoe makkelijk het zetten was. Mooie grote cone uit de PF en veel crema. Smaak nog een tikkeltje zurig, hopen dat dit is omdat de bonen nog zo vers zijn. Helaas heb ik de chocolade afdronk nog niet echt kunnen ontdekken, maar ik vond 'm al met al wel érg lekker!

Edit: De GCR is inderdaad erg traag maar ik denk dat dat de branding wel ten goede komt.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53090902
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 09:38 schreef Mark_V het volgende:
3. Horizontale uitgang van de maalschijven, waardoor er altijd wat gemalen koffie achterblijft die niet in de doser valt.
Dit probleem hebben alle malers met platte maalschijven, ook bijvoorbeeld de Mazzer mini. Ik haal altijd met m'n pink het tunneltje leeg waar de koffie door de doser in valt.
quote:
Als je die doser eraf sloopt, heb je weinig last meer van nadeel 2 en 3. Zonder doser kan je die reeds gemalen koffie er namelijk makkelijk uithalen. Maar die doser zit vast in de constructie, dus het wordt echt zagen.... ik zie het voorlopig nog even aan, want hij irriteert me nu al mateloos.
Bedenk wel dat zodra je doserless gaat de koffie er vaak in brokjes uit komt die je weer moet breken om channeling tegen te gaan.
quote:
Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat die standen zich totaal niet verhouden van exemplaar tot exemplaar. Je moet dus gewoon zelf proberen....
Dat klopt en ook daar hebben alle malers last van. Mazzer plaatst bijvoorbeeld een sticker op al z'n malers om het startpunt aan te geven. Deze sticker zit dus bij alle molens op een andere plaats.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53091274
Misschien is de Cubaan net iets te licht gebrand dan want zurigheid zit er in principe praktisch niet in. Hij is inderdaad ook nog aan de verse kant nog geen 24 uur gelegen.
Het is inderdaad een makkelijke boon, hij brand mooi egaal en zet een mooie espresso met veel crema en hij blond ook niet te snel.
pi_53098200
Net een 50/50 blend van Cubaan en Kalossi geprobeerd:



In de smaak zelf overheerste voornamelijk de Kalossi maar de nasmaak is zwaarder en nu begint de cacao ook iets door te komen en dat was erg lekker! Ik was wel happy met de pour dus ik dacht ik post de foto ervan even
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53099514
Very nice shot zouden de Amerikanen zeggen Mooie crema goede kleur.
Is het nu zo met de Silvia dat je voor een kopje als deze veel moeite moet doen of krijg je dit wel als een gemiddeld kopje eruit?
pi_53099627
We hebben het hier nooit zo over gehad in dit forum maar misschien is het leuk eens te bespreken hoe de omgeving van de thuisbarista reageert op het feit dat je zo gek op koffie. Mijn omgeving vind het wel leuk en kan het wel waarderen maar ik zie ook wel veel mensen die denken van ''al dat gedoe voor een kopje koffie'' en zetten vervolgens weer lekker hun Senseo aan
Ik snap soms zelf ook niet waarom ik er zo'n passie voor ontwikkeld heb (ik had eerst ook een Senseo) maar ik kan er niet meer omheen dat ik supergoede koffie wil en niet anders meer. Daarnaast is het ook een leuke hobby.
pi_53099858
Ik krijg dit als gemiddeld kopje maar dat betekent niet dat ik er geen moeite voor moet doen. De Silvia is erg kieskeurig vooral wat betreft distributie, dus ik gebruik de WDT en daarnaast moet je temp surfen. Behalve dat is het zoals ieder ander apparaat.

Mijn omgeving is het inmiddels wel gewend maar kijken wel raar op nog af en toe, vooral van hoeveel geld ik er aan uitgeef (naast espressomaak gear verzamel ik ook nog Illy Collection kopjes; de World Cups serie waar het bovenstaande kopje van is heb ik vandaag gekocht). Ze zijn het er allemaal over eens dat mijn koffie beter smaakt maar ze zeggen er ook bij dat ze er zelf nooit zoveel moeite voor zouden doen. En ikzelf vind het leuk om cappuccino's (weinig espresso's) voor ze te zetten, helemaal als de latte art dan ook nog 'ns lukt
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53100532
Leuk topic dit!

Sinds ik een espresso apparaat heb begint dat enthousiasme ook enorm te groeien bij mij. Ik heb pas een paar maanden de Gaggia Classic in huis, maar loop nu al regelmatig een aantal speciaalzaken in om me te vergapen aan de mooie machines. Helaas nog even buiten budget...

Ik snap inderdaad niet dat mensen tevreden kunnen zijn met een Senseo. Zelfs het argument dat het makkelijk is gaat naar mijn idee niet op. Wat ik ook zie bij (een spaanse) vriend van mij is dat hij zo'n bakje onder zijn apparaat zet en hem helemaal laat vollopen (0,5 liter) Echt een slappe bak....

Anyway ik kwam laatst bij de kaldi, en daar hadden ze een molen staan voor 100 euro. Ik ben even de naam en het merk vergeten, maar ik zal dat nog eens opzoeken. Aangezien ik niet helemaal tevreden ben over de smaak van reeds gemalen bonen (Simon Levelt) overweeg ik om deze aan te schaffen. Aangezien 100 euro toch beduidend onder de prijs zit die hier vooral genoemd wordt, vroeg ik mij af of dat verstandig is, of er toch een van rond de 200 euro moet kopen.

Latte art is fantastisch, maar met de Gaggia Classic krijg je de melk volgens mij niet goed geschuimd (tenzij jullie tips hebben natuurlijk!).
  dinsdag 11 september 2007 @ 18:12:57 #195
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_53101221
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 16:59 schreef marmhz het volgende:
We hebben het hier nooit zo over gehad in dit forum maar misschien is het leuk eens te bespreken hoe de omgeving van de thuisbarista reageert op het feit dat je zo gek op koffie. Mijn omgeving vind het wel leuk en kan het wel waarderen maar ik zie ook wel veel mensen die denken van ''al dat gedoe voor een kopje koffie'' en zetten vervolgens weer lekker hun Senseo aan
Ik snap soms zelf ook niet waarom ik er zo'n passie voor ontwikkeld heb (ik had eerst ook een Senseo) maar ik kan er niet meer omheen dat ik supergoede koffie wil en niet anders meer. Daarnaast is het ook een leuke hobby.
eigenlijk is het gewoon heel simpel; als je eenmaal écht goede koffie hebt geproefd wil je niet anders meer.

Overigens stoei ik zelf op mn werk met 2 (slecht onderhouden en slecht afgestelde) 2 groeps machines (weet het merk ff niet meer) met matige bonen (segafredo & simon lévelt) en een slechte maling + slechte druk..

Hoe dan ook, het is wel de plek waar ik mijn interesse voor koffie heb ontwikkeld (uberhaupt heb ik daar koffie leren drinken) en het is dat ik als student op dit moment nog te weinig verdien om een mooi apparaat aan te schaffen..

Een goed bakkie is voor mij ook echt een hoogtepunt, en dan vooral een goede cappucino.
pi_53102863
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:09 schreef W1ZZ het volgende:
Ik krijg dit als gemiddeld kopje maar dat betekent niet dat ik er geen moeite voor moet doen. De Silvia is erg kieskeurig vooral wat betreft distributie, dus ik gebruik de WDT en daarnaast moet je temp surfen. Behalve dat is het zoals ieder ander apparaat.
Heb ik heel geen last van. Behalve de enkele keer dat m'n espressotje mislukt, omdat ik er met mijn hoofd niet bij ben. Maar dat heb ik met alle machines wel eens. Uit de silvia krijg ik toch altijd een op zijn minst redelijk goede espresso. Cappucino is niet mijn sterkste kant, maar met het nylon stoompijpje van de Aquaviva vind ik het gemakkelijkste.

De enige machine die ik echt ronduit vreselijk vind is de Isomac Giada (en daarmee ook de viper) met dat rottige kleine piston waar geen enkele stamper fatsoenlijk inpast. En dat dingetje wat op de machine zit is ook om te huilen. Sommige klanten vinden dat juist makkelijk
pi_53110316
Met alle respect, de Silvia staat bekend als een moeilijk apparaat dat een nagenoeg perfecte maalgraad en perfecte distributie vereist, zoek maar 'ns op de sites (coffeegeek.com, home-barista.com, toomuchcoffee.com) . Misschien ben je een natuurtalent of misschien hebben wij niet dezelfde definitie van een goede espresso.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53110383
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:41 schreef zatoichi het volgende:
Latte art is fantastisch, maar met de Gaggia Classic krijg je de melk volgens mij niet goed geschuimd (tenzij jullie tips hebben natuurlijk!).
Sloop de plastic froth aider eraf, lees de FROTHING GUIDE van CoffeeGeek en veel oefenen. Dan gaat het vanzelf beter.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53114652
Met wat oefenen kan je met de Gaggia CC zeker wel mooi melkschuim maken. Het duurt wat langer omdat de boiler van de Gaggia vrij klein is maar het is zeker wel mogelijk. Die paranello die erop zit zorg inderdaad voor luchtbellenschuim en geen microfoam dus die zou ik er inderdaad ook afhalen.
Ik snap niet dat jij de Aquaviva/Quickmill handig vind schuimen Fixers. In mijn ervaring produceert die door het thermoblock stoom met schokken en niet een felle straal en bovendien is de stroom natter dan in andere machines.
pi_53118958
Even een andere vraag. Weet iemand waar je in de buurt van Amsterdam Caffe New York koffie kan kopen?

Ben al langs een aantal winkels geweest, maar geen succes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')