abonnement Unibet Coolblue
pi_52249459
Ik ben niet echt thuis in de bouwtermen, maar na wat zoeken op internet denk ik dat het de latei is wat ik bedoel. Helaas is het fototoestel met de vriendin mee op vakantie, dus probeer ik het zo duidelijk mogelijk te vertellen.

Wat ik denk dat een latei is: Een rij van verticale stenen boven het kozijn.

We hebben een huis gekocht uit 1965 wat (deels) gerenoveerd moet worden. De gehele benedenverdieping is voorzien van kunststof kozijnen. De houten kozijnen op de 1e verdieping, en een dakkappel op de 2e verdieping moet vervangen worden, wat eind augustus gebeurt. Tijdens de opmeting voor de nieuwe kozijnen wees de kozijnenman op de aanwezigheid van een scheur boven het kozijn. Die hebben we inmiddles weggewerkt. Daarna keken we hoe het eigenlijk met de andere ramen was gesteld, en kwamen we erachter dat er een dikke (+- 1 cm) scheur boven het latei van een raam van de benedenverdieping zit. Deze is enkele meters breed. Alleen de voegen zijn gescheurd, geen stenen. Daar willen we iets aan gaan doen (natuurlijk). Maar ik vraag me nu af wat de oorzaak is geweest..

- Incompetente kozijnenzetters?
- Vaak voorkomend probleem?
- Ouderdom muur?
- Zwaartekracht.. (damn you gravity!)

En wat gaat er gebeuren als de nieuwe kozijnen op de 1e verdieping eringezet gaan worden?

- Er komen scheuren in de lateien bij de ramen van de eerste verdieping
- De werkzaamheden belasten de muur zo erg dat de scheur op de begane grond erger wordt
- De muur zakt in elkaar
- Omdat de lateien bij de ramen op de bovenste verdieping minder gewicht hebben te verdragen, gebeurt er niks

Moeten we de latei op de benedenverdieping herstellen voordat de bovenste kozijnen eringezet gaan worden? Ik heb geen idee hoe kozijnen vervangen worden in een gebouw, maar als het er zo lomp aan toegaat dat het scheuren in de muur veroorzaakt..
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 09:38:28 #2
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_52249611
Een latei is in de bouwkunde de constructie die de bovenkant van een opening (meestal een raam of deur) omhoog houdt, ofwel de liggende steen in een trilithon.

Een latei kan zichtbaar worden gemaakt in het metselwerk door een band met verticale stenen te metselen boven het raam. Een onzichtbare latei wordt gemaakt door de gevelstenen gewoon in hun verband verder te metselen.

De draagfunctie van de latei wordt door de spouwconstructie in twee delen uitgevoerd. Deze twee lateidelen staan niet rechtstreeks met elkaar in contact omwille van isolatie.

Het lateigedeelte van de gevelsteen is meestal een al dan niet geperforeerd dragend L-ijzer. Het lateigedeelte voor het binnenspouwblad is ofwel een betonnen balk ofwel een geprefabriceerde bakstenen bak waar beton wordt ingegoten.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_52249906
ik had bovenstaande dus ook gevonden, en dacht dat dit op ons huis sloeg
quote:
Een latei kan zichtbaar worden gemaakt in het metselwerk door een band met verticale stenen te metselen boven het raam
pi_52249971
Naar mijn idee is het enkel het voegwerk wat beschadigd is.

De rij verticale stenen word ook wel "rollaag" genoemd, misschien dat je daar nog wat info over kunt vinden. Sommige zijn puur decoratief en sommige hebben inderdaad een dragende functie.

Succes ermee.
=[LKFF]= Loz Kampoz Fragging Force (Quake 3 clan since 1999)
Buufie what else :P
pi_52249991
Ik denk dat de rollaag losgekomen is, de laag verticale stenen boven een kozijn, waarachter de latei ligt. Op zich hoeft dat niets ernstigs te zijn, geen groot gebrek of zo, maar het moet wel gerepareerd worden, en als je nog garantei hebt op de kozijnen zou ik zeker de kozijnenplaatser even bellen.
pi_52251250
Topictitel is niet correct.
TS heeft geen scheur IN de latei, maar boven de latei in de voiegen.

Stel je voor:

Een muur links 2-3 meter verder een muur rechts

Bovenop die muren wordt een latei gelegd aan beide zijden 20-30 cm dragend.
Laat je deze latei nou liggen dan zal deze na verloop van tijd in het midden door gaan zakken.
Daar is de latei dus ook niet voor bedoeld.

Het nut van de latei is het opvangen van de bovenliggende muur.

Men gaat dus boven op deze latei een muur metselen zodat de beide muren door het bovengemetselde een geheel gaat vormen en er onder de latei een gat ontstaat waar men een kozijn in kan plaatsen.

Voorwaarde van het gebruik van een latei is, om verzakking te voorkomen, DAT ER MINSTENS 3 RIJEN op gemetseld worden.
Dit is om de trekkracht van de latei op te vangen.
Een latei zal dus, daarop is hij gebouwd/ontworpen, nooit scheuren door het gewicht van boven.

Het scheuren van de bovenliggende voegen (eerst) of stenen (later) komt dus doordat de twee muren tov elkaar zijn gaan zakken.

De oorzaak is dus de fundering.

Het vervangen van kozijnen heeft niets te maken met deze scheuren en kan deze ook niet veroorzaken.
De kozijnen worden nl in een loos gat geplaatst.
pi_52251733
Nou ik hoop voor TS dat het werkelijk gewoon de rollaag is waarvan de voegen los zijn gekomen en niet een funderingsprobleem.

Toen in ons huis de kozijnen werden vervangen hebben ze ook de rollaag opnieuw moeten zetten omdat het gewoon losgekomen was.
pi_52252380
Voor zover wat ik van lateien weet klopt wat Solingjan zegt. . Echter heb je behalve lateien (stalen of betonnen balk). Ook rollagen, strekken, hanakammen en verschillende soorten bogen. De rollaag is daar de meest slechte maar zeer makkelijk ta metselen verstevinging van. Als onder een rollaag het kozijn verwijderd wordt zal van de rollag de voegen onder het gewicht van de stenen van de rollaag gaan scheuren omdat deze gaan doorhangen. Als er een kunsstof kozijn in geplaatst wordt die niet de rollaag licht ondersteund zal dit ook gaan gebeuren. Een strek heeft het zelfde gedrag maar veel minder erg omdat de stenen boven het raam niet verticaal zijn gemetseld maar onder een hoek naar opzij staan en ingekaspt zijn in de muren links en rechts met een min of meer driehoekige sluitsteen in het midden. Een rollaag hangt zonder verband boven he kozijn in de opening. Achter een rollaag in moderne huizen zit een stalen profiel waarin ze gemetselt zitten of zijn het steenstrips tegen een betonnen balk daar gaat het verhaal van Solingjan weer op. Bogen mogen nooit geen scheuren als er geen kozijn in de opening zit.
pi_52253127
Binnenmuur met latei.

Bij de buitenmuur op een rollaag dient men dan ook een metselwerkwapeninng aan te brengen die de trekkracht gaat vervullen.

http://www.bouwvademecum.nl/html/bekaert.html

Als de rollaag is afgewerkt wordt een Murfor element in de lateihaken geschoven

[ Bericht 12% gewijzigd door Solingjan op 10-08-2007 12:08:50 ]
pi_52258832
bedankt voor de antwoorden. Ik zal het vanavond nog eens bekijken. Hopelijk is het niet zo desastreus als ik me voorstelde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')