abonnement Unibet Coolblue
pi_52239644
Aangezien het internet alles behalve eenduidig is in antwoorden, probeer ik het hier ook nog een keer
Wij zouden onze (nog te bouwen) nieuwbouwwoning graag radiatorvrij houden op de begane grond, en dus willen we een hoofd-vloerverwarming laten leggen. Maar tegelijkertijd neigen we naar laminaat omdat we dat warmer vinden kijken dan tegels.

Nu zegt de laminaatboer dat het best samen kan gaan. Omdat hout isoleert zal het langer duren voor de ruimte op temperatuur is, maar tegelijkertijd zal de warmte ook langer vastgehouden worden. Nu wilde ik gaan googlen op stookkosten: als het toch 2x zo duur wordt, dan gaan we voor tegels. Maar ipv vergelijkingen kwam ik in een welles-nietes terecht of je uberhaubt laminaat met hoofd-vloerverwarming kunt/mag combineren.

Dus mijn vragen -het liefst aan ervaringsdeskundigen- zijn:
-Kan laminaat samen met vloerverwarming als hoofdverwarming?
-Hoe zit het met stookkosten?

Uiteraard mogen anderen ook meedenken!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 9 augustus 2007 @ 21:27:38 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_52239702
Volgens mij is dat een no go omdat het krom kan trekken.
Dus ik zou het met tegels doen.
Kwa stookkosten geen idee.
Denk dat het op zich niet echt zal verschillen met een normale situatie.
Zeker niet wanneer je 'm automatisch uit laat gaan en weer aan laat zetten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:45:49 #3
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_52240238
ik heb hier plavuizen met gehele vloerverwarming. Dus geen radiatoren beneden. Stookkosten geen idee, woon hier 4 maanden en heb nog nooit de verwarming aan gehad. Naast het testen om dan
Boef!
pi_52240499
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:25 schreef Coelho het volgende:
Aangezien het internet alles behalve eenduidig is in antwoorden, probeer ik het hier ook nog een keer
Wij zouden onze (nog te bouwen) nieuwbouwwoning graag radiatorvrij houden op de begane grond,
Waarom alleen de beganegrond? Alles met laag temperatuur verwarmng, kan de ketel ook op 50 graden ipv 90 graden staan en dat scheelt heel veel stookkosten!
quote:
en dus willen we een hoofd-vloerverwarming laten leggen. Maar tegelijkertijd neigen we naar laminaat omdat we dat warmer vinden kijken dan tegels.

Nu zegt de laminaatboer dat het best samen kan gaan. Omdat hout isoleert zal het langer duren voor de ruimte op temperatuur is, maar tegelijkertijd zal de warmte ook langer vastgehouden worden. Nu wilde ik gaan googlen op stookkosten: als het toch 2x zo duur wordt, dan gaan we voor tegels. Maar ipv vergelijkingen kwam ik in een welles-nietes terecht of je uberhaubt laminaat met hoofd-vloerverwarming kunt/mag combineren.

Dus mijn vragen -het liefst aan ervaringsdeskundigen- zijn:
-Kan laminaat samen met vloerverwarming als hoofdverwarming?
Idiale combinatie. volverlijmde vloeren gaan iets beter omdat je daar betere warmte gelijding en versprijding hebt. Sommige houtsoorten geven wel problemen maar dat zijn sowieso hele zachte vloeren die ook al een boel andere problemen hebben.
quote:
-Hoe zit het met stookkosten?
Zeer laag als je alles radiatorloos aanlegt en goed isoleerd kun je tot onder de 1000m3 verbruik per jaar uit komen.
quote:
Uiteraard mogen anderen ook meedenken!
pi_52240587
Wat is laminaat? MDF dus. En dat is poreus(er) zuigend(er) tov bijv massief hout.
Als je nou een vloer verwarming legt bestaat de kans dat je luchtvochtigheid naar beneden gaat. En behoorlijk. Gevolg de vloer krimt. Wordt het weer vochtig dan zet het weer uit.
Krimp: krijg je spleten tussen je laminaat delen of de kans op scheuren. Niet meer te herstellen
Uitzet: De laminaatdelen worden tegen elkaar geperst. Gevolg berglandschap. Niet meer te herstellen.

Bij massief hout speelt dit ook echter minder massief is sterker dan mdf.

Wil je dit?

Vloerverwarming icm tegels dan heb je hier geen last van.
Voordeel vloerverwarming. Goedkoper aan stookkosten.
BEHAAGLIJK>>> je voelt geen luchtstroom lees tocht zoals bij radiatoren.
pi_52240594
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:27 schreef Netsplitter het volgende:
Volgens mij is dat een no go omdat het krom kan trekken.
Hout trekt krom van vocht niet van warmte. Als je houtenvloer krom trekt bij vloerverwarming komt dit omdat de vloerverwarming lek is en daardoor de vloer zijknat is.
pi_52240688
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef tnimble het volgende:

[..]

Alles met laag temperatuur verwarmng, kan de ketel ook op 50 graden ipv 90 graden staan en dat scheelt heel veel stookkosten!
[..]
40 graden is al voldoende. Vloer wordt hooguit (thermosthaat van unit) op 24 graden gestookt en dat is al veel te warm. 21 tot 22 is meer dan voldoende.
pi_52240871
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:56 schreef Solingjan het volgende:
Wat is laminaat? MDF dus. En dat is poreus(er) zuigend(er) tov bijv massief hout.
Meer HDF maa r goed kan ook multiplex zijn hangt van het merk en type af.
quote:
Als je nou een vloer verwarming legt bestaat de kans dat je luchtvochtigheid naar beneden gaat. En behoorlijk. Gevolg de vloer krimt. Wordt het weer vochtig dan zet het weer uit.
Krimp: krijg je spleten tussen je laminaat delen of de kans op scheuren. Niet meer te herstellen
Uitzet: De laminaatdelen worden tegen elkaar geperst. Gevolg berglandschap. Niet meer te herstellen.
Dit effect heb je zonder vloerverwarming ook tijdens zomer en winter. Met radiatoren stook je ook in de winter je huis kurkdroog. Daarom moet ook altijd in de winter bevochtigt worden en soms in de zomer ontvochtigt.
quote:
Bij massief hout speelt dit ook echter minder massief is sterker dan mdf.
Dat valt te bezien. Spaanplaat, LDF, MDF, HDF en multiplex werken minder dan een boel massieve houtsoorten bij veranderingen in luchtvochtigheid. Dit is dus een voordeel van laminaat. Maar meteen ook een nadeel, de onderlaag en de top laag werken anders t.o.v. elkaar waardoor e laminaat delen haarscheurtjes kunnen krijgen in de toplaag. Bij massieveplanken krijg je eerder het effect dan de planken onderling speling krijgen of bol gedrukt worden.
pi_52240941
Kijk, daar gaan we al met verschil van meningen

Misschien scheelt het om te zeggen dat we hier voor een kwaliteitsvloer gaan, en niet voor 15 euro/m2 of zoiets.
pi_52240956
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:58 schreef Solingjan het volgende:

[..]

40 graden is al voldoende. Vloer wordt hooguit (thermosthaat van unit) op 24 graden gestookt en dat is al veel te warm. 21 tot 22 is meer dan voldoende.
Als je een geschikte ketel neemt met een externe boiler voor de verwarming hebben de units van de vloerverwarming geen eens een thermostaat. de ketel verwarmt periodiek met b.v. 50 graden het water in de boiler tot 22 graden.
pi_52241078
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:25 schreef Coelho het volgende:

Dus mijn vragen -het liefst aan ervaringsdeskundigen- zijn:
Houten vloer?????? planken schots en scheef -massief houten vloer door lekkage

Dit is nog een massief houten vloer, maar wat dacht je van laminaat. Dan moet je op een trap gaan staan om een foto te kunnen maken
pi_52241147
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:06 schreef tnimble het volgende:

[..]

Als je een geschikte ketel neemt met een externe boiler voor de verwarming hebben de units van de vloerverwarming geen eens een thermostaat. de ketel verwarmt periodiek met b.v. 50 graden het water in de boiler tot 22 graden.
Ok Maar ik kan mijn vloerverwarming op de unit ook nog regelen. Bypass systeem.
pi_52241185
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:10 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Houten vloer?????? planken schots en scheef -massief houten vloer door lekkage

Dit is nog een massief houten vloer, maar wat dacht je van laminaat. Dan moet je op een trap gaan staan om een foto te kunnen maken
Maar wacht even, hout is toch veel gevoeliger voor werken dan laminaat? Dat is tenslotte geperst, en dus heb je kortere vezels en bovendien in verschillende richtingen. Minder krimp en rek gevoelig dus. Of klopt mijn redenatie niet?
pi_52241462
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:06 schreef Coelho het volgende:
Kijk, daar gaan we al met verschil van meningen

Misschien scheelt het om te zeggen dat we hier voor een kwaliteitsvloer gaan, en niet voor 15 euro/m2 of zoiets.
Nou wij verschillen niet van mening, maar er komen telkens meer gegevens en aanvullingen.

Feit blijft dat laminaat en hout werkt.

24 uur per dag vloerverwarming hoog laag hoog laag en dan ook nog de luchtvochtigheid mn in de winter naar beneden doen de vloer geen goed.
Wij hebben jaren terug wel eens gehad dat de luchtvochtigheid in de kamer onder de 20% was.
Nou dat werd dus snel een luchtbevochtiger.
Dagelijks gaat er soms 10 liter de lucht in.

Dat wil je dus niet hebben met een houten vloer.

We hebben trouwens chineslei.
pi_52241517
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:14 schreef Coelho het volgende:

[..]

Maar wacht even, hout is toch veel gevoeliger voor werken dan laminaat? Dat is tenslotte geperst, en dus heb je kortere vezels en bovendien in verschillende richtingen. Minder krimp en rek gevoelig dus. Of klopt mijn redenatie niet?
Hoe dik is dat laminaat 5 mm???? Houten planken zijn vaak 22 mm dus dat duurt wel even iets langer.
pi_52241847
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:22 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Nou wij verschillen niet van mening, maar er komen telkens meer gegevens en aanvullingen.
quote:
Feit blijft dat laminaat en hout werkt.
quote:
24 uur per dag vloerverwarming hoog laag hoog laag en dan ook nog de luchtvochtigheid mn in de winter naar beneden doen de vloer geen goed.
Wij hebben jaren terug wel eens gehad dat de luchtvochtigheid in de kamer onder de 20% was.
Nou dat werd dus snel een luchtbevochtiger.
Dagelijks gaat er soms 10 liter de lucht in.
Heel snel een bevochtiger plaatsen idd. Of je nu radiatoren, convectoren, vloer of wand verwarming hebt of helemaal geen verwarming je houten vloer gaat dan met een tuin op zijn buik leggen.
quote:
Dat wil je dus niet hebben met een houten vloer.

We hebben trouwens chineslei.
Dat ken ik nog niet en kan ook niets in google vinden. Vertel wat is dat en fotos
pi_52242072
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:14 schreef Coelho het volgende:

[..]

Maar wacht even, hout is toch veel gevoeliger voor werken dan laminaat? Dat is tenslotte geperst, en dus heb je kortere vezels en bovendien in verschillende richtingen. Minder krimp en rek gevoelig dus. Of klopt mijn redenatie niet?
Lees mijn post van even terug nog eens. De laminaat drager werkt minder bij normale vocht wisseligen. Heeft een voordeel en een nadeel. Maar wat gebrerut er als je iets van aan elkaar gelijmde houtvezels in een bak met water gooit? Dat zuig zich helemaal vol. Massief hout stoot water af maar neemt vocht wel langzaam op. Bij lekkage zullen de buren denken dat je een eng beest in huis hebt, de laminaat stroken komen als kronkelende grijparmen omhoog richting het plafond. Bij massief hout gaat het langzaam klemstaan tussen de muren en komt dan bol te staan.
pi_52242623
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:32 schreef tnimble het volgende:

Dat ken ik nog niet en kan ook niets in google vinden. Vertel wat is dat en fotos
Hoezo ken je die niet?!?!. Lei uit China. Verde Vesta Op Google is daar niets van te vinden. De Berg waar ze dat destijds uitgehaald hebben bestaat schijnbaar niet meer. Ben een tijd terug dan ook 3-4 maanden bezig geweest omdat ik ergens nog 6 m2 nodig had. Gelukkig nog een restpartij gevonden.

http://i105.photobucket.com/albums/m237/solingjan/Haardkl.jpg

Op de vloer in huis plus terassen. Dat zwarte is Naams Graniet.
pi_52242960
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:55 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Hoezo ken je die niet?!?!. Lei uit China.
Ik ken wel lei uit b.v. belgie.
quote:
Verde Vesta Op Google is daar niets van te vinden. De Berg waar ze dat destijds uitgehaald hebben bestaat schijnbaar niet meer. Ben een tijd terug dan ook 3-4 maanden bezig geweest omdat ik ergens nog 6 m2 nodig had. Gelukkig nog een restpartij gevonden.
http://i105.photobucket.com/albums/m237/solingjan/Haardkl.jpg

Op de vloer in huis plus terassen. Dat zwarte is Naams Graniet.
Ziet er erg mooi uit. Jammer dat de berg uitgeput is
pi_52250091
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:39 schreef tnimble het volgende:

[..]

Lees mijn post van even terug nog eens. De laminaat drager werkt minder bij normale vocht wisseligen. Heeft een voordeel en een nadeel. Maar wat gebrerut er als je iets van aan elkaar gelijmde houtvezels in een bak met water gooit? Dat zuig zich helemaal vol. Massief hout stoot water af maar neemt vocht wel langzaam op. Bij lekkage zullen de buren denken dat je een eng beest in huis hebt, de laminaat stroken komen als kronkelende grijparmen omhoog richting het plafond. Bij massief hout gaat het langzaam klemstaan tussen de muren en komt dan bol te staan.
Oke, maar dan heb je het over veel vocht. Maar met een goede toplaag is het toch waterdicht? Of komt er ook vocht van onder af? En waar gaat het dan mis VANWEGE de vloerverwarming? Laminaat zonder vloerverwarming zal zich tenslotte ook vol zuigen met water. Dus da's m.i. een laminaatprobleem.
pi_52250683
Als die laminaat boer zegt dat het kan, laat het hem dan zwart op wit op papier zetten. Gaat het hout toch kromtrekken (binnen zeg 5 jaar) kan je hem aansprakelijk stellen.
pi_52254618
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 09:59 schreef Coelho het volgende:

[..]

Oke, maar dan heb je het over veel vocht. Maar met een goede toplaag is het toch waterdicht? Of komt er ook vocht van onder af?
De toplaag is welligwaar min of meer waterdicht, tussen de delen zitten naden aan de randen van de kamer grote openingen afgedekt door plienten. Water loopt tussen de naden en onder de plinten door. De zijkanten en onderkant is niet ergens mee behandelt en zuigt al het water op.
quote:
En waar gaat het dan mis VANWEGE de vloerverwarming? Laminaat zonder vloerverwarming zal zich tenslotte ook vol zuigen met water. Dus da's m.i. een laminaatprobleem.
Is ook totaal niet aghankelijk van vloerverwarming. Als het te vochtig wordt in huis komt het bol te staan, wordt het zijknat in huis (lekage b.v.) dan heb je b.w.v.s. een trap nodig om over het laminaat te klimmen.

Wordt het huis te droog dan zal je vloer naden krijgen en laminaat zal de toplaag gaan scheuren. Dat heeft verder ook niets met vloerverwarming te maken. Alle verwarmingen behalve b.v. een gaskacel onttrekken veel vocht uit het huis en moet je bevochtigen niet alleen omdat je vloer gaat scheuren maar ook omdat het voor jezelfs en je meubels, enz ook niet goed is.
pi_52255740
Ordinaire TVP
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 22:29:18 #26
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_52270916
Ik heb een tegelvloer met vloerverwarming met daarover heen een laminaat vloer liggen.Verder geen radiatoren.

Tussen de tegelvloer en de laminaatvloer ligt een vochtwerende folie.Verder hebben we een wat duurder laminaat van Pergo waar de ondervloer al aanvast zit.We hebben dus geen aparte ondervloer wat dat zou veel te isolerend gaan werken.Van het krimpen en uitzetten van de vloer heb ik nog nooit last van gehad.De vloer ligt nog net zo strak als toen ie erin gelegd is.

Stookkosten is volgens mij ook niet meer als normaal,precies weet ik dat niet.

Het duurt alleen lang....erg lang voor dat het warm is... als het eenmaal warm is..blijft het ook heel lang warm.De oplossing die wij daarop hebben gevonden is het stookmoment verleggen. ipv savonds de verwarming aan en een uur voordat je naar je bed gaat weer uit doen,staat ie overdag een paar uur aan en gaat uit wanneer we savonds net thuis zijn.De hele avond is het dan gewoon lekker warm.Maar ik denk dat dat voornamelijk komt omdat de warmte door 2 vloeren heen moet komen.

Verder in de herst/winter staat de vloerverwaming eigenlijk nooit echt laag...snachts en sochtends staat ie een paar graden lager..maar niet veel.Het telkens opwarmen van vloerverwarming kost volgens mij meer energie dan de vloer op temperatuur houden.in de winter komt ie dan ook niet onder de 19 graden.

Deze vloer heb ik

http://www.europe.pergo.c(...)/TechSpecs_NL_89.pdf
Waar dus al instaat dat het geschikt is voor vloerverwarming

[ Bericht 12% gewijzigd door Suzziieee op 10-08-2007 22:46:22 ]
pi_52271928
Klopt, maar dat ligt niet aan het laminaat. Bij alle laagtemperatuur verwarming systemen hoort een ander stook gedrag als bij b.v. radiatoren of b.v. bij luchtverwarming. Dat is ook best logisch. Bij radiatoren verwarm je je huis door convectie. Als het koud is stook je een radiator flinkt heet zodat de lucht gaat circuleren ind e kamer daardoor wordt de koude lucht opgewarmt en de kamer heen ge bracht. Lucht warmt snel op maar koelt ook snel af en er is veel energie nodig om de lucht in beweging te brengen. Als je het warm wilt hebben stook je snel de radiatoren heet zodat in een x aantal minuten de lucht in de kamer begint op te warmen. De lucht is dan warm en geeft deze warmte aan alle voorwerpen weer af waaronder de personen in de kamer. Je hebt het daardoor warm. Omdat dit nogal wat kost zet je de verwarming weer uit als je er niet bent. De lucht wordt dan snel weer koud.

Bij laag temperatuur verwarming warm je niet de lucht in de ruimte op en gaat deze niet circuleren. Je maakt een vloer en of wand(en) ietsjes warm waardoor je als je in de ruimte bent de stralingswarmte voelt van de vloer (en muur(en)). OM het warm te hebben is het maar nodig om de vloer (of muur) b.v. 20 graden te hebben. De lucht in de ruimte blijft gewoon koel. Je hebt dan ook weinig verliezen hierdoor en je bent alleen bezig om de temperatuur van de vloer op peil te houden.

Een tehermostaat in de kamer heeft ook weinig nut. deze meet de lucht temperatuur en die ben je niet aan het verwarmen. De ketel hoort eigenlijk te werken op de temperatur van de vloer of van het retour water. Hiervoor heb je speciale thermostaten (aanleg thermostaat heet dat dacht ik althans zo heet het in het boekje van mijn ketel). De kamertherostaat kan dan ook altijd op een lage temperatuur staan b.v. 20 graden. voor ons gevoel kunnen we 's nachts b.v. 19 graden installoen.

In de praktijk wordt weleens zonder regeling op de vloer temperatuur of retour temperatuur gewerkt maar dit is niet ideaal omdat je ketel dan ook staat te stoken als dat niet nodig is. De vloer is inmiddels 24 graden en voelt zeer warm aan voor blote voeten omdat de kamer thermostaat nogsteeds de ketel aanstuurt totdat ook na enkele uren de lucht temperatuur iets gestegen is.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 23:09:10 #28
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_52272173
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:00 schreef tnimble het volgende:


Een thermostaat in de kamer heeft ook weinig nut. deze meet de lucht temperatuur en die ben je niet aan het verwarmen. De ketel hoort eigenlijk te werken op de temperatur van de vloer of van het retour water. Hiervoor heb je speciale thermostaten (aanleg thermostaat heet dat dacht ik althans zo heet het in het boekje van mijn ketel). De kamertherostaat kan dan ook altijd op een lage temperatuur staan b.v. 20 graden. voor ons gevoel kunnen we 's nachts b.v. 19 graden installoen.

In de praktijk wordt weleens zonder regeling op de vloer temperatuur of retour temperatuur gewerkt maar dit is niet ideaal omdat je ketel dan ook staat te stoken als dat niet nodig is. De vloer is inmiddels 24 graden en voelt zeer warm aan voor blote voeten omdat de kamer thermostaat nogsteeds de ketel aanstuurt totdat ook na enkele uren de lucht temperatuur iets gestegen is.
Dit vind ik nou heel erg interessant wat je nu zegt.Ik woon hier 3 jaar en de vloerverwarming is gelegd door de vorige bewoners!Heb al 3 winters getwijfeld aan de thermostaat of ie zijn werk wel deed!Niet aanslaan terwijl het koel was,door blijven stoken als het wel warm is.

Hier ga ik zeker eens achteraan!Hoor er nu voor het eerst van!!


Thanx!!
pi_52363439
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:00 schreef tnimble het volgende:
Klopt, maar dat ligt niet aan het laminaat. Bij alle laagtemperatuur verwarming systemen hoort een ander stook gedrag als bij b.v. radiatoren of b.v. bij luchtverwarming. Dat is ook best logisch. Bij radiatoren verwarm je je huis door convectie. Als het koud is stook je een radiator flinkt heet zodat de lucht gaat circuleren ind e kamer daardoor wordt de koude lucht opgewarmt en de kamer heen ge bracht. Lucht warmt snel op maar koelt ook snel af en er is veel energie nodig om de lucht in beweging te brengen. Als je het warm wilt hebben stook je snel de radiatoren heet zodat in een x aantal minuten de lucht in de kamer begint op te warmen. De lucht is dan warm en geeft deze warmte aan alle voorwerpen weer af waaronder de personen in de kamer. Je hebt het daardoor warm. Omdat dit nogal wat kost zet je de verwarming weer uit als je er niet bent. De lucht wordt dan snel weer koud.

Bij laag temperatuur verwarming warm je niet de lucht in de ruimte op en gaat deze niet circuleren. Je maakt een vloer en of wand(en) ietsjes warm waardoor je als je in de ruimte bent de stralingswarmte voelt van de vloer (en muur(en)). OM het warm te hebben is het maar nodig om de vloer (of muur) b.v. 20 graden te hebben. De lucht in de ruimte blijft gewoon koel. Je hebt dan ook weinig verliezen hierdoor en je bent alleen bezig om de temperatuur van de vloer op peil te houden.

Een tehermostaat in de kamer heeft ook weinig nut. deze meet de lucht temperatuur en die ben je niet aan het verwarmen. De ketel hoort eigenlijk te werken op de temperatur van de vloer of van het retour water. Hiervoor heb je speciale thermostaten (aanleg thermostaat heet dat dacht ik althans zo heet het in het boekje van mijn ketel). De kamertherostaat kan dan ook altijd op een lage temperatuur staan b.v. 20 graden. voor ons gevoel kunnen we 's nachts b.v. 19 graden installoen.

In de praktijk wordt weleens zonder regeling op de vloer temperatuur of retour temperatuur gewerkt maar dit is niet ideaal omdat je ketel dan ook staat te stoken als dat niet nodig is. De vloer is inmiddels 24 graden en voelt zeer warm aan voor blote voeten omdat de kamer thermostaat nogsteeds de ketel aanstuurt totdat ook na enkele uren de lucht temperatuur iets gestegen is.
Geen idee hoe stralingswarmte voelt t.o.v. verwarmde lucht. Maar ik begrijp uit je verhaal dat de temperatuur veel constanter zal blijven in de ruimte. Niet meer in een huiskamer binnenkomen waar het 16 graden is, maar doorlopend rond de 20 (als je dat zo instelt). Maar het betekent tevens dat je niet even de verwarming 1-2 graden hoger kunt zetten als je het koud hebt, want je bent je hele directe effect kwijt.

Mensen die vloerverwarming gebruiken: Hoe lossen jullie dat koude gevoel op? Altijd een trui bij de hand? Of een straalkachel voor het snelle bijverwarmen van de lucht? Of heb je er juist door de vloerverwarming geen last van?
pi_52369209
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:08 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee hoe stralingswarmte voelt t.o.v. verwarmde lucht. Maar ik begrijp uit je verhaal dat de temperatuur veel constanter zal blijven in de ruimte. Niet meer in een huiskamer binnenkomen waar het 16 graden is, maar doorlopend rond de 20 (als je dat zo instelt). Maar het betekent tevens dat je niet even de verwarming 1-2 graden hoger kunt zetten als je het koud hebt, want je bent je hele directe effect kwijt.
idd de temperatuur is veel constanter en veel lager dan je normaal zou instellen bij radiator verwarming. Als de verwarming lang uit geweest is duurt het tot enkele uren voordat je vloer (en/of muren bij wand verwarming) zijn opgewarmt.
quote:
Mensen die vloerverwarming gebruiken: Hoe lossen jullie dat koude gevoel op? Altijd een trui bij de hand? Of een straalkachel voor het snelle bijverwarmen van de lucht? Of heb je er juist door de vloerverwarming geen last van?
Nu ben ik voor thuis even een slecht voorbeeld omdat hier grove fouten zijn gemaakt met de aanleg van de verwarming maar oook de constructie zelf zit vol koude bruggen.

Maar niet alleen thuis heb ik (slechte) ervaring met vloerverwarming maar ook elkder (goede) ervaring met vloerverwarming. Die behoefde heb ik niet.

Nu heb ik het niet snel koud en loop rustig met alleen een t-shirt op straat in de winter (ofzelfs in in korte broek op het strand in december in finland met sneeuw tot aan je knieen). Maar als je stil hebt gestaat wachten in de koud en je gaat wit van de kou naar binnen ben je blij als de radiator op 25 staat. Kom je zo binnen waar vloerverwaring is dan kan dat dus niet. maar binnen no time voel je je weer warm worden.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:12:37 #31
17893 Forno
pi_52372955
Ik mis het meest voor de hand liggend argument om geen vloerverwarming als hoofdverwarming onder laminaat toe te passen; Hout isoleert enorm. Je krijgt een laminaatvloer nauwelijks op temperatuur omdat het hout isolerend werkt. Daarom heb je alsnog extra radiatoren nodig.

Pas vloerverwarming alleen in betonachtige of tegelvloeren toe. Zonde van je geld om onder laminaat toe te passen.

Ik volg de hele discussie omtrent vocht niet, dat is volgens mij geen enkel probleem al zou je het doen.
pi_52374238
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:12 schreef Forno het volgende:
Ik mis het meest voor de hand liggend argument om geen vloerverwarming als hoofdverwarming onder laminaat toe te passen; Hout isoleert enorm. Je krijgt een laminaatvloer nauwelijks op temperatuur omdat het hout isolerend werkt. Daarom heb je alsnog extra radiatoren nodig.

Pas vloerverwarming alleen in betonachtige of tegelvloeren toe. Zonde van je geld om onder laminaat toe te passen.

Ik volg de hele discussie omtrent vocht niet, dat is volgens mij geen enkel probleem al zou je het doen.
Hout isoleert meer dan de meeste steenachtigen dat is waar. Maar hout is geen isolator. Afhankelijk van de houtsoort, de dikte en bevestiging ligt de Rc waarde (dat is de warmtegeleidingsweerstand van de hele constructie) tussen de 0,04 m2 K/W en 0,12 m2 K/W. Enkelglas heeft een warmtegeleidings weerstand van 0,172 m2 K/W (of U / labda waarde 5,8 W/m2 K) Enkel glas isoleert dus zelfs veel beter dan een houten vloer!

Vloerverwarming werkt goed tot een Rc van 0,17 m2 K/W (Bron: Gaffi ParketVormgevers)

Daarnaast is het iets minder snel doorgeven van warmte geen nadeel. De temperatuur in de woning wordt er iets constanter door en warmte uit je blote lichaam trekt ook minder snel in de vloer waardoor je bijdezelfde temperatuur een warmer oppervlak voelt. Hetzelfde als een houten tafel warmer voelt dan de keramische wastafel. De temperatuur van beide oppervlakten is gelijk alleen de tafel trekt minder snel warmte uit onze hand die warmer is dan de tafel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')