abonnement Unibet Coolblue
pi_52416321
Honderden doden na aardbeving Peru

In de Peruaanse kustprovincie Ica zijn meer dan 330 mensen om het leven gekomen door een aardbeving. Honderden personen zijn gewond geraakt geraakt.

Epicentrum
De beving vond plaats in de Stille Oceaan voor de kust van Peru. Het epicentrum van de beving lag ruim 100 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Lima. De schokken waren van Lima tot aan de kust voelbaar.

Kracht
De aardbeving had een kracht van 7,9 op de schaal van Richter, gevolgd door in elk geval negen naschokken die varieerden van 4 tot 6 op de schaal van Richter.

Chaos
De bevingen volgden elkaar in rap tempo op en zorgden voor enorme chaos. In Lima schudde de grond ruim een minuut lang. Uit angst renden honderden mensen de straat op. Er zijn huizen ingestort en veel ramen zijn door de beving gesprongen. Ook viel de stroom op een aantal plaatsen uit en dat zorgde voor chaos in het verkeer.

Hulp
De Peruaanse president verscheen direct na de aardbeving op televisie en beloofde hulp aan de getroffen gebieden. Er was ook een tsunamiwaarschuwing van kracht voor de kustgebieden van Peru, Ecuador, Chili, Colombia, Costa Rica en Panama. Maar die waarschuwing werd snel weer ingetrokken. (RTL Nieuws)

==============
Het gaat snel nu...van 71 naar 330
pi_52416444


6.7 bij de Solomon Eilanden, Tsunami waarschuwing uitgegeven...

gaat lekker vandaag
pi_52416479
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:54 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]

6.7 bij de Solomon Eilanden, Tsunami waarschuwing uitgegeven...

gaat lekker vandaag
.

't Is wachten totdat er écht weer een tsunami optreedt .
pi_52419734
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:56 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

.

't Is wachten totdat er écht weer een tsunami optreedt .
Daar kan je idd op wachten...

Over een aantal weekjes vertrek ik naar Chili... ook een berucht gebied wat betreft aardbevingen...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_52419797
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 12:46 schreef OA het volgende:

[..]

Daar kan je idd op wachten...

Over een aantal weekjes vertrek ik naar Chili... ook een berucht gebied wat betreft aandbevingen...
Wel ontopic blijven he, aandbevingen behandelen we hier niet
pi_52419826
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:34 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Lijstje wordt langer ... .
Inmiddels nog een 5.3 aftershock


340 doden en 1000+ gewonden

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 16-08-2007 13:02:20 ]
pi_52419844
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 12:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Wel ontopic blijven he, aandbevingen behandelen we hier niet
Zeg, reageer eens ontopic!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 13:03:39 #133
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_52420243
ben bang dat het dodental ver over de 1000 gaat
  donderdag 16 augustus 2007 @ 13:29:37 #135
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52420828
damn 7,9 is ook wel een forse aardbeving, nog geluk gehad dat het centrum van de aardbeving niet precies boven Lima lag anders waren er waarschijnlijk nog veel meer doden geweest.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52423694
16-AUG-2007 05:16:58 -14.25 -76.06 6.3 35.0 NEAR COAST OF PERU
16-AUG-2007 11:35:30 -14.40 -76.15 6.0 35.0 NEAR COAST OF PERU


De naschokken mogen er ook wezen!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_52430011
Op het moment van de beving liep ik in het centrum van Lima. Ik was net terug van Mercado Central om wat te kopen voor mijn café-bar in het centrum. Plotseling hoorde ik allemaal ruiten rammelen en dacht, wat is dit? Enige ogenblikken later was de straat vol met mensen. Pas toen realiseerde ik me dat er een aardbeving bezig was. Lopend op straat voel je het veel minder dan als je in een gebouw zit. Mensen liepen in paniek rond en vele mensen waren aan het bidden. Wat voornamelijk uitzonderlijk was aan deze beving was dat het wel 2 minuten duurde voordat het voorbij was. Na de beving onmiddellijk geprobeerd mijn vrouw te bellen, maar uiteraard lag het telefoonnet plat. Toch lukte het me een kwartier later met haar te bellen, gelukkig was alles ok.
Een dag later is de schade enorm, niet echt in Lima, maar voornamelijk ten zuiden van Lima, hoewel er ook in Lima schade is. Ik zou op dit moment Nederlandse les aan het geven zijn, maar mijn studente is niet op komen dagen. Ze woont ten zuiden van Lima, in Cañete, een van de ergst getroffen plaatsen in Peru. Hopelijk is er niks met haar gebeurd, tot nu toe is het nog onmogelijk geweest om contact met haar te hebben.
pi_52430181
sterkte Nirvana... hopelijk gaat het goed met haar. Zal een mooie chaos zijn daar op dit moment
pi_52436622
Aardbeving Peru had kracht van 8,0
Uitgegeven: 16 augustus 2007 20:08
Laatst gewijzigd: 16 augustus 2007 21:53


LIMA - De aardbeving in Peru had een kracht van 8,0 op de schaal van Richter, sterker dan de eerder gemelde 7,9. Het Amerikaanse seismologisch instituut USGS herzag donderdag zijn eerdere metingen.

Een aardbeving van deze kracht komt zelden voor.
Bij de beving woensdagavond kwamen bijna 500 mensen om en raakten 1500 anderen gewond.

De schok richtte grote schade aan in de zuidelijke kustgebieden.



Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_52437894
[stan modus]

Was er in 2004 ook niet rond dit tijdstip een zware aardbeving, 'iets' minder krachtig in Peru? en een zware in Java. iedereen kent de gevolgen..
[/stan modus]

Kijk, hier heb je echt veel naschokken, waarom nu wel? Java 7.5, niet. Peru, 8.0 wel. Alaska, 6.4 ofzo, wel. De ene keer wel, de andere keer niet, en kracht lijkt niet heel erg bepalen. Ligt het dan aan het type beving?
Wat iedergeval opvalt is dat bevingen met veel naschokken vaak een stuk destructiever zijn dan de anderen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_52441183
Wat een naschokken ook zeg. nadat ik die 7.5 op 500 kilometer gevoeld heb, weet ik dat dit absoluut niet fijn kan zijn, buiten de 8.0 als hoofdschok alleen al.

Waar is trouwens die lutser die liep te zeiken dat het niet ernstig was? Even excuses maken gehaktbal!
pi_52441193
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[stan modus]

Was er in 2004 ook niet rond dit tijdstip een zware aardbeving, 'iets' minder krachtig in Peru? en een zware in Java. iedereen kent de gevolgen..
[/stan modus]

Kijk, hier heb je echt veel naschokken, waarom nu wel? Java 7.5, niet. Peru, 8.0 wel. Alaska, 6.4 ofzo, wel. De ene keer wel, de andere keer niet, en kracht lijkt niet heel erg bepalen. Ligt het dan aan het type beving?
Wat iedergeval opvalt is dat bevingen met veel naschokken vaak een stuk destructiever zijn dan de anderen.
ja, heeft met de diepte van de aardbeving te maken. Die bij Java was op bijna 300 kilometer diep. Hoewel de bewegings-golven erg ver kwamen (op meer dan 1000 klometer is de beving duidelijk gevoeld) bleef de schade beperkt tot enkele ingestortte huizen. Deze beving in Peru (allereerst sterker) was ook maar op enkele tientallen kilometers diepte.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:14:44 #143
8781 crew  Frutsel
pi_52442244
8.0 quake death toll now 510 (ABC)

The death toll rose to 510 on Thursday in the magnitude-8 earthquake that devastated cities of adobe and brick in Peru's southern desert. Survivors wearing blankets walked like ghosts through the ruins.

Dust-covered dead were pulled out and laid in rows in the streets, or beneath bloodstained sheets at damaged hospitals and morgues. Doctors struggled to help more than 1,500 injured, including hundreds who waited on cots in the open air, fearing more aftershocks would send the structures crashing down.

Destruction was centered in Peru's southern desert, at the oasis city of Ica and the nearby port of Pisco, about 125 miles southeast of the capital, Lima.

The deputy chief of Peru's fire department, Roberto Ognio, presented a report saying the death toll from the quake had risen to 510. He did not say where the additional 60 deaths had occurred.

Earlier Thursday, the United Nations said the official toll of 450 dead was expected to rise.

"It is quite likely that the numbers will continue to go up since the destruction of the houses in this area is quite total," said U.N. Assistant Secretary-General Margareta Wahlstrom.

The San Clemente church in the main plaza of the gritty fishing port of Pisco was perhaps the single deadliest spot in the magnitude-8 earthquake, which devastated cities and hamlets of adobe and brick across Peru's southern desert.

Hundreds had gathered in the pews of the San Clemente church Wednesday the day Roman Catholics celebrate the Virgin Mary's rise into heaven for a special mass marking one month since the death of a Pisco man.

The church ceiling began to break apart as the shaking began and lasted for an agonizing two minutes, burying 200 people, according to the town's mayor. On Thursday, only two stone columns and the church's dome rose from a giant pile of stone, bricks, wood and dust.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:16:09 #144
8781 crew  Frutsel
pi_52442259
Indonesia unscathed after trio of earthquakes

Three undersea earthquakes struck western and eastern Indonesia this morning, but there were no reports of casualties or damage, the country's meteorological agency says.

No tsunami warnings were issued. The first quake struck at 1:26am (local time) south of a strait between the islands of Java and Sumatra, with its epicentre about 275 kilometres south-west of the capital Jakarta.

The Indonesian agency said the quake measured 5.9 on the Richter scale, while the US Geological Survey said on its website the quake was magnitude 5.

The other two quakes struck about eight hours later in the Banda Sea in the far east of Indonesia.

The quakes hit an area around 235 kilometres from the nearest city of Ambon in the Maluku islands.

Indonesia's meteorological agency put the quakes at 5.8 and 6.2 on the Richter scale.

Police officer Muhammad Nur said no tremors were felt in Ambon.

An official at the Indonesian Red Cross emergency centre also said the three quakes were barely felt and no casualties or damage had been reported.

Indonesia suffers frequent earthquakes, lying on an active seismic belt on part of the so-called Pacific "ring of fire".

The island nation was the worst hit by the earthquake-triggered tsunami of December 2004, which killed some 168,000 people in Aceh province alone.

pi_52447066
http://www.nu.nl/news/119(...)gelopen_tot_510.html :
quote:
De aardbeving in Peru heeft vrijdag enkele kleine tsunami's in Japan veroorzaakt. De hoogste golf die werd gemeten, aan de oostkust van de archipel, was slechts twintig centimeter hoog, maakte het nationale weerinstituut vrijdag bekend.

De golven kwamen aangerold over de grote Oceaan, na de aardbeving met een kracht van 8,0 op de schaal van Richter in het Zuid-Amerikaanse Peru (donderdag). De meteorologische dienst trok een uitgegeven tsunamialarm aan het einde van de middag (lokale tijd) weer in.
20 centimeter ... dat is toch niet noemenswaardig
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:37:44 #147
8781 crew  Frutsel
pi_52447389
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nu.nl/news/119(...)gelopen_tot_510.html :
[..]

20 centimeter ... dat is toch niet noemenswaardig
ligt eraan..
stel je voor dat een golfje water van 20 cm hoog een 500-1000meter landinwaarts spoelt...
kan toch voor schade zorgen
pi_52447425
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ligt eraan..
stel je voor dat een golfje water van 20 cm hoog een 500-1000meter landinwaarts spoelt...
kan toch voor schade zorgen
Hmja, dat is ook weer zo. Maar dan zou ik toch eerder verwachten dat ie een paar meter hoog aan land komt ....
pi_52447924
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ligt eraan..
stel je voor dat een golfje water van 20 cm hoog een 500-1000meter landinwaarts spoelt...
kan toch voor schade zorgen
Kun je in Japan dan zover landinwaards

pi_52452480
10 minuten geleden:



http://earthquake.usgs.go(...)uakes/at00398709.php
quote:
MAP 6.0 2007/08/17 13:18:11 -13.641 -76.796 34.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')