abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:08:56 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_52137996
Hoi,

De verbouwing van ons "nieuwe" huis vordert gestaag. Nu willen we nog het pannendak (laten) vervangen. Bij de buren is het al gebeurd maar de vorige bewoners van ons huis hebben indertijd besloten om het niet te doen. Omdat ik maar niet achter kan komen bij wie alle buren het hebben laten doen, wil ik zelf op onderzoek uit gaan. Ik ben zelf redelijk hadig maar mijn gevoel zegt dat ik dit klusje beter niet zelf kan gaan doen.
Van de gelegenheid wil ik meteen gebruik maken om de dakkapel te laten renoveren. Wie heeft voor mij wat tips hierover. Bedrijven of misschien een handige werkwijze voor als we het tòcht zelf gaan doen? Waar moet je op letten, wat is een handige volgorde enz....
Namen van en ervaringen met bedrijven zijn ook erg welkom. Ik woon in Leiderdorp dus als het daar in de buurt is, is dat misschien wel handig.

Groetjes,

Rob.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:31:04 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52138622
Ik zou een week prikken dat het mooi weer is. Dan alle oude pannen zelf verwijderen, de dakkapel laten plaatsen en vervolgens de nieuwe pannen laten leggen.

Vraag gewoon eens wat offertes aan (inclusief referenties!). De prijzen kunnen per regio nogal verschillen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:52:46 #3
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_52139214
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:31 schreef sanger het volgende:
Ik zou een week prikken dat het mooi weer is. Dan alle oude pannen zelf verwijderen, de dakkapel laten plaatsen en vervolgens de nieuwe pannen laten leggen.

Vraag gewoon eens wat offertes aan (inclusief referenties!). De prijzen kunnen per regio nogal verschillen.
Ja, zo zou ik het ook kunnen doen. Desnoods gewoon eerst een paar rijtjes verwijderen en vervangen door nieuwe en dan kijken hoe het gaat.. Ik weet wel dat de onderste daklat verschoven moet worden omdat het anders net niet uitkomt. De nieuwe pannen zijn namelijk net even iets langer maar de afstand tussen de pannen blijft hetzelfde. Het is dat een buurman zich dat nog wist te herinneren anders was het verschil in lengte me nooit opgevallen.
pi_52141974
Is goed zelf te doen. Beter is om alles er af te halen zodat ook alle panlatten gecontroleerd kunnen worden en als nodig is alles in 1 keer vervangen. Kun je ook direct het onderdak controleren als je er halfverwaege achterkomt dat dat niet in orde is kun je alsnog alles er af halen inclusief wat je al gedaan hebt. Het is makkelijk werk alleen wel gevaarlijk dus goed opletten wat je doen waar je stapt enz. En natuurlijk goed klimmateriaal wat je ook goed stabiel neerzet.
pi_52155345
Bij het werken op een dak zou ik mezelf altijd zekeren..... En verder is het goed zelf te doen, maar ik zou ook de huidige panlatten verwijderen, en nog iets van folie aanbrengen tegen stuifsneeuw, dat ligt er nu ws niet onder.
pi_52157124
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 23:44 schreef Marsepein het volgende:
Bij het werken op een dak zou ik mezelf altijd zekeren.....
quote:
En verder is het goed zelf te doen, maar ik zou ook de huidige panlatten verwijderen, en nog iets van folie aanbrengen tegen stuifsneeuw, dat ligt er nu ws niet onder.
Het onderdak jja. Ieder goed dak hoort dat te hebben. Tegenwoordig vaak in de vorm van folie (onder de isolatie platen), maar ook in de vorm van bitumen rollen die alleen gespijkert zijn, asbestplaten (met of zonder de asbest vezels), dichting met kit, teer of touw tussen de planken van het dakbeschot of b.v. stro proppen tussen de pannen en de balken.

Onderdak is ovg niet alleen tegen stuifsneeuw maar ook tegen wind doorslag / tocht, tegen direct inwateren als er bij een storm pannen weg waaien. Folies altijd damopen nmen (tenzij in combinatie met hard islatieplaten aan de buitenaknt) dat geeft een prettiger binnen klimaat kwa vochtigheid
pi_52159302
Ik heb vorig jaar ook mijn dak laten vervangen. Oke hier zijn wat tips:

1. Bedenk goed of je keramische of betonpannen wilt. Keramisch is wel wat duurder, maar betonpannen zien er na 10 jaar (of minder) niet meer uit. Betonpannen gaan er snel verweerd uitzien (grauw, poreus), en hebben heel snel last van mosvorming. Ga maar in een doorsnee woonwijk van begin/half jaren 90 rond kijken (of zelfs eind jaren 90), en de vermoste daken zijn niet te tellen. Tegenwoordig hebben die beton fabrikanten het verhaaltje van dat de coatings tegenwoordig beter zijn, maar ik zou daar toch niet voor kiezen. Let op: als je een oud huis hebt is alleen keramisch een optie omdat betonpannen zwaarder zijn. Dus ik had zowiezo geen keus.
2. Vraag verschillende offertes aan = gratis en zo gedaan.
3. Check de offertes goed want ga er maar vanuit dat er een hoop fouten in staan (b.v. alleen al dakoppervlakte kan zomaar 20% schelen tussen de ene en andere offerte). Zorg ook voor een gespecificeerde offerte
4. Als er houtwerk vervangen moet worden. (b.v. boeidelen) zullen de meeste dakdekkers met watervast multiplex komen aanzetten. Je moet het zelf weten, maar ik heb het laten doen door de offerte met Western Red Cedar (was ook 21.000 euro ipv. 16.000 van de goedkoopste)
5. Als er zinkwerk in het spel is (b.v. goten) dan moet je opletten dat er verschillende diktes zink zijn.
6. Ik zou nieuwe panlatten laten aanbrengen, want dan kun je onder de panlatten van die dampopen folie aanbrengen (zoals Miofol). Deze Miofol moet dan wel op tengels (en dus onder de panlatten) zodat er ruimte is tussen dakbeschot en de folie zodat daar wat lucht onder kan blazen.
7. Als de panlatten eraf liggen zou ik heel het dakbeschot goed laten controleren zodat hier nog wat reparatie kan worden uitgevoerd. Ik zou zowiezo alle defecten op laten lossen, dus ook b.v. rottend overstek delen.
8 Als je boeidelen/windveren hebt met een plank over de pannen heen dan zou ik over het gedeelte dat over de pannen valt zink laten aanbrengen. Anders kun je iedere 2 jaar gaan schilderen. Bij huizen waar daar geen zink zit, ziet meestal de laklaag er niet uit (afgebladderd of afgelkrijt), omdat hier niet tegenin te schilderen

Succes,
pi_52180538
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 08:19 schreef josvr het volgende:
6. Ik zou nieuwe panlatten laten aanbrengen, want dan kun je onder de panlatten van die dampopen folie aanbrengen (zoals Miofol). Deze Miofol moet dan wel op tengels (en dus onder de panlatten) zodat er ruimte is tussen dakbeschot en de folie zodat daar wat lucht onder kan blazen.
En als je dan toch bezig bent, neem dan Tyvek folie ipv Miofol, dat is na 5 jaar tenminste nog steeds zo dampopen als toen je het net aanbracht, terwijl dit bij Miofol twijfelachtig is.

Verder kun je idd, als je het goed plant redelijk goed zelf je dak vervangen.

Wat je nodig hebt is het volgende:

- hout, pannen, folie's, bevestigingsmateriaal
- goed steiger
- veel mankracht, zodat je in één ochtend je pannen eraf raapt, en je 's middags al meteen het folie en de panlatten eropzet. De volgende dag kun je dan je nieuwe pannen erop leggen.
- een container in de buurt (liefst strak onder de dak) om snel de oude pannen kwijt te zijn, werk eventueel met een stortkoker / glijplank
- eventueel een pannenlift om de nieuwe pannen omhoog aan te voeren, dit kost misschien wel 200 euro om te huren, maar werkt wel erg prettig.

Je dakkapel renoveren zou ik doen vlak voor je je pannen vervangt, als je je steiger toch al hebt staan
  woensdag 8 augustus 2007 @ 08:47:35 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52188717
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 21:38 schreef Gurb het volgende:

[..]

En als je dan toch bezig bent, neem dan Tyvek folie ipv Miofol, dat is na 5 jaar tenminste nog steeds zo dampopen als toen je het net aanbracht, terwijl dit bij Miofol twijfelachtig is.

Verder kun je idd, als je het goed plant redelijk goed zelf je dak vervangen.

Wat je nodig hebt is het volgende:

- hout, pannen, folie's, bevestigingsmateriaal
- goed steiger
- veel mankracht, zodat je in één ochtend je pannen eraf raapt, en je 's middags al meteen het folie en de panlatten eropzet. De volgende dag kun je dan je nieuwe pannen erop leggen.
- een container in de buurt (liefst strak onder de dak) om snel de oude pannen kwijt te zijn, werk eventueel met een stortkoker / glijplank
- eventueel een pannenlift om de nieuwe pannen omhoog aan te voeren, dit kost misschien wel 200 euro om te huren, maar werkt wel erg prettig.

Je dakkapel renoveren zou ik doen vlak voor je je pannen vervangt, als je je steiger toch al hebt staan
Goede tip van dat Tyvek. Dat kende ik niet, kende alleen Miofol. Heb je een linkje naar producteigenschappen toevallig?

Verder sluit ik me aan bij de steiger, de stortkoker en de lift

Nog een tipje. De folie moet op een regelwerk komen. Als je dat regelwerk nu op maat legt voor de panlatten kun je later de panlatten op dat regelwerk vastzetten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 12:39:18 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_52194468
Ik heb een kunstof dak zelf gelegd (aquaplan), een soort platen met pannen uiterlijk, 20 jaar garantie, zeer ligt, dicht gekit + geschroefd en geven een goede geluidsisolatie ... je dak wordt als het ware 1 groot vlak, wel pannen uiterlijk. Prijs was goedkoper dan pannen en dak is te leggen in 1 dag ... gewoon zorgen dat je flink handboor en schroef machientje hebt!

Het product heet AquaPan ....

CORRECTE LINK

http://www.aquaplan.com/TF%20Aqua-Pan.pdf

[ Bericht 14% gewijzigd door HaerdenC op 09-08-2007 09:55:33 (link geupdate) ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_52194840
Edit: link is nu OK

[ Bericht 24% gewijzigd door Marsepein op 10-08-2007 10:31:49 ]
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:02:54 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52195084
Jammer dat de link niet klopt, want ik had het er toevallig vorige week nog over dat het me wel een mooi product leek
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52210150
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 08:47 schreef sanger het volgende:

Goede tip van dat Tyvek. Dat kende ik niet, kende alleen Miofol. Heb je een linkje naar producteigenschappen toevallig?
miofol en tyvek komen van dezelfde fabrikant, alleen is het ander materiaal (tyvek folie is het zelfde folie als waar ze die polsbandjes bij evenenementen van maken, dus dan kan je indenken hoe sterk het is)

http://www.mi.nl/bouw/vocht_productspecificaties.htm

één nadeel aan tyvek, het is een stuk duurder dan Miofol, en dat is al niet goedkoop.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 08:16:54 #14
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_52219432
Wat een goede tips allemaal! Bedankt!!!!!
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:24:01 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_52250605
no problem ;-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')