abonnement Unibet Coolblue
pi_52097824
Ik zit erover te denken om m'n motorrijbewijs te halen, maar wat kost een beetje (2e hands) motor tegenwoordig inclusief belasting, onderhoud etc. ? En waar moet je op letten ?


Zoiets of vergelijkbaars zou ik dan wel willen hebben :

pi_52097979
Voor de aanschaf kan je het beste even kijken op www.motor500.nl, dealersites, motor-forum en marktplaats.

Prijs is afhankelijk van:
- Leeftijd
- KM's
- aantal CC
en natuurlijk of het een gewild model is.

Kawasaki ¤ 5.750
Type ZX 6R NINJA
Kilometerstand 12.900 km
Bouwjaar 04-2002

Kawasaki ¤ 5.990
Type zx 6 r
Kilometerstand 21.654 km
Bouwjaar 2002

Kawasaki ¤ 9.990
Type zx 6 r zx 636 c 1 h
Bouwjaar 2005
Kilometerstand 0 km

Kawasaki ¤ 9.890
Type zx 6 r
Bouwjaar 2006
Kilometerstand 202 km
pi_52098015
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:12 schreef DownForZ het volgende:
Voor de aanschaf kan je het beste even kijken op www.motor500.nl, dealersites, motor-forum en marktplaats.

Prijs is afhankelijk van:
- Leeftijd
- KM's
- aantal CC
en natuurlijk of het een gewild model is.
Dank je. Wat is een hoge kilometerstand bij motoren ?
pi_52098107
Ligt meer aan hoe de motor is gebruikt, netjes warmgereden of gelijk vol gas met een wheelie de straat uit maakt nogal een verschil. Kilometerstand hoeft niet veel te zeggen. Rijden genoeg motoren rond met een kmstand boven de ton
pi_52098619
Ik heb er net één gekocht met 173.000 km op de teller.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_52098654
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:01 schreef gelly het volgende:
Ik zit erover te denken om m'n motorrijbewijs te halen, maar wat kost een beetje (2e hands) motor tegenwoordig inclusief belasting, onderhoud etc. ? En waar moet je op letten ?


Zoiets of vergelijkbaars zou ik dan wel willen hebben :

[afbeelding]
Begrafenis ook al geregeld?
pi_52098733
Reken voor je rijbewijs op ¤1000,- ongeveer. Aanschaf van een motor is afhankelijk van wat DownForZ al zegt. Vraag jezelf daarom eerst eens af wat je wil dan kun je verder praten Een hoge kilometerstand is ook niet echt van toepassing, maar zie DownForZ!
pi_52098812
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:00 schreef Bastoenie het volgende:
Vraag jezelf daarom eerst eens af wat je wil dan kun je verder praten
Dat staat in de OP he
pi_52098986
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat staat in de OP he
Ik bedoel meer qua bouwjaar, leeftijd, kilometers etc. Je wil een sportmotor das duidelijk maar wat is je budget etc.? Anders kan je heel mooi in het wilde weg gaan gissen maar dan ben je er nog niet. Je bent al ouder dan 21 neem ik aan?
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 16:30:00 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_52099245
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:00 schreef Bastoenie het volgende:
Reken voor je rijbewijs op ¤1000,- ongeveer. Aanschaf van een motor is afhankelijk van wat DownForZ al zegt. Vraag jezelf daarom eerst eens af wat je wil dan kun je verder praten Een hoge kilometerstand is ook niet echt van toepassing, maar zie DownForZ!
hoge km-stand = meer onderhoud meestal.. maar hangt ook veel van af hóe de vorige eigenaar er op gereden heeft, en of hij het onderhoud optijd uitgevoerd heeft etc etc..
Huilen dan.
pi_52099484
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

hoge km-stand = meer onderhoud meestal.. maar hangt ook veel van af hóe de vorige eigenaar er op gereden heeft, en of hij het onderhoud optijd uitgevoerd heeft etc etc..
Ik had een cbr900rr en reed er 36000km per jaar mee. Heb het blok geheel laten reviseren bij 79000km (rammelde wat van binnen en begon olie te verbruiken). Moest maar weinig aan gebeuren. Het is ook hoe je met de motor omgaat.
pi_52099630
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:12 schreef DownForZ het volgende:
Voor de aanschaf kan je het beste even kijken op www.motor500.nl, dealersites, motor-forum en marktplaats.

Prijs is afhankelijk van:
- Leeftijd
- KM's
- aantal CC
en natuurlijk of het een gewild model is.

Kawasaki ¤ 5.750
Type ZX 6R NINJA
Kilometerstand 12.900 km
Bouwjaar 04-2002

Kawasaki ¤ 5.990
Type zx 6 r
Kilometerstand 21.654 km
Bouwjaar 2002

Kawasaki ¤ 9.990
Type zx 6 r zx 636 c 1 h
Bouwjaar 2005
Kilometerstand 0 km

Kawasaki ¤ 9.890
Type zx 6 r
Bouwjaar 2006
Kilometerstand 202 km
De foto die de TS geplaatst heeft is alleen een ZX-10R

Maar de ZX-6R is wel een erg mooie motor vanaf 2003

Maar kijk eens op de volgende 2e hands motorsites voor de prijzen.
http://www.bikenet.nl
http://www.mototrader.nl
http://www.motoroccasion.nl/

Reken op een verbruik van rond de 1:15-1:18 gemiddeld, een setje banden kost rond de 300 euro. Voorband gaat alleen 2x zo lang mee dan een achterband (achterband zo rond de 8000-10000km). Wegenbelasting is 54 euro per jaar, verzekering is afhankelijk van leeftijd, motor etc maar WA+ zal rond de 250-300 euro zeker zijn.



[ Bericht 12% gewijzigd door _jero_ op 04-08-2007 17:16:03 ]
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 17:24:01 #13
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_52100235
tvptje
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 20:00:23 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_52103198
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:42 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik had een cbr900rr en reed er 36000km per jaar mee. Heb het blok geheel laten reviseren bij 79000km (rammelde wat van binnen en begon olie te verbruiken). Moest maar weinig aan gebeuren. Het is ook hoe je met de motor omgaat.
Wij zeggen het zelfde
Huilen dan.
pi_52103703
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 20:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wij zeggen het zelfde
Dat klopt
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 21:47:04 #16
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_52105446
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:50 schreef _jero_ het volgende:

[..]

De foto die de TS geplaatst heeft is alleen een ZX-10R

Maar de ZX-6R is wel een erg mooie motor vanaf 2003

Maar kijk eens op de volgende 2e hands motorsites voor de prijzen.
http://www.bikenet.nl
http://www.mototrader.nl
http://www.motoroccasion.nl/

Reken op een verbruik van rond de 1:15-1:18 gemiddeld, een setje banden kost rond de 300 euro. Voorband gaat alleen 2x zo lang mee dan een achterband (achterband zo rond de 8000-10000km). Wegenbelasting is 54 euro per jaar, verzekering is afhankelijk van leeftijd, motor etc maar WA+ zal rond de 250-300 euro zeker zijn.

Maak er maar ca 4000-6000km van...

* Herr.Flick heeft dit seizoen z'n 3e achterband al reeds weer besteld
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_52107824
In Nederland is een beetje moto redelijk duur, hier in België heb je een leuke 600cc super sport vanaf ¤4.000 (dan zit je met een 3 a 4 jaar oud model < 15.000 km). Voor een 1000cc betaal je rond de 7 a 8.000 euro, 2 a 3 jaar oud model , < 15.000 km. Onderhoud aan een moto is redelijk verwaarloosbaar qua prijs tenzij je gaat circuit rijden of woon/werk.

Als ik eentje koop let ik volgende aspecten:

Voor je gaat:

- Vragen de motor niet te starten de dag dat jij komt kijken

Ter plaatse, direct doen:

- Controlleer of de motor gedraaid heeft: voel aan de uitlaat waar deze de cilinders verlaten -> Zijn ze koud, voel dan vervolgens aan de carter (olie blijft lang warm) als deze ook koud is ben je nagenoeg zeker dat de motor de laatste uren niet gelopen heeft.

Daarna:

Eerst wat vragen stellen. Particulieren zijn meestal eerlijk. Je moet de vragen uiteraard wel stellen. Zo kan je vragen of hij de km's laten terugdraaien heeft, of hij weet heeft van problemen of stukken. Of hij ooit gevallen is etc. Het gevoel dat je krijgt bij de mensen waarvan je koop is eigenlijk al 60% van de aankoop inspectie.

- Staat van de banden (bultjes, onregelmatig afgesleten, merk, type....)
- Staat van de rem blokken en schijven (veel braam op uiteinde-> hoge km stand)
- De ketting, achteraan kan je zien hoever deze al aangespannen is. De marker moet nog een stuk van het rood verwijderd zijn.
- Goed letten op krasjes (ook op transparante delen, zoals koplampen). Bij supersports ook onderaan kijken, wil nog al eens een kras zitten ten gevolge van te laag gaan. Kleurverschillen geven indicatie van herspuiten.
- Kleur van de olie, lichtbruin is goed onderhouden en recente olie. Hoewel zwart niet persé iets slecht wil zeggen.
- Op de moto gaan zitten , voorrem induwen en op het stuur duwen zodat de dempers ingaan. Daarna checken of er geen abnormaal olie residu op het metaal blijft hangen (duid op lekken).
- Bij een stuurdemper checken op olie residu en kijken of hij reageert. Op de volledig open toestand mag je het stuur bijna niet meer kunnen draaien, op de gesloten toestand moet het zo eenvoudig gaan als een fiets stuur (of omgekeerd utieraard afhankelijk het type)

Opstarten:

- Letten op verdachte rook uit de uitlaat (wit = goed) en kijken hoe snel hij aanslaat. Een honda met manuele choke moet op een normale dag eigenlijk goed starten zonder choke.
- De staat van de batterij kan je testen door de dodemans knop op "aan" te zetten zodat hij niet aanslaat. Wanneer de batterij nagenoeg stuk is ga je na een halve mniuut starten toch enige "vertraging" merken.
- De motor laten warm draaien en horen of de fan opspringt. Normal is dit bij +/- 105°. Doet deze het niet dan kan de thermostaat of de fan stuk zijn.

Rijden (zou ik doen nadat de fan aangesprongen is zodat motor warm heeft)

- Letten op trillingen in het stuur, stuur los laten en kijken of hij rechtdoor rijd
- Let op de koppeling, pakt deze goed aan
- Een paar rem testjes uitvoeren
- Kijken hoe hij op het gas reageert, vooral bij lage toerentallen (bv. plots bji 2 a 3k rpm plots volgas).
- Last but not least eens flink doorgassen, en hierbij niet ontkoppelen (gewoon schakelen)

Enkele algemen tips:

Tijdens de test rit, let er ook op hoe de moto jou bevalt. Voel je, je er goed op ? Voelen de bochten goed aan ? Dit is zeker zo belangrijk als de staat van de moto.

Laat je niet misleiden door km standen. De staat van de motor, de eigenaar, zeggen veel meer dan km's. Een digitale teller is op 5minuten op de km stand gezet die jij wenst. Van km's ben je nooit zeker, van de staat daarentegen wel. Wanneer er een vermoeden is dat de km stand teruggedraaid is, en de motor is in perfect staat zou ik hem gewoon kopen. Uiteindelijk profiteer jij er dan ook van bij eventuele doorverkoop.
  zondag 5 augustus 2007 @ 09:31:27 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_52113527
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 21:47 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Maak er maar ca 4000-6000km van...

* Herr.Flick heeft dit seizoen z'n 3e achterband al reeds weer besteld
Hangt er vanaf hoe en wat je rijdt natuurlijk

maar 4/5/6000 km is een goed uitgangspunt
Huilen dan.
pi_52147777
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 23:27 schreef errorken het volgende:
...
Voor je gaat:

- Vragen de motor niet te starten de dag dat jij komt kijken

Ter plaatse, direct doen:

- Controlleer of de motor gedraaid heeft: voel aan de uitlaat waar deze de cilinders verlaten -> Zijn ze koud, voel dan vervolgens aan de carter (olie blijft lang warm) als deze ook koud is ben je nagenoeg zeker dat de motor de laatste uren niet gelopen heeft.

Rijden (zou ik doen nadat de fan aangesprongen is zodat motor warm heeft)
...
Inderdaad voelen of de motor al gedraaid heeft of niet. Warm lopen ze altijd beter dan koud, dan kunnen ze gebreken verborgen houden voor je.

Dat 2e punt ben ik totaal niet met je eens. Als jij je motor koud start en wacht tot hij op 105c staat ben je wel even bezig en is zeker niet goed voor het blok. Het beste is om na het starten meteen (of bijna meteen) weg te rijden en dan wel rustig, dus tot een bepaald aantal toeren maximaal totdat de motor warmgedraaid is
pi_52149391
Beste tip nog, neem iemand mee die er verstand van heeft
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 00:10:47 #21
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_52155944
interesant stukje van Errorken.. dus TVP-tje.

en wat bedoel je nou precies met:
-last but not least eens flink doorgassen, en hierbij niet ontkoppelen (gewoon schakelen)??
pi_52156171
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 00:10 schreef Devilnl het volgende:
interesant stukje van Errorken.. dus TVP-tje.

en wat bedoel je nou precies met:
-last but not least eens flink doorgassen, en hierbij niet ontkoppelen (gewoon schakelen)??
Opschakelen zonder te ontkoppelen, dus gas los en dan opschakelen. Het zou moeten kunnen maar of het goed is? Heb het zelf nog nooit geprobeerd met mijn motor, doe altijd de koppeling erbij en dat kan ook erg snel
pi_52156636
een leuke 2dehands motor, en vervolgens post hij een 2007 zx10r van ...15.000 euro ?

motorrijden, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
voor elke prijs is er een motor te koop, vanaf 3000 euro heb je al een leuke, maar vanaf 5000 euro gaat er een wereld voor je open.

een rijbewijs zal je rond de 1000 euro gaan kosten.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:18:24 #24
37248 BertV
Handgemaakt
pi_52159976
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 00:43 schreef Cyaa het volgende:
een leuke 2dehands motor, en vervolgens post hij een 2007 zx10r van ...15.000 euro ?
TS zocht gewoon een "sportieve motor met kuip" en gebruikt net een verkeerd plaatje.

Vanaf 3000 kun je vaak een betrouwbare motor kopen.
Onder dat bedrag moet je vaak zoveel (slijtage-onderdelen) vervangen dat je toch aan dat bedrag zit.

Let bij de aanschaf op de staat van de remschijven, banden, ketting, tandwielen.
Vaak worden motoren verkocht vlak voor zo'n grote beurt.

50.000 is zo'n km-stand waarbij net veel slijtage onderdelen vervangen moet worden.
De meeste motoren hebben een enorm laag aantal km's gelopen omdat de markt er om vraagt, kip en ei verhaal. Bij goed onderhoud maakt het niet uit, maar het zal de aankoopprijs flink drukken.

Neem een motorrijder mee.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_52163614
hoe zit het nu precies?

Ik ben 19 en heb nu anderhalf jaar mijn B rijbewijs en ben nu 40.000 km verder....
Graag wil ik voor mijn motor, en er één aanschaffen...

Alleen zit het zo dat je pas op je 21ste een zware versie mag besturen.....
Moet ik dan opnieuw examen afleggen? Hoe zit het precies?

Wat is aan te raden? Nu doen, of nog een paar jaartjes wachten?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')