In Nederland is een beetje moto redelijk duur, hier in België heb je een leuke 600cc super sport vanaf ¤4.000 (dan zit je met een 3 a 4 jaar oud model < 15.000 km). Voor een 1000cc betaal je rond de 7 a 8.000 euro, 2 a 3 jaar oud model , < 15.000 km. Onderhoud aan een moto is redelijk verwaarloosbaar qua prijs tenzij je gaat circuit rijden of woon/werk.
Als ik eentje koop let ik volgende aspecten:
Voor je gaat:
- Vragen de motor niet te starten de dag dat jij komt kijken
Ter plaatse, direct doen:
- Controlleer of de motor gedraaid heeft: voel aan de uitlaat waar deze de cilinders verlaten -> Zijn ze koud, voel dan vervolgens aan de carter (olie blijft lang warm) als deze ook koud is ben je nagenoeg zeker dat de motor de laatste uren niet gelopen heeft.
Daarna:
Eerst wat vragen stellen. Particulieren zijn meestal eerlijk. Je moet de vragen uiteraard wel stellen. Zo kan je vragen of hij de km's laten terugdraaien heeft, of hij weet heeft van problemen of stukken. Of hij ooit gevallen is etc. Het gevoel dat je krijgt bij de mensen waarvan je koop is eigenlijk al 60% van de aankoop inspectie.
- Staat van de banden (bultjes, onregelmatig afgesleten, merk, type....)
- Staat van de rem blokken en schijven (veel braam op uiteinde-> hoge km stand)
- De ketting, achteraan kan je zien hoever deze al aangespannen is. De marker moet nog een stuk van het rood verwijderd zijn.
- Goed letten op krasjes (ook op transparante delen, zoals koplampen). Bij supersports ook onderaan kijken, wil nog al eens een kras zitten ten gevolge van te laag gaan. Kleurverschillen geven indicatie van herspuiten.
- Kleur van de olie, lichtbruin is goed onderhouden en recente olie. Hoewel zwart niet persé iets slecht wil zeggen.
- Op de moto gaan zitten , voorrem induwen en op het stuur duwen zodat de dempers ingaan. Daarna checken of er geen abnormaal olie residu op het metaal blijft hangen (duid op lekken).
- Bij een stuurdemper checken op olie residu en kijken of hij reageert. Op de volledig open toestand mag je het stuur bijna niet meer kunnen draaien, op de gesloten toestand moet het zo eenvoudig gaan als een fiets stuur (of omgekeerd utieraard afhankelijk het type)
Opstarten:
- Letten op verdachte rook uit de uitlaat (wit = goed) en kijken hoe snel hij aanslaat. Een honda met manuele choke moet op een normale dag eigenlijk goed starten zonder choke.
- De staat van de batterij kan je testen door de dodemans knop op "aan" te zetten zodat hij niet aanslaat. Wanneer de batterij nagenoeg stuk is ga je na een halve mniuut starten toch enige "vertraging" merken.
- De motor laten warm draaien en horen of de fan opspringt. Normal is dit bij +/- 105°. Doet deze het niet dan kan de thermostaat of de fan stuk zijn.
Rijden (zou ik doen nadat de fan aangesprongen is zodat motor warm heeft)
- Letten op trillingen in het stuur, stuur los laten en kijken of hij rechtdoor rijd
- Let op de koppeling, pakt deze goed aan
- Een paar rem testjes uitvoeren
- Kijken hoe hij op het gas reageert, vooral bij lage toerentallen (bv. plots bji 2 a 3k rpm plots volgas).
- Last but not least eens flink doorgassen, en hierbij niet ontkoppelen (gewoon schakelen)
Enkele algemen tips:
Tijdens de test rit, let er ook op hoe de moto jou bevalt. Voel je, je er goed op ? Voelen de bochten goed aan ? Dit is zeker zo belangrijk als de staat van de moto.
Laat je niet misleiden door km standen. De staat van de motor, de eigenaar, zeggen veel meer dan km's. Een digitale teller is op 5minuten op de km stand gezet die jij wenst. Van km's ben je nooit zeker, van de staat daarentegen wel. Wanneer er een vermoeden is dat de km stand teruggedraaid is, en de motor is in perfect staat zou ik hem gewoon kopen. Uiteindelijk profiteer jij er dan ook van bij eventuele doorverkoop.