abonnement Unibet Coolblue
pi_51998652
Dit topic is bedoeld om gebruikerservaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussieren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatriche problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdjjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast factuele informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van Anti Depressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel gebruikerservaringen van onder andere AD's en ritalin.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: [Centraal] Medicatie bij psychische klachten - Deel 4
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_51999099
Vandaag weer naar de arts geweest, ze is 'een beetje positief' zoals ze zelf zei. Ze vond dat het toch wel iets beter met me ging in vergelijking tot vorige keer (vind ik zelf ook wel)
Ze verwacht dat de bijwerkingen nog verder afnemen en dat de werking nog beter wordt. Ik ben 4 weken geleden pas begonnen, dus er was verder ook nog niet veel te zeggen. De enige bijwerking die ik nog heb is misselijkheid eigenlijk, vooral in de auto en als ik honger heb, dus het valt wel mee. Ik blijf nu 75mg slikken en over een maand weer terug om te kijken hoe het gaat.

Gisteren en vanmorgen was ik trouwens echt beroerd, misselijk, duizelig, kon eigenlijk alleen maar plat liggen. Vanmorgen kwam ik erachter waarom..ik was gisteren mijn pilletje vergeten..zijn er meer mensen die zo beroerd worden als ze 1 dosis vergeten? Kan me niet herinneren dat ik met de andere medicijnen zoveel last ervan had.
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_52005128
vandaag eerste dag dubbele dosering strattera genomen...36 mg..

kweenognie wat ik er van moet vinden. Voel me opzich wel ok, maar beetje ziekig, verkouden enzo.. dus dat zal vast wel weer invloed hebben over hoe ik me erbij voel, al weet ik dat t er los van staat

wel moe, droge mond en wat shaky.... weet t nog niet.

misschien morgen maar weer normale hoeveelheid nemen, of doorzetten....

keuzeskeuzeskeuzes....
pi_52014709
Edit: Zie je PM-box

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2007 14:00:22 ]
Ik ben antipsychiatrisch
pi_52034054
ccc7, heb je doorgezet? Of ben je weer naar de oude dosering terug gegaan?

MissyMirjam, hoe gaat het?
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_52034383
Ik slik 4 tabletten Alprazolam 0.5 mg per dag buiten mijn anti-psychoticum en mijn middel om de angsten te verminderen. Maar eh, mijn vraag kluidt nu: zijn er hier mensen die ervaring hebben met het ' afkicken' van Alprazolam (Xanax). En voel ik me nu goed omdat mijn lichaams behoefte aan het medicijn wordt gestild of voel ik me goed omdat ik de medicatie zijn werk doet en ik me anders minder zou voelen. Ik heb namelijk sterk de indruk dat ik vrij zwaar verslaafd aan die roze dingetjes ben.
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 augustus 2007 @ 08:26:27 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_52036454
Hallo,

Ik voel me echt heel down vandaag. Ik zit eraan te denken om Oxazepam te gaan slikken. Wat vinden jullie?

Groetjes,

Krea.
  Admin donderdag 2 augustus 2007 @ 08:32:24 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52036508
Tip:
Neem er 150

Groetjes
V
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 augustus 2007 @ 08:35:42 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_52036548
haha, 150 lijkt me wat veel van het goede, V.

Ik heb er net 7 genomen en ik begin al te voelen dat ze werken.
pi_52042778
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:59 schreef MissPink het volgende:
ccc7, heb je doorgezet? Of ben je weer naar de oude dosering terug gegaan?
even weer terug.

Ergens zit een angst in me om er meer van te nemen, helemaal nu ik wat ziek ben. Ben nooit echt iemand van medicijnen geweest....neem ook nooit paracetamol of wat dan ook. Dus t was al n hele stap om dit sowieso te doen

maar ga zo gauw ik beter ben weer aan de dubbele. Heb t nodig om die spookbeelden die steeds in mn hoofd blijven hangen van mn "ex" s een keer weg te krijgen..

stomme hyperfocussen
pi_52049053
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:26 schreef Kreator het volgende:
Hallo,

Ik voel me echt heel down vandaag. Ik zit eraan te denken om Oxazepam te gaan slikken. Wat vinden jullie?

Groetjes,

Krea.
Slecht idee. Neem diazepam, innemen met sterke drank voor extra effectiviteit.
pi_52057575
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:30 schreef MissPink het volgende:
Gisteren en vanmorgen was ik trouwens echt beroerd, misselijk, duizelig, kon eigenlijk alleen maar plat liggen. Vanmorgen kwam ik erachter waarom..ik was gisteren mijn pilletje vergeten..zijn er meer mensen die zo beroerd worden als ze 1 dosis vergeten? Kan me niet herinneren dat ik met de andere medicijnen zoveel last ervan had.
Nee geen last van gelukkig (vergeet ook eigenlijk bijna nooit mn pilletje), maar fluoxetine (prozac) heeft ook een lange halfwaardetijd, misschien scheelt dat wel...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52174726
is iedereen soms zn nieuwe receptje aan t ophalen

ot: ik ga weer kappen met dubbel nemen. Wordt er geestdood van, al is dat wel rustig....maar t is iets teveel van t goede..

ben niet te genieten voor anderen
pi_52242823
Op het etiket van mijn Anafranil (Clomipramine) staat altijd : GEEN grapefruitsap drinken.

Zo'n opmerkelijk advies, wat zou er gebeuren als je een grapefruit eet
pi_52248604
Vast hetzelfde als wanneer je grapefruitsap drinkt Noodly...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52254843
Uit een ander topic:

Ik zit al een tijdje (lees: maanden) niet echt lekker in mijn vel en heb na een gesprek met een maatschappelijk werkster vandaag bij de huisarts geïnformeerd naar informatie over anti-depressiva. Ik ben nogal huiverig, wil liever geen jaar aan een dergelijk medicijn vastzitten.. maar misschien helpt 't wel. Zoals het nu gaat kan het in ieder geval niet verder.

De huisarts wil me citalopram voorschrijven, als ik besluit te gaan 'slikken'. Kan iemand me uit ervaring vertellen wat voor middel dat is? Ik heb een bijsluiter en een hoop papierwerk meegekregen en doorgelezen, maar daaruit maak ik niet op wat gebruikers ervan vinden.

Ben bang voor de diagnose depressie, omdat beide ouders daar last van hebben/hadden. Heeft dus ook behoorlijk lang geduurd voor ik durfde toe te geven dat er iets niet goed zat.
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:40 schreef Strychnine het volgende:
Waarom gelijk medicatie, en geen therapie? Medicatie is ondersteunend, maar zal zonder verdere gesprekken er niet voor zorgen dat je depressie over gaat. Ik heb de afgelopen paar jaar al vele soorten AD gehad (citalopram, efexor, zoloft, prozac, seroxat) en sommigen doen gewoon totaal niets, dus het duurt wel even voor je goed ingesteld bent. Het duurt sowieso 6 weken voor je iets kan gaan merken.
Ik dronk gewoon alcohol, ook wel meer dan 4 of 5 glaasjes, en ik heb er nooit last van gehad. Alleen met efexor kreeg ik last van katers (normaal niet) en soms word je wat sneller dronken.
Het idee is ook wel om te blijven praten met maatschappelijk werk en misschien zelfs naar de GGZ te gaan. Maar die laatsten hanteren een ellenlange wachtlijst. Ik vind gewoon het idee van antidepressiva slikken heel eng. Omdat ik dan écht depressief ben. Dan kan ik er niet meer onderuit.

Moeder is nu enkele jaren 'officieel' depressief, vader heeft zichzelf na 10 jaar depressie verdronken in een rivier dicht bij ons huis. Ben gewoon bang.
Mon 'en!
pi_52263744
Als ik het zo lees steek je dus eigenlijk liever je kop in het zand bloempjuh?
Gesprekken blijven houden lijkt me een goed idee, maar misschien geeft een AD je net even een steuntje in je rug waardoor dingen net iets makkelijker gaan...
Tuurlijk het is een stap en misschien voor jezelf wel het lastigst om dan met je neus op de feiten gedrukt te worden, maar je bent en blijft gewoon bloempjuh of je nou medicatie slikt of niet.
Sterkte met je keuze in elk geval en kijk wat voor jou ok is.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52325301
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 17:56 schreef Nijna het volgende:
Als ik het zo lees steek je dus eigenlijk liever je kop in het zand bloempjuh?
Gesprekken blijven houden lijkt me een goed idee, maar misschien geeft een AD je net even een steuntje in je rug waardoor dingen net iets makkelijker gaan...
Tuurlijk het is een stap en misschien voor jezelf wel het lastigst om dan met je neus op de feiten gedrukt te worden, maar je bent en blijft gewoon bloempjuh of je nou medicatie slikt of niet.
Sterkte met je keuze in elk geval en kijk wat voor jou ok is.
Hell yeah. Ik ben net een struisvogel op dit punt. Wegrennen of kop in het zand.

Maar ik denk er inmiddels over de stap te nemen. Morgen even met MW overleggen.
Mon 'en!
  maandag 13 augustus 2007 @ 12:23:39 #19
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_52326344
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 23:01 schreef Noodly het volgende:
Op het etiket van mijn Anafranil (Clomipramine) staat altijd : GEEN grapefruitsap drinken.

Zo'n opmerkelijk advies, wat zou er gebeuren als je een grapefruit eet
Ja, dat staat er bij mij (seroquel) ook op.

Weet iemand trouwens wat er te doen is tegen de moeheid? Ik kan echt een gat in de dag slapen en zonder koffie ben ik niks waard .
KuikenGuppy
pi_52337738
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 11:44 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Hell yeah. Ik ben net een struisvogel op dit punt. Wegrennen of kop in het zand.

Maar ik denk er inmiddels over de stap te nemen. Morgen even met MW overleggen.
Het is wel herkenbaar hoor, vooral dat wegrennen... als het me te heet onder de voeten wordt krijg ik ook vluchtneigingen...

Succes met het overleggen!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52339466
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 12:23 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja, dat staat er bij mij (seroquel) ook op.

Weet iemand trouwens wat er te doen is tegen de moeheid? Ik kan echt een gat in de dag slapen en zonder koffie ben ik niks waard .
koffie! ik kan inderdaad ook niet wakker worden zonder...

helemaal als ik dagen zwaar getraind heb slaap ik 12 uur makkelijk aan elkaar...

niks aan te doen denk k...behalve sterke koffie zetten dus
pi_52371169
MW wil me absoluut niet aan de medicijnen hebben. "Dat lost niks op, je moet iets aan de oorzaken doen. We kunnen altijd nog naar medicatie grijpen als het nodig is."
Mon 'en!
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:58:11 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_52372389
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 21:27 schreef bloempjuh het volgende:
MW wil me absoluut niet aan de medicijnen hebben. "Dat lost niks op, je moet iets aan de oorzaken doen. We kunnen altijd nog naar medicatie grijpen als het nodig is."
En wat vind je daar zelf van?
KuikenGuppy
pi_52372507
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 21:58 schreef Burdie het volgende:

[..]

En wat vind je daar zelf van?
Oplossing vinden voor de oorzaken. Klinkt makkelijk, maar is heel k*t. Maar ja, ben wel blij dat ik niet een jaar aan medicijnen vast zit.. Ofzo.
Mon 'en!
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:05:06 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_52372661
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:01 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Oplossing vinden voor de oorzaken. Klinkt makkelijk, maar is heel k*t. Maar ja, ben wel blij dat ik niet een jaar aan medicijnen vast zit.. Ofzo.
Zolang je voor jezelf het gevoel hebt dat je het ook op eigen kracht kunt: .
Maar hou wel in je achterhoofd dat medicijnen een steuntje in de rug kunnen geven, voor als het je écht zwaar zou vallen. Het lost niet per sé het probleem op, maar maakt het wel wat gemakkelijker om er wat afstand van te nemen en wat fitter te zijn om te zoeken naar oplossingen .
KuikenGuppy
pi_52374014
In overleg met de huisarts ga ik heeeeeel voorzichtigjes kijken of we toch de medicatie nog wat kunnen verlagen voordat de kleine uk geboren gaat worden. Mocht het niet gaan, ga ik gewoon weer terug naar mn huidige dosering. Maar het gaat op het moment aardig goed en hoe minder spul in mn lijf hoe liever natuurlijk. Ben heel benieuwd...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:32:03 #27
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52378186
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 23:01 schreef Noodly het volgende:
Op het etiket van mijn Anafranil (Clomipramine) staat altijd : GEEN grapefruitsap drinken.

Zo'n opmerkelijk advies, wat zou er gebeuren als je een grapefruit eet
grapefruitsap remt de afbraak van ADs dus krijg je te hoge concentraties in je bloed...

veel succes!
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52379386
Spannend Nijna!
En fijn dat het zo goed gaat dat je toch weer gaat proberen om af te bouwen. Heel veel succes!
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_52381137
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:32 schreef Re het volgende:

[..]

grapefruitsap remt de afbraak van ADs dus krijg je te hoge concentraties in je bloed...

veel succes!
Oh ok, klinkt aannemelijk
Er staat wel meer op zo'n etiket maar ik vroeg me af waarom grapefruitsap slecht is. Nu ik dat zo lees zal ik wel heel goed oppassen voor grapefruits
pi_52386571
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:32 schreef Re het volgende:

[..]

grapefruitsap remt de afbraak van ADs dus krijg je te hoge concentraties in je bloed...

veel succes!
Is dit in het algemeen zo, of alleen bij bepaalde AD?
Van de medicijnen die ik gebruik, staat alleen in de bijsluiter van alprazolam (geen AD trouwens, maar een benzo) dat ik geen grapefruitsap mag drinken. Aangezien ik alprazolam alleen incidenteel gebruik, drink ik buiten die periode (soms) grapefruitsap.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 12:56:09 #31
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52386675
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:52 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Is dit in het algemeen zo, of alleen bij bepaalde AD?
Van de medicijnen die ik gebruik, staat alleen in de bijsluiter van alprazolam (geen AD trouwens, maar een benzo) dat ik geen grapefruitsap mag drinken. Aangezien ik alprazolam alleen incidenteel gebruik, drink ik buiten die periode (soms) grapefruitsap.
het ligt aan de chemische structuur van een medicijn, aangezien een bepaalde specifieke struktuur die reageert met grapefruitsap in de meeste ADs voorkomt zal er dus een chemische reactie optreden die ervoor zorgt dat het medicijn niet wordt afgebroken in je lever bijvoorbeeld. Die chemische struktuur zit ook in andere bepaalde medicijnen (voor hartfalen bijvoorbeeld)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52386739
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:59 schreef MissPink het volgende:


MissyMirjam, hoe gaat het?
ohjee, een nieuw topic, niet gezien.
ben een week nogal ziek geweest, vorige week, nu gaat het wel weer, alleen ik slaap sleeeeeeecht
daarbij nogal veel spanningen momenteel, wegens een crematie morgen en ontmoeting met familie die ik al heel lang niet meer gezien heb (minstens 10 jaar)
over het algemeen gaat het wel iets beter, ben wel wat minder down en kribbig, maar ik heb nog wel even te gaan geloof ik...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52386914
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:56 schreef Re het volgende:

[..]

het ligt aan de chemische structuur van een medicijn, aangezien een bepaalde specifieke struktuur die reageert met grapefruitsap in de meeste ADs voorkomt zal er dus een chemische reactie optreden die ervoor zorgt dat het medicijn niet wordt afgebroken in je lever bijvoorbeeld. Die chemische struktuur zit ook in andere bepaalde medicijnen (voor hartfalen bijvoorbeeld)
Maar kan ik er van uitgaan als dit niet in de bijsluiter vermeld staat (nortrilen in mijn geval), gebruik van grapefruit(sap) gewoon veilig is?
  woensdag 15 augustus 2007 @ 13:31:07 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52387631
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:05 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Maar kan ik er van uitgaan als dit niet in de bijsluiter vermeld staat (nortrilen in mijn geval), gebruik van grapefruit(sap) gewoon veilig is?
yup
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Admin woensdag 15 augustus 2007 @ 13:40:21 #35
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52387944
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:31 schreef Re het volgende:

[..]

yup
Ik wil altijd weten wat er gebeurt als je het wel doet.
Ga je dood?
Concentratie wordt te hoog zegt me niet zoveel.
Is het daarom dat heroine met citroen e.d wordt opgelost, om een hogere concentratie te krijgen eik?
Of helpt dat alleen maar bij het oplossen.

"Vraag het Re"


Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 13:55:21 #36
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52388433
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik wil altijd weten wat er gebeurt als je het wel doet.
Ga je dood?
Concentratie wordt te hoog zegt me niet zoveel.
Is het daarom dat heroine met citroen e.d wordt opgelost, om een hogere concentratie te krijgen eik?
Of helpt dat alleen maar bij het oplossen.

"Vraag het Re"




een verhoogde concentratie ga je niet persé aan dood nee maar de bijwerkingen worden dan veel extremer bijvoorbeeld. Algemeen advies is niet te beginnen met ADs als je 2 dagen ervoor dat sap op hebt of weer sap te gaan drinken als je mer dan 24uur gestopt bent met ADs

En je laatste assumptie is correct (je een na laatste niet), citroen is een zuur (lage Ph) wat het oplossen van heroine (in combi met opwarmen) mogelijk maakt (het is een zout) waardoor het injecteerbaar wordt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 15 augustus 2007 @ 16:27:04 #37
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52393860
Xanax ondertussen al 3 weken mee bezig en af en toe sla ik wel eens een over en dan ben ik zo geirriteerd als maar wat. Verslavend middel is het dus ook. Volgende keer eens overleggen of er geen alternatief is. Neem ik Xanax in dan ben ik een zombie zo verdoofd en sla ik 1 keer over dan ben ik zo nerveus als een hond. Xanax voorgeschreven gekregen tegen spanningen en stress.

Bij het innemen zijn de spanningen wel weg, maar dat vermoeide verdoofde gevoel is ook niet iets waar je op kunt functioneren.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 16:56:45 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52394857
Misschien een verlaging van de dosis bespreken aangezien het toch een bijwerking is?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 15 augustus 2007 @ 17:04:15 #39
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52395098
Denk dat ik dat eens ga doen. 1 MG Xanax Retard is het nu en je hebt er ook van 0,5 MG en zelfs van 0,25 maar dit is dus de middeldosis wat ik krijg hoorde ik omdat je ook van 2 mg hebt... Reguliere afgifte is het dus, het is niet zo dat je ineens een kick krijgt zoals bij drugs omdat die medicatie nog verslavender is.

Wat me tegenstaat dat is het tijdelijke gebruik van 12 weken, in mijn ogen lost het niet het probleem op van overspannen zijn. Na gebruik komt het weer terug dus wat heb je eraan? Tijdelijke rust door verdoving en daarna eens zo hard met de neus op de feiten gedrukt worden?

Ik noem het dan overspannen zijn want het zijn ook teveel spanningen die hier aanwezig zijn. Teveel spanningen met je meedragen noem ik vanzelf overspannen. Het gevoel is gespannen en het denken raakt ook overspannen, het lichaam raakt overspannen en zo ben je 1 brok spanning. Neem ik dan Xanax in dan is het verslapping en gaat de spanning er vanaf.

Over grapefruit-sap en medicatie. Bij Xanax staat ook erop dat je geen grapefruit sap mag drinken en ik heb gisteren 5 pakken coolbest gehaald, denk dat ik dat maar niet ga opdrinken.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 17:19:49 #40
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52395560
veel van die medicijnen zijn maar klinisch getest voor 12 weken of hebben alleen een indicatie voor "kort" gebruik omdat de lange termijn effecten nog niet goed zijn onderzocht

Men gaat er vanuit dat het geen chronische ziekte is en dus met episodes gaat en dan zou 3 maanden genoeg moeten zijn.

en zolang er geen grapefruit in de coolbest zit mag je het gewoon drinken hoor (het is dus niet de vitamientjes C die het effect veroorzaken)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52395746
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:54 schreef bloempjuh het volgende:
Ik vind gewoon het idee van antidepressiva slikken heel eng. Omdat ik dan écht depressief ben. Dan kan ik er niet meer onderuit.
Er zijn ook genoeg mensen die geen ad slikken en toch hartstikke depressief zijn hoor. En genoeg die wel ad slikken terwijl ze helemaal niet depressief zijn. Dus laat die automatische koppeling maar los

En zie het feit dat het in je familie zit alsjeblieft niet als een soort onontkoombaar 'vonnis' waar je aan overgeleverd bent. Dat is precies de gedachtegang die mensen depressief maakt, het idee dat ze er zelf geen invloed op hebben. Die heb je wel. Je kunt vanalles doen om de depressieve gevoelens te verminderen/om te buigen. Zie bijvoorbeeld dit topic: Anti Depressie Maatregelen

Ik heb het zelf ook in de familie zitten (wie niet, denk ik weleens, in de huidige westerse maatschappij) en meende jaren geleden ook dat er voor mij niets anders op zat dan ad slikken. Heb dat dus ook een tijdlang gedaan. Hielp wel een beetje, maar hardlopen, actief blijven (en noem alle andere 'tactieken' die in bovenstaand topic opgesomd worden maar op) helpt voor mij net zo goed en levert me een beter figuur op Ik was dus helemaal niet 'genoodzaakt' tot antidepressiva, ondanks dat het in de familie zit. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een lichte neiging tot depressie die je gewoon niet uit de hand moet laten lopen, en echt heel zware depressiviteit. Je moet zelf maar ontdekken van welke gradatie bij jou sprake is.

Ik begrijp dat je het de komende tijd wilt proberen zonder ad. Lijkt me een goed plan. En lukt het niet, dan heb je een steuntje in de rug nodig in de vorm van ad. Da's ook weer geen wereldramp. Talloze mensen slikken pillen voor een of andere kwaal, en dit is dan jouw kwaal.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 17:40:12 #42
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52396134
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 17:19 schreef Re het volgende:
veel van die medicijnen zijn maar klinisch getest voor 12 weken of hebben alleen een indicatie voor "kort" gebruik omdat de lange termijn effecten nog niet goed zijn onderzocht

Men gaat er vanuit dat het geen chronische ziekte is en dus met episodes gaat en dan zou 3 maanden genoeg moeten zijn.

en zolang er geen grapefruit in de coolbest zit mag je het gewoon drinken hoor (het is dus niet de vitamientjes C die het effect veroorzaken)
Dan drink ik straks coolbest
Zelfs caravan Cevitan rekende ik onder grape-fruit maar dat zal ook wel wat anders zijn.

Spanningen meedragen hoeft inderdaad niet chronisch te zijn maar kunnen zonder tussen-stop wel aanwezig blijven jaren lang. Even een time-out is dan wel eens prettig en wie weet moet ik dat verdoofde en vermoeide gevoel maar op de koop toenemen. In ieder geval is de spanning minder doordat ik ook minder aanwezig ben

Over spanning en episodes, vroeger waren de spanningen er ook al ( in mindere heftige mate) dus wellicht ben ik van nature wat gespannen en moet ik er gedeeltelijk mee leren leven of het leven zo indelen dat er zo min mogelijk spanningen bij komen kijken. Of de spanning gaat weg als ik ouder word, wie weet komt het ooit goed helemaal. Zelf eraan werken is net zo belangrijk ook.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_52441907
iemand hier enig idee of paroxetine en temazepam samen gebruikt kunnen worden?
ik slaap al een week slecht, met vannacht toch wel dé klapper, toen heb ik helemaal niet geslapen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 07:50:27 #44
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52442104
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 06:34 schreef MissyMirjaM het volgende:
iemand hier enig idee of paroxetine en temazepam samen gebruikt kunnen worden?
ik slaap al een week slecht, met vannacht toch wel dé klapper, toen heb ik helemaal niet geslapen
vraag het je huisarts...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:57:22 #45
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52459603
Ik heb een hele tijd paroxetine en temazepam samen gebruikt, van de paroxetine kon ik niet in slaap komen vervolgens kreeg ik temazepam om in slaap te komen, Maar zo werkt dat vaker, het ene middel wekt bijwerkingen op en dan krijg je een ander medicijn tegen die bijwerkingen die ook weer bijwerkingen hebben en zo houdt het verhaal nooit op. Alsof de pharma industrie zo ingericht is dat ze geld blijven verdienen maar dat kan achterdocht zijn

Temazepam krijg ik in geval van nood mocht ik nachten niet kunnen slapen maar dat middel gebruik ik al maanden niet meer omdat de kater de dag erna erger is dan het zuipen van een krat bier.

Temazepam als inslaper gehad en ooit een doorslaper gehad en die doorslaper was al helemaal een ramp.

Slaappillen daar gaat ook de uitwerking vanaf is mijn ervaring. Eerste keer val je direct in slaap en na een tijdje lukt het alsnog niet.

Wilt overigens niet zeggen dat de combinatie temazepam en paroxetine bij iedereen okey is hoewel ze wel vaker de psych- bijbel gebruiken waar de methodes instaan die uit ervaring aanslaan.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:11:29 #46
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52459994
Vraag me overigens af hoe het nu zit met Seroxat. Paroxetine is de goedkope versie van seroxat met dezelfde werking. Is paroxetine van hetzelfde bedrijf als seroxat? Zomaar een middel namaken door een bedrijf lijkt me niet veroorloofd wegens patenten. Vroeger hoorde je iedereen praten over seroxat als het ultieme middel tegen depressie , tegenwoordig valt dat merk amper op alsof het niet meer bestaat in Nederland. Kan zijn omdat de zorgverzekeringen het goedkoop willen houden hier.

Seroxat ben ik mee gestopt vanaf december 2006, sindsdien gaat het stukken beter hier, ik was geestelijk allergisch voor de middel. Laagste dosering werd ik al druk van en dan hoor ik soms mensen zeggen dat ze 4 keer zoveel krijgen toegediend.

Seroxat als naam komt me overigens populairder over dan paroxetine wegens het uitspreken, alsof je coca cola vergelijkt met 3-es. Maar dat zal wel een vreemde gedachte zijn Alsnog de vraag waarom er 2 varianten zijn, waarom niet alleen de goedkope variant?

En dan de vraag over prozac. Is prozac nog een beetje populair in depressie-land Prozac hoor ik ook maar weinig over. Prozac kent dan ook verschillende namen weet ik van horen zeggen, weet niet welke variant van prozac is maar er is een benaming die anders is terwijl het middel in principe hetzelfde is.

Op dit moment ken ik 3 soorten middelen tegen depressie. Seroxat, Prozac en lamictal. Laatste is geen anti depressiva zoals de rest maar werkt wel. Uit nieuwsgierigheid maar eens zoeken hoeveel er bestaan, zal wel niet echt veel zijn want het gaat alleen om grote bedrijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 17-08-2007 20:21:31 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:20:01 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52460199
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 20:11 schreef Dromenvanger het volgende:
Vraag me overigens af hoe het nu zit met Seroxat. Paroxetine is de goedkope versie van seroxat met dezelfde werking. Is paroxetine van hetzelfde bedrijf als seroxat? Zomaar een middel namaken door een bedrijf lijkt me niet veroorloofd wegent patent. Vroeger hoorde je iedereen praten over seroxat als het middel ultieme tegen depressie, tegenwoordig valt dat merk amper op alsof het niet meer bestaat in Nederland. Kan zijn dat de zorgverzekeringen het goedkoop willen houden hier.

Seroxat ben ik mee gestopt vanaf december 2006, sindsdien gaat het stukken beter hier, ik was geestelijk allergisch voor de middel. Laagste dosering werd ik al druk van en dan hoor ik soms mensen zeggen dat ze 4 keer zoveel krijgen toegediend.
een patent op een medicijn duurt 20 jaar, maar dat is vanaf het hele begin, voordat het daadwerkelijk op de markt komt is er eerst zo'n 12 jaar onderzoek voor nodig (preklinisch onderzoek - in vitro - in vivo-, onderzoek in gezonde vrijwilligers, onderzoek in kleine groepen patienten, onderzoek in grotere groepen patienten) dus een farmaceutisch bedrijf heeft hooguit 8 jaar om de exclusiviteit te hebben van een medicijn (en misschien 4 jaar winst kunnen maken omdat dan pas break even wordt bereikt), daarna mag iedereen het product namaken en zo op de markt gooien (generieke medicijnen). Maar er zijn natuurlijk ook andere farmaceutische bedrijven die mee willen surfen op het succes van de concurent en die brengen ook een zelfde soort medicijn op de markt met een kleine modificatie (de zogenaamde me-too's, die ook 12 jaar door de mlen moeten maar van te voren weten waar ze naar moeten kijken). Het grondwerk is dus al gedaan door de eerste die op de markt is gekomen. Vandaar dat medicijnen gewoon duur zijn, kwestie van marktwerking.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:23:42 #48
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52460310
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 20:20 schreef Re het volgende:

[..]

een patent op een medicijn duurt 20 jaar, maar dat is vanaf het hele begin, voordat het daadwerkelijk op de markt komt is er eerst zo'n 12 jaar onderzoek voor nodig (preklinisch onderzoek - in vitro - in vivo-, onderzoek in gezonde vrijwilligers, onderzoek in kleine groepen patienten, onderzoek in grotere groepen patienten) dus een farmaceutisch bedrijf heeft hooguit 8 jaar om de exclusiviteit te hebben van een medicijn (en misschien 4 jaar winst kunnen maken omdat dan pas break even wordt bereikt), daarna mag iedereen het product namaken en zo op de markt gooien (generieke medicijnen). Maar er zijn natuurlijk ook andere farmaceutische bedrijven die mee willen surfen op het succes van de concurent en die brengen ook een zelfde soort medicijn op de markt met een kleine modificatie (de zogenaamde me-too's, die ook 12 jaar door de mlen moeten maar van te voren weten waar ze naar moeten kijken). Het grondwerk is dus al gedaan door de eerste die op de markt is gekomen. Vandaar dat medicijnen gewoon duur zijn, kwestie van marktwerking.
Thanks for the uitleg

Komt van de ene kant wel logisch over want gloeilampen en tv's worden ook nagemaakt van andere bedrijven

Concurrentie is dan niet eens zo slecht ook. Als ik soms op het prijs-etiket kijk van medicatie dan denk ik vaker dat het dus echt goedkoop is. 13,63 euro voor 30 tabletten Xanax en zo komt het zelden boven de 15 euro, soms het idee dat je zo'n doosje Xanax best zou kunnen verkopen voor 100 euro op de illegale markt ( wat ik nooit zou doen) In het begin toen ze begonnen met het vermelden van de prijzen dacht ik dat het super duur zou zijn, maar nu denk ik dat het in grote aantallen verkocht wordt dus winst boeken ze dan zeker. Het goedkoop zijn van medicatie zie ik dan in wanneer het echt helpt, helpt het niet dan is het vanzelf niet goedkoop.

Bestaat er dan uberhaupt een manier om je eigen uitvinding alleen voor jezelf te houden of is het altijd zo dat anderen het mogen kopieren? Heb een economische studie gedaan maar volgens mij heb ik daar iets gemist door onoplettendheid.

En dan een ervaring over Xanax en dan weet ik niet of het nu aan mezelf lig of aan de Xanax, ik voel me vandaag rustig zonder vermoeidheid. Geen enkele gedachte in mijn hoofd en dat is wel eens erg prettig. Die vermoeidheid kan ook elders aanliggen zoals de temperatuurs-schommelingen of wennen eraan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 17-08-2007 20:33:51 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_52462399
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 20:11 schreef Dromenvanger het volgende:

En dan de vraag over prozac. Is prozac nog een beetje populair in depressie-land Prozac hoor ik ook maar weinig over. Prozac kent dan ook verschillende namen weet ik van horen zeggen, weet niet welke variant van prozac is maar er is een benaming die anders is terwijl het middel in principe hetzelfde is.
Geen idee of en hoe populair het is, maar ik ben "erg blij" met de prozac (of ook wel fluoxetine). Na verschillende a.d's proberen had ik bij prozac eindelijk het idee dat het wat deed (en doet) . Overigens nu aan het proberen of de dosering nog wat lager kan, ivm borstvoeding die ik straks wil gaan geven (ja, na overleg met diverse deskundigen).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52463260
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 21:46 schreef Nijna het volgende:

[..]

Geen idee of en hoe populair het is, maar ik ben "erg blij" met de prozac (of ook wel fluoxetine). Na verschillende a.d's proberen had ik bij prozac eindelijk het idee dat het wat deed (en doet) . Overigens nu aan het proberen of de dosering nog wat lager kan, ivm borstvoeding die ik straks wil gaan geven (ja, na overleg met diverse deskundigen).
Fluoxetine behoort tot dezelfde groep medicijnen behoort als paroxetine, citalopram of setralina (namelijk de SSRI) en waarvan de werking verklaard wordt door vermindering van de heropname van serotonine. Ik denk dat deze middelen inmiddels de meest voorgeschreven groep van AD is.
Het opmerkelijke is, dat SSRI A bij een bepaalde persoon heel goed werkt, terwijl SSRI B nauwelijks effect heeft, hoewel ze dus beide de serotonine-heropname remmen. Bij een andere persoon kan juist middel B weer beter werken. Zover ik weet (maar verbeter me gerust) is daar nog geen goede verklaring voor. Ook is er volgens mij nog geen betrouwbare methode om te voorspellen welke SSRI het best past bij een bepaalde patiënt.
pi_52465221
Ik heb geen onderbouwing ofzo Halinalle, maar ik vind het een aannemelijk verhaal. Want dat is wat je vaker hoort. Het effect is niet goed te voorspellen, is voor iedereen anders en dat het ene middel werkt, wil niet zeggen dat het andere uit dezelfde groep ook werkt...
Jammer dat ze nog niet zover zijn dat ze dat kunnen verklaren of dat ze wat meer een idee hebben van wat nou maakt dat het bij de een wel en bij de ander niet werkt...
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:17:16 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52465691
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 20:23 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Thanks for the uitleg

Komt van de ene kant wel logisch over want gloeilampen en tv's worden ook nagemaakt van andere bedrijven

Concurrentie is dan niet eens zo slecht ook. Als ik soms op het prijs-etiket kijk van medicatie dan denk ik vaker dat het dus echt goedkoop is. 13,63 euro voor 30 tabletten Xanax en zo komt het zelden boven de 15 euro, soms het idee dat je zo'n doosje Xanax best zou kunnen verkopen voor 100 euro op de illegale markt ( wat ik nooit zou doen) In het begin toen ze begonnen met het vermelden van de prijzen dacht ik dat het super duur zou zijn, maar nu denk ik dat het in grote aantallen verkocht wordt dus winst boeken ze dan zeker. Het goedkoop zijn van medicatie zie ik dan in wanneer het echt helpt, helpt het niet dan is het vanzelf niet goedkoop.
concurentie is inderdaad beter uiteindelijk voor de patient, monopolie op medicijngebied zou funest zijn, een nadeel kan zijn dat een beter medicijn in een bepaald gebied zowel beter is maar wel duurder en het alternatief minder goed maar wel goedkoper, twee maal raden waar een verzekeringsmaatschappij voor kiest.
quote:
Bestaat er dan uberhaupt een manier om je eigen uitvinding alleen voor jezelf te houden of is het altijd zo dat anderen het mogen kopieren? Heb een economische studie gedaan maar volgens mij heb ik daar iets gemist door onoplettendheid.
in de medicijn wereld dus niet echt, maximaal 20 jaar, maar er zijn natuurlijk manieren om het te verlengen.... heb je bijvoorbeeld een pilletje dan kan je er een slow release depot pilletje van maken, wat dan als een ander medicijn verkocht kan worden, dan krijg je max 4 jaar verlenging van je product. (zie bijvoorbeeld risperdal)
quote:
En dan een ervaring over Xanax en dan weet ik niet of het nu aan mezelf lig of aan de Xanax, ik voel me vandaag rustig zonder vermoeidheid. Geen enkele gedachte in mijn hoofd en dat is wel eens erg prettig. Die vermoeidheid kan ook elders aanliggen zoals de temperatuurs-schommelingen of wennen eraan.
Als de vermoeidheid komt door de bijwerkingen (wat niet hoeft natuurlijk) zal dit meestal niet constant zijn, vaak zijn bijwerkingen aflopend over de tijd maar soms kan het wel constant zijn en dan kun je dus kiezen voor een ander medicijn in dezelfde klasse, het is altijd te proberen om naar de meest ideale situatie te zoeken, en soms kan dat 3-4 verschillende pogingen zijn.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Admin vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:22:26 #53
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52465877
helleuh Dr Re,

Ik wil dood.
Nou ja, niet nu, maar wel op het moment dat ik of m'n omgeving merkt dat ik aan het dementeren ga
En ik wil daar gewoon zelf de beslissing over kunnen nemen.
Ik wil niet aan de medicatie en ik wil onder geen beding in een verpleeghuis.
Kunt u mij zeggen waar die Pil van Drion eik uit bestond?
En denkt u dat er vanuit de industrie ooit nog een middel zoals de zgn pil van Drion komt?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:23:09 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52465900
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:05 schreef Nijna het volgende:
Ik heb geen onderbouwing ofzo Halinalle, maar ik vind het een aannemelijk verhaal. Want dat is wat je vaker hoort. Het effect is niet goed te voorspellen, is voor iedereen anders en dat het ene middel werkt, wil niet zeggen dat het andere uit dezelfde groep ook werkt...
Jammer dat ze nog niet zover zijn dat ze dat kunnen verklaren of dat ze wat meer een idee hebben van wat nou maakt dat het bij de een wel en bij de ander niet werkt...
dat komt o.a. omdat geen mens hetzelfde is, en dat kan zijn omdat je afbraak anders is (iemand met een grote lever of afbraalenzym zal een medicijn anders afbreken dan de ander) en het kan te maken hebben met genetische factoren od de een is gevoeliger voor een bepaalde bijwerking dan de ander. De hersenen is het enige orgaan waar nog maar weinig over bekend is, wat voor de een een prikkel kan zijn tot depressie kan voor de andere een futiliteit zijn.

het kan zelfs zo zijn dat als je middel A probeert met niet optimale resultaten en daarna B waarop je slechter reageert en dus naar C gaat maar daar ook niet optimaal op reageert en je niet naar A terug kan omdat je daar ook ineens niet meer op reageert
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:29:57 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52466166
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:22 schreef yvonne het volgende:
helleuh Dr Re,

Ik wil dood.
Nou ja, niet nu, maar wel op het moment dat ik of m'n omgeving merkt dat ik aan het dementeren ga
En ik wil daar gewoon zelf de beslissing over kunnen nemen.
Ik wil niet aan de medicatie en ik wil onder geen beding in een verpleeghuis.
Kunt u mij zeggen waar die Pil van Drion eik uit bestond?
En denkt u dat er vanuit de industrie ooit nog een middel zoals de zgn pil van Drion komt?
naar mijn weten bestaat die pil niet en zal de industrie die ook nooit maken (kun je voorstellen wat voor law suits je zou krijgen van familie etc.).

Ik kan wel iets verzinnen qua pil maar ja dat is ook medicatie in principe... wel een erg relaxte
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52466683
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:22 schreef yvonne het volgende:
helleuh Dr Re,

Ik wil dood.
Nou ja, niet nu, maar wel op het moment dat ik of m'n omgeving merkt dat ik aan het dementeren ga
En ik wil daar gewoon zelf de beslissing over kunnen nemen.
Ik wil niet aan de medicatie en ik wil onder geen beding in een verpleeghuis.
Kunt u mij zeggen waar die Pil van Drion eik uit bestond?
En denkt u dat er vanuit de industrie ooit nog een middel zoals de zgn pil van Drion komt?
Bij Stichting De Einder kunnen ze je vertellen welke combinatie van medicijnen je moet slikken om effectief en menswaardig een einde aan je leven te maken (je valt in slaap en je overlijdt in je slaap). Dit topic lijkt me niet de plaats om die combo te plaatsen, maar de betreffende medicijnen zijn redelijk gangbaar en m.b.v. een receptje van een meewerkende huisarts in huis te halen (of je bestelt ze via internet).
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:50:21 #57
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52466774
3 flessen wodka, 60 tabletten Xanax, 30 tabletten Temazepam lijkt me een combo die wel effectief zal zijn. De vraag is dan wel of je de zooi gaat uitkotsen maar dat staat wel ergens op de bijsluiter of online

Zo kun je ook 10 flessen wodka drinken dat dodelijk kan zijn.

En dan niet om aan te sporen, alleen bedoeld om te zeggen dat wanneer je een einde eraan wilt maken dat je altijd wel een einde kunt vinden. Al koop je bij de gamma een touw waarmee je jezelf ophangt op een meer pijnlijke manier.

Vorige week was in het nieuws dat internet-fora kan aansporen tot zelfmoord omdat mensen gaan zoeken tot manieren van zelfmoord plegen. Volgens mij is er altijd wel een manier en heb je internet dus echt niet nodig. Een hoog gebouw vindt je overal wel en een goedkoop touw kun je ook kopen.

Dan geven ze meteen internet de schuld, wil je echt dood dan verzin je zelf wel een manier, al trek je een vuilnis-zak over je kop.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:08:26 #58
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52467275
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:50 schreef Dromenvanger het volgende:
3 flessen wodka, 60 tabletten Xanax, 30 tabletten Temazepam lijkt me een combo die wel effectief zal zijn. De vraag is dan wel of je de zooi gaat uitkotsen maar dat staat wel ergens op de bijsluiter of online

Zo kun je ook 10 flessen wodka drinken dat dodelijk kan zijn.

En dan niet om aan te sporen, alleen bedoeld om te zeggen dat wanneer je een einde eraan wilt maken dat je altijd wel een einde kunt vinden. Al koop je bij de gamma een touw waarmee je jezelf ophangt op een meer pijnlijke manier.

Vorige week was in het nieuws dat internet-fora kan aansporen tot zelfmoord omdat mensen gaan zoeken tot manieren van zelfmoord plegen. Volgens mij is er altijd wel een manier en heb je internet dus echt niet nodig. Een hoog gebouw vindt je overal wel en een goedkoop touw kun je ook kopen.

Dan geven ze meteen internet de schuld, wil je echt dood dan verzin je zelf wel een manier, al trek je een vuilnis-zak over je kop.
dat zijn allemaal niet echt menswaardige eindes, een infuus van barbituraten is veel relaxter bijvoorbeeld, benzodiazepine erbij of wat morfine samen met een shot coke om het by psychotrope medicijnen te houden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:10:01 #59
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52467326
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:08 schreef Re het volgende:

[..]

dat zijn allemaal niet echt menswaardige eindes, een infuus van barbituraten is veel relaxter bijvoorbeeld, benzodiazepine erbij of wat morfine samen met een shot coke om het by psychotrope medicijnen te houden
Hoe kom je aan al die wijsheid en ervaringen?

Werk je soms in die business in een ziekenhuis of heb je je eigen zelf-moord praktijk

Barbituraten heb ik nog nooit van gehoord, benzodiazepine dan wel weer. Morfine ook wel.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:16:42 #60
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52467526
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:10 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Hoe kom je aan al die wijsheid en ervaringen?

Werk je soms in die business in een ziekenhuis of heb je je eigen zelf-moord praktijk

Barbituraten heb ik nog nooit van gehoord, benzodiazepine dan wel weer. Morfine ook wel.
ik werk voor (samen met) de farmaceutische industrie en schrijf wetenschappelijke artikelen over antipsychotica en antidepressiva (en osteoporose, parkinson, dementie, kanker, epilepsie)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:25:44 #61
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52467793
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:16 schreef Re het volgende:

[..]

ik werk voor (samen met) de farmaceutische industrie en schrijf wetenschappelijke artikelen over antipsychotica en antidepressiva (en osteoporose, parkinson, dementie, kanker, epilepsie)
Okey

Risperdal heb je dan zeker van gehoord of niet?

Of Akineton?

Risperdal krijg ik via een depot maar ik ga ermee stoppen, akineton als anti parkingson kreeg ik tegen de bijwerkingen van risperdal, eerst overleggen met arts en daarna kappen ermee. Mijn stemming bepaald de mate van psychose, een te hoge stemming laat mij psychotisch worden, nu ik goede stemmingsstabilsatoren krijg is risperdal in mijn ogen niet meer nodig.

Fijn is dat je met je arts in onderling overleg kunt beslissen wat het beste is.

Risperdal krijg ik tegen achterdocht en paranoia, en dat was dan weer het gevolg van seroxat. En zo gaat het verhaal door. Nu ik niet achterdochtig en paranoia ben zie ik het nut niet in van medicatie innemen daartegen. Alsof je van kanker genezen bent en nog steeds chemo-therapie moet ondergaan.

De ellende is hier pas echt begonnen na het innemen van medicatie. Rust als medicijn was misschien beter geweest. Maar ook dat weet ik niet zeker. Wat is wel zeker?

Soms denk ik dat natuurlijke middelen de oplossing zijn. Vis-olie en knoflook-preparaten maar dan is het een kwestie van uitproberen of het daarna mis gaat.

Mijn hele leven medicatie innemen zie ik niet echt zitten. Als tijdelijke oplossing dus wel.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:31:56 #62
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52467985
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:25 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Okey

Risperdal heb je dan zeker van gehoord of niet?

Of Akineton?

Risperdal krijg ik via een depot maar ik ga ermee stoppen, eerst overleggen met arts en daarna kappen ermee. Mijn stemming bepaald de mate van psychose, een te hoge stemming laat mij psychotisch worden, nu ik goede stemmingsstabilsatoren krijg is risperdal in mijn ogen niet meer nodig.

Fijn is dat je met je arts in onderling overleg kunt beslissen wat het beste is.

Risperdal kreeg ik tegen achterdocht en paranoia, en dat was dan weer het gevolg van seroxat. En zo gaat het verhaal door.

De ellende is hier pas echt begonnen na het innemen van medicatie. Rust als medicijn was misschien beter geweest. Maar ook dat weet ik niet zeker. Wat is wel zeker?

Soms denk ik dat natuurlijke middelen de oplossing zijn. Vis-olie en knoflook-preparaten maar dan is het een kwestie van uitproberen of het daarna mis gaat.

Mijn hele leven medicatie innemen zie ik niet echt zitten. Als tijdelijke oplossing dus wel.
Ik schrijf over risperdal consta ... wat neem je momenteel 25, 37.5 of 50 mg?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:48:48 #63
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52468404
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:31 schreef Re het volgende:

[..]

Ik schrijf over risperdal consta ... wat neem je momenteel 25, 37.5 of 50 mg?
50 mg maar dat is veels teveel. Je wordt er zowat impotent van Als ik zit te wachten op het depot dan hoor ik dat ook vaker, " Er komt niets meer uit, daarom ben ik gestopt ermee".

Maar niet alleen impotent maar ook het hele gevoel wordt afgezwakt tot een staat van zijn waarbij je gewoon de helft van je leven mist. Ik ga niet over vergiftiging schrijven van je lichaam maar ook dat doet ertoe, ze zeggen me vaak genoeg dat medicatie een aanslag is op je lichaam en waarschuwen je dat je bij hardlopen moet oppassen op de limiet.

Heb het er vaker over als ik het depot krijg, dat ik het zat ben en nog meer. Maar de tijd van echt overleggen dat depakine en lamictal voldoende is komt nog wel. Het enige dat nodig is dat is dat ik tussen de grenzen van de juiste stemming blijf.

Ik zal dus ook nooit psychotisch worden zonder manie, bij mij leidt de drukke manie tot psychose. Is het dan niet logisch dat een stemmingsstabilisator genoeg is om psychose te voorkomen?

Mijn arts zegt altijd dat ik een parade paard ben van manisch depressiviteit en ervaringsdeskundige en studie-object. Dus wie weet moet ik nog beter mezelf leren uitdrukken tijdens die maandelijkse gesprekken.

Overigens heb ik niets tegen de psychiatrie, alleen heb ik vaker twijfels over de manier van aanpak. Vaak denk ik zelf beter te weten welke medicatie goed voor mij is en als ik dat dan zeg dan gaan ze er ook vaker in mee. Alsof ze luisteren en als ze dan luisteren dan doet dat goed. Je vraagt in zekere zin om een rustgevend medicijn als xanax wegens goede ervaringen en je krijgt het, bevalt het niet dan stoppen ze ermee. Alsof je een klant bent bij Albert Heyn die aan het kiezen is welke frisdrank hij neemt.

Ik ben nog steeds vrijwillig onder behandeling dus sowieso is het mijn keus om daar te komen. Het is ook mijn keus om medicatie in te nemen, zou ik het afzweren dan laat ik het achterwege. Maar dan weet ik vanzelf dat er een aantal middelen zijn die lijken op drugs die je in een discotheek gebruikt om happy te zijn.

Je rookt een joint om je goed te voelen of je neemt even een rivotril of xanax

What's the big deal? Mensen die wiet roken hebben geen commentaar te leveren op mensen die een tablet nemen, beiden willen zich relaxed voelen voor een tijdje. Zelfde geldt voor mensen die iedere dag 2 glazen wijn drinken.

Mijn lever wordt ieder half jaar gestest en mijn hart ieder jaar, sinds 4 jaar perfect in orde. Zo zwaar is het niet. Alsnog het idee van medicatie nodig hebben, vooral risperdal consta, rispedal conta zorgt ervoor dat ik me ziek voel. Neem ik medicatie zomaar in dan is het anders, alsof ik multi-vitaminen inneem.

[ Bericht 2% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 18-08-2007 00:56:47 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:57:41 #64
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52468611
mja, ik ga geen adviezen geven over wat te doen want ik ben geen psychiater natuurlijk . Je klinkt iig alsof je nu alles redelijk onder controle hebt, je zou de mogelijkheid kunnen bespreken om de dosis risperdal te verlagen (en daarmee akeniton).

Het klinkt alsof je cocktail nu even een goeie combinatie is maar dat is een breekbare balans.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52468715
Dromenvanger, je posts komen op mij enigszins hypomaan over. Of vergis ik me?
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:02:39 #66
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52468736
Hoe het allemaal gelopen is ga ik nu even niet vermelden, heb dat al vaker gedaan maar ik twijfel dus nog steeds aan de diagnose die ze me gegeven hebben.

Volgens mij is het een wilde jeugd geweest en vooral een wild studentenleven. Ze noemen het dan een ziekte maar als je ouder wordt dan is het weg. Ze zeggen dan dat je wilde haren verliest als je ouder wordt, maar waarom blijven ze je dan onder een bepaalde noemer laten vallen?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:04:32 #67
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52468775
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:57 schreef Re het volgende:
mja, ik ga geen adviezen geven over wat te doen want ik ben geen psychiater natuurlijk . Je klinkt iig alsof je nu alles redelijk onder controle hebt, je zou de mogelijkheid kunnen bespreken om de dosis risperdal te verlagen (en daarmee akeniton).

Het klinkt alsof je cocktail nu even een goeie combinatie is maar dat is een breekbare balans.
Het is altijd kwetsbaar om te verlagen maar soms is het nodig. Wie weet is het altijd nodig om een middel te gebruiken wegens een disbalans in mijn hoofd, noem het dan maar biologie inplaats van psychiatrie, biologisch uit evenwicht geraakt, psychiatrie komt al snel over alsof je compleet gestoord bent. Toch heb ik vaker het idee dat het op natuurlijke basis te regelen valt. Dat het niet nodig is dus ook.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:07:18 #68
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52468850
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:01 schreef Halinalle het volgende:
Dromenvanger, je posts komen op mij enigszins hypomaan over. Of vergis ik me?
Je hebt gelijk dat ik weer druk begin te worden, maar hypomaan is het niet omdat ik grenzen weet aan te geven. Het is niet eens grenzen aangeven het is meer dat ik niet onbewust te druk ga zijn.

Ik heb in de gaten dat ik druk begin te worden en vergeleken met afgelopen jaren is dat een wezenlijk verschil. Van 2000 tot en met 2006 had ik niet in de gaten dat mijn stemming te hoog was, nu besef ik goed wanneer ik druk ben of niet druk ben.

Dus of het hypomaan is?

Manisch is in mijn ogen zo dat je niet beseft hoe je handeld. En ik besef me nu wel hoe ik handel. Ik besef me nu dus ook goed dat ik me 10 keer beter voel dan 3 dagen geleden, ik voel me 10 keer beter en vervolgens krap ik mezelf achter de oren of dat 10 keer beter voelen wel echt beter is. Word ik morgen om 03:30 wakker dan blijf ik liggen tot 10:00.

Manisch is iets heel anders dus
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:07:19 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52468851
als je symptomatisch blijft is er natuurlijk geen reden om te denken dat je "je wilde haren" verliest
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:11:11 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52468955
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:04 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Het is altijd kwetsbaar om te verlagen maar soms is het nodig. Wie weet is het altijd nodig om een middel te gebruiken wegens een disbalans in mijn hoofd, noem het dan maar biologie inplaats van psychiatrie, biologisch uit evenwicht geraakt, psychiatrie komt al snel over alsof je compleet gestoord bent. Toch heb ik vaker het idee dat het op natuurlijke basis te regelen valt. Dat het niet nodig is dus ook.
het heeft in mijn ogen niets met "je verlagen" te maken en ik zie niet wat een verschil tussen een disbalans in je hersenen zoveel verschillend maakt dan dat je een disbalans in je hart zou hebben...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:12:29 #71
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52468987
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:07 schreef Re het volgende:
als je symptomatisch blijft is er natuurlijk geen reden om te denken dat je "je wilde haren" verliest
Symptomatisch is dat je dezelfde symptomen hebt als voorheen dus?

8 maanden rustig gebleven is een record. Dus wilde haren zijn wel degelijk minder geworden.

8 maanden rustig in 7 jaar tijd. Voorheen was het altijd rustig.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:17:34 #72
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52469116
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:11 schreef Re het volgende:

[..]

het heeft in mijn ogen niets met "je verlagen" te maken en ik zie niet wat een verschil tussen een disbalans in je hersenen zoveel verschillend maakt dan dat je een disbalans in je hart zou hebben...
Heb je gelijk in

Maar een disbalans in je hersens komt al snel tot uitdrukking in je gedrag, heb je hart-problemen dan hou je je al sneller rustig wegens het gevaar van hart-infarct. Zit het even tussen de oren niet goed en wordt je hyper dan zien mensen iemand die stuitert en gaan ze conclusies trekken dat je niet helemaal tikt

Hersens bepalen vaak je hele hebben en houden dus ook. Terwijl het slechts een gebrek aan stofjes hoeft te zijn maar dat weten de meeste mensen niet. Ze zien gedrag en ze zien iemand handelen en vervolgens bouw je een reputatie op. Heb je 10 jaar geleden op straat of in een kroeg of discotheek iets vreemds gedaan en zien mensen je 20 jaar later terug dan herkennen ze je wel eens omdat ze terug kijken naar dat moment.

Maar ik ga nu slapen

Hart-problemen zie ik overigens als zwaarder in als geestelijke problemen omdat je bij geestelijke problemen nog altijd zelf enige invloed kunt uitoefenen als je ervaring krijgt met hetgeen dat je gedaan hebt of meegemaakt hebt.

Alsnog, mensen kijken vaak naar je gedrag en naar je reputatie. Doe je 1 keer wat fout dan onthouden ze dat, en dat gebeurt niet alleen wanneer je even niet in balans bent, ook als je helemaal gezond bent mocht dat mogelijk zijn, ben je helemaal gezond en zeg je 1 keer wat doms, dan blijft dat hangen. Alsof het negatieve meer blijft hangen dan het positieve.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:22:04 #73
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52469223
truste

en ja perceptie van mensen zal je nooit kunnen veranderen maar het scheidt wel de goeden van de slechten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52472815

geslapen tot half 6 met een temazepam, dat is in ieder geval al beter dan helemaal niks
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52562147
MissyMirjaM, balen dat je zo slecht slaapt (ik weet hoe het voelt, helaas) Heb je dit sinds je medicatie neemt? Of daarvoor ook al?

Nijna, hoe gaat het afbouwen?
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_52566268
sinds ik mijn medicatie neem, maar niet sinds het begin, pas een week of 2 ofzo
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52568171
MissPink, ik zit nog op 15mg, alleen het breken van die tabletten is niet zo heel precies te doen, dus het zal de ene dag een beetje meer en de andere een beetje minder zijn .
Maar volgens mij gaat het wel goed, wel wat minder zin in (vooral avond-)eten, maar dat kan ook wel met de zwangerschap te maken hebben. Ik ga nog een paar weekjes zo door.
Ben alleen toch wel huiverig voor straks. Ik heb het idee dat ik sinds ik zwanger ben toch wat stabieler ben en ben toch wat bangig voor wat er straks op me af zal komen.
Misschien valt het allemaal reuze mee hoor, maar ik vind het toch wel een beetje eng ergens.

MissyMirian, wat vervelend dat je zo slecht slaapt
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:49:25 #78
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52645350
Risperdal consta ga ik mee kappen, sowieso de bijwerkingen zoals een zwakke blaas en het verdovende effect. In overleg met de arts dus. Heb op papier alles opgeschreven wat ik als bijwerkingen ervaar zodat het tijdens het gesprek makkelijker overleggen is. ( anders vergeet ik de helft)

Xanax zelf mee gekapt ( kan dom klinken maar sowieso mag je het maar 12 weken gebruiken dus daarom op eigen initatief omdat ik er zo moe van werd als een hond) en nu een middel bij DA gekocht. Bio-active magnesium tabletten voor sterke zenuwen en met rustgevend effect. Sinds 2 gisteren in aan het nemen en het lijkt 10 keer beter te werken dan de Xanax. Tevens geen bijwerkingen zoals vermoeidheid, sterker nog het lijkt voor fitheid te zorgen. Ik probeer vaker alternatieve middelen op te zoeken om te observeren wat het effect is daarvan.

Over sterke zenuwen, ik heb tijden geprobeerd om een gevoel uit te drukken waar ik niet tevreden mee ben, dan schrijf ik pagina's vol met zaken die me opvallen in mijn stemming en kan het samengevat worden tot 2 woorden. Het komt er dus op neer dat de zenuwen te zwak zijn, sterke zenuwen is kort samengevat iets waar het om draait
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_52664938
ik ben sinds gisteren, i.o.m. HA, teruggestapt naar een halve tablet, i.v.m. mijn bijwerkingen, behalve het zeer slechte slapen, ben ik ook continu heel misselijk, en tril ik steeds. je ziet het niet, maar ik voel het wel. en ik zweet me gek
heel onprettig dus.

ik hoop dat met die halve tablet toch de werking blijft, maar de bijwerkingen afnemen...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:25:39 #80
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52664975
dat zou best kunnen hoor en als dat niet werkt dan kun jealtijd switchen van medicijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52672438
Goed dat je hebt overlegd missymirjam, hopelijk nemen de bijwerkingen gauw af!
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 27 augustus 2007 @ 18:49:54 #82
187311 babbelzzz
nix is wat het lijkt
pi_52733450
sjeu zeg, ik zit vandaag op derde dag opbouwschema paroxetine, wat een rommel is dat zeg dat het al zoveel bijwerkingen veroorzaakt!....hopelijk issut t waard!
ik was babbelzz
pi_52733924
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:54 schreef bloempjuh het volgende:
Uit een ander topic:

Ik zit al een tijdje (lees: maanden) niet echt lekker in mijn vel en heb na een gesprek met een maatschappelijk werkster vandaag bij de huisarts geïnformeerd naar informatie over anti-depressiva. Ik ben nogal huiverig, wil liever geen jaar aan een dergelijk medicijn vastzitten.. maar misschien helpt 't wel. Zoals het nu gaat kan het in ieder geval niet verder.

De huisarts wil me citalopram voorschrijven, als ik besluit te gaan 'slikken'. Kan iemand me uit ervaring vertellen wat voor middel dat is? Ik heb een bijsluiter en een hoop papierwerk meegekregen en doorgelezen, maar daaruit maak ik niet op wat gebruikers ervan vinden.
He, ik vind dat zo raar soms.
Mijn huisarts heeft mij doorverwezen en via daardoor ben ik weer doorverwezen naar therapeut (al ben ik nu al een maand of langer niet geweest, wegens vakantie enzo, wat ook wat heeft geholpen). Psychotherapeutische vragen, wat wil ik, wie ben ik (identiteitscrisis ) en joedelejé dysthemie erbij. Hoppa. Maar ik wou dus, ook na aversie ertegen, toch pillen. Zo snel mogelijk een pilletje, en wel nu, want werd nu echt gek van mijn gevoel/ongelukkigheid soms enzo. Ging dus mooi niet door.

Is het niet vreemd dat huisartsen soms al voorschrijven, voordat er gesprekken zijn geweest.
Mijn therapeut zei een tijd terug tegen mij, misschien is het toch een idee om ad voor te schrijven, dan zou ik eerst naar een shrink moeten, overleggen dus wat en hoe. Maar gesprek later zijn we er beiden niet meer op teruggekomen. Therapeut is er, net als mijn huisarts volgens mij, dus best terughoudend in.

Ook lees ik hier van iemand die diazepam neemt of heeft genomen of adviseert, zodat als je jezelf down voelt, je jezelf wellicht wat beter kan voelen. Is dat waar ? Werkt het wel zo snel. Ik weet het niet.
quote:
Moeder is nu enkele jaren 'officieel' depressief, vader heeft zichzelf na 10 jaar depressie verdronken in een rivier dicht bij ons huis. Ben gewoon bang.
Jeetje hé, wat erg.
Misschien dat daarom je huisarts directer wil voorschrijven of eerder voorschrijft omdat hij het/je verleden kent.

Ik wens je veel succes en sterkte.
En je hoeft niet (zo) bang te zijn, je bent op weg, stap genomen, kan alleen maar voor (meer) rust nu of later zorgen, en hoop ik. En of want je moet/hoeft niets te doen wat je niet wilt hoor.
pi_52734412
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:17 schreef Dromenvanger het volgende:

.. Alsof het negatieve meer blijft hangen dan het positieve.
Hehe, tot deze conclusie kwam ik een tijdje terug eens. Had het idee dat mensen dat inderdaad zo hebben, vooral de leuke, korte gesprekjes met mensen die je niet kent. Ze weten dan ergens misschien, 'hé, heb ik eerder mee gepraat' of ze komen je in hun onderbewustzijn whatever vaag bekend voor, maar kunnen het niet plaatsen en zijn dan geneigd om eerder het negatieve te denken dan het positieve, maar dat denk ik soms. Bedreiging ofzo, leuk gesprek mee gehad, persoonlijk, dan niet kunnen plaatsen, dus zal vast negatief geweest zijn of iemand zijn geweest die ze niet mochten.

Ja vaag, ik denk (soms) ook teveel. In die zin is het wel zo, dat hoe je ermee omgaat, ik kwam zelf tot de beseffenis omdat ik daar ook over nadenk, ik wel degelijk te bewust ben of bezig hou met, jaja.. hoe anderen mensen over mij denken. En ook al denken ze negatief, kunnen ze mij niet plaatsen, ik zal zelf het positieve gesprek moeten onthouden, en links moeten laten liggen als ze het zelf negatief willen maken. Dus schijt hebben eraan.

Mensen kunnen nl ook andersom zo denken, ze herinnert mij niet meer of wie weet heeft ze geen zin om nu even te babbelen, wat zal ik nu zeggen, etc etc.

Boeiuh allemaal dus. Mensen zijn complex.
En met dat gegeven maakt het het soms wat vrederig juist.
pi_52735424
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 18:49 schreef babbelzzz het volgende:
sjeu zeg, ik zit vandaag op derde dag opbouwschema paroxetine, wat een rommel is dat zeg dat het al zoveel bijwerkingen veroorzaakt!....hopelijk issut t waard!
Pak een bijsluiter van een willekeurig medicijn en kijk naar de mogelijke bijwerkingen. Je schrikt je een ongeluk. Slik je weleens een paracetamolletje (willekeurig voorbeeld)? Veel giftiger dan paroxetine.

In ieder geval hoop ik dat je er snel baat bij hebt.
pi_52735606
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 19:07 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ook lees ik hier van iemand die diazepam neemt of heeft genomen of adviseert, zodat als je jezelf down voelt, je jezelf wellicht wat beter kan voelen. Is dat waar ? Werkt het wel zo snel. Ik weet het niet.
[..]
Diazepam (en oxazepam, lorazepam, alprozolam etc.) zijn geen antidepressiva, maar werken ontspannend, angstremmend en slaapbevorderend. In de meeste gevallen mag je ze alleen relatief kort (enkele weken tot maanden) gebruiken vanwege het risico op verslaving en gewenning.
  maandag 27 augustus 2007 @ 20:16:31 #87
187311 babbelzzz
nix is wat het lijkt
pi_52735917
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 19:55 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Pak een bijsluiter van een willekeurig medicijn en kijk naar de mogelijke bijwerkingen. Je schrikt je een ongeluk. Slik je weleens een paracetamolletje (willekeurig voorbeeld)? Veel giftiger dan paroxetine.

In ieder geval hoop ik dat je er snel baat bij hebt.
nou als ik van een paracentamolletje beter had geworden had ik die wel genomen en die zijn bij mijn weten niet verslavend... en bovendien daar heb ik geen droge mond van, conncentratieproblemen, trillerig gevoel etc.. . maar goed, idd maar hopen dat het snel over is...
ik was babbelzz
pi_52736016
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:03 schreef Halinalle het volgende:

Diazepam (en oxazepam, lorazepam, alprozolam etc.) zijn geen antidepressiva, maar werken ontspannend, angstremmend en slaapbevorderend. In de meeste gevallen mag je ze alleen relatief kort (enkele weken tot maanden) gebruiken vanwege het risico op verslaving en gewenning.
Oh thanx voor je info !
Hm, het klinkt verdomde goed, alleen dat laatste is dan weer minder. Al weet ik hoe ik ben, maar vind ik het zwaar of lijkt het mij niet zomaar spul. Zal wel weer bachbloesems, avena sativa worden dan of de hamer.

Ja, en er was iets met die paracetemol idd, je kan beter dus ibuprofen nemen toch ?
Kwam mijn moeder ook al mee, was in het nieuws ofzo.
pi_52739195
Voor zover ik weet is ibuprofen slecht voor je maag en paracetamol niet, dus zou je beter paracetamol kunnen nemen (maar ze helpen beide niet bij psychische klachten... voor zover ik weet ).
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 27 augustus 2007 @ 23:27:29 #90
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52740956
elk medicijn heeft bijwerkingen... zelfs placebo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52741858
ik heb momenteel een abonnement op de emotional rollercoaster geloof ik?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:11:44 #92
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52741983
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb momenteel een abonnement op de emotional rollercoaster geloof ik?
kom je op de foto? , kun je er gelijk een reportage van maken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52742001
slecht idee momenteel
bah
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:13:15 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52742023
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:12 schreef MissyMirjaM het volgende:
slecht idee momenteel
bah
tuurlijk niet, lijkt een grote drempel maar die is kleiner dan je denkt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52742052
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:13 schreef Re het volgende:

[..]

tuurlijk niet, lijkt een grote drempel maar die is kleiner dan je denkt
ik hou niet zo goed op beeld
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52742128
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb momenteel een abonnement op de emotional rollercoaster geloof ik?
ow lekker!
same here maar das de zwangerschap , daardoor binnen 10 dagen 112.5 mg effexor af moeten bouwen naar 0 .
gaat op zich wel lekker maar af en toe dippie weet iemand of er nog een soort van alternatief is iets wat nu wel mag ?
het is niet zo dat ik helemaal doordraai maar ben onrustiger dan voorheen ....iemand tips?
owja ik weet niet of ik hier wel goed zit met die vraag maar heb ff rondgekeken en kwam niet iets vergelijkbaars tegen
pi_52742716
ik vind er niks aan heur, die rollercoaster

mag je valeriaan gebruiken?
bij het kruidvat kun je valeriaandragees halen (niet de capsules, daar ga je van kotsen, die stinken), daar word je wel iets rustiger van.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52742905
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik vind er niks aan heur, die rollercoaster

mag je valeriaan gebruiken?
bij het kruidvat kun je valeriaandragees halen (niet de capsules, daar ga je van kotsen, die stinken), daar word je wel iets rustiger van.
nee ik ook niet vandaar die "lekker"
en thx dat kan ik idd wel een x gaan proberen of iig kijken of dat mag
ik had al t 1 en ander over st janskruid ook gehoord maar dat mag geloof ik niet
suc6 nog en thx
pi_52744756
st. janskruid blijkt idd wat meer tricky te zijn.
ik had het zelf in huis gehaald, maar uiteindelijk nooit gebruikt
die valeriaandragees zijn veel veiliger, ga alleen ff na of je ze mag gebruiken i.v.m. zwangerschap
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:44:42 #100
187311 babbelzzz
nix is wat het lijkt
pi_52745336
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 22:05 schreef Nijna het volgende:
Voor zover ik weet is ibuprofen slecht voor je maag en paracetamol niet, dus zou je beter paracetamol kunnen nemen (maar ze helpen beide niet bij psychische klachten... voor zover ik weet ).
heel jammer
ik was babbelzz
pi_52746044
Donnavh, kan je overleggen met je huisarts of een psychiater?
Ik slik fluoxetine (prozac), al sinds mn zwangerschap. Eerder wel geprobeerd af te bouwen, maar dat was geen succes. Inmiddels ben ik wel aan het proberen om mn dosering nog wat te verlagen. Als het toch niet blijkt te werken ga ik weer terug naar mn oorspronkelijke dosering.
Er zijn wel medicijnen die je kan slikken tijdens je zwangerschap, maar lijkt me goed om daar goed naar te kijken in overleg met iemand die er verstand van heeft. Voor en nadelen op een rijtje zetten en dan een keuze maken.
Als het kan liefst zonder medicatie, maar een mama die gestresst is of zich hardstikke rot voelt tijdens de zwangerschap is ook niet goed zeg maar.

Succes!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52748571
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:35 schreef Nijna het volgende:
Donnavh, kan je overleggen met je huisarts of een psychiater?
Ik slik fluoxetine (prozac), al sinds mn zwangerschap. Eerder wel geprobeerd af te bouwen, maar dat was geen succes. Inmiddels ben ik wel aan het proberen om mn dosering nog wat te verlagen. Als het toch niet blijkt te werken ga ik weer terug naar mn oorspronkelijke dosering.
Er zijn wel medicijnen die je kan slikken tijdens je zwangerschap, maar lijkt me goed om daar goed naar te kijken in overleg met iemand die er verstand van heeft. Voor en nadelen op een rijtje zetten en dan een keuze maken.
Als het kan liefst zonder medicatie, maar een mama die gestresst is of zich hardstikke rot voelt tijdens de zwangerschap is ook niet goed zeg maar.

Succes!
thx ja ik wil t zeker wel ff overleggen met iemand die er verstand van heeft maar naar een huisarts hoef je niet te gaan die zijn meestal niet zo homeopatisch ingesteld
snap je dus ik dacht als ik nu een paar tips heb ga ik die ff voorleggen aan mn verloskundige daar ga ik donderdag voor de 1e x heen
en idd wat je zegt teveel stress is voor mn uk ook niet goed en voor derest van mn kids ook niet idd
bedankt iig tot zover
pi_52748883
Succes donderdag bij de verloskundige, altijd handig om ook daar te overleggen, misschien hebben zij ook wel ideeën over wat wel en wat niet .
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 29 augustus 2007 @ 18:08:44 #104
187311 babbelzzz
nix is wat het lijkt
pi_52786264
ik ben nu voor de 5e dag aan de paroxetine, en moet zeggen, zolang ik maar druk bezig blijf voel ik de bijwerkingen niet echt....wel ben ik als de dood om aan te komen en durf ik nauwelijks wat te eten...
ik was babbelzz
  maandag 3 september 2007 @ 13:27:07 #105
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_52914997
ik slik sinds een jaar of 5 anti-depressiva.
eerst zoloft, maar vanwege de bijwerkingen ben ik overgestapt op citalopram. Ik heb nu een stuk minder last van bijwerkingen, maar ik blijf het rotspul vinden.
Op dit moment heb ik geen begeleiding meer vna een psycholoog, omdat ik bijzonder ontevreden was over de organisatie. Morgenochtend moet ik naar de huisarts omdat ik al weken last van hoofpijn heb, dan gaan we gelijk op zoek naar een andere psycholoog
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_52923238
Donnavh, ik ben wel benieuwd of je wat wijzer bent geworden na overleg met de VK?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_52925791
laat maar even ...

[ Bericht 88% gewijzigd door melonovy op 03-09-2007 23:12:49 ]
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_52971198
quote:
Op maandag 3 september 2007 19:39 schreef Nijna het volgende:
Donnavh, ik ben wel benieuwd of je wat wijzer bent geworden na overleg met de VK?
niet echt
dwz ik heb nog iets aan de hand en eigenlijk hebben we het daar over gehad ( dat was nog ff iets belangrijker )
maar de assistente van mn dokter is een vriendin van me en die zei dat ik echt beter helemaal niets kon nemen tenzij het echt de spuigaten uit zou lopen ...dus ik loop lekker de hele dag positief te denken not maargoed het gaat nog wel
pi_52971803
ik voel me de laatste overall wel iets beter, maar nog wel wisselend
het ene moment voel ik me prima, echt lekker, en het andere moment voel ik me bagger.
hoort dat er (nog) bij
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 11 oktober 2007 @ 12:27:23 #110
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_53860847
Woei, ik schop 'm weer omhoog.
Ben zooooo gigantisch moe van m'n medicatie. Echt heel vervelend. .
Morgen ga ik weer naar de psych om de boel te bespreken en misschien toch iets anders te proberen ( ) zie er alleen zo gigantisch tegenop...
KuikenGuppy
pi_53898311
Ik heb het ook even helemaal gehad met die medicatie!
Ik slik nu Topamax, maar daar wordt mijn concentratie echt zoveel minder van. Eerder was het niet zo een probleem, maar nu ik weer naar school gaat is het toch wel heel erg lastig. Ik kan niet meekomen Daarnaast slik ik Efexor, waar ik ook mee wilt stoppen. En de Mirtazapine die werkt wel goed, kan ik tenminste lekker slapen
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 00:01:17 #112
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_53898924
Hihi, dat slapen is heerlijk ja alleen al m'n vrije tijd gaat eraan op.
Ik heb vandaag afgesproken met de antipsychotica te stoppen . Alleen op die manier kan de psychiater kijken of de moeheid idd daardoor komt, en niet door de antidepressiva. Gelukkig heb ik m'n vriend die me bij staat, maar ik zie er echt enorm tegenop. Ben vooral bang dat de klachten weer terug komen . Maargoed, even door de zure appel bijten...

MissyMirjaM, hoe is het met jou eig?
KuikenGuppy
  maandag 15 oktober 2007 @ 12:46:07 #113
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_53946651
Hmm, iemand ervaring met het stoppen met seroquel? Gisteren en zaterdag ging het prima, alleen vandaag voel ik me ineens heel erg manisch, moodswingerig en enorm labiel. En huilerig, verward, moe, fit, enooooorm gelukkig, stralend blij, en dan weer duizelig en verdrietig...
Godver .
KuikenGuppy
  maandag 15 oktober 2007 @ 13:35:20 #114
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53947678
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:46 schreef Burdie het volgende:
Hmm, iemand ervaring met het stoppen met seroquel? Gisteren en zaterdag ging het prima, alleen vandaag voel ik me ineens heel erg manisch, moodswingerig en enorm labiel. En huilerig, verward, moe, fit, enooooorm gelukkig, stralend blij, en dan weer duizelig en verdrietig...
Godver .
kenmerken van AD afbouw waarbij de onderliggende symptomen weer terugkomen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_53950517
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:46 schreef Burdie het volgende:
Hmm, iemand ervaring met het stoppen met seroquel? Gisteren en zaterdag ging het prima, alleen vandaag voel ik me ineens heel erg manisch, moodswingerig en enorm labiel. En huilerig, verward, moe, fit, enooooorm gelukkig, stralend blij, en dan weer duizelig en verdrietig...
Godver .
Volhouden hoor! Veel afleiding zoeken, en ook wel naar buiten gaan. Succes
pi_53950554
Ik had gehoopt dat ik kon stoppen met de Topamax. Nou nee, niet dus Mijn stemming werd er wel beter van, dus dat moest dan maar zo blijven. Omdat ik toch problemen heb met mijn concentratie maar met Ritalin proberen
  maandag 15 oktober 2007 @ 19:53:12 #117
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_53953273
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:46 schreef Burdie het volgende:
Hmm, iemand ervaring met het stoppen met seroquel? Gisteren en zaterdag ging het prima, alleen vandaag voel ik me ineens heel erg manisch, moodswingerig en enorm labiel. En huilerig, verward, moe, fit, enooooorm gelukkig, stralend blij, en dan weer duizelig en verdrietig...
Godver .
Zoals Re zegt, ennuh, misschien de depressie niet verdwenen als sneeuw voor de zon. AD zijn niet een geneesmiddel in de traditionele zin van het woord, zij nemen de oorzaak van dee depressie niet weg. Stoppen met AD kan dan leiden tot het terugkeren van de depressie. Persoonlijk vindt ik dat AD, en veel psychofarmaca, dan ook onder het toeziend oog van de psychiater gebruikt moeten worden. Het geexperimenteer door huisartsen vind ik niks. De geneesmiddelen zijn mijns inziens ondersteunend bij de therapie. Of je bent gezegend met een immer terugkerende depressie, maar dan slik je ze de rest van je leven.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_53955152
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 19:53 schreef Inekris het volgende:

[..]

Zoals Re zegt, ennuh, misschien de depressie niet verdwenen als sneeuw voor de zon. AD zijn niet een geneesmiddel in de traditionele zin van het woord, zij nemen de oorzaak van dee depressie niet weg. Stoppen met AD kan dan leiden tot het terugkeren van de depressie. Persoonlijk vindt ik dat AD, en veel psychofarmaca, dan ook onder het toeziend oog van de psychiater gebruikt moeten worden. Het geexperimenteer door huisartsen vind ik niks. De geneesmiddelen zijn mijns inziens ondersteunend bij de therapie. Of je bent gezegend met een immer terugkerende depressie, maar dan slik je ze de rest van je leven.
Seroquel is géén AD, Burdie is onder behandeling van een psychiater en weet dat ze waarschijnlijk langdurig medicijnen moet slikken. Je verhaal is dus niet zo heel erg van toepassing.
  maandag 15 oktober 2007 @ 21:43:43 #119
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53955368
Seroquel wordt gebruikt als augmentatie voor een AD, (het is een medicijn wat niet direct AD eigenschappen heeft maar de werking van het AD versterkt), ermee stoppen kan dus de effectiviteit van een AD verminderen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_53957243
Beste fokkerts, ik ben vandaag begonnen met Efexor XR 37,5 MG om van m'n angsten en spanningen af te komen
Ben als de dood voor de heftige bijwerkingen dus daar zal ik hier de komende tijd wel of niet over berichten
Als het maar afvlakt en ik het leven weer een beetje snap ben ik al blij...
pi_53958473
iok slik nu al zeker een aantal maanden een half tabletje paroxetine
maar het gaat nog steeds niet top
wel beter, maar voel me nog heel wisselend, voel me niet continu goed.
zou ik met de HA moeten overleggen, om eventueel iets anders te proberen?
(hogere dosis paroxetine had ik veel last van de bijwerkingen)

of moet ik gewoon geduld hebben?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 15 oktober 2007 @ 23:36:00 #122
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53958507
overleggen dus met de HA
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:29:32 #123
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_53959772
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 21:33 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Seroquel is géén AD, Burdie is onder behandeling van een psychiater en weet dat ze waarschijnlijk langdurig medicijnen moet slikken. Je verhaal is dus niet zo heel erg van toepassing.
Ik weet wat seroquel is, en mijn antwoord sloeg daarop. Omdat het onder andere als aanvulling op AD gebruikt wordt, en ik zelf AD slik, was de aanname automatisch bi-polair, wat natuurlijk onterecht is. Sorry als ik iemand op de tenen heb gestaan, dat was niet de bedoeling.
En Burdie is natuurlijk niet de enige die hier leest, toch? Het HA verhaal slaat niet automatisch op Burdie. Het HA deel van het verhaal is iets wat ik vind, en waar ik nogal wat mensen de mist in mee zie gaan. Ik hoor ook bij de langslikkers en zou er graag mee stoppen, maar ga dat mooi niet met de HA overleggen. Psychiaters zijn er niet voor niets.
sorry dat ik te lui ben om al Burdies posts te lezen
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_53959815
ja, ik zal binnenkort maar een afspraak met de HA maken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:33:16 #125
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_53959835
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:32 schreef MissyMirjaM het volgende:
ja, ik zal binnenkort maar een afspraak met de HA maken
Als in morgen?
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_53959846
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:33 schreef Inekris het volgende:

[..]

Als in morgen?
nee.
meer als in deze of volgende week, wat me uikomt.
why?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:38:23 #127
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_53959923
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:33 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

nee.
meer als in deze of volgende week, wat me uikomt.
why?
Uhm, time matters En als ik naar mezelf kijk, ben ik niet zo happig op gesprekjes over medicatie en hoe ik mij voel daarbij.
(Eigenlijk bedoel, life's too short to feel miserable)
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_53960030
ja, is ook wel zo
het gaat niet superslecht met me hoor!
voel me gewoon wisselend.
ene moment wel lekker, andere moment eigenlijk niet zo, sla ik aan het piekeren, enz.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_53960329
*Olifant in een porceleinkast* mode :

Je voelt je als vrouw sowieso wisselend over een maand genomen, dat kán heftig zijn ja.
Hormonen dames, hormonen...
En als ik lees dat men al jaren hier antidep. slikt... in godsnaam WHY, ga afbouwen onder begeleiding.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 01:15:53 #130
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_53960420
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:06 schreef Bluezz het volgende:
*Olifant in een porceleinkast* mode :

Je voelt je als vrouw sowieso wisselend over een maand genomen, dat kán heftig zijn ja.
Hormonen dames, hormonen...
En als ik lees dat men al jaren hier antidep. slikt... in godsnaam WHY, ga afbouwen onder begeleiding.
ik heb het al een paar keer afgebouwd, en telkens liep dat op een drama uit
laat mij dan maar slikken
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_53960773
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:15 schreef Muck het volgende:


ik heb het al een paar keer afgebouwd, en telkens liep dat op een drama uit
laat mij dan maar slikken
Lieverd, je moet er wel doorheen als je begrijpt wat ik bedoel.
Je bent een addict.
Je gebruikt een stofje wat eerst aanvult en vervolgens afbreekt als je afbouwt. (simpel gezegd) dus je moet door hell... wil je dit je hele leven slikken of zo?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 07:58:41 #132
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_53961855
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Lieverd, je moet er wel doorheen als je begrijpt wat ik bedoel.
Je bent een addict.
Je gebruikt een stofje wat eerst aanvult en vervolgens afbreekt als je afbouwt. (simpel gezegd) dus je moet door hell... wil je dit je hele leven slikken of zo?
Sommige mensen hebben geen keuze he .
KuikenGuppy
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 08:01:26 #133
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_53961868
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 21:43 schreef Re het volgende:
Seroquel wordt gebruikt als augmentatie voor een AD, (het is een medicijn wat niet direct AD eigenschappen heeft maar de werking van het AD versterkt), ermee stoppen kan dus de effectiviteit van een AD verminderen...
Waarschijnlijk krijg ik vrijdag andere antipsychotica mee van de psychiater. Ik hoop het, serieus, want hoe ik me nu voel... dan wéét je weer waarom je dat spul slikt .
KuikenGuppy
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 08:03:10 #134
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53961884
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Lieverd, je moet er wel doorheen als je begrijpt wat ik bedoel.
Je bent een addict.
Je gebruikt een stofje wat eerst aanvult en vervolgens afbreekt als je afbouwt. (simpel gezegd) dus je moet door hell... wil je dit je hele leven slikken of zo?
er zijn vele soorten depressies Bluezz, waaronder die met een biologische oorzaak (de diabetes vorm zal maar zeggen, waarbij je hersenen permantent een disbalans aan serotonine/dopamine veroorzaakt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_53962155
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:16 schreef Re het volgende:

[..]

ik werk voor (samen met) de farmaceutische industrie en schrijf wetenschappelijke artikelen over antipsychotica en antidepressiva (en osteoporose, parkinson, dementie, kanker, epilepsie)
Ik hoop dat ik niet tever offtopic ga hier, maar wat vind jij van de kritiek op SSRI's en de farmaceutische industrie? En dan met name de bewering dat er nooit een causaal verband is gevonden tussen het tekort aan serotonine en depressies, en dat SSRI's het lichaam op de 'verkeerde, niet relevante plekken' in het lichaam dopamine aan laat maken?

Zie bijvoorbeeld dit artikel:

http://www.erowid.org/references/refs_view.php?A=ShowDoc1&ID=6615

[ Bericht 1% gewijzigd door calabi_yau op 16-10-2007 09:04:05 ]
Calabi-Yau manifolds are shapes that satisfy the requirement of space for the six unseen spatial dimensions of string theory, which may be smaller than our currently observable lengths as they have not yet been detected.
pi_53962316
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 22:55 schreef ilona-scuderia het volgende:
Beste fokkerts, ik ben vandaag begonnen met Efexor XR 37,5 MG om van m'n angsten en spanningen af te komen
Ben als de dood voor de heftige bijwerkingen dus daar zal ik hier de komende tijd wel of niet over berichten
Als het maar afvlakt en ik het leven weer een beetje snap ben ik al blij...
Ik slik het ook, en kan het heel goed hebben Vind het echt een van de betere AD Tsjah, die bijwerkingen die heb je overal wel bij, maar die vallen best wel mee! Ik had alleen heel erg last van zweten en minder eetlust. In het begin beetje misselijk, maar dat ging na een tijdje weg Nog een voordeel vind ik bij deze; bij Paroxetine bijv. had ik dat ik totaal van de wereld was, maar bij Efexor heb ik dat helemaal niet
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:22:16 #137
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53962802
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 08:33 schreef calabi_yau het volgende:

[..]

Ik hoop dat ik niet tever offtopic ga hier, maar wat vind jij van de kritiek op SSRI's en de farmaceutische industrie? En dan met name de bewering dat er nooit een causaal verband is gevonden tussen het tekort aan serotonine en depressies, en dat SSRI's het lichaam op de 'verkeerde, niet relevante plekken' in het lichaam dopamine aan laat maken?

Zie bijvoorbeeld dit artikel:

http://www.erowid.org/references/refs_view.php?A=ShowDoc1&ID=6615
de kritiek is gedeeltelijk terecht, zeker als je kijkt dat maar 20-30% van de patienten volledig reageert op SSRIs, en 50-70% maar gedeeltelijk of helemaal niet, blijkbaar spelen er dus andere systemen dan alleen serotonine/noradrenaline een belangrijke rol waardoor patienten niet reageren. Aan de andere kant werken ze dus wel degelijk

De weg ligt open voor nieuwe invalshoeken, een daarvan is dat depressie veroorzaakt wordt door stress omdat de HPA as (de hormonen etc die vanuit de hersenen via de bijnier vrijkomen) overproductief is of hyperactief reageert op prikkels. Dus dor deze as te neutraliseren worden depressieve klachten verminderd zonder het serotonine/dopamine systeem te veranderen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:32:13 #138
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_53963940
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:43 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Lieverd, je moet er wel doorheen als je begrijpt wat ik bedoel.
Je bent een addict.
Je gebruikt een stofje wat eerst aanvult en vervolgens afbreekt als je afbouwt. (simpel gezegd) dus je moet door hell... wil je dit je hele leven slikken of zo?
Voor sommigen is het geen kwestie van willen he. Burdie wees daar al op, en Re. Jij bedoelt het goed -hoop ik- maar de opmerking doet wel even van "auw".

@Re, er zijn zelfs vormen van chronische depressie met een een mentale oorzaak
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:18:22 #139
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_53966202
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 07:58 schreef Burdie het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben geen keuze he .
inderdaad....
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 08:03 schreef Re het volgende:

[..]

er zijn vele soorten depressies Bluezz, waaronder die met een biologische oorzaak (de diabetes vorm zal maar zeggen, waarbij je hersenen permantent een disbalans aan serotonine/dopamine veroorzaakt
ja hoi
dat is dus wat ik heb
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:43 schreef Bluezz het volgende:
wil je dit je hele leven slikken of zo?
willen'? nee, maar ik zal wel moeten he
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:33:35 #140
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54026807
Goed, nieuwe poging: Orap.
Ik zie er erg tegenop wat het met me gaat doen qua bijwerkingen, maar hoop iig snel effect te merken.
KuikenGuppy
pi_54028120
ik had gisteren een afspraak bij de huisarts, s'ochtends vroeg, maar heb de hele nacht wakker gelegen, dus ben niet gegaan
moest nog de eheld ag werken, ben net pas thuis, dus leek me een slecht plan
nu kan ik vanmiddag de HA bellen, en heb een afspraak voor maandag staan...

denmk wel dat ik om een ander middel ga vragen.
heb nog té veel last van (fikse) downs, en vervelende bijwerkingen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:43:04 #142
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54028148
Wat voor bijwerkingen heb je nog last van, Missy?
KuikenGuppy
pi_54028259
heel wisselend slaap patroon, erg onrustig over het algemeen.
wisselende stemmingen, veel downs nog
raar gevoel, soms heb ik het gevoel alsof ik ineens out kan gaan en tegen de grond kan slaan, duizelig, the works.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:53:13 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54028365
Wanneer neem je ze in? Dat kan ook invloed hebben op je slaappatroon namelijk. En zorg je daarnaast wel goed voor jezelf, goed eten enzo?
KuikenGuppy
pi_54028401
rond een uur of 10 s'avonds
en ja, verder zorg ik wel aardig voor mezelf, ik eet gewoon, eet fruitjes enzo (niet iedere dag, maar deed ik voorheen ook niet)
moet alleen weer wat meer gaan sporten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:57:09 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54028444
Sporten is altijd goed bij een depressie. Ben erg benieuwd wat je huisarts gaat zeggen . Kan je je niet door laten verwijzen naar een psychiater, trouwens? Die hebben er veel meer verstand van dan huisartsen.
KuikenGuppy
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:01:34 #147
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54028529
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 09:33 schreef Burdie het volgende:
Goed, nieuwe poging: Orap.
Ik zie er erg tegenop wat het met me gaat doen qua bijwerkingen, maar hoop iig snel effect te merken.
Pimozide ... da's een anti Tic pilletje ...
quote:
Pimozide controls Tourette's disorder but does not cure it. It may take some time before you feel the full benefit of pimozide. Continue to take pimozide even if you feel well. Do not stop taking pimozide without talking to your doctor. You may experience a serious reaction if you suddenly stop taking pimozide. Your doctor will probably decrease your dose gradually.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:32:58 #148
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54029143
Hmm, wat zegt dat?
KuikenGuppy
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:53:11 #149
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54029417
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 11:32 schreef Burdie het volgende:
Hmm, wat zegt dat?
weinig, het wordt tegenwoordig onderzocht of het de werking van ADs versterkt (net zo als seroquel dat zou kunnen doen) maar met name in patienten die ook delusional zijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54036578
Ik vraag me af waarom de psychiater niet een wat beproefder middel ter augmentatie voorgeschreven heeft? Hij zal daar ongetwijfeld zijn redenen voor hebben.
Burdie, legt jouw psychiater uit waarom hij voor een bepaald middel kiest?
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:48:34 #151
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54040776
Het is een mevrouw, mijn psychiater .
En ze legt wel het e.e.a. uit, ja. Anders vraag ik er zelf ook wel om. Dit is een 'klassiek' middel, dus zal vast wel beproefd zijn .
KuikenGuppy
pi_54042237
HA zegt stoppen, en kijken of de bijwerkingen afnemen
ikzelf zie dat niet zitten, ivm hoe ik me nu voel
ik denlk dat ik dus nog even eigenwijs doorga
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_54042295
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 08:03 schreef Re het volgende:
er zijn vele soorten depressies Bluezz, waaronder die met een biologische oorzaak (de diabetes vorm zal maar zeggen, waarbij je hersenen permantent een disbalans aan serotonine/dopamine veroorzaakt
Maar denkt niet ongeveer 95% van de AD-slikkers dat zij die variant hebben, terwijl het werkelijke percentage wellicht veel lager ligt? Afbouwen zal altijd tegenvallen, dat betekent niet dat iemand dan DUS de chronische variant heeft en die conclusie trekken mensen, denk ik, wel snel. Vooral als je toch al in een wat moedeloze toestand bent zul je snel neigen naar fatalistische gedachten a la "ik kom hier nooooooit meer vanaf, het is vast chronisch".

Bovendien betekent ook zo'n permanente disbalans niet per se dat AD nodig zijn lijkt mij, met goed voor jezelf zorgen en sporten, en blijven werken, en zorgen dat je niet 'afglijdt' naar totale passiviteit en zelfverwaarlozing kom je al een heel eind. Tenzij je echt een ultiem zwaar geval bent, natuurlijk.

Ik ben wel redelijk skeptisch, iig, als ik lees hoeveel mensen in Nederland AD's slikken. Ik heb het zelf ook een paar jaar geslikt, en was er ook van overtuigd dat het 'nu eenmaal in mijn genen zat'. Maar het zat simpelweg in een moeiljke thuissituatie, en bij een ander zit het wellicht simpelweg in een slecht huwelijk of een klotebaan. Niks 'permanente depressie'. Vervelende omstandigheden, die gelukkig niet permanent waren.
pi_54068895
Ik denk dat Thaleia een goed punt heeft, alhoewel ik denk dat er vaak meer voor nodig is dan "goed voor jezelf zorgen en sporten, en blijven werken".
Het is natuurlijk aantrekkelijk om in een pilletje de ultieme oplossing te zien en dat je daarnaast niets hoeft te doen (of te laten) voor je genezing.

Overigens ben ik chronisch AD gebruiker en voorlopig (misschien wel altijd) zal ik dergelijke medicijnen moeten blijven gebruiken. (Ben ik een zwaar geval?)
Dit weerhoudt me echter niet om ook op andere manieren aan mezelf (en mijn gevoeligheid voor depressie en angst) te blijven werken.
  zondag 21 oktober 2007 @ 16:25:37 #155
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54072169
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
HA zegt stoppen, en kijken of de bijwerkingen afnemen
ikzelf zie dat niet zitten, ivm hoe ik me nu voel
ik denlk dat ik dus nog even eigenwijs doorga
wat zegt je psychiater?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 21 oktober 2007 @ 16:34:39 #156
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54072299
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:52 schreef thaleia het volgende:

[..]

Maar denkt niet ongeveer 95% van de AD-slikkers dat zij die variant hebben, terwijl het werkelijke percentage wellicht veel lager ligt? Afbouwen zal altijd tegenvallen, dat betekent niet dat iemand dan DUS de chronische variant heeft en die conclusie trekken mensen, denk ik, wel snel. Vooral als je toch al in een wat moedeloze toestand bent zul je snel neigen naar fatalistische gedachten a la "ik kom hier nooooooit meer vanaf, het is vast chronisch".

Bovendien betekent ook zo'n permanente disbalans niet per se dat AD nodig zijn lijkt mij, met goed voor jezelf zorgen en sporten, en blijven werken, en zorgen dat je niet 'afglijdt' naar totale passiviteit en zelfverwaarlozing kom je al een heel eind. Tenzij je echt een ultiem zwaar geval bent, natuurlijk.

Ik ben wel redelijk skeptisch, iig, als ik lees hoeveel mensen in Nederland AD's slikken. Ik heb het zelf ook een paar jaar geslikt, en was er ook van overtuigd dat het 'nu eenmaal in mijn genen zat'. Maar het zat simpelweg in een moeiljke thuissituatie, en bij een ander zit het wellicht simpelweg in een slecht huwelijk of een klotebaan. Niks 'permanente depressie'. Vervelende omstandigheden, die gelukkig niet permanent waren.
chronische depressie kan idd biologisch zijn maar hoeft dat niet te zijn, veel chronische stress (de vervelende omstandigheden) kunnen voor veel problemen zorgen later aangezien je lichaam bij een nieuwe stressor ineens overgaat op een soort hyperreactie waardoor je sneller depressief kan raken. Bij 50-70% van mensen die ooit behandeld worden met een AD zal dit maar gedeeltelijk efffectief zijn, dat geeft natuurlijk te denken of de huidige AD markt wel de goede richting opgaat. En ja, depressie is ook een modeverschijnsel (ik denk voor zo'n 20-30% van de mensen).
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 21 oktober 2007 @ 17:12:29 #157
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54072851
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:34 schreef Re het volgende:

[..]

chronische depressie kan idd biologisch zijn maar hoeft dat niet te zijn, veel chronische stress (de vervelende omstandigheden) kunnen voor veel problemen zorgen later aangezien je lichaam bij een nieuwe stressor ineens overgaat op een soort hyperreactie waardoor je sneller depressief kan raken. Bij 50-70% van mensen die ooit behandeld worden met een AD zal dit maar gedeeltelijk efffectief zijn, dat geeft natuurlijk te denken of de huidige AD markt wel de goede richting opgaat. En ja, depressie is ook een modeverschijnsel (ik denk voor zo'n 20-30% van de mensen).
Maar chronische stress is lang niet altijd de oorzaak van chronische depressie. Zoals met veel psychiatrische aandoenignen is er een complex van factoren, waaronder stress -in de dagelijkse zin van het woord, wat weer afwijkt van de medische term- slechte copingmechanismen, onjuiste gedachten patronen etcetera etcetera. Daarboven, zijn weer veel zaken ook een symptoom en gevolg van ziekte en niet een oorzaak. Vaak is er sprake van een zichzelf versterkend systeem.
De farmaceutsiche industrie richt zich, logischerwijs, op die zaken welke met depressie samenhangen die goed met medicatie te verhelpen zijn. Daarmee wordt niet altijd, vaak niet zelfs, de ultieme oorzaak van de depressie weggenomen; het stelt de patient in staat normaal, of redelijk normaal, te functioneren.
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:23 schreef Halinalle het volgende:

Overigens ben ik chronisch AD gebruiker en voorlopig (misschien wel altijd) zal ik dergelijke medicijnen moeten blijven gebruiken. (Ben ik een zwaar geval?)
Nee, zwaarte en diepte van de depressie heeft weinig te maken met het chronische karakter. Mesen met een milde depressie kunnen best wel hun leven lang aan de AD zitten, en omgekeerd mensen met een zware depressie, kunnen zelfs zonder AD er vanaf komen.

Verder geldt wel wat Re zegt. Depressie wordt nogal snel gediagnosticeerd door de HA, ook weer door een complex van factoren, wat niet inhoudt dat al die mensen een depressie hebben. (En dan zeg ik niet dat Halinalle geen depressie heeft ) Helaas gaat het algemene adagium van de medicijnen, als het medicijn helpt dan klopt de diagnose (kort door de bocht), niet op voor de meeste psychiatrische klachten. Er is een groot aantal mensen die erg gevoelig zijn voor het placebo effect. Die knappen op van ieder AD, of andere psychofarmaca, maar zij zouden ook opknappen van zoetjes als zij geloven dat dat helpt.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zondag 21 oktober 2007 @ 17:22:37 #158
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54072980
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 17:12 schreef Inekris het volgende:

[..]

Maar chronische stress is lang niet altijd de oorzaak van chronische depressie. Zoals met veel psychiatrische aandoenignen is er een complex van factoren, waaronder stress -in de dagelijkse zin van het woord, wat weer afwijkt van de medische term- slechte copingmechanismen, onjuiste gedachten patronen etcetera etcetera. Daarboven, zijn weer veel zaken ook een symptoom en gevolg van ziekte en niet een oorzaak. Vaak is er sprake van een zichzelf versterkend systeem.
De farmaceutsiche industrie richt zich, logischerwijs, op die zaken welke met depressie samenhangen die goed met medicatie te verhelpen zijn. Daarmee wordt niet altijd, vaak niet zelfs, de ultieme oorzaak van de depressie weggenomen; het stelt de patient in staat normaal, of redelijk normaal, te functioneren.
Dat zei ik , het is zelfs zo dat de huidige ADs maar voor 20-30% echt een depressie kunnen "genezen". Maar ondertussen is het natuurlijk wel een multibillion dollar market zoals ze zeggen.
quote:
Nee, zwaarte en diepte van de depressie heeft weinig te maken met het chronische karakter. Mesen met een milde depressie kunnen best wel hun leven lang aan de AD zitten, en omgekeerd mensen met een zware depressie, kunnen zelfs zonder AD er vanaf komen.

Verder geldt wel wat Re zegt. Depressie wordt nogal snel gediagnosticeerd door de HA, ook weer door een complex van factoren, wat niet inhoudt dat al die mensen een depressie hebben. (En dan zeg ik niet dat Halinalle geen depressie heeft ) Helaas gaat het algemene adagium van de medicijnen, als het medicijn helpt dan klopt de diagnose (kort door de bocht), niet op voor de meeste psychiatrische klachten. Er is een groot aantal mensen die erg gevoelig zijn voor het placebo effect. Die knappen op van ieder AD, of andere psychofarmaca, maar zij zouden ook opknappen van zoetjes als zij geloven dat dat helpt.
Placebo effecten liggen ongeveer rond de 15-20% in MDD en GAD
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54073867
Ondanks de imperfectie van deze middelen, en misschien worden ze wel te veel voorgeschreven (wie ben ik trouwens om dat te bepalen), ben ik zoooo blij dat ze er zijn.
  zondag 21 oktober 2007 @ 18:20:39 #160
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_54073963
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 18:16 schreef Halinalle het volgende:
Ondanks de imperfectie van deze middelen, en misschien worden ze wel te veel voorgeschreven (wie ben ik trouwens om dat te bepalen), ben ik zoooo blij dat ze er zijn.
amen tot that
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_54174981

De efexor doet bij mij toch niet helemaal wat ie zou moeten doen...het ging een tijdje redelijk, maar heb nu weer een terugval, eentje die erger is dan de vorige keren. (van de week was ik aan het fietsen, en heb nauwelijks opgelet, het interesseerde me echt niet of ik aangereden zou worden, dat heb ik eerder nog niet gehad)
Dinsdag heb ik een afspraak bij de ggz-arts, ben benieuwd wat zij ervan vindt.
Begin nu toch wel mijn vertrouwen in AD te verliezen eigenlijk, dit is al de vierde soort waarbij ik geen enkel effect merk. En gisteren zei de psycholoog dat hij ook niet meer weet wat we eraan kunnen doen om me beter te laten voelen en terugvallen te voorkomen, dus het is een beetje hopeloos allemaal
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54176413
MissPink, wat naar dat het toch nog niet echt lekker gaat . Met medicatie is het soms echt zoeken welk middel bij jou aanslaat... maar het zou fijn zijn als het nu gewoon zn werk zou gaan doen.
Sterkte!
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:08:16 #163
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54178141
Even een vraagje aan Re (als dat mag): hoe vaak komt het voor dat mensen van Orap permanente 'schade' blijven houden in de vorm van onwillekeurige spiersamentrekkingen?
KuikenGuppy
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:58:32 #164
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54179208
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 11:08 schreef Burdie het volgende:
Even een vraagje aan Re (als dat mag): hoe vaak komt het voor dat mensen van Orap permanente 'schade' blijven houden in de vorm van onwillekeurige spiersamentrekkingen?
daar kom ik op terug , ik neem aan dat je het over TD hebt?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:00:06 #165
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54179243
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 02:46 schreef MissPink het volgende:

De efexor doet bij mij toch niet helemaal wat ie zou moeten doen...het ging een tijdje redelijk, maar heb nu weer een terugval, eentje die erger is dan de vorige keren. (van de week was ik aan het fietsen, en heb nauwelijks opgelet, het interesseerde me echt niet of ik aangereden zou worden, dat heb ik eerder nog niet gehad)
Dinsdag heb ik een afspraak bij de ggz-arts, ben benieuwd wat zij ervan vindt.
Begin nu toch wel mijn vertrouwen in AD te verliezen eigenlijk, dit is al de vierde soort waarbij ik geen enkel effect merk. En gisteren zei de psycholoog dat hij ook niet meer weet wat we eraan kunnen doen om me beter te laten voelen en terugvallen te voorkomen, dus het is een beetje hopeloos allemaal
de zogenaamde treatment resistent depression ... welke reeks heb je gehad?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:09:33 #166
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54179441
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 11:58 schreef Re het volgende:

[..]

daar kom ik op terug , ik neem aan dat je het over TD hebt?
Involuntary and uncontrollable movements may develop in patients taking Pimozide . Occurrence is highest among the elderly, especially women. The risk of developing these involuntary movements and the likelihood they will become permanent are increased with long-term use and with high doses. However it is possible to develop these symptoms after short-term treatment at low doses. Contact your health care provider at once if any of the following occur: involuntary movements of tongue, face, mouth, or jaw (eg, protrusion of tongue, puffing of cheeks, puckering of mouth, chewing movements), sometimes accompanied by involuntary movements of the arms and legs.

Wel erbij zeggend dat TD zelden permanent zal zijn...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54180168
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:00 schreef Re het volgende:

[..]

de zogenaamde treatment resistent depression ... welke reeks heb je gehad?
Als MissPink alleen nog slechts AD van het SSRI-type voorgeschreven, zou het inderdaad nog veel te vroeg zijn om van een treatment resistant depressie te spreken.

Overigens als er "iets in je leven" is, dat, bewust of onbewust, vaak bijv. stress, ongenoegen, ontevredenheid, angst of verdriet oplevert, kun je pillen slikken wat je wil, maar helpen zal het niet echt.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:02:10 #168
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54180579
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:44 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Als MissPink alleen nog slechts AD van het SSRI-type voorgeschreven, zou het inderdaad nog veel te vroeg zijn om van een treatment resistant depressie te spreken.

Overigens als er "iets in je leven" is, dat, bewust of onbewust, vaak bijv. stress, ongenoegen, ontevredenheid, angst of verdriet oplevert, kun je pillen slikken wat je wil, maar helpen zal het niet echt.
lijkt me wel stug als je al 4x een ssri krijgt toegedient, de klinische definitie is trouwens:

Major depression with a poor or unsatisfactory response to two adequate [optimal dosage and duration] trials of two different classes of antidepressants has been proposed as an operational definition of treatment resistant depression [TRD]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54180692
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 13:02 schreef Re het volgende:

[..]

lijkt me wel stug als je al 4x een ssri krijgt toegedient, de klinische definitie is trouwens:
Toch zou het me niet helemaal verbazen.
Ik heb het idee dat voor een deel van de voorschrijvers tegenwoordig geldt AD "is gelijk" SSRI/SNRI.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:18:15 #170
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54180874
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 13:07 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Toch zou het me niet helemaal verbazen.
Ik heb het idee dat voor een deel van de voorschrijvers tegenwoordig geldt AD "is gelijk" SSRI/SNRI.
er zijn specifieke guidelines voor iig...

http://www.psych.org/psych_pract/treatg/pg/MDD2e_05-15-06.pdf
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:36:06 #171
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54182210
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:09 schreef Re het volgende:

[..]

Involuntary and uncontrollable movements may develop in patients taking Pimozide . Occurrence is highest among the elderly, especially women. The risk of developing these involuntary movements and the likelihood they will become permanent are increased with long-term use and with high doses. However it is possible to develop these symptoms after short-term treatment at low doses. Contact your health care provider at once if any of the following occur: involuntary movements of tongue, face, mouth, or jaw (eg, protrusion of tongue, puffing of cheeks, puckering of mouth, chewing movements), sometimes accompanied by involuntary movements of the arms and legs.

Wel erbij zeggend dat TD zelden permanent zal zijn...
Heel erg bedankt voor de informatie. Mijn psychiater kon er weinig zinnigs over zeggen, behalve dat ze het een keer heeft gezien bij iemand "en dat was echt heel akelig" . Maar ze zei ook dat het zelden voorkomt. Het risico blijft echter wel, dus we blijven alert .

Waar staat de afkorting TD eigenlijk voor... ?Tardieve dyskinesie dus. Leve Google .
KuikenGuppy
pi_54196317
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 13:02 schreef Re het volgende:
lijkt me wel stug als je al 4x een ssri krijgt toegedient
Bedankt voor de link! Ga het morgen even op mijn gemak doorlezen
De medicijnen die ik tot nu toe heb gehad zijn seroxat, prozac, zoloft en efexor. Allemaal SSRI/SNRI dus..
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 10:12:49 #173
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_54197503
ik slik bijna een jaartje al ad efexor 150mg
en concerta 72 mg voor mijn adhd

de efexor werkt bij mij top, weinig last van bijwerkingen. Ik had eerst seroxat daar werd ik zo beroerd van dat ik daarmee moest stoppen. Ik heb ook nog een tijdje naast mijn efexor, trazolan geslikt maar dat is een ad die wordt meer gebruikt voor het kunnen slapen.
don't give me that fucking bullshit
pi_54199084
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 03:22 schreef MissPink het volgende:

[..]

Bedankt voor de link! Ga het morgen even op mijn gemak doorlezen
De medicijnen die ik tot nu toe heb gehad zijn seroxat, prozac, zoloft en efexor. Allemaal SSRI/SNRI dus..
Zoals ik gezegd, ben ik niet helemaal verbaasd. Krijg je je medicijnen inmiddels voorgeschreven door een psychiater of nog steeds door je huisarts? Mocht dat laatste nog steeds het geval zijn, dan is het misschien tijd om een psychiater in te schakelen.

De volgende logische stap op medicatie gebied is vaak het voorschrijven van een tricyclisch AD (maar er kunnen goede, bijv. medische, redenen zijn om hiervan af te wijken). Deze zijn ouder, maar hun effectiviteit is in het algemeen gesproken nog onovertroffen. Ze staan bekend om een groter risico op vervelende bijwerkingen, maar bij een aantal van deze medicijnen is deze reputatie m.i. onterecht. Het middel dat ik gebruik (nortriptyline/nortrilen) geeft bij mij niet meer bijwerkingen dan een SSRI en in het dagelijks leven merk ik eigenlijk niets of nauwelijks iets van de bijwerkingen.

De patenten op deze tricyclische AD zijn inmiddels verlopen en de meeste middelen zijn relatief goedkoop. De farmaceutische industrie zet natuurlijk liever hun nieuwere, meer winstgevende producten in het zonnetje. Wellicht mede hierdoor blijven sommige voorschrijvers naar mijn mening te lang bij SSRI's hangen.
pi_54200268
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 12:13 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Zoals ik gezegd, ben ik niet helemaal verbaasd. Krijg je je medicijnen inmiddels voorgeschreven door een psychiater of nog steeds door je huisarts? Mocht dat laatste nog steeds het geval zijn, dan is het misschien tijd om een psychiater in te schakelen.

De volgende logische stap op medicatie gebied is vaak het voorschrijven van een tricyclisch AD (maar er kunnen goede, bijv. medische, redenen zijn om hiervan af te wijken). Deze zijn ouder, maar hun effectiviteit is in het algemeen gesproken nog onovertroffen. Ze staan bekend om een groter risico op vervelende bijwerkingen, maar bij een aantal van deze medicijnen is deze reputatie m.i. onterecht. Het middel dat ik gebruik (nortriptyline/nortrilen) geeft bij mij niet meer bijwerkingen dan een SSRI en in het dagelijks leven merk ik eigenlijk niets of nauwelijks iets van de bijwerkingen.
De medicijnen worden voorgeschreven door een arts bij GGZ. Ik vind het ook tijd worden voor een andere soort ad, misschien wil zij eerst nog de dosis verhogen, maar daar heb ik weinig zin in, eerlijk gezegd. Het risico op meer bijwerkingen is voor mij geen reden om het niet te proberen. Misschien valt het wel heel erg mee (zoals bij jou), misschien ook niet, maar dat zien we dan wel weer.
De arts vindt trouwens dat de medicijnen wél iets doen bij mij, omdat ik ook betere periodes heb, die dan ook steeds weer gevolgd worden door een terugval. Zij is van mening dat die betere periodes door de medicijnen komen, maar zonder medicijnen heb ik ook tijden dat het beter gaat. Ik denk dan: als de medicijnen iets doen, dan zouden de terugvallen toch ook minder ernstig moeten zijn?
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54233598
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 13:25 schreef MissPink het volgende:

[..]

De medicijnen worden voorgeschreven door een arts bij GGZ. Ik vind het ook tijd worden voor een andere soort ad, misschien wil zij eerst nog de dosis verhogen, maar daar heb ik weinig zin in, eerlijk gezegd. Het risico op meer bijwerkingen is voor mij geen reden om het niet te proberen. Misschien valt het wel heel erg mee (zoals bij jou), misschien ook niet, maar dat zien we dan wel weer.
De arts vindt trouwens dat de medicijnen wél iets doen bij mij, omdat ik ook betere periodes heb, die dan ook steeds weer gevolgd worden door een terugval. Zij is van mening dat die betere periodes door de medicijnen komen, maar zonder medicijnen heb ik ook tijden dat het beter gaat. Ik denk dan: als de medicijnen iets doen, dan zouden de terugvallen toch ook minder ernstig moeten zijn?
Als ik jou was zou ik aangeven dat je een hogere dosis niet echt zie zitten, zeker omdat het nu al het vierde medicijn uit dezelfde familie is.

Voor mij was de overstap van Efexor naar Nortrilen een verstandig besluit (maar iedereen is natuurlijk anders).
  maandag 29 oktober 2007 @ 07:22:12 #177
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54237481
MissPink, wat een gedoe he, met die medicijnen enzo. Hoop dat je iets krijgt wat wél werkt .
KuikenGuppy
pi_54241989
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 22:51 schreef Halinalle het volgende:
Als ik jou was zou ik aangeven dat je een hogere dosis niet echt zie zitten, zeker omdat het nu al het vierde medicijn uit dezelfde familie is.

Voor mij was de overstap van Efexor naar Nortrilen een verstandig besluit (maar iedereen is natuurlijk anders).
Ja, dat ga ik ook doen morgen, heb er echt genoeg van. Ik zie wel erg op tegen afbouwen en weer opbouwen, maar dat moet dan maar even.

Burdie, dankjewel Hoe gaat het met jou? Al gewend aan de orap?
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
  maandag 29 oktober 2007 @ 14:10:51 #179
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54243977
Dat overstappen heb ik ook altijd enorm tegenop gezien, Miss Pink... het is alleen eventjes niet anders. Door de zure appel heen bijten, noem ik het zelf . Gaat het een beetje met je trouwens?

Hier gaat het redelijk, heb gisteren een best heftige terugval gehad, maar gelukkig was vriendlief aanwezig om me op te vangen . Waar het door kwam... geen idee . Druk weekend, veel aan m'n hoofd, alcohol... dat laatste was niet slim ook, maarja. Soms doe je wel eens iets 'fout'.

Ik merk trouwens dat ik sinds de Orap minder goed zie . Dus ofwel m'n ogen zijn daadwerkelijk achteruit gegaan, of ik heb door de Orap problemen met scherp stellen. Maarja, als dat alles is... .

Jij hebt morgen je afspraak he, Miss? Hoe laat mag je?
KuikenGuppy
pi_54245915
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:10 schreef Burdie het volgende:
Dat overstappen heb ik ook altijd enorm tegenop gezien, Miss Pink... het is alleen eventjes niet anders. Door de zure appel heen bijten, noem ik het zelf . Gaat het een beetje met je trouwens?

Hier gaat het redelijk, heb gisteren een best heftige terugval gehad, maar gelukkig was vriendlief aanwezig om me op te vangen . Waar het door kwam... geen idee . Druk weekend, veel aan m'n hoofd, alcohol... dat laatste was niet slim ook, maarja. Soms doe je wel eens iets 'fout'.

Ik merk trouwens dat ik sinds de Orap minder goed zie . Dus ofwel m'n ogen zijn daadwerkelijk achteruit gegaan, of ik heb door de Orap problemen met scherp stellen. Maarja, als dat alles is... .

Jij hebt morgen je afspraak he, Miss? Hoe laat mag je?
Fijn dat je vriend er was! Dat scheelt bij mij ook altijd veel, gistermiddag zijn we lekker samen weg geweest, stukje rijden, beetje winkelen, visje gegeten in Enkhuizen, lekker rustig, maar toch ff eruit, deed me echt goed Echt ervan genieten lukt niet, maar het was wel goed.
Vandaag is het weer een stuk minder, maar ben al blij dat het gisteren leuk was.

Balen van je ogen, lijkt me heel vervelend! Heb je enig idee of het door de orap komt of 'vanzelf' is gegaan?
Morgen om 14.30 mag ik, best wel spannend weer, ook al is het al de zoveelste keer..
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
  maandag 29 oktober 2007 @ 21:27:26 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54252408
Ik zal voor je duimen, Miss .
Hou ons op de hoogte hoe het gaat!

Hoe gaat het trouwens met de andere Miss(syMirjaM)?
KuikenGuppy
pi_54282592
De arts wil dus inderdaad eerst de dosis verhogen, voordat ze iets anders voorschrijft.
Vorige keren vond ze steeds dat de medicijnen wél iets doen, nu zei ze: ik weet het niet, of ze iets doen. (blijkbaar is mijn argument dat ik zonder medicijnen ook betere periodes heb toch tot haar doorgedrongen)

Ik kan nu óf gaan afbouwen en het een tijdje zonder medicatie proberen (om te 'bewijzen' dat het zonder pillen ook weer beter zal worden en dat ze dus echt geen effect hebben), óf de dosis verhogen (maar dan weten we niet of het beter gaat door de pillen of door het natuurlijke verloop) óf nog een tijdje op deze dosering blijven en afwachten.

Ik heb even bedenktijd gevraagd, zodat ik alle voor- en nadelen voor mezelf op een rijtje kan zetten voordat ik een keuze maak.
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:04:09 #183
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54283273
bij zulk soort beslissingen is het misschien een goed idee om een soort dagboek bij te houden zodat je objectief terug kan kijken of er verschillen zijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:05:17 #184
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54283289
maar dan niet een "lief dagboek" achtig iets, maar gewoon droog, schaal 1-5 hoe voel ik me etc.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54283379
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 13:19 schreef MissPink het volgende:
De arts wil dus inderdaad eerst de dosis verhogen, voordat ze iets anders voorschrijft.
Vorige keren vond ze steeds dat de medicijnen wél iets doen, nu zei ze: ik weet het niet, of ze iets doen. (blijkbaar is mijn argument dat ik zonder medicijnen ook betere periodes heb toch tot haar doorgedrongen)

Ik kan nu óf gaan afbouwen en het een tijdje zonder medicatie proberen (om te 'bewijzen' dat het zonder pillen ook weer beter zal worden en dat ze dus echt geen effect hebben), óf de dosis verhogen (maar dan weten we niet of het beter gaat door de pillen of door het natuurlijke verloop) óf nog een tijdje op deze dosering blijven en afwachten.

Ik heb even bedenktijd gevraagd, zodat ik alle voor- en nadelen voor mezelf op een rijtje kan zetten voordat ik een keuze maak.
Moeilijk hoor...
Hoeveel mg slik je nu?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 15:49:03 #186
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54285230
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:09 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Moeilijk hoor...
Hoeveel mg slik je nu?
Zo moeilijk lijkt het me niet hoor... of tenminste, van wat MissPink hier op het forum heeft verteld, lijkt het me duidelijk dat SSRI's voor haar niet werken en dat ze haar heil moet gaan zoeken in een andere familie van AD's.
Miss, heb je daar ook met je psychiater over gesproken en wat vond die ervan?
KuikenGuppy
pi_54286108
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Zo moeilijk lijkt het me niet hoor... of tenminste, van wat MissPink hier op het forum heeft verteld, lijkt het me duidelijk dat SSRI's voor haar niet werken en dat ze haar heil moet gaan zoeken in een andere familie van AD's.
Miss, heb je daar ook met je psychiater over gesproken en wat vond die ervan?
Als de arts een andere mening is toegedaan, aannemende dat hij haar hoofdbehandelaar is, dan zit een overstap op korte termijn er niet in.
Als ik in MissPink's schoenen stond, dan zou ik wel willen weten welk behandeltraject hij in gedachten heeft en waarom hij vooralsnog in Efexor het meest geschikte middel ziet, zeker omdat een behandeling met SSRI's tot nu toe nog nooit voldoende gewerkt heeft. Wellicht wil hij toch de effecten van een dosisverhoging zien en daarna overgaan tot bijvoorbeeld augmentatie met een ander middel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Halinalle op 31-10-2007 17:02:24 ]
pi_54289997
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef Re het volgende:
bij zulk soort beslissingen is het misschien een goed idee om een soort dagboek bij te houden zodat je objectief terug kan kijken of er verschillen zijn
Daar ben ik inderdaad sinds kort mee begonnen, ook om te kijken of er dingen/gebeurtenissen zijn die een terugval veroorzaken. (voor mijn gevoel komt het steeds vanuit het niets opzetten, misschien dat zo'n dagboek meer inzicht geeft)
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:09 schreef Halinalle het volgende:
Hoeveel mg slik je nu?
75mg, dat is natuurlijk een heel lage dosis en daarom snap ik ook wel dat ze eerst wil verhogen, eerst kijken of dat niet toch voor een verandering zorgt. Het is natuurlijk ook een stuk gemakkelijker om dit te verhogen, dan eerst afbouwen, dan een ander middel weer opbouwen, afwachten, misschien bijwerkingen etc.

Het behandeltraject is natuurlijk afhankelijk van mijn keuze, maar zij wilde het liefst de dosis verhogen, afwachten wat er gebeurt en als het dan beter wordt gewoon de efexor blijven gebruiken. Als de hogere dosis ook geen effect heeft wil ze wel iets anders proberen. Binnenkort overstappen zit er dus inderdaad niet in.
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54290448
Ik kan me wel enigszins voorstellen, dat zij het de moeite waarde vindt om nog een hogere dosis uit te proberen (150 mg?). Efexor is natuurlijk net wat anders dan je vorige AD's (omdat het ook invloed heeft op de noradrenaline heropname) en je zou dan al op relatieve korte termijn (binnen een maand) al verbetering moeten merken. Zo niet, dan lijkt het toch wel tijd om de SSRI/SNRI-medicijnen (zonder augmentatie) van je lijstje te schrappen.

Sterkte met het bepalen van je keuze.
pi_54292601
klein vraagje w.b. melatonine, aangezien ik voor dit kleine vraagje liever niet de huisarts lastig val.

ik gebruik AD's, kan ik veilig melatonine gebruiken als ik dat zou willen?
ik zie er niet veel over, sommigen raden het af, de meesten zeggen er niks over?

iemand die hier iets over weet of er ervaring mee heeft?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 31 oktober 2007 @ 23:36:54 #191
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54293091
http://www.medscape.com/viewarticle/563447?src=mp

pm voor pw

[ Bericht 94% gewijzigd door Re op 01-11-2007 09:26:51 ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54293242
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
klein vraagje w.b. melatonine, aangezien ik voor dit kleine vraagje liever niet de huisarts lastig val.

ik gebruik AD's, kan ik veilig melatonine gebruiken als ik dat zou willen?
ik zie er niet veel over, sommigen raden het af, de meesten zeggen er niks over?

iemand die hier iets over weet of er ervaring mee heeft?
Dit soort vragen zou je ook aan je apotheker kunnen stellen. Hij/zij heeft veel verstand van interacties tussen geneesmiddelen.
pi_54298545
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:28 schreef Halinalle het volgende:
Ik kan me wel enigszins voorstellen, dat zij het de moeite waarde vindt om nog een hogere dosis uit te proberen
Ik ook, ik denk zelfs dat ik hetzelfde had gezegd, als ik de arts was geweest.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal, heb er veel aan gehad!

MissyMirjaM, ik zou het ook even aan de apotheker vragen, die weten er het meest vanaf. Hoe gaat het verder met je?

Re, waar gaat het artikel over?
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54298619
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:29 schreef MissPink het volgende:


MissyMirjaM, ik zou het ook even aan de apotheker vragen, die weten er het meest vanaf. Hoe gaat het verder met je?
slecht?
nouja, slecht.. het gaat niet echt goed.
ik ben naar de huisarts gegaan met het verzoek om 'in therapie te mogen' , en dat is voor mij een héle grote stap om dat te doen... mijn huisarts vond het een érg goed idee toen hij me zo eens aanhoorde.
ik krijg binnen een week of 2,3 een uitnodiging om eens langs te komen, dus ben benieuwd.

heb nog wel eventjes te gaan in ieder geval
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 1 november 2007 @ 11:49:41 #195
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54298831
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:29 schreef MissPink het volgende:

[..]

Ik ook, ik denk zelfs dat ik hetzelfde had gezegd, als ik de arts was geweest.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal, heb er veel aan gehad!

MissyMirjaM, ik zou het ook even aan de apotheker vragen, die weten er het meest vanaf. Hoe gaat het verder met je?

Re, waar gaat het artikel over?
het artikel gaat over supplement pharmacotherapie bij bipolaire depressie met melatonine, ik geloof niet dat ze er erg positief over zijn...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54298976
even de apotheek gebeld voor de zekerheid, volgens de apotheek moet hen geen probleem zijn
ik wil het niet regelmatig gebruiken, maar af en toe, zoals na een nachtdienst bijv.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 1 november 2007 @ 16:11:10 #197
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54301210
een heel goed stuk over treatment resistent depression

http://www.medscape.com/viewprogram/7967?src=mp
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54301626
quote:
Op donderdag 1 november 2007 16:11 schreef Re het volgende:
een heel goed stuk over treatment resistent depression

http://www.medscape.com/viewprogram/7967?src=mp
kun je een samenvatting geven?
want ik zie niets in die link
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 1 november 2007 @ 17:37:12 #199
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54301949
pm ff voor password
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 4 november 2007 @ 14:44:19 #200
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54355783
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 17:22 schreef Re het volgende:

[..]

Dat zei ik , het is zelfs zo dat de huidige ADs maar voor 20-30% echt een depressie kunnen "genezen". Maar ondertussen is het natuurlijk wel een multibillion dollar market zoals ze zeggen.
Hmm ij zo een kleine effectiviteit is de gedachte voor de hand liggend dat de farmaceutische industrie een te groot belang heeft bij het fysiologisch verklaren van depressie (of van enige andere aandoening uit de DSM )
quote:
[..]

Placebo effecten liggen ongeveer rond de 15-20% in MDD en GAD
AD helpen in 20 tot 30 procent van de gevallen, en placebo's tot 15 tot 20 procent. Daar zal ongetwijfeld een overlap inzitten, nietwaar?

Persoonlijk, en dat is ongetwijfeld gekleurd door mijn ervaringen, ben ik een groot voorstander van een meersporen beleid bij de behandeling van psychiatrische ziektes. Dat impliceert onder andere dat ik het zeer twijfelachtig vindt, ronduit onjuist, dat HA'en psychofarmaca gaan voorschrijven zonder dat er een specialist bij komt kijken. Apart is dat ik bij een vaag vermoeden van een ernstige somatische ziekte direct, en met spoed, ben doorverwezen naar een specialist, terwijl bij een aantoonbare psychiatrische ziekte, de HA jaren heeft aangeklooid. (Dat is wel 20 jaar geleden, eerlijk gezegd heeft mijn huidige HA erg goed gehandeld en mij in no time bij de specialist in de spreekkamer weten te krijgen.)

Het geldt ook voor patiënten trouwens. Ik krijg vaak de indruk van mensen met ernstige klachten dat zij liever een pil van de HA krijgen, dan een verwijzing naar de GGZ.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zondag 4 november 2007 @ 15:24:54 #201
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54356859
quote:
Op zondag 4 november 2007 14:44 schreef Inekris het volgende:

[..]

Hmm ij zo een kleine effectiviteit is de gedachte voor de hand liggend dat de farmaceutische industrie een te groot belang heeft bij het fysiologisch verklaren van depressie (of van enige andere aandoening uit de DSM )
[..]

AD helpen in 20 tot 30 procent van de gevallen, en placebo's tot 15 tot 20 procent. Daar zal ongetwijfeld een overlap inzitten, nietwaar?
nee, stel in een klinische studie zal 15% reageren op placebo en 15+20-30% reageren op ADs, in de praktijk (dus iedereen) is het slagingspercentage voor volledige remissie (dus geheel symptoomloos) 20-30%, gedeeltelijke tot geen effectiviteit bij de rest... Dit geeft alleen aan dat depressie geen uniforme ziekte is, meer niet.
quote:
Persoonlijk, en dat is ongetwijfeld gekleurd door mijn ervaringen, ben ik een groot voorstander van een meersporen beleid bij de behandeling van psychiatrische ziektes. Dat impliceert onder andere dat ik het zeer twijfelachtig vindt, ronduit onjuist, dat HA'en psychofarmaca gaan voorschrijven zonder dat er een specialist bij komt kijken. Apart is dat ik bij een vaag vermoeden van een ernstige somatische ziekte direct, en met spoed, ben doorverwezen naar een specialist, terwijl bij een aantoonbare psychiatrische ziekte, de HA jaren heeft aangeklooid. (Dat is wel 20 jaar geleden, eerlijk gezegd heeft mijn huidige HA erg goed gehandeld en mij in no time bij de specialist in de spreekkamer weten te krijgen.)

Het geldt ook voor patiënten trouwens. Ik krijg vaak de indruk van mensen met ernstige klachten dat zij liever een pil van de HA krijgen, dan een verwijzing naar de GGZ.
en patient hoort idd nooit alleen psychopharmaca te krijgen, psychotherapie hoort altijd eerste lijns te zijn eventueel ondersteunt door psychopharmaca. Aan de andere kant is de druk die een patient op en HA kan leggen enorm groot.

20 jaar geleden was er nog erg weinig bekend en de meeste spychopharmaca waren een soort farmacologische bommen die overal op werktte.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 4 november 2007 @ 23:19:44 #202
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54369485
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:24 schreef Re het volgende:

[..]

nee, stel in een klinische studie zal 15% reageren op placebo en 15+20-30% reageren op ADs, in de praktijk (dus iedereen) is het slagingspercentage voor volledige remissie (dus geheel symptoomloos) 20-30%, gedeeltelijke tot geen effectiviteit bij de rest... Dit geeft alleen aan dat depressie geen uniforme ziekte is, meer niet.
[..]
Geheel off topic hoor, maar uhm je statistiek mag je wel wat aan verbeteren Ik begrijp wat je bedoelt, maar met zulke percentages is de kans op overlap, en daarmee de kans dat PF werken vanwege het placebo effect groot. PM anders even.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zondag 4 november 2007 @ 23:22:21 #203
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54369553
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:19 schreef Inekris het volgende:

[..]

Geheel off topic hoor, maar uhm je statistiek mag je wel wat aan verbeteren Ik begrijp wat je bedoelt, maar met zulke percentages is de kans op overlap, en daarmee de kans dat PF werken vanwege het placebo effect groot. PM anders even.
nee ik heb het over therapeutisch effect dat is 20-30%, maar PM kan altijd
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54372565
Ik heb ook verschillende AD's gehad.

Momenteel ben ik bijna een jaar op Effexor maar ik ben aan het afbouwen. Mijn ervaring is dat het wel een steuntje in de rug is maar ik voelde toch de depressieve gevoelens nog maar 'doffer' zeg maar. En juist daarom kreeg ik er geen vat op. Net alsof overal een deksel op zit, alles beleefde ik minder intens en ik had veel last van vergeetachtigheid. Nu ben ik flink aan het afbouwen. Zat op 112,5 mg en nu nog op 32,5 mg. Doel is helemaal te stoppen na drie AD's geprobeerd te hebben. Ik weet nu wat het doet en niet doet en ik kies ervoor om zonder verder te gaan.
pi_54374126
quote:
Op zondag 4 november 2007 14:44 schreef Inekris het volgende:

[..]

Persoonlijk, en dat is ongetwijfeld gekleurd door mijn ervaringen, ben ik een groot voorstander van een meersporen beleid bij de behandeling van psychiatrische ziektes. Dat impliceert onder andere dat ik het zeer twijfelachtig vindt, ronduit onjuist, dat HA'en psychofarmaca gaan voorschrijven zonder dat er een specialist bij komt kijken.

[..]
Ik geloof dat vrijwel iedereen voorstander is van een meersporen beleid (ik in ieder geval wel).
De praktijk in Nederland is echter weerbarstig: als je nu al kijkt naar de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en dan zal een doorverwijzing van iedereen die een AD voorgeschreven krijgt het systeem compleet vast laten lopen. Ik denk dat een huisarts dus niet veel keuze heeft en slecjts bij persisterende of heel ernstige klachten kan doorverwijzen.
pi_54458373
zo, uitnodiging van therapie is binnen, mag over 3 weken opkomen voor een intake gesprek
dat gesprek duurt 3,5 uur, wtf joh?
alsof ik niks beters te doen heb, is dat standaard zo lang?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 8 november 2007 @ 16:35:25 #207
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54458513
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:31 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, uitnodiging van therapie is binnen, mag over 3 weken opkomen voor een intake gesprek
dat gesprek duurt 3,5 uur, wtf joh?
alsof ik niks beters te doen heb, is dat standaard zo lang?
wil je dat ze na 5 minuutjes naar je kijken je hele geschiedenis begrijpen en je hele toekomst bepalen?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54458539
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:31 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, uitnodiging van therapie is binnen, mag over 3 weken opkomen voor een intake gesprek
dat gesprek duurt 3,5 uur, wtf joh?
alsof ik niks beters te doen heb, is dat standaard zo lang?
Als je iets beters te doen hebt, dan moet je dat wellicht gewoon doen en ruimte maken voor iemand die wel behoefte aan een behandeling heeft. De wachttijden zijn al lang genoeg.
pi_54458598
dat is ook wel het andere uiterste, hmm?

3,5 uur klinkt mij gewoon erg lang in de oren, lijkt mij dat het met 1,5 a 2 uur toch wel aardig klaar moet zijn.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 8 november 2007 @ 16:40:07 #210
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54458634
quote:
Op maandag 5 november 2007 09:49 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ik geloof dat vrijwel iedereen voorstander is van een meersporen beleid (ik in ieder geval wel).
De praktijk in Nederland is echter weerbarstig: als je nu al kijkt naar de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en dan zal een doorverwijzing van iedereen die een AD voorgeschreven krijgt het systeem compleet vast laten lopen. Ik denk dat een huisarts dus niet veel keuze heeft en slecjts bij persisterende of heel ernstige klachten kan doorverwijzen.
Volgens mij heeft juist het beleid om pas bij langdurige klachten door te verwijzen een veel grotere invloed op de wachtlijsten, dan andersom. Vaak kan ernstiger voorkomen worden door relatief snel in te grijpen. Dat betekent weer kortere behandelingen, wat weer uitmondt in meer tijd voor, uhm, intakes.
Van depressie is bekend dat bij beginnende klachten, niet te verwarren met 'ik voel mij depressief', therapie snel en kort kan zijn, met een gunstig resultaat.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  donderdag 8 november 2007 @ 16:41:49 #211
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54458675
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:38 schreef MissyMirjaM het volgende:
dat is ook wel het andere uiterste, hmm?

3,5 uur klinkt mij gewoon erg lang in de oren, lijkt mij dat het met 1,5 a 2 uur toch wel aardig klaar moet zijn.
Als je dan 3,5 uur reserveert, heb je de tijd. Of wil je liever naar 1,5 uur weggestuurd worden, en nog veel vragen hebben. 90 Minuten is niet zo lang hoor.

Ennuhm, als je klachten serieus zijn, denk ik trouwens dat jij die 3,5 uur inderdaad niets beters te doen hebt.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  donderdag 8 november 2007 @ 16:44:41 #212
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54458748
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:38 schreef MissyMirjaM het volgende:
dat is ook wel het andere uiterste, hmm?

3,5 uur klinkt mij gewoon erg lang in de oren, lijkt mij dat het met 1,5 a 2 uur toch wel aardig klaar moet zijn.
Mochten ze in die tijd klaar met je zijn gaan ze echt niet nog een uurtje uit hun neus vreten hoor... die tijd is er niet voor niets en is bepaald uit resultaten uit het verleden, zoveel tijd is er gewoon soms nodig om te kunnen bepalen wat je daadwerkeijk nodig hebt.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54464118
* DeepChord gebruikt al een jaar of 9 Seroxat

Hoop er nog wel eens vanaf te komen, want ik heb al lange tijd geen gekke klachten meer. Alleen stoppen met Seroxat is nog niet zo makkelijk heb ik gemerkt, al twee keer zijn de klachten dan in alle hevigheid weer teruggekomen.
Ondanks dat men zegt dat als je, als je een bepaald aantal keer teruggevallen bent, eigenlijk misschien je hele leven anti-depressiva zou moeten gebruiken, geloof ik toch dat je er op een of andere manier van zou moeten kunnen afkomen...
pi_54562522
Iemand ervaringen met deze dingen(SSRIs )? Ik heb onlangs nog gehoord dat er grote risico's er aan vastzitten.
  maandag 12 november 2007 @ 22:59:40 #215
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54562813
quote:
Op maandag 12 november 2007 22:52 schreef F04 het volgende:
Iemand ervaringen met deze dingen(SSRIs )? Ik heb onlangs nog gehoord dat er grote risico's er aan vastzitten.
Aan alle AD's zitten risico's. Probeer ander even te lezen in het centraal medicatie topic
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  dinsdag 13 november 2007 @ 00:14:57 #216
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54565131
quote:
Op maandag 12 november 2007 22:52 schreef F04 het volgende:
Iemand ervaringen met deze dingen(SSRIs )? Ik heb onlangs nog gehoord dat er grote risico's er aan vastzitten.
aan elk medicijn zitten risico's, het is een kosten bate analyse...

wat heb je gehoord en van wie... er gaan veel onwaarheden over het net of waarheden die verkeerd worden geinterpreteerd dus de vraag is meer... welke risico's ztten er aan ADs
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54565714
quote:
Op maandag 12 november 2007 22:52 schreef F04 het volgende:
Iemand ervaringen met deze dingen(SSRIs )? Ik heb onlangs nog gehoord dat er grote risico's er aan vastzitten.
Het lijstje bijwerkingen is niet langer of ernstiger dan dat van de meeste geneesmiddelen.
pi_54702872
Zijn er nog meer mensen bezig met afbouwen en zoja, wat zijn de problemen die daarbij komen kijken?

Ik zit nu nog op de laagste dosis Effexor en merk dat het weliswaar moeilijker wordt want alle gevoelens komen wat duidelijker door, dus ook de moeilijkere momenten. Maar het helderder zijn vergoedt veel.
pi_54713002
quote:
Op zondag 18 november 2007 20:53 schreef Dutchguy het volgende:
Zijn er nog meer mensen bezig met afbouwen en zoja, wat zijn de problemen die daarbij komen kijken?

Ik zit nu nog op de laagste dosis Effexor en merk dat het weliswaar moeilijker wordt want alle gevoelens komen wat duidelijker door, dus ook de moeilijkere momenten. Maar het helderder zijn vergoedt veel.
Ik heb 3,5 jaar efexor 75 mg. geslikt, en heb afgelopen vrijdag mijn laatste dosis geslikt.
Een maand geleden naar de huisarts gegaan om het afbouwen te bespreken. Zij vertelde dat ik eerst de dosering 2 weken moest halveren (dus 37,5 mg.) en daarna stoppen. 2 weken geleden was het zover, mijn laatste capsule van 37,5 mg. geslikt. De dag erop ging nog wel, maar de dag dáárna....drama! Zweten, misselijk, vreselijk duizelig en zo slap als een vaatdoek.
Toen ben ik mijn eigen 'afbouwplan' gaan volgen. Ik had nog een aantal capsules van 37,5 mg. over. Daarvan heb ik er de afgelopen twee weken iedere dag één opengemaakt, en de inhoud (kleine korreltjes) met een mesje verdeeld (ik voelde me echt een vreselijke junk ) Eerst een paar dagen de helft van 37,5 mg. geslikt, en daarna steeds ietsjes minder. Tot ik afgelopen vrijdag nog maar een paar korreltjes heb geslikt, en sinds zaterdag dus niets meer.

Ik moet zeggen, het is nog steeds geen pretje. Ik ben vreselijk duizelig en intens moe, ik merk ook dat ik moeite heb om me op mijn werk te concentreren. Daarbij komt idd. ook dat alle emoties ineens weer versterkt door lijken te komen. Dus snel huilen etc., maar het zijn geen depressieve huilbuien meer, zoals ik had voordat ik aan de efexor begon. Ik voel me ook weer gewoon meer mezelf, want ook mijn 'lieve ik' komt weer boven, en die heb ik erg gemist Ik was toch wel een beetje een over-relativerende nuchtere zombie geworden...

Effies volhouden dus nog
  maandag 19 november 2007 @ 11:47:38 #220
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54713103
jeuj, zelfexperimenterende afbouwers
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54713280
quote:
Op maandag 19 november 2007 11:41 schreef Mikki77 het volgende:

[..]

Ik heb 3,5 jaar efexor 75 mg. geslikt, en heb afgelopen vrijdag mijn laatste dosis geslikt.
Een maand geleden naar de huisarts gegaan om het afbouwen te bespreken. Zij vertelde dat ik eerst de dosering 2 weken moest halveren (dus 37,5 mg.) en daarna stoppen. 2 weken geleden was het zover, mijn laatste capsule van 37,5 mg. geslikt. De dag erop ging nog wel, maar de dag dáárna....drama! Zweten, misselijk, vreselijk duizelig en zo slap als een vaatdoek.
Toen ben ik mijn eigen 'afbouwplan' gaan volgen. Ik had nog een aantal capsules van 37,5 mg. over. Daarvan heb ik er de afgelopen twee weken iedere dag één opengemaakt, en de inhoud (kleine korreltjes) met een mesje verdeeld (ik voelde me echt een vreselijke junk ) Eerst een paar dagen de helft van 37,5 mg. geslikt, en daarna steeds ietsjes minder. Tot ik afgelopen vrijdag nog maar een paar korreltjes heb geslikt, en sinds zaterdag dus niets meer.

Ik moet zeggen, het is nog steeds geen pretje. Ik ben vreselijk duizelig en intens moe, ik merk ook dat ik moeite heb om me op mijn werk te concentreren. Daarbij komt idd. ook dat alle emoties ineens weer versterkt door lijken te komen. Dus snel huilen etc., maar het zijn geen depressieve huilbuien meer, zoals ik had voordat ik aan de efexor begon. Ik voel me ook weer gewoon meer mezelf, want ook mijn 'lieve ik' komt weer boven, en die heb ik erg gemist Ik was toch wel een beetje een over-relativerende nuchtere zombie geworden...

Effies volhouden dus nog
Ik doe het afbouwen dus onder begeleiding van mijn psychiater maar veel uitmaken doet dat niet want ik wilde persee afbouwen. Paar keer daar aan de balie gestaan dat ik haar naam niet meer wist en dat soort dingen. Voelde me een zombie, afgevlakt.

Ik herken wat jij schrijft als verschijnselen, ik ben bij tijden ook erg duizelig en moe ben ik ook. Qua concentratie gaat het iets beter maar ben af en toe nog erg afwezig. Toch krijg ik al andere reacties van mensen om me heen, ik ben meer aanwezig. Dat is fijne feedback vind ik. Daar deed ik het ook voor.
En ja, het is een trade off zo voel ik het ook. Ik voel ook dat ik meer mezelf ben. Dus ook bozer, attenter, verdrietiger. Maar het is wel wie ik zelf ben en dat voelt zoveel beter dan met pillen.

Sterkte de komende tijd!
pi_54713299
quote:
Op maandag 19 november 2007 11:47 schreef Re het volgende:
jeuj, zelfexperimenterende afbouwers
Mikki deed het met hulp van haar huisarts en ik via de psychiater. Valt wel mee dus.
  maandag 19 november 2007 @ 12:07:07 #223
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54713511
quote:
Op maandag 19 november 2007 11:56 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Mikki deed het met hulp van haar huisarts en ik via de psychiater. Valt wel mee dus.
uhmmm capsules openmaken en verdelen lijkt me niet iets wat een huisarts op psychiater zal steunen denk ik hoor...

wel vind ik 2 weken afbouw wat kort... maar goed...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54713545
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:07 schreef Re het volgende:

[..]

uhmmm capsules openmaken en verdelen lijkt me niet iets wat een huisarts op psychiater zal steunen denk ik hoor...

wel vind ik 2 weken afbouw wat kort... maar goed...
Jawel. Al meerdere keren meegemaakt, door diverse artsen aangeraden.

Twee weken afbouw is inderdaad erg kort, meestal doen ze dat alleen als ze je snel op een ander middel willen hebben. Normaal gesproken is het eerder een kwestie van maanden,
  maandag 19 november 2007 @ 12:12:09 #225
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54713630
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:08 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Jawel. Al meerdere keren meegemaakt, door diverse artsen aangeraden.

Twee weken afbouw is inderdaad erg kort, normaal gesproken doen ze dat alleen als ze je snel op een ander middel willen hebben. Normaal gesproken is het eerder een kwestie van maanden,
hmmm nou dan zal het wel... ik las capsules... met pilletjes is het wat anders .... kreeg niet mee dat de huisarts het OK vind om die dingen te breken en te verdelen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54713639
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:07 schreef Re het volgende:

[..]

uhmmm capsules openmaken en verdelen lijkt me niet iets wat een huisarts op psychiater zal steunen denk ik hoor...
Denk het ook niet, maar aan de andere kant ben ik juist minder rigoreus gestopt dan wat mijn huisarts in gedachten had, dus waarom zou dat slecht zijn? In 2 weken afbouwen was echt te kort voor mij, en er zijn volgens de huisarts geen capsules die een lagere dosering dan 37,5 mg. bevatten, dus moest het maar zo...
Het probleem met zelf-experimenterende afbouwers is volgens mij niet dat ze te langzaam afbouwen, maar juist te snel. Dus plotseling stoppen terwijl ze een hoge dosering slikken. En dat heb ik juist niet gedaan.

Vind jij dan dat mijn huisarts mij een verkeerd advies heeft gegeven, en dat ik langzamer/anders had moeten afbouwen?
  maandag 19 november 2007 @ 12:14:44 #227
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54713691
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:12 schreef Mikki77 het volgende:

[..]

Denk het ook niet, maar aan de andere kant ben ik juist minder rigoreus gestopt dan wat mijn huisarts in gedachten had, dus waarom zou dat slecht zijn? In 2 weken afbouwen was echt te kort, en er zijn volgens de huisarts geen capsules die een lagere dosering dan 37,5 mg. bevatten, dus moest het maar zo...
Het probleem met zelf-experimenterende afbouwers is volgens mij niet dat ze te langzaam afbouwen, maar juist te snel. Dus plotseling stoppen terwijl ze een hoge dosering slikken. En dat heb ik juist niet gedaan.

Vind jij dan dat mijn huisarts mij een verkeerd advies heeft gegeven, en dat ik langzamer/anders had moeten afbouwen?
ik ben geen huisarts dus hij zal er een betere kijk op hebben maar over het algemen is complete afbouw naar 0 een iets langer proces, juist een te snelle afbouw heeft een enorme berg aan bijwerkingen die niet nodig zijn

dus ik had het beter gevonden als de huisarts je nog wat meer pilletjes had gegeven om af te bouwen... dan dat je zelf capsules loopt te verdelen... kan me dat namelijk haast echt niet voorstellen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54713765
Ik ben dan wel heel benieuwd hoe anderen dat afbouwen hebben gedaan, van 75 mg. (of hoger) capsules naar 0, en hoe lang ze erover hebben gedaan....?

Als ik echt te snel heb afgebouwd zou dat wel verklaren waarom ik nu last heb van bijwerkingen...
  maandag 19 november 2007 @ 12:29:00 #229
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54714010
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:17 schreef Mikki77 het volgende:
Ik ben dan wel heel benieuwd hoe anderen dat afbouwen hebben gedaan, van 75 mg. (of hoger) capsules naar 0, en hoe lang ze erover hebben gedaan....?

Als ik echt te snel heb afgebouwd zou dat wel verklaren waarom ik nu last heb van bijwerkingen...
Waarom ga je dan met de ontwenningsverschijnselen niet naar de huisarts?

[ Bericht 1% gewijzigd door Inekris op 19-11-2007 12:29:26 (Leer us alle woorden te typen) ]
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  maandag 19 november 2007 @ 12:30:38 #230
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54714050
Van de apotheker.nl website
quote:
Slik de capsules in hun geheel door. De capsules niet kauwen of fijnmaken, omdat ze dan al de venlafaxine gelijk afgeven. Ze zijn namelijk zo gemaakt dat de werkzame stof langzaam vrij komt, zodat ze langer werken.
Tabletten kunt u eventueel wel kapotmaken.

2 weken is ongeveer wel de standaard afbouw voor efexor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54714117
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:17 schreef Mikki77 het volgende:
Ik ben dan wel heel benieuwd hoe anderen dat afbouwen hebben gedaan, van 75 mg. (of hoger) capsules naar 0, en hoe lang ze erover hebben gedaan....?

Als ik echt te snel heb afgebouwd zou dat wel verklaren waarom ik nu last heb van bijwerkingen...
Ik ben op 3 oktober begonnen, zat toen nog op 112,5 mg maandje later op 75 mg en nu al paar weken op 37,5 dus de laagste dosis.
Over twee weken moet ik naar haar toe en dan ws. helemaal naar 0 of eventueel capsules halveren.
  maandag 19 november 2007 @ 12:36:35 #232
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54714196
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:33 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik ben op 3 oktober begonnen, zat toen nog op 112,5 mg maandje later op 75 mg en nu al paar weken op 37,5 dus de laagste dosis.
Over twee weken moet ik naar haar toe en dan ws. helemaal naar 0 of eventueel capsules halveren.
Nee dus , Re schreef nog zo:
quote:
Slik de capsules in hun geheel door. De capsules niet kauwen of fijnmaken, omdat ze dan al de venlafaxine gelijk afgeven. Ze zijn namelijk zo gemaakt dat de werkzame stof langzaam vrij komt, zodat ze langer werken.
Tabletten kunt u eventueel wel kapotmaken.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_54714421
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:36 schreef Inekris het volgende:

[..]

Nee dus , Re schreef nog zo:
[..]
Met Efexor is er wel een "truuk" als afbouwen voor jou met te grote stapen gaat en je arts bijvoorbeeld tussen 37.5 en 0 mg nog een stop wil tussenlassen. Er zijn geen capsules van 19 mg.
De capsule is tamelijk eenvoudig te openen, je "giet" de helft van de korreltjes eruit (en gooit die weg) en sluit de capsule weer door het dopje erop te schuiven. Het slow release mechanisme blijft dan werken.
  maandag 19 november 2007 @ 12:46:43 #234
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54714454
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:45 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Met Efexor is er wel een "truuk" als afbouwen voor jou met te grote stapen gaat en je arts bijvoorbeeld tussen 37.5 en 0 mg nog een stop wil tussenlassen. Er zijn geen capsules van 19 mg.
De capsule is tamelijk eenvoudig te openen, je "giet" de helft van de korreltjes eruit (en gooit die weg) en sluit de capsule weer door het dopje erop te schuiven. Het slow release mechanisme blijft dan werken.
dat is niet wat mikkie heeft gedaan, vandaar dat zelfgeexperimenteer.... gewoon niet doen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54714550
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:46 schreef Re het volgende:

[..]

dat is niet wat mikkie heeft gedaan, vandaar dat zelfgeexperimenteer.... gewoon niet doen.
Idd, een afwijkende manier van innemen van medicijnen moet altijd in overleg met arts en/of apotheker.
pi_54714675
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:45 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Met Efexor is er wel een "truuk" als afbouwen voor jou met te grote stapen gaat en je arts bijvoorbeeld tussen 37.5 en 0 mg nog een stop wil tussenlassen. Er zijn geen capsules van 19 mg.
De capsule is tamelijk eenvoudig te openen, je "giet" de helft van de korreltjes eruit (en gooit die weg) en sluit de capsule weer door het dopje erop te schuiven. Het slow release mechanisme blijft dan werken.
Ik verwacht dat me dat eventueel nog door mijn psychiater geadviseerd wordt als laatste tussenstop. Er is idd. geen lagere dosis dan 37,5 mg.
pi_54714686
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:36 schreef Inekris het volgende:

[..]

Nee dus , Re schreef nog zo:
[..]
Ik snap nu wat je bedoeld. Omdat het niet in de capsule zit.
pi_54714880
Bedankt voor het advies allemaal. Dat je persé die capsule in moet nemen wist ik inderdaad niet. Ik ga vandaag toch nog maar even de huisarts bellen.
pi_54715227
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:07 schreef Mikki77 het volgende:
Bedankt voor het advies allemaal. Dat je persé die capsule in moet nemen wist ik inderdaad niet. Ik ga vandaag toch nog maar even de huisarts bellen.
Wist ik ook niet, ik had op een gegeven moment ook geen caps van 37,5 meer maar heb toen die van 75 mg gehalveerd en zo de korrels ingenomen.
Oeps.
pi_54716205
Ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat je de korreltjes wél zonder capsule mag innemen, bijvoorbeeld als je moeite hebt met pillen slikken... ga het even opzoeken..

Edit: gevonden, in de papieren die ik van de apotheek heb gekregen toen ik efexor voor de eerste keer kreeg:
quote:
Gebruiksadviezen en - waarschuwingen:
Bij de maaltijd innemen. Heel doorslikken met een half glas water.
Bij slikproblemen mogen de capsules worden opengemaakt. Strooi de korrels op een beetje appelmoes of vla. Direct innemen. De korrels niet fijnmaken of kauwen.
Dit komt van de apotheek, dus lijkt mij wel betrouwbaar..volgens mij mag je alleen de korrels zelf niet stukmaken.
Innemen mét capsule heeft dan wel de voorkeur lijkt me, maar eventueel kan het wel zonder. eigenlijk zouden ze ook capsules van 15-20 mg moeten maken, voor mensen die langzaam willen afbouwen, vind die laatste stap anders wel groot

Ohja, ik zit nog steeds op 75mg, mijn stemming is inmiddels weer bijna zoals voor de terugval, maar ik denk dat ik toch binnenkort ga vragen of we kunnen verhogen, kijken of het dan nog beter wordt. (als ik een paar weken geleden al verhoogd had had ik nu niet geweten of de verbetering door de medicijnen of door het natuurlijk verloop was gekomen, nu weet ik dat dus wel, ben dus blij dat ik nog even heb afgewacht)

[ Bericht 72% gewijzigd door MissPink op 19-11-2007 14:39:55 ]
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54717273
quote:
Op maandag 19 november 2007 14:10 schreef MissPink het volgende:
Ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat je de korreltjes wél zonder capsule mag innemen, bijvoorbeeld als je moeite hebt met pillen slikken... ga het even opzoeken..

Edit: gevonden, in de papieren die ik van de apotheek heb gekregen toen ik efexor voor de eerste keer kreeg:
[..]

Dit komt van de apotheek, dus lijkt mij wel betrouwbaar..volgens mij mag je alleen de korrels zelf niet stukmaken.
Innemen mét capsule heeft dan wel de voorkeur lijkt me, maar eventueel kan het wel zonder. eigenlijk zouden ze ook capsules van 15-20 mg moeten maken, voor mensen die langzaam willen afbouwen, vind die laatste stap anders wel groot

Ohja, ik zit nog steeds op 75mg, mijn stemming is inmiddels weer bijna zoals voor de terugval, maar ik denk dat ik toch binnenkort ga vragen of we kunnen verhogen, kijken of het dan nog beter wordt. (als ik een paar weken geleden al verhoogd had had ik nu niet geweten of de verbetering door de medicijnen of door het natuurlijk verloop was gekomen, nu weet ik dat dus wel, ben dus blij dat ik nog even heb afgewacht)
Ben het met je eens dat ze ook caps van 15-20 mg. zouden moeten maken. De stap van 37,5 naar 0 mg is best groot.
  maandag 19 november 2007 @ 18:10:44 #242
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54720817
Ik heb even de bijsluiter opgezocht. Het advies van de apotheek van Miss Pink lijkt toch in tegenspraak de bijsluiter.
Uit de bijsluiter van Efexor XR:
quote:
Efexor XR dient in zijn geheel te worden ingenomen tijdens de maaltijd, met wat vloeistof.
De capsule mag niet worden gedeeld, fijngestampt, gekauwd of in water worden opgelost.
Efexor XR moet bij voorkeur zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip worden ingenomen, 's
morgens of 's avonds.
Ik denk dat Miss Pink toch nog even met de apotheek moet gaan praten.
Wel goed dat jij er baat bij hebt, ook al is het naar om ze te moeten slikken.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  maandag 19 november 2007 @ 18:47:40 #243
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54721819
Zojuist werd ik gebeld door de psychiater. Ze was gebeld door de apotheek dat er recentelijk een wisselwerking tussen Orap en Seroxat is aangetoond, waar mogelijk hartritmestoornissen door kunnen ontstaan . Nu moet ik een hartfilmpje laten maken om te kijken of alles goed is.
Ik schrik me dood van dit bericht .
KuikenGuppy
pi_54722169
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:47 schreef Burdie het volgende:
Zojuist werd ik gebeld door de psychiater. Ze was gebeld door de apotheek dat er recentelijk een wisselwerking tussen Orap en Seroxat is aangetoond, waar mogelijk hartritmestoornissen door kunnen ontstaan . Nu moet ik een hartfilmpje laten maken om te kijken of alles goed is.
Ik schrik me dood van dit bericht .
Waatttt???? Die combinatie heb ik ook geslikt! Zou dat gelden voor als je nu nog slikt of ook als je het in het verleden geslikt zou hebben?
pi_54722191
Maar aan de andere kant ook wel netjes dat ze het zo goed in de gaten houden Burdie... hopelijk alles goed.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 19 november 2007 @ 19:07:30 #246
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54722252
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:04 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Waatttt???? Die combinatie heb ik ook geslikt! Zou dat gelden voor als je nu nog slikt of ook als je het in het verleden geslikt zou hebben?
Geen idee, ik zou even contact opnemen met je huisarts.
KuikenGuppy
  maandag 19 november 2007 @ 19:08:28 #247
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54722285
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:05 schreef Nijna het volgende:
Maar aan de andere kant ook wel netjes dat ze het zo goed in de gaten houden Burdie... hopelijk alles goed.
Dat hoop ik ook. Ik ben er nog steeds een beetje bang en geschrokken van .
KuikenGuppy
pi_54722322
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:07 schreef Burdie het volgende:

[..]

Geen idee, ik zou even contact opnemen met je huisarts.
Lekker he, die medicijnen en dat dan ineens zoiets bekend wordt.
pi_54723531
Jeetje Burdie, daar zou ik ook behoorlijk van schrikken! Maar het is idd wel goed dat ze je in de gaten houden.

Inekris, je hebt inderdaad gelijk, wel vreemd dat de apotheek dan zegt dat het wel gewoon kan...
Misschien binnenkort maar eens vragen hoe het zit, zodat ze die tekst eventueel kunnen aanpassen ofzo.
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
  dinsdag 20 november 2007 @ 00:46:39 #250
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54730320
paniekvoetbal
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 20 november 2007 @ 00:49:34 #251
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54730365
ze geven allebei QT interval verlenging, voor een gezonde jonge vrouw is er geen enkele reden om daar nou ongerust over te worden...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54732491
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:04 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Waatttt???? Die combinatie heb ik ook geslikt! Zou dat gelden voor als je nu nog slikt of ook als je het in het verleden geslikt zou hebben?
Ik durf mijn hand bijna ervoor in het vuur te steken, dat dat een tijdelijk effect is (en dan nog op relatief beperkte schaal).
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:27:26 #253
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54732530
Mja, ze hebben gisteren het halve medische circus om me heen opgetrommeld. Apotheek belde de psychiater, die belde de huisarts, die belde het ziekenhuis, die belde vervolgens weer de huisarts, die vervolgens de apotheek en de psychiater belde, om mij daarna te bellen.
Dat klinkt paniekerig .
KuikenGuppy
pi_54732701
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:27 schreef Burdie het volgende:
Mja, ze hebben gisteren het halve medische circus om me heen opgetrommeld. Apotheek belde de psychiater, die belde de huisarts, die belde het ziekenhuis, die belde vervolgens weer de huisarts, die vervolgens de apotheek en de psychiater belde, om mij daarna te bellen.
Dat klinkt paniekerig .
Hoogstwaarschijnlijk is er een pas echt sprake van risico als je al hartproblemen hebt. Stel dat je een aangeboren hartafwijking hebt (waar je nog niets van weet) en dit middel gaat op termijn problemen geven, dan zou je je artsen kunnen verwijten dat ze nalatig zijn geweest.

Vorig jaar werd ik tijdens de kerstafsluiting op mijn werk ook door de huisartsassistente gebeld omdat de GGZ mijn huisarts gemeld had dat er afwijkingen in mijn urine waren gevonden (bij een onderzoek i.vm. de medicatie, lithium, die destijds gebruikte). Of ik de volgende dag naar de huisarts wilde komen. Doorverwezen naar internist, allerlei onderzoeken, ruim een maand lang in de stress en uiteindelijk was er niets aan de hand.

Moraal van het verhaal: in veel van gevallen willen de medici zo veel mogelijk risico's uitsluiten, maar is er niets om je bij voorbaat ongerust over te maken.
pi_54737332
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:27 schreef Burdie het volgende:
Mja, ze hebben gisteren het halve medische circus om me heen opgetrommeld. Apotheek belde de psychiater, die belde de huisarts, die belde het ziekenhuis, die belde vervolgens weer de huisarts, die vervolgens de apotheek en de psychiater belde, om mij daarna te bellen.
Dat klinkt paniekerig .
Best wel, kan me voorstellen dat je dan ff schrikt.

Ik moet toch over twee weken naar de psychiater en dan vraag ik het voor mezelf ook wel even na.
  dinsdag 20 november 2007 @ 15:56:42 #256
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54740286
trouwens dan wel een ongelofelijke blunder van de psychiater aangezien dit al in februari 2006 bekend was
quote:
Concurrent Use of Paroxetine HCl (Paxil, Paxil CR) Linked to Increased Pimozide Exposure
On February 6, 2006, the FDA approved safety labeling revisions for paroxetine HCl tablets/oral suspension and controlled-release tablets (Paxil and Paxil CR, made by GlaxoSmithKline) to warn against their concurrent use with pimozide (Orap, made by Teva Pharmaceuticals USA, Inc).

The warning was based on data from a controlled study of healthy volunteers showing that the addition of a single 2-mg dose of pimozide to 60 mg/day of paroxetine yielded mean increases in pimozide area under the curve and Cmax of 151% and 62%, respectively compared with use of pimozide alone.

Because of pimozide's narrow therapeutic index and known risk for prolongation of the QT interval, concurrent use with paroxetine is contraindicated.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 20 november 2007 @ 16:07:50 #257
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54740513
Ze zei 'recentelijk' .
KuikenGuppy
pi_54741105
Wow...

Goed dat er toch iemand opgelet heeft.

In 2007 zou je verwachten dat de computer van de apotheker automatisch een waarschuwing geeft als er conflicterende geneesmiddelen voorgeschreven worden.

[ Bericht 94% gewijzigd door Halinalle op 20-11-2007 17:13:47 ]
pi_54842560
Na meer dan 2,5 jaar anti-depressiva eindelijk stoppen.. is het normaal dat ik dat best eng vind?
  maandag 26 november 2007 @ 11:11:15 #260
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54843592
dat is vrij normaal ja , maar ook super natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54849747
Nou, ik ga ook aan de pillen. Bovenop een dysthyme stoornis/depressie heb ik nu een erg heftige 'gewone' depressie. Mijn arts/psychotherapeut bij Altrecht (Utrecht) heeft me Lexapro voorgeschreven, en in de apotheek heb ik escitalopram gekregen, wat hetzelfde moet zijn. Vanavond ga ik de eerste slikken, ben een beetje bang voor de bijwerkingen! Zijn er meer mensen die lexapro/escitalopram hebben/gehad?
pi_54850116
quote:
Op maandag 26 november 2007 16:53 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Nou, ik ga ook aan de pillen. Bovenop een dysthyme stoornis/depressie heb ik nu een erg heftige 'gewone' depressie. Mijn arts/psychotherapeut bij Altrecht (Utrecht) heeft me Lexapro voorgeschreven, en in de apotheek heb ik escitalopram gekregen, wat hetzelfde moet zijn. Vanavond ga ik de eerste slikken, ben een beetje bang voor de bijwerkingen! Zijn er meer mensen die lexapro/escitalopram hebben/gehad?
Lexapro staat bekend vanwege het feit dat de bijwerkingen vaak heel gering zijn. Maak je dus niet al te veel zorgen, het middel gaat je helpen om je weer beter in je vel te laten zitten.
pi_54851427
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:13 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Lexapro staat bekend vanwege het feit dat de bijwerkingen vaak heel gering zijn. Maak je dus niet al te veel zorgen, het middel gaat je helpen om je weer beter in je vel te laten zitten.
Okay het is gewoon een grote stap om ineens aan de antidepressiva te gaan... Ik weet er ook niet veel van af, dus daarom een beetje onzekerheid.
pi_54853364
Ik lees net de bijsluiter en maak me toch een klein beetje zorgen. (dit komt van internet, in mijn bijsluiter staat exact hetzelfde maar dan met 'Escitalopram'
quote:
Lexapro dient niet te worden gebruikt bij de behandeling van kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar. Patiënten jonger dan 18 jaar hebben een verhoogd risico op zelfmoordpogingen, zelfmoordgedachten en vijandigheid (voornamelijk agressie, oppositioneel gedrag en woede) als zij behandeld worden met geneesmiddelen uit deze therapeutische klasse. Ondanks dit alles kan uw arts aan patiënten jonger dan 18 jaar Lexapro voorschrijven omdat dit in het belang van de patiënt is. Als uw arts Lexapro heeft voorgeschreven aan een patiënt die jonger is dan 18 en u wilt dit bespreken, dan wordt u verzocht contact op te nemen met uw arts. Indien bij patiënten jonger dan 18 jaar één van de hiervoor genoemde symptomen zich ontwikkelt of verslechtert bij inname van Lexapro, dan wordt u verzocht uw arts hierover te informeren. Lange-termijn veiligheidsgegevens van Lexapro over groei, ontwikkeling en cognitieve en gedragsontwikkeling ontbreken in deze leeftijdsgroep.
Ik ben 18 en wil geen zelfmoordneigingen krijgen hoor!
pi_54855898
quote:
Op maandag 26 november 2007 20:03 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik lees net de bijsluiter en maak me toch een klein beetje zorgen. (dit komt van internet, in mijn bijsluiter staat exact hetzelfde maar dan met 'Escitalopram'
[..]

Ik ben 18 en wil geen zelfmoordneigingen krijgen hoor!
Bij vrijwel elke AD staat een opmerking van een dergelijke strekking. Je behandelaar is van dat risico op de hoogte. Mocht het geestelijk veel slechter met je gaan, dan moet je contact met je arts opnemen. De kans dat de medicatie daadwerkelijk zelfmoordneigingen bij je veroorzaakt is trouwens heel klein, hoor. Lees bijvoorbeeld eens de bijsluiter van alledaagse medicijnen die je overal zonder recept kan krijgen, zoals paracetamol of aspirine. Die durf je dan ook niet meer te slikken.
De kans dat je een ernstige bijwerking krijgt is dus echt heel erg klein. Ze staan in de bijsluiter om ze te herkennen, als je net die ene pechvogel bent die die bijwerkingen krijgt. Je kunt dan op tijd hulp inroepen, zodat ze er op tijd bij zijn.

Ga er voorlopig vanuit dat deze medicijnen je zullen helpen en probeer je niet veel zorgen te maken over ernstige bijwerkingen (en dat is lastig, ik weet het).
Goede kans dat ze samen met je psychotherapie aan het begin staan van een positieve wending aan je leven.
pi_54856895
Volgens mij zijn het ook de iets "zwaardere" gevallen (die al zelfmoordneigingen hadden) waarvoor gewaarschuwd wordt. Als je "gewoon" depressief bent en nog nooit zelfmoordpogingen ondernomen hebt dan is er niets te vrezen. Ik heb zelf bij het wennen aan Seroxat helemaal geen last gehad van klachten van die strekking dus het zal wel meevallen allemaal.

Wat ik me trouwens afvraag hé, mijn huisarts is degene die anti-depressiva verstrekt en ook degene die ervoor zorgt dat ik aan de Seroxat gegaan ben, maar het schijnt toch zo te zijn dat huisartsen over het algemeen minder verstand hebben van anti-depressiva enzo. Is het dan niet beter om de voortgang met betrekking tot het gebruik van a.d. met een psychiater te bespreken?
  maandag 26 november 2007 @ 22:40:18 #267
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54857826
quote:
Op maandag 26 november 2007 22:12 schreef DeepChord het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag hé, mijn huisarts is degene die anti-depressiva verstrekt en ook degene die ervoor zorgt dat ik aan de Seroxat gegaan ben, maar het schijnt toch zo te zijn dat huisartsen over het algemeen minder verstand hebben van anti-depressiva enzo. Is het dan niet beter om de voortgang met betrekking tot het gebruik van a.d. met een psychiater te bespreken?
Heeft de huisarts je verder niet doorverwezen? Dat kan je wel vragen.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  maandag 26 november 2007 @ 22:45:23 #268
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54858022
quote:
Op maandag 26 november 2007 20:03 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik lees net de bijsluiter en maak me toch een klein beetje zorgen. (dit komt van internet, in mijn bijsluiter staat exact hetzelfde maar dan met 'Escitalopram'
[..]

Ik ben 18 en wil geen zelfmoordneigingen krijgen hoor!
Het loopt niet zo een vaart. De bijwerkingen kunnen optreden, maar doen dat ook heel vaak niet. Bijwerkingen treden zelden op. Wat niet wegneemt dat het wel kan.
Idioot genoeg is depressie, of beter een verdieping van de depressie, een bijwerking van alle anti-depressiva. Bedenk wel dat jij er zelf bij bent. Als jij merkt dat je stemming minder wordt, wat kan gebeuren, maar zeker niet hoeft te gebeuren, kan jij wel iemand erbij halen, om op je te letten.
Ik zou zeker niet besluiten om de pillen niet te nemen. Als je er echt bezorgd over bent, bespreek het dan met je behanldelaar. Daar is hij/zij ook voor.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  dinsdag 27 november 2007 @ 00:16:38 #269
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54860937
oh ja, de jeugd pleegt massaal zelfmoord was het inderdaad...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 27 november 2007 @ 00:19:00 #270
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54861001
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 00:16 schreef Re het volgende:
oh ja, de jeugd pleegt massaal zelfmoord was het inderdaad...


Het is heel verstandig dat men zich zorgen maakt over bijwerkingen
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  dinsdag 27 november 2007 @ 00:28:32 #271
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54861253
de praktijk op dat gebied geeft gelukkig een ander beeld...


feitelijk moeten alleen bij jeugdigen waarbij al suicidale neigingen voorkomen het gebruik goed gemonitord worden door de behandelaar, voor zover dat toch al niet moet bij patienten...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 27 november 2007 @ 00:41:55 #272
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54861486
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 00:28 schreef Re het volgende:
de praktijk op dat gebied geeft gelukkig een ander beeld...


feitelijk moeten alleen bij jeugdigen waarbij al suicidale neigingen voorkomen het gebruik goed gemonitord worden door de behandelaar, voor zover dat toch al niet moet bij patienten...
Ok, ik bedoelde alleen maar dat zij, als zij zorgen maakt, ook gewoon tot de behandelaar kan richten.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  dinsdag 27 november 2007 @ 00:47:43 #273
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54861600
ja daar is de behandelaar voor, maar dat paniekvoetbal is nergens voor nodig...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54905355
quote:
Op maandag 26 november 2007 22:40 schreef Inekris het volgende:

[..]

Heeft de huisarts je verder niet doorverwezen? Dat kan je wel vragen.
Nou, ze is af en toe wel aan het polsen of ik er misschien niet aan toe ben om te minderen met de anti-depressiva maar ik hoor het toch eigenlijk liever van een iets meer professional op dat gebied omdat ik al twee keer een terugslag gehad heb omdat ik, achteraf gezien, op een totaal verkeerd moment gestopt ben. Dat werd dan wel enigszins (lichtelijk) gepushed vanuit de huisarts.
Dus misschien wel een goed idee dat dan te vragen tegen de tijd dat ik de huisarts weer zie aangaande de vooruitgang. Thx.
pi_54905797
Wahaha... ik ben stoned!
Wat leuk, helemaal suf en fluffiig...
Wel een nadeel dat ik me echt absoluut niet kan concentreren. Dus voor nu is het wel grappig, maar ik wil m'n studie wel halen!

Oh, en misselijk en hoofdpijn, en dat allemaal na twee pilletjes!
  woensdag 28 november 2007 @ 22:01:01 #276
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54905899
quote:
Op woensdag 28 november 2007 21:58 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Wahaha... ik ben stoned!
Wat leuk, helemaal suf en fluffiig...
Wel een nadeel dat ik me echt absoluut niet kan concentreren. Dus voor nu is het wel grappig, maar ik wil m'n studie wel halen!

Oh, en misselijk en hoofdpijn, en dat allemaal na twee pilletjes!
en dat kan ng wel ff aanhouden, hou er rekening mee dat dat wel 4-6 weken kan duren en daarna zal het geleidelijk minder worden (meestal), dus blijf de bijwerkingen in de gaten houden en meldt ze altijd bij de huisarts...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 28 november 2007 @ 23:41:58 #277
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54909297
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:01 schreef Re het volgende:

[..]

en dat kan ng wel ff aanhouden, hou er rekening mee dat dat wel 4-6 weken kan duren en daarna zal het geleidelijk minder worden (meestal), dus blijf de bijwerkingen in de gaten houden en meldt ze altijd bij de huisarts...
En bij je behandelaar

Sorry, inkoppertje
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_54911704
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:16 schreef Noodly het volgende:
Na meer dan 2,5 jaar anti-depressiva eindelijk stoppen.. is het normaal dat ik dat best eng vind?
Ja, vind ik wel. Het voelde voor mij als een soort vangnetje, dat wordt langzaam weggehaald en je moet het op eigen kracht gaan doen. Maar als je het onder goede begeleiding doet kan het.

(ben vanaf vandaag helemaal clean )
pi_54912657
quote:
Op donderdag 29 november 2007 02:27 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ja, vind ik wel. Het voelde voor mij als een soort vangnetje, dat wordt langzaam weggehaald en je moet het op eigen kracht gaan doen. Maar als je het onder goede begeleiding doet kan het.

(ben vanaf vandaag helemaal clean )
knap
Ik moet nog iets van een week de laagste dosis innemen, dan stopt het helemaal. Maar het gaat tot nu toe alleen maar goed dus ik hoef me ook nergens druk om te maken.
pi_54920020
quote:
Op donderdag 29 november 2007 08:45 schreef Noodly het volgende:

[..]

knap
Ik moet nog iets van een week de laagste dosis innemen, dan stopt het helemaal. Maar het gaat tot nu toe alleen maar goed dus ik hoef me ook nergens druk om te maken.
Ik heb nu eigenlijk alleen nog last van wat licht trillende handen en soms een beetje duizelig. Het is me dus super mee gevallen.
Als het nu zo goed gaat met afbouwen met jou ziet het er heel goed uit.
pi_54932658
Gisteren weer bij de arts geweest, heb besloten om de efexor toch maar te verhogen naar 150mg. Ik moet nu 5 dagen 112,5 nemen, en dan over naar 150. Omdat ik de vorige keer twijfelde over wat ik wilde met de medicijnen, mocht ik ook verhogen naar 112,5 en dan kijken hoe het gaat, maar als ik dan nog geen verschil merk gaan we alsnog naar 150, dus dan doe ik dat liever meteen.

Toen ik begon met efexor was ik super misselijk, daar heb ik nu (nog) geen last van gelukkig, alleen een beetje stoned, maar das ook wel eens lekker

Burdie, heb jij je onderzoek al gehad?
Aardbeiaardbei, hoe is het met jou?
Voor alle afbouwers: succes!
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_54933888
quote:
Op donderdag 29 november 2007 22:42 schreef MissPink het volgende:

Burdie, heb jij je onderzoek al gehad?
Aardbeiaardbei, hoe is het met jou?
Voor alle afbouwers: succes!
Ik heb zowaar gewoon een fijne dag gehad vandaag! Als ik zo terugkijk voelde ik me echt gewoon gelukkig! Kan me niet voorstellen hoe het is om je altijd zo te voelen... Maar het was heel fijn
Verder blijft de wereld een beetje rozig, al wordt het wat minder. Maandag mag ik naar de 'normale' dosis; 10 mg, mits de bijwerkingen dus wat weggetrokken zijn. Ben wel nog misselijk!
En ik kan me dus echt niet concentreren, dat is wel naar voor mijn studie.
pi_54934008
Deze week de dosis Seroquel verdubbeld. Was wel nodig, al mag het nog wel wat hoger van mij.
pi_54934288
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 10:32 schreef Inekris het volgende:


Voor sommigen is het geen kwestie van willen he. Burdie wees daar al op, en Re. Jij bedoelt het goed -hoop ik- maar de opmerking doet wel even van "auw".
Ja, ik bedoel het goed, maar scheer te veel over 1 kam geloof ik (zie dit topic ook nu pas weer )
Alhoewel ik wél vind dat het vrij 'snel' voorgeschreven wordt, dat is dan wat ik in mijn direkte omgeving gezien heb.
Maar ik weet er te weinig van om zo snel een oordeel te vellen. Sorry daarvoor
  vrijdag 30 november 2007 @ 00:05:48 #285
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54935234
quote:
Op donderdag 29 november 2007 23:34 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja, ik bedoel het goed, maar scheer te veel over 1 kam geloof ik (zie dit topic ook nu pas weer )
Alhoewel ik wél vind dat het vrij 'snel' voorgeschreven wordt, dat is dan wat ik in mijn direkte omgeving gezien heb.
Maar ik weet er te weinig van om zo snel een oordeel te vellen. Sorry daarvoor
Ik ben er al overheen
Ik ben het overigens wel met jou eens dat er toch wel snel naar pillen gegrepen wordt, helaas is de structuur van de zorg zo dat dat wel nodig is. Maar dat is een geheel andere discussie.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zaterdag 1 december 2007 @ 15:51:13 #286
105098 lexine
"Het Kattenvrouwtje"
pi_54968816
Symptoom bestrijding om te kunnen blijven 'functioneren' in onze maatschappij ? Ik lees hier te weinig dat mensen ook iets doen aan de werkelijke oorzaak en/of het onderliggende problemen. Pillen slikken is misschien fijn (maar op den duur hartstikke ongezond), en het lost m.i. niets op als je niets doet aan je problemen.

[ Bericht 60% gewijzigd door lexine op 01-12-2007 15:58:28 ]
Het leven bestaat voor 10% uit wat je overkomt en voor 90% hoe je er mee omgaat.
pi_54971164
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:51 schreef lexine het volgende:
Symptoom bestrijding om te kunnen blijven 'functioneren' in onze maatschappij ? Ik lees hier te weinig dat mensen ook iets doen aan de werkelijke oorzaak en/of het onderliggende problemen. Pillen slikken is misschien fijn (maar op den duur hartstikke ongezond), en het lost m.i. niets op als je niets doet aan je problemen.
Sommige problemen zijn niet op te lossen en ondersteuning d.m.v. medicatie blijft dan ook nodig.
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:09:24 #288
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54971596
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:51 schreef lexine het volgende:
Symptoom bestrijding om te kunnen blijven 'functioneren' in onze maatschappij ? Ik lees hier te weinig dat mensen ook iets doen aan de werkelijke oorzaak en/of het onderliggende problemen. Pillen slikken is misschien fijn (maar op den duur hartstikke ongezond), en het lost m.i. niets op als je niets doet aan je problemen.
wat versta je onder problemen?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54975396
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:51 schreef lexine het volgende:
Symptoom bestrijding om te kunnen blijven 'functioneren' in onze maatschappij ? Ik lees hier te weinig dat mensen ook iets doen aan de werkelijke oorzaak en/of het onderliggende problemen. Pillen slikken is misschien fijn (maar op den duur hartstikke ongezond), en het lost m.i. niets op als je niets doet aan je problemen.
Dit topic gaat speficiek over medicatie bij psychische klachten. Velen zijn er daarnaast nog op een andere manier mee bezig, maar daar is dit topic niet voor.
De opmerkingen die je maakt zijn trouwens tamelijk voor de hand liggende dooddoeners.
pi_54981480
quote:
Op donderdag 29 november 2007 23:25 schreef Juup© het volgende:
Deze week de dosis Seroquel verdubbeld. Was wel nodig, al mag het nog wel wat hoger van mij.
Ik doe ook weer mee
#geen
pi_54981675
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:44 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Ik doe ook weer mee
Join the club
  zondag 2 december 2007 @ 15:57:28 #292
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_54991980
quote:
Op donderdag 29 november 2007 08:45 schreef Noodly het volgende:

[..]

knap
Ik moet nog iets van een week de laagste dosis innemen, dan stopt het helemaal. Maar het gaat tot nu toe alleen maar goed dus ik hoef me ook nergens druk om te maken.
fijn dat het afbouwen goed gaat

Ben ook aan het afbouwen sinds 4 weken, maar het valt me zwaar, als ik eerlijk ben. Maargoed, daar had ik ook wel rekening meegehouden.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zondag 2 december 2007 @ 19:34:34 #293
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54997041
Ik heb de laatste dagen in m'n hoofd gehaald dat ik absoluut wil stoppen met de medicatie. Ik voel me moe, niet-fit, watten in m'n hoofd en wil er gewoon mee kappen. Weg troep.
Het lijkt maar niet erin te willen dat ik die meds misschien wel de rest van m'n leven moet blijven slikken. De kans is groot.
KuikenGuppy
pi_54997748
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:51 schreef lexine het volgende:
Symptoom bestrijding om te kunnen blijven 'functioneren' in onze maatschappij ? Ik lees hier te weinig dat mensen ook iets doen aan de werkelijke oorzaak en/of het onderliggende problemen. Pillen slikken is misschien fijn (maar op den duur hartstikke ongezond), en het lost m.i. niets op als je niets doet aan je problemen.
lekkere dooddoeners weer...
sommige problemen zijn niet op te lossen...
een chronische depressie of iets als schizofrene klachten..
waar het wel op te lossen is kunnen medicijnen ondersteunend werken idd...
deze zullen dan ook weer afgebouwd worden zodra degene beter met het onderliggende probleem kan omgaan lijkt me...

ontopic.. slik nog steeds drie mg risperdal en 350 mg efexor...
veel vermoeidheidsklachten maar dat heeft meerdere redenen...
laatst mijn bloed laten testen en alles zag er goed uit...
pi_54998630
quote:
Op zondag 2 december 2007 19:34 schreef Burdie het volgende:
Ik voel me moe, niet-fit, watten in m'n hoofd en wil er gewoon mee kappen. Weg troep.
Met die verschijnselen loopt overigens momenteel half Nederland rond.
  zondag 2 december 2007 @ 20:51:06 #296
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54999056
quote:
Op zondag 2 december 2007 19:34 schreef Burdie het volgende:
Ik heb de laatste dagen in m'n hoofd gehaald dat ik absoluut wil stoppen met de medicatie. Ik voel me moe, niet-fit, watten in m'n hoofd en wil er gewoon mee kappen. Weg troep.
Verwar je nu niet een koutje met bijwerkingen
quote:
Het lijkt maar niet erin te willen dat ik die meds misschien wel de rest van m'n leven moet blijven slikken. De kans is groot.
En dat is ook een nogal moeilijk idee. Tenminste, ik ga er na bijna 4 jaar wel vanuit dat de komende tig jaar er AD geslikt worden door mij. Maar stiekem hoop ik dat het ooit wel een keer zonder gaat.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_55000714
Hoeveel mensen zouden dat nou zijn, waar echt chronisch iets zo verstoord is in de hersenen dat ze hun hele leven a.d. zullen moeten blijven slikken? Het lijkt er soms op dat half Nederland denkt dat zij tot die groep behoren, maar hoe groot zou dat percentage mensen nou werkelijk zijn? Weet iemand daar iets van?
pi_55001081
Ik denk dat die cijfers heel moeilijk te achterhalen zijn, maar zover ik weet gaan bijvoorbeeld niet-zeldzame aandoeningen als bipolaire stemmingstoornissen en schizofrenie niet echt over en ben je langdurig/levenslang op medicijnen aangewezen. Dat bij jou verandering in je leven goed geholpen heeft, hoeft natuurlijk niet maatgevend te zijn (al denk ik dat dit voor een deel van de mensen met psychische problemen wel zal gelden).
pi_55001193
Ah, maar ik was niet aan het denken aan dingen waarvoor mensen min of meer per definitie medicijnen nodig hebben (zoals schizofrenie) maar puur aan depressieve klachten. Hoeveel van de mensen met depressieve klachten zou vallen in de categorie "zal zijn leven lang niet kunnen functioneren zonder medicatie"? Ik kan me nl. zo voorstellen dat juist bij depressieve klachten een enorme component "aangeleerde hulpeloosheid" aanwezig is. Maar nu begin ik misschien te erg te klinken als iemand van Scientology.
  zondag 2 december 2007 @ 22:03:40 #300
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_55001275
quote:
Op zondag 2 december 2007 21:42 schreef thaleia het volgende:
Hoeveel mensen zouden dat nou zijn, waar echt chronisch iets zo verstoord is in de hersenen dat ze hun hele leven a.d. zullen moeten blijven slikken? Het lijkt er soms op dat half Nederland denkt dat zij tot die groep behoren, maar hoe groot zou dat percentage mensen nou werkelijk zijn? Weet iemand daar iets van?
20 jaar geleden was het zo dat ongeveer 15% van de ambulante patienten die door een psychiater medicatie kreeg voorgeschreven, dit langer slikte dan 5 jaar. Ik denk niet dat dat percentage erg gewijzigd is.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_55001703
Ah ja, maar dat zijn dan de mensen die het langer dan 5 jaar slikken (valt me mee trouwens, ik zou denken dat het er veel meer zouden zijn). Dat iemand het langer dan 5 jaar slikt betekent niet per se dat dat ook nodig is in zijn geval natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')