abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 juli 2007 @ 01:04:07 #1
47509 JeRa
Authentic
pi_51977817

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47

Zie ook:
  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

    Tutorials:
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

    Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP

    Laatste post in het vorige deel:
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 00:13 schreef wobbel het volgende:
    Ik wil graag beginnen met PHP en Ajax...lijkt me wel lachen enzo

    Nu ben ik op zoek naar een soort memoblok in Ajax, PHP en MySQL. Dus gewoon een text-area waar je wat typt en dan het dan gewoon opgeslagen wordt zonder dat ik op een submit knop hoef te drukken Lijkt me echt ideaal, want dan kan ik me browser afsluiten en later weer openen en dan staat het er gewoon weer (omdat het uit de DB wordt gehaald)

    Ik zoek dus eigenlijk een klein kant en klaar script zodat ik beetje met Ajax kan knutselen
    Game on!
  • Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_51978078
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 00:13 schreef wobbel het volgende:
    Ik wil graag beginnen met PHP en Ajax...lijkt me wel lachen enzo

    Nu ben ik op zoek naar een soort memoblok in Ajax, PHP en MySQL. Dus gewoon een text-area waar je wat typt en dan het dan gewoon opgeslagen wordt zonder dat ik op een submit knop hoef te drukken Lijkt me echt ideaal, want dan kan ik me browser afsluiten en later weer openen en dan staat het er gewoon weer (omdat het uit de DB wordt gehaald)

    Ik zoek dus eigenlijk een klein kant en klaar script zodat ik beetje met Ajax kan knutselen
    Voor online gebruik, of puur lokaal? De enige goed werkende manier om dit te doen is door elke keer als je een toets drukt het op te slaan, maar dat vreet enorm.
    pi_51979469
    www.w3schools.com staat heel stuk over ajax
    it was not a good game
      dinsdag 31 juli 2007 @ 07:51:14 #4
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51980033
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 01:20 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Voor online gebruik, of puur lokaal? De enige goed werkende manier om dit te doen is door elke keer als je een toets drukt het op te slaan, maar dat vreet enorm.
    Bijna goed . Je kunt er een vertraging van een seconde inbouwen na de laatste keypress voordat je de AJAX call maakt. Zo zit er altijd minstens een seconde tussen zodat het niet enorm vreet, maar word het wel vaak geupdate in je backend .
    phluphy for president!
    pi_51980201
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 07:51 schreef WyriHaximus het volgende:

    [..]

    Bijna goed . Je kunt er een vertraging van een seconde inbouwen na de laatste keypress voordat je de AJAX call maakt. Zo zit er altijd minstens een seconde tussen zodat het niet enorm vreet, maar word het wel vaak geupdate in je backend .
    Dan ben je alleen wel data kwijt als je te snel afsluit. Dan kun je net zo goed met een onblur werken. .

    Maar goed, zoals ik al zei: Dat is dus de enige goedwerkende manier. Als je het anders gaat doen is de kans groot dat je data kwijt bent, en de hele functie van de applicatie weg is.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 08:31:25 #6
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51980297
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 08:19 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Dan ben je alleen wel data kwijt als je te snel afsluit. Dan kun je net zo goed met een onblur werken. .

    Maar goed, zoals ik al zei: Dat is dus de enige goedwerkende manier. Als je het anders gaat doen is de kans groot dat je data kwijt bent, en de hele functie van de applicatie weg is.
    Dan maak je er 1/4 seconde van . Na het typen en maximaal 5 seconde tussen 2 save acties . En misschien met indicatortje er bij van of het veilig is om af te sluiten . De kans dat iemand binnen die 1/4 van een seconde weet af te sluiten is vrij klein . Sowieso moet je je verbindingen gaan reguleren anders ga je een behoorlijke rotzooi aan nutteloze overhead krijgen aan AJAX calls die eingelijk direct al weer nutteloos worden doordat je direct er na een volgende toets indrukt en de volgende call alweer triggerd . (Geloof me dat wil je niet .)
    phluphy for president!
    pi_51980756
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 08:32 schreef Mordreth het volgende:
    tvptje
    Just say hi!
    pi_51981323
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 08:31 schreef WyriHaximus het volgende:

    [..]

    Dan maak je er 1/4 seconde van . Na het typen en maximaal 5 seconde tussen 2 save acties . En misschien met indicatortje er bij van of het veilig is om af te sluiten . De kans dat iemand binnen die 1/4 van een seconde weet af te sluiten is vrij klein . Sowieso moet je je verbindingen gaan reguleren anders ga je een behoorlijke rotzooi aan nutteloze overhead krijgen aan AJAX calls die eingelijk direct al weer nutteloos worden doordat je direct er na een volgende toets indrukt en de volgende call alweer triggerd . (Geloof me dat wil je niet .)
    Dat is inderdaad een goede, een timer die om de 250 ms kijkt of er iets veranderd is, en zo ja > Submit.

    Veel AJAX calls zijn overigens geen enkel probleem. Zelf kan in binnen een seconden of drie 50 calls afhandelen. In mijn situatie: Je klikt op een vakje, in een array word een XML-object aangemaakt, je vraagt een PHP pagina op, die rommelt wat in de database, en vervolgens krijgt de user een XML bestand terug met de instructies die Javascript af moet handelen. In dit geval het blauw oplichten van het vakje. Voor de grap een javascript actie gemaakt die alle 50 vakjes in 1 keer veranderd, en na ongeveer 3 seconde waren ze allemaal opgelicht. Was wel grappig om te zien, dat ze allemaal op een rijtje van kleur switchte.
    pi_51981748
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 08:31 schreef WyriHaximus het volgende:

    [..]

    Dan maak je er 1/4 seconde van . Na het typen en maximaal 5 seconde tussen 2 save acties . En misschien met indicatortje er bij van of het veilig is om af te sluiten . De kans dat iemand binnen die 1/4 van een seconde weet af te sluiten is vrij klein . Sowieso moet je je verbindingen gaan reguleren anders ga je een behoorlijke rotzooi aan nutteloze overhead krijgen aan AJAX calls die eingelijk direct al weer nutteloos worden doordat je direct er na een volgende toets indrukt en de volgende call alweer triggerd . (Geloof me dat wil je niet .)
    Je kunt toch ook onunload gebruiken? Dan sla je alles op op het moment dat het window afgesloten wordt of de pagina verlaten wordt.
    Too old to Trick or Treat, too young to die
    pi_51981982
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 09:37 schreef Geqxon het volgende:
    Veel AJAX calls zijn overigens geen enkel probleem. Zelf kan in binnen een seconden of drie 50 calls afhandelen.
    Maar je kan er ook een server mee onderuit trekken als je niet uit kijkt.
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      dinsdag 31 juli 2007 @ 10:28:37 #12
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51982331
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 09:37 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Dat is inderdaad een goede, een timer die om de 250 ms kijkt of er iets veranderd is, en zo ja > Submit.
    Yeah, het mooie daar van is dat je de server niet zwaar belast . Een ander voordeel is dat je niet meerdere calls tegelijkertijd hebt open staan . Aan gezien je het allemaal controleerd . Probleem met veel calls is dat door een beetje klote routing of een tegenslagje verbinding A langzamer kan zijn dan verbinding B waar door B eerst opslaat en daarna A pas waar door je weer een beetje kwijt bent .
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 09:37 schreef Geqxon het volgende:
    Veel AJAX calls zijn overigens geen enkel probleem. Zelf kan in binnen een seconden of drie 50 calls afhandelen. In mijn situatie: Je klikt op een vakje, in een array word een XML-object aangemaakt, je vraagt een PHP pagina op, die rommelt wat in de database, en vervolgens krijgt de user een XML bestand terug met de instructies die Javascript af moet handelen. In dit geval het blauw oplichten van het vakje. Voor de grap een javascript actie gemaakt die alle 50 vakjes in 1 keer veranderd, en na ongeveer 3 seconde waren ze allemaal opgelicht. Was wel grappig om te zien, dat ze allemaal op een rijtje van kleur switchte.
    Het kan alleen, zoals SuperRembo als zegt, kan je er vrij gemakkelijk een server me onderuit halen . Dat is altijd leuk om te zien . Beter gezegt het resultaat van een beetje code kloppen is altijd leuk om te zien dat (als) het goed werkt .
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:00 schreef doka het volgende:

    [..]

    Je kunt toch ook onunload gebruiken? Dan sla je alles op op het moment dat het window afgesloten wordt of de pagina verlaten wordt.
    Ja dat kan ook maar dan moet je AJAX call wel snel genoeg zijn . Geeft je iig een stuk minder zekerheid dan met times outs zoals hier boven beschreven staat .
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:11 schreef SuperRembo het volgende:

    [..]

    Maar je kan er ook een server mee onderuit trekken als je niet uit kijkt.
    phluphy for president!
    pi_51982524
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:28 schreef WyriHaximus het volgende:

    Ja dat kan ook maar dan moet je AJAX call wel snel genoeg zijn . Geeft je iig een stuk minder zekerheid dan met times outs zoals hier boven beschreven staat .
    Op het moment dat het document afgesloten wordt moet je een niet-synchrone call doen, dan wordt je document altijd opgeslagen. Dan hoef je zelfs in principe verder helemaal geen calls te doen tijdens het editten van de text. Hoewel je het voor de zekerheid beter wel kunt doen.
    Too old to Trick or Treat, too young to die
    pi_51982606
    Ik ben iets te ver doorgeschoten met mijn voorbeeld:

    Download

    Disclaimer: Het kan beter, sneller, anders, maar dit doet wat het moet doen.

    En als je echt zekerheid wilt, dan maak je voor elke AJAX-call een nieuw XML-object aan.

    [ Bericht 15% gewijzigd door Geqxon op 31-07-2007 13:27:09 ]
      dinsdag 31 juli 2007 @ 10:41:45 #15
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51982608
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:38 schreef doka het volgende:

    [..]

    Op het moment dat het document afgesloten wordt moet je een niet-synchrone call doen, dan wordt je document altijd opgeslagen. Dan hoef je zelfs in principe verder helemaal geen calls te doen tijdens het editten van de text. Hoewel je het voor de zekerheid beter wel kunt doen.
    Hmm werkt die ook nog op het moment dat de unload word getriggerd doordat je je browser afsluit?
    phluphy for president!
    pi_51982673
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:41 schreef WyriHaximus het volgende:

    [..]

    Hmm werkt die ook nog op het moment dat de unload word getriggerd doordat je je browser afsluit?
    Dat weet ik niet eigenlijk...
    Too old to Trick or Treat, too young to die
      dinsdag 31 juli 2007 @ 10:45:02 #17
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51982705
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:43 schreef doka het volgende:

    [..]

    Dat weet ik niet eigenlijk...
    Ik test zo wel ff, eerst ff me collega zijn werk zien te hacken .
    phluphy for president!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 12:05:42 #18
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_51984796
    een kleine tvp..
    pi_51987034
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:41 schreef Geqxon het volgende:
    Ik ben iets te ver doorgeschoten met mijn voorbeeld:

    Download

    Disclaimer: Het kan beter, sneller, anders, maar dit doet wat het moet doen.

    En als je echt zekerheid wilt, dan maak je voor elke AJAX-call een nieuw XML-object aan.
    Ik heb er voor de grap een controller achter gehangen die een tekstbestand inleest. Als mijn hostingsprovider meewerkt zal ik hem uploaden.

    Edit: Toegepast voorbeeld

    Heb ik toch zomaar per ongeluk een MVC model toegepast.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Geqxon op 31-07-2007 13:56:34 ]
    pi_51990173
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 13:21 schreef Geqxon het volgende:
    [..]
    Edit: Toegepast voorbeeld
    Heb ik toch zomaar per ongeluk een MVC model toegepast.
    Leuk beginnetje... alleen er moet toch nog best veel gebeuren om het echt goed te laten werken.
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_51990366
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 14:59 schreef SuperRembo het volgende:

    [..]

    Leuk beginnetje... alleen er moet toch nog best veel gebeuren om het echt goed te laten werken.
    Proof of concept. .

    Wees creatief, gooi er TinyMCE over, gepimpte statuslampjes, laat de controler met een database werken, sla je slag.

    Dit kreng werkt niet eens met newlines.
    pi_51990892
    Dit kreng update zelfs als je er gewoon met de pijltjes doorheen navigeert
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      dinsdag 31 juli 2007 @ 15:33:15 #23
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51991090
    Werkt netjes eqxon !
    phluphy for president!
    pi_51991244
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 15:26 schreef SuperRembo het volgende:
    Dit kreng update zelfs als je er gewoon met de pijltjes doorheen navigeert
    Jep, onkeydown. Wat je eventueel kunt doen is naar het verschil tussen de vorige update kijken, gecombineerd met de datum van de laatste update. Dat hij pas update als er al een seconde lang geen updates meer zijn.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 16:30:45 #25
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_51992831
    Wat maakt het uit of het werkt of niet, het is een proof of concept. De bugs eruithalen kun je zelf alsnog doen
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')