Nou, het is dan eindelijk zover, ik heb een brief van de IB groep gekregen dat ik teveel heb bijverdiend over 2004. In dat jaar had ik alleen een nullening en een OV. Ik moet nu over het hele jaar mijn OV-kaart gaan terugbetalen (872,- boete). Volkomen onredelijk omdat ik ten eerste pas in december over de bijverdiengrens ben heengegaan en dat niet op tijd heb zien aankomen (extra gewerkt, toeslag enzo). Plus dat ik in dat jaar twee werkgevers heb gehad en iets niet helemaal goed was gegaan met inhouden van belasting waardoor ik ook opeens daar extra geld voor kreeg.
Daarbij komt dat ik niet wist dat het bijverdienen ook geld voor een nullening. Een LENING is namelijk geen studiefinanciering. In de brief met opleggen van de boete bevestigen ze dit zelf ook. Er staat letterlijk:
'Het meerinkomen is uw toetsingsinkomen verminderd met een belastingvrije voet van ¤ 10.218,46. Het meerinkomen kan nooit meer zijn dan de in 2004 toegekende basisbeurs en eventueel aanvullende beurs. Omdat u in 2004 ¤ 0,00 aan basisbeurs en eventueel aanvullende beurs hebt gekregen en de bijdragevrije voet met ¤ 1.586,- is overschreven, bedraagt het meerinkomen ¤ 0,00'
Vervolgens moet ik dus wel 872,16 terugbetalen, ligt het aan mij, of klopt de redenatie niet?
Tot slot: ik wil best die boete betalen voor december, maar niet voor het hele jaar. Dat is echt volkomen onterecht in mijn ogen. Ow ja, en nog een laatste opmerking: omdat ik dit al in 2005 zag aankomen heb ik hen gebeld of ik niet met terugwerkende kracht mijn ov kon stopzetten en die boete voor december kon betalen. Dat was niet mogelijk! (helaas telefoongesprek niet opgenomen op een bandje, wel naam van de persoon genoteerd).
In dit topic is hier al eerder over gediscussieerd:
Teveel verdiend in 2001; kan stufie terugbetalenIk hoop medestanders te vinden die ook in deze situatie zitten en waarmee we naar de rechter/ombudsman of whatever kunnen stappen want ik vind dit beleid van de IB belachelijk, zie ook mijn eerdere pleidooien in het oude topic.