abonnement Unibet Coolblue
pi_63445913
Frank_NL heeft een veel te kort lontje en is heel erg egocentrisch ingesteld.

Het is hier toch geen propaganda topic voor het liften? Het gaat toch over meningen dacht ik zo. En dan helpt het de lifters wanneer ze weer eens half verzopen of bevroren met een beverig opgestoken duimpje of trillend stukje onleesbaar karton in de verkleumde hand zich afvragen waarom er toch niemand voor ze stopt.

Maar Frank lift lekker verder met je 150 liter rugzak zou ik zeggen!

Veel succes toegewenst van een oude lifter die het geld voor z'n busabonnement altijd verbraste en dan wel moest liften. Maar dat was in de jaren tachtig!
pi_63453667
quote:
En dan helpt het de lifters wanneer ze weer eens half verzopen of bevroren met een beverig opgestoken duimpje of trillend stukje onleesbaar karton in de verkleumde hand zich afvragen waarom er toch niemand voor ze stopt.
Een mooi, romantisch beeld, maar ik word toch echt altijd binnen 10min meegenomen . Bijna altijd dan...

Maar ja, een beetje zelfspot siert je als lifter wel, geloof ik. Ik neem mezelf vooral niet te serieus als ik langs de weg sta, moet altijd wel lachen om de iets lachwekkende positie die je als lifter tegenwoorden inneemt in het straatbeeld . Leuke test voor m'n zelfvertrouwen. Maar ik vind het gewoon leuk, het is geloof ik goed voor m'n gespreksvaardigheden en openheid tegenover anderen, omdat je bij mensen in de auto komt die je normaal nooit zou spreken. Snap niet goed wat er zielig is aan liften hoor. Lifters per se zielig willen lijkt een beetje kleingeestig, haast alsof je het zelf ook wel zou willen durven, maar niet kunt vanwege een imago/zelfbeeld dat je in de weg zit, ofzo. Ik bedoel, zomaar lifters bespotten terwijl ze je helemaal niks hebben aangedaan, daar moet iets achter zitten lijkt me.
pi_63460338
quote:
Het gaat toch over meningen dacht ik zo.
Liften is cool staat onder de header travel. Voor sommige mensen is liften een prettige manier van reizen. Daarom vind ik dat we het onderwerp op een respectvolle manier dienen te bejegenen. Ik ben niet zo erg te spreken over sommige manieren van reizen, maar daar hak ik niet op!

Lifters hebben niet altijd een goede alternatieve manier om te reizen, als ze al een andere manier van reizen willen. Dat de algemene opinie over liftend reizen niet onverdeeld positief is, is me op zich wel duidelijk. Daarom ageer ik daar maar op. Je zal lifter zijn, en dat steeds weer aanhoren. Er zijn zo weinig liftende reizigers, dat me dat een beetje overtrokken lijkt.

Ik ben inderdaad erg egocentrisch en mijn lontje is eigenlijk nog korter.
quote:
Maar dat was in de jaren tachtig!
Dus? Vroeger was alles beter?
quote:
half verzopen
Statistiek. Het regent in Nederland 4% van de tijd, waarvan hoogstens de helft harde regen. Op 50.000 lift-kms ben ik persoonlijk misschien een keer echt nat geworden. Op de fiets veel en veel vaker.
quote:
bevroren
Kwestie van gezonde voeding, en niet naar Siberie liften.
quote:
zomaar lifters bespotten terwijl ze je helemaal niks hebben aangedaan, daar moet iets achter zitten lijkt me
Afgunst en welvaart? Individualisering?

Ik sta volledig voor de goede kanten van liften: het onderweg ontmoeten van mensen, de uitwisseling, het positieve voor liftnemer en liftgever, de milieuvoordelen.
pi_63652884
Buzz is weer stil.

Wie heeft er nog gelift?

Een kameraad was dit weekend naar een party in Rotterdam, gelift met 'n vriendin, vanuit Maastricht en weer terug. Ik ga in ieder geval op 24 december weer liftend naar mijn ouders. Voor het overige zien we wel weer, of dit jaar nog wat in petto heeft.

Wens iedereen goede liftreizen, en check m'n site voor goede spots: Liften =(ad-hoc carpooling)= in the Netherlands !

Ik zie het liften in dit land wel weer terug komen. Het blijft toch een voordelige manier van reizen, en milieubewust ook. En er zijn nog miljoenen chauffeurs met een plekje vrij. Gewoon proberen dat liften, doen.

Frank
pi_63776065
Ik heb een vraag; ik moet over enkele weken op een dinsdagmiddag rond een uur of 3 van Eindhoven Airport naar Amsterdam (centrum) en het leek me wel leuk om eens te liften, ook om het dure treinkaartje vermijden. (17,40 euro is het alleen voor een enkeltje 2e klas, met de bus vanaf Eindhoven direct naar Adam Centraal is het 23,50, echt belachelijke prijzen wat mij betreft)

Wat kan ik het beste doen? Maak ik enige kans met mijn grote koffer? Ik zie hier op een hitchwiki dat er een plek is vlakbij het vliegveld op de kruising van de A2 en de Anthony Fokkerweg?

[ Bericht 32% gewijzigd door JohnDDD op 05-12-2008 09:38:03 ]
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_63776882
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 09:24 schreef JohnDDD het volgende:
Wat kan ik het beste doen? Maak ik enige kans met mijn grote koffer? Ik zie hier op een hitchwiki dat er een plek is vlakbij het vliegveld op de kruising van de A2 en de Anthony Fokkerweg?
Zorg dat je genoeg kartonnen bordjes en stiften bij je hebt, en dat je van tevoren de route goed weet (of, beter, een wegenkaart bij je hebt). En dan een oprit vlakbij vinden waar je de snelweg op kunt. In principe hoef je daarna niet meer veel te lopen, omdat je kunt zorgen dat je steeds bij een afrit wordt afgezet, en bij diezelfde afrit weer bij de oprit kunt gaan staan. Opritten zijn eigenlijk altijd perfect geschikt om te liften, omdat er zo'n mooie vluchtstrook langs ligt waar je kunt gaan staan. Zou een mooie route moeten zijn om te lfiten, zo langs de A2 .
pi_63780642
maar sta je dan op de snelweg, of vlak voor de snelweg in feite?? ik heb nog nooit gelift maar dit leek me een mooie eerste gelegenheid.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_63781570
Heel veel succes. Als het een eerste keer is sta je er wat zenuwachtig naast de weg, maar als je een paar keer meegenomen bent krijg je echt een kick. Juist op de momenten dat je het niet meer verwacht stopt er iemand, dat is althans mijn ervaring.
pi_63783596
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 12:42 schreef JohnDDD het volgende:
maar sta je dan op de snelweg, of vlak voor de snelweg in feite?? ik heb nog nooit gelift maar dit leek me een mooie eerste gelegenheid.
Niet op de snelweg!! Officieel mag je daar ook niet komen, en bestuurders mogen daar ook niet stoppen (doe je ook niet snel als je 120 rijdt ). Bij de gemiddelde oprit/afrit heb je een viaduct met stoplichten. Je staat dan langs de weg die de snelweg op gaat, de oprit dus, maar vóór de snelweg zelf begint. Daar kan het verkeer dat voor het stoplicht staat te wachten jou zien, en hebben ze nog een lage snelheid wanneer ze langskomen. Langs die oprit staat ook een blauw snelwegbordje, daar achter begint officieel de snelweg. Meestal kun je net vóór dat bordje goed staan liften. Soms is de situatie natuurlijk anders, maar dan vind je ook altijd wel een geschikt plekje om te staan.

Lachen, iedereen die langskomt met een open blik aankijken, een duidelijk bordje hebben, en, zeker de eerste keer, gewoon het lichtelijk opgelaten gevoel (verschil per persoon natuurlijk hoe sterk je dat hebt) negeren. Op zulke plekken word je meestal binnen een kwartier meegenomen . De bestuurder vragen waar hij heen gaat, afwegen of dat jou verder brengt (<30km is meestal niet handig, omdat je als je op een goede plek staat het beste hoger kunt 'inzetten'). En na de rit zien dat je uitstapt bij een vergelijkbare oprit/afrit, om daar weer te gaan staan . En tactisch inschatten welke plaatsnaam je op je bordje schrifjt . Schrijf je 'Amsterdam' op dan is de kans op een lange rit groter, maar zullen de mensen die je misschien wel halverwege kunnen brengen minder snel voor je stoppen.

Wat betreft knooppunten waarbij je een bepaalde afslag van de snelweg moet hebben (bij jou waarschijnlijk niet het geval) moet je zorgen dat je bij een oprit zo dicht mogelijk vóór dat knooppunt staat, en geef je duidelijk op je bordje aan welke snelweg ná het knooppunt je moet hebben.
pi_63790132
John,

1. Als je het lef hebt, kun je al in het vliegtuig vragen aan mensen of zij per auto richting Amsterdam rijden en of je mee mag.
2. Op Google Maps kun je zien dat de A2-oprit bij de Fokkerweg in Eindhoven er zo uit ziet:
Google Map
3. Je kan daar op de oprit staan. Google Maps laat al zien dat er een vluchtstrook is aan het begin van de oprit. Daar neem je plaats met een bord. Wat Mr. Wortels zei klopt: ergens op de oprit staat het blauwe "snelweg" bord. Eigenlijk kun je daar ook nog best achter gaan staan. Mocht er ooit een agent komen (maar ze rijden eigenlijk altijd door), loop je weg en een paar minuutjes later weer terug
4. Wat zet ik op dit bord? Omdat ik de plek niet ken, adviseer ik "Den Bosch". Dat is niet ver weg, dus er zal vermoedelijk vrij snel iemand stoppen.
5. Het makkelijkst / meest efficiënt is liften van tankstation naar tankstation. Maar liften op opritten kan ook wel leuk zijn. Niet alle opritten zijn geschikt!!!! en hier moet je zeker rekening mee houden.
6. Ga je voor de tankstations, al voor Den Bosch is er een langs de A2, namelijk bij Boxtel. Stel je chauffeur dus teleur, en rijd niet helemaal mee naar Den Bosch, als hij/zij daar heen gaat. Stap uit bij het tankstation, en lift verder van tankstation naar tankstation langs de snelweg.
7. Vraag op het tankstation om een rit richting Utrecht / Amsterdam. Dit werkt het beste. Stap zo nodig verderop aan de A2 nogmaals over op tankstations. Als het druk is op 't tankstation, kun je rustig eens langs de auto's kijken en op de rand onder kentekenplaat kijken naar namen van garages, en plaatsnamen. Staat daar Utrecht of Amsterdam, dan heb je dikke kans.

Liften op de snelweg mag inderdaad niet. Op de oprit wel als dat veilig kan (soms is er geen vluchtstrook). Liften op de snelweg adviseer ik ook niet, al doe ik het zelf (als ervaren lifter) soms wel als er een dichte file staat.

Heb zelf 50.000 kilometer aan treinkaartjes bespaart

Kijk altijd in de richting van het verkeer. Dan kun je altijd opzij springen

Succes!!

[ Bericht 8% gewijzigd door Frank__NL op 05-12-2008 19:38:43 ]
pi_64219843
Na twee maanden mocht het wel weer eens. Vorige week zondag had ik de liftduim reeds omhoog gestoken, maar mijn motivatie was niet heel groot. Ik ben verhuisd en woon niet meer in het kleine dorpje met een straat waar al het, niet zo snel rijdende, verkeer naar de stad rijdt, gewoonlijk langs de officiele liftersplaats van Maastricht.

Afijn, bij de oprit Maastricht Randwyck kreeg ik na een half uur het eerste ritje van 3 kilometer. Op de liftersplaats heb ik nog een kwartiertje gestaan, maar toen er de brui aan gegeven. Even een zondagje op en neer naar Utrecht vanuit Maastricht is uiteindelijk geen kattepis (en al was het dat wel, ik hou niet van kattepis).

Zaterdag 20 december 2008
van Maastricht naar 's-Hertogenbosch
Ten eerste me per bus en voet naar de liftersplaats begeven. Daar na tien minuten een rit. Een Nederlander van Griekse afkomst, eigenaar van een Grieks restaurant in Berg en Terblijt. Zegt naar Weert te rijden, maar blijkt naar Venlo te moeten. Dus na 20 km uitgestapt bij A2-tankstation Swentibold. Tien minuutjes rondgevraagd en een rit bekomen met een vrachtwagenchauffeur in auto die de naald op 150 kmh pint tot aan A2-tankstation Meiberg bij Weert. Daar begint 't wat te miezeren (goh, wat een saai verslag dit). Na een kwartiertje stopt een donkere Surinamer in een sportief uitziende Nissan en ik kan mee tot A2 afrit 's-Hertogenbosch west (kon wel verder, maar dat was niet handig). Bij de stoplichten met de tweede aankomende chauffeur meegereden, een 40-er vrouw in een klein busje en 7 km later er weer uit vlak bij A59 oprit 47 bij 's-Hertogenbosch Maaspoort. Daar stond ik dan weer vijf minuten voor een rit in een Mini - mijn eerste lift in een mini, terwijl ik inmiddels een dikke 900 liften heb genoten. Uitgestapt op 200 meter van mijn jarige moeder. Toen maar terug gewandeld naar het winkelcentrum, want zonder mooie bloemen, dat kan niet.
Afstand 135 km, reisduur ca 2h15.

Zondag 21 december 2008
van 's-Hertogenbosch naar Maastricht
Lekker wezen wandelen met m'n pa en zijn vriendin. De wandeling eindigde in het noorden van Vught. De westelijke randweg van 's-Hertogenbosch wordt momenteel overhoop gegooid. Daarom wat langs de grote weg gebanjerd op zoek naar de liftplek. Uiteindelijk bleek dat de beste liftplek van 's-Hertogenbosch richting Eindhoven er nog gewoon ligt, een bushalte langs de Vughterlaan bij de stoplichten naar de Isabellalaan. Na vijf minuten kreeg ik een lift richting Eindhoven, dus mee tot A2-tankstation Velder nabij Boxtel. Daar kon ik na een kwartiertje mee in een kleine wagen die werd aangedreven door een Iranees met een van zijn kinderen, die hij maar heel soms zag sinds hij gescheiden was van zijn Nederlandse vrouw. Ik dacht dat er vlak voor de afrit Kelpen, A2 afrit 40, nog een tankstation lag, maar dit bleek niet het geval, dus mocht ik rond 17.20 in het winterdonker op de snelweoprit gaan staan, wat overigens een goede plek is om te liften. Dat werd dus, zoals te verwachten, de langste wacht van drie kwartier, want de stopbereidheid is als het donker is stukken kleiner (al is het om 18.00 toch nog makkelijker dan om 23.00). Ik was toch wel verbaasd dat er dit keer een jonge vrouw was gestopt, ik schatte haar op mijn leeftijd en vond haar bepaald niet onsympathiek. Vrouwen, heerlijke wezens zijn het... (wat dat betreft, in de loop van de dag ha'k al meer vrouwelijk leuks zien rondhuppelen in de stad en op het platteland).

A2-tankstation het Anker is een van m'n meest gebruikte en ik weet dat hier 80% van het verkeer naar Sittard, Geleen, Heerlen, Brunssum en Aken gaat en de rest gaat naar of door Maastricht. Kon na vijf minuten mee voor de laatste 30 km. Omdat deze man door reed naar Belgie kon ik ook dicht bij huis uit stappen.
Afstand 125 km, reisduur ca 3h15
pi_64351754
24 december 2008
van Maastricht naar 's-Hertogenbosch
Om 13.35 de bus genomen naar Scharn en naar de liftersplaats gewandeld. Na een kleine 20 minuten stopt Tim, die zich voortbeweegt in een Volvo Amazone met bouwjaar 1964. Met een kruissnelheid van ca. 110 kmh, welke ook aan wordt gehouden op de randweg van Eindhoven waar een maximum van 80 kmh geldt, rijdt ik mee naar 's-Hertogenbosch, alwaar ik bijna bij de voordeur van mijn vader uit het voertuig stap.
Afstand 130 km, reisduur van deur naar deur 140 minuten. Kosten 80 eurocent (busritje naar liftplaats).
Besparing t.o.v. OV ca 20 euro, of ca 13 euro met kortingskaart. Reisduur OV ca 145 minuten
Besparing t.o.v. eigen auto ca 25 euro inclusief geschatte afschrijving, verzekeringen, belasting en brandstof. Reisduur auto ca. 83 minuten
pi_64352002
Haha jij bent er wel eentje van de statistieken he Frank_NL

Zometeen vertrekken voor Wageningen-Amsterdam .
pi_64355756
O my god, alles uitrekenen en trots vertellen hoeveel eppo's je hebt bespaard. Alleen al je reisduur al bekijkt met een eigen auto hoeft het van mij niet
pi_64381314
Yep, als ik alleen al kijk naar de emissies die ik niet veroorzaak door liftend te reizen, en de vrijheid die ik ervaar ten opzichte van het minder milieuonbewust OV, en de frustraties die ik zelf achter een stuur oploop... Vier jaar terug nog eens Maastricht-Utrecht-Maastricht in m'n vrije tijd gereden. Dat beviel niet erg, daaraan terug denken is genoeg motivatie. Alleen onder tucht of om de liefde krijgen ze mij m'n eigen auto in.

Geniet van de feestdagen.

25.12.08, van 's-Hertogenbosch naar Amsterdam-Watergraafsmeer, reistijd 120 minuten, waarvan 60 per OV (van Amsterdam RAI tot bestemming, kosten 120 cent)
26.12.08 van Amsterdam naar 's-Hertogenbosch, reistijd 160 minuten inclusief 60 minuten files (emissies...)

En weer eens lekker op de vluchtstrook uitgestapt.

Planowany
27.12.08 van 's-Hertogenbosch naar Bautzen of Gorlitz of Boleslawiec (keuze zat!!)
28.12.08 door naar Klodzko (PL)
10.01.09 van Opole (PL) naar 's-Hertogenbosch

Wortels, mijn stats:
http://hitchwiki.org/en/User:Fverhart
http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike2.htm
http://abgefahren.hitchba(...)206/621#comment-1402

Dankzij mijn stats weet ik ook mooi dat ik morgen de 50.000 liftkilometers ga overschreiden...

[ Bericht 2% gewijzigd door Frank__NL op 26-12-2008 19:33:09 ]
pi_64383222
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef Elwood1802 het volgende:
O my god, alles uitrekenen en trots vertellen hoeveel eppo's je hebt bespaard. Alleen al je reisduur al bekijkt met een eigen auto hoeft het van mij niet
Hey Frank, hoor jij ook een lama schijten?
pi_64385407
Dat heb ik nog nooit gehoord, Dirk/Jan. Begrijp wel wat je bedoelt, everybody´s free to feel good Misschien kom je volgend jaar ook naar het strand van Berlijn?
pi_64386628
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 18:09 schreef Frank__NL het volgende:
Yep, als ik alleen al kijk naar de emissies die ik niet veroorzaak door liftend te reizen, en de vrijheid die ik ervaar ten opzichte van het minder milieuonbewust OV, en de frustraties die ik zelf achter een stuur oploop...
Emissies boeien mij niet, alleen tijdsduur. Als ik met een auto (4.8 v6) sneller ben neem ik die.
pi_64386660
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:03 schreef w8jij17 het volgende:

[..]

Hey Frank, hoor jij ook een lama schijten?
Ik vertel alleen dat ik liever in een auto rij met die tijdsduur. Je reactie heeft dan ook niets inhoudelijks. Ga lekker in KLB een topic openen over mensen die een andere mening is toebedeeld dan de jouwe.
pi_64427763
Liften is Cool ... denken een paar alto's die nog steeds denken dat ze de wereld kunnen verbeteren. Maar oh god als je ze eens een andere mening voorhoudt.

Liften is gewoon niet COOL meer! Lifters worden door 99,9% van de automobilisten bestempeld als "ach gut, hij wil ook zo nodig reizen maar de sloeber heeft er het geld niet voor. En het is ook geen student want die heeft toch een OV. Zal dus wel een halve zwerver zijn, niet meenemen dus."

Nee in de jaren 80 was niet alles beter. Maar het verschil met lifters van toen was dat die er exact hetzelfde gekleed uitzagen als de niet lifters. En als ik nu nog wel eens een verdwaalde lifter zie staan dan denk ik toch, jongen kleed je eerst eens een beetje naar de gangbare normen en wie weet neem ik je ooit eens mee. En de meiden die ik nog zie liften zijn nog steeds allemaal van die Janis Joplin lookalikes. Dat was de norm in de seventies maar nu niet meer.
pi_64437734
Leuk topic dit Ik wil ook altijd nog is beginnen met liften en na het lezen van de verhalen hier moet het er maar is snel van komen. Voordat je het weet ben je te oud er voor. Kwam nog een leuk verhaal tegen van een lift reis van Rotterdam naar Vladivostok

http://010-vladok.reitsma.ru/index.php?m=2&item=1

Zou toch gaaf zijn als ik zo'n reis ooit zou kunnen makena
pi_64457314
quote:
Liften is gewoon niet COOL meer! Lifters worden door 99,9% van de automobilisten bestempeld als "ach gut, hij wil ook zo nodig reizen maar de sloeber heeft er het geld niet voor. En het is ook geen student want die heeft toch een OV. Zal dus wel een halve zwerver zijn, niet meenemen dus."
Horen we daar weer lama's schijten, dacht het wel. Er wordt minder liftend gereisd als in de 60's, 70's en 80's, maar wat heb ik aan die boodschap? Ik leef nu, maak nu mijn keuzes. En inmiddels ben ik zo wijs dat ik toch (vrij) zeker denk te weten dat de tijden niet veranderd zijn.

Het leven is gebaseerd op olie, transport en productie van goederen en voedsel zijn zonder deze olie niet mogelijk. De olie is nu goedkoop, en zal in de toekomst weer duurder zijn.

In de praktijk laat eerder 50% van de chauffeurs meerijden als de richting goed is en er plek vrij is in de auto. Dat is het percentage op tankstations, val ik al in herhaling?

Liften is net zo leuk als autorijden, fijner als zelf auto rijden en liften is een stuk flexibeler en relaxter als het openbaar vervoer. De laatste dagen reed ik mee in Volvo's (2), Opel Tigra, Audi (3), Chrysler, VW (2), Mercedes, Skoda Fabia en nog andere wagens und so weiter.

Goede reis gehad naar Polen, wel in 12 auto's gezeten voor een stuk van ca 1100 kilometer. Dat is eigenlijk wat veel lifttechnisch gezien. Met dank aan m'n ouwe pa voor de eerste rit naar 't tankstation, bedankt pa !!
pi_64464582
Ik heb slechts een klopboor van een onbekend merk en geen Hilti boorhamer. Dus is het onbegonnen werk om door die dikke plaat die voor jouw kop zit heen te komen.

Maar als ik die liftersstek bij Maastricht passeer zal ik aan je denken. En aan iedere lifter die vraagt of hij mee mag rijden zal ik in het vervolg vragen of tie Frank heet en nog steeds niet door heeft dat hij de laatste de mohanikanen is!

Eens lach ik je midden in je bek vierkant uit, en ik hoop dat het dan hard regent!
pi_64466433
quote:
Op maandag 29 december 2008 14:31 schreef Buzz129 het volgende:
Ik heb slechts een klopboor van een onbekend merk en geen Hilti boorhamer. Dus is het onbegonnen werk om door die dikke plaat die voor jouw kop zit heen te komen.

Maar als ik die liftersstek bij Maastricht passeer zal ik aan je denken. En aan iedere lifter die vraagt of hij mee mag rijden zal ik in het vervolg vragen of tie Frank heet en nog steeds niet door heeft dat hij de laatste de mohanikanen is!

Eens lach ik je midden in je bek vierkant uit, en ik hoop dat het dan hard regent!
Hier moet ik nu echt om lachen. Zoveel domheid in 1 reactie is echt een prestatie!

Schuif jij lekker aan in de rij bij de andere schaapjes en volg veilig de rest. Laat lifters lekker in hun waarde, als zij daar gelukkig van worden, welke hufter ben jij dan om het daar niet mee eens te zijn.

En het leuke is dat er ook nog een stel Mohanikanen zijn die die Mohanikanen meenemen!

Zo, en ga nu maar weer door met schijten.
pi_64472275
Liften is gewoon leuk . Lachwekkend hoe iemand met allerlei redeneringen die eigenlijk neerkomen op 'ik zelf durf het niet, omdat zo weinig anderen liften' als het ware kan proberen te ontkennen je het gewoon leuk vindt om te liften. Als Frank, ik en anderen zeggen dat ze liften omdat ze daar van genieten, wat kan dan je probleem daarmee zijn? Volgens mij denken sommigen dat je liften (of alle dingen? of wat?) alleen kunt doen omdat het cool is of omdat anderen het doen, ofzo. Ik lift voor m'n plezier, niet voor m'n ego! Maar misschien moet je inderdaad oppassen met het al te triomfantelijk formuleren van je liftprestaties, sommigen voelen zich dan aangesproken, en krijgen het gevoel dat ze moeten verdedigen waarom zij niet liften.

Gisteren van Hengelo naar Amsterdam gelift! Stond net een minuut of 7 bij de oprit van de A35 met bordje 'Deventer' (wilde zo snel mogelijk weg zijn, dus maar bescheiden begonnen). Stopt er een Duitse mercedes. Ik: 'euhh, wohin gehen Sie?' Hij: 'Amsterdam!' . Hele aardige kerel, leuke gesprekken mee gehad.

Voor wie dat belangrijk vindt (hielp mij in het begin eigenlijk wel om me over de streep te helpen), liften is nog best wel populair hoor! Kijk maar eens op websites als www.hitchwiki.org . Het is tegenwoordig alleen wel een veel kleinere groep die lift dan enkele decennia geleden.

[ Bericht 2% gewijzigd door wortels op 29-12-2008 18:34:50 ]
pi_64473643
...

Zeg knulletjes, ik probeer alleen maar aan te geven dat liften helemaal niet zo COOL is. Jullie mogen het dan wel COOL vinden maar dat betekent niet dat het ook zo is. Maar ik begrijp jullie wel. Het is net als met veganisten, van die Volkert tiepjes dus, die zo overtuigd zijn van hun gelijk dat ze er nog in geloven ook.

Nee, ik ben niet bang maar ik wil niet liften. Ik vlieg liever bijna gratis de halve wereld rond op de airmiles die mijn zakelijke trips opleveren, en compenseer Co2 de uitstoot ook niet!

Lift lekker verder, ik hou je niet tegen maar beweer niet dat liften cool IS!

[ Bericht 51% gewijzigd door Buzz129 op 29-12-2008 19:21:18 ]
pi_64474488
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:12 schreef Buzz129 het volgende:
...

Zeg knulletjes, ik probeer alleen maar aan te geven dat liften helemaal niet zo COOL is. Jullie mogen het dan wel COOL vinden maar dat betekent niet dat het ook zo is.
Dus omdat jij vindt dat het niet cool is, is het dat dus niet. Leuk hey, zo'n tunnelvisie. Ik ben van plan binnenkort weer eens te gaan liften, ook al heb ik een OV. Ik heb één keer een dag lang gelift en dat was de tofste reis die ik heb gemaakt (qua reizen zelf dan, niet qua bestemming), maar hier zal ik een volgende keer wat meer over posten.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_64475290
Houden we het weer verder gezellig hier

Liften is cool.

einde discussie en verder met de verhalen
pi_64616398
lijkt me wel leuk
Ik zie dat steeds vaker, maar wat heeft het eigenlijk voor zin?
Denken ze dat ze dan stijgen in de bazenranking ofzo
Kijk als je nou een mooie quote van jezelf in je sig zet kan ik het nog wel begrijpen, maar dit vind ik meer iets voor nerds weetje
  zaterdag 3 januari 2009 @ 18:19:24 #182
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_64619511
Liften is niet heel erg cool. Eerder goedkoop.
pi_64646870
Ha Frank, bedankt nog voor die tips van eerder hè, helaas heb ik niet meer gelift uit tijdgebrek en ook omdat ik een zin had om lang met mijn bagage te zeulen.

Hoe dan ook, om nog even een positieve bijdrage te leveren aan dit topic, als iedereen jouw instelling had zouden we niet alleen veel sneller reizen met z'n allen, maar ook nog eens veel aangenamer en milieuvriendelijker!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_64717382
In de wintervakantie zul je mij nooit aantreffen langs de A2, aangezien ik op derde kerstdag altijd naar centraal europa ga. Bovendien is de kans dat ik het ben die je ziet zowiezo nihil.

Eergisteren had ik mijn eerste lift van een Oekrainse chauffeur en zodoende konden wij het kruiend ijs op de Dniestr aanschouwen.

Limburg is een kutprovincie en stik toch in je welvaart, boer.
pi_64923696
Vandaag de langste rit in mijn carriere gehad, op de kop af 1032 kilometers, inclusief een keertje off road tanken en een gemiste afslag. En het was heerlijk rustig op de weg. Bovendien tijdens deze rit de eerste 50.000 vol gemaakt. Ben ik nu een opschepper, of een statisticus, mij maakt het niet uit. Of het cool is of niet, maakt mij niet uit. Dit subforum gaat over reizen en dit topic in het subforum gaat over liften. Over temperatuur gesproken, een echte winter hebben we volgens mij al jaren niet meer gehad, de mensen staan net op het ijs en het gaat alweer dooien. Ik denk niet dat een aircootje of een superverwarming mij welzijnender zou maken, als dat voor een ander wel geldt: nou, dan is dat fijn voor je en ben ik blij voor je.

Nogmaals, het standpunt van de A4-rijder dat 99% van de chauffeurs erg negatief is over liftende reizigers kan niet worden gestaafd aan de feiten. Bij navraag op tankstations is ca. de helft van door mij aangesproken chauffeurs met een plaats vrij en juiste richting bereid een lift te verlenen. Nogmaals, het 99%-standpunt van de A4-rijder is onjuist.

Of liften cool is of niet, is natuurlijk een subjectieve stelling. Er is hier niemand die deze vraag op een bevredigende manier kan beantwoorden. Ik denk dat als je van mening bent dat je graag achter je eigen stuur zit, dan moet je dat lekker zo doen. En als je het leuk vindt om te experimenteren met meerijden, waarom niet. Er zijn zat mensen die je best eens een stuk op weg willen helpen, letterlijk. Zelf zoek ik een middenweg, ik bezit ook een auto. Geen A4, want dat is niks voor mij. En ik heb een OV-voordeelurenkaart en een 45-strippenkaart voor de bus. Geef je niks om emissies, moet je zelf weten, ik persoonlijk wel en wat, de auto's rijden toch rond, ik had ook met mijn auto kunnen gaan, dan was de file nog ietsje langer geworden.

Koffie, koffie...

[ Bericht 13% gewijzigd door Frank__NL op 11-01-2009 20:35:31 ]
pi_64930242
1032! Wow, dat is nog eens een rit zonder zorgen.
pi_64930873
waar ben je heen gelift vandaag?? 1032 in één keer? ongelooflijk !
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_64931225
10.01.09, 14:00 per marsrutni-bus van Tysmienica, UA naar Ivano-Frankivsk, UA, 12 km
10.01.09, 15:00 per bus van Ivano-Frankivsk, UA naar parkeerplaats Proskow nabij Opole langs de A4, PL, ca 600-700 km, kosten 250 Hryvna (dik 20 euro), aankomst parkeerplaats 04.45
11.01.09, 05:45 lift naar Floraplein, Eindhoven: Proskow - Wroclaw - Olszyna - Berlin - Hannover - Duisburg - Eindhoven, reisduur 10 uur, afstand 1032 km, aankomst 16.00
11.01.09, 16:20 lift naar Maastricht, afstand 85 km, aankomst 17:05.
pi_65212505
Ik ga misschien vrijdag voor 9 dagen naar Mallorca, en wil dat dan liftend doen, met mijn vriendin. Nu zijn we wel vrij ervaren lifters in Nederland, maar we hebben nog maar één grotere reis ondernomen, deze zomer, naar de Pyrenneeën.

Nu is zo'n afstand heen en terug liften voor een vakantie van 9 dagen misschien wel wat krap. Hoe zit het eigenlijk met de onzekerheid qua reistijd als je lift? Een dag of twee a drie onderweg zijn vind ik goed, en dat lijkt me ook niet onrealistisch voor ons, maar zou het ook erg kunnen tegenvallen?
pi_65232298
Precies, dat zijn belangrijke vragen. Ik denk er aan, lifters zijn nogal verschillend. Zelf heb ik nooit meer dan drie uur ergens gestaan, sommigen stonden meer dan een dag op dezelfde plek. Vorige week legde ik in 13 uur 1100 km af. Soms heb je geluk. In snelwegland trek ik gewoonlijk zo'n 700 tot 1100 km op een dag. 's Morgens vroeg vertrekken, en weet dat je de grenzen van het mogelijke tart

Vooral op de terugreis kan dat belangrijk zijn, mogelijk kun je je niet permitteren te laat terug te zijn. De afstand tot het schip in Barcelona is ca 1500 kilometer. In principe kan je dat in twee dagen liften (of 24 uur non stop). Het gaat niet altijd goed. Twee personen plus twee grote backpacks passen niet overal in. Dus als je voor de heenreis twee dagen telt en voor de terugreis drie (twee plus een reservedag) heb je netto vier dagen daar. Belangrijk: volg de optimale route (volgens mij: Wageningen-Maastricht-Lyon-Montpellier-Barcelona) en ga van tankstation naar tankstation. Vraag daar rond naar een rit, niet gehaast, kijk rustig naar geschikte wagens van bijvoorbeeld Fransen of Spanjaarden. In Frankrijk kan je ook bij tolpoorten liften, echter dit wordt door de gendarmerie niet altijd gewaardeerd. In Spanje is liften minder gebruikelijk, Spanjaarden nemen niet zo makkelijk lifters mee. Reden (vermoedelijk): in Spanje reden in de gouden decennia van het liften nog zeer weinig auto's, toen de Spanjaarden ("eindelijk" ahum) hun automobielen kregen had het imago van liften al een deukje opgelopen. Of iets dergelijks! Maar Spanje is maar een klein stuk, en tot Barcelona schijnt het allemaal erg mee te vallen!

Ik beveel je aan om op bepaalde sites (hitchwiki.org, hitchbase.com, liftershalte.info, autostopguide.com) te checken waar je o.a. Barcelona en Lyon goed uit kan liften. Niet dat ik aanraad om in Lyon langs de weg te gaan staan (remember: van tankstation naar tankstation), maar ik zou halverwege ergens een overnachting inplannen.

Naar het zuiden vind ik Luik wel een obstakel, reden, voor Maastricht lukt het vaak niet iemand te vinden die naar Luxemburg rijdt en op het tankstation tussen Maastricht en Luik duurt dat ook lang, reden: minder klanten vanwege Nederlandse "dure" benzine. In Luik is de beste plek richting Luxemburg m.i. de brug over de Ourthe op 200 meter van station Angleur. Bordje Lux (15 km verderop op de A25 tankstation Sprimont).

Ook Maastricht vormt misschien een obstakeltje, krijg je een lift naar Maastricht, dan kun je weer verder op de oprit op het Europaplein (N278), ligt op 500 meter van station Maastricht Randwyck. Staat er voor de eerste stoplichten bij Maastricht op de A2 een flinke file, al voor van links de A79 er bij komt, dan kun je ook nog op een kort stukje vluchtstrook links van de rijstroken staan, ik schat ongeveer 500 meter voor de stoplichten. Is maar een kort stukje, je bent er snel voorbij, en je mag er eigenlijk niet staan en een chauffeur mag er eigenlijk niet stoppen, en vaak is er geen file en rijdt het verkeer dus te snel... Afijn, maar soms lijkt het me een mooi punt. Ware het niet dat mijn reis altijd eindigt in Maastricht . Bordje Lux.

Voor hetzelfde geldt tref je een chauffeur met een Luxemburgs kenteken, dat gebeurt soms.

Luxemburg heeft twee hele grote tankstations, zo druk dat ik meestal maar aan het eind sta met een bordje. Lyon bijvoorbeeld, of Espana. Verder naar het zuiden ken ik het zelf niet. Maar Lyon is ook nog een obstakel als grote agglomeratie.

Op de terugreis kan het handig zijn om op de boot alvast een eerste lift te scoren, kijk rustig rond op het dek waar de auto's vandaan komen, maak een inschatting of er wat bij is met plek en probeer die mensen te benaderen tegen het einde van de vaart. Dan kun je een kick-start maken, hoef je niet eerst heel Barcelona door. Je kan voor heen- en terugreis ook nog uitzoeken of het goedkoper / gratis is om in een auto te zitten als je het veer op gaat. Soms geldt bij veerboten dat de prijs voor een auto gelijk is ongeacht het aantal inzittenden.

Misschien heb je er wat aan om bv donderdagavond hier in Maastricht te overnachten. Stuur me dan even een mail (adres: zie mijn profiel) met wat meer info over jezelf, het zal wel in orde zijn verder, maar is altijd wel even een drempeltje om "vreemden" in huis te halen!

[ Bericht 9% gewijzigd door Frank__NL op 20-01-2009 01:09:00 ]
pi_65235439
Bedankt voor je uitgebreide reactie . Ben er nog niet uit of we het doen. Ik denk zelf aan de route niet via Lyon maar via Parijs. In afstand weinig verschil, maar de tweede route gaat (na Parijs) door veel onbewoonder gebied, waardoor er volgens mij op de snelweg meer lange afstandsverkeer is. Plus je hebt inderdaad niet de obstakels Maastricht en Luik, Luik kostte ons deze zomer best wat tijd. De route over Parjis ging op de terugweg van de Pyrenneeën deze zomer super, in 1.5 dag van midden in de bergen tot thuis.

Bedankt voor je aanbod om bij je te overnachten, ik denk dat het (ook wegens de route) niet nodig is, maar ik zal het in m'n achterhoofd houden.

Het actief vragen om een lift is inderdaad verreweg het snelste, maar daar ligt voor mij wel een beetje een drempel, zeker in een land waar ik de taal slecht spreek. Meestal gaan we daar pas op over na een paar uur vergeefs passief liften.
pi_65477474
Mooie gelegenheid om het liften te promoten
quote:
Beste meerijder, De redactie van het televisieprogramma Kassa de Verlenging is bezig met een serie bespaartips. Elke week willen ze een filmpje maken met een kijkerstip. Om de serie op te starten zoeken ze als redactie eerst zelf wat goede tips. Zo zijn ze al bij iemand langs geweest die het internet afspeurt naar gratis producten en bij mensen die goedkoop op vakantie gaan door van huis te ruilen (www.switchhouses.eu). Deze onderwerpen zijn reeds uitgezonden. Mogelijk kunt u ze nog nazien op de site van Kassa. Hun oog is ook gevallen op meerijden. In onderling overleg hebben we besloten u met onderstaande tekst te benaderen. Bent u iemand die frequent van meerijden gebruik maakt voor werk, vakantie of een willekeurige rit, reageer dan per omgaande en wij geven uw emailadres door aan Kassa de Verlenging. Zij zullen dan contact met u opnemen en zo mogelijk met u meerijden om uw ervaringen te vernemen en een en ander met de camera vast te leggen. Met vriendelijke groetwebmaster meerijden.
nico@meerijden.nu
pi_65488162
(we zijn trouwens niet gegaan, om het zeer slechte weer van afgelopen weekend, het is uitgesteld tot over een paar weekjes )
pi_65510733
quote:
Naar het zuiden vind ik Luik wel een obstakel, reden, voor Maastricht lukt het vaak niet iemand te vinden die naar Luxemburg rijdt en op het tankstation tussen Maastricht en Luik duurt dat ook lang, reden: minder klanten vanwege Nederlandse "dure" benzine.

Goh, ik dacht dat al die leasebakken die geen buitenland brandstofpas hebben, daar toch nog een keer stopten om op kosten van de baas de tank nog eens tot de nok bij te vullen. En niemand die je dan mee wilt nemen? Wat een aso's toch hé die leasebak rijders. Vooral die met een A4!
quote:
Ik ga misschien vrijdag voor 9 dagen naar Mallorca, en wil dat dan liftend doen, met mijn vriendin. Nu zijn we wel vrij ervaren lifters in Nederland, maar we hebben nog maar één grotere reis ondernomen, deze zomer, naar de Pyrenneeën.
En op de de kade in Barcelona ook je duim op blijven steken of het laatste stukje zwemmen natuurlijk.

En dan al die besparingen hé van Frank_NL/DE. Ja ik heb laatst ook nog aardig wat bespaard toen ik toch die Porsche maar niet heb aangeschaft. Niet dat ik het geld er voor heb, maar ik heb het wel bespaard tenslotte door het niet uit te geven.:-)

Boys, was het nog kauth de laatste weekuh?

[ Bericht 10% gewijzigd door Buzz129 op 28-01-2009 23:05:43 ]
pi_65510930
quote:
En op de de kade in Barcelona ook je duim op blijven steken of het laatste stukje zwemmen natuurlijk.
Haha, jij zeker
pi_65575237
Wat een tyfuslijer, klootzak gewoon. Een hele rare gast, vraag me af waar hij staat. Kom dit soort figuren op straat in ieder geval nooit tegen. Anyway, het is deze winter nog niet koud geweest in mijn beleving. Ik sta overigens te popelen om zondag de ijzers aan te trekken, misschien kunnen we het ijs op.

Kijken naar de merken waarin liftgevers zich verplaatsen, een aspect dat me maar matig interesseert, daarom weet ik dat van ruim 60% van de auto's waar ik in zat niet. Van de ritten waarvan het merk wel is genoteerd ziet de merken top tien er zo uit:
1 Volkswagen
2 Mercedes
3 BMW
4 Volvo
5 Skoda (vooral vanwege een reis in Tsjechie waarin met acht vrienden veel korte stukjes zijn gelift)
6 Peugeot
7 Citroen (een keer in hetzelfde model als wat op mijn naam staat geregistreerd)
8 Renault
9 Opel
10 Ford

Audi valt net buiten de boot en komt op de 11e plaats. Tot de meer exotische merken behoren FSO Polonez, Chrysler, Autosan, Cadillac, Lomax, Mini, Porsche, Rover, Smart en Vauxhall.

Een van de Volkswagens was een model Kever. In een Lelijke Eend heb ik tijdens het liften nog nooit plaats genomen. Mijn lerares Frans vertelde ooit heel enthousiast over haar Eend

Auto's, het is rotzooi. Dus in mijn vrije tijd ga ik er echt niet in zitten als het niet hoeft. Dat een ander een andere voorkeur heeft, nou, da's dan mooi. Ik zit veel liever in de trein dan in mijn auto. En geregeld ook liever in de auto van een ander. Het kostenaspect speelt een rol. Geen parkeerprobleem ook. Iets van de wereld zien, mogelijkheden benutten. Als iemand hetzelfde op een andere manier doet, prima. Maar waarom dan dat gif.

Maar de volgende rit in een A4 zal ik maar af gaan slaan denk ik

[ Bericht 53% gewijzigd door Frank__NL op 30-01-2009 19:00:43 ]
pi_65668545
Zelfde pomp, zelfde chauffeur…

Toeval bestaat niet. Gisteren liftte ik terug naar Maastricht. De vierde rit eindigde op tankstation Het Anker bij Sittard. Hier stap ik als het donker is altijd uit als ik een chauffeur heb die over de A67 verder Zuid-Limburg in trekt, of verder het Rhijnland in gaat.

Na een kwartiertje rondvragen bij een temperatuur van nul graden met windkracht vier of vijf vraag ik “Fahren sie vielleicht uber Maastricht?”. En ja, deze Duitse auto wordt door zijn chauffeur door Maastricht gereden. Het antwoord: “Erkennst du mir nicht?”. En ja, de man komt me bekend voor. Hij heeft me al eens eerder een lift gegeven… De vorige keer dat ik hier was, op 21 december verleden jaar, ben ik ook met Michael meegereden. “Zweite Ausfahrt nach Maastricht?” vraagt hij. Ik kan het alleen maar bevestingen…

Ook na 953 ritten brengt het duimreizen nog verrassingen.

Frank
pi_65857160
ZOETERMEER - Twee mannen hebben zaterdag in Zoetermeer een 26-jarige lifter ernstig mishandeld en beroofd van zijn portemonnee, meldde de politie zondag.

Het slachtoffer, dat onder meer een gebroken oogkas opliep, had de mannen om een lift gevraagd. Die kreeg hij.

Na een tijdje werd hij de auto uitgegooid, geschopt en geslagen en beroofd. De daders zijn voortvluchtig.


Is onze arme Frank dan eindelijk gepakt door die hater hier in dit topic?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  zondag 8 februari 2009 @ 20:48:05 #199
163981 botar
acoustic revolution
pi_65861012
quote:
Op zondag 8 februari 2009 18:51 schreef JohnDDD het volgende:
ZOETERMEER - Twee mannen hebben zaterdag in Zoetermeer een 26-jarige lifter ernstig mishandeld en beroofd van zijn portemonnee, meldde de politie zondag.

Het slachtoffer, dat onder meer een gebroken oogkas opliep, had de mannen om een lift gevraagd. Die kreeg hij.

Na een tijdje werd hij de auto uitgegooid, geschopt en geslagen en beroofd. De daders zijn voortvluchtig.


Is onze arme Frank dan eindelijk gepakt door die hater hier in dit topic?
Denk het niet, hoop het niet...
Anyway, fucking bastards... (niet dat ik weet wat zich in die auto heeft afgespeeld, maar het feit dat de jongen ook beroofd is zegt imo genoeg over het denkniveau van de daders)
Music falls back to second place in this commercial race
pi_65872377
Maarja, om mishandeld te worden hoef je op zich je huis niet eens uit, natuurlijk... Ik laat dit soort berichten me in elk geval niet weerhouden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')