quote:
Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen?
Wielrennen op de weg is al vanaf het begin der tijden een ploegensport. Als je samenwerkt kan je namelijk elkaar helpen. Dat is vooral gebaseerd op dat als je vlak achter elkaar fietst dat je makkelijker bij elkaar blijft (pyschologisch, maar vooral omdat degene voor je de wind tegenhoudt)
quote:
En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Er zijn geen nationale ploegen, maar een ploeg heeft wel een thuisland en als het ware een 'nationaliteit'. De Rabobank-ploeg heeft een Nederlandse sponsor en Nederlandse leiding en is dus een 'Nederlandse' ploeg. Je ziet dan ook dat er een aantal Nederlanders rijden, maar er rijden ook Nederlanders bij Belgische en Franse ploegen.
quote:
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Als je het toevallig het verhaal net van Maarten Ducrot hebt geluisterd dan hoef ik dit niet meer uit te leggen. Maar ik zal het toch nog even doen. In het wielrennen kan je op het ene moment vijanden zijn en op het andere moment bondgenoten. Contador en Rasmussen lukte het uiteindelijk na een paar keer proberen in de beklimming van de laatste col om weg te komen van de rest. Daardoor kregen ze een gezamenlijk belang, namelijk samen hard doorfietsen om de rest op achterstand binnen te laten komen (de voorsprong in tijd die ze op de streep hebben telt voor het algemeen klassement). Een soort ongeschreven regel is dan dat degene die het meeste profijt heeft van die winst in het klassement (in dit geval Rasmussen) de overwinning van de etappe laat aan de ander. Contador probeerde waarschijnlijk die afspraak te bevestigen (je zag hem ook wijzen van: "ik?"). Rasmussen zal het niet met die afspraak eens geweest zijn en probeerde dus nog zelf te winnen. Uiteindelijk was Contador op de streep sneller.
quote:
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Je hebt twee soorten tijdritten, een individuele tijdrit en een ploegentijdrit. Die laatste zit dit jaar niet in de tour, dus daar hebben we het niet over. In een individuele tijdrit start iedereen apart (met een bepaalde afstand tussen elkaar) met als doel om een bepaalde afstand zo snel mogelijk te rijden (meestal 50-60 kilometer). De tijd die je daar over doet, telt voor het algemeen klassement.
Eigenlijk is alleen de tijdrit een wedstrijd 'wie fietst er het snelst'. Andere etappes zijn over het algemeen meer een wedstrijd 'wie is er het eerst bij de streep'. Dat zie je dus ook bijvoorbeeld heel duidelijk bij de sprintetappes. Ze rijden niet zo hard mogelijk, maar ze rijden op zo'n manier dat ze allemaal samen aan de streep kunnen komen zodat de sprinters dan kunnen sprinten voor de etappeoverwinning. Natuurlijk proberen er altijd renners weg te vluchten, in de hoop dat de andere ploegen in het peloton niet hun best gaan doen om samen aan de streep te komen. Zo zie je, wielrennen is een tactische sport.
Een bergrit is meestal wel wat anders, daar is het niet alleen een wedstrijd wie er het eerste boven is, maar proberen de renners ook tijd op elkaar te winnen. Want, zoals ik al zei, de tijdsverschillen op de streep tellen voor het algemeen klassement. En degene die daarin bovenaanstaat aan het eind van de ronde, is de grote winnaar. In principe tellen tijdsverschillen aan het eind van de etappe ook bij vlakke etappes, maar daar zie je steeds vaker dat het een 'massasprint' is waardoor iedereen nagenoeg tegelijk over de streep komt en iedereen dus de zelfde tijd krijgt voor het klassement. Dan zijn er dus geen verschillen gemaakt.
Een tijdslimiet geldt voor elke etappe. Dat wil zeggen dat iedereen die na een bepaalde tijd na de winnaar over de finish moet komen. Als dat niet lukt dan mogen de renners die te laat zijn de volgende dag niet meer starten. De tijdslimieten worden bepaald op basis van de moeilijkheid, de lengte en de gemiddelde snelheid van de etappe. Meestal liggen die ergens tussen 20 minuten (voor een vlakke etappe) en 45 minuten (voor een bergetappe).
quote:
Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Dat is een hele algemene vraag en moeilijk antwoord op te geven. Wielrennen is een sport van aanvallen en verdedigen dus er zijn heel veel tactieken. Wielrennen is echt veel meer dan zo snel mogelijk fietsen. Ga maar gewoon kijken en luisteren. Als je dan nog wil weten hoe iets zit moet je het maar vragen.
quote:
Nou, dat was het wel op dit moment.
Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!
Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...