abonnement Unibet Coolblue
pi_51736082
Ik heb ook een n00b-braag!

Waarom is er een hors categorie (of 'buiten categorie') en zijn de zwaarste bergen niet gewoon van de 1e categorie?
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  maandag 23 juli 2007 @ 08:16:44 #27
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_51739237
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Goed topic

In de etappe van eergisteren reed het peleton een behoorlijk tempo en gedurende enige tijd probeerde verschillende renners weg te rijden bij het peleton die weer bijgehaald moesten worden waardoor het peleton er aardig doorheen zat.
Er was toen een rijder van Barloworld die hevig gebaarde om het tempo te verlagen, waar niemand op reageerde. Op tv deed Herbert en z'n co-host er een beetje lacherig over omdat Barloworld echt niet de ploeg was die daar het initiatief voor mocht nemen, ze zouden toch niet serieus genomen worden.

Welke ploegen hebben dan wel het aanzien binnen de Tour om het peleton 'bevelen' op te leggen?
En waar hebben ze dit aanzien aan verdient? De namen die rondrijden binnen de ploeg? Geschiedenis van de ploeg? Ranking?

En als we dan toch bezig zijn; hoe verhoudt de Rabo zich in dit aspect tot de anderen? Hebben die enig aanzien?
Het gaat erom dat een ploeg die 'bevelen' kan geven dat ook kan waarmaken. Als je bijv ruzie met Discovery maakt krijg je de hele Tour Popo in je wiel Vergeet ook niet dat die ploegen elkaar het hele jaar tegenkomen, ook na de Tour kan je nog teruggepakt worden (en ook daarin staat Barloworld dus niet sterk)
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
  maandag 23 juli 2007 @ 08:27:29 #28
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_51739307
quote:
Op maandag 23 juli 2007 00:42 schreef Cootz het volgende:
Ik heb ook een n00b-braag!

Waarom is er een hors categorie (of 'buiten categorie') en zijn de zwaarste bergen niet gewoon van de 1e categorie?
Denk dat het vnl aangeeft dat er geen grenswaarde is. Als je in punten zou denken zou cat. 1 bijv 80-100 punten zijn Hors Cat. is dan > 100 punten
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_51740037
Leuk topic dit .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 23 juli 2007 @ 09:47:53 #30
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_51740257
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
pi_51740313
quote:
Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
Het afzien en de spanning in de koers. Het is echte sport waarbij mannen 4-5-6 uur lang compleet naar de tering gaan en de sterkste wint. dat vind ik mooi om te kijken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 23 juli 2007 @ 10:47:20 #32
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_51741280
Alle gestelde n00b-vragen hierboven gaan mijn kennis nog te boven...
Ik heb helemaal nooit TDF gekeken, paar dagen geleden pas voor het eerst, het laatste stukje, en ik vond het héél sneu, 2 mannen die wanhopig probeerde een grote meute voor te blijven en toen ingehaald werden. Desondanks gisteren weer het laatste stukje gekeken, en dat was wel iets leuker, vooral het commentaar is grappig! Net voetbalcommentaar, maar dan nog erger.

Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen? En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?

Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).

Nou, dat was het wel op dit moment.

Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!

Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
...as always
pi_51741423
Het voornaamste doel in de tour is zo snel mogelijk parijs binnen te rijden. Daarvoor hoef je niet iedere etappe het snelste te zijn als je gemiddeld genomen maar het snelst bent.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51743088
quote:
Op maandag 23 juli 2007 00:22 schreef Perico het volgende:
Nee, er wordt geen 200 kilometer parcours iedere dag achteraf schoongeveegd door de organisatie.
Dat wordt dus allemaal zwerfafval, voor verantwoording van alle gemeentes en departementen zelf.
In Engeland kwam iemand een bidon terug brengen naar de Rabo bus. Ze dachten dat de renner hem verloren was, lief he ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_51743103
quote:
Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen?
Wielrennen op de weg is al vanaf het begin der tijden een ploegensport. Als je samenwerkt kan je namelijk elkaar helpen. Dat is vooral gebaseerd op dat als je vlak achter elkaar fietst dat je makkelijker bij elkaar blijft (pyschologisch, maar vooral omdat degene voor je de wind tegenhoudt)
quote:
En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Er zijn geen nationale ploegen, maar een ploeg heeft wel een thuisland en als het ware een 'nationaliteit'. De Rabobank-ploeg heeft een Nederlandse sponsor en Nederlandse leiding en is dus een 'Nederlandse' ploeg. Je ziet dan ook dat er een aantal Nederlanders rijden, maar er rijden ook Nederlanders bij Belgische en Franse ploegen.
quote:
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Als je het toevallig het verhaal net van Maarten Ducrot hebt geluisterd dan hoef ik dit niet meer uit te leggen. Maar ik zal het toch nog even doen. In het wielrennen kan je op het ene moment vijanden zijn en op het andere moment bondgenoten. Contador en Rasmussen lukte het uiteindelijk na een paar keer proberen in de beklimming van de laatste col om weg te komen van de rest. Daardoor kregen ze een gezamenlijk belang, namelijk samen hard doorfietsen om de rest op achterstand binnen te laten komen (de voorsprong in tijd die ze op de streep hebben telt voor het algemeen klassement). Een soort ongeschreven regel is dan dat degene die het meeste profijt heeft van die winst in het klassement (in dit geval Rasmussen) de overwinning van de etappe laat aan de ander. Contador probeerde waarschijnlijk die afspraak te bevestigen (je zag hem ook wijzen van: "ik?"). Rasmussen zal het niet met die afspraak eens geweest zijn en probeerde dus nog zelf te winnen. Uiteindelijk was Contador op de streep sneller.
quote:
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Je hebt twee soorten tijdritten, een individuele tijdrit en een ploegentijdrit. Die laatste zit dit jaar niet in de tour, dus daar hebben we het niet over. In een individuele tijdrit start iedereen apart (met een bepaalde afstand tussen elkaar) met als doel om een bepaalde afstand zo snel mogelijk te rijden (meestal 50-60 kilometer). De tijd die je daar over doet, telt voor het algemeen klassement.

Eigenlijk is alleen de tijdrit een wedstrijd 'wie fietst er het snelst'. Andere etappes zijn over het algemeen meer een wedstrijd 'wie is er het eerst bij de streep'. Dat zie je dus ook bijvoorbeeld heel duidelijk bij de sprintetappes. Ze rijden niet zo hard mogelijk, maar ze rijden op zo'n manier dat ze allemaal samen aan de streep kunnen komen zodat de sprinters dan kunnen sprinten voor de etappeoverwinning. Natuurlijk proberen er altijd renners weg te vluchten, in de hoop dat de andere ploegen in het peloton niet hun best gaan doen om samen aan de streep te komen. Zo zie je, wielrennen is een tactische sport.

Een bergrit is meestal wel wat anders, daar is het niet alleen een wedstrijd wie er het eerste boven is, maar proberen de renners ook tijd op elkaar te winnen. Want, zoals ik al zei, de tijdsverschillen op de streep tellen voor het algemeen klassement. En degene die daarin bovenaanstaat aan het eind van de ronde, is de grote winnaar. In principe tellen tijdsverschillen aan het eind van de etappe ook bij vlakke etappes, maar daar zie je steeds vaker dat het een 'massasprint' is waardoor iedereen nagenoeg tegelijk over de streep komt en iedereen dus de zelfde tijd krijgt voor het klassement. Dan zijn er dus geen verschillen gemaakt.

Een tijdslimiet geldt voor elke etappe. Dat wil zeggen dat iedereen die na een bepaalde tijd na de winnaar over de finish moet komen. Als dat niet lukt dan mogen de renners die te laat zijn de volgende dag niet meer starten. De tijdslimieten worden bepaald op basis van de moeilijkheid, de lengte en de gemiddelde snelheid van de etappe. Meestal liggen die ergens tussen 20 minuten (voor een vlakke etappe) en 45 minuten (voor een bergetappe).
quote:
Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Dat is een hele algemene vraag en moeilijk antwoord op te geven. Wielrennen is een sport van aanvallen en verdedigen dus er zijn heel veel tactieken. Wielrennen is echt veel meer dan zo snel mogelijk fietsen. Ga maar gewoon kijken en luisteren. Als je dan nog wil weten hoe iets zit moet je het maar vragen.
quote:
Nou, dat was het wel op dit moment.

Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!

Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_51743111
quote:
Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Alle gestelde n00b-vragen hierboven gaan mijn kennis nog te boven...
Ik heb helemaal nooit TDF gekeken, paar dagen geleden pas voor het eerst, het laatste stukje, en ik vond het héél sneu, 2 mannen die wanhopig probeerde een grote meute voor te blijven en toen ingehaald werden. Desondanks gisteren weer het laatste stukje gekeken, en dat was wel iets leuker, vooral het commentaar is grappig! Net voetbalcommentaar, maar dan nog erger.

Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen? En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?

Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).

Nou, dat was het wel op dit moment.

Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!

Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Je hebt idd verschillende ploegen. Iedere ploeg heeft een thuisbasis. Zo komt Rabo uit Nederland en bv Quickstep uit Belgie. Je ziet dat er bij een ploeg uit een bepaald land vaak ook wat meer renners uit dat land meerijden. Maar in principe mag een ploeg zoveel nationaliteiten opstellen als ze willen.

Ploegen worden verschillend samengesteld. Sommige ploegen richten zich op een sprinter die zoveel mogelijk etappes moet winnen. Bijvoorbeeld Tom Boonen bij Quickstep. De rest van de ploeg rijdt dan in dienst van die rijder. Andere ploegen hebben iemand die hoog in het klassement kan eindigen, dan rijdt de rest van de ploeg in dienst van die renner, zoals rabo nu bij Rasmussen.
Dan heb je nog ploegen die geen sprinter en geen klassementsrenner hebben, de renners uit die ploegen moeten gewoon proberen etappes te winnen en zul je dus regelmatig in kopgroepen tegenkomen.

Wat de tijd betreft. De totale tijden van alle etappes worden in Parijs bij elkaar opgeteld, degene die over het geheel het snelste is geweest heeft gewonnen. De verschillen worden met name gemaakt in de bergetappes en de tijdritten, het is zaak om daar zoveel mogelijk winst te pakken op de directe concurenten in het klassement.

Toen Rasmussen en contador op kop lagen hadden ze voorsprong op een aantal andere belangrijke klassementsrenners. Ze hebben toen de afspraak gemaakt om zoveel mogelijk afstand proberen te nemen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft rasmussen beloofd dat contador dan de etappe mocht winnen, rasmussen had meer belang bij extra afstand op de concurrentie dan op de etappeoverwinning.
Alleen heeft Rasmussen op een gegeven moment besloten om zich toch niet aan de afspraak te houden. De exacte reden waarom is niet helemaal duidelijk, maar kan te maken hebben met bonificatieseconden. De eerste die over de finish komt, krijgt een aantal bonusseconden, die van de eindtijd worden afgetrokken. Als rasmussen had gewonnen had ie dus extra afstand kunnen nemen van contador in het klassement. In dit geval is dat dus niet gelukt.

Dan nog de strategieen:
Bij sprinters, die ploegen zullen ervoor zorgen dat eventuele kopgroepen worden teruggepakt op een paar kilometer voor de finish, het lieft zo dicht mogelijk voor de finish, zodat anderen renners niet meer kunnen demareren, dan kan de sprinter het in een massasprint hopelijk afmaken.
Gister was een mooi voorbeeld van strategie in een bergetappe. Eerste reed de ploeg van Mayo op kop met een stevig tempo en later de Raboploeg voor Rasmussen, die rijden dan gewoon zo snel mogelijk in constant tempo naar boven zonder dat de kopman al op kop hoeft te rijden. Ze hopen dat er dan belangrijke klassementsrenners zijn die het tempo bergop niet bij kunnen houden waardoor de concurrentie minder wordt zeg maar.


Volgens mij was het dat wel voorlopig
A mind with a heart of it's own
pi_51743599
Leuk Topic Ziggy!!!
pi_51743759
tactieken zijn inderdaad altijd weer anders.
Een mooie vond ik van Roberto Heras in de ronde van spanje tegen Denis Menchov.
De ploeg van Heras had een aantal ploeggenoten meegestuurd in de kopgroep en later in de etappe had Menchov weinig ploeggenoten over omdat Rabo een zwakke ploeg had.
Heras viel aan en de ploeggenoten wachtten letterlijk op hem en gingen hierna samen met heras voluit meerijden.
Menchov had maar één ploeggenoot en anderen hielpen hem niet mee, Hierdoor was Menchov al uitgeput voordat de laatste berg moest worden opgereden en verloor veel tijd.

(helaas bleek Heras achteraf doping te hebben gebruikt, waardoor Menchov alsnog won)

Deze tour zagen we Astana die in een etappe met tegenwind hard op kop ging rijden, een aantal renners konden niet mee (of zaten achterin het peloton en kwamen erachter dat er een hele groep los van hun was losgereden.)
Zoiets gebeurt natuurlijk vaker (van rondes als de tour tot klassiekers), het zogenaamde waaierrijden, ook een beproefde tactiek om op een onverwacht moment wat onoplettende of zwakkere concurrenten uit te schakelen.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_51743911
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:10 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Ja ook namens mij. Heb die site gelijk gebookmarked
pi_51743971
quote:
Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
niet alleen kerels.
  maandag 23 juli 2007 @ 12:27:43 #41
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_51744075
quote:
Op maandag 23 juli 2007 12:23 schreef itsme het volgende:

[..]

niet alleen kerels.
Een vriendin van me keek altijd alleen de bergetappes, omdat daarin Virenque vaak in beeld kwam.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  maandag 23 juli 2007 @ 12:53:24 #42
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_51744772
Ook nog een noobvraagje, Zijn de Premies die de renners opstrijken ergens te vinden

zoals er oa. zijn:

Ritwinst
Gele trui / dagwinnaar
Gele trui - eindwinnning

Groen / dagwinnaar
Groen - eindwinnaar puntenklassement

Bolletjestri / dagwinnaar
Bolletjestrui - eindwinnaar bergklassement

Witte trui / dagwinnaar
Witte trui - eindwinnaar jongerenklassement

Vechtlust/dag 2000 ¤heb ik ergens opgevangen

enz.
pi_51745093
quote:
Op maandag 23 juli 2007 12:53 schreef mrPanerai het volgende:
Ook nog een noobvraagje, Zijn de Premies die de renners opstrijken ergens te vinden
Wat levert een ..... op in de tour.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  maandag 23 juli 2007 @ 13:28:06 #44
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
  maandag 23 juli 2007 @ 13:30:24 #45
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_51745769
quote:
Op maandag 23 juli 2007 11:57 schreef Cootz het volgende:

...

Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik
Ik ben fan van Klöden
Al is dat vooral omdat ik om een kratje heb gewed dat hij de Tour zou winnen, en die ander Rasmussen
Tranquillo
  maandag 23 juli 2007 @ 17:45:19 #46
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_51754339
quote:
Een n00bvraag hierover,

wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
pi_51754380
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

Een n00bvraag hierover,

wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
Een subjectieve jury, het is namelijk opvallend vaak een Fransman.
sig verwijderd door FA
pi_51754486
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

Een n00bvraag hierover,

wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
Daar is een jury voor, die dat elke dag beslist. En omdat de jury in de Tour de France natuurlijk uit Fransen bestaat zie je nog wel eens dat aanvallende Fransen sneller tot strijdlustigste renner worden uitgeroepen.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  maandag 23 juli 2007 @ 17:55:53 #49
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_51754550
encore une n00bvraag, van praktische aard, hoeveel etappes zijn er nog voor de boeg, en na welke etappe is het klassement waarschijnlijk beslist? (ik weet dat ze kunnen vallen enzo. maar dan nog)
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
pi_51754753
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:55 schreef Yestuuur het volgende:
encore une n00bvraag, van praktische aard, hoeveel etappes zijn er nog voor de boeg, en na welke etappe is het klassement waarschijnlijk beslist? (ik weet dat ze kunnen vallen enzo. maar dan nog)
nog 5 etappes: 1 bergetappe, 2 vlakkere, 1 tijdrit en de rit naar parijs.
Meestal staat het klassement vast na de tijdrit komende zaterdag, in Parijs vinden er zelden nog verschuivingen plaats.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')