abonnement Unibet Coolblue
pi_51602537
Goed, ben inmiddels afgestudeerd en kreeg vandaag een aanbieding van een bedrijf waarmee ik graag akkoord ga. Of ik ook direct de papieren voor de pensioenregeling wil invullen en terugsturen. Nu heb ik wel eens iets voor mn pa uitgezocht die bij ABP zit, dat gaat vrij simpel. Mijn nieuwe werkgever zit echter bij Aegon en op het formulier wordt mij gevraagd of ik een keuze wil maken uit vijf beleggingsfondsen waar mijn premies worden belegd. Dit is een compleet nieuwe materie voor mij waar ik (na een telefoontje te hebben gepleegd met HRM) niet echt uitkom.

Bij het ABP krijgt een werknemer gegarandeerd een bepaalde pensioen, dit is bij een beleggingsfonds neem ik aan anders? Iemand ervaring met deze constructie?
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  woensdag 18 juli 2007 @ 20:36:05 #2
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51605042
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:26 schreef vw_caddy het volgende:

Bij het ABP krijgt een werknemer gegarandeerd een bepaalde pensioen,



Ik heb me laten vertellen dat 't ABP stevig heeft geinvesteerd in amerikaans vastgoed. Daar was destijds nog stevig commentaar op, of dat wel zo slim was.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51605214
mja. daar heeft een normale ambtenaar niks mee te maken. Die ziet het woord beleggingsfonds nergens in zijn papieren terug.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  woensdag 18 juli 2007 @ 20:42:36 #4
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51605263
Inderdaad, een normale ambtenaar heeft helemaal geen invloed op hoe zijn pensioen belegd wordt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:15:15 #5
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51606312
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:26 schreef vw_caddy het volgende:
Goed, ben inmiddels afgestudeerd en kreeg vandaag een aanbieding van een bedrijf waarmee ik graag akkoord ga. Of ik ook direct de papieren voor de pensioenregeling wil invullen en terugsturen. Nu heb ik wel eens iets voor mn pa uitgezocht die bij ABP zit, dat gaat vrij simpel. Mijn nieuwe werkgever zit echter bij Aegon en op het formulier wordt mij gevraagd of ik een keuze wil maken uit vijf beleggingsfondsen waar mijn premies worden belegd. Dit is een compleet nieuwe materie voor mij waar ik (na een telefoontje te hebben gepleegd met HRM) niet echt uitkom.

Bij het ABP krijgt een werknemer gegarandeerd een bepaalde pensioen, dit is bij een beleggingsfonds neem ik aan anders? Iemand ervaring met deze constructie?
gegarandeerd pensioen wel, maar geen gegarandeerde premiebetaling. Toen het zo slecht ging met de beurs gingen al wat stemmen op om de premie te verdubbelen
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:23:06 #6
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51606529
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:15 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

gegarandeerd pensioen wel, maar geen gegarandeerde premiebetaling. Toen het zo slecht ging met de beurs gingen al wat stemmen op om de premie te verdubbelen
Y'know, als voor 't vierde jaar op rij de lonen bij de overheid neutraal of negatief uitkomen door dit soort kutgeintjes, dan denk ik dat de vakbonden serieus uit moeten gaan kijken dat hun lokale vertegenwoordigers niet gelynchd worden.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51606616
Dit is een beschikbare premieregeling. Erg gunstig voor de werkgever, omdat deze elk jaar weet wat de pensioenlasten voor een werknemer zijn. (deze staan per jaar vast)

Daarnaast is dit een regeling waar relatief veel kosten vanaf worden gehouden en de uitkering is over het algemeen geen gegarandeerd pensioeninkomen, maar je bouwt op naar een geldbedrag, waar je een pensioen van dient aan te kopen. Wat je daadwerkelijke inkomen zal zijn is dan ook onbekend.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:27:57 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_51606683
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 20:36 schreef gronk het volgende:

[..]




Ik heb me laten vertellen dat 't ABP stevig heeft geinvesteerd in amerikaans vastgoed. Daar was destijds nog stevig commentaar op, of dat wel zo slim was.
Volgens mij zijn de Nederlands pensioenfondsen daar grotendeels op tijd uitgestapt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:32:14 #9
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51606832
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:27 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de Nederlands pensioenfondsen daar grotendeels op tijd uitgestapt.
Linkje?

edit: ik zie dat ze 10 miljard in amerikaans vastgoed hebben, maar dat dat voornamelijk in 'industrieel' vastgoed is. Wat een totaal andere markt is dan de particuliere markt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:37:26 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_51607016
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:32 schreef gronk het volgende:

[..]

Linkje?
Helaas, die heb ik niet. Maar ik vermoed dat ik het op www.fd.nl gelezen heb ten tijde van het gelazer daar. Kan ook nrc.next geweest zijn.
quote:
edit: ik zie dat ze 10 miljard in amerikaans vastgoed hebben, maar dat dat voornamelijk in 'industrieel' vastgoed is. Wat een totaal andere markt is dan de particuliere markt.
Ja, dat is nogal een verschil.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_51610821
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarnaast is dit een regeling waar relatief veel kosten vanaf worden gehouden en de uitkering is over het algemeen geen gegarandeerd pensioeninkomen, maar je bouwt op naar een geldbedrag, waar je een pensioen van dient aan te kopen. Wat je daadwerkelijke inkomen zal zijn is dan ook onbekend.
Klopt inderdaad. Moet ik het dan zien als: ik heb een bepaalt geldbedrag opgebouwd, bij het behalen van de pensioensgerechtigde leeftijd wordt gekeken wat je opgebouwde gelden waard is en daarvoor krijg je een pensioen?
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_51611400
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 23:17 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Moet ik het dan zien als: ik heb een bepaalt geldbedrag opgebouwd, bij het behalen van de pensioensgerechtigde leeftijd wordt gekeken wat je opgebouwde gelden waard is en daarvoor krijg je een pensioen?
Je koopt daarvoor een ouderdomspensioen, inderdaad.

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 18-07-2007 23:47:36 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 18 juli 2007 @ 23:36:40 #13
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51611508
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 23:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je koopt daarvoor een lijfrente en daarmee dus je pensioen betalen.
Kun je daar dan ook mee shoppen zoals een direct uitkerende uitkering? Dat kan met een gewone lijfrente wel
pi_51611927
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 23:36 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Kun je daar dan ook mee shoppen zoals een direct uitkerende uitkering? Dat kan met een gewone lijfrente wel
Ik zat niet echt op te letten en met 24 dingen in mijn hoofd.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 19 juli 2007 @ 09:12:25 #15
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51618292
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 23:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik zat niet echt op te letten en met 24 dingen in mijn hoofd.
AH ok. Nee dus. Jammer dat zou namelijk een hoop meer mogelijkheden bieden.
pi_51632809
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Y'know, als voor 't vierde jaar op rij de lonen bij de overheid neutraal of negatief uitkomen door dit soort kutgeintjes, dan denk ik dat de vakbonden serieus uit moeten gaan kijken dat hun lokale vertegenwoordigers niet gelynchd worden.
Tegen vakbonden aantrappen houd ik ook wel van maar in dit geval lijkt me dat niet gheel terecht.

Beleggingstechnisch gezien is het eigenlijk nog helemaal niet zo'n gek idee. Weinig inkopen ten tijden dat de beurs hoog staat en veel inkopen als de beurs omlaag is gegaan. Maar het is inderdaad voor de overheid een beetje lastig te verkopen dat je bruto loon gelijk blijft en dat de pensioen premie stijgt. Mijn pensioenpremie steeg inderdaad in 1 jaar bijna 100 euro.
pi_51632894
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit is een beschikbare premieregeling. Erg gunstig voor de werkgever, omdat deze elk jaar weet wat de pensioenlasten voor een werknemer zijn. (deze staan per jaar vast)

Daarnaast is dit een regeling waar relatief veel kosten vanaf worden gehouden en de uitkering is over het algemeen geen gegarandeerd pensioeninkomen, maar je bouwt op naar een geldbedrag, waar je een pensioen van dient aan te kopen. Wat je daadwerkelijke inkomen zal zijn is dan ook onbekend.
De kosten bij het ABP zijn anders ook best hoog. Zeker als je al die kadootjes regelingen voor ouder personeel erbij optelt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')