abonnement Unibet Coolblue
pi_51380499


Officiële landstaal: Nederlands, Frans en Duits
Hoofdstad: Brussel
Regeringsvorm: Federale monarchie (Koninkrijk)
Religie: rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte: 30.528 km² (6,2% water)
Inwoners: 10.392.226 (2007)


bron: wikipedia

Zo, deel 2 alweer!

Laat *hier* weten wat je zo leuk vindt aan België, wat je mist en waarom je wel of niet blijft. Geen ellenlange verhalen over de geschiedenis, dat hebben we in deel #1 al gehad. Cultuur, natuur, culinair, onderwijs, werk, wonen, stappen, deel het hier met je 'mede-belg-fok!kers'!

[ Bericht 51% gewijzigd door popolon op 14-09-2007 19:44:46 ]
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:54:10 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_51380610
de beste Friet hier,,,, [FP]

Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_51380629
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:44 schreef marnixds het volgende:
Whoopsydaisy, hoeveel kost je studio in Brussel. Veel mensen zeggen dat Brussel extreem duur is, misschien minder als je studio/kamer huurt als student.
360 euro exclusief. Schijntje vergeleken bij de hollandse prijzen, in Amsterdam zou ik in het centrum (zit op 5 minuten lopen van St. Goriks) zeker 800 euro kwijt zijn. Internet is wel inbegrepen, buurt is leuk, rustige straat maar genoeg bedrijvigheid. En de Nederlandse staat maar lappen aan studiefinanciering, hahaha! Ik zoek nog een kantoorbaantje bij een bedrijf waar Engels of Nederlands de voertaal is, dan ka ik met 2 dagen per week werken in mijn levensonderhoud voorzien. Met mijn studiefinanciering betaal ik dan de huur, gas, water en licht.
pi_51380774
Oh ja, de Fok! meet in Brussel.. Ik stel voor dat, als we 10 man verzameld hebben, dat we dan gewoon in een bar wat gaan drinken (met rondjes, niet ouderwets Hollands de rekening splitten) en daarna gaan stappen.
pi_51390838
belg meldt zich
pi_51395068
Hee, België 2 alweer!
Het tweede landentopic in KAAS dat al zover is, als ik me niet vergis!
Zeer onverwacht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bora-Bora op 12-07-2007 15:03:49 ]
 FR
pi_51412170
Ik wil 26 juli t/m die zondag erna weer gaan. Openbaar vervoer ontdekken, een paar afspraken op de unief (zo noemen 'wij' belgen dat toch? :-P), EINDELIJK een kijkje nemen in mijn studiootje enzo. Vanaf volgende maand groots in gaan kopen, eindelijk!
pi_51416980
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:01 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik wil 26 juli t/m die zondag erna weer gaan. Openbaar vervoer ontdekken, een paar afspraken op de unief (zo noemen 'wij' belgen dat toch? :-P), EINDELIJK een kijkje nemen in mijn studiootje enzo. Vanaf volgende maand groots in gaan kopen, eindelijk!
ik zie op je profiel dat je journalistiek studeert? Is dat in Vlekho of Erasmus dan in Brussel ?
pi_51433812
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:54 schreef Blue_ei het volgende:
de beste Friet hier,,,, [FP]

[afbeelding]
Ik twijfel nu. Is dat Gent die bocht van het stuk kleine ring tussen de keizers & de dampoort waar je kan afslaan voor naar Gentbrugge-brug te rijden? Die tegeltjes & appartementen op de achterkant komen me best bekent voor...

[ Bericht 1% gewijzigd door Athmozz op 13-07-2007 19:15:52 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51438706
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 01:51 schreef BramKVO het volgende:

[..]

ik zie op je profiel dat je journalistiek studeert? Is dat in Vlekho of Erasmus dan in Brussel ?
Nope, ik ga sociologie studeren. Ik heb mijn eerste 60 studiepunten van het hoger onderwijs binnen dus dan kan ik naar de unief.
pi_51458769
Belgie

Wat een sneu land
pi_51469575
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 13:10 schreef firecow het volgende:
Belgie

Wat een sneu land
Tsssk

België is supertof!
pi_51469637
ik heb vanochtend op de radio gehoord dat er een onderzoek geweest is naar de kostprijs van levensmiddelen binnen Europa. Nederland kwam daar goed uit met 10% lager dan het gemiddelde; België redelijk slecht met 30% meer dan het gemiddelde.

Als je dus in Brussel komt wonen, houd er rekening mee dat het budget voor je levensmiddelen toch maar eventjes met een dikke 40% zal stijgen... (ga eventjes zoeken of ik een bron vind van dat onderzoek)

edit; blijkt dat de cijfers verkeerd vermeld waren; het zou maar 9% bedragen. Het is dus maar 20% duurder.
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF13072007_088
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 16 juli 2007 @ 18:02:36 #14
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51528689
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:21 schreef Athmozz het volgende:
ik heb vanochtend op de radio gehoord dat er een onderzoek geweest is naar de kostprijs van levensmiddelen binnen Europa. Nederland kwam daar goed uit met 10% lager dan het gemiddelde; België redelijk slecht met 30% meer dan het gemiddelde.

Als je dus in Brussel komt wonen, houd er rekening mee dat het budget voor je levensmiddelen toch maar eventjes met een dikke 40% zal stijgen... (ga eventjes zoeken of ik een bron vind van dat onderzoek)

edit; blijkt dat de cijfers verkeerd vermeld waren; het zou maar 9% bedragen. Het is dus maar 20% duurder.
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF13072007_088
Klopt, ga in NL altijd naar de Appie Heijn (wat toch niet de goedkoopste is) en hier in Brussel zijn de boodschapjes inderdaad duurder...
Aan de andere kant liggen de salarissen weer wat hoger, zijn de belastingen anders, dus is per saldo weinig verschil met Nederland (in mijn geval altijd een stukje maand over op het eind van het salaris... )
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51529620
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
  maandag 16 juli 2007 @ 21:40:41 #16
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51536771
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
Ik denk dat jij 2 zaken door elkaar haalt... Brussel is toch de EU niet? Als je een overvet betaald bijbaantje binnen de EU instellingen zoekt zal je van een kale reis thuiskomen... Je moet al de correcte partijkaart hebben, een stevige helpende rechterarm en het geluk hebben om bij de selecties die ene uit de duizend te zijn... Maar je hebt wel neus voor goeie zaken; een kuis/poetsvrouw die werkt voor de EU graait al snel 2000¤ netto per maand ; en een eentalige bediende richting 3000¤... Al die vacatures zijn tijdelijk ; maar dat er ook "bijbaantjes" zijn, heb ik ten zeerste veel twijfels...
Verder is , voor gelijk welk baantje waarmee je met klanten te maken hebt Frans een must; en is 3talig zijn in feite het minimum... Brussel snakt naar perfect 2taligen (nl/fr) daar er vooral een overschot is van 1talige francophonen...
Ik denk dat je best eerst een job zoekt waar je beetje bij beetje je frans kan aanscherpen; of je moet het internet maar eens grondig doorfilteren ; misschien heb je dan je lucky shot in het vizier... een andere optie is een Nederlandstalig studentencafe natuurlijk ; die zijn er ook wel...
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51540871
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
vergeet ook niet dat als je meer dan 23 dagen werkt gedurende het volledige schooljaar (dit is oktober tot eind juni) dat je je inkomsten zal moeten aangeven als zijnde vast werk (studentenwerk mag maar 23dagen tijdens het jaar & 23 dagen tijdens de vakantie; regeling zou veranderd worden naar een vast aantal uur, maar veel versoepeling zit er niet in) en dat je er direct 35% van mag afgeven. Verder; studeren (voltijds) & werken gaat met de opleidingen die je in België krijgt echt niet samen, misschien 1 dag per week, maar meer ook niet (hangt af van opleiding tot opleiding natuurlijk).

Voor je iets aanneemt moet je dus best even met de Nederlandse belastingsdienst gaan praten, aangezien je (wat betreft België) als grens/gastarbeider (weet niet welke term er nu gebruikt wordt) tewerkgesteld bent als je 1 dag per week werkt. Verder màg een bedrijf je ook geen studentencontract geven als jij meer dan die 23 dagen werkt, dus ook daar zit je met een probleem. Je zal dus een job moeten zoeken waar ze iemand aanvaarden die 20% werkt (als je 1 dag / week wil werken). Veel succes, maar ik schat je kansen laag in. Er is ook totaal geen vraag naar dergelijk (daarmee bedoel ik bijwerkende studenten) personeel, aangezien dat hier in België amper tot niet voorkomt bij voortgezet onderwijs (op eventuele betaalde stage's na, maar dat zijn vaak onkostenvergoedingen ipv lonen, dus die worden anders bekeken)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  dinsdag 17 juli 2007 @ 14:25:20 #18
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51558390
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
Schrijf je in bij de uitzendburo's in de stad (er zitten er behoorlijk wat bij elkaar op de Anspachlaan).
Ik heb mijn baan gevonden via de diverse vacature sites (Monster.be, Vacature.com).

"Even" bij de EU een baan vinden zal niet meevallen...

Zoals aangegeven heeft Brussel een overschot aan Franstaligen, dus het moet niet al te moeilijk zijn om als nederlandstalige met kennis van het engels iets te vinden.

Tip: probeer in je sociaal leven in Brussel zoveel mogelijk Frans te spreken, daar leer je het snelste van.
Ik spreek bijna alleen nog maar Frans en ben inmiddels mijn 'ollandse' accent kwijt.

Bruxelles

(mij zie je niet meer terug in Nederland...)
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51561046
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]


Tip: probeer in je sociaal leven in Brussel zoveel mogelijk Frans te spreken,


(mij zie je niet meer terug in Nederland...)
zeg dat eens tegen het meerendeel vd Vlamingen
pi_51569437
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:44 schreef BramKVO het volgende:
zeg dat eens tegen het meerendeel vd Vlamingen
Beter een Vlaming frans laten spreken dan een waal Nederlands. Bij het eerste heb je best wat kans op slagen, bij het 2de raken ze niet verder dan "hallo", en sommigen kunnen het standaardzinnetje "mijn naam is ..." ook nog.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51580980
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:03 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Beter een Vlaming frans laten spreken dan een waal Nederlands. Bij het eerste heb je best wat kans op slagen, bij het 2de raken ze niet verder dan "hallo", en sommigen kunnen het standaardzinnetje "mijn naam is ..." ook nog.
dat weet ik ook wel, maar ik doel gewoon op het feit dat de Vlamingen al genoeg Frans moeten praten in Brussel
pi_51604060
Ik spreek in Brussel geen Frans. Uit principe niet!
Als ik in Wallonie ben wil ik nog wel m'n best doen, maar in Brussel heeft het Nederlands niet minder rechten dan het Frans. Als men mij enkel in het Frans wil bedienen, dan ga ik gewoon naar een andere zaak.
Leuke cafes zijn er in Brussel immers te over
Groen Zwart Texels in 't Hart
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:12:55 #23
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51606233
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 20:08 schreef Plaas het volgende:
Ik spreek in Brussel geen Frans. Uit principe niet!
Als ik in Wallonie ben wil ik nog wel m'n best doen, maar in Brussel heeft het Nederlands niet minder rechten dan het Frans. Als men mij enkel in het Frans wil bedienen, dan ga ik gewoon naar een andere zaak.
Leuke cafes zijn er in Brussel immers te over
Het ging hier dan ook niet over principes, maar over het feit dat iemand die geen Frans spreekt in het Brusselse een baantje zoekt. Ik gaf alleen maar aan dat om haar Frans vlot op nivo te brengen, het de moeite loont om in het sociale leven zoveel mogelijk Frans te spreken.

Laten we alstublieft de hele Vlaamse/Waalse kwestie uit dit topic houden, het gaat immers over ervaringen van Nederlanders die in België leven.

Ik spreek de Waal in het Frans aan, de Vlaming in het Nederlands en in Brussel ligt het er maar net aan in wat voor gezelschap ik me bevindt.
Belgen =
Dat eeuwige geneuzel tussen de Vlamen en Wallonen
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51637421
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:40 schreef misteriks het volgende:

[..]

Ik denk dat jij 2 zaken door elkaar haalt... Brussel is toch de EU niet? Als je een overvet betaald bijbaantje binnen de EU instellingen zoekt zal je van een kale reis thuiskomen... Je moet al de correcte partijkaart hebben, een stevige helpende rechterarm en het geluk hebben om bij de selecties die ene uit de duizend te zijn... Maar je hebt wel neus voor goeie zaken; een kuis/poetsvrouw die werkt voor de EU graait al snel 2000¤ netto per maand ; en een eentalige bediende richting 3000¤... Al die vacatures zijn tijdelijk ; maar dat er ook "bijbaantjes" zijn, heb ik ten zeerste veel twijfels...
Verder is , voor gelijk welk baantje waarmee je met klanten te maken hebt Frans een must; en is 3talig zijn in feite het minimum... Brussel snakt naar perfect 2taligen (nl/fr) daar er vooral een overschot is van 1talige francophonen...
Ik denk dat je best eerst een job zoekt waar je beetje bij beetje je frans kan aanscherpen; of je moet het internet maar eens grondig doorfilteren ; misschien heb je dan je lucky shot in het vizier... een andere optie is een Nederlandstalig studentencafe natuurlijk ; die zijn er ook wel...
Baantje waarbij ik mijn frans aan kan scherpen is wel het plan, ja.. Ik heb wel contacten bij de EU trouwens. Als ik het niet probeer weet ik zeker dat dat niets wordt.
pi_51637508
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:12 schreef Athmozz het volgende:

[..]

vergeet ook niet dat als je meer dan 23 dagen werkt gedurende het volledige schooljaar (dit is oktober tot eind juni) dat je je inkomsten zal moeten aangeven als zijnde vast werk (studentenwerk mag maar 23dagen tijdens het jaar & 23 dagen tijdens de vakantie; regeling zou veranderd worden naar een vast aantal uur, maar veel versoepeling zit er niet in) en dat je er direct 35% van mag afgeven. Verder; studeren (voltijds) & werken gaat met de opleidingen die je in België krijgt echt niet samen, misschien 1 dag per week, maar meer ook niet (hangt af van opleiding tot opleiding natuurlijk).

Voor je iets aanneemt moet je dus best even met de Nederlandse belastingsdienst gaan praten, aangezien je (wat betreft België) als grens/gastarbeider (weet niet welke term er nu gebruikt wordt) tewerkgesteld bent als je 1 dag per week werkt. Verder màg een bedrijf je ook geen studentencontract geven als jij meer dan die 23 dagen werkt, dus ook daar zit je met een probleem. Je zal dus een job moeten zoeken waar ze iemand aanvaarden die 20% werkt (als je 1 dag / week wil werken). Veel succes, maar ik schat je kansen laag in. Er is ook totaal geen vraag naar dergelijk (daarmee bedoel ik bijwerkende studenten) personeel, aangezien dat hier in België amper tot niet voorkomt bij voortgezet onderwijs (op eventuele betaalde stage's na, maar dat zijn vaak onkostenvergoedingen ipv lonen, dus die worden anders bekeken)
23 dagen per kwartaal is het. En in de vakantie ook nog eens 23 dagen. En ik ga 2 dagen werken want anders kan ik niet rondkomen. Ik heb niet echt een keus, dus dan maar in de weekenden blokken.
pi_51637567
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Schrijf je in bij de uitzendburo's in de stad (er zitten er behoorlijk wat bij elkaar op de Anspachlaan).
Ik heb mijn baan gevonden via de diverse vacature sites (Monster.be, Vacature.com).

"Even" bij de EU een baan vinden zal niet meevallen...

Zoals aangegeven heeft Brussel een overschot aan Franstaligen, dus het moet niet al te moeilijk zijn om als nederlandstalige met kennis van het engels iets te vinden.

Tip: probeer in je sociaal leven in Brussel zoveel mogelijk Frans te spreken, daar leer je het snelste van.
Ik spreek bijna alleen nog maar Frans en ben inmiddels mijn 'ollandse' accent kwijt.

Bruxelles

(mij zie je niet meer terug in Nederland...)
Ik had me al bedacht dat het fijn zou zijn om een franstalige belg tegen het lijf te lopen over een jaartje want dan ben ik alweer een tijdje single. Franstalige vrienden zullen ook wel volstaan
pi_51641968
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 20:24 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

23 dagen per kwartaal is het. En in de vakantie ook nog eens 23 dagen. En ik ga 2 dagen werken want anders kan ik niet rondkomen. Ik heb niet echt een keus, dus dan maar in de weekenden blokken.
ik weet niet wat je gaat studeren (je zal het al wel vermeld hebben, maar ik heb het gewoon niet onthouden), maar ik vraag me af hoe je het gaat doen om 2 dagen in de week te werken en dan in het weekend te blokken. 2 dagen per week brossen oid? Een normale opleiding heeft 5 dagen les (wel geen volle dagen, maar goed) waarop toch snel een uur of 5 per dag les gegeven wordt. Als je maar 3 van de 5 dagen komt kan het best lastig zijn om al je nota's in orde te houden. Als je dan nog een richting doet met veel praktijk (labosessies ed) dan lukt dat helemaal niet, aangezien je verplicht aanwezig moet zijn tijdens dergelijke activiteiten. Werk geldt niet als een reden om een labo niet te kunnen afleggen.

Waar je misschien geen rekening mee gehouden hebt is het minimumloon dat in België van toepassing is. Als 22-jarige is het minimumloon 7¤80 per uur (ongeveer) en veel bedrijven geven rond de 10¤ / uur (ik heb nu een vakantiejob, ben 21 en zit aan 10¤50 netto per uur).

Ik blijf erbij; 2 dagen per week werken is als doorsnee bijna niet te doen als je studeert, maar er zijn natuurlijk mensen die het wel kunnen. Mijn zus heeft bevoorbeeld 2 richtingen aan de universiteit + aggregaat + halftime werken gecombineerd met haar huishouden (huishuur werd wel door mijn ouders betaald, anders kwam ze niet rond). Het kan dus wel, maar er zijn er weinig die er in slagen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51643213
sociologie, 12 uur college per week. Het moet kunnen. Maar je moet me even 2 dingen uitleggen. Wat is brossen en wat is aggregaat? Vergeet niet dat ik als Nederlandse kan rekenen op ongeveer 400 tot 500 euro per maand van de Nederlandse staat, waarmee ik de huur kan voldoen. Dan hoef ik alleen voor de rekeningen, stappen en de boodschappen te werken. 23 dagen per kwartaal is 20 uur per week, ik zou dus 2,5 dag per week mogen werken, maar dat wordt me teveel. Bij 10 euro bruto verdien ik dan 700 bruto, wat hou je daar in België van over?

Ja, het zal heel veel kunst en vliegwerk inhouden, lekker rustig aandoen zal er voor mij niet bij zijn maar als ik over 4 jaar klaar ben, kan ik alles doen wat ik wil. Ik heb nu 7 jaar gewerkt, laatste jaar in een managementfunctie en ik spreek Nederlands, Engels en Duits. Als ik klaar ben ook nog Frans. Het maakt allemaal deel uit van een groter plan.
pi_51643407
tvp, uiteraard!

Whoopsydinges krijgt maar niet genoeg van het openen van belgie-topics

Wanneer gaat die fok-meet door?
pi_51643498
haha, brossen betekent 'de lessen skippen'
Gewoon niet naar de les gaan.
pi_51643587
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:56 schreef katerwater het volgende:
haha, brossen betekent 'de lessen skippen'
Gewoon niet naar de les gaan.
Dacht ik al. En bij 10 aanmeldingen gaan we meeten.
  donderdag 19 juli 2007 @ 23:04:17 #32
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_51643885
ooit hoop ik mezelf hier ook te mogen introduceren Ben heel vaak in belgie te vinden ivm hobby en als de planning het toelaat word het helemaal verhuizen naar het zuiden
pi_51644418
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 20:26 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik had me al bedacht dat het fijn zou zijn om een franstalige belg tegen het lijf te lopen over een jaartje want dan ben ik alweer een tijdje single. Franstalige vrienden zullen ook wel volstaan
je suis aussi single
pi_51644473
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:20 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik blijf erbij; 2 dagen per week werken is als doorsnee bijna niet te doen als je studeert, maar er zijn natuurlijk mensen die het wel kunnen. Mijn zus heeft bevoorbeeld 2 richtingen aan de universiteit + aggregaat + halftime werken gecombineerd met haar huishouden (huishuur werd wel door mijn ouders betaald, anders kwam ze niet rond). Het kan dus wel, maar er zijn er weinig die er in slagen.
ach, ik deed tijdens het jaar amper iets, om dan in de blok en tijdens de examens als een zot te blokken. Werkte perfect.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 11:31:21 #35
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_51655006
Whoopsy, zomaar een bijbaantje bij de EU is onmogelijk. Ik ben wel in voor een meet in Bxl!

Groeten van een eurocraat in (tijdelijke) ruste
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
  vrijdag 20 juli 2007 @ 12:16:10 #36
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51656510
Ben ook wel te vinden voor een Brussel Meet!
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51662711
Best wel grappig dat ze daar een snackbar Frituur noemen lach helemaal dubbel toen ik dat hoorde
AFC AJAX
pi_51663196
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 20:08 schreef Plaas het volgende:
Ik spreek in Brussel geen Frans. Uit principe niet!
Als ik in Wallonie ben wil ik nog wel m'n best doen, maar in Brussel heeft het Nederlands niet minder rechten dan het Frans. Als men mij enkel in het Frans wil bedienen, dan ga ik gewoon naar een andere zaak.
Leuke cafes zijn er in Brussel immers te over
Ik werkte in Jette en daar gingen we soms iets drinken. Ik weigerde daar ook Frans te spreken, net zoals in de Panos.
In Wallonië ga ik er nooit problemen van maken, maar in het Nederlands begrijpen ze me in Jette ook en kunnen ze me ook bedienen En dan blijven zij stug Frans antwoorden
pi_51663357
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:50 schreef Whoopsydaisy het volgende:
wat is aggregaat? Vergeet niet dat ik als Nederlandse kan rekenen op ongeveer 400 tot 500 euro per maand van de Nederlandse staat, waarmee ik de huur kan voldoen. Dan hoef ik alleen voor de rekeningen, stappen en de boodschappen te werken. 23 dagen per kwartaal is 20 uur per week, ik zou dus 2,5 dag per week mogen werken, maar dat wordt me teveel. Bij 10 euro bruto verdien ik dan 700 bruto, wat hou je daar in België van over?

Ja, het zal heel veel kunst en vliegwerk inhouden, lekker rustig aandoen zal er voor mij niet bij zijn maar als ik over 4 jaar klaar ben, kan ik alles doen wat ik wil. Ik heb nu 7 jaar gewerkt, laatste jaar in een managementfunctie en ik spreek Nederlands, Engels en Duits. Als ik klaar ben ook nog Frans. Het maakt allemaal deel uit van een groter plan.
Met een aggregaat heb je lesbevoegdheid. Je volgt een universitaire opleiding en in jouw laatste jaar kun je er jouw aggregaat bij doen waardoor je ook kunt lesgeven na jouw opleiding. Je kan ook een extra jaar bijdoen na jouw opleiding voor jouw aggregaat.

Afhankelijk van jouw contract ga je meer of minder moeten afgeven aan de belastingen. Jobstudenten verdienen echt veel omdat ze geen RSZ moeten betalen, dacht ik. Studenten die een gewoon contract hebben, moeten dat volgens mij wel betalen. Zo was het toch bij mij toen ik als student weekendwerk deed.
pi_51666087
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:50 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ja, het zal heel veel kunst en vliegwerk inhouden, lekker rustig aandoen zal er voor mij niet bij zijn maar als ik over 4 jaar klaar ben, kan ik alles doen wat ik wil. Ik heb nu 7 jaar gewerkt, laatste jaar in een managementfunctie en ik spreek Nederlands, Engels en Duits. Als ik klaar ben ook nog Frans. Het maakt allemaal deel uit van een groter plan.
Als je als jobstudent werkt (dus max 23 dagen per kwartaal, ik dacht per jaar, maar aangezien jij het opgezocht hebt zal het wel kloppen ) moet je de volle 3.5% (RSZ) afdragen, maar de lonen waarover ik spreek is de RSZ al af, aangezien die niet aan de student in kwestie uitbetaald wordt. Je krijgt dan ook geen belastingsbrief achteraf.

Waar ik nu aan begin te twijfelen; waarom zou jij een jobstudent moeten zijn eigenlijk? Als je geen jobstudent bent, dan verlies je je Belgisch recht op kindergeld. Alsof jij dat erg vindt, je krijgt het toch niet? Valt er dan een of andere Nederlandse subsidie weg?
Als jij spreekt over 700¤ / maand verdienen zit jij toch ver boven de maximale inkomst die je als jobstudent mag hebben (daar ken ik geen tarieven van, een kind van gescheiden ouders mag vb meer verdienen zonder belasting te moeten betalen dan een kind van niet-gescheiden ouders en nog van die toestanden, dat is te individueel), want met 8000¤ / jaar zit je sowieso aan een bedrag dat hoog genoeg is om op belast te worden (a rato van 35%). Maar moet jij als Nederlanse die in België werkt belasting betalen in België of in Nederland?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51666339
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 16:36 schreef Athmozz het volgende:

[..]
Maar moet jij als Nederlanse die in België werkt belasting betalen in België of in Nederland?
Voor een gewone arbeider is het het principe van het werkland: belastingen en sociale bijdragen betalen in het land waar je werkt. Ik veronderstel (veronderstel dus ) dat het voor jobstudenten hetzelfde principe is.
pi_51666934
Ik moet in België belasting betalen maar dat boeit niet want ik wordt inderdaad niet gekort op kindergeld of wat dan ook. Ook niet in Nederland, ik moet alleen opletten dat ik niet meer dan 10 duizendnogwat netto ga verdienen want dan krijg ik aan het eind van het jaar geen studiefinanciering meer.
pi_51666991
Aanmeldingen voor de Brussel-meet:

Whoopsydaisy
Alberto_vermicelli
Mr_Moon
Katerwater
Misteriks
BrusselseSpruit

[ Bericht 6% gewijzigd door Whoopsydaisy op 22-07-2007 12:20:37 ]
pi_51668030
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 21:12 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]


Laten we alstublieft de hele Vlaamse/Waalse kwestie uit dit topic houden, het gaat immers over ervaringen van Nederlanders die in België leven.
Maar ik ben een Nederlander die in Belgie leeft, geen Vlaming ofzo.
In een politieke discussie heb ik ook niet veel zin (heb er al te veel ) maar ik ben eerlijk gezegd best nieuwsgierig naar het standpunt van andere geimporteerde Nederlanders over de taalkwestie.
Dat het "eeuwig geneuzel" is, vind ik ook al een standpunt.

Zelf ben ik als Nederlander, en ook nog als student Nederlands aan de universiteit van Leuven,wel iemand die pal staat voor het gebruik van Nederlands in Brussel. 'k Zou het toch heel erg vinden als het Nederlands zijn positie als officiele taal in Brussel zou moeten prijsgeven...
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51668274
Het zal mij aan den anusch oxideren of ze nou wel of geen Nederlands spreken in Brussel. Het gaat toch om de mensen die er wonen? Als die vrijwel allemaal Franstalig zijn, laat dan dat geforceerde krampachtige gedoe achterwege. Ik ben van plan om iedereen in zijn eigen taal te spreken en dat een ander daar geen zin in heeft zal ik niet veroordelen.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 18:16:23 #46
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51669139
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 17:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Het zal mij aan den anusch oxideren of ze nou wel of geen Nederlands spreken in Brussel. Het gaat toch om de mensen die er wonen? Als die vrijwel allemaal Franstalig zijn, laat dan dat geforceerde krampachtige gedoe achterwege. Ik ben van plan om iedereen in zijn eigen taal te spreken en dat een ander daar geen zin in heeft zal ik niet veroordelen.
Het gaat om wederzijds respect. Ik zal als klant zelf wel beslissen welke taal ik spreek. Mijn frans is vrij vloeiend; maar in winkels spreek ik het personeel in mijn eigen taal aan. Als die je dan in het Frans antwoorden; welja , dan zoek ik een andere zaak op. Het gaat ermij niet om dat ze perfect 2 talig zijn ; maar een minieme inspanning naar de klant toe is maar heel normaal... Iemand die probeert maar het niet gezegd krijgt ; zal ik wel naar het frans overschakelen ..Alsof voor hardnekkige francophonen het Nederlands een taal is die enkel op de poolkappen gesproken wordt.
Al bij al is die trend iewat aan het veranderen bij vooral jongere brusselaars...

Wil ook wel naar de fok-meeting (als het niet allemaal broekies van -20zijn; alsook als het Delirium Tremens café op de planning staat )
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 18:46:31 #47
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51669989
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 18:16 schreef misteriks het volgende:

[..]

...Mijn frans is vrij vloeiend; maar in winkels spreek ik het personeel in mijn eigen taal aan. Als die je dan in het Frans antwoorden; welja , dan zoek ik een andere zaak op. Het gaat ermij niet om dat ze perfect 2 talig zijn ; maar een minieme inspanning naar de klant toe is maar heel normaal...
Dit hoor ik dus wel vaker, maar ik snap het niet... Je gaat toch naar een bepaalde zaak omdat juist die zaak of gezellig is of dat je er goed kan eten of dat juist die zaak dat ding verkoopt wat je graag wil hebben.

Wat roest het dan wat voor taal de verkoper spreekt?
Je begrijpt ze toch?
quote:
Wil ook wel naar de fok-meeting (als het niet allemaal broekies van -20 zijn)
No worries, ik ben zelf 34 dus...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 20 juli 2007 @ 18:58:04 #48
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51670410
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 17:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:
...dat een ander daar geen zin in heeft zal ik niet veroordelen.
En ik denk dat hier inderdaad het grote dilemma is aangehaald. Vlamingen gaan er bijna automatisch vanuit dat de Walen geen zin hebben om Nederlands te spreken (en omgekeerd).

Het lijkt mij veel simpeler: ze kunnen gewoon niet, of niet goed genoeg (hier ook weer, beide taalgroepen: ik vind de Franse kennis van de Vlamingen over het algemeen ook onder nivo, voor een tweetalig land, that is...).

Oplossing: Zowel Frans als Nederlands verplichten op elke school in Belgie, en dan niet Frans als vak appart (of Nederlands) maar gewoon de helft van de vakken in het NL en de andere helft in het FR, en bijna dagelijks wisselen.

Dus de ene dag Wiskunde in het FR en de volgende dag in het NL.

Maar goed, qua burocratie is België natuurlijk een verhaal appart...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 20 juli 2007 @ 21:57:48 #49
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51676056
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 18:46 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Dit hoor ik dus wel vaker, maar ik snap het niet... Je gaat toch naar een bepaalde zaak omdat juist die zaak of gezellig is of dat je er goed kan eten of dat juist die zaak dat ding verkoopt wat je graag wil hebben.

Wat roest het dan wat voor taal de verkoper spreekt?
Je begrijpt ze toch?
[..]

No worries, ik ben zelf 34 dus...
natuurlijk zal ik mezelf niet straffen met dit gedrag; maar ik heb er wel een bloedhekel aan als ze me niet in m'n moedertaal willen antwoorden. Ik heb het oa over Mediamarkt in St-P.Leeuw. Is zelfs 100% vlaams grondgebied, en daar nog word mijn goeiedag in een bonjour beantwoord. Of de mediamarkt in Ganshoren (1km vd Vlaamse grens). No way dat iemand je in behoorlijk nederlands kan antwoorden.Zo is het niet moeilijk dat de verfransing maar verder gaat; men weigert gewoon een poging om nederlands te spreken; zelfs niet als het om de broodwinning gaat.
Daarin had onze toekomstige premier volledig gelijk.
Ik ben helemaal niet de "flamingant"; maar dit respectloze , onbekwame en oncommerciele gedrag ; wel ja, daarvoor moet je echt in Brussel en z'n rand zijn... Ik vind de dienstverlening in brussel sowieso al heel belabberd... Vaak onefficient , onvriendelijk en incompetent...
Op dat vlak staan vlamingen en nederlanders wel een dik pak verder.

deal voor de meet ; wanneer heeft dat plaats?
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51678218
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 18:58 schreef Mr_Moon het volgende:
Het lijkt mij veel simpeler: ze kunnen gewoon niet, of niet goed genoeg (hier ook weer, beide taalgroepen: ik vind de Franse kennis van de Vlamingen over het algemeen ook onder nivo, voor een tweetalig land, that is...).
Daar zit het hem inderdaad. Ik ben jaren terug (4 jaar) iets van een 3 maand samen geweest met een meisje dat uit Luik kwam, en die kon in het begin geen woord nederlands. Ik overdrijf niet als ik zeg geen woord, want zelfs de basisdingen zoals een stoel / tafel / huis kende ze niet eens. Zij deed humaniora, en had op school Nederlands, maar deed daar gewoon niets voor (en was er toch door. Best vreemd). Zij wou tegen mij wel nederlands praten (na een week of 2 kon ze best wat nederlands; in ieder geval genoeg om mij dingen duidelijk te kunnen maken), maar kon het gewoon niet. Logischerwijs spraken wij dus Frans, aangezien dat voor mij best makkelijk is (heb 3x een maand in Wallonië gewoond zonder ouders tussen enkel franstaligen; helpt best om die taal te leren).

De fout ligt dus eerder in het onderwijs. Ze kunnen niet helpen in het Nederlands, want ze kennen het niet. Juist zoals ik in Duitsland in de winkel die mensen ook in het Engels zal moeten aanspreken, simpelweg omdat ik niet verder raak van JeanMariePfaff-Duits.

Dat in het frans & dag in het nederlands lijkt me een extreem slecht idee; nu al gaat het gros van die leerlingen niet graag naar school & zitten ze te slapen, bij les in het frans zou dat waarschijnlijk nog erger zijn. Wij krijgen bij ons ook soms stukken cursus in een andere taal (vaak engels of stukjes duits) en ik laat die gewoon vertalen; studeren in een andere taal is nl best wat moeilijker dan in je eigen taal, zeker als er vakspecifieke terminologie in voorkomt die je niet kent, en die niet eenvoudig in standaard woordenboeken terug te vinden is.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 20 juli 2007 @ 23:07:25 #51
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51678450
Ik geef je gelijk athmozz; je leert pas een taal door ze te (durven) spreken; maar dat is niet de enige reden waarom de verfransing doorgaat. Ik heb jaren terug in Merchtem gewerkt (kijk maar op de kaart) en daar waren franstaligen tewerk gesteld die ervan uitgingen dat Merchtem een randgemeente (dus franstalig) was...
tja; wereldvreemd of onbekwaam, who knows..
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51680205
Als vlaming in Brussel sprak ik iedereen eerst in het Nederlands aan... maar nu merk ik dat als ik de moeite doe Frans te spreken, doen zij al eens vaker de moeite me in het Nederlands te antwoorden. Daarbij durf ik stellen dat ik ondertussen vlot tweetalig ben. Maar ik heb me meestal uit deze discussies weten te houden en ga dat nu ook proberen.

Maar euhm, als er een meet aankomt wil ik er graag bijzijn!
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_51685743
Feit is gewoon dat de Vlamingen algemeen bekeken wellicht het best zijn in 'vreemde' talen van alle volkeren in Europa ... Ik spreek zeer goed Engels, behoorlijk Frans, kan me behelpen in Duits, en hier en daar een mondje Italiaans ... Bvb in Italie, Frankrijk, Spanje, ... raakt men vaak niet verder dan hun eigen taal of één of ander gebrekkig Engels ... Best iets waar wij Vlamingen trots op mogen zijn me dunkt ...
pi_51686207
Mja, het Duits van de gemiddelde Belg trekt dan toch op geen klote xD
ik studeer Duits, en ik merk meer dan eens hoe slecht het Duits van de -verder door mij zeer hoog geachte- Vlamimg is. Kwestie van slecht onderwijs, peins ik.
Ik denk dat Duits zo'n beetje het enige vak is dat in NL beter onderwezen wordt dan in Belgie...
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51686211
Ahja en een meet in Brussel... daar ben ik alvast ook best voor. Ik zit nog maar kort op Fok maar ja, ge moet er iets voor overhebben eh ik ben dus alvast enthousiast, zeg een datum en ik probeer te komen.

Alle Belgen op Fok die het federalisme ondanks alles steunen: gefeliciteerd mee ulle nationale feestdag!
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51686564
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 06:45 schreef Plaas het volgende:
Mja, het Duits van de gemiddelde Belg trekt dan toch op geen klote xD
Klopt. Ik heb zelf 3 jaar duits gehad in het middelbaar, en ken er eigenlijk niets meer van. Dat komt deels door de aanpak (ik kan vb nog een paar woorden duits, waaronder helicopter, skilift... allemaal woorden die je later nooit gaat gebruiken), deels door eigen motivatie. Het is een vak dat 1u per week gegeven wordt, en op 1u/week kan je gewoon geen taal leren. Komt nog bij dat het naamvallen heeft, en dat ik nog steeds geen meewerkend & lijdend voorwerp van elkaar kan onderscheiden... Geen ideale combinatie.

Ik heb enkel het eerste jaar wat moeite gedaan om nog die 50% te hebben voor dat vak, de 2 volgende jaren heb ik zelfs die moeite niet meer gedaan; als je haar niet stoorde in de les liet ze je er al door => slapen. We hebben ook nooit grammatica moeten leren, dat stond op een papiertje dat we op het examen mochten gebruiken & haar vragen waren zo doorzichtig als iets. 2 gedichtjes opschrijven op het examen (vanbuiten geblokt dus, heeft niets met taalvaardigheid te maken) aan elk 25%. Die 2 juist opschrijven zonder zelfs te weten waar het over ging leverde je gewoon de helft op .

Als je onderwijssystemen vergelijkt kan je niet zeggen dat "dat vak" beter is in Nederland dan in België, aangezien je in nederland centrale examens hebt (ja toch?) waardoor iedereen dezelfde stof moet kennen, en in België geeft elke leerkracht appart zijn vak & zijn examens. Dit kan makkelijk enorme verschillen veroorzaken tussen scholen onderling. Er zijn scholen die hier gewoon bekend staan om een afvalschool te zijn; als je er op een goede school niet door raakt; veranderen van school en je stijgt direct 20à30% zonder dat je meer moet doen. Zo zat ik op een school die bekend was dat de wetenschappen & wiskunde echt goed waren, terwijl er 200m verder een 2de school zat waar de talen goed waren & wetenschappen & wiskunde dan weer minder...

edit: ik ben blij met de nationale feestdag (niet dat ik iets vier), maar ik krijg uitgesteld verlof (maandag krijg ik de verlofdag van nu) terwijl ik maandag dubbel betaald wordt 180¤ om een dag thuis te blijven; idealer kan bijna niet
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51686624
Mijn Duits is inderdaad verschrikkelijk. PfaffDuits is de beste omschrijving, gewoon nooit les in gehad. Maar ben wel viertalig (Nederlands, Frans, Spaans, Engels).
Duits is dus mijn volgende uitdaging, al is mijn werkgever er van overtuigd dat ik het wel kan omdat hij mij hoort "broebelen" met de Duitse klanten en op de een of andere miraculeuse wijze mijn bericht toch overkomt

Edit: de nationale feestdag levert me een dik dubbel betaalde werkdag op, een extra vakantiedag en op het werk krijgen we een heerlijk buffet en het vuurwerk is net als onze shift eropzit. Dus dat kijken we vanop het dak van het kantoor met zijn allen en met een pot sangria
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_51690665
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 06:45 schreef Plaas het volgende:
Ik denk dat Duits zo'n beetje het enige vak is dat in NL beter onderwezen wordt dan in Belgie...
ik denk dat het eerder aan het feit ligt dat veel Vlamingen in hun opleiding géén Duits hebben. Mensen die eerder een wiskunde-wetenschappen richting kiezen , zullen nooit Duits zien in hun opleiding.
pi_51691123
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 13:17 schreef BramKVO het volgende:
ik denk dat het eerder aan het feit ligt dat veel Vlamingen in hun opleiding géén Duits hebben. Mensen die eerder een wiskunde-wetenschappen richting kiezen , zullen nooit Duits zien in hun opleiding.
Dat hangt van school tot school af.

Ik heb in mijn 4de jaar moderne talen-wiskunde gedaan, en kreeg toen voor het eerst duits (2 uur per week). Daarna ben ik veranderd naar wetenschappen wiskunde, en toen kreeg ik 1 uur duits per week (met daarin juist hetzelfde of in het 4de jaar die 2 uren). Het 6de jaar had ik weer 1 uur duits, met daarin literatuurstudie (als je nog geen duits kan praten, lekker nuttig ook weer).

Er zijn inderdaad scholen die geen duits geven, en naar wat ik hoor kan je op mijn vorige school nu kiezen of je duits of spaans volgt.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51697577
Ik heb economie-moderne talen gedaan in heb dus drie jaar lang twee uur Duits gehad id week. Ook in mijn verdere studies heb ik nog twee jaar Duits gehad per week.
pi_51697707
maar het is zoals BrusselseSpruit zegt verbazingwekkend hoe ook ik me net als hij nog kan duidelijk maken in het Duits. Ik heb een lange tijd een online game gespeeld op een Duitse server, en een groot deel van de Fora / IRC was in het Duits, en ik heb daar nochtans aardig wat A4'tjes afgechat in het duits, zonder dat ik problemen had hun te verstaan, of zij mij. Duits trekt wat dat betreft genoeg op Nederlands om het als PfaffDuits te kunnen benaderen.

edit; voor de Nederlanders die wss niet weten wat PfaffDuits is: http://www.youtube.com/watch?v=snlJzj9pY24
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51698178
Eeuwig zalig, het PfaffDuits xD
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51714145
Meeting ergens eind september doen dan?
pi_51714176
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 18:20 schreef Plaas het volgende:
Eeuwig zalig, het PfaffDuits xD
Weil das een ungeluk ist?
pi_51714852
Umdass es so grapfig ist
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51715090
Hoe werkt het eigenlijk met een werkvergunning?
pi_51720418
http://youtube.com/watch?v=mlJzKwcqWSw

Typisch België, gaan die Walen nog eens op de kap zitten van de (waarschijnlijk toch) premier in wording. Zitten ze bezig dat hij het volkslied (in het frans) niet kent, maar dat hij het Franse volkslied zingt ipv het Belgische. Foutjes gebeuren toch? Liever iemand die zijn volkslied niet kent dan iemand die zijn dossiers niet kent...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51721095
Mijn Frans is niet zo goed, maar hij wist ook niet zo precies welke gebeurtenis bij de nationale feestdag nou eigenlijk gevierd wordt? Een beetje algemene ontwikkeling mag je als premier toch wel hebben, lijkt me.
pi_51721314
klopt, maar het is ook niet op een logische dag dat ze het vieren.

Ik vind het persoonlijk grappiger dat hij de Marseillaise (frans volkslied) begint te zingen ipv het Belgische . Om dat nu algemene ontwikkeling te noemen, ik weet zelfs niet in welk jaar België ontstaan is; en ik kan niet eens de koningen + hun vrouwen in de juiste volgorde opnoemen. Ik weet ook niet waarom dat gevierd wordt, ik ben gewoon blij dat ik dubbel betaald wordt die dag. Zoiets heeft niets met algemene ontwikkelijk te maken, hoogstens met een interesse in de geschiedenis van je land (en dergelijke oude dingen zijn totaal invloedsloos op de huidige politiek, dus dat moeten ze van mij ook niet kennen)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51724154
Die arme Waaltjes toch, haha... dat wordt hun premier xD
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51729089
quote:
Op zondag 22 juli 2007 16:29 schreef Athmozz het volgende:
ik weet zelfs niet in welk jaar België ontstaan is;
met alle respect, maar ik vind dat schandalig. Komaan zeg, dat leer je in het lager onderwijs, als Belg moet je toch wel weten wanneer het land ontstaan is
En hopelijk was het zingen vd Marseillaise een grap, anders vind ik het triest van Leterme. En zeggen dat hij supporter is van Standard Luik ...
pi_51729240
quote:
Op zondag 22 juli 2007 20:49 schreef BramKVO het volgende:
met alle respect, maar ik vind dat schandalig. Komaan zeg, dat leer je in het lager onderwijs, als Belg moet je toch wel weten wanneer het land ontstaan is
Je zegt het zelf; lager onderwijs. Dat is dus wel 10 jaar geleden, alsof ik de idiote geschiedeniszever van toen ga onthouden (juist hetzelfde met de opeenvolging van de koningen. Die hadden zo goed als niets te zeggen & zijn allemaal dood, dus waarom zou ik hun namen leren en niet de stamboom van de bakker van op de hoek?)... Alsof jij nog weet in welk jaar Moeder theresa geboren is; dat heb je ook in je lager gezien . Ik heb dat ooit geweten, en ik vind het ook niet erg om zo dingen niet te kennen. Waarom zou je ook; geschiedenis is zowat het domste om te leren, als ik er wiki bij neem weet ik die dingen ook allemaal. Er zijn echt wel interessantere dingen om je tijd aan te verspelen...

Ik moet zelfs zeggen dat ik er voor vanmiddag niet eens bij stilgestaan had dat het belgisch volkslied zoals wij het kennen nederlands is, en dat er dus ook een franse & duitse versie bestaat. Laat staan dat ik er ook maar 1 woord van zou kunnen.

Nu snap ik trouwens ook waarom de belgische voetballers op het WK nooit meezingen met het volkslied; ze weten niet in welke taal ze moeten beginnen
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51732518
Leterme is volgens mij vooral uit op de gunst van het imbeciele deel van de Vlaamse bevolking, dat zweert bij de Vlaamse leeuw en dan ook dat, echt triestige lied, tot volkslied wil verheffen van een Vlaamse staat.
Zelfs de Friezen zijn wat dat aangaat serieuzer te nemen, die hebben een keurig volkslied, geen overschat scoutingdeuntje met een schimmige tekst.
Maar bon laat ik me daar niet over opwinden.

Leterme is een vervelend soort populist. Als deze man echt een capabele premier zou zijn, dan had hij onder andere getoond respect te hebben voor het land dat hij zal gaan dienen.
't Heeft niets met volksvertegenwoordiging te maken als je je op een soort kroegniveau puberaal gaat afzetten tegen alles wat Waals is, en ondertussen te laf bent om, als het dan toch zo nodig moet over zijn met Belgie, het CD&V daaraan uit te leveren waar het hoort, namelijk het Vlaams Belang.
Dat ergert me nog het meest, de schijn van politiek correct te zijn, en doen alsof hij "zijn" land zo respecteert, maar ondertussen gewoon de zelfrelativering niet hebben om zich te verdiepen in zijn naderende job. En maar vasthouden aan een Cordon, niet omdat het VB Leterme als partij zo tegen staat, maar omdat dat de veiligste weg naar premierschap is - anders zou 't immers zomaar eens Filip Dewinter kunnen zijn die 't jobje voor Yves' ogen wegnam.

Leterme is dus een arrogante machtspoliticus, een van het slechtste soort, en 't is diep droevig dat hij het is die Belgie straks zal moeten vertegenwoordigen.
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51734114
quote:
Op zondag 22 juli 2007 20:54 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Je zegt het zelf; lager onderwijs. Dat is dus wel 10 jaar geleden, alsof ik de idiote geschiedeniszever van toen ga onthouden
je hebt ook zoiets als parate kennis, en wanneer Belgie ontstaan is hoort daar imo bij ...
pi_51739521
quote:
Op zondag 22 juli 2007 22:35 schreef Plaas het volgende:
Leterme is een vervelend soort populist. Als deze man echt een capabele premier zou zijn, dan had hij onder andere getoond respect te hebben voor het land dat hij zal gaan dienen.
Populist of niet; de uitslag van de verkiezingen geeft duidelijk aan dat hij zowat de enige mogelijke premier in wording zou kunnen zijn.

Liberalen hebben nu al een eindje in de regering gezeten, en 2x de premier afgeleverd. Dat is bij de verkiezingen licht afgestraft (score is best achteruit gegaan).
Socialisten hebben zodanig veel verloren dat er vanuit hun kant geen premier verwacht moet worden. (Maar best ook; of alle mogelijke uitkeringen voor de bijstandstrekkers worden weeral verhoogd. Die mensen hebben genoeg, op een kilometer van hier ligt er een sociale wijk en daar gaan er verschillende op vakantie, en staat het vol met BMW's. Dat is het duidelijkste bewijs dat de uitkeringen hoog genoeg zijn; ze kunnen zich luxeproducten veroorloven die niet noodzakelijk zijn.)
VB gaat gewoon niet lukken; de eerste partij die durft samen met hen te regeren zal blijvend gestigmatiseerd worden als racisten. De media breekt namelijk systematisch elk voorstel van het VB af, gewoon omdat het van hen uit komt (en soms brengen best goede voorstellen op tafel). De eerste partij die samen met het VB regeert zal hetzelfde lot ondergaan. Het cordon sanitair zal dus nog behouden blijven, hoewel het eigenlijk een inbreuk op de democratie is. Als 25% van het volk jaren op een partij stemt, dan heeft die partij volgens mij het recht om eens deel te nemen aan de regering (ipv dat ze altijd in de oppositie gedrukt worden).

Leterme is misschien niet de ideale premier; maar er is gewoon geen betere optie nu (en een Waalse premier buiten Didier Reynders is geen optie, aangezien we dan nog meer naar Wallonië mogen doorsluizen)


@BramKVO; alles wat ik niet nodig heb onthoud ik niet als parate kennis. Ik ben gewoon slecht in het onthouden van data, dus doe ik het gewoon niet. Geschiedkundige feitjes opzoeken kan ik wel als ik het eens nodig zou hebben (ken trouwens niets van data uit de geschiedenis; juist WOI 14-18 en WOII 40-45)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 23 juli 2007 @ 17:44:01 #76
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51754319
Ok, en nu weer (min of meer) on topic. Ik begrijp dat het politieke klimaat in België een dankbaar onderwerp is, maar open liever daarvoor een topic in POL.

Dit is het forum voor Kaaskoppen in het buitenland, in dit geval dus 'Ollanders in België. Ik (en ik neem ook aan de andere Nederlanders) mag als Nederlander in België wel mijn centjes aan de belasting afdragen, maar helaas niet stemmen dus discussies over politiek heeft hier weinig zin.

Dus weer verder over het leven in België. Inbreng van onze belgische forumleden is natuurlijk van harte welkom!

België
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51758846
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:44 schreef Mr_Moon het volgende:
Ok, en nu weer (min of meer) on topic. Ik begrijp dat het politieke klimaat in België een dankbaar onderwerp is, maar open liever daarvoor een topic in POL.

Dit is het forum voor Kaaskoppen in het buitenland, in dit geval dus 'Ollanders in België. Ik (en ik neem ook aan de andere Nederlanders) mag als Nederlander in België wel mijn centjes aan de belasting afdragen, maar helaas niet stemmen dus discussies over politiek heeft hier weinig zin.

Dus weer verder over het leven in België. Inbreng van onze belgische forumleden is natuurlijk van harte welkom!

België
Wannabe-modje

Mijn nederlandse vrienden hier in Brussel hebben het best naar hun zin. Het enige dat ze werkelijk missen zijn de kleine dingen: drop, een typisch nederlands gesprek(wat dat ook mogen zijn ), dubbelvla, enz...

Voor de rest hebben ze dezelfde ergernissen over de stad als de vlamingen
pi_51759071
Ik leg je op de meet wel uit wat het verschil is tussen een typisch Belgisch en een typisch Nederlands gesprek.
pi_51759728
indien het past voor mij, zie ik zo'n meet eventueel ook wel nog zitten. Met frisse pintjes wel te verstaan dan
pi_51759876
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 17:00 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Aanmeldingen voor de Brussel-meet:

Whoopsydaisy
Alberto_vermicelli
Mr_Moon
Katerwater
Misteriks
BrusselseSpruit
BramKVO
Plaas


[ Bericht 2% gewijzigd door Whoopsydaisy op 24-07-2007 18:49:29 ]
pi_51772261
Gentse feesten, al ben ik geen belg.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 09:23:26 #82
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51774665
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:10 schreef katerwater het volgende:

[..]

Wannabe-modje
quote:
Mijn nederlandse vrienden hier in Brussel hebben het best naar hun zin. Het enige dat ze werkelijk missen zijn de kleine dingen: drop, een typisch nederlands gesprek(wat dat ook mogen zijn ), dubbelvla, enz...

Voor de rest hebben ze dezelfde ergernissen over de stad als de vlamingen
drop
typisch nederlands gesprek ik zou ook niet weten wat dat is...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51774768
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 16:13 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik twijfel nu. Is dat Gent die bocht van het stuk kleine ring tussen de keizers & de dampoort waar je kan afslaan voor naar Gentbrugge-brug te rijden? Die tegeltjes & appartementen op de achterkant komen me best bekent voor...
Ja.
pi_51788219
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:32 schreef Whoopsydaisy het volgende:

Aanmeldingen voor de Brussel-meet:

Whoopsydaisy
Alberto_vermicelli
Mr_Moon
Katerwater
Misteriks
BrusselseSpruit
BramKVO
En ik dan ???
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 06:52 schreef Plaas het volgende:
Ahja en een meet in Brussel... daar ben ik alvast ook best voor. Ik zit nog maar kort op Fok maar ja, ge moet er iets voor overhebben eh ik ben dus alvast enthousiast, zeg een datum en ik probeer te komen.
Ik wil ook in dat lijstje hoor
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:44 schreef Mr_Moon het volgende:
Ok, en nu weer (min of meer) on topic. Ik begrijp dat het politieke klimaat in België een dankbaar onderwerp is, maar open liever daarvoor een topic in POL.

Dit is het forum voor Kaaskoppen in het buitenland, in dit geval dus 'Ollanders in België. Ik (en ik neem ook aan de andere Nederlanders) mag als Nederlander in België wel mijn centjes aan de belasting afdragen, maar helaas niet stemmen dus discussies over politiek heeft hier weinig zin.

Dus weer verder over het leven in België. Inbreng van onze belgische forumleden is natuurlijk van harte welkom!

België
Wannabe mod, idd, en nog eens slecht geinformeerd ook, want buitenlanders mogen in Belgie wel stemmen, als ze hier zijn ingeschreven!
Maar goed, ieder zijn zin, we zullen het over de merkwaardige politiek van dit land op dit topic wel niet meer hebben
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51788336
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:15 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik leg je op de meet wel uit wat het verschil is tussen een typisch Belgisch en een typisch Nederlands gesprek.
Gade da typisch Nederlands of typisch Vlaams doen, da gesprek :p?
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51791218
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 17:19 schreef Plaas het volgende:

[..]

Gade da typisch Nederlands of typisch Vlaams doen, da gesprek :p?
Je staat in de lijst, sorry

Da gesprek gade ik in typisch Nederlands doen. Ik hoop dat je van brutaliteit houdt want ik ben een typische 'ollandse luidruchtige directe dame.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 19:00:38 #87
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51791545
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 17:15 schreef Plaas het volgende:
Wannabe mod, idd, en nog eens slecht geinformeerd ook, want buitenlanders mogen in Belgie wel stemmen, als ze hier zijn ingeschreven!
Maar goed, ieder zijn zin, we zullen het over de merkwaardige politiek van dit land op dit topic wel niet meer hebben
Naar mijn weten hebben alleen buitenlanders die uit een europese lidstaat komen of langer als 5 jaar verblijven in België stemrecht bij de gemeenteraadsverkiezingen en dit als men zich daarvoor aangemeld heeft.
Ingeschreven staan heeft daar verder niets mee te maken.

bron
quote:
In 1992 werd er beslist dat onderdanen van de Europese Unie vanaf het jaar 2000 voor de gemeenteraad mogen kiezen. In 1994 mochten zij reeds deelnemen aan de toenmalige Europese verkiezingen.
Gemeenteraadsverkiezingen en Europese verkiezingen, maar geen parlementsverkiezingen...

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Moon op 24-07-2007 19:05:40 ]
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51792004
Question: ik moet een mobiel abonnement afsluiten aankomende week. Wat is een goede provider, wat is een goedkope provider en kun je in België, net als in NL, een laptop bij je abonnement krijgen?
pi_51792128
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 19:13 schreef Whoopsydaisy het volgende:
en kun je in België, net als in NL, een laptop bij je abonnement krijgen?
In België kan je niets bij een abbonement krijgen; zelfs geen gsm. Koppelverkoop en dus verboden.

Wat is je belprofiel ongeveer? Ken best wat tariefplannen, maar om dat hier zo allemaal op te schrijven (hoeveel bellen / smsen / naar vast of mobiel / internationaal...)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51792222
Veel internationaal, veel SMS-en en redelijk veel bellen.
pi_51792278
ik ga er voor het gemak van uit gaan dat je 50/50 gsm & vaste lijn belt. Wat redelijk veel is is nogal beu te definiëren, kan je een aantal uur/minuten per dag opgeven? voor mij is 30 minuten per dag bellen weinig; voor anderen is het veel...

edit; misschien ook best vermelden hoe lang je klant wil blijven; in België zijn er formules waar je van de ene dag op de andere kan opzeggen zonder dat je er ook maar iets van sanctie voor krijgt. Als je vb maar 10 maand blijft kan zoiets mss goedkoper uitkomen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Athmozz op 24-07-2007 19:28:32 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  dinsdag 24 juli 2007 @ 19:39:55 #92
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51792907
hier staan de grote providers op een rijtje.
Zoals Athmoss al aan gaf in België is koppelverkoop verboden, dus hier geen "gratis" kado's bij je abonnement.

Ben zelf heel tevreden over Mobistar (Onderdeel van de Orange groep als ik me niet vergis).
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51793301
Thanks! Wat moet je allemaal meenemen, bankrekeningpasje en paspoort? Want dan sluit ik het pas in augustus af. Ik moet toch nog een keer terug voor de inschrijving aan de unief.
pi_51793341
ok; even snel een overzicht;

Base Zero (0¤ / maand);
-onbepaalde duur
-belverplichting/inbegrepen; 0 minuten
Bellen nationaal; 20c / minuut
Smsen nationaal; 10c / bericht
Nederland; 65c/minuut


Mobistar Relax (10¤ / maand);
-1 jaar
-inbegrepen minuten; 45 (22c/minuut)
-bellen nationaal na 45 minuten; 20c/minuut
-bellen nationaal na 300 minuten; 15c/minuut
-sms'n; 12c/bericht
-Nederland; 59c/minuut
-optie athomefix (10¤); gratis nationaal naar vaste lijnen
-optie international call advantage (10¤); 25% korting op internationale gesprekken


Proximus Smile 20 (20¤/maand+6 internationaal)
-1 jaar
-inbegrepen minuten; 85 (23.5c/min)
-bellen nationaal vast; 23.5c/minuut
-bellen nationaal mobiel; 23.5c/minuut
-sms nationaal; 11c/bericht
-internationaal pack; 6¤ / maand (anders zijn ze schijteduur)
-internationaal vast piekuur; 27c/minuut
-internationaal vast daluur; 18c/minuut
-internationaal mobiel piekuur; 44c/minuut
-internationaal mobiel daluur; 34c/minuut


Als je dus redelijk wat naar nederland belt is die proximus duidelijk het goedkoopste; alleen zou je nog eens moeten navragen of je international call voordeel nog kan krijgen op de smile 20. Vroeger was het met de oude smile paketten vanaf de 20 dat je het kon krijgen; maar aangezien die paketten nu veranderd zijn kan ik dat niet garanderen...


edit; ik heb zelf ook mobistar en ben er heel tevreden over, maar als je echt vaak internationaal belt is proximus toch een betere optie (zie de lagere tarieven toch wel).
Pasport moet zeker mee, aangezien ze je hier zelfs geen simkaart (zelfs prepaid) meer verkopen als ze hem niet op je naam kunnen registeren. Nummerbehoud is gratis; maar een nederlands nummer lukt sowieso niet om hier te behouden, dus dan krijg je wel een ander . Zorg er trouwens voor dat je een ID hebt, want ze gaan daar niet kunnen lachen als je met zo'n leren echt pasport boekje toekomt; ze moeten daar nl kopiën van nemen .
Bankkaart moet niet, enkel als je via domiciliëring wil werken (wat best wel makkelijker is, maar je kan elke keer zelf overschrijven).
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51795030
En wat is domiciliëring? Hier in Nederland schrijven ze het bedrag gewoon elke maand van je rekening (automatische incasso).

Paspoort, ik heb geen ID bewijs. Dan lachen ze maar niet.
pi_51795793
Domiciliering is simpelweg dat je aan de gemeente doorgeeft waar je adres is, waar je dus alle officiele brieven wilt krijgen (belastingen).

Voor elke tip is dat een rondje in de kroeg, he
pi_51796295
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:53 schreef katerwater het volgende:
Domiciliering is simpelweg dat je aan de gemeente doorgeeft waar je adres is, waar je dus alle officiele brieven wilt krijgen (belastingen).
Domiciliëring wil eigenlijk zeggen dat je carte blanche geeft aan die instelling; dat ze maw kunnen afschrijven wat ze willen van je rekening (heb ik zelf ondervonden met een factuur van mobistar van meer dan 600¤ waar mijn rekening minder goed op voorbereid was...). Ik vermoed dus dat dat een automatische incasso is gelijk jullie het zeggen.

Een domicilie moet je doorgeven aan de gemeente, en dat is je adresgegevens ed.

@Whoopsie; tja op zich kunnen ze er ook niets over zeggen, maar ik zou toch zo'n ID gaan halen, die dingen zijn toch véél handiger dan een pasport? Gewoon een extra bankkaartje ipv zo'n boekje...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51797443
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:06 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Domiciliëring wil eigenlijk zeggen dat je carte blanche geeft aan die instelling; dat ze maw kunnen afschrijven wat ze willen van je rekening (heb ik zelf ondervonden met een factuur van mobistar van meer dan 600¤ waar mijn rekening minder goed op voorbereid was...). Ik vermoed dus dat dat een automatische incasso is gelijk jullie het zeggen.

Een domicilie moet je doorgeven aan de gemeente, en dat is je adresgegevens ed.
Whoops, verkeerd begrepen

Maar ik had in zekere zin ook gelijk he
pi_51798202
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 18:51 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Je staat in de lijst, sorry

Da gesprek gade ik in typisch Nederlands doen. Ik hoop dat je van brutaliteit houdt want ik ben een typische 'ollandse luidruchtige directe dame.
Kan ik tegen, ben zelf een luidruchtige West-Fries. Maar in het kader van mijn integratie heb ik in Belgie een meer bescheiden ik ontwikkeld
Levert een schizofrene Plaas op, maar ook dat went...

Ahja en "gade" betekent dus "ga je" :p
Voor taalliefhebbers (ik dus): het -de gaat terug op Middelnederlands "di", dat hetzelfde betekende als Duits "du" of Fries "do" (en Engels "thou), dus "jij". Die Vlamingen toch
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51799813
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:06 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Domiciliëring wil eigenlijk zeggen dat je carte blanche geeft aan die instelling; dat ze maw kunnen afschrijven wat ze willen van je rekening (heb ik zelf ondervonden met een factuur van mobistar van meer dan 600¤ waar mijn rekening minder goed op voorbereid was...). Ik vermoed dus dat dat een automatische incasso is gelijk jullie het zeggen.

Een domicilie moet je doorgeven aan de gemeente, en dat is je adresgegevens ed.

@Whoopsie; tja op zich kunnen ze er ook niets over zeggen, maar ik zou toch zo'n ID gaan halen, die dingen zijn toch véél handiger dan een pasport? Gewoon een extra bankkaartje ipv zo'n boekje...
Tot je een visum moet hebben. ID bewijs is alleen handig als je binnen Europa blijft en mij kennende blijf ik de komende 5 jaar niet in Europa. Er zal vast wel een leuk reisje in het verschiet zitten pour moi.
pi_51799913
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:51 schreef Plaas het volgende:

[..]

Kan ik tegen, ben zelf een luidruchtige West-Fries. Maar in het kader van mijn integratie heb ik in Belgie een meer bescheiden ik ontwikkeld
Levert een schizofrene Plaas op, maar ook dat went...

Ahja en "gade" betekent dus "ga je" :p
Voor taalliefhebbers (ik dus): het -de gaat terug op Middelnederlands "di", dat hetzelfde betekende als Duits "du" of Fries "do" (en Engels "thou), dus "jij". Die Vlamingen toch
Jeuj, nog een Nederbelg! Ik ben bang dat ik ook een bescheidener WD moet gaan ontwikkelen, maar dat zal wel goed zijn voor me want ik heb een behoorlijk grote mond en ik ben behoorlijk direct vergeleken met de meeste Nederlanders. Voor een Belg zou ik een drama zijn.
pi_51802114
Ik werk als account manager (vertegenwoordiger) voor Proximus, ik kan je wel helpen aan een Proximus abonnenemetje
pi_51802373
Kun je me ook helpen aan een baantje bij Proximus? Abonnement neem ik nog contact over op!
pi_51804838
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:27 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Kun je me ook helpen aan een baantje bij Proximus? Abonnement neem ik nog contact over op!
Een vriend van me werkt bij proximus en ze kunnen altijd nog nederlandstaligen gebruiken (meestal geen frans vereist). Zal hem de gegevens even vragen en door pm'en. Veel plezier in Brussel!
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_51811041
quote:
Mijn Frans is niet zo goed, maar hij wist ook niet zo precies welke gebeurtenis bij de nationale feestdag nou eigenlijk gevierd wordt? Een beetje algemene ontwikkeling mag je als premier toch wel hebben, lijkt me.
Zo onbegrijpelijk is dat niet, bijzonder weinig Belgen weten dat. 1 op 5 maar dacht ik. En da's niet onlogisch, aangezien het niet echt iets speciaals is. Geen belangrijke veldslag of revolutie, maar de troonsbesteiging van Leopold I. Niet bepaald iets waar grote verhalen of legendes over bestaan, dus vrij logisch dat niemand dat nog weet.
quote:
Als 25% van het volk jaren op een partij stemt, dan heeft die partij volgens mij het recht om eens deel te nemen aan de regering (ipv dat ze altijd in de oppositie gedrukt worden).
Waarom? Dat partijen zelf bepalen met wie ze regeren hoort ook bij een democratie.
pi_51823079
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:08 schreef Heero87 het volgende:
Waarom? Dat partijen zelf bepalen met wie ze regeren hoort ook bij een democratie.
Dat weet ik, maar van op voorhand al stellen dat je met 1 partij _nooit_ regeert vind ik niet democratisch meer. Zelfs als het VB ooit 45% van de stemmen zou halen, dan nog zullen alle partijen samen een (onwerkbare) regering vormen, alleen om hen er buiten te kunnen houden.

Dat is dan ook de enige reden waarvoor ik op hen stem. Ik sta zelf slechts een klein deel achter hun partijpunten (splitsing België), maar kan me totaal niet vinden in hun vreemdelingenbeleid (toch wel hun belangrijkste punt), maar zolang het cordon volgehouden wordt krijgen ze mijn stem. Vanaf het moment dat het doorbroken wordt stem ik op een andere partij.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51824038
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:51 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar van op voorhand al stellen dat je met 1 partij _nooit_ regeert vind ik niet democratisch meer. Zelfs als het VB ooit 45% van de stemmen zou halen, dan nog zullen alle partijen samen een (onwerkbare) regering vormen, alleen om hen er buiten te kunnen houden.

Dat is dan ook de enige reden waarvoor ik op hen stem. Ik sta zelf slechts een klein deel achter hun partijpunten (splitsing België), maar kan me totaal niet vinden in hun vreemdelingenbeleid (toch wel hun belangrijkste punt), maar zolang het cordon volgehouden wordt krijgen ze mijn stem. Vanaf het moment dat het doorbroken wordt stem ik op een andere partij.
We hebben een vb-er!

Ik vind het erg lame daarvoor te stemmen. Maar ik heb geen zin in zulks discussietopic.
pi_51827190
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:51 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Een vriend van me werkt bij proximus en ze kunnen altijd nog nederlandstaligen gebruiken (meestal geen frans vereist). Zal hem de gegevens even vragen en door pm'en. Veel plezier in Brussel!


Thanks, je hebt volgens mij geen idee hoezeer je me al geholpen hebt tot nu toe maar het zou helemaal te gek zijn als het op deze manier lukt!
pi_51827980
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:51 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar van op voorhand al stellen dat je met 1 partij _nooit_ regeert vind ik niet democratisch meer. Zelfs als het VB ooit 45% van de stemmen zou halen, dan nog zullen alle partijen samen een (onwerkbare) regering vormen, alleen om hen er buiten te kunnen houden
Maar waarom zou je onderhandelen met een partij waarvan je weet dat je er toch nóóit een compromis mee zal sluiten? Waarom dan je dure tijd steken in nutteloze onderhandelingen? Dan zeg je beter gewoon op voorhand neen.

Maar goed we stoppen beter want dit hoort toch niet in dit topic.
pi_51828619
Wij wonen zo kort bij de grens dat we gewoon nederlandse KPN dekking hebben. Eerst hadden we Vodafone en hadden we geen dekking. Scheelt ons toch makkelijk 100 euro per maand!
  woensdag 25 juli 2007 @ 20:22:51 #111
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51830081
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:53 schreef katerwater het volgende:
Domiciliering is simpelweg dat je aan de gemeente doorgeeft waar je adres is, waar je dus alle officiele brieven wilt krijgen (belastingen).

Voor elke tip is dat een rondje in de kroeg, he
alsof er in Brussel "kroegen" zijn
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  woensdag 25 juli 2007 @ 20:26:47 #112
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_51830176
Laten we het eens hebben over waar we willen meeten! Wordt het op z'n Brussels: a la Morte Subite? Of toch gewoon maar O'Reilly's? Of meer in de (voor mij zeer vertrouwde) Europese sfeer van het Place du Lux? Of lekker terrassen op het Sint Gooriks?

Jullie zeggen het! (ik woon btw midden in het centrum)
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_51832401
Mort Subite klinkt alvast goed.

Er zijn natuurlijk ook heel veel andere kroegen in Brussel, Misteriks weet niet waarover hij spreekt... A la Becasse is bijzonder natuurlijk, voor te eten kom ik graag in het Spinnekopke, en zelfs tegenover dat stoem Manneken Pis is een heel aardig cafe te vinden (Poechenellenkelder ofzo). Ik ben een groot fan van traditioneel Brussels bier, dus daar wil ik veel van drinken.

Het best doen we het in de namiddag/vroege avond, ik woon in Leuven, dus moet wel m'n laatste trein hebben (tenzij er Fokkers zijn die voor herberg willen spreken natuurlijk). Dat met die laatste trein zal denk ik wel voor meer mensen gelden.

Qua data... hmm... ik ben de komende week wel zeker in Nederland. Ik kan daar niet op m'n eigen internet, ben dus aangewezen op de bib, dus zondag en maandag lees ik niets van wat hier op Fok staat. Daarna hoop ik stiekem uit jullie pc een datum gevloeid zien hebben
Mij komt het het beste uit ergens in de "week" van zaterdag 11 tot zondag 19 augustus. Van de 15e tot de 20e is mn stamineike hier in Leuven dicht, wat een leed, dus als dan de pijn door Fok kan worden verzacht... graag.
Na de 20e heb ik nog Tweede Zit voor maar liefst acht vakken, dus in die periode beter geen drinkgelagen
De tijd daarvoor is eigenlijk ook blok, maar och, zo af en toe mag ik dan mezelf belonen he.:)

Ik lees het!
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51836674
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 20:26 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:
Laten we het eens hebben over waar we willen meeten! Wordt het op z'n Brussels: a la Morte Subite? Of toch gewoon maar O'Reilly's? Of meer in de (voor mij zeer vertrouwde) Europese sfeer van het Place du Lux? Of lekker terrassen op het Sint Gooriks?

Jullie zeggen het! (ik woon btw midden in het centrum)
Alles mag, behalve de Celtica . Dank bij voorbaat.
Liefst centrum. makkie voor iedereen.

En wanneer houden we die meet nu? Dit weekend?
pi_51839010
Mij maakt het weinig uit, kan overal wel komen heb voorlopig nog een autootje. Werk wel namiddag/avonden maar tussen het verhuizen door vind ik zeker nog een vrij momentje!
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_51926739
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 20:26 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:
Laten we het eens hebben over waar we willen meeten! Wordt het op z'n Brussels: a la Morte Subite? Of toch gewoon maar O'Reilly's? Of meer in de (voor mij zeer vertrouwde) Europese sfeer van het Place du Lux? Of lekker terrassen op het Sint Gooriks?

Jullie zeggen het! (ik woon btw midden in het centrum)
Morte Subit schijnt er goed te zijn (jaja, zelfs hier in 'Olland bekend). Maar op een zonnige dag is St. Goriks natuurlijk ook erg leuk! En dan kan ik naar huis kruipen .
pi_51927069
Ben dit weekend naar Brussel geweest, was geweldig. Louizalaan gezien, veel rondgereden, mijn huis is fantastisch! Ik kijk vanuit mijn raam op zo'n 7 meter afstand naar een gigantische striptekening van Lucky Luke. Wacht, dit moeten jullie zien:



En dan mijn uitzicht, ik vind het best wel briljant eigenlijk!



Geen massieve muur voor mij om naar te kijken.

Let wel, het verkeersbord naast de tekening op de eerste foto zal zo'n 2 a 2,5 meter hoog zijn.
pi_51928969
wow leuk uitzicht. Het ziet er daar nog best ruim uit op hett eerste gezicht... laat je ook wat foto's zien als de boel ingericht is?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 29 juli 2007 @ 15:51:51 #119
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51935467
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:36 schreef Plaas het volgende:
Mort Subite klinkt alvast goed.

Er zijn natuurlijk ook heel veel andere kroegen in Brussel, Misteriks weet niet waarover hij spreekt
dat weet ik nét wel. "Kroegen" bestaan in Belgie helemaal niet dit is taalgebruik voor Nederlanders, of Belgen die denken zich daarmee verstaanbaar te maken bij Nederlanders... Dus, integratie-les 1 voor Nederbelgen : café'ken ipv kroeg ; of "boit" om het op z'n brussels te houden

Het delirium tremens cafe is ook een "must do" imo

@whoopsydaisy : ziet er aardig uit ! bespaart je al op andere decoratietruuken
Als ik me niet vergis bestaat er een kaartje/wandelroute die alle gelijkaardige gevels in Brussel aandoet; is misschien een leuke basis voor de wandeling vd/ meet... Vul je "frigo" maar al , whoopsy
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51935569
Hehehe, jullie zijn van harte welkom hoor! Ik heb ook slaapplek voor 3 of 4 personen straks maar da's pas na 15 september!
  zondag 29 juli 2007 @ 16:02:35 #121
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51935692
dat zou ik maar niet te luid roepen whoopsy; je zal maar in een pas geverfde en nette kamer een bende-na-ettelijke-belgische-bieren moeten ontvangen; ik raad het je niet aan
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51935763
Whehehe, moet je mijn kamer nu eens zien, daar zijn niet eens belgen aan te pas gekomen!
pi_51937537
Wat kost een pakje sigaretten (lucky strike) in belgie? Ga zo naar Gent
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_51937750
marlboro is 4¤20 of 4¤30. Prijs van lucky strike lag er iets onder, ik dacht 3¤90 (maar de laatste keer dat ik sigaretten gaan kopen ben is wel redelijk lang geleden)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51937877
quote:
Op zondag 29 juli 2007 17:33 schreef Athmozz het volgende:
marlboro is 4¤20 of 4¤30. Prijs van lucky strike lag er iets onder, ik dacht 3¤90 (maar de laatste keer dat ik sigaretten gaan kopen ben is wel redelijk lang geleden)
Hm oke. Luckie strike is hier ook 3.90, dus het zal wel niet veel schelen. Had gehoopt wat in te kunnen slaan
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_51937917
http://www.goedkope-sigaretten.be/

alleen weet ik niet of je wel echte krijgt, maar goedkoop zijn ze wel
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51940427
Boehoe, roken is duurder in België!
pi_51940592
Stoppen met roken is een mooie oplossing. In veel horeca-aangelegenheden mag je hier al niet meer roken (ik dacht zelfs dat het wettelijk verboden was), evenals in openbare gebouwen. Op straat mag het wel nog, en thuis uiteraard ook.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51940940
En wiet roken, mag dat ook thuis? Ik wil graag een wietplant kweken!
  zondag 29 juli 2007 @ 19:57:16 #130
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51941025
quote:
Op zondag 29 juli 2007 16:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Whehehe, moet je mijn kamer nu eens zien,
deal
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  zondag 29 juli 2007 @ 19:59:18 #131
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51941080
quote:
Op zondag 29 juli 2007 19:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:
En wiet roken, mag dat ook thuis? Ik wil graag een wietplant kweken!
je mag zelfs een wietplant hebben ; en het roken kan zolang er geen minderjarigen aan te pas komen. In het openbaar liever wat discreet , maar zeker in bxl ga je er in principe nooit problemen mee krijgen.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51941327
Hoeveel wietplanten mag je hebben? Als ik zelfvoorzienend wil zijn heb ik er denk ik meerdere nodig
pi_51941564
in principe geen, maar tot 3 gram wiet wordt getolereerd zolang niemand het ziet (anders is het openbare ordeverstoring, dus thuis je joints rollen & best ook smoren). Ik dacht zelfs dat je geen enkele plant staan mag hebben.

Er zit een grappig gat in de wetgeving; je mag het niet kweken, je mat het niet kopen, maar het wordt getolereerd als je het bij hebt (en zelfs dat moet niet eens, als je een "foute" agent tegenkomt kan je het al zitten hebben). Meerdere zou ik je echt afraden, zeker als je waarschijnlijk af en toe over en weer gaat naar nederland
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51946139
OK, OK, 1 plantje voor WD dus.
pi_51963216
Over de meet, ik ben eind augustus een lang weekend in Brussel, daarna pas na 15 september. Datum prikken?
  maandag 30 juli 2007 @ 16:52:05 #136
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_51963625
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van de dames en heren studenten. (Voor diegene met een tweede zit)
Voor mij is zowel augustus als ergens in september mogelijk...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_51963802
quote:
Op maandag 30 juli 2007 16:52 schreef Mr_Moon het volgende:
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van de dames en heren studenten. (Voor diegene met een tweede zit)
Voor mij is zowel augustus als ergens in september mogelijk...
2e zit

Maar ik wil wel een avond een uitzondering maken
pi_51965059
Wat is een tweede zit?
pi_51965363
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:50 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Wat is een tweede zit?
Ik hoop voor je dat je daarvan gespaard blijft. Als je geen 10 / 20 haalt op je examen in januari en juni, dan moet je dat examen opnieuw doen in augustus/september. Weg vakantie dus (of toch stuk ervan). Aangezien het slaagpercentage in het eerste jaar bij de meeste richtingen hier tussen de 50 en de 65% ligt (met 2de zitters bij), dan weet je dus dat zowat 50 tot 75% van de studenten in de vakantie nog examens mogen gaan afleggen. Ik heb er vb. 7 dat ik nog moet doen
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51965439
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:04 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je daarvan gespaard blijft. Als je geen 10 / 20 haalt op je examen in januari en juni, dan moet je dat examen opnieuw doen in augustus/september. Weg vakantie dus (of toch stuk ervan). Aangezien het slaagpercentage in het eerste jaar bij de meeste richtingen hier tussen de 50 en de 65% ligt (met 2de zitters bij), dan weet je dus dat zowat 50 tot 75% van de studenten in de vakantie nog examens mogen gaan afleggen. Ik heb er vb. 7 dat ik nog moet doen


Even op z'n 'ollands: da's kut!
pi_51965536
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:08 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Even op z'n 'ollands: da's kut!
Bij ons is miserie blijkbaar mannelijk. Hier is het; da's klote!
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 30 juli 2007 @ 18:46:19 #142
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51966320
ik kan pas vanaf 20 september; ergens het laatste weekend van september of zo ? daartegen kunnen de 2e zitters hun resultaten bekend maken
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51969951
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:46 schreef misteriks het volgende:
ik kan pas vanaf 20 september; ergens het laatste weekend van september of zo ? daartegen kunnen de 2e zitters hun resultaten bekend maken
Ik ben voor!
pi_51976836
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:46 schreef misteriks het volgende:
ik kan pas vanaf 20 september; ergens het laatste weekend van september of zo ? daartegen kunnen de 2e zitters hun resultaten bekend maken
Het laatste weekend vertrek ik op vakantie... als het de blokkende studenten kan troosten, ik werk op reisbijstand dus deze maanden zijn zowaar de druksten... Veel succes alvast voor de blokbeesten dus.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_51996199
Ik stel voor zaterdag 22 september!
pi_51997949
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 18:51 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik stel voor zaterdag 22 september!
Deal

Dan ga ik een apart topic te openen in GC
pi_51998464
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:56 schreef katerwater het volgende:

[..]

Deal

Dan ga ik een apart topic te openen in GC


Vergeet je niet een linkje te posten?
pi_52015517
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:11 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]



Vergeet je niet een linkje te posten?
FOK! meet in Brussel!
pi_52052129
Jeuj, ons eigen fok! meet topic!

Vraagje: wanneer zijn die buzzypassen voor 25 euro te verkrijgen als je je inschrijvingsbewijs meeneemt om aan te tonen dat je student bent?
pi_52052199
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:54 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Jeuj, ons eigen fok! meet topic!

Vraagje: wanneer zijn die buzzypassen voor 25 euro te verkrijgen als je je inschrijvingsbewijs meeneemt om aan te tonen dat je student bent?
Buzzy Pass is 159¤ per jaar, of 20¤50/maand. Je moet zelfs niet aantonen student te zijn; gewoon jonger zijn dan 25 en het is in orde. Soms kan je die abonnementen gratis krijgen, maar daarvoor ga jij niet in aanmerking komen (Gent geeft vb aan elke jongere tot 14 jaar een gratis Buzzy Pass).

Inschrijvingsformulier staat hier (http://www.eenliefinelkeprovincie.be/templates/aanvraagformulier_buzzy.pdf), samen met een kopie van je pas opsturen naar het adres dat erop staat. Wel even bellen, want als Nederlandse zou ik niet weten wat je bij rijksregisternr enzo moet invullen

Aangezien je al bijna 25 bent volgens je profiel, zal je ook geen jaar meer kunnen krijgen. Na je 25ste is het een omnipass die je moet kopen, dat kost je 207¤ / jaar (of 10-beurtenkaarten @ 75c/rit)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52052238
Nope, er is een actie geweest en die komt dit jaar terug, zie http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/6/1.htm
pi_52052358
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Nope, er is een actie geweest en die komt dit jaar terug, zie http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/6/1.htm
Ik was inderdaad verkeerd; ik zat ook bij de lijn te kijken. Brussel is idd de MIVB. Houd er wel rekening mee dat je met zo'n abonnement enkel in brussel mag rijden, buiten Brussel heb je de Lijn als vervoersmaatschappij en daar mag je met een abonnement van de MIVB niet op dacht ik (maar daar ben ik niet zeker van).

Een abonnement van de lijn mag je wel weer gebruiken op de MIVB. Let trouwens op als je in Wallonië bent dat je daar de TEC hebt, en sowieso je abonnement niet geldig is.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52052755
Klopt, je kunt alleen in Brussel met die pas, heb ik begrepen.
pi_52060706
ik weet niet welke stijl je graag eens weggaat, maar als je eens zin hebt in betaalbaar & superlekker eten moet je de BelgaQueen eens bezoeken. Er is in Gent een die echt schitterend is (Brussel ben ik nog niet geweest, maar heb er wel al positieve dingen over gehoord). Zéér lekker eten, modern en toch best een stijlvol interieur (in Gent zitten de wc's vb met van die doorzichtige deuren die mat worden als ze op slot gaan).

Je moet maar eens kijken op hun site (www.belgaqueen.be), de combinatie van "Met Rodenbach en kruiden gemasseerde zalm, zachte mosterdsaus" met "In de oven gebraden Mechelse koekoek op peperkoek ingesmeerd met een perensiroop, huisgemaakte chips, gemengd slaatje met een cidervinaigrette" is gewoon om je vingers van af te likken
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52061555
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 23:31 schreef Athmozz het volgende:
ik weet niet welke stijl je graag eens weggaat, maar als je eens zin hebt in betaalbaar & superlekker eten moet je de BelgaQueen eens bezoeken. Er is in Gent een die echt schitterend is (Brussel ben ik nog niet geweest, maar heb er wel al positieve dingen over gehoord). Zéér lekker eten, modern en toch best een stijlvol interieur (in Gent zitten de wc's vb met van die doorzichtige deuren die mat worden als ze op slot gaan).

Je moet maar eens kijken op hun site (www.belgaqueen.be), de combinatie van "Met Rodenbach en kruiden gemasseerde zalm, zachte mosterdsaus" met "In de oven gebraden Mechelse koekoek op peperkoek ingesmeerd met een perensiroop, huisgemaakte chips, gemengd slaatje met een cidervinaigrette" is gewoon om je vingers van af te likken


Gaat op mijn to do lijst
pi_52063303
Als je lekkere ribbetjes wenst te eten moet je overigens in Leuven eens 'de Appel' bezoeken. Je krijgt er echt immens grote ribbetjes. Ik heb nog nooit zo veel vlees aan een rib weten hangen. En dan nog een lekkere honingappelbloemsaus er bovenop ... heerlijk !
pi_52150017
Soms vraag ik me af of de Belgen ons Nederlanders(of Ollanders zoals we liefkozend door de Belgen worden genoemd) niet tot op het bot haten.

Mischien kunnen de Nederlanders in Belgie daar meer over vertellen?
pi_52150093
Ja, soms wel denk ik, maar die discussie hebben we in deel 1 al gevoerd.
pi_52150688
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 20:51 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ja, soms wel denk ik, maar die discussie hebben we in deel 1 al gevoerd.
Oeps, zag dat ik daar zelf ook nog wat bijdragen heb geleverd. Was ik al helemaal vergeten.
pi_52155017
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 20:49 schreef Oma het volgende:
Soms vraag ik me af of de Belgen ons Nederlanders(of Ollanders zoals we liefkozend door de Belgen worden genoemd) niet tot op het bot haten.

Mischien kunnen de Nederlanders in Belgie daar meer over vertellen?
Nederlanders zijn over het algemeen heel leuke mensen.

Soms erger ik me aan hun kortzichtige visie over ons land. Een quote als 'Belgie is een vuil en vies land' of 'alles is er lelijk' vind ik persoonlijk maar niks. Elk land heeft zijn mooie en lelijke plekjes. Ook lijken sommige nederlanders te denken dat Belgie economisch op oostblokniveau staat, ze voelen zich soms verheven boven die domme belgen.

Maar dat is alles hoor Voor de rest alleen maar positieve commentaar
Ik wil er ooit zelfs gaan wonen
pi_52155630
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 23:32 schreef katerwater het volgende:

[..]

Nederlanders zijn over het algemeen heel leuke mensen.

Soms erger ik me aan hun kortzichtige visie over ons land. Een quote als 'Belgie is een vuil en vies land' of 'alles is er lelijk' vind ik persoonlijk maar niks. Elk land heeft zijn mooie en lelijke plekjes. Ook lijken sommige nederlanders te denken dat Belgie economisch op oostblokniveau staat, ze voelen zich soms verheven boven die domme belgen.

Maar dat is alles hoor Voor de rest alleen maar positieve commentaar
Ik wil er ooit zelfs gaan wonen
Ja, als je jaar in jaar uit met honderduizenden onze snelwegen komt platwalsen met die caravans, is het nogal logisch dat alles vuil en vies lijkt.
pi_52161740
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 23:32 schreef katerwater het volgende:

Soms erger ik me aan hun kortzichtige visie over ons land. Een quote als 'Belgie is een vuil en vies land' of 'alles is er lelijk' vind ik persoonlijk maar niks. Elk land heeft zijn mooie en lelijke plekjes. Ook lijken sommige nederlanders te denken dat Belgie economisch op oostblokniveau staat, ze voelen zich soms verheven boven die domme belgen.
Toch moet je denk ik toegeven dat Belgie op het gebied van milieu ook echt een vies land is. Natuurlijk, in Nederland heb we ook last van (lucht)vervuiling. Dat kan ook niet anders in zo'n dichtbevolkt land. Maar er wordt nog enigszins een inspanning geleverd om het in de perken te houden. Zo is het in Nederland ondenkbaar dat grote steden geen rioolzuivering hebben. Terwijl in bijvoorbeeld Luik het afvalwater ongezuiverd op de Maas wordt geloosd. Soms moet hierdoor zelfs in Nederland de drinkwaterinname tijdelijk gestaakt worden. Laatst las ik een nieuwsbericht in een Vlaamse krant waarin stond dat Belgische baby's meer zware metalen in hun bloed hebben dan in omringende landen. Dus de vervuiling in Belgie is echt een heel zorgelijke kwestie.
pi_52162528
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:47 schreef Oma het volgende:
Terwijl in bijvoorbeeld Luik het afvalwater ongezuiverd op de Maas wordt geloosd.
Dàt is Wallonië, afvalbeheer is een gewestelijke bevoegdheid, dus daar kan Vlaanderen niet zoveel tegen doen. Wallonië zit met grotere sociale uitgaven (dop / ocmw / andere uitkeringen), dus dan schiet er minder geld over voor afvalbeheer. In Vlaanderen heb je wat betreft afvalwater de vlarem-normen, en die zijn écht streng. In Wallonië hebben ze naar mijn weten een veel minder strenge norm.
quote:
Laatst las ik een nieuwsbericht in een Vlaamse krant waarin stond dat Belgische baby's meer zware metalen in hun bloed hebben dan in omringende landen. Dus de vervuiling in Belgie is echt een heel zorgelijke kwestie.
In België is er op zich dan ook redelijk wat zware industrie (is of was). Rond gent heb je Sidmar (nu arcelor-mital-gent), in wallonië had je cockeril-sembre (of hoe het ook geschreven wordt), in de limburg en in de ardennen zijn er steenkoolmijnen geweest... Veel van de vervuiling met zware metalen noemen ze nu historische vervuiling, omdat het vervuiling is die aanwezig is in de bodem en die niet meer vergroot, maar die gewoon nog jaren zal blijven aanslepen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 15:08:21 #164
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52169142
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:47 schreef Oma het volgende:

[..]

Toch moet je denk ik toegeven dat Belgie op het gebied van milieu ook echt een vies land is.
Natuurlijk, in Nederland heb we ook last van (lucht)vervuiling. Dat kan ook niet anders in zo'n dichtbevolkt land. Maar er wordt nog enigszins een inspanning geleverd om het in de perken te houden. Dus de vervuiling in Belgie is echt een heel zorgelijke kwestie.
jullie dumpen het liever illegaal in het buitenland, zoals dat schandaal in wallonie (mellery?)een 10 tal jaar terug, of het snelsnel met de boot richting afrika sturen een commissie hier , rapportje daar, en toedekken die handel
of , ik wil maar zeggen; jouw stelling omtrent vervuiling is ONZIN; ook Belgie moet zoals NL de EU-wetgeving volgen...
Of misschien komt het door onze gordijnfabrieken; iets wat bij jullie niet bestaat
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 16:12:49 #165
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_52171246
Even een tvp en een ergernis.

Wanneer leren de Belgen nu eindelijk eens de internationale notatie met betrekking tot geldsymbolen te gebruiken? Dus eerst het symbool ($, £, ¤, whatever), dan een spatie en daarna pas het bedrag...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_52171773
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 16:12 schreef Daffodil31LE het volgende:
Even een tvp en een ergernis.

Wanneer leren de Belgen nu eindelijk eens de internationale notatie met betrekking tot geldsymbolen te gebruiken? Dus eerst het symbool ($, £, ¤, whatever), dan een spatie en daarna pas het bedrag...
Dat wordt toch vaak zo gedaan? Ok, op fora niet, maar daar is er ook bijna niemand die die regels volgt. Ik heb even de 3 eerste webwinkels (belgische) bekeken die in me opkwamen, en daar staat het juist.

trouwens, als je je daar aan moet ergeren...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 16:39:19 #167
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_52172060
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 16:29 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Dat wordt toch vaak zo gedaan? Ok, op fora niet, maar daar is er ook bijna niemand die die regels volgt. Ik heb even de 3 eerste webwinkels (belgische) bekeken die in me opkwamen, en daar staat het juist.

trouwens, als je je daar aan moet ergeren...
Ik moet toch iets schrijven? Enkel een TVP staat ook zo lullig. Oja, nog eentje, al weet ik niet zeker of het het laatste halfjaar afgeschaft is of niet. Ik kom namelijk zelden in Belgische winkels wegens te duur in vergelijking met NL, maar als ik toevallig eens in een Colruyt kwam, zag ik tot m'n grote verbazing dat de prijzen nog steeds omgerekend in Belgische franken op de prijskaartjes stonden. We hebben godbeterd al 5 jaar de euro...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_52172226
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 16:39 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik moet toch iets schrijven? Enkel een TVP staat ook zo lullig.
quote:
Oja, nog eentje, al weet ik niet zeker of het het laatste halfjaar afgeschaft is of niet. Ik kom namelijk zelden in Belgische winkels wegens te duur in vergelijking met NL, maar als ik toevallig eens in een Colruyt kwam, zag ik tot m'n grote verbazing dat de prijzen nog steeds omgerekend in Belgische franken op de prijskaartjes stonden. We hebben godbeterd al 5 jaar de euro...
Geen idee of het nog zo is. Ik ga wel naar de colruyt, maar wij gebruiken de collect&Go service, dus ik kom enkel aan de kassa. De winkel zelf loop ik nooit in. Ochja, als ik iets uitreken doe ik het ook nog in belgische frankjes hoor, terwijl ik nog maar 15 was toen de euro ingevoerd werd... Op zich stoort me dat niet, aangezien ik eigenlijk weinig uitreken. Ik zeg enkel "shit, is dat weeral op"
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52174256
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 23:57 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ja, als je jaar in jaar uit met honderduizenden onze snelwegen komt platwalsen met die caravans, is het nogal logisch dat alles vuil en vies lijkt.
Namens tout Nederland mijn excuses
pi_52176968
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 15:08 schreef misteriks het volgende:

[..]

jullie dumpen het liever illegaal in het buitenland, zoals dat schandaal in wallonie (mellery?)een 10 tal jaar terug, of het snelsnel met de boot richting afrika sturen een commissie hier , rapportje daar, en toedekken die handel
of , ik wil maar zeggen; jouw stelling omtrent vervuiling is ONZIN; ook Belgie moet zoals NL de EU-wetgeving volgen...
Of misschien komt het door onze gordijnfabrieken; iets wat bij jullie niet bestaat
Jij vergelijkt Nederlandse incidenten met consequent Belgisch wanbeleid. Belgie wordt bijvoorbeeld al tijden gewaarschuwd om de waterkwaliteit te verbeteren. Maar dat jij Nederlandse kritiek op Belgie niet goed kan verdragen wist ik al.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 20:03:53 #171
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52177535
wat is je bron inzake "incidenten" en "consequent wanbeleid" Oma ? Ik kan best gefundeerde kritiek verdragen Oma; maar ik zie het als mijn plicht om hardnekkige idee-fixes (en veelal negatief) uit het hollandse kopke te krijgen; da's nog iets anders imo
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52178568
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 20:03 schreef misteriks het volgende:
wat is je bron inzake "incidenten" en "consequent wanbeleid" Oma ? Ik kan best gefundeerde kritiek verdragen Oma; maar ik zie het als mijn plicht om hardnekkige idee-fixes (en veelal negatief) uit het hollandse kopke te krijgen; da's nog iets anders imo
Ooit heb ik eens in de Standaard gelezen over de waarschuwingen aan Belgie aangaande de waterkwaliteit. Heb geen zin om het op te zoeken, en de Standaard kennende zit het betreffende artikel toch achter slot en grendel. In welke Vlaamse krant het artikel stond, over de verhoogde hoeveelheden zware metalen in het bloed van Belgische baby's, weet ik niet meer. Maar dan geloof je me maar niet.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 20:39:39 #173
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52178710
hey, ik zeg niet dat ik je niet geloof; wie zoekt zal ook wel vinden ; maar hoe jij het schetst lijkt het dat Belgie een 2e tsjernobyl is. Kijk er de levensverwachting maar op na , en je gaat haast geen verschillen tss NLenBE vinden. Verder, alle spa en biertjes uit de NLse rekken ?
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52179493
quote:
dat Belgie economisch op oostblokniveau
En daarom komen ze hun koopjes doen in Antwerpen en gaan ze hier naar de bios.
pi_52184429
Ook grappig: ik heb soms het gevoel dat nederlanders enkel praten in gradaties van 'sarcasme'

Als ik in gesprek ben met een Nederlander, weet ik zelden of hij nu meent wat hij zegt, ofdat het nu een gimmick is
En als ik dan serieus reageer, lachen ze me uit me 'hij heeft het niet begre-pen'
pi_52190661
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 19:47 schreef Oma het volgende:
Jij vergelijkt Nederlandse incidenten met consequent Belgisch wanbeleid.
Ik heb hierboven al gezegd dat dat geen Belgisch, maar een Waals wanbeleid is. Hierop kan je België als land zoveel aanspreken als je wil, België kan op federaal niveau niets doen, want daar zijn geen bevoegdheden voor milieu & afvalbeheer. Waar de bevoegdheden wel zitten (gewestelijk niveau), daar willen de Walen er niets aan doen omdat dat een uitgavepost is waarvoor ze niets terugkrijgen. Walen geven enkel aan sociale zorg, dus op vlak van milieu & afvalstoffen doen ze niet veel.
Vlaanderen is daarentegen volledig anders, als je de vlaremnormen bekijkt; die zijn strenger dan de milieureglementeringen in Nederland, maar op zich kan je niet echt vooruit als de ene helft totaal niet mee wil.

Dit is België; Federaal 1 regering waar er serieus wat spanningen zijn (kijk nu naar de regeringsonderhandelingen); en dan nog een Vlaams en een Waalse regering waartussen amper tot geen communicatie is en waardoor de regelgeving op bepaalde vlakken gewoon serieus afwijkend is. Vlaanderen is op vlak van milieu en dergelijke zéker mee met de koplopers in Europa, Wallonië bungelt zoals gewoonlijk wat achteraan en doet niets.

(wat betreft die zware metalen klopt het wel hoor; http://www.biw.kuleuven.be/persberichten/fiches/TD-051017.pdf . Daarin kan je ook duidelijk lezen dat eraan gewerkt wordt.)

[ Bericht 9% gewijzigd door Athmozz op 08-08-2007 10:29:14 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52191406
Soms doen jullie Vlamingen net of die Walen van een andere planeet komen.
pi_52191683
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 10:55 schreef Oma het volgende:
Soms doen jullie Vlamingen net of die Walen van een andere planeet komen.
Andere planeet niet, maar die walen zijn qua cultuur even dicht staand bij ons als Russen. Totaal ander volk dus, totaal andere klemtonen in het politieke beleid, totaal andere levensstijl... Een Vlaming en een Waal is gewoon qua cultuur anders. Daarmee bedoel ik niet dat het slechter is, ik ben daar zelf nog enkele maanden geweest dat ik daar op "verlof" was (met paar vrienden, en zoveel mogelijk meegeleefd zoals het ginder er aan toe gaat), en ik heb 1x een goede twee weken bij een vriendin daar gelogeerd, en ik ben er toen pas echt van overtuigd geraakt dat Vlamingen en Walen een compleet ander volk zijn.

Ze zijn tof, maar anders.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52243768
Hoe zit het in België met salarissen qua secundaire arbeidsvoorwaarden enzo? Hoeveel vrije dagen bouw je op per jaar, krijg je vakantiegeld uitgekeerd in mei of zijn er andere jaarlijks terugkerende extraatjes?
pi_52248675
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 23:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Hoe zit het in België met salarissen qua secundaire arbeidsvoorwaarden enzo? Hoeveel vrije dagen bouw je op per jaar, krijg je vakantiegeld uitgekeerd in mei of zijn er andere jaarlijks terugkerende extraatjes?
Dat hangt af van werk tot werk, en van CAO tot CAO. Er is daar dus geen echt duidelijke lijn in te trekken voor alle beroepen.

Naar gelang wat je zoekt (er zijn zo gigantisch veel regelingen mogelijk), kan je het beste kijken op het adviescentrum van jobat; http://www.jobat.be/nl/info/tipsandadvice.htm . Daar zou normaal alles moeten opstaan, of toch zeker genoeg dat je de resterende stukjes nog via een mailtje kan vragen. Op dezelfde site kan je trouwens een job zoeken ook.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:31:48 #181
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_52252353
Zoals gezegd verschilt dat van job tot job. Houd er ook rekening mee dat er behoorlijk wat loonbelasting ingehouden wordt, dus basseer daar je brutto/netto verwachting op. Op www.vacature.com staat een brutto/netto calculator.

Ikzelf werk voor een pharmaceutisch bedrijf, en heb recht op 28 vakantiedagen, vakantiegeld, een dertiende maand en winstuitkering.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_52267947
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 11:31 schreef Mr_Moon het volgende:
Zoals gezegd verschilt dat van job tot job. Houd er ook rekening mee dat er behoorlijk wat loonbelasting ingehouden wordt, dus basseer daar je brutto/netto verwachting op. Op www.vacature.com staat een brutto/netto calculator.

Ikzelf werk voor een pharmaceutisch bedrijf, en heb recht op 28 vakantiedagen, vakantiegeld, een dertiende maand en winstuitkering.
En je zoekt natuurlijk nog een leuk collegaatje, je weet wel, zo een die het geen probleem vindt om de leuke sexy secretaresse uit te hangen, zo een die steeds koffie haalt, notuleert en af en toe wat afspraken noteert. Voor 2 dagen per week of zo?
pi_52277301
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 20:54 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

En je zoekt natuurlijk nog een leuk collegaatje, je weet wel, zo een die het geen probleem vindt om de leuke sexy secretaresse uit te hangen, zo een die steeds koffie haalt, notuleert en af en toe wat afspraken noteert. Voor 2 dagen per week of zo?
interesse?
pi_52277731
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 20:54 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

En je zoekt natuurlijk nog een leuk collegaatje, je weet wel, zo een die het geen probleem vindt om de leuke sexy secretaresse uit te hangen, zo een die steeds koffie haalt, notuleert en af en toe wat afspraken noteert. Voor 2 dagen per week of zo?
wat vind jij een aanvaardbaar loon om voor te "werken"? anders mag je als sexy secretaresse wel kopie'tjes komen nemen hoor, zal het kopiemachien op de kast zetten, moet je elke keer op een stoeltje staan
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52279343
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 08:31 schreef Athmozz het volgende:

[..]

wat vind jij een aanvaardbaar loon om voor te "werken"? anders mag je als sexy secretaresse wel kopie'tjes komen nemen hoor, zal het kopiemachien op de kast zetten, moet je elke keer op een stoeltje staan [afbeelding]
Hmm, hier in Nederland ontvang ik daar 11,50 bruto per uur voor. Maar, eerlijk is eerlijk: ik verveel me heel vaak echt stierlijk en ik moet constant vragen om dingen te doen. Dus voor de hoge mate van verveling krijg ik een dik salaris.
pi_52279471
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 11:10 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Dus voor de hoge mate van verveling krijg ik een dik salaris.
Vind je dat juist niet irritant? Ik heb nu op mijn vakantiejob ook een paar keer 3u niets moeten zitten doen, en dat gaat mij echt vervelen. Ik had dan zelfs nog de vrijheid om met de bedrijfswagen wat rondjes te tuffen (moest vanaf een bepaald uur daar terug staan), en zelfs dat steekt na een paar km's al tegen...

Ik heb trouwens op een rond punt waar een combi naast geparkeerd stond een kwartier lang rondjes gedraaid (ik wil niet weten hoeveel het er waren) voor ze me gevraagd hebben wat mijn bedoeling eigenlijk was.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52279538
Ja, natuurlijk wordt ik gek van de verveling! Maar het is niet zo'n ramp, ik klets heel veel met mijn collega's die er ook niet echt zin in hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door Whoopsydaisy op 11-08-2007 15:27:06 ]
pi_52281982
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 11:20 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ja, natuurlijk wordt ik gek van de verveling! Maar het is niet zo'n ramp, ik klets heel veel met mijn collega's die er ook niet echt zin in hebben.
nu je naar Belgie komt, moet je wel DT-fouten vermijden hé
pi_52284769
Oh ja.. zat even niet op te letten
pi_52290204
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 13:05 schreef BramKVO het volgende:

[..]

nu je naar Belgie komt, moet je wel DT-fouten vermijden hè
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!

Heb ik meteen een tvp!
pi_52291372
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 20:03 schreef Igen het volgende:

[..]

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!

]
hoezo?
pi_52291377
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 20:56 schreef BramKVO het volgende:

[..]

hoezo?
hij wou een TVP
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52297664
Nou zeg hé, ik had het vet gemaakt hè!

Overigens, wat Katerwater zegt over sarcasme kan ik helemaal beamen. Maar dan andersom. Als Nederlander ben je gewoon eraan gewend, dat heel veel dingen sarcastisch bedoeld zijn Dan is het gewoon ontzettend ergerlijk als je een sarcastische opmerking maakt, en iemand anders het serieus neemt en denkt daardoor dat jij dom doet. Zo van: "Ja maar dat is toch helemaal niet zo."
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:15:38 #194
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_52358278
Hey mensen,

Ik ben op zoek naar een "zomerjobke" voor de maand half september / half oktober in Brussel. Iemand ideeën / suggesties?
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_52366639
Oeh, BrusselseSpruit weet wel iets bij Proximus! Ik ben er niet op ingegaan want het is tijdelijk werk en ik wil wel graag een baantje hebben dat iets langer duurt.
pi_52377161
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 14:15 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:
Hey mensen,

Ik ben op zoek naar een "zomerjobke" voor de maand half september / half oktober in Brussel. Iemand ideeën / suggesties?
IKEA: ik zweer het. Ik heb daar hele dagen op mijn luie reet gezeten en goed verdient.
Een luxebedrijf, als je het mij vraagt.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:08:45 #197
183992 MadameEnglish
construire = bouwen
pi_52446563
In België zijn je vakantiedagen gebaseerd op wat je het jaar ervoor gewerkt hebt. Heb je niet gewerkt in 2006, dan heb je geen recht op (betaalde) vakantie in 2007.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:14:04 #198
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_52446711
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:08 schreef MadameEnglish het volgende:
In België zijn je vakantiedagen gebaseerd op wat je het jaar ervoor gewerkt hebt. Heb je niet gewerkt in 2006, dan heb je geen recht op (betaalde) vakantie in 2007.
Yep, dat klopt...

Toen ik in 2004 in België ging werken had ik inderdaad dus geen recht op betaalde vakantie
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_52447449
Ik zit te denken over een stage nabij antwerpen. Kan iemand mij vertellen of het makkelijk een kamer vinden is daar, en hoe de prijzen ongeveer liggen? En hoe is het OV netwerk? Ik zal voor mn stage naar een industrie terrein in Herentals moeten, maar is dat te doen met het OV? Hier in Nederland zijn zulk soort terreinen iig amper of gewoon niet bereikbaar met het OV.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_52448690
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:39 schreef koei het volgende:
Ik zit te denken over een stage nabij antwerpen. Kan iemand mij vertellen of het makkelijk een kamer vinden is daar, en hoe de prijzen ongeveer liggen? En hoe is het OV netwerk? Ik zal voor mn stage naar een industrie terrein in Herentals moeten, maar is dat te doen met het OV? Hier in Nederland zijn zulk soort terreinen iig amper of gewoon niet bereikbaar met het OV.
Prijzen in Antwerpen kan ik je niet zeggen, maar wel wat ze er hier in Gent (toch een grotere studentenstad dan antwerpen) voor vragen. Rond de 200 tot 250¤ / maand moet je zeker een kot voor kunnen vinden, en als je niet te kieskeurig bent kan je zelfs naar de 175¤ zakken (maar dan heb je ook niet veel). Als je wil gaan naar een studio (dus eigen keukentje & badkamertje) moet je zeker op 350à400¤ / maand rekenen.

Wat betreft openbaar vervoer, ik vrees dat industrieterreinen gelijk staat aan auto (zo ervaar ik het toch), maar dat kan je vwb de tram/bus snel hier controleren.
http://oldreisinfo.delijn.be/reisinfoServer/
Start & aankomstadres opgeven, en dan ga je zien hoever je nog moet wandelen vanaf de dichtstbijzijnde halte.

(verder ligt herentals nog best ver van antwerpen af, dus als je dat wil doen is het wss eerst trein & dan bus, en dat zal lang duren, enkel is méér dan een uur, of je moet een trein abbo nemen om naar herentals station te rijden en vandaar met het ov verder)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52451245
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:39 schreef koei het volgende:
Ik zit te denken over een stage nabij antwerpen. Kan iemand mij vertellen of het makkelijk een kamer vinden is daar, en hoe de prijzen ongeveer liggen? En hoe is het OV netwerk? Ik zal voor mn stage naar een industrie terrein in Herentals moeten, maar is dat te doen met het OV? Hier in Nederland zijn zulk soort terreinen iig amper of gewoon niet bereikbaar met het OV.
Herentals is inderdaad een heel stuk van Antwerpen af. Een iets dichtere (veel kleinere maar ook goedkopere) studentenstad erbij is Geel.
Een optie is een fiets aan het station van Herentals zetten, van daaruit ben je in hoogstens een kwartier aan het industrieterrein. De auto is het snelste natuurlijk... maar de verbinding Antwerpen-Herentals is een garantie op file zowel 's ochtends als 's avonds. Onderschat wel niet de prijzen van het Belgisch OV, wij hebben zo geen geweldige kaart. Meeste werkgevers betalen wel 80% terug.

Herentals op zich is ook best wel gezellig, maar geen studentenstad waardoor logies vinden voor beperkte tijd moeilijk wordt.

Hopelijk heb je der iets aan en anders vraag je maar raak
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_52451734
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 13:25 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Prijzen in Antwerpen kan ik je niet zeggen, maar wel wat ze er hier in Gent (toch een grotere studentenstad dan antwerpen) voor vragen. Rond de 200 tot 250¤ / maand moet je zeker een kot voor kunnen vinden, en als je niet te kieskeurig bent kan je zelfs naar de 175¤ zakken (maar dan heb je ook niet veel). Als je wil gaan naar een studio (dus eigen keukentje & badkamertje) moet je zeker op 350à400¤ / maand rekenen.

Wat betreft openbaar vervoer, ik vrees dat industrieterreinen gelijk staat aan auto (zo ervaar ik het toch), maar dat kan je vwb de tram/bus snel hier controleren.
http://oldreisinfo.delijn.be/reisinfoServer/
Start & aankomstadres opgeven, en dan ga je zien hoever je nog moet wandelen vanaf de dichtstbijzijnde halte.

(verder ligt herentals nog best ver van antwerpen af, dus als je dat wil doen is het wss eerst trein & dan bus, en dat zal lang duren, enkel is méér dan een uur, of je moet een trein abbo nemen om naar herentals station te rijden en vandaar met het ov verder)
Ah, tnx! Ongeveer een uur reistijd dus en 200 meter lopen, dat is wel te doen, of een ruime kilometer vanaf het station met enkel de trein.

Hoe kan je het best een kamer vinden? Is dat via internet voor te bereiden zoals je bijvoorbeeld hier in Nederland kamernet hebt?
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_52452482
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:09 schreef koei het volgende:

[..]

Ah, tnx! Ongeveer een uur reistijd dus en 200 meter lopen, dat is wel te doen, of een ruime kilometer vanaf het station met enkel de trein.

Hoe kan je het best een kamer vinden? Is dat via internet voor te bereiden zoals je bijvoorbeeld hier in Nederland kamernet hebt?
Tip: zoek een kot ipv een kamer
3 sites die de moeite zijn:

www.kotspotting.be => specifiek voor Antwerpen. Kijk ook even onder de noemer kotsharing. Een huurcontract is normaal voor een academiejaar, maar er zijn meerdere mensen op zoek naar kortere periodes. Zij brengen dat bij elkaar.
www.kot.be => is van alle studentensteden, maar met ook een redelijk aanbod Antwerpen
First immo => is een immo kantoor dat ook een heel segment koten heeft. Meestal wel voor een volledig academiejaar.

Het is hier ook eenvoudiger dan in Nederland wegens een overvloed aan koten. Dus goed kijken en rustig keuze maken zou ik zou zeggen. Meestal vind je in de advertentie de contactgegevens, gewoon even bellen om te bezoeken en zo eenvoudig is het. Succes met de zoektocht!
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_52632471
Hoe zit het met inschrijving aan de universiteit? Ik ben aan het lezen maar ik begrijp er even helemaal niets van. Wat is een bursaal? En onder welke categorie val ik? Volledig tarief, bijna-beurs-tarief en beurstarief, het roept nogal wat vragen op.
pi_52635212
reken er maar op dat je in de schijf "volledig tarief" valt. Verder zou ik als het geen Erasmus is (dus geen door jouw hogeschool goedgekeurd uitwisselproject) eens bellen om te vragen of je niet onder de regeling "buitelands student" valt, naar wat ik weet is dat bij ons nog een héél pak meer inschrijfgeld dan als je op het "volledig tarief" je inschrijving krijgt (ergens rond de vijfhonder euro).

Die "voordeeltarieven" gelden enkel als je een studiebeurs hebt, en je kan pas beursgerechtigd zijn als je inkomen lager is dan bepaalde grenzen, maar dat slaat terug op het aanslagjaar van twee jaar voor je studeerd op je belgische aangifte. Aangezien je die niet kan voorleggen (omdat je geen belg bent) zal je dus geen korting kunnen krijgen daarbij.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52651435
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:41 schreef Athmozz het volgende:
reken er maar op dat je in de schijf "volledig tarief" valt. Verder zou ik als het geen Erasmus is (dus geen door jouw hogeschool goedgekeurd uitwisselproject) eens bellen om te vragen of je niet onder de regeling "buitelands student" valt, naar wat ik weet is dat bij ons nog een héél pak meer inschrijfgeld dan als je op het "volledig tarief" je inschrijving krijgt (ergens rond de vijfhonder euro).

Die "voordeeltarieven" gelden enkel als je een studiebeurs hebt, en je kan pas beursgerechtigd zijn als je inkomen lager is dan bepaalde grenzen, maar dat slaat terug op het aanslagjaar van twee jaar voor je studeerd op je belgische aangifte. Aangezien je die niet kan voorleggen (omdat je geen belg bent) zal je dus geen korting kunnen krijgen daarbij.
Zolang je een student binnen de Europese onderwijsruimte bent, (dus de EU in praktijk) zal je evenveel studiegeld als een Belgische student betalen.
Kom je van buiten Europa, dan mag je op een inschrijvingsbedrag van boven de 5000 euro rekenen.....
pi_52655703
En hoe zit het met het betalen van het inschrijvingsgeld? Gaat dat gewoon met je bankpas?
pi_52655972
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 17:49 schreef Whoopsydaisy het volgende:
En hoe zit het met het betalen van het inschrijvingsgeld? Gaat dat gewoon met je bankpas?
Bij ons gaat het via een overschrijving, dit zal overal wel zo zijn denk ik.
pi_52656038
ohja, als je niet weet in welke categorie je gaat terechtkomen (beursstudent, bijna beursstudent.....), kan je best het inschrijvingsbedrag voor een beursstudent betalen, dan ben je al ingeschreven, en zal men achteraf kijken of je beursstudent of niet bent.
Maar dan ben je in ieder geval toch al ingeschreven, en kan je zonder zorgen aan het jaar beginnen.
pi_52657007
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:01 schreef Chimay het volgende:

[..]

Bij ons gaat het via een overschrijving, dit zal overal wel zo zijn denk ik.
Dat hangt er wat vanaf. Wij mochten vorig jaar niet meer betalen met een overschrijving omdat er teveel problemen waren met mensen die achteraf niet betaalden, en de inschrijving is dan niet meer terug te draaien ofzo... wij moeten met de bankkaart of cash betalen, dus zorg er zeker voor dat de limiet op je bankkaart best hoog is, vorig jaar stond ik daar en kreeg ik de medeling "weeklimiet overschreden", en ben ik speciaal cash geld moeten gaan afhalen om die inschrijving te betalen (was al te laat met mijn inschrijving, dus ik kon niet nog langer wachten)

inschrijven als beursstudent is inderdaad de "beste" oplossing, als het is zoals aan de universiteit in gent komen ze om de rest van het inschrijvingsgeld (zo'n 400¤) tegen dat het academiejaar bijna afgelopen is. Dan kan je nog eventjes intrest vergaren op dat bedrag (kan toch snel 10¤ zijn)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52661123
Weet iemand hoe dat zit bij VUB?
pi_52663984
http://www.vub.ac.be/info(...)ngen.html#studiegeld

inschrijven met de vermelding dat je een beursstudent gaat zijn (of dat je het in ieder geval verwacht). Je moet dan tachtig euro betalen. Eens duidelijk is hoeveel je krijgt als studiebeurs (in jouw geval 0¤, je hebt er geen recht op) dan gaat de VUB bekijken wie er teveel en wie er te weinig betaalt heeft en gaan ze om dat verschil komen. In Gent duurt dat heel lang voor ze daar op controleren, maar ik weet niet of dat aan de snelheid van hun eigen administratie of de snelheid van de administratie van de dienst die de studiebeurzen regelt ligt.

Sowieso kan het geen kwaad om de verkeerde categorie op te geven, aangezien ze ervan uitgaan dat jij dat ook niet direct weet of je een studiebeurs krijgt; je hebt hoogstens een vermoeden dat je er een gaat krijgen. Als je moet bijbetalen naar de volle pot ga je nog een opleg van 480¤10 hebben.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52664126
Oja, ook leuk, daar jullie het over een overschrijving hebben.

Een overschrijving (in NL acceptgiro) vergt wat bestudering. Belangrijkste verschil is dat je zo'n ding niet ondertekent maar boventekent. Erg onhandig.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_52664212
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:57 schreef Daffodil31LE het volgende:
Oja, ook leuk, daar jullie het over een overschrijving hebben.

Een overschrijving (in NL acceptgiro) vergt wat bestudering. Belangrijkste verschil is dat je zo'n ding niet ondertekent maar boventekent. Erg onhandig.
Wat bedoel je met boventekenen?
pi_52664430


Een belgische overschrijving ziet er zo uit, en zoals je ziet moet datum en handtekening bovenaan ingevuld worden.

De rechterkant scheur je af en geef je in de bank af, links wordt er een stempel op gezet en dat is jouw bewijs dat je die overschrijving uitgevoerd hebt. Op zich wijst dat zichzelf wel uit, zo moeilijk is dat echt niet hoor.

Als je nog geen 25 bent kan je in de Fortis een gratis jongerenrekening krijgen (die kan je ook nog gratis sluiten voor je 25ste), wat misschien handig is om daar uitgaven te betalen, anders wordt er door jouw bank misschien iets aangerekend als je een internationale betaling doet, en als je andere betalingen uitvoert lijkt het me sneller te gaan vanaf een Belgische rekening. Het leuke aan die Fortis bankkaarten is dat je zelf je foto kan afgeven die op je kaart komt, en je krijgt een gratis reistas als je een rekening opent (die je achteraf toch weer kan sluiten zonder kosten)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52665072
Die stempel op het linkerdeel betekent juist niets. Het "bewijst" enkel dat je het formulier aan je bank hebt afgegeven. De betaling zelf is pas geldig als er genoeg geld op je rekening stond, het geld is afgeboekt en je je afschrift hebt.

Vervelend is ook dat je niet met een overschrijving en contant geld naar een bank kan lopen om iets te betalen. Alles moet via die stomme bankrekening.

En Athmozz, voor internationale betalingen binnen de eurozone worden geen kosten gerekend, vooropgesteld dat je netjes de IBAN en BIC van de tegenrekening opgeeft.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_52665248
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 23:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
En Athmozz, voor internationale betalingen binnen de eurozone worden geen kosten gerekend, vooropgesteld dat je netjes de IBAN en BIC van de tegenrekening opgeeft.
Maar dan moet je van elke instantie die je betaalt (en whoopsie zal wel redelijk wat buitenlandse factuurtjes ontvangen waarschijnlijk) weten bij welke bank ze zitten, als ze daar een overschrijving aan de studentenclub ofzo wil doen moet ze weten bij welke bank ze zitten, duurt het vijf dagen voor het geld er is enzo... een nationale rekening lijkt me enkel voordelen te hebben, zeker aangezien ze die dingen toch gratis houden voor jongeren. Alle diensten zijn gratis, en ook het afsluiten, dus het lijkt me praktischer dan met en Nederlandse rekening te werken.

(als je een rekening hebt kan je wel met zo'n factuur & cash geld toekomen hoor, cash staat er direct op en de factuur gaat er pas de dag erna af)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52667462
Op de campus is er tegenwoordig een ING-bank. Best wel handig, moet je nergens voor naar toe. En zelfde voorwaarden als fortis overigens.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_52672173
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 23:34 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Maar dan moet je van elke instantie die je betaalt (en whoopsie zal wel redelijk wat buitenlandse factuurtjes ontvangen waarschijnlijk) weten bij welke bank ze zitten, als ze daar een overschrijving aan de studentenclub ofzo wil doen moet ze weten bij welke bank ze zitten, duurt het vijf dagen voor het geld er is enzo... een nationale rekening lijkt me enkel voordelen te hebben, zeker aangezien ze die dingen toch gratis houden voor jongeren. Alle diensten zijn gratis, en ook het afsluiten, dus het lijkt me praktischer dan met en Nederlandse rekening te werken.

(als je een rekening hebt kan je wel met zo'n factuur & cash geld toekomen hoor, cash staat er direct op en de factuur gaat er pas de dag erna af)
Ik hou mijn nederlandse rekening dus ik hoef alleen van mijn beide rekeningen het IBAN nummer te hebben. Dat scheelt. Nederlandse rekeningen betaal ik dan vanaf de NL bankrekening, Belgische facturen vanaf mijn Belgische rekeningnummer.
pi_52825304
Ik kreeg net dit mailtje:

Beste,

Wij hebben vandaag de kleurenkopies ontvangen van uw propedeuse en uw puntenbladen. Dit volstaat echter niet, het dienen voor eensluidend verklaarde kopieën te zijn, dit zijn kopieën die door een officiële instantie of onderwijsinstelling die deze kopieën voor eensluidend verklaren (stempel en handtekening van de instelling).

Weer vertraging verdomme!
pi_52825369
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 01:02 schreef BrusselseSpruit het volgende:
Op de campus is er tegenwoordig een ING-bank. Best wel handig, moet je nergens voor naar toe. En zelfde voorwaarden als fortis overigens.
Moet je een afspraak maken om een rekening te openen bij ING bank? En als je je rekening in het centrum opent, kun je dan ook op de campus terecht?
  donderdag 30 augustus 2007 @ 22:41:48 #222
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_52825501
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:37 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik kreeg net dit mailtje:

Beste,

Wij hebben vandaag de kleurenkopies ontvangen van uw propedeuse en uw puntenbladen. Dit volstaat echter niet, het dienen voor eensluidend verklaarde kopieën te zijn, dit zijn kopieën die door een officiële instantie of onderwijsinstelling die deze kopieën voor eensluidend verklaren (stempel en handtekening van de instelling).

Weer vertraging verdomme!
uuh, ja, bereid je er maar vast op voor dat de burocratische molen hier nog 2x zo erg is als in NL.
Ben blij dat ik zelf er niet al te veel meer mee te maken heb, maar elke keer als ik bv. iets moet regelen op het gemeentehuis dan trek ik daar een have dag voor uit...

In ieder geval, succes!

(En tot binnenkort, wanneer is je verhuizing?)
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  donderdag 30 augustus 2007 @ 22:45:53 #223
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52825636
kruispuntbank, anyone ?
brussel is op alle vlak een ramp qua dienstverlening
in vlaanderen ben je normaal gezien na een kwartiertje loket wel vd administratieve rompslomp af. het is een hardnekkige cliche inzake bureaucratie imo
soit
tot op de fokmeet brusselse vrienden
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52825798
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:41 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

uuh, ja, bereid je er maar vast op voor dat de burocratische molen hier nog 2x zo erg is als in NL.
Ben blij dat ik zelf er niet al te veel meer mee te maken heb, maar elke keer als ik bv. iets moet regelen op het gemeentehuis dan trek ik daar een have dag voor uit...

In ieder geval, succes!

(En tot binnenkort, wanneer is je verhuizing?)
15-9 al! Jeuj, nog 2 weken!

Eensluidend, da's toch gewoon een kopie met een stempel en een handtekening in plaats van een aparte verklaring dat de kopie eensluidend is?
  donderdag 30 augustus 2007 @ 22:51:35 #225
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52825829
inderdaad whoopsy ; daarmee maak je de kopie rechtsgeldig
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52835003
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:38 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Moet je een afspraak maken om een rekening te openen bij ING bank? En als je je rekening in het centrum opent, kun je dan ook op de campus terecht?
Bij de groten lukt dat altijd (ING / Fortis / Dexia...) gewoon binnenwandelen en melden dat je een rekening wil hebben, een half uurtje later sta je met een verwelkompakketje & je nieuwe rekening buiten. Qua dienstverlening; je kan sowieso in alle zelfde banken terecht, en geld kan je overal gratis uit de muur halen aan de bancontact's.

Bij een jongerenrekening is het denk ik bij alle banken nog gratis om verrichtingen aan het loket te verrichten, maar eens je boven de 25 bent doe je het best zoveel mogelijk met de automaten die er staan. Anders moet je per verrichting aan het loket betalen / een duur(der) all in pakket nemen qua dienstverlening

Neem trouwens iets mee om je mee bezig te houden als je naar een loket van de gemeente gaat, qua snelheid zijn die gasten onovertroffen traag. Bij ons "werkt" er vier man, en die hebben allemaal hun eigen taak (de ene rijbewijzen, de ander identiteitskaarten, nog een ander reisvisa, een vierde doet de dringende visa). Als daar toevallig 10 man staat om hun identiteitskaart te vernieuwen, dan gaat die ene persoon veel werk hebben en zit de rest daar gewoon niets te doen omdat er niemand staat die komt waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Gewoon mee leren leven of juist op openingstijd gaan, dan is er bijna nooit volk.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53279246
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn vriend studeert geneeskunde in Gent en nu wil hij daarbij ook gaan werken. Moet je daar een rijksregisternummer voor hebben? Is dat zoiets als een sofinummer in Nederland? Hij heeft in de gemeente waar hij nu op kamers zit (dicht tegen Gent aan) nu een vreemdelingendocument gehaald, zodat de IB-groep in Nederland weet dat hij in Belgie verblijft en Belgie ook weet dat hij in Belgie op kamers zit :-). Is er nog meer nodig?
Tot zover mijn vraagjes, bedankt alvast!
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_53370489
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:54 schreef Perzikje het volgende:
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn vriend studeert geneeskunde in Gent en nu wil hij daarbij ook gaan werken. Moet je daar een rijksregisternummer voor hebben? Is dat zoiets als een sofinummer in Nederland? Hij heeft in de gemeente waar hij nu op kamers zit (dicht tegen Gent aan) nu een vreemdelingendocument gehaald, zodat de IB-groep in Nederland weet dat hij in Belgie verblijft en Belgie ook weet dat hij in Belgie op kamers zit :-). Is er nog meer nodig?
Tot zover mijn vraagjes, bedankt alvast!
Aangezien hij Europees staatsburger is, de juiste vreemdelingenidentiteitskaart heeft kan hij gewoon aan de slag. Wel duidelijk op voorhand tegen de werkgever zeggen, ze zijn er niet allemaal even goed over ingelicht. Wat wel kan is dat ze vragen dat hij zich aansluit bij een Belgisch ziekenfonds.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_53371398
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:54 schreef Perzikje het volgende:
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn vriend studeert geneeskunde in Gent en nu wil hij daarbij ook gaan werken. Moet je daar een rijksregisternummer voor hebben? Is dat zoiets als een sofinummer in Nederland? Hij heeft in de gemeente waar hij nu op kamers zit (dicht tegen Gent aan) nu een vreemdelingendocument gehaald, zodat de IB-groep in Nederland weet dat hij in Belgie verblijft en Belgie ook weet dat hij in Belgie op kamers zit :-). Is er nog meer nodig?
Tot zover mijn vraagjes, bedankt alvast!
Kent jouw vriend toevallig ook leuke kamers?
Ik zoek een kot in Gent
pi_53371457
@Whoopsydaisy: Hoe doe jij het met je inschrijving bij de gemeente en de IB-groep in NL.
Voor een rekening in Belgie moet je aantonen dat je in Belgie woonachtig bent (attest)
Of aan ieder die er iets vanaf weet
Inspiratieloos!
pi_53381252
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:21 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Weet iemand hoe dat zit bij VUB?
Dinsdag feestje op de VUB

Nu maar hopen dat ik er ook geraak
pi_53440804
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 00:11 schreef it_was_me het volgende:
@Whoopsydaisy: Hoe doe jij het met je inschrijving bij de gemeente en de IB-groep in NL.
Voor een rekening in Belgie moet je aantonen dat je in Belgie woonachtig bent (attest)
Of aan ieder die er iets vanaf weet
Ik heb de stufi nog niet helemaal rond, voorlopig ontvang ik een basisbeurs uitwonend. Ik heb me uitgeschreven in mijn nederlandse gemeente en ingeschreven in Brussel, dan kom ik in aanmerking voor de ziektenkostenverzekering in BE. Dat scheelt heel veel geld, 100 euro per maand of 10 euro per kwartaal. Ik heb geen attest hoeven overleggen, ben naar de ING bij de VUB gegaan en daar alleen mijn rijbewijs met een nederlands adres hoeven overleggen en mijn paspoort natuurlijk.

Brussel bevalt tot zover goed. Wat me wel opvalt is dat wildvreemden om sigaretten komen vragen, en dat zijn geen zwervers. Het betreft studenten en gewoon normale mensen, is dat normaal hier? Mijn buurtjes zeiden van niet, dus voorlopig zeg ik netjes nee. En wat me opvalt: de Belgen vinden het leuk om mensen op sleeptouw te nemen, de uitnodigingen voor feestjes vliegen me hier om de oren.

Vanavond een feestje in Depot, daar ga ik met veel van mijn buurtjes naartoe, heb er zin in!
pi_53441085
zo vreemd is het niet dat wildvreemden om sigaretten vragen hoor, gewoon zeggen dat je niet rookt & het is opgelost. Qua meenemen naar feestjes klopt wel, als je iemand op het eerste zicht tof vindt, dan is het niet vreemd om die mee uit te vragen ook al ken je die persoon niet echt, je kan hem/haar maar beter leren kennen!
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53500393
En Whoopsy wat vond je van de eerste VUB-receptie?
pi_53526481
Hier ook een toekomstige Nederbelg als het aan mij ligt!

Woon nu in de regio van Breda, en ik wil graag naar Antwerpen verhuizen. Dus eigenlijk kun je dan bijna nauwelijks van emigreren spreken

Antwerpen heb ik altijd al een mooie, gezellige stad gevonden, maar belangrijker is dat je in Antwerpen, en in België in het algemeen een ruim appartement kunt kopen of huren voor de prijs van een bezemkast in Nederland. Bovendien zijn de vaste lasten in België - over het algemeen - ook een stukje lager dan in Nederland, al staat daar tegenover dat bepaalde andere zaken, zoals levensmiddelen, geloof ik weer wat duurder zijn dan in Nederland.

Daarnaast heeft de Belgische cultuur en omgangsvormen mij altijd al aangesproken. Ik ervaar de sfeer in België toch altijd als een stuk relaxter, gemoedelijker en behulpzamer dan in Nederland.

Zit nu in de fase dat ik bij iedereen advies aan het inwinnen ben, aan het uitzoeken welke administratieve rompslomp hierbij komt kijken, en de afweging maken of ik beter eerst werk kan zoeken in België en dan pas verhuizen, of eerst verhuizen en dan pas werk zoeken in België.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_53700345
Meldt! Tomatenboer, dat ligt een beetje aan wat je doet en hoe je CV eruit ziet. Ik kon hier vrij makkelijk werk vinden. Ik woon overigens in Brussel, werk in Leuven.
pi_53889254
Vinden Belgen Nederlandse toetsenborden net zo irritant als wij die van jullie?
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:49:32 #238
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53890094
Moet zeggen dat ik inmiddels (3,5 jaar) goed gewend ben, het is voor mij weer altijd ff aanpassen als ik in NL op een toetsenbordje moet tikken...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:00:44 #239
192363 T-Dub
Destructive kittens
pi_53890399
*Hoi, een Nederlandse, die afgestudeerd is aan de VUB, en die is blijven plakken in Brussel meldt zich

Ik woon hier graag, vind het meer dan tof enzovoorts. Heb werk nu.

Kennen jullie de uitspraak van de Belg die je introduceert bij vrienden: "Tis nen Ollanders, maar tis wel een goei hoor"

Moet er altijd om lachen.
pi_53890433
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:12 schreef MLI het volgende:
Vinden Belgen Nederlandse toetsenborden net zo irritant als wij die van jullie?
ik vermoed dat dat ongeveer hetzelfde is, maar echt irriteren doe ik me daar niet aan. Als ik al eens in Nederland op een toetsenbordje moet tikken steek ik gewoon een eigen toetsenbordje in, en normaal is het toch de laptop (die uiteraard hetzelfde toetsenbord houdt als ik de grens overga )
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:13:17 #241
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53890697
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:00 schreef T-Dub het volgende:
*Hoi, een Nederlandse, die afgestudeerd is aan de VUB, en die is blijven plakken in Brussel meldt zich

Ik woon hier graag, vind het meer dan tof enzovoorts. Heb werk nu.

Kennen jullie de uitspraak van de Belg die je introduceert bij vrienden: "Tis nen Ollanders, maar tis wel een goei hoor"

Moet er altijd om lachen.
Yep, die krijg ik ook altijd te horen.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  zondag 14 oktober 2007 @ 04:52:16 #242
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53920523
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:12 schreef MLI het volgende:
Vinden Belgen Nederlandse toetsenborden net zo irritant als wij die van jullie?
Ik kan op beide blind typen , maar de Belgische Azerty vind ik toch handiger eigenlijk.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 14 oktober 2007 @ 04:54:20 #243
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53920528
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:46 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik heb de stufi nog niet helemaal rond, voorlopig ontvang ik een basisbeurs uitwonend. Ik heb me uitgeschreven in mijn nederlandse gemeente en ingeschreven in Brussel, dan kom ik in aanmerking voor de ziektenkostenverzekering in BE. Dat scheelt heel veel geld, 100 euro per maand of 10 euro per kwartaal. Ik heb geen attest hoeven overleggen, ben naar de ING bij de VUB gegaan en daar alleen mijn rijbewijs met een nederlands adres hoeven overleggen en mijn paspoort natuurlijk.

Brussel bevalt tot zover goed. Wat me wel opvalt is dat wildvreemden om sigaretten komen vragen, en dat zijn geen zwervers. Het betreft studenten en gewoon normale mensen, is dat normaal hier? Mijn buurtjes zeiden van niet, dus voorlopig zeg ik netjes nee. En wat me opvalt: de Belgen vinden het leuk om mensen op sleeptouw te nemen, de uitnodigingen voor feestjes vliegen me hier om de oren.

Vanavond een feestje in Depot, daar ga ik met veel van mijn buurtjes naartoe, heb er zin in!
Wildvreemde studenten die om een sigaret vragen is niet eens zo vreemd hoor. Velen maken daar zelfs een 'sport' van ... (op een uitgaansavond op die manier hun weekvoorraad verzamelen ...)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 14 oktober 2007 @ 04:56:45 #244
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53920536
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 23:32 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Aangezien hij Europees staatsburger is, de juiste vreemdelingenidentiteitskaart heeft kan hij gewoon aan de slag. Wel duidelijk op voorhand tegen de werkgever zeggen, ze zijn er niet allemaal even goed over ingelicht. Wat wel kan is dat ze vragen dat hij zich aansluit bij een Belgisch ziekenfonds.
Hij moet er alleen wel nog rekening mee houden dat als ie zich domicileert in België hij als student niet meer dan 23 dagen per kwartaal mag werken of dat hij dan belastingsplichtig is op die arbeid ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53930192
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 04:56 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hij moet er alleen wel nog rekening mee houden dat als ie zich domicileert in België hij als student niet meer dan 23 dagen per kwartaal mag werken of dat hij dan belastingsplichtig is op die arbeid ...
Dan word je toch gekort op je kindergeld of zoiets?
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:14:46 #246
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53930278
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:10 schreef MLI het volgende:

[..]

Dan word je toch gekort op je kindergeld of zoiets?
Niet alleen op je kindergeld. Dat vervalt dan inderdaad, maar je wordt ook nog eens belast op al je arbeid. Bij minder dan 23 dagen is dat vrijwel belastingsloos waardoor dat interessant is voor jezelf en voor je baas (je kost hem weinig en je houdt zelf er alles aan over) , maar eens daarboven val je onder de regeling van normale arbeid en dus de normale taks daarop. Waardoor als jij evenveel ervan wil overhouden je je baas veel meer kost (of dus in de meeste gevallen jij veel minder over hebt)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53931168
Oh ja, het is hier in Belgie een soort volkssport om zoveel mogelijk de belasting te ontduiken toch? Mooi trekje vind ik dat, zeg belastingaftrek en je krijgt direct de aandacht. In Nederland betaal je gewoon, of je nou wil of niet. Of je korting krijgt is niet zo'n big deal. Ik werk als jobstudent, meer dan 23 dagen dus. Zal wel moeten, anders kom ik echt niet rond.
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:55:11 #248
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53931234
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:51 schreef MLI het volgende:
Oh ja, het is hier in Belgie een soort volkssport om zoveel mogelijk de belasting te ontduiken toch? Mooi trekje vind ik dat, zeg belastingaftrek en je krijgt direct de aandacht. In Nederland betaal je gewoon, of je nou wil of niet. Of je korting krijgt is niet zo'n big deal. Ik werk als jobstudent, meer dan 23 dagen dus. Zal wel moeten, anders kom ik echt niet rond.
Dat bedoel ik dus, je moet in zo'n geval goed afspreken met je baas hoe en wat aangegeven is van je werk enzo.

Trouwens, ik heb hier ooit zelfs mijn belastingsbrief nog doodgewoon eens niet opgestuurd. Geen kat bij het ministerie die het gemerkt heeft
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53931966
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:51 schreef MLI het volgende:
Oh ja, het is hier in Belgie een soort volkssport om zoveel mogelijk de belasting te ontduiken toch? Mooi trekje vind ik dat, zeg belastingaftrek en je krijgt direct de aandacht. In Nederland betaal je gewoon, of je nou wil of niet. Of je korting krijgt is niet zo'n big deal. Ik werk als jobstudent, meer dan 23 dagen dus. Zal wel moeten, anders kom ik echt niet rond.
vergeet niet dat het niet echt superveel meer oplevert hoor.

Als je 23 dagen in juli, augustus & september gaat werken, dan mag je integraal je loon houden. Werk je meer dagen dan moet je daar RSZ + inkomstenbelasting over betalen (RSZ = 15%, inkomstenbelasting is 35% minimaal). Je verliest dus rond de 50%. 2 maanden werken of 1 maand werken geeft dus hetzelfde inkomen, dus je moet al 3 maanden gaan werken om er de winst uit te halen.

Hetzelfde voor het werk dat je van oktober tot en met juni doet. Als je 23 dagen werkt is dat vrijgesteld van RSZ en inkomstenbelasting. Ga je meer gaan werken moet je dat wel weer betalen, en kom je op minstens 46 dagen die je moet werken om evenveel over te houden of dat je 46 dagen werkt...

Als je dus 2 maanden in de vakantie werkt en 46 dagen gedurende de rest van het jaar, dan krijg je hetzelfde loon alsof je 1 maand in de vakantie en 23 dagen gedurende de rest van het jaar gaat werken. Ofwel juist zoveel werken, ofwel veel meer gaan werken.

als je dat als belg doet verlies je er enkel bij; je kindergeld van 1500¤ per jaar wordt dan ingetrokken en je ouders verliezen hun fiscale aftrek (goed voor nog eens ongeveer 1500¤). Als je die 3000¤ wil gaan compenseren aan 10¤ per uur, dan moet je al minstens 300u extra werken om dat verlies te compenseren, dus 40 dagen van 8 uur.

maw; 1 maand in de vakantie werken en 23 dagen gedurende de rest van het jaar betaalt wegens die belasting-vrij regeling voor studentenwerk even goed uit of 2 maanden in de vakantie en 86 dagen in het jaar werken. Best wél een big deal lijkt me
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 22 oktober 2007 @ 21:54:28 #250
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_54097309
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Trouwens, ik heb hier ooit zelfs mijn belastingsbrief nog doodgewoon eens niet opgestuurd. Geen kat bij het ministerie die het gemerkt heeft
dat moet een lucky shot zijn; heb ooit eens een komma verkeerd gezet en heb er een uitnodiging voor het belastingskantoor aan overgehouden. Ik geef wel toe dat ik er op 5 -zweterige- minuutjes vanaf was ; misschien wel omdat de betreffende fiscalist 100% naamgenoot was

btw , in jouw geval; wat was het resultaat dan ?? bijbetalen of terugkrijgen ? of helemaal een zero opperatie ?? vreemd !
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 22 oktober 2007 @ 21:59:03 #251
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54097445
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:54 schreef misteriks het volgende:

[..]

dat moet een lucky shot zijn; heb ooit eens een komma verkeerd gezet en heb er een uitnodiging voor het belastingskantoor aan overgehouden. Ik geef wel toe dat ik er op 5 -zweterige- minuutjes vanaf was ; misschien wel omdat de betreffende fiscalist 100% naamgenoot was

btw , in jouw geval; wat was het resultaat dan ?? bijbetalen of terugkrijgen ? of helemaal een zero opperatie ?? vreemd !
Ik heb toen exact hetzelfde moeten betalen dan het jaar voorheen. Maar ik was dat jaar nogal wat in het buitenland en eigenlijk die belastingsbrief gewoon vergeten. Maar dat is ze dus nooit opgevallen daar.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 22 oktober 2007 @ 22:15:02 #252
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_54097842
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik heb toen exact hetzelfde moeten betalen dan het jaar voorheen. Maar ik was dat jaar nogal wat in het buitenland en eigenlijk die belastingsbrief gewoon vergeten. Maar dat is ze dus nooit opgevallen daar.
da's nou net waar ik , en velen anderen, het al langer over hebben. waarschijnlijk werkte je nog steeds bij dezelfde werkgever ; of beter; die klojo's van de belastingen weten zelfs beter dan onszelf wat ons inkomen is / laat staan dat we die idiote brief elk jaar opnieuw moeten indienen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 22 oktober 2007 @ 22:24:38 #253
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54098134
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef misteriks het volgende:

[..]

da's nou net waar ik , en velen anderen, het al langer over hebben. waarschijnlijk werkte je nog steeds bij dezelfde werkgever ; of beter; die klojo's van de belastingen weten zelfs beter dan onszelf wat ons inkomen is / laat staan dat we die idiote brief elk jaar opnieuw moeten indienen
volgens een collega die nog bij de belastingen gewerkt heeft is de kans groot dat als ze mijn belastingsbrief niet vonden dat ze vreesden dat ze die zelf ergens kwijtgespeeld waren (dat schijnt daar nog wel eens te gebeuren) en dat ze dus gezien ik nog altijd in dezelfde werk & leefsituatie zat doodgewoon voor het gemak hetzelfde als het vorige jaar 'aanrekenden' ... Een fout schijnt er sneller op te vallen als je je brief daadwerkelijk opstuurt (want dan gaan ze hem dus lezen) dan als je er geen stuurt. Al zou het nu met die nieuwe lottoformulieren die ze al bijna overal computergewijs lezen beter moeten meevallen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54099632
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef misteriks het volgende:

[..]

da's nou net waar ik , en velen anderen, het al langer over hebben. waarschijnlijk werkte je nog steeds bij dezelfde werkgever ; of beter; die klojo's van de belastingen weten zelfs beter dan onszelf wat ons inkomen is / laat staan dat we die idiote brief elk jaar opnieuw moeten indienen
maar ze weten niet wat je inkomsten aan intresten zijn (in principe dien je die ook op te geven). Ze weten dit enkel per rekening, dus je kàn door bij verschillende banken te gaan je bedrag per rekening laag genoeg houden waardoor ze het niet weten (om een of andere reden tellen ze niet samen, dus je verdeelt dan beter over 2 banken & vergeet gewoon dat je die intresten moet aangeven, komen ze toch nooit achter).
Ze weten niet of je eventueel aftrekbare schenkingen gedaan hebt, ze weten niet in hoeverre je onderhoudscontracten voor je chauffage hebt, in hoeverre je aan pensioensparen doet... het is dus wel logisch dat ze je telkens een belanstingsbrief laten invullen (en maar goed ook, als het geautomatiseerd zou gaan zouden de kleine "vergeetachtigheidjes" niet meer mogelijk zijn, het is alleen nog de vraag hoe lang het nog gaat lukken om het zo te doen...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:19:33 #255
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54099706
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:16 schreef Athmozz het volgende:

[..]

maar ze weten niet wat je inkomsten aan intresten zijn (in principe dien je die ook op te geven). Ze weten dit enkel per rekening, dus je kàn door bij verschillende banken te gaan je bedrag per rekening laag genoeg houden waardoor ze het niet weten (om een of andere reden tellen ze niet samen, dus je verdeelt dan beter over 2 banken & vergeet gewoon dat je die intresten moet aangeven, komen ze toch nooit achter).
Ze weten niet of je eventueel aftrekbare schenkingen gedaan hebt, ze weten niet in hoeverre je onderhoudscontracten voor je chauffage hebt, in hoeverre je aan pensioensparen doet... het is dus wel logisch dat ze je telkens een belanstingsbrief laten invullen (en maar goed ook, als het geautomatiseerd zou gaan zouden de kleine "vergeetachtigheidjes" niet meer mogelijk zijn, het is alleen nog de vraag hoe lang het nog gaat lukken om het zo te doen...
Men zou je een 'voorstel' kunnen doen die je dan eventueel kunt corrigeren en terugsturen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54099897
nog meer papierwerk erbij? ik zie echt het probleem niet hoor, alsof het zo moeilijk is om die papieren in te vullen?

ik heb met mijn studies niets van fiscaliteit gezien, en ik vul de papieren van mijn ouders / zus al in als het op de belastingsaangifte aankomt, dus echt moeilijk kan dat niet zijn. Gewoon ff je tijd nemen en er naar kijken, het kan echt zoooooooo veel schelen. Mijn zus heeft ze vorig jaar ingevuld, en ze zou 130¤ moeten opleggen. Aangezien ik dat vreemd vond in haar situatie heb ik het zelf nog eens bekeken, wat inkomsten anders aangegeven (en nog binnen de regels, gewoon wat overdracht van inkomsten & de afbetaling op een andere manier) en ze kreeg bijna 1700¤ terug wat grotendeels te wijten was aan restauratiewerken aan haar huis die als "isolerende werken" gefactureerd waren (in realiteit tegen vocht), en dus in te brengen waren als "energiebesparende maatregelen" (aangezien isolatie eigenlijk eerder op warmte-isolatie duidt).

Als je dan moet beginnen corrigeren en doen kan je evengoed opnieuw beginnen, het enige wat ze kennen is wat je hebt van bruttoloon en wat je al afgedragen hebt, meer kennen ze niet. Als je dan met 1 persoon van de 2 zit die niet werkt kunnen ze al niets meer opsturen van "voorstel" want dan kan je zelf in zekere mate bepalen welk deel van het inkomen van de ene persoon dat je aan de andere toekent en welk deel je door die eerste persoon laat verdienen...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_54183997
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:25 schreef Athmozz het volgende:

[..]

vergeet niet dat het niet echt superveel meer oplevert hoor.

Als je 23 dagen in juli, augustus & september gaat werken, dan mag je integraal je loon houden. Werk je meer dagen dan moet je daar RSZ + inkomstenbelasting over betalen (RSZ = 15%, inkomstenbelasting is 35% minimaal). Je verliest dus rond de 50%. 2 maanden werken of 1 maand werken geeft dus hetzelfde inkomen, dus je moet al 3 maanden gaan werken om er de winst uit te halen.

Hetzelfde voor het werk dat je van oktober tot en met juni doet. Als je 23 dagen werkt is dat vrijgesteld van RSZ en inkomstenbelasting. Ga je meer gaan werken moet je dat wel weer betalen, en kom je op minstens 46 dagen die je moet werken om evenveel over te houden of dat je 46 dagen werkt...

Als je dus 2 maanden in de vakantie werkt en 46 dagen gedurende de rest van het jaar, dan krijg je hetzelfde loon alsof je 1 maand in de vakantie en 23 dagen gedurende de rest van het jaar gaat werken. Ofwel juist zoveel werken, ofwel veel meer gaan werken.

als je dat als belg doet verlies je er enkel bij; je kindergeld van 1500¤ per jaar wordt dan ingetrokken en je ouders verliezen hun fiscale aftrek (goed voor nog eens ongeveer 1500¤). Als je die 3000¤ wil gaan compenseren aan 10¤ per uur, dan moet je al minstens 300u extra werken om dat verlies te compenseren, dus 40 dagen van 8 uur.

maw; 1 maand in de vakantie werken en 23 dagen gedurende de rest van het jaar betaalt wegens die belasting-vrij regeling voor studentenwerk even goed uit of 2 maanden in de vakantie en 86 dagen in het jaar werken. Best wél een big deal lijkt me
In grote lijnen klopt dit verhaal, maar er is nog een positief kantje. De bedrijfsvoorheffing die afgetrokken wordt door de werkgever krijg je terug als je minder dan 5500 euro belastbaar inkomen per jaar hebt. Je moet zelf pas belastingen betalen als je meer dan die 5500 euro belastbaar inkomen hebt en daar moet je al heel wat voor werken. Wat dus eerder is ingehouden krijg je achteraf terug (lees bij de volgende afrekening dus dik een jaar later. Maar ging in mijn geval om een 350 eur per gewerkte maand).

Kindergeld hangt af van het aantal uren dat je werkt, mag niet meer dan 80u per maand zijn, heeft niks met inkomen te maken.

Wat wel belangrijk is in België is als je meer dan 2200 euro verdient als kind van getrouwde ouders of 3500 als kind van een aleenstaande is dat je niet meer fiscaal ten laste bent en je ouders verliezen daardoor belastingsvoordeel. Maar ik vermoed dat dit deel geen rol speelt als je ouders geen belastingen betalen in België.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_54425600
Iemand (Whoopsydaisy?) Bekend met de verplichting om een verblijfsvergunning aan te vragen vorr studenten in Belgie?
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 11:59:14 #259
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54425847
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:49 schreef it_was_me het volgende:
Iemand (Whoopsydaisy?) Bekend met de verplichting om een verblijfsvergunning aan te vragen vorr studenten in Belgie?
"verblijfsvergunning" is een beetje groot woord, je schrijft je gewoon in bij de gemeente waar je woont...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54426015
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:59 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

"verblijfsvergunning" is een beetje groot woord, je schrijft je gewoon in bij de gemeente waar je woont...
En dat is voldoende?
quote:
Elke nieuwe buitenlandse student is verplicht zich te laten inschrijven in het vreemdelingenregister en een verblijfsvergunning aan te vragen.
de bron

Mijn vraag is eigenlijk of iemand hier ervarig mee heeft! Tips enzo!
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 12:12:17 #261
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54426125
Als EU burger is dit dus gewoon een formaliteit, je gaat naar de gemeente, naar het het loket vreemdelingenregister, laat je inschrijven en een aantal weken daarna kan je je indentiteitskaart ophalen.
Je moet waarschijnlijk een bewijs van inschrijving van de universiteit of hoge school tonen, and that's it...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54426198
quote:
Op woensdag 7 november 2007 12:12 schreef Mr_Moon het volgende:
Als EU burger is dit dus gewoon een formaliteit, je gaat naar de gemeente, naar het het loket vreemdelingenregister, laat je inschrijven en een aantal weken daarna kan je je indentiteitskaart ophalen.
Je moet waarschijnlijk een bewijs van inschrijving van de universiteit of hoge school tonen, and that's it...
Identiteitskaart als in Belgisch paspoort?
De bedoeling is niet dat er een uitschrijving van nl-schap komt.
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 12:27:12 #263
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54426397
quote:
Op woensdag 7 november 2007 12:16 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Identiteitskaart als in Belgisch paspoort?
De bedoeling is niet dat er een uitschrijving van nl-schap komt.
Nee, je houd je NL identiteit, paspoort e.d, je krijgt gewoon een identiteitskaart als zijnde EU burger woonachtig in België.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54427152
Ja, de wijkagent is al bij me langsgeweest, maar ik heb nog steeds geen bericht dat ik dat ding op kan halen! En da's nu al zeker 4 weken geleden . Duurt het altijd zo lang in Brussel?
  woensdag 7 november 2007 @ 13:42:26 #265
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54428145
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:03 schreef MLI het volgende:
Ja, de wijkagent is al bij me langsgeweest, maar ik heb nog steeds geen bericht dat ik dat ding op kan halen! En da's nu al zeker 4 weken geleden . Duurt het altijd zo lang in Brussel?


Ik heb in Luik 2 maanden moeten wachten, maar bel eens met je gemeente, mischien ligt hij al gewoon klaar...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  woensdag 7 november 2007 @ 14:24:57 #266
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54429227
Dit ding dus:

In het frans staat er dus dat dit een verblijfsvergunning betreft voor een EU staatsburger...
Een vodje dat gewoon met een echte antieke typemachine in elkaar gezet wordt.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54429561
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:24 schreef Mr_Moon het volgende:
Dit ding dus:
[ afbeelding ]
In het frans staat er dus dat dit een verblijfsvergunning betreft voor een EU staatsburger...
Een vodje dat gewoon met een echte antieke typemachine in elkaar gezet wordt.
Oke ! Dank je voor de info!

By the way: Gemert? Hier Helmond, Eindhoven. Dochter Antwerpen
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 15:00:07 #268
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54430147
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:36 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Oke ! Dank je voor de info!

By the way: Gemert? Hier Helmond, Eindhoven. Dochter Antwerpen
Yep, Gimmert! geboren en getogen, maar inmiddels al wat jaren België. (Luik en Brussel)
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54433208
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:24 schreef Mr_Moon het volgende:
Dit ding dus:
[ afbeelding ]
In het frans staat er dus dat dit een verblijfsvergunning betreft voor een EU staatsburger...
Een vodje dat gewoon met een echte antieke typemachine in elkaar gezet wordt.
En die tekst linksbovenaan wordt tegenwoordig doorgestreept. Heeft met 1 of andere vage rechtspraak te maken waardoor dit niet meer zou mogen. Afgelopen augustus heb ik ook weer een verse moeten gaan halen wegens wijziging in m'n burgerlijke staat. Ambtenaar even vriendelijk gevraagd of ze die ringetjes even niet wilden slaan, dan kon ik 'm tenminste fatsoenlijk laten lamineren. Geen enkel probleem.

Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 7 november 2007 @ 18:31:50 #270
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54435305
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Deze ook? Ik dacht alleen de identiteitskaarten van de belgen. Mijn vriendin heeft er inderdaad al eentje. Van mij mag het, want dit ding is niet makkelijk om in je portemonnee te hebben...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54435628
quote:
Op woensdag 7 november 2007 18:31 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Deze ook? Ik dacht alleen de identiteitskaarten van de belgen. Mijn vriendin heeft er inderdaad al eentje. Van mij mag het, want dit ding is niet makkelijk om in je portemonnee te hebben...
Volgens de ambtenaar van m'n woonplaats wel, ja. Voor zover ik heb begrepen zouden ze voor eind 2008 ermee gaan beginnen.

En van dat formaat, ach, de vroegere Belgische ID-kaarten (voor Belgen dus) waren ook al zo'n raar formaat, zodat je in België standaard een grotere portemonnee moest hebben.

Mijn blauwe kaart (geplastificeerd en daarna de ringetjes eringeslagen) zit gewoon in m'n NL paspoort.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 7 november 2007 @ 19:24:21 #272
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54436582
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]


Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Binnenkort ? Ik heb die al drie jaar ofzo ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 7 november 2007 @ 19:30:58 #273
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54436789
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Binnenkort ? Ik heb die al drie jaar ofzo ...
voor ons kaaskoppen in belgië
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54436796
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Binnenkort ? Ik heb die al drie jaar ofzo ...
Ben jij Belg of heb je een blauwe kaart?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54494234
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

En die tekst linksbovenaan wordt tegenwoordig doorgestreept. Heeft met 1 of andere vage rechtspraak te maken waardoor dit niet meer zou mogen. Afgelopen augustus heb ik ook weer een verse moeten gaan halen wegens wijziging in m'n burgerlijke staat. Ambtenaar even vriendelijk gevraagd of ze die ringetjes even niet wilden slaan, dan kon ik 'm tenminste fatsoenlijk laten lamineren. Geen enkel probleem.

Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Dat meen je niet! Jij krijgt die kaart mee met de foto los?
Inspiratieloos!
  zaterdag 10 november 2007 @ 00:09:56 #276
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54495961
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:31 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ben jij Belg of heb je een blauwe kaart?
Ik ben Belg, maar ik dacht dat die buitenlandse identiteitskaarten ook allang digitaal waren. Maar dat kan ook van gemeente tot gemeente afhangen. (ze hebben officieel nog tot 2008 geloof ik om die overal in te voeren, maar meestal is dat allang gebeurd)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54499705
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 22:59 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Dat meen je niet! Jij krijgt die kaart mee met de foto los?
Nee, ik ga naar 't gemeentehuis met een foto, die plakken ze (met van die dubbelzijdige plakkertjes) op de kaart. Droogstempel erop en een zegeltje op de achterzijde. De kaart is al volledig ingevuld; ik hoef er enkel nog m'n handtekening op te zetten. Deze kaart neem ik mee naar een boekhandel en laat 'm lamineren. Dan terug naar 't gemeentehuis om de ringetjes erdoor te slaan.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54499749
het grappige aan die digitale pasport's is dat veel diensten die je pasport ff willen zien nog geen lezer'tjes hebben. Als je vb bij Mobistar een contractje afsluit voor je gsm, dan hebben ze een kopie van je pasport nodig & dan steken ze je moderne creditkaart-pasport gewoon onder de kopiemachien
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_54515788
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:03 schreef MLI het volgende:
Ja, de wijkagent is al bij me langsgeweest, maar ik heb nog steeds geen bericht dat ik dat ding op kan halen! En da's nu al zeker 4 weken geleden . Duurt het altijd zo lang in Brussel?
Ik heb na mijn adreswijziging ook weken gewacht op bericht... dat komt niet...
Als de wijkagent is langsgeweest, gewoon terug langs het gemeentehuis gaan en dat wordt in orde gebracht. Tja, de Brusselse administratie is niet op en top!

Veel succes met de wachtrij! En laat het weten als je een Nederlandstalige beamte tegenkomt, dat is namelijk ook redelijk uniek.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_54572476
Ik was gisteren even op 't café met een vriendin. Binnen no time kwamen er wat Nederlanders bij ons aan tafel zitten. Het verbaasde me echt hoe Nederlanders zijn in openbare gelegenheden.

Wat een horken! Ontzettend luidruchtig, veel te direct ('hey , zie je hem zitten?')

Ik wist gelijk weer waarom ik het stappen in België ook alweer veel leuker vindt. Nederlanders praten alleen maar over onzin! Hier kun je tenminste een goed gesprek hebben in een café.

België
Vlamingen
Brussel
pi_54573306
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 12:22 schreef MLI het volgende:
Ik was gisteren even op 't café met een vriendin. Binnen no time kwamen er wat Nederlanders bij ons aan tafel zitten. Het verbaasde me echt hoe Nederlanders zijn in openbare gelegenheden.

Wat een horken! Ontzettend luidruchtig, veel te direct ('hey , zie je hem zitten?')

Ik wist gelijk weer waarom ik het stappen in België ook alweer veel leuker vindt. Nederlanders praten alleen maar over onzin! Hier kun je tenminste een goed gesprek hebben in een café.

België
Vlamingen
Brussel
Kijk, je bent al bijna afgekickt
  dinsdag 13 november 2007 @ 13:35:23 #282
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54574178
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 12:22 schreef MLI het volgende:
Ik was gisteren even op 't café met een vriendin. Binnen no time kwamen er wat Nederlanders bij ons aan tafel zitten. Het verbaasde me echt hoe Nederlanders zijn in openbare gelegenheden.

Wat een horken! Ontzettend luidruchtig, veel te direct ('hey , zie je hem zitten?')

Ik wist gelijk weer waarom ik het stappen in België ook alweer veel leuker vindt. Nederlanders praten alleen maar over onzin! Hier kun je tenminste een goed gesprek hebben in een café.
Moet zelfs bekennen dat ik dit inmiddels ook al heb als ik bij m'n familie in NL op bezoek ben...
quote:
België
Vlamingen
Brussel
Walen
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54577880
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:35 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Moet zelfs bekennen dat ik dit inmiddels ook al heb als ik bij m'n familie in NL op bezoek ben...
[..]

Walen
Die heb ik nog helemaal niet leren kennen . Gezocht: waalse kennissen.

Had jij het ook zo snel trouwens? Ik zit hier nu twee maandjes... Dit was echt de eerste keer dat het me opviel, ze kwamen binnen en vestigden direct de aandacht op zichzelf.
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:23:48 #284
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54578353
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:05 schreef MLI het volgende:

[..]

Die heb ik nog helemaal niet leren kennen . Gezocht: waalse kennissen.
Ikzelf heb een franstalige vriendin, dus heb inmiddels meer franstalige kennissen in het Brusselse dan nederlandstalige...
quote:
Had jij het ook zo snel trouwens? Ik zit hier nu twee maandjes... Dit was echt de eerste keer dat het me opviel, ze kwamen binnen en vestigden direct de aandacht op zichzelf.
Dat eeuwige gebral Ik pik ze er inmiddels al uit zonder dat ze ook maar iets gezegd hebben...

heb ook wel eens een een -moment gehad, als mijn zusje (op bezoek) weer te ruidluchtig stond te kakelen in de Brusselse Metro...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54579169
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:23 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Ikzelf heb een franstalige vriendin, dus heb inmiddels meer franstalige kennissen in het Brusselse dan nederlandstalige...
[..]

Dat eeuwige gebral Ik pik ze er inmiddels al uit zonder dat ze ook maar iets gezegd hebben...

heb ook wel eens een een -moment gehad, als mijn zusje (op bezoek) weer te ruidluchtig stond te kakelen in de Brusselse Metro...
Ik ga dit weekend voor het eerst terug naar mijn ouders, ben benieuwd of het mij opvalt daar. Ook benieuwd of ze mij veranderd vinden natuurlijk.
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:18:57 #286
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54581087
ff offtopic:

de nieuwe held voor Kaaskoppen in het Buitenland:
Captain Gouda: To Free The World of Smelly Cheese!
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54615205
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:23 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Ik heb na mijn adreswijziging ook weken gewacht op bericht... dat komt niet...
Als de wijkagent is langsgeweest, gewoon terug langs het gemeentehuis gaan en dat wordt in orde gebracht. Tja, de Brusselse administratie is niet op en top!

Veel succes met de wachtrij! En laat het weten als je een Nederlandstalige beamte tegenkomt, dat is namelijk ook redelijk uniek.
Onze dochter heeft iets meer mazzel. De hogeschool Antwerpen reglet dit voor hun studenten. Ze hoeft er wss niet voor naar het gemeentehuis.
Het hele traject verloopt verder hetzelfde, incl. wijkagent. Alleen de wachtrij daar zit een verschil in.
Inspiratieloos!
  donderdag 15 november 2007 @ 01:21:20 #288
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_54617251
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:35 schreef Mr_Moon het volgende:

Walen
is dit een verkapte vorm van"ik ben een uitzonderlijke NLer die wél behoorlijk Frans spreekt"? Btw, de franstalige brusselaars trekken hun neus op voor échte walen en omgekeerd. Francophonie is niet gelijk aan waals. Alvast , no offence; maar ik vond deze reactie nogal tja, whatever ...

en nog iets ; "saint-josse-ten-node" in dat paspoort slaagt echt wel nergens op ; ik hoop dat het een grapje was
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 15 november 2007 @ 09:04:56 #289
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54618846
quote:
Op donderdag 15 november 2007 01:21 schreef misteriks het volgende:

[..]

is dit een verkapte vorm van"ik ben een uitzonderlijke NLer die wél behoorlijk Frans spreekt"? Btw, de franstalige brusselaars trekken hun neus op voor échte walen en omgekeerd. Francophonie is niet gelijk aan waals. Alvast , no offence; maar ik vond deze reactie nogal tja, whatever ...

en nog iets ; "saint-josse-ten-node" in dat paspoort slaagt echt wel nergens op ; ik hoop dat het een grapje was
Ja, ik ben inderdaad een NLer die behoorlijk Frans spreekt (is dat uitzonderlijk?). Mijn franstalige vriendenkring bestaat niet alleen uit franstalige brusselaars, maar ook Charleroi, Liège e.d. (En nog een handjevol "echte" Fransen)

Ik gaf met mijn post alleen maar aan dat Belgie meer is als alleen maar Vlaanderen en Brussel.

Btw, neus ophalen? de mensen waar ik mee omga, daar haalt niemand de neus op voor een ander en al helemaal niet om hun afkomst...

Sint-Joost Ten Noode/Saint-Josse-Ten Node maakt deel uit van het tweetalige Brussels gewest, dus als het een grap is dan snap ik hem niet?
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54676429
Weer een update voor nederlandse studenten in belgie:

je hoeft geen verblijfsvergunning aan te vragen. De gene die in Frankrijk, Duitsland Nederland en geloof ik ook Luxemburg wonen en tijdelijk in Belgie willen verblijven hoeven geen verblijftvergunning aan te vragen. Dus scheelt weer wat.
Had te maken met het feit dat je andere adres in een buurland was of zo iets, en het is EU.
Mocht ik het persee willen dan kon ik het nog aanvragen maar was niet verplicht.. veel nederlandse studenten deden dat niet..
pi_54678416
ik moet mijn identiteitsbewijs ophalen, toch nog een brief gekregen. Gelijk even vragen dan of ik ook een werkvergunning nodig heb.
  maandag 19 november 2007 @ 11:17:08 #292
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54712440
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:18 schreef MLI het volgende:
ik moet mijn identiteitsbewijs ophalen, toch nog een brief gekregen. Gelijk even vragen dan of ik ook een werkvergunning nodig heb.
werkvergunning? Het is volgens mij andersom, je hebt een verblijfsvergunning gekregen omdat je of werkt of studeert in België. Ik moest namelijk "bewijzen" dat ik een vast contract had om een verblijfsvergunning te krijgen...

Je werkt toch al? (buiten je studie, that is...)
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54926585
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:57 schreef MLI het volgende:

[..]

Ik ga dit weekend voor het eerst terug naar mijn ouders, ben benieuwd of het mij opvalt daar. Ook benieuwd of ze mij veranderd vinden natuurlijk.
Het is me zeker opgevallen. Ik zat op de verjaardag van mijn zusje, ik miste wel diepgang in de gesprekken eigenlijk. Alles draait om drank en wie het beste moppen kan tappen, zo kwam het even op mij over.
pi_55148172
Ik heb ook een jaartje in Brussel gewoond, Schaerbeek .. Woon nu weer in Breda en denk er over toch weer in België te gaan wonen ..
pi_55148198
quote:
Op zondag 9 december 2007 16:40 schreef DutchieBre het volgende:
Ik heb ook een jaartje in Brussel gewoond, Schaerbeek .. Woon nu weer in Breda en denk er over toch weer in België te gaan wonen ..
Nou, wat let je?
pi_55148308
Oh ja!

Wij zoeken nog een huisgenootje vanaf juni, eerst 3 maanden onderhuur, daarna is de studio all yours. Je hebt een eigen keuken en badkamer, niets delen dus. Ongeveer 26m2, 390 inclusief g/w/l en internet. Brussel Centrum, 5 minuutjes stappen van de Beurs. Goed stuk van Brussel. Je krijgt mij als buurmeisje . Wij, van de mede-huurderscommissie zijn in principe op zoek naar een jongen, liefst 1 die lekker en single is. Oestrogeen overheerst hier, vandaar. De enige heteroman die we hier hebben wil tijdens het eten denigrerend over vrouwen kunnen spreken. Wat bieden wij? Regelmatig samen eten en stappen als je daar zin in hebt. En toch wel een paar lekkere wijven hier .
pi_55151117
quote:
Op zondag 9 december 2007 16:41 schreef MLI het volgende:

[..]

Nou, wat let je?
Mijn vaste baan, mijn vriendin etc .. Maar financieel gezien is kopen voor ons voordeliger in België ..

Waar in Brussel woon jij ?
pi_55154803
quote:
Op zondag 9 december 2007 19:02 schreef DutchieBre het volgende:

[..]

Mijn vaste baan, mijn vriendin etc .. Maar financieel gezien is kopen voor ons voordeliger in België ..

Waar in Brussel woon jij ?
5 minuten lopen van de Beurs.
pi_55156194
Richting grote markt ? Richting garde du midi ? .. Ik was 2 weken terug weer eens in Brussel, met een vriend uit Finland die daar moest zijn voor 't werk. Voor het eerst eens bij de Pizza hut gegeten, toch was dat goed te doen ..
  zondag 9 december 2007 @ 22:37:56 #300
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_55156635
quote:
Op donderdag 15 november 2007 09:04 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Ja, ik ben inderdaad een NLer die behoorlijk Frans spreekt (is dat uitzonderlijk?).

Ik gaf met mijn post alleen maar aan dat Belgie meer is als alleen maar Vlaanderen en Brussel.
ja, dat is uitzonderlijk; en 1 smiley is in deze moeilijke "belgische" tijden nogal gevoelig; dat zou je als man vd wereld wel mogen beseffen, no more no less.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_55208470
quote:
Op zondag 9 december 2007 22:24 schreef DutchieBre het volgende:
Richting grote markt ? Richting garde du midi ? .. Ik was 2 weken terug weer eens in Brussel, met een vriend uit Finland die daar moest zijn voor 't werk. Voor het eerst eens bij de Pizza hut gegeten, toch was dat goed te doen ..
LAPO!

En richting Gare du Midi inderdaad, maar wel in een goede buurt, gelukkig. Pizza Hut! .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')