*zucht*
Zaterdag 30 juni zat 1 van mijn katten moeilijk te doen. Bewegingen te maken alsoftie moest plassen, alleen kwam er niks. Goed, in de gaten houden. Diezelfde middag kom ik de keuken in, ligt er voor de kattenbak echt een hele grote plas urine met bloed. Zo groot alsof je een glas water hebt laten vallen.
Mijn vriendin was de stad uit maar een goede maat was bij mij, wij met zijn 2'en naar de weekenddienst. Doktor vermoed dat hij een verstopping heeft gehad wat wellicht door een infectie is gekomen. Voor de zekerheid pilletjes meegekregen en een druppelkuur. Tevens een injectie. Instructie gehad om na de kuur naar de DA te gaan voor een controle op blaasgruis/stenen.
Zijn broertje had enige maanden geleden (maart) al blaasgruis gekregen maar lijkt daar nu volledig vanaf te zijn.
Goed, die dinsdagavond daarop zit die kat weer moeilijk te doen. Ik dus die woensdag meteen naar de DA. DA voelt aan de blaas en er spuit een dikke straal urine uit....met 2 steentjes...steentjes in de blaas dus.
Die vrijdag moest hij terugkomen voor een echo en een rontgenfoto. Ik daar, met 2 man vasthouden en zijn lekkere dikke vachtje eraf geschoren, hij is zo lekker extra behaard
![]()
Daarna echo en ja hoor, duidelijk 3 steentjes te zien.
DA vertelde dat de steentjes opgestuurd moesten worden omdat ze twijfelde aan het type en het zeker wou weten. Zegt, en ik quote:
quote:
De steentjes worden naar Hill's opgestuurd, dat is gratis maar duurt enkele weken.
Dus ik zeg dat ze zo klinkt alsof er ook een snellere manier is. Dus ze legde uit dat er tegen betaling ook elders onderzoek gedaan kan worden maar dan heb je de uitslag na een paar dagen.
Echt mens,
al kost het me 100 euro voor dat onderzoek, die kat moet alle zorg krijgen!.
Afgelopen woensdag krijg ik telefoon, s'avonds laat zelfs, dat het onderzoek binnen was. Netjes dat ze toch nog even belde. Steentjes blijken zeer zeldzaam te zijn voor katten en komt voornamelijk voor bij Dalmantier honden
![]()
Nou is hij wel zwart-wit maar dit slaat alles
![]()
Ze vertelde verder dat de steentjes klein genoeg zijn om, wellicht met wat moeite, uit te plassen. Maar liever neemt ze het zekere voor het onzekere en wil ze ze operatief verwijderen. Vraagt ze of dat een probleem is. Wederom, DUH! Tuurlijk moet alles op alles om hem gezond te krijgen.
Aankomende dinsdag moet hij dus geopereerd worden omdat er tegen deze steentjes geen voer bestaat.
Wel zonde hoor, mijn 2 katten hebben het laatste half jaar echt wat af gesukkelt, ze zijn net 2.
Historie:
Januari: Balou heeft een virus, kotst alles onder. Naar DA en uiteindelijk weer beter.
Februari: Mowgli heeft een virus, heel suf enzo. Naar DA en uiteindelijk weer beter.
Maart: Balou blijkt blaasgruis te hebben. Speciaal voor gedurende 8 weken, daarna over op vervolg dieet.
Mei: Mowgli blijkt gevoelig te zijn voor het voer, als in de zin dat hij echt dik wordt. Combovoor gekregen als nazorg voor blaasgruis in combinatie met R/D voor het afvallen.
Juni: Mowgli Steentjes in zijn blaas, opereren binnenkort.
God, ik hoop echt dat dat het was voor dit jaar. Zowel voor hun zelf als mijn portomonee. Ik ben bereid al mijn geld uit te geven voor ze, maar zoveel DA bezoeken en dieetvoer drukt echt hard op je bankrekening.
Afijn, hopen dat Mowgli erbovenop komt, dat is alles wat telt de komende week.