abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_51326699
Hoi,

Ik (als eigenaar van oud huis met houten vloeren die wat gebogen is bij de kelder) heb een aantal vragen over houten/betonnen vloeren:

1. Waarom zoveel mensen die houten vloeren hebben zo graag een betonnen vloer? Je ziet regelmatig klusprojecten op verschillende forums voorbij komen. Wat zijn de voordelen en wat de nadelen? Zijn de kosten per m2 voor een nieuwe houten vloer lager dan voor beton? Ik heb gehoord van rottingsproblemen, maar dit kan worden afgevangen door een stalen bint te gebruiken in de muur waar de koppen van het hout in vallen en/of door hardhouten vloerbalken?

2. Worden veel van dit soort renovatieprojecten onverantwoord uitgevoerd? Moet er geen funderingsdeskundige bijkomen die beoordeeld of en zo ja hoe de fundering verstevigd moet worden om beton te dragen? Kost alleen zo'n onderzoek al niet meer dan een heel nieuwe houten vloer?

3. Welke houtsoort kan het best genomen worden voor vloerbalken? Ik neem aan dat dit een afweging is in buigsterkte, gewicht en duurzaamheid? Bijvoorbeeld: vloerbalken van Merbau? Merbau heeft een hoge buigsterkte is duurzaam. Maar wordt zoiets niet erg zwaar? Dit is wel veel zwaarder dan ander hout, maar valt nog steeds in het niets bij beton.

4. Wat is het ideale materiaal voor vloerdelen (dus niet de afwerkvloer maar de vloer op de balken)? Nu zit daar mes en groef in, maar kun je daar ook plaatmateriaal voor nemen? Ik neem aan dat multiplex het beste is?

5. Is het maken van een buigvrije/kraakvrije vloer moeilijk of valt dit wel mee? Verklaard dit de populariteit van hout-naar-beton projecten?

Bedankt Jos
pi_51327245
Bij de meeste fora die mij bekend zijn gaat het alleen over het vervangen van houten vloeren in badkamers. Daar heeft het veel meer voordelen dan in bijvoorbeeld een woonkamer.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 15:58:58 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51327526
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:32 schreef josvr het volgende:
Hoi,

Ik (als eigenaar van oud huis met houten vloeren die wat gebogen is bij de kelder) heb een aantal vragen over houten/betonnen vloeren:

1. Waarom zoveel mensen die houten vloeren hebben zo graag een betonnen vloer? Je ziet regelmatig klusprojecten op verschillende forums voorbij komen. Wat zijn de voordelen en wat de nadelen? Zijn de kosten per m2 voor een nieuwe houten vloer lager dan voor beton? Ik heb gehoord van rottingsproblemen, maar dit kan worden afgevangen door een stalen bint te gebruiken in de muur waar de koppen van het hout in vallen en/of door hardhouten vloerbalken?
Wij hebben het gedaan omdat het praktisch net zoveel werk is, maar veel sterker en de mogelijkheid voor vloerverwarming. En de houten vloer was slecht. Ook heeft het een hele andere beleving.
quote:
2. Worden veel van dit soort renovatieprojecten onverantwoord uitgevoerd? Moet er geen funderingsdeskundige bijkomen die beoordeeld of en zo ja hoe de fundering verstevigd moet worden om beton te dragen? Kost alleen zo'n onderzoek al niet meer dan een heel nieuwe houten vloer?
Daar zijn wel berekeningmethoden voor indd. Wij hebben het niet gedaan omdat de buren en overburen deze berekening al hadden laten doen. Exact dezelfde huizen, dus moet het bij ons ook geen probleem zijn.
quote:
3. Welke houtsoort kan het best genomen worden voor vloerbalken? Ik neem aan dat dit een afweging is in buigsterkte, gewicht en duurzaamheid? Bijvoorbeeld: vloerbalken van Merbau? Merbau heeft een hoge buigsterkte is duurzaam. Maar wordt zoiets niet erg zwaar? Dit is wel veel zwaarder dan ander hout, maar valt nog steeds in het niets bij beton.
Volgens mij wordt er nog steeds veel vurenhout gebruikt. Merbau is ook wel erg prijzig denk ik, als je zulke balken neemt.
quote:
4. Wat is het ideale materiaal voor vloerdelen (dus niet de afwerkvloer maar de vloer op de balken)? Nu zit daar mes en groef in, maar kun je daar ook plaatmateriaal voor nemen? Ik neem aan dat multiplex het beste is?
Multiplex is lang niet zo stijf als OSB of Underlayment. Underlayment heeft (vaak) geen mes en groef. OSB juist wel. Beiden zijn extreem stijf als ze goed afgeschroefd zijn.
quote:
5. Is het maken van een buigvrije/kraakvrije vloer moeilijk of valt dit wel mee? Verklaard dit de populariteit van hout-naar-beton projecten?
100% buigvrij is erg moeilijk, zo niet onmogelijk met hout. Of je moet flink investeren. Dan is beton een goedkopere optie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 16:00:55 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51327579
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:49 schreef bbtb77 het volgende:
Bij de meeste fora die mij bekend zijn gaat het alleen over het vervangen van houten vloeren in badkamers. Daar heeft het veel meer voordelen dan in bijvoorbeeld een woonkamer.
Dat hangt er dus vanaf...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51327613
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:32 schreef josvr het volgende:
Hoi,

Ik (als eigenaar van oud huis met houten vloeren die wat gebogen is bij de kelder) heb een aantal vragen over houten/betonnen vloeren:

1. Waarom zoveel mensen die houten vloeren hebben zo graag een betonnen vloer? Je ziet regelmatig klusprojecten op verschillende forums voorbij komen. Wat zijn de voordelen en wat de nadelen? Zijn de kosten per m2 voor een nieuwe houten vloer lager dan voor beton? Ik heb gehoord van rottingsproblemen, maar dit kan worden afgevangen door een stalen bint te gebruiken in de muur waar de koppen van het hout in vallen en/of door hardhouten vloerbalken?
Mischien omdat (puur speculatief):
- omdat ze een probleem met een houtvloer hadden en dit niet nogmaals willen
- men nijgt naar standaard oplossingen zodat niet/minder denk en rekenwerk nodig is per situ
- een betonvloer makkelijker is te maken 9geen stelwerk van de balken e.d.)
- minder loopgeluid en gebonk bij neerzetten zware spullen
quote:
2. Worden veel van dit soort renovatieprojecten onverantwoord uitgevoerd? Moet er geen funderingsdeskundige bijkomen die beoordeeld of en zo ja hoe de fundering verstevigd moet worden om beton te dragen? Kost alleen zo'n onderzoek al niet meer dan een heel nieuwe houten vloer?
Zou wel moeten misschien een betonvloer is velenmalen zwaarder dan een houtenvloer. Vooral niet broodjes vloeren zijn enorm in gewicht. Hoeveel dat zou kosten omdat te onderzoeken geen idee.
quote:
3. Welke houtsoort kan het best genomen worden voor vloerbalken? Ik neem aan dat dit een afweging is in buigsterkte, gewicht en duurzaamheid? Bijvoorbeeld: vloerbalken van Merbau? Merbau heeft een hoge buigsterkte is duurzaam. Maar wordt zoiets niet erg zwaar? Dit is wel veel zwaarder dan ander hout, maar valt nog steeds in het niets bij beton.
Eiken zonder enige twijfel. Zeer sterk en absoluut bewezen duurzaam.
quote:
4. Wat is het ideale materiaal voor vloerdelen (dus niet de afwerkvloer maar de vloer op de balken)? Nu zit daar mes en groef in, maar kun je daar ook plaatmateriaal voor nemen? Ik neem aan dat multiplex het beste is?
Eiken, lariks of hard grenen (Pinus Sylvestris) planken voorzien van mes en groef. Kan natuurlijk ook in plaatmateriaal om werk te besparen.
quote:
5. Is het maken van een buigvrije/kraakvrije vloer moeilijk of valt dit wel mee? Verklaard dit de populariteit van hout-naar-beton projecten?
Nee en ja. Buigvrij kan niet ook beton buigt. Als het niet buigt dan breekt het. JEt kan iets wel buigarm maken. Dikkere vloerdelen en dichtere hart op hart afstand van de balken. Kraakvrij is geen probleem. Als het buigarm is kan het al niet veel kraken. De naden tussen de planken of platen moeten osjes in elkaar zitten en blijven zitten. Zodra er machanische spanning op komt te staan krijg je kraken. Om alles te kunnen laten bewegen kun je beter spijkeren. De spijkers sla je telkens om en om iets scheef in het hout. Tussen de planken en platen een kleine ruimte laten zodat de mes en groef wat kunnen blijven werken. De groeven werden vroeger ook wel met grof geslagen touw, of wat haren volgezet voordat de volgende plank er in gaat. Dit werkt als een soort veertjes die de planken terug duwen na het uitzetten van het hout. Hierdoor bworden en blijven nij krimpen en uitzetten de krachten netjes verdeelt over de vloer. Een moderne variant zijn rubberen balletjes die je in de groeven plaatset. Evt te vervangen door wat dotjes kit om de x aantal dm.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 16:09:38 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51327892
Ik moet wel zeggen Tnimble, dat jij materialen noemt waardoor beton goedkoper uit zal vallen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51328924
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 16:09 schreef sanger het volgende:
Ik moet wel zeggen Tnimble, dat jij materialen noemt waardoor beton goedkoper uit zal vallen
Eiken is niet zo duur en wordt veelvuldig toegepast als vloer en dakbalken. Alleen in NL (tegenwoordig) zie je veel vuren daarvoor wat allemaal doorrot. Ook zie je hier 18 of zelfs 16mm vuren plankjes voor vloeren. Terwijl dit 22 of dikker is elders (en vroeger hier ook) Grenen kost vrijwel hetzelfde als vuren vrijwel netzoals lariks wat nog uit NL kan komen ook.
pi_51345455
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:58 schreef sanger het volgende:
100% buigvrij is erg moeilijk, zo niet onmogelijk met hout. Of je moet flink investeren. Dan is beton een goedkopere optie.
Mijn vorige buurman had onder zijn vloerbalken dwarsbalken met autoschaarkrikken gezet. Ervaring was als die van een betonnen vloer, enorm stabiel en absoluut niet buigens of verend.

Dus misschien is dat een optie?
pi_51345746
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:49 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Mijn vorige buurman had onder zijn vloerbalken dwarsbalken met autoschaarkrikken gezet. Ervaring was als die van een betonnen vloer, enorm stabiel en absoluut niet buigens of verend.

Dus misschien is dat een optie?
Wact ff, wil jij zeggen dat als je bij die buurman onder de vloer zou kijken j eeen rijtje auto krikken zou zien staan ????
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_51346019
Het is inmiddels mijn ex buurman, het was het vorige huis waar ik woonde. En ja daar staan 6 of 8 schaarkrikken van de sloop. Tientjes werk.
pi_51347437
Humor, buurman, ik heb ene lekke band, hebbieh ff een krik voor me ?

hehehhe
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 11 juli 2007 @ 08:24:27 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51350540
Dat zie je veel op campings (iig die in Belgie waar wij komen). Wat je ook kunt doen in beertjes metselen onder de balken en wigjes er onder slaan. Eens in het jaar aanslaan.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51354743
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:32 schreef josvr het volgende:
1. Waarom zoveel mensen die houten vloeren hebben zo graag een betonnen vloer? Je ziet regelmatig klusprojecten op verschillende forums voorbij komen. Wat zijn de voordelen en wat de nadelen? Zijn de kosten per m2 voor een nieuwe houten vloer lager dan voor beton? Ik heb gehoord van rottingsproblemen, maar dit kan worden afgevangen door een stalen bint te gebruiken in de muur waar de koppen van het hout in vallen en/of door hardhouten vloerbalken?
Als je nu een houten vloer hebt zonder isolatie die je wilt upgraden, dan heeft beton meer voordelen dan hout.
Het is minder arbeidsintensief als het volledig opknappen van de balken, het vernieuwen van je vloerdelen en het isoleren tussen de balken.
Daarnaast is een betonnen vloer stijver/buigvaster dan een houten vloer, dampdicht, onderhoudsvrij, een meerwaarde voor je huis, betere akoestische eigenschappen(je hebt meer massa) en je kunt er vloerverwarming in leggen.
(met de juiste aandacht, isolatie en uitvoering krijg je een houten vloer ook goed dampdicht en buigvast)
quote:

2. Worden veel van dit soort renovatieprojecten onverantwoord uitgevoerd? Moet er geen funderingsdeskundige bijkomen die beoordeeld of en zo ja hoe de fundering verstevigd moet worden om beton te dragen? Kost alleen zo'n onderzoek al niet meer dan een heel nieuwe houten vloer?
het komt vaak genoeg voor dat er zonder goed onderzoek zo'n vloer gemaakt wordt. Het gewicht van een balken-broodjes vloer valt relatief gezien nog mee, daarom durven de meesten het wel aan. Toch is het beter om er een constructeur/funderingsadviseur een halve dag aan te laten rekenen, dan ben je misschien 300 of 400 euro aan kwijt, maar heb je later geen probleem als bij de buren de scheuren in de gevel trekken doordat jouw vloer hun woning laat zakken.
quote:
3. Welke houtsoort kan het best genomen worden voor vloerbalken? Ik neem aan dat dit een afweging is in buigsterkte, gewicht en duurzaamheid? Bijvoorbeeld: vloerbalken van Merbau? Merbau heeft een hoge buigsterkte is duurzaam. Maar wordt zoiets niet erg zwaar? Dit is wel veel zwaarder dan ander hout, maar valt nog steeds in het niets bij beton.
wat tnimble al zei: eiken hout, dat bewijst al veel langer als 100 jaar zijn waarde!
quote:
4. Wat is het ideale materiaal voor vloerdelen (dus niet de afwerkvloer maar de vloer op de balken)? Nu zit daar mes en groef in, maar kun je daar ook plaatmateriaal voor nemen? Ik neem aan dat multiplex het beste is?
eiken vloerdelen zijn er erg geschikt voor, maar wel arbeidsintensief en relatief duur. Andere optie is underlayment te gebruiken, mits je wel goed isoleert en folies toepast
quote:
5. Is het maken van een buigvrije/kraakvrije vloer moeilijk of valt dit wel mee? Verklaard dit de populariteit van hout-naar-beton projecten?
een betonnen vloer is sowieso kraakvrij, anders heb je ergens een grove fout gemaakt
Met hout is ook een buig en kraakvrije vloer te maken, maar dan zul je wel je huidige balken moeten verzwaren, en alle vloerdelen opnieuw moeten vastzetten (spijkeren het liefst, schroeven kraakt veel eerder)
quote:
Bedankt Jos
graag gedaan.
Wel ff een andere vraag: er komen zo ontzettend veel topics van jou met vragen over van alles en nog wat aan plannen en problemen van jou, dat ik ondertussen wel benieuwd ben naar wat je aan het doen ben, is het niet een idee om een topic over je projecten te maken?
pi_51354911
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:49 schreef Marsepein het volgende:
Mijn vorige buurman had onder zijn vloerbalken dwarsbalken met autoschaarkrikken gezet. Ervaring was als die van een betonnen vloer, enorm stabiel en absoluut niet buigens of verend.

Dus misschien is dat een optie?
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 08:24 schreef sanger het volgende:
Dat zie je veel op campings (iig die in Belgie waar wij komen). Wat je ook kunt doen in beertjes metselen onder de balken en wigjes er onder slaan. Eens in het jaar aanslaan.
die beertjes kun je ook vervangen voor azobe klossen, zo worden tegenwoordig nog steeds kozijnen mee ondersteund naar de fundering toe.
Echter is het wel de vraag waar je de klossen / beertjes / krikken op afsteunt, want gewoon op de bodem van je kruipruimte werkt niet echt ideaal
pi_51355972
Wat blijkbaar nog niet naar boven gekomen is is brandveiligheid. Dat zou voor mij toch een van de redenen zijn om toch voor een houten vloer te kiezen. Klinkt mss wel raar, maar een houten vloer gaat niet plots het begeven onder invloed van hitte
  woensdag 11 juli 2007 @ 13:37:37 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51358614
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 12:07 schreef Archont het volgende:
Wat blijkbaar nog niet naar boven gekomen is is brandveiligheid. Dat zou voor mij toch een van de redenen zijn om toch voor een houten vloer te kiezen. Klinkt mss wel raar, maar een houten vloer gaat niet plots het begeven onder invloed van hitte
Ehmmm, is hiet niet zo dat een houten vloer gewoon opbrand en daardoor verkoold?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51361933
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 13:37 schreef sanger het volgende:

[..]

Ehmmm, is hiet niet zo dat een houten vloer gewoon opbrand en daardoor verkoold?
Nope. Een dun srukje hout (b.v. 1.5mm) brand snel op. En lozze vezels branden zo snel dat ze explosief zijn. Echter dikke stukkenhout zoals vloerbalken en planken branden slechts enkele mm per uur. Hoe dichter de houtsoort is hoe trager dit alleen nog maar gaat.

Beton en staal constructies echter verliezen een groot deel van hun stugheid onder invloed van warmte. De brandveiligheid in stalen gebouwen zoals je zede veel in b.v. New York ziet staan is een bekend probleem. Bij brand wordt na een x aantal minuten de temperatuur hoger waardoor in een keer hhet staal slap wordt en hele verdiepingen of het hele gebouw als pudding in een zakt onder zijn eigen gewicht.
pi_51362068
Slimme ex buur had je Marsepein! Eens tuk makkelijker dan op te metselen en met wiggetjes te klooien. Moet natuurlijk wel de ondergrond stabiel genoeg zjn. Dus als je op een harde zandgrond staat of b.v. de poeren / krikken op een onderliggende werkvloer kunt plaatsen werkt dat zeer goed Als je op b.v. veengrond zit zul je moeten heien wordt wat lastig dan. Je kunt dan beter brede planken of platen multiplex tegen de zijkanten van de balken aan spijkeren. Daarmee maa je ze dikker en dus minder doorbuiging.
pi_51365005
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 12:07 schreef Archont het volgende:
Wat blijkbaar nog niet naar boven gekomen is is brandveiligheid. Dat zou voor mij toch een van de redenen zijn om toch voor een houten vloer te kiezen. Klinkt mss wel raar, maar een houten vloer gaat niet plots het begeven onder invloed van hitte
dit is ten dele waar.

Een constructie wordt ontworpen voor een bepaald bezwijkmoment (zowel bij normale belasting als bij brand)
bij brand gaat men ervan uit dat een constructie pas na een bepaalde tijd mag bezwijken (bij een "standaard" brand)

Tegenwoordig praat je bij een woning over 60 of 90 minuten voor de hoofddraagconstructie, en bij grote openbare gebouwen op 120 of 150 minuten.

- Als je je hoofddraagconstructie van staal maakt, zul je deze brandwerend moeten bekleden, en soms zelfs moeten vullen met beton.
- Als je je hoofdconstructie maakt van beton, ben je tot 120 minuten sowieso veilig, wil je nog langer bestand zijn tegen bezwijken, dan kun je groter gaan dimensioneren, hoogwaardiger beton toepassen, of eea brandwerend aftimmeren.
- Als je je constructie van hout maakt, moet je bij het berekenen van het bezwijkmoment uitgaan van een bepaalde inbrandsnelheid van het hout. Dit gaat idd niet zo heel snel en zal zelfs op een gegeven moment stoppen, puur doordat er een koollaag omheen gaat zitten. Echter is het de vraag hoeveel hout je nog over hebt als je die dikke koollaag bereikt hebben. Dit hout kun je dan weer opnieuw berekenen of het nog sterk genoeg is om de constructie te blijven dragen (waarbij je geen rekening hoeft te houden met extra belasting van personen, aangezien die dan al uit je gebouw zullen zijn )

Dus al met al kan het bij zware constructies zo zijn dat het verstandiger is om hout toe te passen, alleen dit zal dan wel aardig overgedimensioneerd moeten zijn.

En aan de andere kant, we praten over een begane grondvloer, hoe vaak zal het voorkomen dat er zo lang een vuur in de kruipruimte woedt?
pi_51365293
je zal het maar meemaken, je kruipruimte een uur in de fik eer je het merkt??
  woensdag 11 juli 2007 @ 18:23:01 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51368257
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 16:44 schreef Archont het volgende:
je zal het maar meemaken, je kruipruimte een uur in de fik eer je het merkt??
Dat moet je merken, al is het alleen maar door de gratis vloerverwarming.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51368319
maar mss nog een raar vraagje, wat is eigenlijk een kruipruimte?? wordt in belgie niet gebruikt denk ik zo, wij hebben allemaal kelders, en anders wordt er een betonnen plateau gegoten.

Heeft zo een kruipruimte een vloer of is dat gewoon de grond??
  woensdag 11 juli 2007 @ 18:40:57 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51368834
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:25 schreef Archont het volgende:
maar mss nog een raar vraagje, wat is eigenlijk een kruipruimte?? wordt in belgie niet gebruikt denk ik zo, wij hebben allemaal kelders, en anders wordt er een betonnen plateau gegoten.

Heeft zo een kruipruimte een vloer of is dat gewoon de grond??
Dat is de ruimte in de funderingsbak. In Nederland zijn kelders weer niet heel gewoon. Het is dus gewoon de zandgrond.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51369434
Kruipruimte = kruipkelder. De vloer is of van beton (werkvloer), of met tegels in geelzand gelegt of kaal zand.

Kelders komt je zoals Sanger zegt niet meer zo veel voor in de nieuwbouw. Oude huizen hebben ze meestal wel. Veel voorkomend hier zijn ook kelders waarvan de bovenste meter boven straat niveau is gebouwd. Dit omdat een groot deel van onze oude huizen aan grachten staan en men boven het water nivau in de gracht wilde blijven. Soms bij de grote huizen zie je dat er 2 kelders zijn waarvan er 1tje een deur heeft die uitkomt op een smal stoepje in de kade wand van de gracht. Dit gebruikte men voor het direct in de kelder te kunnen lossen van bestelde goederen.

[ Bericht 73% gewijzigd door tnimble op 11-07-2007 19:02:55 ]
pi_51375346
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:40 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de ruimte in de funderingsbak. In Nederland zijn kelders weer niet heel gewoon. Het is dus gewoon de zandgrond.
Boven de rivieren bedoel je.
Hier stikt het van de kelders.
pi_51375439
ons huis heeft een deel een kelder, rest zit gewon op grond (lekker koude vloeren en soms mieren in huis tot gevolg )
pi_51375809
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:25 schreef Archont het volgende:
maar mss nog een raar vraagje, wat is eigenlijk een kruipruimte?? wordt in belgie niet gebruikt denk ik zo, wij hebben allemaal kelders, en anders wordt er een betonnen plateau gegoten.
Heeft zo een kruipruimte een vloer of is dat gewoon de grond??
Ook in belgie hebben de meeste nieuwe huizen een kruipkelder, zeker als er met welfsels wordt gewerkt voor de vloeropbouw.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')