abonnement Unibet Coolblue
pi_51268226
Korte simpele vraag, wanneer ik bij een Belastingaangifte mijn studiekosten wil aftrekken is het dan bij een eventuele controle voldoende om mijn bankafschriften te tonen. Ik heb namelijk niet meer alle bonnetjes van mijn studieboeken bewaard.

Daarnaast nog een vraag. Ik heb mijn studie in termijnen betaald. Een bedrag in januari 2005 voor de maanden november en december 2004. In welk jaar moet ik dit aftrekken? In 2005, omdat het in 2005 is betaald, of in 2004, omdat het over de maanden in 2004 gaat?

Alvast bedankt.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:41:31 #2
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_51269333
Hoe wil jij met die bankafschriften aantonen dan dat het studiekosten zijn dan? Meestal zijn die omschrijvingen niet bijster bijzonder zodat het niet duidelijk is waarvoor het is. Of heb je het overgemaakt via Internetbankieren en een duidelijke omschrijving gegeven?

Het betalingsjaar voor je tweede vraag overigens.
pi_51277554
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:41 schreef IbeBen het volgende:
Hoe wil jij met die bankafschriften aantonen dan dat het studiekosten zijn dan? Meestal zijn die omschrijvingen niet bijster bijzonder zodat het niet duidelijk is waarvoor het is. Of heb je het overgemaakt via Internetbankieren en een duidelijke omschrijving gegeven?

Het betalingsjaar voor je tweede vraag overigens.
Nou, als ik een studieboek koop, is het over het algemeen bij een boekhandel welke studieboeken verkoopt. De naam is dan ook "studieboekhandel" .... is dat voldoende, of maak ik me zorgen terwijl dit niet hoeft?
pi_51280911
Heb je geen recht meer op studiefinanciering?
pi_51281245
Let erop, dat ondanks dat jij betaald, mogelijk ook je ouders dit al aftrekken/afgetrokken hebben van de belasting, even controleren dus.

je moet echt bonnetjes hebben, studieboekhandel op afschrift is niet genoeg
pi_51281533
Maakt het veel uit of je je studie meetelt?
Ik moet 'm namelijk ook nog invullen.

Per studiejaar op het MBO kost een student ~ EUR 950 per schooljaar.
Juli 2006 heb ik mijn studie afgerond.

Moet ik dan de helft van EUR 950 aangeven of wat?
ne okuyon, bokmu var?
  maandag 9 juli 2007 @ 09:42:19 #7
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_51282196
Daar heb je normbedragen voor.
Kijk eerst zelf eens gewoon op de site van de Belastingdienst.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 9 juli 2007 @ 11:25:18 #8
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_51284831
Ligt idd wel aan wat voor studie je volgt en of je recht hebt op stufie. Heb je recht op stufi, kan je belastingaftrek in 9 van 10 gevallen wel vergeten. En of je echt bonnetjes moet hebben, zoals hiolpi zegt, durf ik wel te betwijfelen eigenlijk,
  maandag 9 juli 2007 @ 11:29:46 #9
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_51284994
Owja tip:

Als je voor je opleiding een laptop gebruikt mag je die ook aftrekken v/d belasting maar dat moet dan over drie jaar worden gedaan.
Die fout heb ik eens gemaakt en kon toen een gedeelte van mijn teruggaaf weer terugstorten...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  maandag 9 juli 2007 @ 11:45:18 #10
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_51285537
quote:
Op maandag 9 juli 2007 11:29 schreef Ps2K het volgende:
Owja tip:

Als je voor je opleiding een laptop gebruikt mag je die ook aftrekken v/d belasting maar dat moet dan over drie jaar worden gedaan.
Die fout heb ik eens gemaakt en kon toen een gedeelte van mijn teruggaaf weer terugstorten...
En je moet een deel privé-gebruik in aanmeriking nemen en een deel restwaarde.
pi_51287598
Officieel moet je de bonnetjes kunnen overleggen, omdat dit de enige manier is om een sluitend bewijs voor elkaar te krijgen. Kan je geen bonnetjes overleggen ben je afhankelijk van het humeur van de inspecteur, soms willen ze nog wel een oogje toeknijpen als ze het wel vertrouwen. (bijvoorbeeld als je 10 boeken hebt gekocht, er staan ook 10 boeken op je afschriften maar je bent van één boek het bonnetje kwijt)
pi_51297602
Jongens kom op kijk nou eerst eens bij de Belstingdienst zelf voordat iedereen weer over bonnetjes begint. Zijn gewoon normbedragen voor:

http://download.belasting(...)6_ib2751t61fdbui.pdf
pi_51298153
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:35 schreef FreedonNadd het volgende:
Jongens kom op kijk nou eerst eens bij de Belstingdienst zelf voordat iedereen weer over bonnetjes begint. Zijn gewoon normbedragen voor:

http://download.belasting(...)6_ib2751t61fdbui.pdf
Het is een beetje onduidelijk document, maar lees het nog eens goed door alsjeblieft. Er staat:

"De volgende bedragen zijn aftrekbaar als:
-de werkelijke uitgaven niet hoger zijn dan.. (enz enz)"

En hoe wou jij aantonen wat jouw werkelijke uitgaven zijn zonder bonnetjes?
Oftewel, ook als de normbedragen van toepassing zijn zal je betalingsbewijzen moeten kunnen overleggen.
pi_51312710
Ik ga er van uit dat rekeningafschriften (automatisch incasso) voldoende zijn om de termijnbedragen die ik aan school heb overgemaakt voldoende bewijs zijn. Aangezien ik geen recht meer had op stufi, maar een lening heb gehad zal ik wel het eea af kunnen trekken. DIe boeken laat ik dan maar zitten. Ik kan daar namelijk geen duidelijke betaalbewijzen van tonen. Ik verwacht dat ik hier wel doorgeen kom, of zie ik het te rooskleurig in?
pi_51314689
Is ook afhankelijk van je inkomen, je kan pas belasting aftrekken als je belasting betaald. Gewoon teruggave programma downloaden en je gegevens invoeren, dan weet je het meteen.
pi_51317905
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is een beetje onduidelijk document, maar lees het nog eens goed door alsjeblieft. Er staat:

"De volgende bedragen zijn aftrekbaar als:
-de werkelijke uitgaven niet hoger zijn dan.. (enz enz)"

En hoe wou jij aantonen wat jouw werkelijke uitgaven zijn zonder bonnetjes?
Oftewel, ook als de normbedragen van toepassing zijn zal je betalingsbewijzen moeten kunnen overleggen.
Nee, voor de normbedragen is het voldoende dat je in die periode ingeschreven staat anders hoef je ook geen normbedrag te noemen dan zouden ze net zo goed daadwerkelijke kosten nemen.
pi_51318130
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:53 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Nee, voor de normbedragen is het voldoende dat je in die periode ingeschreven staat anders hoef je ook geen normbedrag te noemen dan zouden ze net zo goed daadwerkelijke kosten nemen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor zover de studiekosten niet hoger zijn dan tweemaal het normbedrag akkoord, daarboven werkt het anders en zal je dit toch moeten kunnen aantonen.

Overigens heeft de inschrijving niets met de normbedragen te maken, maar het feit of je recht hebt op studiefinanciering (is wat anders dan daadwerkelijk studiefinanciering ontvangen).
pi_51329612
Het gaat erom of je studeert niet of je recht hebt op studiefinanciering dat recht was ik al lang kwijt maar kon wel mijn studiekosten declareren. Stufi maakt het wat moeilijker omdat je daar ook met die bijverdiengrens zit.
pi_51350555
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 16:50 schreef FreedonNadd het volgende:
Het gaat erom of je studeert niet of je recht hebt op studiefinanciering dat recht was ik al lang kwijt maar kon wel mijn studiekosten declareren. Stufi maakt het wat moeilijker omdat je daar ook met die bijverdiengrens zit.
Onjuist, zie art. 6:29, eerste lid Wet inkomstenbelasting. Het gaat wel degelijk om het recht op studiefinanciering, de inschrijving heeft er echt helemaal niets mee te maken. Onder dat recht valt trouwens ook het recht op een lening bij de IBGroep nadat je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs.
pi_51351509
Donjames heb je voor mij dat artikel dan? Volgens mij maakt het voor de belastingdienst niet uit of je nou studeert binnen de stufi-termijn of daarbuiten, je studiekosten mag je gewoon aftrekken.
  woensdag 11 juli 2007 @ 09:31:22 #21
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_51351596
tvp
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_51352529
Hier staat alles plus de berekening die je moet maken, studiefinanciering is wel degelijk van invloed op het bedrag dat je af kan trekken:

http://download.belasting(...)d_ib2661t61fdbui.pdf
pi_51353981
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 09:26 schreef FreedonNadd het volgende:
Donjames heb je voor mij dat artikel dan? Volgens mij maakt het voor de belastingdienst niet uit of je nou studeert binnen de stufi-termijn of daarbuiten, je studiekosten mag je gewoon aftrekken.
Google is your friend
Evengoed hier art. 6:29, eerste lid IB:

1. Scholingsuitgaven voor een opleiding of studie waarvoor de belastingplichtige recht heeft op studiefinanciering
volgens de Wet studiefinanciering 2000, komen in aanmerking tot de bedragen, bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, onderdelen b en c, van die wet indien deze scholingsuitgaven niet meer bedragen dan het tweevoud van eerdergenoemde bedragen. In het geval waarin deze scholingsuitgaven meer bedragen dan het tweevoud van de in de vorige volzin genoemde bedragen, wordt een bedrag ter grootte van die bedragen niet in aanmerking genomen als scholingsuitgaven.


Heb je geen recht op studiefinanciering geldt het normale artikel 6:27 IB, het maakt dus wel degelijk uit.
pi_51461240
Dat ik mijn studiekosten af moet trekken in het betalingsjaar begrijp ik inmiddels, dat is voor mij positief.

Vervolgens weet ik nog niet hoe het zit met mijn lening. Ik heb bij mijn "studiekosten" de bedragen aangegeven die ik heb betaald aan school. Hiermee kom ik uit boven de drempel van 500 en heb ik dus een aftrekpost. Mijn lening bij de IB-Groep heb ik als schuld opgegeven in box 3. Is een behoorlijk bedrag namelijk. Klopt dit of moet ik de lening op een andere manier verwerken, bijvoorbeeld bij mijn studiekosten?
  zaterdag 14 juli 2007 @ 18:32:44 #25
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_51466894
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 14:58 schreef passport het volgende:
Dat ik mijn studiekosten af moet trekken in het betalingsjaar begrijp ik inmiddels, dat is voor mij positief.

Vervolgens weet ik nog niet hoe het zit met mijn lening. Ik heb bij mijn "studiekosten" de bedragen aangegeven die ik heb betaald aan school. Hiermee kom ik uit boven de drempel van 500 en heb ik dus een aftrekpost. Mijn lening bij de IB-Groep heb ik als schuld opgegeven in box 3. Is een behoorlijk bedrag namelijk. Klopt dit of moet ik de lening op een andere manier verwerken, bijvoorbeeld bij mijn studiekosten?
Zou ik ook wel willen weten
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')