abonnement Unibet Coolblue
pi_51121788
Mijn nichtje wil piano leren spelen, nu wil ik graag een keyboard voor haar kopen. Alleen wordt er zoveel aangeboden, dat ik door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zie. Wat voor soort keyboard/merk (als dit uit maakt) raden jullie aan? En wel of niet slaggevoelig? En al die voorgeprogrammeerde deuntjes etc die er vaak op ziitten, is dit handig? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij de aankoop (vooral omdat het een 2ehands wordt).
pi_51121851
Als ze werkelijk piano wil leren spelen zijn gewogen toetsen onmisbaar.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  woensdag 4 juli 2007 @ 10:33:33 #3
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_51121862
* Keiichi raad eigenlijk gewoon een piano aan. Klinkt mooier als een Keyboard
pi_51122517
Voorgeprogrammeerde deuntjes en ritmes zijn alleen maar irritant.
Ik ben met m'n keyboard (Roland) altijd eerst een halve minuut bezig om al die dingen uit te zetten (ze staan standaard aan).
pi_51122551
O ja, ook belangrijk: een piano heeft een groter toetsenbord dan de meeste keyboards. 8 octaven tegen meestal 6 (soms zelfs maar 5). Veel klassieke pianostukken zijn daardoor niet volledig speelbaar op een keyboard.
pi_51122565
Maar piano's (goeie dan) zijn een stuk duurder en daar hebben ze geen plek voor in huis helaas

Gewogen toetsen, houdt dit in dat ze slaggevoelig moeten zijn?

Ok en geen deuntjes dus
  woensdag 4 juli 2007 @ 10:58:24 #7
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_51122627
genoeg electrische piano's met een volledig klavier en zonder deuntjes hoor
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_51122672
De meeste keyboards hebben tegenwoordig aanslaggevoelige toetsen. Zonder dat, zeker niet kopen.
Er bestaan trouwens ook elektrische piano's, maar die zijn vaak nogal prijzig.
Het ligt er ook een beetje aan of je nichtje echt piano wil spelen of liever keyboard.
pi_51122937
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 10:59 schreef nerd4sale het volgende:
De meeste keyboards hebben tegenwoordig aanslaggevoelige toetsen. Zonder dat, zeker niet kopen.
Er bestaan trouwens ook elektrische piano's, maar die zijn vaak nogal prijzig.
Het ligt er ook een beetje aan of je nichtje echt piano wil spelen of liever keyboard.
De reden waarom we ook liever met een keyboard willen beginnen, is omdat mocht dit een bevlieging zijn en ze er na een jaar oid mee wil stoppen, dat ze dan niet een piano thuis hebben staan die stof staat te vangen.

In principe is het leren bespelen van keyboard of piano gelijk toch (behalve dan dat de toetsen iets kleiner zijn)
Het zijn toch dezelfde noten
  woensdag 4 juli 2007 @ 11:14:59 #10
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51123128
Bij de meeste (goede) keyboards hebben de toetsen van een keyboard gelukkig dezelfde grootte als die van een piano. Toch is een piano eigenlijk de real shit en kun je uit dat instrument ook veel meer halen dan uit een keyboard. Maar misschien dat je nichtje over twee jaar (als ze het nog steeds leuk vindt) over kan stappen van keyboard naar piano , zodat je idd niet het probleem krijgt dat het maar een bevlieging was.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 4 juli 2007 @ 11:18:21 #11
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_51123261
KORG SP200

- betaalbaar
- Gewogen toetsen
- Aanslag gevoelig
- KORG
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_51123711
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 11:09 schreef Poalin het volgende:
[..]
De reden waarom we ook liever met een keyboard willen beginnen, is omdat mocht dit een bevlieging zijn en ze er na een jaar oid mee wil stoppen, dat ze dan niet een piano thuis hebben staan die stof staat te vangen.
Ja, dan moet je gewoon een keyboard kopen.
Goede tweedehands keyboards kun je volgens mij wel voor rond de 200 euro krijgen. Dan denk ik aan merken als Roland of Yamaha.
Van Casio ben ik zelf niet zo'n liefhebber.
quote:
In principe is het leren bespelen van keyboard of piano gelijk toch (behalve dan dat de toetsen iets kleiner zijn)
Het zijn toch dezelfde noten
Zoals al gezegd, de toetsen zijn even groot. Keyboards met kleinere toetsen zijn speelgoed.
Ja, het zijn dezelfde noten, maar een keyboard heeft er minder. Je mist dus de laagste en hoogste noten, maar voor veel muziek is dat niet zo'n probleem, zeker als ze het bij de populaire muziek houdt.
pi_51124305
Okay thnx allemaal.

Ik ga es zoeken, laat wel weten als ik iets op het oog heb.
  woensdag 4 juli 2007 @ 13:18:23 #14
133499 Hoogbevaegd
death is not a threat, no more
pi_51127696
Hammond B3 als je het doet, doe het dan gelijk goed
olen ihanin tyttö koko maailmassa
pi_51137501
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 13:18 schreef Hoogbevaegd het volgende:
Hammond B3 als je het doet, doe het dan gelijk goed
daar hebben ze geen plek voor wijsneus
  woensdag 4 juli 2007 @ 21:55:04 #16
181438 Floris-ph
Florisje-ph is ondergedoken
pi_51147606
schaf idd een echte piano aan, ga ik ook doen. Heeft een veel mooier geluid dan zo een MIDI keyboard vind ik zelf. zoek gewoon een tweedehands ofzo op marktplaats ofzo of ga zelf eens kijken in een 2e hands piano zaak
pi_51147689
maargoed dat is niet echt iets wat je normaliter ff voor je nichtje koopt..
  woensdag 4 juli 2007 @ 22:01:29 #18
181438 Floris-ph
Florisje-ph is ondergedoken
pi_51147900
ja dat klopt ook weer. maar ze heeft er wel iets aan
pi_51148164
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:56 schreef Yorrit het volgende:
maargoed dat is niet echt iets wat je normaliter ff voor je nichtje koopt..
Nog even los van het feit dat "MIDI keyboard" niets zegt over het geluid wat eruit komt.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_51549883
Na een rondje op de welbekende verkoopsites, heb ik de volgende 3 keyboards op het oog, graag jullie mening.

1. Yamaha DGX-305 (deze heeft stiekem mijn voorkeur)
Specs:
- 76 volle aanslaggevoellige piano-shaped toetsen (niet gewogen),
- 135 ritmes
- 495 klanken, waaronder 5 Sweet voices, 3 Live voices en 4 Cool voices
- LCD met achtergrondverlichting (320 x 240) geeft songteksten, akkoorden en muzieknotatie weer
- Pitch bend-wiel voor accurater spelen van koperblazers/gitaar
- Performance-assistant garandeert een geslaagde muziekervaring
-Interactief les met YAMAHA Education Suite inclusief "Your Tempo" en "Repeat and Learn" functies
- USB uitgang voor een directe verbinding met computer
- Smartmedia aansluiting

Vraagprijs 400,-

2. Roland E36 Keyboard synthesizer
Specs:
zeer mooie synthesizer zo goed als nieuw
Roland E36
61 aanslaggevoelige toetsen
223 verschillende tones
64 music styles
recorder
28 polyphonische geluiden
midi aansluitingen( voor aansluiting op computer)
breedte 104 cm
diepte 35 cm
hoogte 11.5 cm

Vraagprijs 200,-

3. Yamaha PSR 500
Functies:__
- 61 toetsen aanslaggevoelig toetsenbord met aftertouch.
- 100 instrumenten
- 103 ritmen met start/stop en fill-inns
- 16 kanaals Midi (in/out)
- opslag voor diverse songs (Multi Track Song)
- opslag voor diverse korte tunes (Multi-Pads)
- Pitch wiel
- Stereo
- headfones aansluiting
- Food Pedal aansluiting
- MIDI aansluiting

__Bijgeleverd:__
- Adapter
- Lessenaar

Vraagprijs 150,-

Welke lijkt jullie het meest geschikt? En graag ook waarom.
En het prijsverschil tussen de verschillende keyboards, is dit nu echt alleen voor extra opties, of spelen de duurdere keyboards ook lekkerder/beter?
pi_51551991
Ik heb zelf ook zo'n Roland E36, en dat is een prima ding voor die prijs.
Het is alleen wel dat keyboard waar ik het eerder over had: als je 'm aanzet zijn allerlei dingen standaard ingeschakeld (ritme, melodietjes op de linkerhelft van het keyboard) en dat is elke keer even weer een ergernisje om het uit te zetten.
De geluidskwaliteit is, met de ingebouwde boxjes, heel behoorlijk.

Beide Yamaha's ken ik niet, dus kan ik je ook niet vertellen wat de verschillen zijn.
Die DGX-305, is die 2e hands? Zo ja, dan is deze te duur. Een nieuwe heb je nl. al voor 445 euro.
Ook de PSR 500 lijkt me aan de dure kant.
pi_51552680
Als je echt specifiek piano wilt leren spelen, zou ik een piano kopen. Ik zeg dit als toetsenist die al 19 jaar keyboard speelt. Ik heb nog steeds moeite met piano spelen, omdat ik lichte toetsen ben gewend.

Mocht een piano niet tot de mogelijkheden behoren, overweeg dan inderdaad gewogen toetsen. Dan simuleer je de zwaarte van de pianotoetsen nog een beetje. Aanslaggevoelig is sowieso een must voor iemand die piano wil leren spelen.
pi_52160767
Inmiddels hebben we de Yamaha 305 gekocht voor haar (voor 215,-). Nu krijgt ze na de vakantie haar eerste les, maar wil ze alvast oefenen. Zijn er boeken die jullie kunnen aanraden, waar de ''beginprincipes'' stap-voor-stap (dus makkelijk) worden uitgelegd worden. Via google kom ik niet echt uit namelijk.
pi_52160945
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:05 schreef Poalin het volgende:
Inmiddels hebben we de Yamaha 305 gekocht voor haar (voor 215,-). Nu krijgt ze na de vakantie haar eerste les, maar wil ze alvast oefenen. Zijn er boeken die jullie kunnen aanraden, waar de ''beginprincipes'' stap-voor-stap (dus makkelijk) worden uitgelegd worden. Via google kom ik niet echt uit namelijk.
Loop is gewoon naar en muziekwinkel en vraag om een boekje voor kinderen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_52161777
nvm found something

[ Bericht 95% gewijzigd door Poalin op 07-08-2007 22:42:46 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')